4.1
(1092)

یکی از مهم ترین تاثیراتی که خرابی کمک فنر های خودرو می تواند بر یک خودرو بگذارد کاهش کیفیت سواری است و در صورت عدم توجه به این مورد ممکن است ایراداتی حتی در سایر بخش های خودرو نظیر شاسی نیز به وجود آید.

جالب است بدانید ایرادهای احتمالی کمک فنرها برخی قطعات دیگر از قبیل فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ ها، بلبرینگ چرخ ها، بوش های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و مجموعه سیبک های فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب فرسودگی آنها می شود. از همین رو و با توجه به اهمیت بالای این قطعه از خودرو، نکات این مطلب کیان باتری شایسته تدقیق و توجه است:

 علائم خرابی کمک فنر خودرو

شاید بسیاری، بروز ایراد در کمک فنرها را جدی نگیرند اما کمک فنرها ارتباط بسیار مهمی با ایمنی خودرو دارند و در صورت بروز ایراد در این بخش و حاد شدن آن ممکن است مواردی نظیر عدم پایداری و یا حتی چپ شدن خودرو نیز رخ دهد. در این نوشتار به مهم ترین نشانه های خرابی کمک فنرها می پردازیم

1- تغییر شکل کمک فنر ها

در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنر‌ها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنر‌ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن‌ها می‌توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها باشد.

2- نشتی سیالات

سیال روغنی باید در کمک فنر‌ها وجود داشته باشد، اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن‌ها تعویض شوند.

مقاله پیشنهادی: تشخیص علل و رفع انواع روغن ریزی مایعات خودرو

3- تکان‌های غیر عادی در خودرو

اگر در جاده‌های هموار تکان‌های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

4- رقصیدن چرخ ها

اگر در حین عبور از پستی بلندی‌ها چرخ‌ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محور‌ها و چرخ‌ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

5- کشیده شدن خودرو به یک سمت

اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنر‌ها و کمک فنر‌ها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

6- ساییدگی غیرعادی تایرها

تایرهای فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق بخصوص در کمک فنرهاست و حتما باید به آن حساسیت نشان داد.

7- صدای تق تق یا جیر جیر کمک فنر

خرابی کمک فنر می‌تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست انداز‌ها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. یکی از موارد ایجاد این صدا می‌تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد.

مقاله پیشنهادی: عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو

کاهش ارتفاع خودرو در یک یا دو طرف، احساس کوبش و خشکی در هنگام رانندگی از نشانه های خرابی کمک فنر خودرو هستند. کمک فنرها جزیی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود، بنابراین خرابی این قطعه در بلند مدت آسیب های جدی به چرخ ها، فنرها، جلوبندی، جعبه فرمان، دیفراسیل و گیربکس وارد می کند. به طور کلی نشانه های خرابی کمک فنر خودرو به شرح زیر هستند:

  • سابیدگی و پوسیدگی غیر طبیعی لاستیک ها و عدم تناسب آنها با یکدیگر
  • کشیدگی خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی
  • شیرجه زدن خودرو به جلو در هنگام ترمزگیری
  • از دست رفتن کنترل خودرو و حرکات غیر طبیعی هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها
  • لغزش و کنترل دشوار خودرو در پیچ ها
  • شنیدن صدایی شبیه به “تقه” در هنگام عبور از دست اندازها
خرابی کمک فنر2 300x168 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
علت صدای جیر جیر کمک فنر جلو

علت صدای تق تق کمک فنر ماشین

سیستم تعلیق کمک فنر ماشین در قسمت عقب دارای فنر لول مجزاست اگر این فنر لول در جای خود کمی بازی کند، باعث ایجاد صدای تق تق کمک فنر می‌شود این صدای فنرها در جلو و بخصوص در قسمت عقب وجود دارد و اغلب تق تق می‌کند.

می‌توانید مقدار کمی روغن به زیر کمک فنر زده تا صدا برطرف شود. حتی برخی دوستان با تجربه‌تر، شیلنگ مقاوم از داخل فنر لول عبور می‌دهند که ضمن کاهش صدا ضربات وارده به فنر لول را نیز کاهش می‌دهد.

معیوب بودن بوش کمک فنر

اگر بوش کمک فنر دچار ترک‌خوردگی و یا تغییر شکل شده باشند، باعث سر و صدا در سیستم تعلیق کمک فنر به خصوص در موقع شتاب گرفتن، ترمز کردن و یا عبور از ناهمواری‌های سطح جاده می‌شود. بنابراین هر چه زودتر نسبت به تعویض بوش کمک فنر اقدام کنید.

دلایل خرابی کمک فنر خودرو

کمک فنر3 300x169 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
علت خرابی کمک فنر خودرو

از جمله عوامل اصلی خرابی کمک فنر حمل بار سنگین و بالاتر از ظرفیت خودرو به مدت طولانی است. همچنین عبور از راه های ناهموار نیز خرابی این قطعه را تشدید می کند. بنابراین عجیب نیست که خرابی کمک فنر بیشتر در خودروهای باری دیده می شود.

از دیگر دلایل خرابی کمک فنر می توان به ترمزگیری ناگهانی در سرعت های بالا اشاره کرد که موجب کوبش های بالاتر از حد توان خودرو می شود. افزون براین، خرابی کاسه نمد و بوش کمک فنرها و در نتیجه نشت روغن نیز از دلایل دیگر خرابی این قطعه است.

کمک فنرها با توجه به نوع کاربری خودروها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، افزایش وزن خودروهای در مدت زمان زیاد، رانندگی مداوم در جاده های ناهموار، ترمزهای ناگهانی (دستی کشیدن) و عبور با سرعت زیاد از پستی و بلندی ها همگی از جمله عواملی هستند که موجب افزایش فشار به کمک فنرها می شود.

به یاد داشته باشید تعویض کمک فنرها باید به صورت دوتایی انجام گیرد. بنابراین هنگامی که یکی از کمک فنرهای جلو یا عقب آسیب می بیند بهتر است جفت کمک فنرهای جلو یا عقب ماشین با هم تعویض شون چرا که عملکرد قطعه کارکرده بر قطعه جدید اثر می گذارد و ممکن است موجب خرابی آن شود.

 تشخیص خرابی کمک فنر ماشین

کمک فنر 2 300x200 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
عیب یابی کمک فنر خودرو

از نشانه‌های وجود اشکال در سیستم تعلیق کمک فنر خودرو، می‌توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت‌گیر و دست‌اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده‌ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ، در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.

تست کمک فنر خودرو

اگر فکر می‌کنید کیفیت سواری خودروتان مانند گذشته نیست، چک کردن کمک فنرها می‌تواند فکر خوبی باشد. این کار بسیار ساده و آسان است و باعث می‌شود بی‌دلیل به تعمیرگاه مراجعه نکنید، شاید هم تشخیص بدهید که وقتش نزد یک متخصص بروید.

به یاد داشته باشید تست کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود بی‌دلیل به تعمیرگاه مراجعه نکنید؛ ما در اینجا سه روش برای تست کمک فنر به شما توضیح می‌دهیم:

1- خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید و ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید. اگر ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز است، برای تنظیم ارتفاع و عیب یابی کمک فنر، باید خودرو را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید.
چک کمک فنر1 300x187 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
قدم اول: چک کردن کمک فنر خودرو
2- برای تشخیص کمک فنرهای ضعیف، قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید. برای انجام این کار در جلو ماشین بایستید و پا یا زانوی‌تان را روی سپر یا روی سطحی بگذارید که خم نمی‌شود و وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به ناگهان وزن‌تان را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت، نشانه این است که کمک فنرها ضعیف شده‌اند.
چگک کمک فنر 2 300x187 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
قدم دوم: چک کردن کمک فنر خودرو
3- به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنرها را بررسی کنید و به دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است. اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است.
چک کمک فنر 3 300x189 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
قدم سوم: چک کردن کمک فنر ماشین

هنگامی که درزگیری‌ها از بین بروند، کمک فنر کارایی خودش را از دست می‌دهد. در این صورت لازم است اطمینان حاصل کنید روغنی که مشاهده کرده‌اید واقعاً از کاسه‌نمدها بیرون آمده است. ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنرها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد.

نکات مهم در تعویض کمک فنر

کمک فنرها با توجه نوع خودرو بر روی آنها نصب می شوند. خودروهای سواری کمک فنرهای متفاوتی نسبت به خودروهای باری و مسابقه ای دارند. متداول ترین نوع کمک فنر در بازار کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی است.

در این نوع محفظه کمک فنر با روغن پر می شود و با وارد کردن فشار به آن روغن از طریق سوراخ های بالای محفظه اول از آن به محفظه بالایی هدایت می شود. کمک فنرهای هیدرلیکی توانایی خوبی برای خنثی کردن ضربات و تکان های وارد شده به خودرو را دارند.

سعی کنید که کمک های جلو یا عقب را همزمان تعویض کنید حتی اگر یکی از آنها سالم تر از دیگری باشد. در واقع کار کردن دو کمک فنر سالم و کهنه در کنار هم سبب می شود تا قطعه مستعمل، قطعه جدید را هم خراب کند.

برای خودروهای دو گانه سوز بهتر است به سراغ کمک فنرهای مخصوص خودشان بروید.

کمک فنر 4 300x200 نشانه های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو
تعمیر کمک فنر خودرو

نکات پایانی خرابی کمک فنر خودرو

به یاد داشته باشید تست کردن کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیشتر رانند‌ه‌ها اطلاع ندارند که وضعیت کمک فنرها برای ایمنی خودرو جنبه‌ای حیاتی دارد. در واقع، یک سواری نرم و راحت هدف اصلی نیست بلکه هدفی ثانویه محسوب می‌شود.

هدف اصلی کمک فنرها این است که فرسودگی سایر قسمت‌های سیستم تعلیق را به حداقل برسانند. نرمی و هندلینگ خوب حاصل کار همه قطعات سیستم تعلیق در کنار هم است.  هیچگاه یک کمک فنر را به تنهایی عوض نکنید، بهتر است آن‌ها را به صورت جفتی تعویض کنید (کمک‌های جلو یا کمک‌های عقب با هم).

اگر از کمک فنرهای OEM استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود هر چهار کمک فنر را با هم تعویض کنید. اگر یکی از این کمک فنرها خراب بشوند نشانه آن است که عمر بقیه نیز به زودی به سر خواهد رسید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
22 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
خسرو غفاری
خسرو غفاری
2 سال پیش

ضمن تشکر و سپاس فراوان از مطالب ارزنده شما عزیزان ، لطفاً بفرمایید بهترین ونرمترین کمک فنر پژو ۲۰۶کدام است؟ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  خسرو غفاری
2 سال پیش

با سلام
در حال حاضر محصولات متنوع و با کیفیت های بسیار خوبی در سطح بازار موجود است که می توانید با اطلاع از موجودی لوازم یدکی های مختلف آنها را شناسایی و تهیه نمائید.

هماییون
هماییون
1 سال پیش

سلام ارتفاع خودروی من تغییر نکرده ولی موقعی که عقب خودرو پراید رو فشار میدم خیلی نرم بالا و پایین میرود انگار الا کلنگ شده و نرم و وقتی دو نفر سوار می‌شوند عقب خیلی از حد قبلی خودش پایین می‌ره علتش چی میتونم باشه ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هماییون
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید یکی از نشانه های خرابی کمک فنر خودرو هستند و توصیه می شود که به یک کارشناس و یا متخصص مراجعه نمائید تا آنها را بررسی، عیب یابی و بر طرف نماید.

سیروس
سیروس
1 سال پیش

بسیار مفید و عالی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سیروس
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

افشین
افشین
1 سال پیش

سلام تشکر از مطالب مفید
پژو ۴۰۵ دارم کمک ها احساس میکنم خشکه بازی نداره روی دست‌انداز زربه به زیر اتاق میزنه ارتفاع ماشینم هم استاندارد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  افشین
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.
برای بررسی و اطمینان از سلامت کمک فنرهای خودروی خود بایستی به یک کارشناس مراجعه نمائید.

سبحان
سبحان
1 سال پیش

سلام تشکر بابت مطالب مفیدتان.
ساینا دارم وقتی سمت راست جلو ماشین از جایی با ارتفاع کم در حد نیم متر(مثل شیب جاده) آروم میاد پایین صدایی مثل صدای برخورد قابلمه به هم از جلو سمت راست ماشین میاد ولی تو راه مستقیم و جاده خراب این صدا مداوم نیست و هرچند وقت یکبار میاد ماشین هم نه به سمتی کشیده میشه و نه بد کنترل شده
مشلکش چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سبحان
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید مربوط به قطعات جلوبندی (طبق و سیبک) و یا کمک فنر خودرو می تواند باشد، برای بررسی و عیب یابی آن بایستی حتما به صورت حضوری به یک کارشناس مراجعه نمائید.

رستمی
رستمی
1 سال پیش

سلام ممنونم که راهنمایی میفرمایید.
بنده پرشیا دارم،از سمت شاگرد صدا میداد یه جلوبندی ساز گفت از سر توپی کمک و قور قوری هستش و عوض کرد جفتشو ولی همچنان اون صدای لغ لغ رو داره
سپاس

Ehsan
Ehsan
1 سال پیش

سلام

Ehsan
Ehsan
1 سال پیش

با سلام
من کوییک دارم عقب ماشین تعادل نداره
وقتی سر پیچ سمت شاگرد میپیچم عقب سمت راننده
ول میشه ماشین مشکل از چی هست

نگار
نگار
در جواب  Ehsan
4 ماه پیش

بوش سر اکسل و بوش کمک فنر تعویض شود

مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

سلام. من سمند EF7 دارم. تو چاله چوله های مسیر خیلی صدای تلق تولوق میده، میتونه مربوط به کمک فنر باشه؟

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام وقت بخیر بنده یع 405 GLX دارم ، ستون هام جفت طرف ترک برداشتن ، ب نظرتون مشکل از کمک ها هست یا دلیل دیگه ای دارع…؟؟

ابراهیم
ابراهیم
در جواب  مهدی
1 سال پیش

آره کمک فنرها خرابن

فرزاد صالحی
فرزاد صالحی
در جواب  ابراهیم
10 ماه پیش

سلام آیا چرخ ماشین عقب ماشین کج باشن به کمک ربط داره

مهدی
مهدی
11 ماه پیش

سلام
وقتی از سرعت گیر یا از چاله رد میشیم
از عقب سمت راننده یه صدای به اتاق میاد
مثله تاقه
ماشین پرشیا است 97
اولش اینجور نبود
ایرادش از چی میتونه باشه ممنون که راهنمایی می کنید

علی رضا
9 ماه پیش

موقع حرکت اولیه که می‌خوام حرکت کنم از سمت لاستیک صدای لق لق میاد حدودا 10سانت ک حرکت میکنه صداش قطع میشه پراید

جواد
جواد
8 ماه پیش

سلام ماشنم پرایده درحال حرکت گیج میزنه جلو به یه سمت کشیده میشه

مجتبی
مجتبی
6 ماه پیش

سلام
بنده هایما s7 دارم. وقتی ماشین رو روشن میکنم تا 20 دقیقه اول هیچ صدایی از کمک فنر ها نمیاد ولی بعد از 20 دقیقه وقتی ماشین میره روی سرعت گیر جیر جیر صدا میده
میخواستم بدونم مشکلش چیه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش