3.9
(517)

جا نرفتن یا بد جا رفتن دنده ماشین یکی از رایج ترین مشکلات آزار دهنده رانندگی است که در صورتی که جدی گرفته نشود ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای سرنشینان خودرو داشته باشد. سخت جا رفتن یا به‌طور‌کلی جا نرفتن دنده‌ خودرو به این صورت است که دنده در شماره ای خاص یا در همه دنده ها به سختی جابیفتد یا هنگام جا افتادن صدایی از آن خارج شود.

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم دلایل جا نرفتن دنده ماشین را بررسی کنیم. قبل از این بررسی بهتر است بدانیم گیربکس چیست و چه نقشی در خودرو دارد. چا که تا ندانیم یک سیستم چگونه کار می کند، نمیتوانیم مشکلات آن را حل کنیم. در این مقاله با فیلم ها و راه حل های کاربردی به حل این مشکل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گیربکس چیست؟

girbox 300x200 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
گیربکس ماشین چیست؟

یکی از ارکان اصلی انتقال قدرت در هر سیستم مکانیکی، گیربکس یا جعبه دنده است که امکان انتقال قدرت خروجی سیستم را با نسبت‌های خاص فراهم می‌کند. گیربکس انواع مختلفی دارد و البته در دنیای خودروها نقشی اساسی ایفا می‌کند. سالم بودن این مجموعه در کیفیت رانندگی نقشی حیاتی دارد و عملا بدون یک گیربکس سالم نمی‌توان رانندگی مطلوب و ایمنی را داشت. در ادامه نگاهی به مشکلات رایج گیربکس‌های دستی در خودروها می‌اندازیم.

وظیفه گیر بکس جعبه دنده چیست؟

bad transmission 300x113 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
وظیفه گیر بکس جعبه دنده چیست؟

یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرار گیرد. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد، اول آنکه هر موتوری دور محدودی دارد و بیشتر از آن نمی تواند کار کند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید کند.

وظیفه اصلی گیربکس در خودرو، فراهم‌کردن امکان رانندگی با دورهای مختلف و گشتاورهای متفاوت است. از آنجایی که توان و گشتاور پیشرانه در دورهای مختلف متفاوت است، از یک مجموعه چرخ‌دنده با نسبت‌های مختلف در گیربکس استفاده می‌شود تا بتوان حرکت پیشرانه را با قدرت و سرعت مناسب به چرخ انتقال داد.

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باتری ماشین کلیک کنید!

جعبه دنده چگونه کار می کند؟

how work manual gearbox 300x168 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
گیربکس چگونه کار می کند؟

دنده‌ها از کم به زیاد (1 به بالا) به نسبت سنگین‌تر هستند و ضریب آنها بزرگ‌تر است در نتیجه قدرت و گشتاور پیشرانه را افزایش داده و به چرخ‌های محرک اعمال می‌کنند. اما دنده‌های بالاتر سبک‌تر هستند و ضریب کوچک‌تری دارند. در نتیجه قدرت و گشتاور کمتری را به چرخ انتقال می‌دهند در حالی که سرعت گردش آنها بیشتر است و می‌تواند خودرو را به سرعت‌های بالاتر برساند و در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

برای انتخاب دنده‌ها توسط راننده از دسته دنده و برای درگیر‌شدن دنده‌ها درون خود گیربکس از ماهک و غلاف کشویی استفاده می‌شود.  برای حد‌فاصل هر دو دنده عموما یک ماهک، کشویی و غلاف مستقل وجود دارد. به عنوان مثال، دنده 1 و 2، دنده 3 و 4، دنده 5 و دنده عقب نیز کشویی و غلاف مستقل خود را دارند.

ماهک از طریق یک میله به دسته دنده متصل است و با حرکت دسته دنده، مجموعه کشویی و غلاف آن را حرکت داده و دنده مورد نظر را درگیر می‌کند. کشویی و غلاف این امکان را فراهم می‌کنند که دنده‌ها با سرعت یکسان با هم درگیر شوند. در نتیجه دنده‌ها به نرمی با هم درگیر شده و استهلاک مجموعه پایین می‌آید.  خرابی در هر یک از این بخش‌ها، می‌تواند رانندگی را تبدیل به کاری آزار‌دهنده و حتی خطرناک کرده و موجب وارد آمدن خسارت به مجموعه پیشرانه و انتقال قدرت شود. در ادامه به بررسی مشکلات رایج این مجموعه می‌پردازیم.

منظور از بد جا افتادن دنده چیست؟

shutterstock 300x169 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
منظور از بد جا رفتن دنده ماشین چیست؟

عملکرد مطلوب سیستم انتقال قدرت به موارد زیادی وابسته است که نقص در هر کدام از آن‌ها می‌تواند مشکل یا مشکلات متعددی را به‌وجود بیاورد. یکی از مشکلات رایج آن بد جا رفتن دنده است. در این شرایط، دنده در شماره ای خاص و یا در همه شماره ها به سختی و یا همراه با صدای بدی، سر جای خود قرار می گیرد.

بد جا رفتن دنده ها می تواند هم دلیل فنی داشته باشد و هم دلیل عملکردی. به عبارت ساده تر، این مشکل می تواند هم به علت اشتباه راننده ایجاد شود و هم به دلیل وجود یک سری مشکلات در قسمت فنی خودرو پیش آید. اگر شما نیز با جا خوردن دنده های خودروی خود مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم با ما همراه شوید تا در ادامه دلایل ایجاد چنین مشکلی را با یکدیگر بررسی کنیم.

اگر این صدای ناهنجار به دلیل اشتباه راننده نبوده یعنی به این شکل که در هنگام تعویض راننده خودرو کلاچ را به طور کامل فشار داده باشد ولی بازهم این مشکل رخ دهد باید به بررسی بیشتر بپردازیم.

دلیل سخت جا رفتن دنده خودرو چیست؟

بد جا رفتن دنده ها معمولا همراه با صدای نا معمولی از بخش گیربکس همراه می شود. علاوه بر این ممکن است مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به خلاص شدن خودکار خودرو اشاره کرد. در برخی شرایط ممکن است ما خودرو را در دنده خاصی قرار دهیم اما پس از اندکی حرکت، خود به خود دنده از جای خود در آمده و خودرو خلاص شود. در این شرایط نیز مشکلاتی برای راننده پیش خواهد آمد که باید هر چه سریع تر برای رفع آن ها اقدام نمود.

به عبارتی دیگر بد جا رفتن دنده یعنی صرف نیروی زیاد برای حرکت دسته دنده جهت درگیر کردن دنده مورد نظر که عموما با صدا نیز همراه است. بد جا رفتن دنده یک می‌تواند از خشک شدن میله‌بندی اهرم دسته دنده و یا تابیدگی و زنگ‌زدگی آن ناشی شود. تنظیم نبودن کلاچ نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

اگر جا زدن دنده با صدای اضافی چرخ دنده همراه است، ممکن است ماهک آسیب دیده و یا غلاف کشویی و دنده برنجی‌های داخل آن دچار ساییدگی و یا به اصطلاح کچل شدگی شده باشند. اگر بلبرینگ یا بوش ته میل‌لنگ آسیب دیده یا خشک شده باشد، می‌تواند باعث شود که هنگام تعویض دنده، دنده‌ها به هم برخورد کنند.

در ادامه به بررسی هر یک از علل بد جا افتادن دنده ماشین خواهیم پرداخت.

1- عدم فشار کامل کلاج

کلاج علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
عدم فشار کلاج علت سخت جا رفتن دنده

یکی از مهمترین قسمت های خودرو در خودروهای دنده دستی، سیستم کلاچ می باشد که در هنگام تعویض دنده ها، درگیر می شود. یکی از دلایل ساده که منجر به بد جا رفتن دنده می شود، عدم فشار دادن کامل کلاچ توسط راننده و همزمان اقدام به تعویض دنده می باشد که در این شرایط معمولا دنده به سختی جا خورده و صدای نا متعارفی نیز از گیربکس به گوش خواهد رسید. علاوه بر این عامل که مستقیما به اشتباه راننده مربوط می شود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

2- دیسک و صفحه کلاچ

صفحهکلاچ 300x208 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
صفحه کلاج علت قفل شدن دنده ماشین

اگردیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. تمام شدن دیسک کلاچ باعث می شود تا صفحه کلاچ به سختی درگیر شود و این موضوع باعث می شود تا به راحتی نتوان دنده ها را در سر جای خود جا زد. علاوه بر این چرب شدن دیسک و صفحه کلاچ نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها شود.همچنین گاهی اوقات خورد شدن بلبرینگ کلاچ و یا از جای خود خارج شدن آن نیز می تواند باعث بد جا خوردن دنده ها در خودرو شود.

همچنین خرابی و مستهلک بودن اجزا مجموعه کلاچ یعنی دیسک، صفحه و سیم کلاچ می‌تواند در عملکرد تعویض دنده اختلال ایجاد کند. مثلاً ممکن است هنگامی که ماشین خاموش است دنده به راحتی جا برود ولی هنگامی که ماشین را روشن می‌کنید دنده‌ها دیگر جا نخورند. این مشکل به‌خاطر ایراد در مجموعه کلاچ است. اگر هنگام تعویض دنده (در همه دنده‌ها ) صدایی شبیه به قرچ می‌شنوید به‌خاطر عملکرد بد سیستم کلاچ و احتمالا رگلاژ نبودن سیم کلاچ است.

3-سیم کلاچ

سیم کلاج علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
سیم کلاج دلیل سخت جا خوردن دنده

سیم کلاچ یکی دیگر از قسمت هایی است که هر گونه ایجاد اشکال در آن موجب ایجاد ناهنجاری در سیستم انتقال قدرت خودرو می شود. سیم کلاچ اگر دارای تابیدگی یا خشکی و سفتی شود، در هنگام تعویض دنده ها به مشکل برخورد خواهیم نمود. در این شرایط اگر سیم کلاچ از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست باید آن را تعویض نمود و یک بار دیگر سیم کلاچ را رگلاژ نمود. با تنظیم دوباره سیم کلاچ می توان تا حد زیادی مشکل خشکی و سفتی کلاچ و در نتیجه بد جا رفتن دنده ها را حل نمود.

4- کمبود یا نا مناسب بودن روغن واسکازین

روغن 300x200 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
روغن واسکازین دلیل سخت جا رفتن دنده

کمبود روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس در خودرو می تواند عاملی بر بد جا رفتن دنده خودرو باشد. اگر سطح روغن واسکازین در گیربکس پایین بیاید و یا روغن مصرفی در این بخش از خودرو، دارای کیفیت مناسبی نباشد، اولین نشانه آن بد جا رفتن دنده ها خواهد بود که باید سریعا سطح روغن را به سطح استاندارد رسانید و یا آن را با یک روغن با کیفیت تر تعویض نمود.

روغن واسکازین گیربکس چیست؟

واسکازین یا روغن جعبه‌دنده روانسازی است که برای روان‌کاری قطعات متحرک موجود در جعبه‌دنده (گیربکس)، دیفرانسیل و جعبه‌فرمان خودرو استفاده می گردد. این روانساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد. واسکازین اولین چیزی است که باید چک کنید چون کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

بنابراین واسکازین یا روغن جعبه‌دنده روانساز ،واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید. همچنین اگر کیلومتر کارکرد ماشین زیاد است و واسکازین برای مدتی طولانی عوض نشده، بهتر است در اولین فرصت واسکازین را تعویض کنید. چون مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد و کثیف شده و باعث آسیب به اجزای سیستم انتقال قدرت و بروز مشکل در تعویض دنده خواهد شد.

5- ماهک های دنده

ماهک دنده 300x169 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
ماهک های دنده دلیل سخت جا رفتن دنده ماشین

ماهک از جمله قطعاتی هستند که در گیربکس قرار گرفته و وظیفه اش جابجایی کشویی دنده ها می باشد. با حرکت ماهک، کشویی ها نیز حرکت کرده و وضعیت دنده در آنچه که راننده می خواهد، قرار خواهد گرفت. اگر ماهک ها دچار سائیدگی، خوردگی و شکستگی شوند و یا در بخش هلالی دچار خوردگی و شکستگی شوند، در نتیجه دنده ها به خوبی سر جای خود قرار نخواهند گرفت. و راننده در هنگام تعویض دنده به مشکل بر می خورد.

6- فرسودن فلایول

فلایویل 300x200 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
فلایول علت بد جا افتادن دنده

یکی دیگر از قطعاتی است که در هنگام تعویض دنده در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این قطعه دچار خوردگی، ساییدگی، شکستگی و یا هر نوع مشکل دیگری شود، یکی از نشانه های آن می تواند بد جا رفتن دنده ها باشد.

7- صفحه سلکتور

سلکتور 300x400 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
صفحه سلکتور علت جا نرفتن دنده ماشین

صفحه سلکتور همانطور که از نامش پیداست، وظیفه انتخاب دنده ها را بر عهده دارد. مشاهده ترک خوردگی، شکستگی، چرب شدگی و سائیدگی، به معنای آن است که سلکتور دنده شما نیاز به تعویض دارد. و باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

8- وجود مشکل در اهرم تعویض دنده

اهرم تعویض 300x201 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
اهرم تعویض دنده علت سخت جا رفتن دنده

خرابی اهرم تعویض دنده نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها در هنگام تعویض دنده باشد. اگر این اهرم به هر دلیلی دچار مشکل شود، یکی از پیامدهای آن بد جا خوردن دنده ها می باشد. چرب شدن بخش اتصال اهرم به گیربکس، شکستگی در بخش اتصال و یا در آمدن اهرم از جای خود، از جمله دلایلی است که باعث می شود تا در هنگام تعویض دنده ها با مشکل روبر شویم و به راحتی نتوانیم خودرو را به دنده مورد نظر خود ببریم.

9- دنده برنجی ها

از آخرین مواردی که وجود خرابی در آن ها می تواند منجر به بد جا رفتن دنده ها شود، دنده ها و دنده برنجی ها می باشد. این قطعات همگی درون گیربکس بوده و برای بررسی آن ها نیاز است که گیربکس به طور کامل باز شود. اگر دنده برنجی ها دچار سائیدگی، خوردگی و یا شکستگی گردند، در نتیجه در هنگام تعویض دنده، خصوصا دنده ای خاص، با مشکل روبرو خواهیم شد. اگر فقط در یک دنده خاص، دچار چنین مشکلی شویم، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دنده های مربوط به همان شماره دچار مشکل شده باشند.

از دلایل دیگر بد جا رفتن دنده که معمولاً با صدا نیز همراه خواهد بود می تواند ناشی از خرابی کشویی های دنده و یا سائیدگی دنده برنجی ها باشد. خرابی هر کدام از این دو قطعه، منجر به درگیری نادرست دنده های انتخابی خواهد شد که در نتیجه آن، دنده بد جا خواهد رفت.

نشانه های بد جا افتادن و صدای چرخ دنده

مفهوم صداهای دنده گیربکس

خرابی‌های گیربکس می‌تواند چند نوع صدا تولید کند که شامل موارد زیر است:

علت  صدای زوزه کشیدن گیربکس

وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.  اگر صدا در حالت خلاص‌بودن گیربکس شنیده می‌شود، احتمالا ناشی از همراستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده‌ها باشد. باید در نظر داشت که در خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می‌شود.

سوت کشیدن و جرینگ جرینگ کردن

خشک شدن و یا خرابی هر یک از بلبرینگ‌ها باعث می‌شود که گیربکس به طور پیوسته سوت بکشد. لقی محورها و یا هزارخاری دنده‌ها نیز باعث شنیده شدن صدای جرینگ جرینگ می‌شود.

صدای درگیری دنده

این صدا که اصطلاحا به آن آب‌هویج گرفتن گیربکس هم گفته می‌شود، هنگامی به گوش می‌رسد که سرعت دنده‌ها ‌هنگام درگیری یکسان نباشد. تنظیم نبودن کلاچ، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک، غلاف کشویی و برنجی‌های و یا تعویض بی‌موقع دنده و یا انتخاب دنده نامناسب با شرایط و سرعت لحظه رانندگی باعث بروز این مشکل می‌شود.

توصیه می‌شود که هنگام بررسی صداهای گیربکس، دقت کنید که صدای تولیدی چه نوع صدایی است و در کدام دنده بیشتر است. بدین ترتیب امکان یافتن بخش معیوب ساده‌تر خواهد شد.

تشخیص علت و رفع سخت جا رفتن دنده ها

ویدئوی زیر به شما نشان می دهد که چگونه می توانید مشکلات سیستم انتقال قدرت خودروی خود را بر طرف کنید. در این فیلم نحوه ی عملکرد سیستم انتقال گیربکس نمایش داده شده است. بنابراین می توانید دلایل سخت جا رفتن دنده را عیب یابی و تشخیص دهید.

تعریف ساده ای که برای بد جا رفتن دنده ها می توان عنوان کرد یک صدای غیر طبیعی از گیربکس شنیده می شود. که در بعضی مواقع ممکن است خودرو در دنده خاصی قرار بگیرد ولی در حین حرکت خلاص شود. خب برای رفع این مشکلات چه کنیم؟

فیلم حل مشکل جا نرفتن دنده ماشین

دلایل کلی جا نرفتن دنده ماشین

هنگامی که دنده خودرو بد جا می‌افتد معمولا صدایی غیر منتظره‌ نیز از گیربکس خودرو نیز خارج می‌شود. موارد زیر دلایل کلی این مشکل را عنوان کرده است.

transmission cars 300x200 علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین
دلایل کلی جا نرفتن دنده ماشین
1-عدم فشار دادن کامل پدال کلاچ :

یکی از علل ایجاد این مشکل عدم فشار دادن کامل پدال کلاچ توسط راننده است که معمولا با صدایی مانند قرچ همراه است.

2-روغن واسکازین یا روغن گیربکس :

پایین بودن سطح روغن واسکازین یا گیربکس این مشکل را برای ما بوجود می‌آورد. یا اینکه روغنی که استفاده کردیم کیفیتش پایین و نامعتبر بوده است. در این حالت حتما باید در نزدیک ترین زمان ممکن با روغن با کیفیت و معتبر تعویض شود.

3-اختلال در اهرم دنده :

ممکن است اهرم دنده خراب باشد. در این حالت نیز دنده بد جا می‌افتد و با صدایی نیز همراه است.

4-اختلال در سیم کلاچ :

ممکن است سیم کلاچ سفت یا خشک شده باشد. در این حالت سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شده و دنده به راحتی جا نمی‌افتد. گاهی نیز ممکن است سیم کلاچ از کیفیت مناسب برخوردار نباشد که همچنین سبب بروز این مشکل شده و باید در اسرع وقت به تعویض کردن آن اقدام کرد.

5-تمام شدن دیسک صفحه کلاچ :

در این حالت نیز صفحه کلاچ به سختی درگیر می‌شود و دنده به سختی جا می‌افتد. علاوه بر این روغنی یا چرب شدن صفحه کلاچ نیز مسبب این عامل است.

6-اختلال در فلایون :

فلایون یکی از عواملی است که در تعویض دنده دخیل است. اگر فلایون دچار ساییدگی یا شکستگی شود دنده به راحتی جا نخواهد افتاد.

7- اختلال در صفحه سلکتور :

صفحه سلکتور وظیفه جابه‌جایی دنده را بر عهده دارد. ایجاد اختلال در صفحه یا شکستگی و روغنی شدن آن از عوامل دیگر بروز این عامل است.

8-اختلال در ماهک‌های دنده :

ماهک یکی از عواملی است که در گیربکس قرار دارد و وظیفعه‌ای که برعهده دارد جابه‌جایی کشویی دنده است. اختلال در ماهک‌ها نیز یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل است.

9-اختلال در دنده ‌برنجی‌ها :

معمولا دنده‌برنجی‌ها فقط یک دنده خاص را دچار مشکل می‌کنند. برای برطرف کردن این عامل باید گیربکس به طور کامل باز شود و عامل ایجاد کننده مشکل بررسی شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
46 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
روح اله
روح اله
2 سال پیش

سلام خودرو تیبا2پلاس مدل 99کارکرد ماشینم 14هزارتاس دارم ولی چند وقتی میشه که دنده های ماشینم خیلی بد جامیره اذیت میکنه.یکی هم اینکه کلاچ ماشینم یخورده سفت شده ممنون میشم راهنمایی کنید.دلیل ازکجاس صفحه کلاجم خراب شده یااینکه از سیم کلاجم هستش

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط روح اله
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  روح اله
2 سال پیش

با سلام
همان طور که در طول مقاله توضیح داده بودیم این موضوع دلایل فراوانی می تواند داشته باشد از جمله خرابی یا فرسوده بودن صفحه کلاچ، فرسوده بودن سیم کلاچ و غیره.
برای عیب یابی مشکل خود حتماٌ باید به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی نموده و دلیل خرابی آن را پیدا و مشکل را برطرف نماید.

محمدحسین
محمدحسین
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام ایراد از سیم کلاج است

احمد
احمد
در جواب  روح اله
8 ماه پیش

احتمالا لاستیک خودرو بادش کمه

بهنام
بهنام
2 سال پیش

اطلاعات خوبی بهت می ده

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام ممنون مقاله مفیدی بود یک سوال داشتم خواهش میکنم راهنماییم کنید ماشینم slx هستش تمامی دنده ها کاملا نرم و نرمال هستن اللخصوص دنده عقب ! فقط مشکلم با دنده یک هستش چه ماشین گرم باشه چه سرد ، بعضی وقتا بشدت سفته و به سختی جا میره یا اینکه باید اول برم دو بعد بزنم یک تا جا بره ، بعضی وقتاهم کاملا نرمه یه حالت بگیر نگیر داره و وقتی هم که به سختی جا میره کل ماشین یه تقه میکنه یا توی محیط ساکت که گوش میدم یه صدای جیره از توی کاپوت هم میاد تا… خواندن ادامه ...

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
این مشکلی که بیان نمودید چند دلیل می تواند داشته باشد و مهمترین آنها فرسودگی صفحه کلاچ یا خرابی دنده برنجی های داخل گیربکس است.
اما تمام این موارد در حد احتمال هستند و برای روشن شدن دلیل اصلی این موضوع حتما می بایستی به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

حسن
حسن
در جواب  امیر
1 سال پیش

سلام مشکل شما چطوری حل شد؟؟ منم دقیقا همین مشکل رو دارم ماشین منم slx هستش

مازیار
مازیار
1 سال پیش

سلام۰تیبا۲ سال۱۴۰۰دیسک وصفحه عوض کردم آی پی ان سی انداختم دندها به سختی جا میره ریکلاچ هم زیاد میکنی کلاج سفت میشه در حالت استاندارد کلاج دندها جانمیره به نظر شما مشکل ازچیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مازیار
1 سال پیش

با سلام تیبا مدل 1400 معمولاً به این زودی نیاز به تعویض صفحه کلاچ پیدا نباید بکند، با توجه به این که صفحه کلاچ را هم تعویض کرده اید و این مشکل برطرف نشده است می بایست مشکل خودروی خود را در جای دیگر جستجو نمائید. برای بررسی، عیب یابی و برطرف کردن این مشکل توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس خبره مراجعه نمائید تا خودروی شما را چکاپ نموده و مشکل آن را مرتفع نماید. با توجه به اینکه خودروی شما هنوز شامل گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت سایپا می باشد، می توانید با… خواندن ادامه ...

مبین
مبین
1 سال پیش

سلام ماشین من پراید ۱۳۱ ex سال ۹۲ هستش
دنده دو ماشین زمانی که از سه به دو می‌خوام برم خیلی بد جا می‌ره! نظر شما چیه ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مبین
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید معمولا به چند دلیل عمده این اتفاق می افتد که عبارتند از:
فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ خودرو
خرابی و فرسودگی دنده برنجی های داخل گیربکس
اما برای بررسی، عیب یابی و برطرف شدن این مشکل توصیه می شود حتما به یک کارشناس مراجعه نمائید.

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
هنگام تعویض دنده به سه
چه از دو به سه
و چه معکوس از چهار به سه
دنده سفت میشه و جا نمیره بدون هیچ صدایی
دلیلش چی می‌تونه باشه ؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط رضا
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال خرابی و سائیدگی دنده برنجی های داخل گیربکس و یا ریگلاژ نبودن کلاچ خودرو وجود دارد، اما برای اطمینان از این مورد توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

علی
علی
1 سال پیش

مقاله بسیار عالی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
سپاسگذاریم.

مهرزاد
مهرزاد
1 سال پیش

ممنون از مطالبتون. من ساینا EX مدل ۱۴۰۰ دارم، کارکردش ۱۵هزارتاس، کلاج به شدت سفته و وقتی میخوام دنده عقب برم به سختی میره باید چندبار بزنم ۲ که بعد بتونم دنده عقب برم به سختی جا میره و صدای خیلی بدی میره طوری که از بیرون هم شنیده میشه علتش چیه؟ کلا دنده هاش سخت جا میرن

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهرزاد
1 سال پیش

با سلام
ضعف صفحه کلاچ در خودروهای ساینا و کوئیک متاسفانه کمی رایج است و نیاز به ریگلاژ سیم کلاچ و یا تعویض صفحه کلاچ دارد.
توصیه می شود برای اطمینان بیشتر حتما به یک کارشناس ماهر مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

احمد
احمد
در جواب  مهرزاد
8 ماه پیش

احتمالا سوکت بوق خودرو کنده شده

محمد
محمد
در جواب  احمد
6 ماه پیش

آورین،..کارشناسان مجرب ووویگولنزج که:تقریبن ۹۹ درصد مشکلات مربوط به گیربکس و حتی موتور ماشین،مربوط به خرابی بووق و کنده شدن آنتن ماشین توسط مردم آزارها میباشد..

محمدجواد
محمدجواد
در جواب  مهرزاد
1 ماه پیش

دقیقان منم سایناexمدل۴۰۰دارم با۱۷هزارکارچتدوقتع همین جور شده گیربکس داغ میشه دنده هاجانمیره ب سختی میره سفت میشه کلاچ نرمه از خیلی از ساینادارکوییک دار پرسیدم گفتن روغن گیربکس عوض کنی ۸۰درصد بهترمیشع چون میگن روغن گیربکس های کارخونه کیفت پایینه ضمنن هر۱۰۰۰۰تاباید روغن گیربکس چک کنی مخصوصان خانواده سایناوتیبا

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام
من دنده یکم توی حرکت به سختی جا میره و با صدا جا میره اما موقع ایست راحت جا میره ایا ایراد از برنجی هست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محسن
1 سال پیش

با سلام
معمولا در حین حرکت خودرو از دنده یک استفاده نمی کنند و همیشه هنگامی که خودرو در حال سکون است از دنده یک استفاده می شود.
اما برای اطمینان بیشتر از سلامت خودروی خود به یک کارشناس مراجعه نمائید تا روغن موتور خودرو را چکاپ نموده و در صورت نیاز کلاچ خودرو را ریگلاژ نماید.

سجاد
سجاد
1 سال پیش

با سلام من تیبا مدل ۹۵ دارم ناشین در حالت عادی دنده خوب جا میخوره وقتی یکی د. ساعت میرونم بعدش دیگه همه دنده ها خیلی خیلی سخت جا میخوره.روغن دنده خوب هم تعویض کردگ با خوب نشد میشه راهنمایی کنید؟؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سجاد
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید احتمالا به دلیل فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ خودرو باشد که پس از گرم شدن موتور و به خصوص در ترافیک های سنگین رخ می دهد.
توصیه می شود برای اطمینان از سلامت فنی خودروی خود حتما به یک کارشناس خودرو مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل خودرو آن را عیب یابی نموده و مرتفع نماید.

علی
علی
1 سال پیش

سلام من سمند ال ایکس مدل 99 دارم امروز دسته دنده درحالی که ماشین خلاص بود تحت فشار بود و از اون به بعد دنده سه، جا میره ولی صدای بدی میده بقیه دنده ها مثل گذشته بدون عیب هستن ممنون از پاسخ گویی شما

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی این موضوع حتما بایستی به یک کارشناس خودرو و یا مکانیک مراجعه نمائید.

Ahmad kiani
Ahmad kiani
1 سال پیش

سلام میشه به جای واسکازین از روغن سیلیکون استفاده کرد

سعید
سعید
1 سال پیش

سلام
صفحه کلاچ را عوض کردم و دنده برنجی های دنده 1 و 2 و دیشلی ها و بلبرینگ کلاج را عوض کردم ولی دنده 1 برخی اوقات موقعی که ماشین سرد است یا در ترافیک بد جا می خورد و دنده 2 هم برخی اوقات سفت جا می خورد میکانیک گفت چند روز کار کن درست می شود ولی بعد از ده روز مشکل حل نشده؟دلیلش چی می تونه باشه

علی
علی
در جواب  سعید
8 ماه پیش

باگازوسط دنده عوض کنید

ایمان درخشنده
ایمان درخشنده
1 سال پیش

با سلام…
من تازه دیسک و صفحه عوض کردم موقع حرکت و اوایل رانندگی دنده ها خیلی خوب جا میره بعد چن دقیقه همه دنده ها به سختی جا میره ماشین من هم تیبا 1 هست دو روز هم دیسک و صفحه عوض کردم

معصومه
معصومه
1 سال پیش

سلام
من ماشینم پراید۱۳۲هست جدیدا بعد نیم ساعت رانندگی با دنده یک و۲( ک معمولا موقع شلوغی خیابونا استفاده میشن) و صفحه داغ میشه کلاج رو ک میگیرم دنده یک و گاهی ۲خودشون رو سفت میکنن و نمیشه عوض کرد.صفحه هم جدیدا عوض کردم تاثیری نداشته چندین مکانیک هم بردم متوجه نشدن
ممنون میشم راهنمایی کنید.

سعید
سعید
در جواب  معصومه
1 سال پیش

مشکل منم همینه

مسعود
مسعود
در جواب  معصومه
11 ماه پیش

سلام من ماشین منم پرایده دنده هاش صدا میداد موقع جازدن. دنده دو هم باید به زور جا میزدی بردم پیش یه مکانیک نگاه کرد گفت گیربکس باید باز بشه کشویی دنده ات خرابه دو تا دوملیون پونصد خرج داره منم که نا امید تو این گرونی.یه روز اتفاقی بردم پیش مکانیک دیگه نشون دادم گفت لیور دنده ات خراب شده سیصد هزار پول لیور شد دویست هم دادم عوض کرد همه چیز شد مثل روز اول. شما هم حواستون باشه هزینه بیخودی نکنید

امیر
امیر
11 ماه پیش

سلام ، ۲۰۶ تیپ دو ، دنده یکم رو که پر میکنم با دور موتور بالا وقتی میزنم دنده دو با صدای قیژ جا میره ، مشکل چیه به نظرتون

حمید
حمید
11 ماه پیش

با سلام
دنده یک ماشین وقتی ماشین یه مقدار سرعت داره اصلا جا نمیره یا با صدای زیاد جا میره
حتمن باید سرعت خیلی پایین در حدود ۵ کیلومتر باشد تا جا برود
ممنون میشم بگید ایراد از چی میتواند باشد
سپاس

مهدی
مهدی
10 ماه پیش

من کوییک 99دارم دنده 3میخوای بیای پایین 2 بعد جا می‌ره بعد میخوای بری 2اگه دور موتور کم باش که خوب جا بره

بهرنگ
بهرنگ
10 ماه پیش

سلام و خسته نباشید
من ماشینم تیبا ۲ مدل ۱۴۰۰ و کارکرد ماشینم ۴۰هزارتاس
از همون اوایل دنده عقب ماشین بد جا میرفت ولی چند وقتیه که اصا جا نمیره… یک بار هم گیبرکس باز کردم و کشویی دنده عقب تعویض کردم چند روز درست بود باز متاسفانه انگار قفل کرده و دنده عقبم هیچ جوره جا نمیره… بقیه دنده ها نرم جا‌میرن ولی دنده عقبم جا نمیره… تور خدا کمک کنین بگین مشکل از کجاس…انقد هزینه دست من نزاره…

کیان
کیان
9 ماه پیش

سلام پارس صفر گرفتم از همون روز اول دنده یک درست سرجاش نمیشینه صدای تقه جا رفتن نمیده بعضی وقت ها گه تو خاکی با دنده یک میرم دنده بر میگرده ازاد میشه هر نمایندگی هم بردمش میگه مشکلی نداره میگم برگشت دنده چی که ازاد میشه میگه باید ثابت کنی با ماشینم دور زد میگه درسته ولی دنده یک سر جاش نمیشینه چون باید یک صدای تقه بده وقتی جا رفته ولی بقیه دنده هاش کاملان درسته وقتی دنده یک میخای بزنی انگار وزن موتور روی گیربکس افتاده اجازه نمیده دنده سر جاش بشینه یکی دیگه هم توی نمایندگی… خواندن ادامه ...

محمد
محمد
6 ماه پیش

خدایی خیلی …… ،فیلم آموزش و راهنمایی با زبان انگلیسی میزارید آخه!!!!یکی مثل من که بیسواده چطوری میتونه از دیدن کلیپ به ظاهر آموزشی شما استفاده کنه🫥😶

علب
علب
6 ماه پیش

سلام پیکان انژکتوری مدل ۸۲ دارم دنده یک خوب جا نمیره ولی دنده ۳ میخوام بزنم صدای قیژه میکنه بعد جا میره…در ضمن دیسک و صحفه مشکل داره…فقط علت دنده ممنونم

مازیار
مازیار
6 ماه پیش

باسلام.ماشین تیبا۲ مدل ۱۴۰۰وقتی ماشین سرد است دندها خوب جامیره وقتی ماشین تو ترافیک رانندگی میکنی دندها سخت جامیره کلاجشم سفت شده دیسک وصفحه هم ۲ماهیه عوض کردم لطفا راهنمایی بفرمایید وچه دیسک وصفحه آی بندازیم ۲۱۵ میل میخوره وواسگازین هم چی بریزیم باتشکر

shahin
shahin
3 ماه پیش

سلام خودروی ام وی ام ۱۱۰ ، معکوس ۴ به ۳ صدای آب هویج میده و دنده ی ۱ و ۲ جدیدا سخت و به زور جا میخوره . مشکل از چی میتونه باشه؟

امیراحمد
امیراحمد
2 ماه پیش

سلام من ماشینم پارس تیوفایو مدل ۱۴۰۲ هست ماشین موقعی که روشن میکنم و تو جاده هستم ی کمی ک ماشین داغ میشه دنده ها بدجور سفت میشه هر چقدر ماشین داغتر میشه بدجا رفتن دنده ها هم بیشتر میشه خیلی بد میره جا ..اصلا باید با فشار دنده ها رو عوض کنم بنظرتون مشکلش از چیه؟ممنون میشم جواب بدید

تنهای ایران
تنهای ایران
27 روز پیش

توضیحات واقعاکامل وبی نقص بودواقعا ممنون

فریبرز
فریبرز
16 روز پیش

سلام مطالب بسیار عالی بود .. ماشین من ریو. است. ۱۴ ساله از صفر دست خودمه. دنده دو هنگام جا زدن صدا میده کل تعمیرگاههای مجاز تابحال نتونستن علتشو بفهمند اما با اطلاعات شما. متوجه شدم. شاید برای خرابی کشویی. دنده یک و دو است… لطفا راهنمایی کنید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش