4.8
(1034)

با کمی آشنایی با بخش های خودرو می توانیم دریابیم رایج ترین مشکلات فنی خودرو و راه تشخیص آنها چه هستند؟ به منظور کاهش خرابی و همچنین پیشگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات در این مطلب چند ایراد رایج خودرو را که حداقل یک بار با آنها مواجه شده‌ایم، بررسی و علت‌ها و روش رفع عیب آن را ذکر خواهیم کرد.

a4baz tips for keeping your car cool in summer04 با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
مشکلات رایج خودرو کدامند؟

بطورکلی نمی‌توان هیچ خودرویی را از این مشکلات و معایب مبرا دانست. آشنایی با مشکلات متداول هر دستگاه به‌نوعی در حفظ و نگهداری آن تأثیرگذار است. زیرا آشنایی با مشکلات متداول و عوامل ایجاد کننده آن‌ها می‌تواند باعث شود تا با پرداختن به مشکل به سرعت بتوان ایرادات دستگاه را برطرف کرد.

مشکلات رایج خودرو

یکسری مشکل هستند که اغلب صاحبان خودرو با آن‌ها مواجه می‌شوند. این مشکلات خودرو را می‌توان مشکلات رایجی دانست که ممکن است برای هریک از ما رخ دهند؛ مشکلاتی که حتی در خودروهای جدید نیز به‌کرات اتفاق می‌افتند.

راننده باید این مشکلات را بشناسد و در صورت بروز هر یک از آن‌ها دست روی دست نگذارد و در اولین فرصت خودرو را برای تعمیر به متخصص بسپارد.

بدیهی است که اگر مشکلات خودرو به حال خود گذاشته شوند در طی زمان بدتر شده و سرانجام برای رفع آن‌ها باید هزینه‌ای بسیار بیش‌تر متقبل شد. این‌که این مشکلات خودرو چه مواردی هستند موضوعی است که در ادامه‌ی این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

فیلم 10 ایرادی که هر صاحب خودرو باید بداند

چقدر از عملکرد داخلی خودرو یا کامیون خود اطلاع دارید؟ اگر مهندس خودرو نیستید اشکالی ندارد. در این ویدئو، 10 کار اساسی که هر راننده باید بتواند با وسیله نقلیه خود انجام دهد، شامل بررسی روغن موتور، تعویض تایر، نصب برف پاک کن های جدید شیشه جلو، راه اندازی ماشین، تعویض فیلتر هوا و موارد دیگر!

چند نمونه از رایجترین مشکلات در اتومبیل که هر راننده ای باید آنها را بشناسد عبارتند از:

  • روشن شدن چراغ چک

Check Engine Light با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
ایرادهای رایج خودرو

اولین چیزی که باعث می‌شود احساس کنید خودرو دچار مشکل شده ‌است، روشن‌شدن چراغ چک است. وقتی ECU خودرو (واحد کنترل موتور) کد خطایی را که توسط یک سنسور ایجاد شده ‌است، تشخیص می‌دهد، چراغ چک خودرو روشن می‌شود. از آن‌جایی که بیش از 200 کد هشدار احتمالی وجود دارد، مراجعه به تعمیرکار مجرب و بررسی دلیل روشن‌شدن چراغ هشداردهنده، بهترین روش برای تعیین منبع مشکل و انجام تعمیرات مرتبط است.

  • جوش آوردن خودرو

جوش آوردن با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
جوش آوردن خودرو از ایرادات معمول خودروها

جوش آورن خودرو یکی از ایراداتی است که هر راننده تقریباًٌ یکبار با آن مواجه شده است. مهم‌ترین دلیل ایجاد چنین مشکلی در خودرو شما مشکلات مربوط به رادیاتور آن است.

در حالتی که آب رادیاتور کم است ماشین جوش می‌آورد. این مشکل می‌تواند ناشی از سوراخ بودن رادیاتور یا جرم گرفتن و رسوب بستن آن باشد.

البته سایر عوامل نظیر خراب بودن تسمه، خراب بودن فن خنک کننده، خراب بودن ترموستات و واشر سر سیلندر نیز از دلایل دیگر این موضوع هستند.

بهترین راه برای از بین بردن مشکلات رایج خودرو ها نظیر جوش آوردن آن، یافتن سریع ایراد و برطرف کردن آن است. در غیر اینصورت این موضوع سبب صرف وقت و هزینه بسیار برای خودرو خواهد شد.

  • استارت نخوردن خودرو از مشکلات رایج خودرو

دلایل استارت نخوردن خودرو با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
استارت نخوردن ماشین از مشکلات معمول خودرو

حتماً تاکنون به کرات برای شما پیش آمده است که پشت خودرو خود بنشینید و استارت بزنید و متوجه شوید که خودرو شما استارت نمی‌خورد. این ایراد نیز یکی از مشکلات مشترک خودرو ها است که خودرو داخلی و خارجی نمی‌شناسد و همه خودروها در طول عمر مفید خود، چندین و چنذ مرتبه درگیر آن شده‌اند.

عدم استارت خوردن ماشین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و از قطعات و بخش‌های مختلف خوردرو نشأت بگیرد. اما بطورکلی این ایراد ناشی از سیستم احتراق خودرو شما است.

ایرادات مربوط به سوییچ احتراق، سیتسم استارت و مهم‌تر از همه ایرادات ناشی از باتری ماشین سبب بروز این مشکل خواهد شد. استارت نخوردن ماشین با روشن نشدن آن متفاوت است.

همچنین بخوانید: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

  • روشن نشدن ماشین

روشن نشدن ماشین یا مقوله استارت نخوردن آن کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از مشکلات رایج خودرو ها مشکل روشن نشدن ماشین است. البته بسیاری از افراد این موضوع را با استارت نخوردن ماشین اشتباه می‌گیرند. اما این امر دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر است.

روشن نشدن ماشین به این معنی است که ماشین شما استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود. عمده‌ترین و مهم‌ترین دلیل چنین ایرادی ناشی از عدم وجود بنزین در باک خودرو است.

بطورکلی آنچه در روشن نشدن ماشین نقش دارد، سیستم سوخت رسانی و احتراق خودرو و قطعاتی نظیر باتری و سلونئید است.

  • خوابیدن باتری ماشین

broken car 538x303 1 با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
خوابیدمن باتری از ایرادهای فنی خودرو

خوابیدن باتری ماشین یکی از مشکلات رایج خودرو ها است که به ویژه در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد. این مشکل یک مشکل جهانی در مورد تمام خودروها است.

برای رفع این مشکل استفاده از ضد یخ گزینه بسیار خوبی است. اما گاهی اوقات ایراد از خراب شدن باتری است. در اینصورت تنها راه برای حل این مشکل تعویض باتری ماشین است.

  • تعویض باتری

برای خودرو دو نوع باتری وجود دارد:

۱-باتری‌های که به مراقبت کم (LM= Low Maintenance) نیاز دارند یا غیر سیلد، که به عنوان اسیدی نام برده می‌شوند.

۲-باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (FM= Free Maintenance) یا سیلد، که از آن به عنوان باتری اتمی نام برده می‌شود.

باتری‌های اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا معمولا برای ۵ تا ۱۵ ثانیه برای روشن کردن موتور خودرو به صورتی خاصی طراحی شده‌اند. یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری ۱٫۵ سال می‌تواند کار کند. هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده‌های که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند.

امداد باتری

عمر باتری

به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انبساط و انقباض این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می‌افتد، بستگی دارد. دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می‌بخشد. هنگامی که باتری به صورت دشارژ برای مدت بیشتر از ۶ ماه انبار شود، سولفات سرب صفحات را سخت و چگالی می‌کند. و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می‌یابد.

عواملی که در طول عمر باتری تاثیر دارند شامل بررسی سطح الکترولیت، محکم بودن سر باتری‌ها، تمیز کردن سطوح خرد شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری پیشگیرانه باتری لازم است.

  • پاره شدن تسمه تایم خودرو

%name با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
پاره شدن تسمه تایم از ایرادات رایج ماشین ها

یکی از مشکلات مشترک خودروها را می‌توان پاره شدن تسمه تایم آن‌ها دانست. کار این تسمه رساندن میل لنگ به بادامک خودرو است. از همین رو به تسمه میل لنگ نیز مشهور است.

این تسمه یکی از عوامل مهم در باز و بسته شدن سوپاپ ها است. از همین رو اگر تسمه تایم خراب شود، موتور خودرو شما پیشرانه نخواهد داشت.

کاسه نمد خودرو و نشتی روغن از آن از جمله عواملی است که سبب پاره شدن تسمه تایم خودرو خواهد شد. عمر مفید تسمه تایم مقدار مشخصی است. از همین رو باید پس از گذشت عمر مفید این قطعه آن را تعویض نمود. در غیراینصورت خراب شدن تسمه تایم عوارض و مخارج زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

  • لرزش فرمان

یکی دیگر از شایع ترین ایرادات خودروها، لرزش فرمان است. چندین مسئله می‌توانند باعث لرزش فرمان هنگام رانندگی شوند.

اگر این مشکل بلافاصله پس از شروع حرکت اتفاق بیفتد، یاطاقان چرخ یا اجزای سیستم تعلیق آسیب دیده‌اند. اگر در سرعت بالا لرزش فرمان رخ دهد، به طور معمول، مشکل تعادل لاستیک یا چرخ وجود دارد؛

حتی ممکن است این لرزش را تنها هنگام فشردن پدال ترمز حس کنید. در مجموع، هر مسئله‌ای که روی عملکرد فرمان خودرو تأثیر بگذارد، ایمنی راننده و سرنشینان را در جاده به خطر می‌اندازد؛ پس با مشاهده این مشکل، سریعاً باید به دنبال رفع آن باشید.

  • مصرف سوخت زیادتر از حد عادی

fuel station 538x359 1 با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
مصرف سوخت زیاد از مشکلات تعمیراتی خودروها
  1. سوزن ژیگلور لاغر شده، آن را تعویض کنید.
  2. صافی هوا جرم گرفته، آن را در آورده و تمیز کنید. در صورتی که قابل شست‌وشو و تمیز کردن نبود، صافی هوا را تعویض کنید.
  3. نشتی بنزین در اتصالات را رفع کنید.
  4. خودرو را توسط دیاگ تنظیم موتور کنید تا با شرایط محیطی هماهنگ شود.
  5. سوزن ژیگلور را تنظیم کنید.
  6. میزان پاشش انژکتورها را بررسی کنید.
  7. در رانندگی خودتان تجدید نظر کنید، از فشارهای بیش از حد به خودرو جلوگیری کنید و سرویس‌ها را به موقع انجام دهید.
  • نشتی رادیاتور از ایرادهای رایج خودرو

نشتی خنک کننده2 با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
نشتی رادیاتور از مشکلات رایج خودرو ها

نشتی رادیاتور نیز از آن مشکلاتی است که ممکن است هر راننده‌ای در خودروی خود به آن برخورد کند. مهم‌ترین عامل نشتی رادیاتور زنگ‌زدگی است و البته موردی است که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد نیز قابل رفع است.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نشتی رادیاتور باید جدی گرفته شود و باید خیلی سریع برای رفع آن اقدام کنید، در غیر این صورت خطر از کار افتادن رادیاتور و به‌تبع این امر خطر داغ‌کردن موتور وجود دارد.

  • دود غیرعادی اگزوز

دود خودرو با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
دود زیاد و غیر معمول خودروها

دود غیرمعمول اگزوز اتومبیل خبر خوبی نیست. درحقیقت، این مشکل را می‌توان از طریق رنگ دود تشخیص داد که به شرح زیر است:

  • دود سفید یا خاکستری: دود سفید نشان می‌دهد که مایع خنک‌کننده همراه با سوخت در حال احتراق است و در جایی از بلوک موتور، سَرسیلندر و واشر سرسیلندر نشتی وجود دارد.
  • دود آبی: دود آبی نشان‌دهنده وجود نشتی در مهروموم سوپاپ یا فرسودگی حلقه‌های پیستون است که باعث نفوذ روغن‌موتور به محفظه احتراق و سوختن روغن ‌همراه با سوخت شده ‌است.
  • دود سیاه: در لحظه اولیه روشن‌شدن خودرو، دود سیاه می‌تواند ناشی از تولیدات احتراق باشد و اگر با گرم‌شدن موتور برطرف شد، جای نگرانی نیست، اما در صورت ادامه‌دارشدن، ممکن است ناشی از ورود سوخت اضافی به سیلندرها، نبود هوای کافی یا عدم کارکرد صحیح سیستم جرقه‌زنی باشد که باعث می‌شود سوخت به خوبی نسوزد.
  • کثیف شدن فیلتر هوا

dirty car air filter با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
کثیفی فیلتر هوا از مشکلات معمول خودروها

فیلتر هوا از کاغذ که با فیبرهای مصنوعی ترکیب شده‌اند، ساخته می‌شوند. آنها اکسید سیلیسیم و سایر ذرات آلوده را در خود جذب می‌کنند و این ذرات با بافت فیلتر ترکیب می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند که فیلترهای هوا پس از طی ۳۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ مایل تعویض شوند.

اگر فیلتر هوا تعویض نشود، تجمع ذرات آلوده سبب بسته شدن منافذ عبوری هوا و جریان هوای عبوری می‌شود. در نتیجه موتور خودرو برای دریافت حجم هوای یکسان مکش شدیدتری انجام می‌دهد. تاثیر این امر واکنش دریچه گاز عملکرد موتور و مصرف اقتصادی سوخت قابل توجه است.

برای بررسی فیلتر درپوش آن را باز کنید، فیلتر را در آورده و در برابر نور آفتاب قرار دهید. اگر فیلتر خیلی تیره بود و پرتوهای عبوری نور آفتاب از آن کم باشد، نشانه گرفتگی بیش از حد و باید آن را تعویض کنید.

  • تمام شدن شیشه شور

%name با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
ایرادهای مشترک خودرو ها

همیشه روی جعبه‌های مایع شیشه‌شوی می‌بینید نوشته شده است که به هیچ وجه آن را نخورید. اکثر اوقات این مایع آبی رنگ است. این مایع شیشه شوی حاوی مواد مضر شیمیایی و سمی مانند متانول است.

اگر خودروی نیاز به مایع شیشه شوی داشته باشد، ابتدا باید تشخیص دهید چه مقدار مایع شوینده باید استفاده شود. و بررسی کنید که مخزن مخصوص مایع شوینده شیشه خودرو شما چه مقدار حجم و گنجایش دارد که معمولا این اطلاعات در دفترچه راهنمای مربوطه خودرو درج شده است.

  • خراب شدن برف پاک کن

برف پاک کن با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
ایرادهای مشترک خودرو ها

تیغه‌های برف پاکن که یک نوار لاستیکی باریک است، روی یک دسته قرار دارد. که آب را از روی شیشه پاک می‌کند. به توصیه کارشناسان چک کردن تیغه‌های برف پاک کن حداقل هر شیش ماه یکبار و تعویض آنها در صورت آسیب دیدگی و یا فرسودگی ضروری می‌باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود ایمنی جاده‌ها چک کردن تیغه‌های برف پاک کن است.

وقتی تیغه‌ها نو هستند، لاستیک‌های آن صاف و هیچ ترک یا شکافی ندارد. هنگام پاک کردن آب هیچ ردی را بر جا نمی‌گذارد. وقتی تیغه‌ها کهنه باشند روی آن ترک و شکاف‌های وجود دارد که باعث شکل گرفتن جرم روی تیغه می‌شود. این جرم باعث می‌شود تیغه عملکرد خوبی نداشنه باشد و روی شیشه رد بجا می‌گذارد.

فیوزها اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. فیوز در خودرو قطعه‌ای است که برق ورودی به دستگاه مورد نظر را تنظیم می‌کنند. در صورت ایجاد جریان اضافی برق را قطع کرده تا دستگاه آسیب نبیند.

  • لاستیک‌های ساییده

Rubber wear با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
پنچر شدن لاستیک ها از مشکلات متداول خودرو ها

اگرچه اکثر لاستیک‌ها پس از برخورد به موانع و یا پنچر شدن از بین می‌روند اما فرسودگی و خوردگی و عدم تنظیم فرمان هم دلایل اصلی ساییدگی لاستیک‌ها می‌باشند. با تعویض چرخشی لاستیک‌ها می‌توان عمر آن‌ها را افزایش داد. معمولاً تعویض چرخشی لاستیک‌ها در هر ۸ هزار کیلومتر بهترین پیشنهاد است.

  • صدا و احساس خاص ترمزها

1 How to Fix Noisy Brakes foot pressing in brake pedal 538x364 1 با رایج ترین مشکلات تعمیراتی خودرو ها آشنا شوید
صدا دادن ترمز از ایرادات متداول خودروها

همانند تمامی قطعات دیگر خودرو، سیستم ترمز نیز با گذشت زمان فرسوده خواهد شد. ترمزها برای ایمنی خودرو حیاتی بوده بنابراین هر موقع که نشانه‌های مشکل در این بخش به چشم خورد باید آن را بررسی کرد.

از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به احساس برخورد آهن با آهن و احساس نرمی پدال ترمز اشاره کرد. اگرچه مشکلات کوچک باعث ایجاد صداهای ناهنجاری می‌شوند اما برخی نشانه‌ها خبر از تعویض لنت‌ها و دیگر قطعات سیستم ترمز می‌دهند.

  • نقص دینام

دینام بخشی از پیشرانه است که تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را با استارت پیشرانه روبه‌راه نگه می‌دارد. این قطعه همچنین مسئول شارژ باتری می‌باشد. زمانی که آلترناتور از کار بیفتد باتری نیز به پایان راه خود خواهد رسید و برخی مشکلات دیگر ایجاد خواهد شد.

نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش