4.4
(385)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم اطلاعاتی مهم در خصوصو آشنایی با سیستم جلوبندی خودرو در اختیار شما قرار دهیم. همچنین می خواهیم روش هایی برای تشخیص خرابی جلوبندی ماشین خود را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید این موضوع را به درستی تشخصی داده و برای رفع آن بکوشید. اما منظور از عبارت جلوبندی خودرو چیست و دقیقا به کدام قسمت خودرو اشاره دارد؟

جلوبندی.jpg2  همه چیز درباره جلوبندی خودرو
آشنایی با سیستم جلوبندی خودرو

اهمیت واژه جلوبندی خودرو از آن جایی مشخص می شود که هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم چنانچه این قسمت از خودروی شما دچار آسیب و یا مشکل باشد، عملا خریدار از خرید خود صرف نظر می کند.

در همین خصوص مراکز تعمیر جلوبندی خودرو در تمامی شهر ها وجود دارد که می توانند در صورت نیاز خودروی شما را بررسی و نسبت به تعمیر آن اقدام کنند. اگر می خواهید با جلوبندی خودرو بیشتر آشنا شوید می توانید در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری را به دست آورید.

جلوبندي ماشين چيست؟ و در کجا قرار دارد؟

اما جلوبندی خودرو چیست و در کجای خودرو قرار دارد از سوالات بسیار مهم و کلیدی ای می باشد که هر فردی می تواند از خود بپرسد، بهتر است بدانید که جلوبندی به قسمت جلویی و زیرین خودرو گفته می شود که وظایف متنوع و مختلفی مانند تعلیق یا خوش دستی (هندلینگ) خودرو در چاله ها، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد. تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو به عهده جلوبندی ساز است.

جلوبندی همه چیز درباره جلوبندی خودرو
جلوبندی خودرو چیست؟

فرق سیستم تعلیق با جلوبندی خودرو چیست؟

سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می وشد اما در سیستم جلوبندی تنها به قسمت جلوی خودرو اشاره داریم که شامل فرمان و میل فرمان است.

همه ما می دانیم که چرخ های جلو وظیفه و نقش اصلی را در هدایت خودرو به سمت های مختلف دارد، به همین دلیل سیستم تعلیق خودرو در جلو بسیار بیشتر و مهم تر از قسمت عقبین خودرو می باشد، به این قسمت که شامل سیستم فرمان خودرو نیز می شود به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته می شود. در تصویر زیر شما می توانید اجزای یک سیستم جلوبندی را مشاهده کنید.

اجزای جلوبندی همه چیز درباره جلوبندی خودرو
اجزای سازنده جلوبندی ماشین

قطعات و اجزای جلوبندی خودرو

همان طور که می دانید جلوبندی از قطعات بسیار متنوع و مختلفی تشکیل شده است که وجود آسیب در هر یک از این موارد می تواند باعث بروز برخی اشکالات فنی در خودروی شما شود. بهتر است این قطعات را به صورت دقیق بررسی کرده و با آن ها آشنا شوید. اجزای تشکیل دهنده قسمت جلوبندی خودرو به شرح زیر است:

  • سیبک ها

این قطعات به شکل کروی بوده و مربوط به سیستم فرمان خودرو هستند و وظیفه آن ها جلوگیری از اصطکاک بین دو قطعه و حرکت نرم و روان آن ها هستند.

علائم خرابی سیبک:

لرزش فرمان در حین حرکت و هنگام چرخاندن فرمان، خلاصی بیش از حد فرمان، کشیده شدن فرمان به یک سمت، عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش، شنیده شدن صدا تق تق در هنگام عبور از دست انداز، کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو، عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در حین حرکت، سائیدگی در چرخ های جلو

  • دستگاه تعلیق

سیستم یا دستگاه تعلیق به قسمتی از خودرو گفته می شود که مانع از وارد شدن نوسانات و ضربات به بخش معلق خودرو می شود که شامل شاسی، اتاق و سرنشینان به همراه متعلقات آن است. قطعات سیستم تعلیق شامل فنر، کمک فنر، جِرم  فنربندی شده و جِرم  فنربندی نشده است.

دستگاه تعلیق همه چیز درباره جلوبندی خودرو
سیستم تعلیق از قطعات جلوبندی خودرو

دو وظیفه ای که سیستم تعلیق به عمل می آورد شامل کاستن ارتعاشات و نوسانات جاده ها و مسیرها و دیگری برخورد موثر سطح لاستیک ها با سطح راه ها و مسیر است تا کم ترین فشار به خودرو و متعلقات آن وارد شود.

  • اکسل

محور مرکزی یک چرخ یا دنده را اکسل می گویند. گاهی مواقع اکسل ممکن است با کمک یک یاتاقان یا بوش در سطح درونی سوراخ دنده یا چرخ در محل خود ثابت بماند تا بدین طریق به دنده یا چرخ اجازه چرخش آزادانه را بدهد.

  • سیستم فرمان

جعبه فرمان همه چیز درباره جلوبندی خودرو
سیستم فرمان یکی از اجزای جلوبندی ماشین

سیستم فرمان خودرو یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو محسوب می شود که خود شامل قطعاتی است که وظیفه هندلینگ و هدایت خودرو را برعهده دارد. اهمیت سیستم فرمان خودرو به اندازه موتور و گیربکس خودرو است. قطعات و اجزای تشکیل دهنده فرمان شامل غربیلک فرمان، جعبه و میل فرمان است.

  • کمک فنر

کمک فنر قطعه ای است که در محور چرخ ها و نزدیک آن ها نصب می شود تا نوسانات و ارتعاشات حاصل از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را کاهش داده و کنترل کند.

کمک فنر یک سرش به اتاق خودرو وصل است و سر دیگر کمک فنر به قطعه از سیستم تعلیق وصل است. حرکات فنر باعث افزایش دادن و کاهش دادن طول کمک فنر می شود.

علائم خرابی کمک فنر

کمک فنر نشتی داشته باشد، خوابیدگی یک سمت خودرو، شیرجه زدن خودرو به سمت جلو هنگام ترمز گرفتن، بالا پایین شدن دائم چرخ ها در سطوح ناهموار، فرسودگی تایرها، کشیده شدن خودرو به یک سمت، صدای تقه موقع عبور از دست اندازها

جلوبندی خودرو همه چیز درباره جلوبندی خودرو
کمک فنر خودرو یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو
  • فنرها

فنرها قطعاتی هستند که حالت کشسانی یا ارتجاعی داشته و در اثر فشار نیروی خارجی جمع شده و یا بر عکس کشیده می شود و پس از برداشته شدن فشار، فنر به حالت اولیه خود باز می گردد.

فنرهایی که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند هم به شکل فیزیکی، گاز یا مایع باشند که به ترتیب به فنرهای مکانیکی، هوایی یا پنوماتیک و روغنی یا هیدرولیک تقسیم می شوند. فنرها هم وظیفه کاهش فشار و ارتعاشات به هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار را بر عهده دارند.

  • سگ دست

سگدست همه چیز درباره جلوبندی خودرو
سگدست از قطعات سیستم جلوبندی ماشین

سگ دست همانند لولایی است که برای کمک به چرخیدن چرخ بر روی محور فرمان استفاده می شود و بر روی میل سگ دست به چرخش در می آید. وظیفه نگهداری چرخ ها نیز به عهده سگ دست است.

دیسک‌های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ‌ها و توپی چرخ به سگدست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می‌شود.

  • شغال دست

شغال دست قطعه ای که سیبک فرمان خودرو به آن اتصال دارد و میل کمک و میل فرمان توسط پیچ هایی به شغال دست متصل هستند.

  • طبق یا سینی

سینی ها در واقع بازوهایی هستند که وظیفه آن ها اتصال سیستم تعلیق به شاسی را بر عهده دارند. اتصال سینی ها به شاسی خودرو توسط بوش ها صورت می گیرد و برای اتصال به چرخ خودرو نیز از طریق اتصال کاسه و گوی انجام می شود.

طبق همه چیز درباره جلوبندی خودرو
طبق یا سینی از قطعات سیستم جلوبندی ماشین
  • میل تعادل

میل تعادل در غالب موارد برای افزایش تعادل خودرو و نیز به منظور جلوگیری از چپ شدن خودرو استفاده می شود. این قطعه وظیفه پخش کردن نیرو در بین چرخ ها به هنگام عبور از پیچ ها را بر عهده دارد و از خم شدن خودرو به یک طرف جلوگیری می کند.

  • میله موج گیر

این قطعه بین دو سینی پایین نصب می شود. به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ مایل می شود و در اثر این کار، سینی های پایین حرکت مخالف پیدا می کنند و میله تعادل را می چرخانند و میل تعادل در اثر چرخش از خود مقاومت نشان می دهد که در نتیجه این عمل سخت و سفت شدن سیستم تعلیق خودرو به هنگام پیچیدن خودرو به همراه دارد و در اثر این فرایند اتاق خودرو کم تر کج شده و انحنا پیدا می کند.

روش های عیب یابی جلوبندی خودرو

روش های مختلفی برای تشخیص و عیب یابی وجود دارند که در اینجا شرح مختصری از آن را ارائه می کنیم:

  1. توجه به علائم خرابی جلوبندی: خراب شدن قطعات جلوبندی خودرو، هر کدام با علائمی همراه هستند. البته برخی علائم در بین قطعات جلو بندی مشترک هستند. با توجه به این علائم و بررسی آن ها به راحتی می توان به تشخیص عیب و برطرف کردن آن پرداخت.
  2. بازدید چشمی جلوبندی: در این روش پس از تست رانندگی و بازدید چرخ ها و باز کردن آن ها و بازدید چشمی می توان عیب را پیدا کرد و آن را برطرف کرد.
  3. استفاده از دستگاه عیب یابی: بیشتر این دستگاه ها در مراکز معاینه فنی خودرو وجود دارند و با تست ماشین می توان فهمید قطعات جلو بندی مخصوصا کمک ها سالم هستند یا نه.

مقاله پیشنهادی: دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

علائم خرابی جلوبندی خودرو

%name همه چیز درباره جلوبندی خودرو
علائم خرابی جلوبندی خودرو

همانطور که اشاره شد، جلوبندی خودرو نقش مستقیمی در تعادل خودرو در هنگام حرکت و تردد از سطوح ناهموار بازی می کند. در نتیجه به محض اینکه این قسمت از خودرو دچار مشکل شود، راننده با کمی دقت می تواند تشخیص دهد که در تعادل و هندلینگ خودرو مشکلی به وجود آمده است.

اما اگر تجربه کافی از رانندگی ندارید می توانید با استفاده از نشانه های زیر به خوبی متوجه بروز مشکل در سیستم جلوبندی خودروی خود شوید، این علائم به شرح زیر است:

1- رانندگی خشک و سفت

یکی از علائم خراب شدن اجزای جلوبندی در خشک و سخت شدن رانندگی یا به عبارتی سواری خشک و سفت می توان دانست. اگر در حین رانندگی احساس کردید که رانندگی شما سخت شده و روان و راحت بودن سابق را ندارد می توان این نشانه را دلیلی بر خرابی جلوبندی دانست که در این صورت باید بالافاصله مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز قطعات مورد تعویض و تعمیر قرار گیرد.

%name همه چیز درباره جلوبندی خودرو
سفت شدن فرمان یا گیج زدن آن از نشانه های خرابی سیستم جلوبندی است.

2- لرزش و کشیده شدن فرمان

اختلالات فرمان که در آن فرمان خودرو به طرفی کشیده می شود یا لرزش دارد را می توان نشانه ای بر خراب بودن اجزای جلوبندی دانست. اگر حین رانندگی و چرخاندن فرمان به یک سمت متوجه شدید که فرمان بر خلاف چرخاندن راننده حرکت می کند نشانه ای از خرابی جلوبندی خودرو است.

که این مساله می تواند نشانه اختلال در زاویه تایرها و مرکز تعادل یا بالانس خودور باشد. علاوه بر این لرزش فرمان که عمدتا به دلیل تعادل نداشتن چرخ ها یا بروز مشکل در سیبک ها می شود هم می تواند علامت خرابی جلوبندی خودرو باشد.

بیشتر بدانید: دلایل گیج زدن و کشیدن فرمان به طرفین

3- مشاهده ناهمگونی در آج های تایر

در مواقعی که مشاهده کردید بر روی لاستیک ها آج های ناهمگون وجود دارد یا خودرو لاستیک سایی دارد و این موضوع در مدت کوتاهی رخ داده است می تواند نشانه ای از خرابی جلوبندی باشد.

4- روغنی بودن قطعات جلوبندی

روغن جلوبندی همه چیز درباره جلوبندی خودرو
نشت مایعات در قسمت جلوبندی از علائم خرابی آن است.

درصورتی‌که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و جلوبندی به‌طور مستقیم نگاهی بیندازید. چنانچه فنر و کمک‌فنرها چرب و روغنی به نظر می‌رسند، این قطعات در حال نشت مایع هستند و در نتیجه به‌درستی کار نمی‌کنند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.

5- خرابی دستگاه تعلیق

یکی از کارهایی که می تواند خراب بودن جلوبندی را نشان دهد این است که به هنگام پارک بودن خودرو، دستان خود را بر روی یک قسمت کاپوت قرار دهید و آن را فشار دهید، و سپس دستان خود را بردارید، اگر در این هنگام بالا و پایین رفتن خودرو بیش از دو یا سه بار باشد، به احتمال زیاد خودرو دچار خرابی اجزای جلوبندی است و نیاز به بررسی و احیانا تعمیر و تعویض قطعات دارد.

6- صداهای غیر عادی هنگام عبور از موانع

اگر به هنگام عبور از مسیرهای ناهموار همانند دست اندازها، چاله ها و موانع، صداهایی از جلوبندی شنیده شود به علت خرابی کمک فنرها و میل تعادل است که نشانه خرابی جلوبندی است.


به طور کلی این پنج علامت، جزو شایع ترین علائم خرابی جلوبندی هستند که معمولا در خودروها پیش می آیند. عدم توجه به این علائم و رفع نکردن آن ها می تواند در آینده موجب ایجاد خرابی بیشتری در خودروی شما گردد و در نتیجه خسارات سنگین تری را به شما اعمال کند. بنابراین توصیه می شود تا اینگونه مشکلات ریز و جزئی را سریعا حل کنید تا در آینده مجبور نباشید مبالغ هنگفتی را برای تعمیر جلوبندی خودروی خود بپردازید.

  1. لرزش فرمان در سرعت های خاص که می تواند به دلیل بالانس نبودن چرخ ها یا وجود مشکل در سیبک ها نیز اتفاق بیفتد.
  2. ایجاد صداهای نامتعارف خودرو در هنگام عبور از موانع و دست اندازها که می تواند به دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل باشد.
  3. شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها به خصوص در هنگام دور زدن که معمولا در اثر خرابی در بلبرینگ چرخ ها می باشد.
  4. کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می آید.
  5. گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین نیز یکی دیگر از نشانه های علائم خرابی جلوبندی است.

هر چند وقت یکبار باید جلوبندی ماشین را چک کنیم؟

حدودا هر 3 ماه یکبار برای چک کردن یا آچارکشی جلوبندی کافی است. اما اگر علائم گفته شده را مشاهده کردید , شک نکنید جلوبندی شما نیاز به بررسی و چک توسط مکانیک را دارد و باید فورا نشان داده شود.

جلوبندی را باید تعمیر کنیم و یا تعویض؟

تعمیر جلوبندی همه چیز درباره جلوبندی خودرو
تعمیر و تعویض جلوبندی ماشین توسط جلوبندی ساز

در زمان‌های قدیم جلوبندی‌های بسیار سختی وجود داشت که با جوشکاری و یا چکش‌کاری می‌توانستید مشکل را برطرف و جلوبندی را تعمیر کنید.

اما حالا به دلیل وجود سیبک‌های روغنی یا سگ‌دست‌های بسیار خشک چدنی دیگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید و همچنین در صورتی که تعمیرات صورت بگیرد باید دفعات بسیار زیادی به مکانیکی بروید و زمان شما را از بین خواهد برد. پس بهترین گزینه تعویض کامل سیستم جلوبندی یا قطعه خراب شده است.

سخن پایانی

مطابی که گفته شد به بررسی قطعات جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن پرداخته شده بود. جلوبندی خودرو نقش مهمی در ایجاد تعادل خودرو به هنگام عبور از موانع و مسیرهای ناهموار دارد.

در صورت بروز هر یک از علائم یاد شده باید فورا به بررسی آن پرداخت و در صورت خرابی هر یک از قطعات جلوبندی نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کرد. زیرا در صورت نادیده گرفتن این موضوع علاوه بر ایجاد خسارت های مالی، سبب بروز حوادث  وسوانح ناگوار به هنگام رانندگی نیز می شود.

برای پیشگیری از خرابی و معیوب شدن سیستم جلو بندی پیشنهاد می کنیم که به صورت دوره ای خودروی خود را چک آپ کنید تا خسارات احتمالی به حداقل خود برسند. ممنون که تا آخز این مطلب همراه ما بودید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علیرضا
علیرضا
2 سال پیش

ممنون از اطلاعات کامل و عالیتون👏👏👏💚

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خرسندیم که مورد توجه قرار گرفته و مفید واقع شده است.

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام و عرض ادب
ممنون بابت توضیحات کاملتون
عالی بود

محمد
محمد
1 سال پیش

با سلام و عرض ادب،ای کاش خودرو یک صفحه مانیتوری داشت که قبل از خرابی هر قطعه ای ،هشدار میداد تا آدم در اسرع وقت مشکل رو مرتفع کنه

فرشید
فرشید
1 سال پیش

تشکر اطلاعات تون مفید و جامع بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش