4.4
(565)

خوابیدن باتری ماشین، اتفاقی رایج و شناخته شده برای رانندگان است. اما شاید برخی شما هنوز با علائم آشنا نشده باشید و نمی دانید علت آن چیست؟ بعد از خوابیدن باطری خودرو چه کاری انجام دهید؟ چطوری می تونیم از خوابیدن باطری ماشین جلوگیری کنیم؟ وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم؟

نگران نباشید پاسخ تمام سوالات شما همراه با فیلم آموزشی در این مقاله آمده است، فقط کافیه با دقت به مطالعه ادامه بدید!

هنگامی که شما برای اولین بار با خوابیدن باطری ماشین مواجه می‌شوید، این مشکل را چندان جدی تلقی نمی‌کنید. اما اگر بارها و بارها هنگام استارت زدن، متوجه شدید که باطری خودرو خوابیده، باید به فکر راه چاره‌ای باشید چرا که احتمالا مشکل جدی‌تر از آن است که بتوانید آن را نادیده بگیرید.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با علت خوابیدن باتری ماشین آشنا شوید. همچنین در ادامه از علت خالی شدن باتری خودرو اطلاع می‌یابید و می‌توانید جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین را در اقدامات خود قرار دهید.

خوابیدن باطری 300x160 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
خوابیدن باتری ماشین چیست؟

منظور از خوابیدن باتری ماشین چیست؟

خوابیدن باتری ماشین به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با سیستم برق رسانی خودرو شناخته می‌شود. که به نام‌های دیگری نظیر مردن باتری، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری هم معروف است. دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو است. به این معنی که باتری خودرو بنا به دلایل مختلف دیگر توانی به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز الکتریکی برای فعالیت سیستم برق‌رسانی خودرو را ندارد.

فرض کنید به مسافرت خارج از کشور رفته این بعد از یک هفته برمی گردین به منزل و فردا صبح می خواهید به سرکار بروید، داخل ماشین نشسته و استارت می زنید اما ماشین روشن نمی شود و این یعنی همان خوابیدن باتری اتمی ماشین رخ داده است.

گاهی اوقات عمر باتری ماشین شما تمام شده است و نیاز به تعویض دارد لذا برای نصب باتری ماشین در محل با مجموعه 24 ساعته کیان باتری تماس بگیرید!

علائم خوابیدن باتری ماشین

علائم خوابیدن باتری 300x169 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
علائم خوابیدن باتری ماشین

مشکل خوابیدن باتری ماشین بیش از هر چیزی، خود را در روشن نشدن موتور خودرو یا استارت نخوردن آن نمایان می‌سازد. البته این موضوع می‌تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد.

در هر حال مشکل روشن نشدن موتور خودرو به هنگام استارت زدن آن از وجود عیب و ایراد در سیستم برق‌رسانی خودرو ناشی می‌شود. اما چگونه و از کجا بفهمیم که دلیل اصلی به کار نیفتادن موتور خودرو پس از استارت زدن، خوابیدن باتری ماشین است؟ و این مشکل به سایر قطعات موجود در سیستم برق‌رسانی اتومبیل مربوط نمی‌شود؟

صداهایی مانند کلیک کردن هنگام روشن کردن ماشین، خاموش شدن چراغ های داشبورد، کند شدن موتور همه نشانه هایی از خوابیدن باتری ماشن است که باید بدان ها توجه داشته باشید.

نکته:توجه داشته باشید که اغلب افراد خالی شدن باتری خودرو را به این گونه تعریف می‌کنند که نمی‌توانند اتومبیل پارک شده خود را روشن کنند. به همین دلیل اگر شما حین رانندگی شاهد اتمام باتری هستید، احتمالا سیستم شما در شارژ رسانی دچار مشکل شده باشد.

می توانید دلایل دیگر استارت نخوردن خودرو را در این مقاله جویا شوید.

علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

چگونه مطمئن شویم باطری ماشین خوابیده؟

اگر از سالم بودن دینام خودروی خود به صورت صد در صد اطمینان دارید اما موتور آن پس از استارت خوردن روشن نمی‌شود، عیب و ایراد اصلی خودروی شما به احتمال فراوان از سیستم استارت آن است. حال این مشکل می‌تواند به باتری خودرو و عیب و ایرادهای رایج وابسته به آن مربوط باشد.

به طور حتم یکی از ایرادهای مذکور خوابیدن باتری ماشین خودرو است. از جمله نشانه‌های ظاهری رایجی که می‌تواند بر این مشکل دلالت داشته باشد بلند شدن صدایی شبیه به تلق تلق کردن هنگام استارت خوردن خودرو است. در چنین شرایطی معمولا موتور خودرو روشن نمی‌شود و پس از چند بار استارت زدن ممکن است سر و صدای مذکور نیز دیگر به گوش نرسد.

برای اطمینان یافتن از این موضوع که آیا به عنوان راننده‌ای که خودروی او استارت نمی‌خورد با مشکل خوابیدن باتری ماشین روبرو هستید یا خیر می‌توانید موتور خودرو را با هل دادن آن روشن کنید. پس از انجام این کار تمام سیم‌های متصل به باتری را جدا کرده و اندکی صبر کنید. اگر دینام خودرو توانایی شارژ کردن سیستم برق‌رسانی خودرو را نداشته باشد موتور آن تنها پس از سپری شدن لحظه‌ای کوتاه خاموش می‌شود.

بنابراین در چنین شرایطی احتمالا مشکل استارت نخوردن از باتری خودرو نیست و به سایر اجزای سیستم برق‌رسانی آن مانند دینام مربوط می شود. اما اگر موتور خودرو روشن بماند و به کار کردن ادامه دهد، به احتمال فراوان مشکل عدم روشن شدن موتور از باتری خودرو است. البته باید به این نکته توجه داشت که به طور کل خوابیدن باتری ماشین با خرابی باتری کاملا متفاوت است و نباید این دو موضوع را یکی دانست.

دلایل خوابیدن باطری ماشین

دلیل باتری خوابیده 300x169 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
دلایل خوابیدن باتری ماشین

علت خوابیدن باتری ماشین را لیستی گسترده تشکیل می‌دهد که با ورود به آن راه بی پایانی را در پیش خواهیم داشت. اما به طور کلی می‌توانیم دلیل خوابیدن باتری خودرو را به سه دسته عمده از قبیل: 1- مشکلات اساسی باتری، 2- مشکلات سیستم الکتریکی و 3- خطاهای ساده‌ای که افراد انجام می‌دهند، تقسیم نماییم. گاهی اوقات می‌توان در خانه علت خالی شدن باتری خودرو را پیدا کرد، اما در بسیاری از مواقع شما می‌بایست به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید.

برخی از رایج ترین دلایلی که یک باتری اتومبیل را خالی می‌کند شامل اتصالات شل یا فاسد شده باطری، تخلیه الکتریکی مداوم، مشکلات شارژ، تقاضای مصرف برق زیاد از طریق امکانات موجود در خودرو و حتی تغییرات آب و هوایی بسیار می‌شود.

یکی دیگر از علت های خوابیدن باطری ماشین رانندگی های کوتاه مدت است. رانندگی های کوتاه مدت با تعداد زیادی توقف و شروع مجدد به طور کلی باتری شما را از بین می برد. شما بعد از اینکه ماشین را روشن کردید باید زمان کافی و مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری را فراهم کنید.

در ادامه به برررسی این دلایل می پردازیم:

نارسایی دینام علت خوابیدن باطری خودرو

دینام 300x199 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
مشکل دینام علت خوابیدن باطری خودرو

یکی از مهمترین دلایل خوابیدن باتری ماشین، نارسایی دینام خودرو است. به این معنی که اگر دینام خودرو نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد بخشی از این وظایف به ناچار بر گردن باتری خودرو خواهد افتاد. اگر دینام خودرو دچار مشکل باشد و به درستی کار نکند، باتری خودرو دیگر به عنوان یک منبع ذخیره‌ی انرژی که عمده وظیفه‌اش تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو است عمل نمی‌کند. در چنین شرایطی باتری خودرو ناگزیر از بر عهده گرفتن وظایف دینام خودرو خواهد بود و فشار بیشتری بر آن وارد می‌شود. در نتیجه انرژی ذخیره شده در باتری نیز زودتر از حالت عادی تخلیه خواهد شد.

مهم‌تر از این موضوع آن که این انرژی تخلیه شده قادر به بازیابی یا جایگزینی هم نخواهد بود. پس مسلم است که در چنین شرایطی خوابیدن باتری ماشین به امری گریز ناپذیر و محتمل تبدیل می‌شود.

دلیل اصلی این امر آن است که باتری خودروها بیش از هر چیز به عنوان یک منبع ذخیره‌ی انرژی برای تامین نیروی استارت خودرو به کار می‌روند و به منظور کارکرد مداوم و طولانی مدت ساخته نشده‌اند. از همین رو کار کردن طولانی مدت و مداوم یک باتری می‌تواند به خالی شدن شارژ آن و از کار افتادن باتری منجر شود.

در مجموع اگر سیستم شارژ باتری یک خودرو دچار مشکل شود، انرژی مورد نیاز برای فعالیت باتری خودرو تامین نخواهد گردید و در نتیجه دیر یا زود مشکل خالی شدن باتری گریبان خودرو و مالک آن را خواهد گرفت.

خوردگی و پوسیدگی کابل های متصل به باتری

از دیگر دلایل رایجی که منجر به از کار افتادن باتری خودرو و خالی شدن شارژ موجود در آن می‌شود پوسیدگی کابل‌های اتصال باتری به موتور و سایر بخش‌های خودرو یا قطع شدن آنها است. بر این اساس اگر با مشکل استارت نخوردن خودرو روبرو هستید بهتر است پیش از انجام هر اقدامی کابل‌ها و راه‌های ارتباطی باتری خودرو با سایر بخش‌های سیستم استارت را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

چراغ‌های روشن

چراغ روشن 300x185 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
چراغ های روشن علت دشارژ شدن باتری خودرو

از دیگر دلایل رایجی که در بسیاری از اوقات موجبات خالی شدن شارژ باتری خودرو را فراهم می‌آورد روشن ماندن چراغ‌های داخلی یا خارجی خودرو به مدت طولانی است. در واقع برخی از رانندگان کم حواس شب‌ها پس از پارک کردن خودروی خود فراموش می‌کنند که چراغ‌های داخلی یا خارجی آن را خاموش نمایند و خودرو را در همان وضعیت به حال خود رها می‌کنند.

این دسته از رانندگان هنگامی که صبح روز بعد برای استفاده از خودرو پشت فرمان آن می‌نشینند معمولا با این حقیقت تلخ روبرو می‌شوند که اتومبیل آنها دیگر استارت نمی‌خورد. در چنین شرایطی مسلم است که عمده شارژ باتری خودرو در طول شب گذشته برای روشن نگه داشتن چراغ‌های آن هدر رفته است و باتری خالی شده دیگر توانی برای تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن خودرو ندارد.

شاید هم این مورد به بی‌دقتی راننده مربوط نشود و دلیل اصلی آن وجود عیب و ایراد در سوییچ چراغ‌های داخلی و بیرونی خودرو باشد. در صورت وجود این مشکل چراغ‌های داخلی یا خارجی خودرو بدون اطلاع راننده به شکل خود به خود روشن می‌ماند و در طولانی مدت تمام انرژی موجود در باری را مصرف می‌کند. از همین رو بهتر است وضعیت چراغ‌ها و سیم‌ها

روشن ماندن چراغ‌های جلو و حتی چراغ‌های درونی خودرو را می‌توانیم از مهم‌ترین علت خوابیدن باتری ماشین معرفی نماییم. هنگامی که قصد خروج از اتومبیل را دارید، حتما از خاموش بودن چراغ‌ها اطمینان حاصل نمایید. البته برخی از چراغ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از مدتی، خاموش خواهند شد. اما گاه به دلیل وجود نقص فنی، ممکن است چراغ‌ها روشن باقی مانده و به یک علت خالی شدن باتری خودرو تبدیل شود.

باتری ضعیف شده

برق دزدی علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
نشتی باتری دلیل خوابیدن باتری خودرو

باتری ضعیف یا با وضعیت ضعیف ممکن است شارژ رسانی درستی را صورت ندهد و باعث خوابیدن باتری خودرو شود. در این حالت ممکن است کوچک‌ترین مصرف باتری آن را تخلیه کند.

تخلیه‌های بار الکتریکی

یافتن سیستم‌های سیم‌کشی شده‌ای که به خوبی کار نمی‌کنند، می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما همین سیستم‌ها می‌توانند به علت خوابیدن باتری ماشین تبدیل شوند. این سیستم‌های معیوب می‌توانند به صورت خودکار و زمان‌هایی که لازم نیست، رادیو و یا چراغ‌ها را روشن کنند و سبب تخلیه باتری اتومبیل شوند.

برای شناسایی مکان نشت باتری یا برق دزدی ماشین، با یک باتری کاملا شارژ شده شروع کنید. مطمئن شوید چراغ ها و رادیو خاموش هستند. شارژر تلفن، GPS یا لپ تاپ را جدا کنید. درب ها را ببندید و خلاصه هر ابزاری که باتری مصرف می کند را جدا یا خاموش کنید.

هوای بسیار گرم و یا سرد

هوای بسیار گرم یا بسیار سرد روی عملکرد باتری نو تاثیری ندارد، اما همین تغییرات آب و هوایی می‌تواند سبب تخلیه شدن یک باتری ضعیف شود. در واقع هوای گرم و سرد می‌تواند وضعیت‌های مخرب را تشدید نماید.

باتری ها در ماه های زمستان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند همین علت خوابیدن باتری ماشین در سرما می باشد. معمولاً وقتی دمای هوا به زیر صفر می رسد باتری ها علائم کهنگی و ازکارافتادگی را نشان می هند.

علت خوابیدن باتری ماشین صفر

پارک خوابیدن 300x200 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
پارک طولانی مدت علت خالی شدن باتری ماشین

یک باتری جدید با شارژ باتری در حالت نرمال معمولا  باید در طول دو هفته و بدون شارژ از طریق دینام ، شارژش را کامل حفظ کند. اما باتری خودرو در طول مدت 2 تا 3 ماه به طور کامل تخلیه می شود. اگر ماشین خود را با یک باتری کاملا شارژ شده پارک کرده و از ماشین خود به مدت 2.5 ماه استفاده نکنید، احتمالا  نمی توانید ماشین را روشن کنید.

شما باید باتری ماشین را مجددا شارژ کرده و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید. باید توجه داشته باشیم که  حفظ شارژ  باتری خودرو، بستگی به تعداد دستگاه هایی دارد که برای عملکرد مناسب خود، نیاز به انرژی دارند. ما در مورد دستگاه هایی صحبت می کنیم که  هنگام پارک ماشین در حال فعالیت هستند مانند سیستم تهویه مطبوع، چراغ جلو، سیستم زنگ خطر خودرو و غیره.

هرچقدر دیرتر به سراغ خودرو خود رفته و مدت زمان طولانی تری از باتری استفاده ننمایید، نمی توانید به سلامت باتری و حفظ شارژ آن امیدی داشته باشید. برخی از صاحبان خودرو انتظار دارند که باتری ماشین تا مدت دو هفته عدم استفاده از ماشین،  شارژ داشته باشد. اگر باتری ماشین شما قادر به انتقال انرژی برای روشن کردن موتور نباشد، شما باید یک باتری جدید خریداری کنید.

راه های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

جلوگیری خوابیدن 300x215 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین

1- جدا کردن سر باتری در پارک های طولانی

باطری ماشین بعد از چند روز میخوابد؟ اگر باتری ماشین شما کاملا سالم بوده و مشکلی نداشته باشد تقریبا تا دو هفته شارژ حفظ می کند. اما با این حال، لازم است ، از خاموش بودن تمام دستگاه هایی که انرژی مصرف می کنند، مطمئن شوید. اگر مجبور هستید خودرو خود را به مدت طولانی پارک کرده و استفاده نکنید، بهتر است باتری ماشین را از ماشین جدا  کرده و خارج کنید، یا کابل برق را از ترمینال باتری جدا کنید. برداشتن سر باطری ماشین هم از خوابیدن باتری جلوگیری می کند.

2- تمام چراغ ها و لوازم الکتریکی را خاموش کنید!

باتری‌های اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر وقت موتور خاموش باشد، بتوانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی و لوازم جانبی دیگر را روشن کند، اما باتری‌ها ظرفیت بسیار کمی برای این کار دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید برای یک لحظه خرید از سوپر مارکت چراغ‌های جلو خودرو را روشن نگه دارید، اما روشن ماندن چراغ‌های داخل آن هم از شب تا صبح می‌تواند سبب تخلیه شدن باتری خودرو شود.

یا کابل‌های متصل به آنها هر ازگاه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در آنها، ایرادهای موجود رفع گردد

3- تست و نگهداری باتری اسیدی

اگر مورد واضحی مانند روشن ماندن چراغ‌های جلو یا چراغ داخلی نمی‌بینید، نکته بعدی که می‌بایست مورد بررسی قرار دهید، خود باتری اتومبیل است. بسیاری از باتری‌های اتومبیل را می‌توان با یک تعمیر ساده و جزئی دوباره احیا نمود.

اگر باتری شما پلمپ نشده است، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که هر سلول به درستی با الکترولیت پر شده است. اگر به داخل سلول نگاه کنید و ببینید که سطح الکترولیت از بالای صفحات سرب پایین آمده، به این معنی است که مشکلی در شرف وقوع خواهد بود.

شما می‌توانید باتری خود را با یک ابزار ارزان قیمت به نام هیدرومتر تست و بررسی کنید، که به شما امکان می‌دهد وزن مخصوص الکترولیت را در هر سلول بررسی نمایید. اگر بعد از شارژ کامل باتری یک یا چند سطح سلول بسیار کم باشد، به این معنی است که باتری نیاز به تعویض دارد.

4- بررسی اتصالات باتری اتومبیل گشاد یا فاسد شده

باتری مرده 1 300x176 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
اتصالات باتری را چک کنید

هنگام انجام بازرسی بصری از باتری خود، ممکن است متوجه خوردگی اطراف پایانه‌های باتری، کابل‌ها یا اتصالات شوید. گاهی ممکن است این خوردگی‌ها جزئی و یا حتی بسیار بزرگ باشند. در صورت وجود هرگونه خوردگی در پایانه‌های باتری و اتصال دهنده‌های کابل، در توانایی موتور استارت در ایجاد جریان از باتری و توانایی سیستم شارژ در خاموش کردن باتری تداخل ایجاد می‌شود.

5- رفع پوسیدگی و خوردگی کابل اتصالات

فرچه 300x204 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
روشن کردن ماشین با باطری ضعیف

خوردگی باتری را می‌توان با جوش شیرین، آب و یک برس سخت و محکم تمیز کرد. در عین حال باید از ورود جوش شیرین به داخل باتری جلوگیری نمایید. همچنین می‌توان خوردگی را از پایان‌های باتری و اتصالات کابل با کاغذ سنباده یا یک ابزار طراحی شده جدا کرد.

این ابزارها معمولاً به صورت برس‌های سیمی استفاده می‌شوند که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. پس از استفاده از یکی از این ابزارها، پایانه‌های باتری روشن و تمیز به نظر می‌رسند و اتصال الکتریکی بهتری خواهید داشت.

6- باطری خودرو را خنک نگه دارید.

از آنجا گرما دلیل خوابیدن باتری ماشین است و این گرماست که باتری ماشین را تخلیه می کند ماشین خود را در یک نقطه خنک از پارکینگ و یا یک محل سایه دار پارک کنید. این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا از خوابیدن باتری ماشین خود جلوگیری کنید، به شما کمک می کند که با باز کردن ماشین با صندلی های داغ و هوای دم کرده روبرو نشوید.

7- باتری را تمیز کنید.

تجمع خاک و گریس روی باتری ماشین باعث گرم شدن باتری و در نتیجه خوابیدن باتری ماشین شما می شود. با استفاده از پارچه به طور مرتب باتری را پاک کنید تا با تخلیه باتری مواجه نشوید. شما همچنین باید از درست نصب بودن باتری ماشین اطمینان حاصل کنید.

دلایل و جلوگیری از خوابیدن باتری اتمی ماشین

خوابیدن باتری اتمی 300x169 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
خوابیدن باتری اتمی ماشین

بعضی از راههای جلوگیری از خوابیدن باتری اتمی ماشین عبارتند از  :

  • بعد از پارک کردن خودرو چراغهای جلو را خاموش نکنید.
  • چراغ داخل کابین را روشن کنید و بعد از پارک کردن خاموش نکرده باشید.
  • این اشتباه بسیار رایج است زیرا اکثر خودروها خاموش شدن چراغ داخل کابین را بعد از ترک خودرو کمی به تعویق می اندازند، بنابراین راننده ها متوجه نمی شوند که چراغ را روشن گذاشته اند.
  • پوسیدگی قطب های باتری اتمی ماشین و یا عدم اتصال کابل به باتری ماشین
  • باز ماندن سوئیچ خودرو با اینکه سوئیچ را جدا کرده اید.
  • اشکال در سیستم شارژ خودرو ( دینام یا دیود دینام ماشین ) که باعث می شود سیستم شارژ نتواند شارژ باتری را مجدداً پر کند.
  • کهنه بودن باتری اتمی ماشین که باعث می شود باتری نتواند شارژ کامل را نگه دارد.
  • عمر باتری های ایرانی معمولاً 1.5 تا 3 سال و باتری کره ای بین 3 تا 5 سال است و بعد از این مدت حتی اگر بخوبی کار کنند هم باید تعویض شوند.

در صورت خرابی باتری خودرو باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اما راه حل خوابیدن باتری ماشین می تواند شارژ مجدد ان باشد.

با باتری ماشین خوابیده چه کنیم؟

ابتدا توصیه می شود ویدئوی زیر را برای درک بهتر ادامه ی مطلب مشاهده نمایید! در این فیلم مشاهده می کنید که چگونه یک خودروی باتری خوابیده را روشن می کند.

برای حل موقت مشکل پیش آمده و روشن شدن خودرو، دو راه حل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. محکم کردن اتصالات شل

اگر با مشکل استارت نخوردن خودرو یا روشن نشدن موتور آن روبرو هستید بهتر است پیش از انجام هر کاری به بررسی اتصالات باتری بپردازید. به این معنی که سعی کنید از این موضوع خاطرجمع شوید که آیا محل اتصال سیم‌های باتری با ورودی‌های آن شل شده است یا این که مشکل خاصی ندارد.

در صورت شل بودن محل اتصال سیم‌ها با باتری خودرو سعی کنید آنها را کاملا محکم کنید و خودرو را روشن کنید. در هنگام انجام این کار بهتر است از دستکش لاستیکی که یک عایق در برابر جریان الکتریکی محسوب می‌شود استفاده نمایید. در صورتی که محل اتصال سیم‌ها به باتری خودرو مشکلی نداشته و کاملا محکم باشد اما خودرو همچنان استارت نخورد و موتور آن به کار نیافتد، چاره‌ای جز رفتن به سراغ راه حل بعدی نیست.

۲. جامپ استارت یا باتری به باتری کردن

راه حل دوم که یکی از رایج‌ترین راه‌های مقابله با مشکل خوابیدن باتری ماشین به شمار می‌رود استفاده از روش جامپ استارت کردن است. در این روش که با نام باتری به باتری کردن نیز در میان رانندگان شناخته می‌شود از باتری یک خودروی دیگر برای روشن کردن موتور خودروی معیوب استفاده می‌شود. در واقع می‌توان از طریق اتصال باتری سالم به باتری مُرده از طریق کابل جامپر اقدام به احیای آن نمود.

در صورت به کار بردن این روش بهتر است از کابل‌های مناسب و باکیفیت برای روشن کردن خودروی معیوب استفاده کرد. چرا که ممکن است نوسانات جریان الکتریکی منجر به بروز آسیب‌های جدی در باتری خودروی معیوب شود. در این میان حتی تفاوت آمپراژ ایجاد شده می‌تواند منجر به آتش سوزی در خودرو گردد و مشکلاتی کاملا جدی را برای مالک آن ایجاد نماید. بنابراین همواره سعی کنید هنگام باتری به باتری کردن خودرو کابل‌های باکیفیت را مورد استفاده قرار دهید.

روشن كردن ماشين باطري خوابيده

خیلی از شما می پرسید: ماشین باتری خالی را چگونه روشن کنیم؟ اینجا چند راه حل ساده داریم. مراحل روشن كردن ماشين با باطري ضعيف به صورت زیر است.

هل دادن باتری 300x160 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم؟
  1. روش اول مطمئنا هل دادن ماشین است. خودرو را با هل دادن روشن کنید، سپس وایرهای باتری را بردارید کمی صبر کنید, اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند، خودرو خیلی زود خاموش خواهد شد و مشخص خواهد شد مشکل از کجاست.
  2. همیشه با هل دادن روشن نخواهد شد و دلیل آن هم عدم انتقال نیروی محرکه کافی به دینام ماشین است که قدرت شارژ باتری را ندارد. در این صورت باید باتری به باتری انجام بدهید.
  3. هر دو ماشین را روبروی یکدیگر قرار داده و سپس کابل باتری به باتری را در دست گرفته و قطب مثبت را به قطب مثبت و همچنین قطب منفی را به قطب منفی متصل کنید و سپس استارت بزنید.
  4. یک وسیله نقلیه ضعیف می تواند فشار اضافی روی باتری اعمال کند که می تواند از لاستیک های تحت فشار تا یک موتور که بیش از حد کار کرده باشد. برای همین شما باید ماشین خود را سرویس کنید.
  5. فشار ندادن کلاج هنگام استارت زدن موتور می تواند فشاری که به ماشین شما وارد می شود را کاهش دهد و در نتیجه استارت زدن کمتری نیاز دارد و برخی بارها را از روی باتری ماشین بردارد.

وقتی باتری ماشین خوابیده چیکار کنیم؟

حل مشکل خوابیدن 300x200 علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن
باتری ماشین خوابیده چه کنیم؟

خب حالا باتری ماشین خوابیده چیکار کنم؟ اولین کاری که باید کرد، بررسی اتصالات باتری است. قبل از اینکه به باتری و اجزای اطراف آن دست بزنید، یک جفت دستکش قدیمی پیدا کنید. البته لمس سر باتری با دست شما را دچار شوک نمی کند زیرا جریان باتری تنها 12 تا 14 ولت است. با این حال اگر سر باتری را با یک شی فلزی لمس کنید و آن شی با هرکدام از قسمت های فلزی خودرو تماس پیدا کند، یک جرقه شدید ایجاد می شود که می تواند موجب آسیب دیدن خودتان یا مشتعل کردن گاز هیدروژن و انفجار شود.

به همین خاطر اگر قصد دارید اینکار را خودتان انجام دهید باید توانایی اینکار را داشته باشید و تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. درغیراین صورت بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید.

اگر قصد دارید خودتان اینکار را انجام دهید می توانید از روش های زیر استفاده کنید. بعد از رعایت نکات ایمنی، دو سر باتری را بکشید تا مطمئن شوید اتصالات باتری ایراد ندارد. اینکار را با فشار زیاد انجام ندهید تا باتری آسیب نبیند. اگر متوجه شدید که سر باتری شل شده است با کمی جابجا کردن آن می توانید اتصال کافی برای استارت خوردن ماشین را فراهم کنید.

اگر باز هم نتوانستید استارت بزنید یا باید جامپ استارت (روشن کردن ماشینی که باطری آن خراب است از راه وصل کردن باطری ماشین دیگر به آن) کنید یا باتری را با استفاده از یک منبع خارجی دوباره شارژ کنید.

 کلام آخر

درست است که هر باتری طول عمری دارد، اما شما می‌توانید با نگهداری و استفاده مناسب از آن، طول عمر باتری خودرو را افزایش دهید و از تخلیه شدن باتری جلوگیری نمایید. اگر در شرایطی قرار دارید که اتومبیل شما مکرر باتری خالی می‌کند، مطمئن باشید که به زودی باطری خود را از دست خواهید داد.

با مراقبت از باتری خودرو در برابر خوردگی، اطمینان حاصل کنید که اتصالات باتری محکم و ایمن بوده و اجازه نمی‌دهد الکترولیت موجود در باتری از دست رود. در کل باید بدانید که باطری خودرو جزئی مهم از یک خودرو است که عملکرد کلی خودرو به آن وابسته خواهد بود. پس لازم است در صورت بروز هریک از علل خالی شدن باتری ماشین به سرعت نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

در این مقاله، سعی شد تمام اطلاعات لازم در مورد خوابیدن باتری ماشین را در ختیار شما قرار دهد، تا زمانی که اگر این مشکل برای شما اتفاق افتاد دستپاچه نشوید و خودروی خود را راه اندازی کنید. لطفا اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید، در فرم زیر به اشتراک بگذارید. همچنین جهت دریافت پاسخ دقیق از کارشناسان همیشه در دسترس کیان باتری، سوالات خود را مطرح نمایید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسین
حسین
2 سال پیش

در بین این روش ها که برای خوابیدن باتری خودرو گفته شده کدوم روش امنیتش بالاتره و به باتری کمتر آسیب میزنه؟

نیایش
نیایش
2 سال پیش

سپاس فراوان
کلی استفاده کردم

Arshia
Arshia
در جواب  نیایش
8 ماه پیش

100تومن میدم

سید عبدالکریم خضرایی
سید عبدالکریم خضرایی
5 ماه پیش

سلام. بنده یک خودروی تارا دارم مدتی است که خوابیده و باتری کاملا خوابیده که دیشب اومدم با کابل باتری به باتری از باتری پراید کمک گرفتم. برق اومد پشت آمپر و حتی شیشه ها هم بالا پایین میومد ولی وقتی استارت میزنم صدای چق چق میده و استارت نمیخوره نمیدونم چرا؟ ماشین هم صفر هست. دلیلش چیه؟ ممکنه کد خورده باشه؟ ممکنه چون آمپراژ باتری پراید پایین تره استارت نمیخوره؟ خواهشا کمک کنید چون نمیدونم چکارش کنم. حالا فردا میخوام باتریش را ببرم بزارم زیر شارژ. ممکنه اینجوری استارت بخوره؟

مسی
مسی
در جواب  سید عبدالکریم خضرایی
3 ماه پیش

غصه نخور خوب میشه اخرش

مشاوره رایگان و ثبت سفارش