4.5
(744)

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حین رانندگی متوجه لرزش دنده خودرو شده باشید. ممکن است در ابتدا این لرزش‌ها بسیار جزئی و نامحسوس بوده و چندان برایتان آزاردهنده نباشد، اما مطمئنا پس از مدتی این لرزش‌ها افزایش یافته و مشکلات متعددی را برای شما ایجاد کند. اگر شما هم تمایل دارید تا دلایل لرزش دنده ماشین آشنا شوید در ادامه با KianBattery همراه باشید.

علت لرزش دنده 300x260 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش دنده ماشین

چرا دنده ماشین می لرزد؟

دنده یا دسته دنده اهرمی است که در داخل کابین خودرو قرار داشته و وظیفه آن تعویض دنده است؛ شایان ذکر است که دسته دنده در خودروهای قدیمی کنار فرمان واقع شده بود. خودروهای سواری معمولا دارای ۵ دنده (۵ سرعته) است که البته اگر دو حالت خنثی و دنده عقب را نیز مد نظر قرار ندهیم، ۵ حالت مختلف می‌توان برای خودروها دنده دستی متصور شد. در خودروهای اتومات، دنده در اغلب موارد دنده دارای ۴ حالت P،  N،  R و D است.

دسته دنده یا اهرم دنده به طور مستقیم با گیربکس و جعبه‌دنده در ارتباط بوده که هنگام تعویض دنده، دنده‌ها در جعبه‌دنده با هم درگیر شده و در نتیجه تغییر سرعت انجام می‌گیرد. دسته‌دنده نیز همانند سایر قطعات خودرو، پس از گذشت زمان می‌تواند دچار خرابی، فرسودگی و یا اختلال در عملکرد گردد.

یکی از مواردی که در مورد ‌دنده شایع بوده و نگرانی‌های زیادی را نیز برای رانندگان به همراه دارد، لرزش دنده می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از این لرزش‌ها طبیعی بوده و مشکلی برای خودرو به وجود نخواهد آورد.

میدونستی این لرزش ها می تونه به باتری ماشین هم آسیب بزنه؟ برای اطلاع از قیمت باتری ماشین و صحبت با کارشناسان مجموعه کیان باتری همین الان با ما تماس بگیرید!

لرزش در گیربکس اتومات
لرزش دنده اتومات 300x153 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک شما معمولاً هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، روان عمل می کند. در هنگام تعویض دنده اتومبیل، نباید به هیچ وجه احساس ضربه، لغزش یا لرزش کنید.

وقتی اتومبیل در تعویض دنده دچار مشکل می شود، این علائم ممکن است در ابتدا ناچیز و قابل چشم پوشی به نظر برسند. اما ، بهتر است در همین مرحله به آنها توجه کنید، چرا که احتمالاً به مرور زمان این نشانه ها بدتر می شود.

اگر در زمان تغییر دنده اتومبیل در حال حاضر نیز این علائم ناخوشایند را تجربه می کنید، زمان آن رسیده است که به آن توجه کنید. به طور معمول هنگامی که گیربکس اتوماتیک باعث آسیب به چرخ دنده ها می شود، به تدریج این آسیب جدی تر می گردد.

مقاله پیشنهادی: علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز

عوامل لرزش دنده خودرو

%name علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش دنده خودرو چیست

1- لرزش دنده به‌ علت مشکل در دسته موتور

دسته موتور یکی از مهم‌ترین اجزا در حفظ تعادل خودرو است و وظیفه حفظ وزن خودرو را برعهده دارد. بنابراین دور از انتظار نیست که وجود مشکل یا شکستگی در دسته موتورها منجر به لرزش دنده خودرو و در حالت کلی لرزش موتور شود.

دستهموتور 300x176 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
لرزش دنده هنگام گاز دادن به علت خرابی دسته موتور

بسته به اینکه که خودرو محرک جلو باشد یا عقب، تعداد دسته موتور متفاوت است و شکستگی هر کدام از آن‌ها نیز علائم خود را دارد، اما در حالت کلی صدای تلق‌تلق به هنگام عبور از دست‌اندازها، نشان از خرابی دسته موتور دارد. حتما به صورت منظم، دسته موتورها را بررسی و بازدید کنید تا از شکستگی آن پیشگیری شود.

زمانی‌که برای یکی از این دسته‌ها مشکلی پیش بیایید به‌صورت معمول موجب لرزش موتور و سیستم‌های متصل به آن می‌شود که یکی از آن‌ها گیربکس است و به‌غیر از مشکلات دیگری که برای این بخش پیش می‌آید، این لرزش به دنده خودرو نیز منتقل شده و به این صورت موجب لرزش دنده خودرو می‌شود.

2- خرابی ماهک و میل ماهک

quickShifter sample3 300x200 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش ماشین در دنده 3

 ماهک، اهرمی‌هلالی‌شکل است که با حرکت آن، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده صورت می‌پذیرد. خرابی ماهک باعث لق شدن دسته دنده، لرزش آن و جا نرفتن دنده می‌شود.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خرابی ماهک عمدتا به‌صورت عدم توانایی در جا زدن دنده خود را نشان می‌دهد و شانس این‌که خرابی ماهک را با لرزش دنده ماشین متوجه شوید پایین است.

3- خرابی پلوس علت لرزش دنده

لرزش دنده 2 300x193 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش دنده ماشین در سرعت های پایین

پلوس وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد و شکستگی یا خرابی پلوس، در سرعت‌های پایین می‌تواند موجب لرزش دنده خودرو شود. لازم به ذکر است که شکستگی فنرهای داخل پلوس، باعث لرزش دنده در سرعت‌های خاصی خواهد شد. پارگی گردگیر پلوس، سفت نبودن پیچ‌های سر پلوس و همچنین عدم استفاده صحیح از خود دنده خودرو، از دلایل خرابی پلوس است.

همچنین صدای تق‌تق چرخ‌ها بیانگر خرابی پلوس است. برای آن‌که متوجه شوید کدام سمت مشکل دارد؛ فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید؛ چنانچه صدای تق‌تق آمد یعنی پلوس آن سمت مشکل دارد.

4- لرزش گیربکس به‌ علت کیفیت کم ساخت و مونتاژ خودرو

کیفیت پایین ساخت و مونتاژ یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب لرزش دنده ماشین شود که این موضوع در خودروهای داخلی بیشتر دیده می‌شود. شایان ذکر است که گذر زمان نیز بر این امر تاثیرگذار است.

5- کیفیت پایین واسکازین

Gear oil change scooter 300x224 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
چرا ماشین تو دنده یک میلرزه

واسکازین همان روغن گیربکس است که کیفیت مناسب آن، منجر به کارکرد روان گیربکس، کاهش سر و صدا، کاهش درجه حرارت گیربکس و… می‌شود. چنانچه کیفیت واسکازین پایین بوده یا مقدار آن کافی نباشد می‌تواند باعث لرزش دنده خودرو نیز شود.

بهترین راهکار برای پیشگیری از این امر، تعویض به موقع روغن گیربکس است که بسته به نوع روغن، گیربکس خودرو و شرایط آب و هوایی فرق دارد، اما در حالت کلی هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز باید تعویض شود.

6- تنظیم نبودن ارتفاع خودرو

تنظیم نبودن ارتفاع خودرو نیز می‌تواند از دلایل لرزش دنده خودرو باشد که با مراجعه به مکانیکی، در اغلب موارد این مشکل به راحتی قابل برطرف کردن است.

مقاله پیشنهادی: عوارض و علائم بالانس نبودن چرخ خودرو

7- ایراد در صفحه کلاچ و دیسک

دیسک و کلاچ 300x170 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش ماشین در دنده عقب

ممکن است لرزش دنده ماشین مربوط به ایراد با خرابی صفحه کلاچ و دیسک باشد. برای پیشگیری از ایجاد این اتفاق و بروز دیگر مشکلات، همواره به بازدید و بررسی دوره‌ای آنها پرداخته و به موقع تعویضشان کنید.

زمان عوض کردن صفحه کلاچ و دیسک، به نوع رانندگی شما بستگی دارد. جنانچه اتومبیل را روی دنده یک قرار دهید و کلاچ را رها کنید اگر موتور و اتاق خودرو شروع به لرزش کرد به این معناست که باید به تعویض صفحه کلاچ و دیسک اقدام کنید.

علت لرزش ماشین در نیم کلاچ دنده یک

نیم کلاچ 300x169 علت لرزش دنده ماشین چیست؟
علت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک

کلاچ‌گرفتن در ابتدای حرکت و تعویض دنده به دنده ۱، برای عوض‌کردن دنده‌ها و در هنگام ترمز کامل ضروری است. از بین اینها، معمولا لرزش ماشین هنگام حرکت و زمانی اتفاق می‌افتد که به اصطلاح نیم کلاچ می‌گیرید (دنده را به دنده ۱ تغییر می‌دهید و آرام پای خود را از کلاچ برمی‌دارید). البته لرزش خفیف طبیعی است، اما اگر لرزش شدید باشد نشانه وجود مشکل در کلاچ است.

علت لرزش ماشین در هنگام نیم کلاچ دنده عقب و یک به چند عامل برمی‌گردد که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تمام‌شدن صفحه کلاچ
  • تمام‌شدن دیسک
  • فرسودگی یا ساییدگی فلایویل
  • مشکل در فنرهای سیستم کلاچ

رفع مشکل لرزش دنده خودرو

البته برخی لرزش های سر دنده نیز کاملا طبیعی بوده و نیازی به تعمیر آن نخواهد بود. اصولا خودروهای دنده دستی ساخت داخل، در هنگام حرکت و شتاب گیری اولیه، ممکن است مقداری با لرزش دنده همراه باشند. همچنین در دورهای پایین به علت ارتعاش طبیعی خودرو، ممکن است دنده خودرو دچار لرزش های خفیفی شود که با بالاتر رفتن دور موتور و تعویض دنده، این مشکلات حل خواهد شد.

اما شرایط دیگری برای لرزش دنده در خودرو های مختلف وجود دارد که نشان از وجود مشکل در برخی قطعات دیگر خودرو دارد. در ادامه به این مشکلات احتمالی اشاره شده است و علاقه مندان می توانند از طریق مطالعه موارد زیر، نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند تا این لرزش های موجود در دنده را کاهش داده و یا بطور کامل از بین ببرند.

  • بروز مشکل و یا شکستگی در وضعیت دسته موتورها می تواند در برخی دورها یا سرعت ها، منجر به لرزش دنده و یا کل موتور خودرو گردد.
  • ایجاد شکستگی و خرابی در پلوس چرخ های سمت راننده یا شاگرد نیز در سرعت های پایین باعث لرزش دنده خواهد شد.
  • کیفیت پایین و یا کم بودن میزان روغن واسکازین در گیربکس نیز گاها منجر به لرزش دنده و داغ شدن بیش از حد دسته دنده نیز می شود.
  • در صورت شکسته شدن فنرهای داخل پلوس و شفت ها، دنده شروع به لرزش در سرعت های خاصی خواهد نمود.
  • وجود ایراد در صفحه کلاچ و دیسک ممکن است در هنگام تعویض دنده باعث لرزش دنده شود.
  • استاندارد نبودن ارتفاع خودرو نیز گاهی اوقات منجر به لرزش سر دنده می شود که با تنظیم ارتفاع گاها این مشکل رفع خواهد شد.
  • وجود اشکال در ماهک و میل ماهک نیز ممکن است باعث لرزش نامعمول دنده در خودروهای گیربکس دستی شود.

سخن پایانی لرزیدن دنده

در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین دلایل لرزش دنده خودرو بیان کنیم، اگر شما نیز تجربیات مشابهی دارید، با ما و سایر مخاطبین کیان باتری در قسمت نظرات در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
20 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
امیر
امیر
2 سال پیش

جالب بود
برا خودروهای جدید
اگه بلدی و کننده
عیب پيکان منو پیدا کن
دور موتور از ۳۵۰۰ به بالا میلرزونه
چه یک باشی چه چهار

omid
omid
در جواب  امیر
1 سال پیش

چهار شاخه گاردان

ناصر
ناصر
2 سال پیش

سلام استاد 206 دارم وقتی دنده عقب میرم بدجور دنده و کل ماشین میلرزه ایراد از چیه؟

هومن
هومن
1 سال پیش

معمولا لرزش دنده در دنده ۲ و ۳ برای خانواده پژو ۲۰۶ مشکل در ته پلوسه

منصور
منصور
1 سال پیش

سلام دست دنده پراید در دنده ۲ و ۴ و در سرعت های خاصی لرزش دارد به نظر شما مشکل از کجاست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  منصور
1 سال پیش

با سلام
اگر فقط این در این دو دنده لرزش دارد و دنده های دیگر خودروی شما این مشکل را ندارند احتمال خرابی دنده های گیربکس بسیار زیاد است.
اما برای بررسی و عیب یابی دقیق این مشکل حتما به یک متخصص مراجعه نمائید تا پس از بررسی نهایی مشکل آن را مرتفع نماید.

توکلی
توکلی
1 سال پیش

سلام ممنونم از مطالب شما
ماشین من پژو پارس تیو فایو موقع که دنده ۲ گاز میدیم به ۳ گیربکس ماشین لرزش دارد علت از چی میتونه باشه

ابوالفضل دوستی مرام
ابوالفضل دوستی مرام
1 سال پیش

سلام استاد من نیسان دارم.وپابه صفر است با باردنده عقب ماشین خیلی می‌لرزد عیبش چیست.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابوالفضل دوستی مرام
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که مهمترین آن ایراد در سیستم کلاچ خودرو است.
کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است.
این مشکل علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است به‌ دلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت به علت مشکلاتی در موتور خودرو باشد.
برای عیب یابی و رفع مشکل خودروی شما توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

Mehdi
Mehdi
1 سال پیش

سلام من ماشین صفر گرفتم دنده تو همه حالت ها درجا و خلاصی و تو همه دنده ها لرزش داره کلا ۱۵۰۰ تا راه رفته ماشینم ساینا اس هست مشکلش از چی میتونه باشه ؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Mehdi
1 سال پیش

با سلام
لرزش خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در این جا تنها به تعدادی از مهم ترین ان ها خواهیم پرداخت.
انژکتور و سوخت کثیف در خودرو
شمع های معیوب و آسیب دیده خودرو
پمپ سوخت خراب یا مسدود شده است
انسداد فیلتر سوخت
از کار افتادن قطعات الکتریکی خودرو
از کار افتادن سنسور جریان هوا
کثیفی سنسور اکسیژن ماشین
در نهایت توصیه می شود که خودروی خود را نزد یک متخصص برده تا پس از بررسی مشکل آن را مرتفع نماید. اما در اکثر موارد لرزش موتور ماشین میتواند بنا به دلایل مطروحه فوق باشد.

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ هستش مدل ۸۷
موقعی ک گاز میدی دنده ی تکون میخوره و ی صدای تقی هم میده
فرقی نداره تو چه دنده ای باشه
دوبار هم دسته موتور تعویض شده تا حالا ولی همچنان همین مشکل رو‌داره
جدیدا هم موقع راه افتادن میخواد از دنده یک در بیاد
ممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
مشکلاتی که موجب لرزش دنده خودرو می‌شود به طور مختصر عبارتند از:
1- لرزش دنده به‌دلیل مشکل در دسته موتور
2- خرابی ماهک و میل ماهک
3- خرابی پلوس
4- لرزش دنده خودرو به‌دلیل کیفیت پایین ساخت و مونتاژ
5- کیفیت پایین واسکازین
6- تنظیم نبودن ارتفاع خودرو
7- ایراد در صفحه کلاچ و دیسک
در پایان توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی خودروی خود حتما به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را چکاپ نموده و مشکل آن را مرتفع نماید.

سارا
سارا
در جواب  محمد
1 سال پیش

سلام منم همین مشکل رو داشتم و زمانی پیش اومد که دیسک و صفحه عوض کردم بردم پیش همون مکانیک گفت دسته موتور که رو گیربکس رد کرده بود داد تراشکاری فنر زد درس شد نمیدونم دقیقا منظورش از فنر زدم چی بود ولی بگی خودشون میدونن در ضمن ماشین منم۲۰۶ sd بود ممنون

amin
amin
1 سال پیش

پارس 88 دارم. موقع رانندگی تک سرنشین تو دنده 3 به بعد وقتی که گاز میدم ماشین میلرزه ولی به محض اینکه پا رو از گاز برمیدارم لرزش قطع میشه. موقع رانندگی با سرنشین هم اصلاً لرزش نداره. مشکل از چی میتونه باشه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  amin
1 سال پیش

با سلام
لرزش خودرو در مواقع و شرایط مختلف، دلایل متفاوتی خواهند داشت اما دلایل اصلی لرزش خودرو را به طور کلی برایتان بیان می کنیم:
لاستیک‌های خودرو، نقص در سنسور اکسیژن، مشکل در پلوس، معیوب بودن سنسور MAF، فرسوده شدن دسته موتور، احتراق ناقص پیشرانه، خرابی گیربکس، خمیدگی میله چرخ فرمان

علی
علی
در جواب  amin
1 سال پیش

مشکل از صندلی شاگرد هست-پشت و کف صندلی شاگرد کامل محکم نیست-با دست تکون بده متوجه میشی

مهدی
مهدی
در جواب  amin
10 ماه پیش

شک نکن اگر روی سرعت 80تا 70کیلومتر می‌لرزه عیب از پلس هست. یا از بالانس نبودن ماشین ممکن باشه

پژو ٢٠۶ تیپ ۵
پژو ٢٠۶ تیپ ۵
1 سال پیش

ماشین من مدتی هست که در سرعت بالا و در دنده ۴ و بیشتر در دنده ۵ موقع شتاب گیری اولیه لرزش سر دنده و اتاق وجود دارد ماشین پژو ٢٠۶ تیپ ۵ است
مکانیک میگه مشکل از پلوس هست و باید سر پلوس تعمیر شود آیا درست است؟

مسعود
مسعود
1 سال پیش

سلام من روا مدل ۸۵ دارم خلاص گاز میدم دسته دنده میلرزه تو همه دنده ها از یه دور موتور به بعد معمولا ۳۵۰۰ ب بالا میلرزه مشکل از چی میتونه باشه ممنون میشم کمک کنید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش