4.8
(2152)

در این مقاله در مورد نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات و راهنمای پارک کردن با خودرو اتومات، رانندگی در سراشیبی و سربالایی با ماشین اتومات و رانندگی در ترافیک با خودروی اتومات صحبت شده است.

وقتی تمام عمر رانندگی خود را پشت فرمان خودرویی با دنده دستی گذرانده اید، کار کردن با خودرو دنده اتومات ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. اما در واقع زمانی که کار کردن با دنده اتومات را یاد بگیرید، رانندگی با ماشین‌های اتوماتیک بسیار راحت‌تر از خودروهای دنده دستی‌ است. اگر برای اولین بار قصد رانندگی خودکار را دارید و سؤالاتی در مورد آن دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا دریابید که چگونه یک ماشین دنده اتومات را روشن کنید، آن را به حرکت درآورید و پس از رسیدن به مقصد آن را پارک کنید.

%name نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات
نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات

فهرست محتوا

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات

چیزهایی که باید بدانید

  • قبل از استارت زدن ماشین، ترمز را با پای راست فشار دهید.
  • اگر می‌خواهید به جلو بروید، دنده را از P (پارک) به D (درایو) یا اگر می‌خواهید به عقب برانید شیفتر یا دنده را بر روی R قرار دهید.
  • در حالی که به جلو می روید، ماشین را در D (درایو) بگذارید. گیربکس اتوماتیک دنده ای را انتخاب می کند که به بهترین وجه با سرعت خودرو مطابقت دارد.
  • قبل از خاموش کردن خودرو، آن را در P (پارک) قرار دهید و ترمز دستی را بکشید.

معرفی انواع روغن گیربکس اتوماتیک و دستی (واسکازین)

معرفی دنده های خودروی اتومات

ماشین های دنده اتومات با تعویض دنده به صورت خودکار با توجه به شتاب خودرو، رانندگی را بسیار راحت تر می کنند. اکثر گیربکس‌های اتوماتیک به شما امکان می‌دهند دنده ها را از بین «P» (برای پارک)، «R» (معکوس)، «N» (خنثی) و «D» (رانندگی یا درایو) انتخاب کنید.

  • پارک فقط باید زمانی استفاده شود که متوقف شده و از ماشین خارج می شوید. این دنده گیربکس را قفل می‌کند و مانع از حرکت آن می شود (اما همچنان باید ترمز دستی را هنگام پارک کردن نیز فشار دهید).
  • دنده معکوس همانطور که از نامش مشخص است عمل می کند – مانند دنده عقب در یک دنده دستی عمل می کند و زمانی که می خواهید به عقب برانید باید انتخاب شود.
  • دنده N یا خنثی مانند خلاص کردن گیربکس دستی از دنده است. هنگام حرکت نباید انتخاب شود اما اگر برای مدت کوتاهی متوقف شده باشید، می توان از آن (همراه با ترمز دستی) استفاده کرد.
  • Drive به طور خودکار دنده ها را انتخاب می کند و به خودرو اجازه می دهد به جلو حرکت کند.

راه اندازی ماشین دنده اتومات

صندلی و آینه های خود را تنظیم کنید و کمربند ایمنی خود را ببندید. وقتی روی صندلی راننده می‌نشینید، مطمئن شوید که پای راست شما می‌تواند پدال گاز و ترمز را تا کف زمین فشار دهد. در صورت نیاز صندلی خود را تنظیم کنید، سپس آینه های خود را از نظر دید بررسی کنید. سپس، کمربند ایمنی خود را ببندید.

نگاهی به اطراف کابین بیندازید و با چیدمان خودرو آشنا شوید. این فرصتی را به شما می دهد تا در زمانی که خودرو ساکن است، چراغ های نشانگر مختلف، چراغ های جلو، برف پاک کن ها و سایر ویژگی ها را پیدا کنید.

اگر نمی توانید چیزی که احساس می کنید به آن نیاز دارید را پیدا کنید، می توانید از دفترچه راهنمای ماشین استفاده کنید.

برای رعایت ایمنی لازم است پدال ترمز را نگهدارید. زمانی که خودرو را روشن می کنید، اگر دنده بر روی D باشد، خودرو شروع به حرکت می کند، بنابراین لازم است برای جلوگیری از حرکت ناگهانی خودرو، پای خود را بر روی ترمز قرار داده و سپس سوئیچ را بپرخانید.

%name نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات
رانندگی با خودرو اتومات

برای راه اندازی خودرو دنده اتومات، لازم است ابتدا ترمز را نگهدارید، سپس وضعیت دنده را بررسی کنید، برای حرکت به جلو دنده را بر روی دنده D و برای رفتن به عقب دنده را بر روی R بگذارید. سپس پس از بررسی آینه ها و استفاده از راهنما پای خود را به آهستگی از روی ترمز بردارید.

*توجه داشته باشید برای حرکت لازم است ترمز دستی را بخوابانید.

قبل از شروع رانندگی ترمز دستی را بخوابانید. ترمز دستی معمولاً اهرمی در کنار تعویض دنده است. دکمه انتهای اهرم را فشار دهید و تا آنجا که ممکن است آن را پایین بیاورید. کمکان پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهید. با آزاد کردن ترمز دستی، در صورتی که پایتان را از روی ترمز بردارید خودرو شروع به حرکت می کند.

رانندگی با خودرو دنده اتومات

در حین رانندگی ماشین را در حالت D بگذارید. این شاید بهترین بخش رانندگی با خودرو اتومات باشد. وقتی شروع به کار کردید، اصلاً لازم نیست با تعویض دنده سر و کار داشته باشید. فقط بدون توجه به سرعت خود آن را در D نگه دارید. ماشین شما به طور خودکار دنده مناسب را بر اساس سرعتی که می‌روید انتخاب کرده و آن را تغییر می‌دهد.

از پای راست هم برای پدال گاز و هم برای ترمز استفاده کنید. اگر قبلا با خودروی دنده دستی رانندگی کرده اید قطعا به این روش آشنا اید (از پای راست خود برای پدال گاز و ترمز و از پای چپ خود برای کلاچ استفاده کرده اید)، خودروی اتومات را هم با همین روش برانید، اما بدون پدال کلاچ. اکثر خودروهای اتوماتیک دارای یک زیرپایی در سمت چپ هستند که بر روی آن می توانید پای چپ خود را استراحت دهید.

%name نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات
از پای راست هم برای ترمز و هم برای پدال گاز استفاده کنید

در صورت نیاز به دنده عقب، دنده را به R تغییر دهید. برای اینکار ابتدا مطمئن شوید که کاملاً متوقف شده اید و پای خود را روی ترمز نگه دارید. سپس، دکمه روی دنده را فشار دهید و آن را در کنار R حرکت دهید. به محض اینکه پای خود را از روی ترمز بردارید، احتمالاً ماشین شما شروع به حرکت به سمت عقب می کند.

به یاد داشته باشید که وقتی ماشین خود را به سمت عقب هدایت می کنید، چرخ های عقب برخلاف جهتی که فرمان را می چرخانید حرکت می کنند. از چپ به پشت به راست و راست به پشت به چپ بپیچید.

زمانی که به سرعت کمتر و قدرت بیشتر نیاز دارید از دنده های پایین تر استفاده کنید. ممکن است خودروی شما یک L زیر D در جعبه دنده داشته باشد، یا ممکن است یک “1” و “2” (برای دنده اول و دوم) داشته باشد. جابجایی ماشین از D به L باعث می شود ماشین شما در دنده پایین تر بماند. این قابلیتی است که به ندرت از آن استفاده خواهید کرد، اما زمانی که به آن نیاز دارید واقعاً به کارتان می آید. در شرایط زیر از تنظیمات دنده پایین استفاده کنید:

  • بکسل کردن: برای مسافت های کوتاه، اگر چیزی را بکسل می کنید، قدرت بسیار بیشتری به شما می دهد
  • شرایط آب و هوایی زمستانی: به لاستیک‌های شما کمک می‌کند تا جاده را در دست بگیرند. از چرخیدن چرخ های شما خارج از کنترل جلوگیری می کند
  • تپه های بسیار شیب دار: باعث کاهش استرس موتور در سربالایی می شود. همچنین باعث جلوگیری از ترمز بریدن در سرازیری خواهد شد.
%name نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات
استفاده از دنده N در خودرو اتومات

از دنده N استفاده نکنید. دنده N در خودرو اتومات مانند دنده خلاص در خودرو دنده دستی است. و شما از دنده خلاص در خودروهایی با دنده دستی تنها زمانی استفاده می نمایید که خودرو را خاموش کرده باشید. اما در خودروهای اتومات به این صورت نیست. دنده N در خودروهای دنده اتومات تنها در مواقع خاصی استفاده می شود. از این دنده می توانید زمانی که خودروتان در حال یدک کشی است استفاده نمایید. عده ای معتقدند استفاده از این دنده در زمان ترافیک و پشت چراغ قرمز میتواند باعث کاهش مصرف سوخت شود، اما لازم است بدانید این صرفه جویی در سوخت بسیار ناچیز است و عملا تنها کاری که انجام می‌دهید این است که فرسودگی اضافی و غیرضروری در جابه جایی دنده ایجاد می کنید.

پارک کردن خودرو دنده اتومات

دنده را به R تغییر دهید. برای انجام این کار در خودرویی با گیربکس اتوماتیک، کافی است در حالی که پای خود را روی ترمز قرار داده اید، کاملا متوقف شوید و دنده را به سمت R قرار دهید. پای خود را از روی ترمز بردارید و به سمت پدال گاز حرکت دهید، سپس به آرامی روی پدال گاز ضربه بزنید و به سمت عقب حرکت کنید.

اهرم را بکشید تا ترمز دستی درگیر شود. در حین انجام این کار، پای خود را روی ترمز نگه دارید تا از حرکت ناگهانی خودرو جلوگیری کنید. دکمه انتهای اهرم را فشار دهید، سپس آن را به سمت بالا بکشید تا صدای کلیک را بشنوید. بهتر است قبل از تعویض دنده، ترمز دستی را بکشید.

سپس ماشین را در P قرار دهید و پای خود را از روی ترمز بردارید. دکمه قفل را در کنار دسته دنده فشار دهید و آن را تا انتها به سمت P ببرید. ماشین تا زمانی که پارک است در این دنده باقی می‌ماند. به یاد داشته باشید آن را مانند ماشین دستی در حالت خنثی قرار نمی‌دهید. دنده خودررو اتومات در حالت پارک باید بر روی P بماند.

%name نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات
از دنده R برای دنده عقب استفاده کنید

در صورت پارک کردن روی سربالایی، چرخ ها را بچرخانید. اگر روی یک خیابان شیب دار پارک کرده اید، در صورتی که ترمزها از کار بیفتند یا خودرویی به ماشینتان برخورد کند و شروع به حرکت کند، کمی محافظت بیشتری به شما می دهد. به طور کلی، اگر در سراشیبی پارک می‌کنید، چرخ‌های خود را به سمت حاشیه خیابان بچرخانید یا اگر در سربالایی پارک می‌کنید، چرخ ها را به سمت خیابان بچرخانید.

در ویدیو زیر به صورت کامل نحوه رانندگی با خودرو اتومات توضیح داده شده است.

سوالات مهم درمورد نحوه رانندگی با خودرو اتومات

ماشین نیمه اتومات چیست؟

یه جور ماشین با دنده دستی است که پدال کلاچ نداره و خودت باید دنده رو عوض کنی. به هیچ وجه اتوماتیک نیست شبیه به گیربکس دستی بدون پدال کلاچ است. تنها تفاوت بین گیربکس دستی و نیمه اتوماتیک این است که نسخه نیمه اتوماتیک به جای کابل ها و لوله ها برای جابجایی چرخ دنده ها از محرک ها و رایانه ها استفاده می کند.

آیا می توانید بدون فشار دادن پدال ترمز، خودرو را از دنده P بر روی D قرار داد؟

آره. در واقع، بسیاری از مدل‌های جدیدتر دارای ویژگی استارت از راه دور هستند که به شما امکان می‌دهد دکمه‌ای را روی دسته کلید خود فشار دهید تا ماشین خود را از فاصله دور روشن کنید. همانطور که گفته شد، اما در حالت کلی برای ایمنی بهتر لازم است هنگام روشن کردن خودرو، پایتان را بر روی پدال ترمز قرار دهید.

آیا در هنگام حرکت خودرو، باید همچنان پایمان بر روی پدال گاز باشد؟

آره. تا زمانی که رانندگی می کنید و به سمت جلو حرکت می کنید، پای راست شما همیشه روی پدال گاز خواهد بود. آنقدر روی آن فشار دهید تا ماشین شما تقریباً با همان سرعت به جلو حرکت کند. اگر ماشین شما شروع به افزایش سرعت کرد، کمی پدال گاز را رها کنید تا سرعت شما ثابت شود. اگر نیاز به کاهش قابل توجه سرعت یا توقف دارید، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و روی ترمز بگذارید.

چگونه می توانم در یک خودروی گیربکس اتوماتیک از یک شیب تند از حالت ثابت بدون عقب گرد بالا بروم؟

وقتی پای خود را روی گاز می گذارید، تا زمانی که ماشین در حال حرکت است، ماشین شما به جلو حرکت می کند، نه عقب. ممکن است خیلی سریع حرکت نکنید، اما باید بتوانید به خوبی از شیب بالا بروید. اگر خودرو رو به جلو حرکت نمی کند و تنها چرخ هایتان میچرخد، از یک دنده پایین‌تر استفاده کنید. اگر نگران عقب گرد خودرو هستید و خودرویی پشت سرتان است می توانید ترمز دستی را بالا بکشید، سپس پای خود را روی پدال گاز بگذارید تا با رها کردن ترمز دستی، کمی دور موتور بچرخد. این عمل باعث می شود خودروتان بدون عقبگرد، با شدت رو به جلو حرکت کند.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله “علت لرزش دنده ماشین” را نیز مطالعه نمایید.

آیا می توانم ماشین را در حالت رانندگی (دنده D) قرار دهم و همچنان در ترافیک سنگین از ترمز دستی استفاده کنم؟

دلیلی برای استفاده از ترمز دستی در ترافیک سنگین وجود ندارد زیرا پدال ترمز کار خود را به درستی انجام می دهد. فقط زمانی که پارک هستید باید ترمز دستی را فشار دهید. تنها استثنا ممکن است این باشد که در یک شیب تند متوقف شده باشید. ترمز دستی می تواند از حرکت ماشین شما را در کسری از ثانیه ای که طول می کشد تا پای خود را از ترمز به سمت پدال گاز حرکت دهید، جلوگیری کند.

آیا رانندگی با هر دو پا غیرقانونی است؟

غیرقانونی نیست اما روشی نیست که به اکثر مردم آموزش داده شده است. در خودروهای دنده دستی، شما باید هم ترمز و هم گاز را با پای راست خود کار کنید زیرا به پای چپ خود برای کلاچ نیاز دارید. اتومات کلاچ نداره یعنی پای چپ آزاد است. اما از آنجایی که بیشتر مردم یاد گرفته‌اند که چگونه با پای راست خود با ترمز و گاز کار کنند، در شرایط اضطراری، اگر می‌خواهید با پای چپ خود ترمز کنید، ممکن است زمان واکنش شما به اندازه کافی سریع نباشد.

آیا باید پدال ترمز را تا انتهای زمین فشار دهید؟

به طور کلی، بله، اگر می خواهید ماشین خود را به طور کامل متوقف کنید، باید آن را تا انتها فشار دهید. با این حال، لازم نیست فوراً و به یکباره این کار را انجام دهید، مگر اینکه به دلایلی نیاز به ترمزگیری سریع داشته باشید. کم کم پدال ترمز را فشار دهید تا سرعت کند شود، سپس ماشین خود را متوقف کنید.

در ترافیک بهتر است ماشین را پارک کنم یا فقط از ترمز استفاده کنم؟

مطمئناً بهتر است فقط از ترمز استفاده کنید. اگر در جایی توقف کرده اید و به نظر می رسد که برای مدتی در آنجا خواهید ماند (برای مثال، اگر به دلیل خرابی یا انسداد جاده متوقف شده اید) جلو بروید و ماشین خود را در پارک بگذارید و موتور را خاموش کنید اما در ترافیک عادی، یا زمانی که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوید، این کار کاملاً غیرضروری است و فقط گیربکس شما را فرسوده می‌کند. پای خود را روی ترمز نگه دارید و آن را در حالت رانندگی قرار دهید.

بهتر است از یک پا برای ترمز و دیگری برای گاز استفاده کنیم؟

خیر این کار اصلا توصیه نمی شود. این می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورت تصادف یا توقف ناگهانی، شما لزوماً وقت ندارید که تشخیص دهید کدام پا کدام است. ایمن تر است که فقط از یک پا استفاده کنید که می تواند به سرعت از پدالی به پدال دیگر تغییر کند.

آیا در صورت استفاده از ترمز خودروی من به عقب می رود؟

نه. ترمز با تبدیل انرژی جنبشی چرخ‌ها به گرما حرکت رو به جلو شما را کاهش می‌دهد. هنگامی که خودرو کند یا متوقف شد، برای رفتن به دنده عقب باید دنده معکوس را بگیرید.

آیا خودروهای اتوماتیک کلاچ دارند؟

اگر به پدال ها اشاره می کنید، فقط دو تا هستند، ترمز و گاز. اگر به مکانیزم واقعی گیربکس ها اشاره می کنید، امروزه جعبه دنده های خودکاری که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، دارای قطعاتی با ویژگی های منحصر به فردی هستند. به طور کلی گیربکس وسیله ای است که وظیفه تبدیل گشتاور ایجاد شده توسط موتور را بر عهده دارد.

این وسیله که در پس موتور قرار دارد، گشتاور ایجاد شده توسط موتور را تغییر داده و آن را به چرخ ها منتقل می کنند. این تغییر گشتاور از طریق نسبت تبدیلی که در چرخ دنده های گیربکس وجود دارد انجام می شود. برای آن که گیربکس بتواند به راحتی عمل تغییر دنده ها را انجام دهد نیاز دارد که از منبع تولید قدرت جدا شود. این کار در گیربکس های معمولی توسط کلاچ انجام می شود. اما در گیربکس های اتوماتیک این کار توسط کانورتر انجام می پذیرد.

در همین رابطه می توانید مقاله “عملکرد و نقش کلاچ در خودرو” را بخوانید.

دنده L یا 2 مخفف چیست؟

L مخفف “Low” است و گیربکس را در دنده پایین نگه می دارد. این دنده برای یدک‌کشی مفید است، زیرا دنده‌های پایین‌تر، یدک‌کشی یا رانندگی در شرایط یخبندان را آسان‌تر می‌کنند که به چیزی به نام «ترمز موتور» کمک می‌کند تا مؤثرتر باشد، بنابراین کمتر به ترمزهای خود تکیه می‌کنید تا خودرو در همه جا سر نخورد. “2” به این معنی است که خودرو از دنده 1 و 2 استفاده می کند، اما از دنده 2 تجاوز نمی کند، حتی اگر به شدت شتاب بگیرید.

آیا هنگام رانندگی با خودرو اتومات باید دنده را خودم عوض کنم؟

خیر، ماشین به صورت خودکار دنده عوض می کند. به همین دلیل به آن «خودکار» می گویند. فقط باید پدال گاز و ترمز را کنترل کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش