4.4
(81)

قالپاق خودرو بخشی از سیستم چرخ‌های خودرو را تشکیل می‌دهد. این قطعات علاوه بر ایجاد زیبایی در تایرهای خودرو، باعث جلوگیری از وارد شدن آلودگی‌ها، چربی‌ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به داخل مرکز چرخ‌ها می‌گردند.

باز شدن قالپاق 300x169 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
قالپاق ماشین چیست؟

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم اطلاعات کاملی از قالپاق ماشین و نقش آن در خودرو، نحوه نصب و تعویض، معرفی انواع قالپاق و راهنمای انتخاب و خرید بهترین قالپاق ماشین در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید!

قالپاق خودرو چیست؟

قالپاق بخشی از سیستم چرخ های خودرو را تشکیل می دهد. این قطعه علاوه بر جنبه تزئینی که روی تایر های خودرو دارد، باعث جلوگیری از وارد شدن آلودگی ها، چربی ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به داخل مرکز چرخ ها می گردند.

کلمه قالپاق به طور کلی به قطعاتی اطلاق می شوند که حکم در پوش را دارند. قالپاق چرخ های خودرو، مانند یک درپوش است که بخش مرکزی آن، در داخل چرخ قرار می گیرد و نقاط اتصال رینگ به لاستیک ماشین را می پوشاند.

قالپاق ها از همان روزهای ابتدایی خلق درشکه برای حفاظت مرکز چرخ از ورود رطوبت و گرد و خاک استفاده می شد. این مفهوم با گذر زمان پیشرفت کرد و به شکل امروزی آن رسید.

نقش قالپاق در خودرو

difference rims wheels hubcaps 300x121 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
نقش قالپاق در خودرو

قالپاق ماشین علاوه براینکه سبب زیبا به نظر رسیدن خودرو می‌شود از ورود ذرات ریز و گرد و خاک به مرکز چرخ جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد بدون آگاهی نسبت به نقش قالپاق آن را از خودرو جدا می‌کنند به خاطر داشته باشید که قالپاق‌ها نقش حفاظتی دارند و جدا کردن آن از چرخ خودرو کار درستی نیست.

رینگ ماشین چیست و چه فرقی با قالپاق دارد؟

hqdefault 300x168 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
فرق رینگ و قالپاق

قالپاق خودرو به انگلیسی Hubcap چه تفاوتی با رینگ یا Rim دارد؟ قالپاق درپوش رینگ می باشد.

رینگ بخشی از چرخ است که لاستیک (تایر) روی آن قرار می گیرد و باد می شود و اسکلت نگه دارنده ی تایر به شمار می رود. رینگ ها ساختار گوناگونی دارند به صورتی که در وزن، ابعاد و طرح مختلف به فروش می رسند.

قسمتی از سیستم چرخ های خودرو را قالپاق تشکیل می دهد. افزون بر زیبایی در تایر های خودرو، از ورود آلودگی ها، چربی ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به درون مرکز چرخ ها جلوگیری می کند. قالپاق در قسمت مرکزی چرخ خودرو قرار دارد و مانع از نفوذ ذرات خارجی به درون می شود.

قالپاق از جنس فلزی یا پلاستیکی می باشد. همان طور که دو مدل رینگ فلزی و فولادی داریم، قالپاق ها هم متناسب با رینگ ها تولید می شوند. در کل فرق رینگ و قالپاق در این است که رینگ ها از لحاظ ظاهری و امنیت از قالپاق ها بهتر هستند.

فرق رینگ و قالپاق در ویدئوی زیر به طور واضح و تصویری نشان داده شده است. حتما قبل از مطالعه ادامه مطلب آن را تماشا نمایید:

مشخصات قالپاق مناسب ماشین

  • مواد به کار رفته در این وسیله باید قابلیت ضربه پذیری و انعطاف را دارا باشند. این موارد می تواند به کاهش هزینه های شما هم کمک کند؛ زیرا قالپاق مناسب می تواند عمر بیشتری را به لاستیک های شما هدیه کند.
  • مواد داخلی قالپاق باید قابلیت رنگ پذیری بالایی داشته باشد.
رنگ قالپاق 300x300 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
مشخصات قالپاق خودرو
  • رنگ به کار رفته روی قالپاق اگرچه دارای جنبه لوکس بودن است اما اهمیت بسیاری دارد. قالپاق ها در رنگ های متنوعی عرضه می شوند. انتخاب رنگ رینگ (قالپاق) بسته به سلیقه شماست.
  • در انتخاب قالپاق مناسب باید دقت داشته باشید که رنگ آن مرغوب بوده و چسبنده باشد. قابلیت چسبندگی رنگ قالپاق یعنی رنگ آن در حین رانندگی کنده یا ریخته نشود.
  • براق بودن رنگ قالپاق می تواند یکی از شاخه های مهم برای تشخیص کیفیت رنگ آن باشد. شما می توانید با این المان بفهمید قالپاق چقدر عمر مفید دارد.
  • قالپاق ها انواع مختلفی دارند که اصلی ترین آنها قالپاق اسپرت و فابریک میباشد و قالپاق های اسپرت در رنگ ها و طرح های مختلف به خودرو زیبایی بیشتری میدهند.
  • قالپاق ها سایز های متفاوتی دارند به طور مثال رینگ های 13 برای ماشین هایی همچون پراید استفاده میشود.

مقاله پیشنهادی: روش های کاهش استهلاک خودرو

انواع قالپاق ماشین

انواع هابکپ 300x184 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
انواع قالپاق خودرو سواری

قالپاق می‌تواند از جنس فلزی یا در برخی از موارد پلاستیکی باشد. از آن جهت که دو نوع رینگ فلزی و فولادی داریم، قالپاق‌ها نیز متناسب با این رینگ‌ها، عرضه می‌شوند.

قالپاق قطعه ای ست که روی چرخ های خودرو و در قطر داخلی رینگ ها قرار گرفته و ظاهری زیباتر به آن ها می بخشد.

از سوی دیگر می‌توانیم قالپاق‌ها را در دو نوع واشری و فنردار تقسیم بندی کنیم. قالپاق‌های واشری بین پیچ روی چرخ و رینگ قرار گرفته و در جای خود با این پیچ‌ها محکم می‌شوند. اما قالپاق‌های فنردار، دارای زبانه‌هایی هستند که در محیط آن قرار داشته و در جای صحیح خود، قالب افتاده و محکم می‌شوند.

قالپاق در دو نوع کوچک برای رینگ های فلزی و بزرگ برای رینگ های فولادی هستند که هر یک در نوع خود اهمیت داشته و نباید نادیده گرفته شوند.

فولاد و فلزی 300x225 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
قالپاق رینگ فلزی (اسپورت) و رینگ آلیاژی

1- قالپاق‌های رینگ فلزی

قالپاق‌های رینگ فلزی، به شکل یک درپوش کوچک در مرکز هستند که درست در بخش وسطی چرخ خودرو و روی توپی، قرار می‌گیرند. با جای گرفتن این قالپاق‌ها که خود نیز فلزی هستند در مرکز چرخ، از وارد شدن هر ذره بیرونی به بلبرینگ مرکزی چرخ‌ها، پیشگیری می‌شود.

توجه داشته باشید که با نبود این قالپاق مرکزی، امکان نفوذ ذرات خاک و آب، به مراتب بیشتر می‌شود. به این شکل گریسی که در این قسمت قرار دارد، ناخالصی پیدا کرده و از کیفیت خود دور می‌شود.

با این حساب اگر قالپاق مرکزی به طور اتفاقی یا عمدی از جای خود برداشته شود، لازم است که حتما این قسمت را شستشو داده و دوباره گریس کاری انجام شود. زیرا در فاصله زمانی که بخش توپی چرخ بدون قالپاق و روپوش مانده است، ذرات غبار و خاک به داخل گریس نفوذ کرده و به حتما کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

این قطعه موجب می‌شود تا طول عمر بیشتری برای چرخ ها، تایرها و بلبرینگ‌ها ایجاد گردد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که در صورت از دست دادن قالپاق‌های رینگ فلزی، بلافاصله یک نمونه دیگر بر جای آن‌ها گذاشته شود.

2- قالپاق‌های رینگ فولادی

اما در خصوص قالپاق‌های رینگ فولادی با قطعه‌ای در سایز بزرگتر روبرو هستیم. این قالپاق‌ها غالبا از جنس پلاستیکی هستند، اما می‌توان در بازار قطعات خودرو انواع فلزی آن‌ها را نیز یافت. به ویژه اغلب خودروسازان از انواع قالپاق پلاستیکی در رینگ‌های فولادی، استفاده می‌کنند! این قالپاق‌ها بیشتر جنبه زیبایی داشته و تا حدودی نیز از نفوذ گرد و غبار به داخل جلوگیری می‌کنند.

جنس قالپاق این مدل از رینگ معمولا پلاستیکی است و اندازه بزرگتری نسبت به قالپاق فلزی دارد. این نوع از قالپاق‌ها بیشتر جنبه زیبایی دارند و تا حدودی نیز از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کنند.

تفاوت قالپاق چرخ با قالپاق مرکزی

در خودروهای دارای رینگ های فولادی دو نوع و در خودروهای دارای رینگ های اسپرت تنها یک نوع قالپاق وجود دارد.

خودروهای رینگ فلزی استاندارد همانند خودروهای رینگ اسپرت دارای یک قالپاق مرکزی در وسط چرخ هستند که وظیفه آن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به بالبرینگ مرکزی چرخ و گریس موجود در آن است.

اما خودروهای رینگ فولادی استاندارد، یک قالپاق دیگر معادل با قطر داخلی رینگ یا کوچکتر، معمولا از جنس پلاستیک یا گاها فلز دارند که وظیفه انها در درجه اول حفظ زیبایی و سپس جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به داخل پیچ های چرخ است.

اعضای چرخ 300x299 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
اجزای سازنده چرخ خودرو

نقش کدام قالپاق مهم تر است؟

نبود قالپاق مرکزی چرخ که اتفاقا به شدت در جای خود محکم شده است، موجب نفوذ اب و گرد و خاک به درون روان کننده بالبرینگ مرکزی چرخ می شود که باعث افزایش سایش و  خرابی زودهنگام توپی چرخ می شود که معمولا قطعه ای گران قیمت است.
اما نبود قالپاق چرخ در بسیاری از موارد حتی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد چرا که بسیاری از قالپاق های پلاستیکی بیشتر جلوه تزئیناتی و زیبایی دارند و در بسیاری از موارد ضمن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک، از آمد و شد جریان هوا نیز جلوگیری کرده و درنتیجه ترمزها دیرتر خنک می شوند.
از طرف دیگر، وجود آلودگی روی پیچ چرخ ها به سادگی قابل شست و شو و برطرف شدن است.
قالپاق 300x169 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
تعویض قالپاق ماشین

اگر قالپاق مرکزی گم شد چه کنیم؟

قالپاق مرکزی چرخ خودروهای مختلف در بازار و از سوی نمایندگی آنها به فروش می رسد. با تهیه یک قالپاق فابریک باید نسبت به شست و شو کامل توپی چرخ و گریس درون آن اقدام کنید چرا که وجود رطوبت یا خاک درون گریس به سرعت بالبرینگ را فرسوده می کند.

پس از شست و شو توپی و زدودن همه گریس های قدیمی باید گریس نو از نوع به اصطلاح نسوز را به درون توپی وارد کنید. پس از پر کردن توپی از گریس، قالپاق مرکزی نو را با ضربه در جای خود محکم کنید.

نظافت داخل توپی و تعویض گریس آن در بازه های مشخص اجباری است در غیر این صورت شنیدن صدای جیر جیر و اصطکاک از چرخ ها مخصوصا در پیچ ها و خرابی توپی اجتناب ناپذیر است.

راهنمای خرید بهترین قالپاق مناسب خودرو

توجه داشته باشید که برای انتخاب بهترین قالپاق مناسب خودروی خود، باید ضمن تناسب آن با مدل اتومبیل‌تان، به میزان پوشش دهی در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و قطرات آب، توجه داشته باشید. اضافه بر آن می‌توانید بر فاکتورهای زیبایی و شکلی که از چرخ‌ها حین چرخش به نمایش درمی‌آید، نیز دقت کنید.

فاکتورهای مهم حین خرید قالپاق خودرو، موارد زیر هستند:

  • قطر رینگ: این المان معمولا با واحد اینچ سنجیده می‌شود و باید با در نظر گرفتن سایز چرخ خود، آن را مورد تطابق قرار دهید. به طور مثال یک قالپاق ۱۳ اینچی، برای پراید مناسب خواهد بود.
  • وزن: وزن قالپاق نیز اهمیت دارد و باید با نوع چرخ‌ها و تایرها در تناسب باشد. برای نمونه یک قالپاق ۱۳ اینچی که مناسب پراید به شمار آید، می‌تواند وزنی بین ۱٫۵ تا ۱٫۷ کیلوگرم داشته باشد.
سایز هاب کپ 300x164 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
سایز قالپاق مناسب خودرو
  • جنس: جنس قالپاق نیز از فاکتورهای تاثیرگذار هنگام خرید است. در صورتی که جنس قالپاقی که خریداری می‌کنید، فلزی باشد، طول عمر به مراتب بالاتری داشته و احتمال شکستگی و ضربه خوردن آن، بارها کاهش می‌یابد.

برای خرید قالپاق باید به تناسب آن با خودروی خود، جنس، وزن، قطر رینگ و… توجه داشته باشید.

قیمت انواع قالپاق خودرو

قیمت قالپاق نیز می‌تواند از چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان شروع شده و تا بالای ۱ میلیون تومان پیش برود. با این تفاصیل، اگر تا به حال به قالپاق‌های خودروی خود اهمیت نداده‌اید، بد نیست که از امروز نگاهی به آن‌ها انداخته و از محکم بودن تمام قالپاق‌ها در جای خود، اطمینان حاصل کنید.

برای خرید بهترین برند باتری ماشین، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

کدام باتری خودرو بهتر است؟

نحوه نصب قالپاق ماشین

برخی از قالپاق‌ها با جک زدن از خودرو جدا و نصب می‌شوند و انواع دیگر به راحت بو با ابزار‌های ساده قابل نصب و جدا کردن است. هنگام نصب قالپاق به این نکته توجه کنید که این قطعه به درستی در محل خود قرار گرفته باشد و هنگام رانندگی از چرخ‌ جدا نشود.

ویدئوی زیر نحوه نصب قالپاق خودرو را به راحتی نشان داده است:

مراحل تعویض قالپاق پراید

درآوردن و جای‌گذاری آن ها اگرچه کار بسیار ساده ای است و ظرف چند دقیقه می‌توانید آن را انجام دهید اما گاهی حساس هم هست. اگر خودروی شما دارای نوع خاصی از قالپاق است به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از آسیب احتمالی به دیواره‌ها و گیره‌های نگهدارنده، تا جای ممکن به یک تعمیرگاه تخصصی اتومبیل مراجعه کنید. اما در مواقع اضطراری می‌توانید با کمک گرفتن از موارد اصولی و نکات مذکور، خود آن را تعویض کنید.

تعویض قالپاق 300x180 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
تعویض قالپاق ماشین

بسته به مدل خودرو و نوع قالپاق‌ها باید از ابزاری مانند آچار چرخ که لبه‌ای قلاب‌مانند دارد و یا آچار پیچ‌گوشتی ساده استفاده کنید. در لبه پشتی قالپاق‌های مدل معمولی و استاندارد خودروها، عمدتا یک حلقه فنری باریک وجود دارد که در داخل گیره‌های قالپاق جا می‌افتد و فاصله اندکی بین سطح داخلی درپوش و مرکز رینگ چرخ ایجاد می‌کند.

هنگامی که می‌خواهیم قالپاق را خارج کنیم اول پیچ‌گوشتی را از یک طرف زیر لبه آن می‌گذاریم و با اهرم کردن پیچ‌گوشتی و وارد کردن اندکی فشار، قالپاق به کمک همان نوار فنری براحتی از جای خود خارج می‌شود. بیاد داشته باشید که لازم نیست در این مراحل فشار زیادی به قطعات اعمال کنید.

حالا برای نصب آن به چرخ ابتدا باید بررسی کنیم که نوار فنری بدرستی در بین گیره‌های دیواره داخلی قالپاق محکم شده است یا نه. سپس قسمتی از دایره را که فضای منفی برای پیچ باد تایر در آن لحاظ شده را در محل پیچ باد قرار می‌دهیم و با اعمال چند ضربه به اطراف، آن را جا می‌اندازیم.

نکات پایانی در مورد قالپاق ماشین

انتخاب قالپاق 300x200 قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
علت در رفتن قالپاق
  1. اگر قالپاق روی خودرو نصب نشود دلیل آن می‌تواند سایز نامناسب با چرخ خودرو باشد که در این صورت تقلا فایده‌ای ندارد و باید سایز مناسب آن با چرخ و تایرها خریداری شود.
  2. قبل از خرید قالپاق به عدد نوشته شده روی چرخ نگاه کنید و براساس سایز و اندازه آن قالپاق بخرید.
  3. قالپاق باید یک حلقه نگه دارنده داشته باشد تا نصب شود و باید هنگام خرید به آن توجه کنید.
  4. قالپاق‌های فابریک را می‌توان از نمایندگی‌ خودرو خریداری کرد.
  5. قبل از نصب قالپاق، علاوه بر شست‌و‌شوی توپی باید گریس کاری آن از نو انجام شود.

نکته: توجه داشته باشید که در صورت رسیدگی نکردن به گریس و توپی چرخ، پس از مدتی کشیده شدن گرد و غبار به داخل آن؛ صدای گوشخراشی حین حرکت از چرخ‌ها به گوش خواهد رسید. این صدای گوشخراش چیزی شبیه به جیرجیر لولای درب بوده و بیشتر می‌تواند از چرخ‌های جلویی شنیده شود. در این صورت حتما لازم است که چرخ‌های خودرو را مورد بازبینی قرار داده و نسبت به شستشو، تعمیر و یا تعویض توپی اقدام کنید.

قالپاق‌ها از قطعاتی هستند که ممکن است بنا به دلایل متعددی آسیب ببیند که بهتر است به نصب آن توجه کرد چراکه این قطعه نقش نسبتا مهمی در افزایش عمر چرخ و تایر‌ها دارد و به نوعی یک فیلتر برای چرخ خودرو به حساب می‌آید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش