4.7
(699)

 فیلتر هوای خودرو یکی از قطعات داخلی و قابل تعویض ماشین است، از زمانی که خودرو را روشن می کنیم تا خاموش شدن خودرو فیلتر هوا در حال کار کردن است. فیلتر هوای تمیز عامل مهم و موثر در کاهش مصرف سوخت خودرو است که از ورود گرد وغبار و آلودگی به داخل موتور خودرو جلوگیری می کند و باعث می شود که سوخت خودرو به طور کامل بسوزد.

در این مقاله از کیان باتری به طور کامل با فیلتر هوای ماشین و علائم خرابی و کثیف شدن فیلتر هوا را آشنا شده و به کمک آن می توانید زمان تعویض فیلتر هوا را تشخیص دهید!

car air filter 1 300x175 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
فیلتر هوا چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

کار فیلتر هوا در ماشین چیست؟

به طور کلی فیلتر هوای خودرو، هوای ورودی به موتور را تصفیه می‌کند. موتور اتومبیل در محفظه احتراق هوا و بنزین را با هم ترکیب می‌کند تا با مشتعل ساختن آن نیرو ایجاد کند.

این هوا از طریق فیلتر هوا به موتور می‌رسد که برای بیرون نگه داشتن زباله‌های جاده‌ای، گرد و غبار، حشرات و دیگر آلاینده‌ها که می‌توانند به موتور آسیب برساند، به کار می رود. ​همچنین فیلتر هوا باید امکان رسیدن هوا به داخل موتور برای بالا بردن کاربری موتور را فراهم کند.

تعویض به موقع فیلتر هوا در عملکرد بهتر اتومبیل بسیار مهم است و حتی در کاهش مصرف سوخت اتومبیل نقش دارد. فیلتر کثیف موجب افزایش مصرف سوخت و فشار به موتور اتومبیل خواهد شد.

انواع فیلتر هوای خودرو

انواع فیلتر هوا3 300x227 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
انواع فیلتر هوای خودرو
  • فیلتر هوای اسفنجی

فیلترهای هوای اسفنجی در بیشتر خودروهای مسابقه‌ای قرار دارند. این فیلترها به‌صورت چندلایه و با فناوری نانو تولید می‌شوند. و نسبت به سلولزی گران تر می باشند.

  • فیلتر هوای سلولزی

پرکاربردترین نوع فیلتر در خودروهای شهری امروزی، فیلتر هوای سلولزی است. ظاهر این نوع فیلتر شبیه به کاغذهای پلیسه‌دار که روی یک فریم پلاستیکی قرار دارند. قیمت کمتری دارند و می‌توان بعد از گذشت مدت کوتاهی آنها را تعویض کرد.

  • فیلتر هوای کتان

فیلترهای کتان نسبت به نوع سلولزی و اسفنجی از عمر بیشتر برخوردار هستند و می‌‎توانید در صورت نیاز آنها را بشویید. این نوع فیلتر قیمت از دو نوع دیگر گران‌تر بوده و از ۶ لایه پارچه روغنی تولید شده است. در واقع می‌توان گفت که بهترین نوع فیلتر، فیلتر هوای کتان است.

فیلتر هوای کابین خودرو چیست؟

فیلتر 300x169 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
فیلتر هوای کابین خودرو چیست؟

فیلترهای هوایی است که برای مناسب نگه داشتن شرایط تنفسی کابین مسافر استفاده می‌شود تا در هنگام مسافرت، افراد حاضر در کابین هوای غیر آلوده‌ی فیلتر شده را تنفس کنند ضمناً اطمینان حاصل گردد که گازها و ذرات خطرناک تولید شده توسط موتور نیز به درون کابین راه پیدا نمی‌کنند. این امر به‌ نوبه‌ی خود، باعث حفظ سلامت آن‌ها می‌شود.

فیلترهای کابین مسافر معمولا در مجرای هوایی قرار می‌گیرند که تهویه کابین را به بیرون متصل می‌کند. این فیلترها در حالت رایج به‌ صورت مستطیلی شکل هستند

محل قرارگیری فیلتر هوا در خودرو

جای فیلتر هوا 300x169 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
فیلتر هوای ماشین کجاست؟

محل قرارگیری فبلتر هوا در خودروهای مختلف متفاوت است اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که فیلتر به طور صحیح در جای خود قرار نگیرد و درزهای آن مسدود نشود، هوای ورودی از میان درزها وارد موتور شده و عمل فیلتر به صورت ناقص انجام میشود.

بیشتر فیلترهای هوا در یک محفظه پلاستیکی سیاه رنگ در روی موتور اتومبیل یا در بخش جلویی آن تعبیه شده اند که یک لوله برای مکش هوا به این جعبه متصل شده است. این محفظه معمولا به شکل مکعب مستطیل یا مربع طراحی شده است.

نحوه برداشتن فیلتر هوای کهنه ابتدا اطراف محل قرارگیری فیلتر در موتور را تمیز کرده تا گرد و غبار و آلودگی به داخل جعبه فیلتر وارد نشود سپس جعبه قرارگیری فیلتر هوا را باز کرده و فیلتر کهنه را خارج کنید بعد از آن درون جعبه فیلتر را تمیز کرده و فیلتر هوای جدید را درون محفظه قرار دهید. در جعبه را بسته و پیچ های آن را محکم ببندید.

در زیر چند نمونه از مکان قرار گرفتن فیلتر هوا در خودرو پژو 405،  پژو 206،  رنو ال نود و پراید را مشاهده می کنید.

محل فیلتر هوا 300x259 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
محل قرارگیری فیلتر هوا در خودرو ها

هر چند وقت یکبار باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟

اکثر شرکت‌های خودروسازی توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ۱۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۱۲ ماه یکبار عوض کنید. با این حال اگر به طور معمول در مناطق پر گرد و غبار یا روستایی زندگی می‌کنید ممکن است مرتبا هر ۶۰۰۰ کیلومتر یکبار خودرو را برای بازدید نزد مکانیک ببرید تا چک شود.

همچنین رانندگی در مناطق پر جمعیت و شلوغ که ترافیک‌های سنگین دارد هم باعث می‌شود که زود به زود فیلتر هوای خودرو خاصیت خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد.

از نشانه‌های فیلتر هوای کثیف می توان به پس زدن موتور در هنگام حرکت، صدا های غیرعادی موتور و افزایش مصرف سوخت، اشاره کرد.

بررسی فیلتر هوای کثیف 300x185 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
تشخیص زمان تعویض فیلتر هوا

نشانه های رسیدن زمان تعویض فیلتر هوا

گاهی با بررسی ظاهری فیلتر هوای خودرو خواهید فهمید که زمان تعویض آن رسیده است. اما در برخی شرایط هم با بروز علائم زیر، باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اتومبیل اقدام کنید.

1- فیلتر هوای ماشین کثیف باشد!

فیلتر هوای خودرو  300x160 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
تفاوت فیلتر هوای کثیف و تمیز

آسان ترین راه برای فهمیدن زمان تعویض فیلتر هوا، بررسی وضعیت ظاهری آن می باشد. در صورتی که فیلتر تمیز باشد رنگ آن سفید است و در صورتی که کهنه باشد مشکی یا قهوه ای می باشد. برای بررسی فیلتر هوا، سعی کنید در فضایی با نور کافی قرار بگیرید. علائمی از گرد و غبار و آلودگی، نشان دهنده این است که دیگر زمان تعویض فیلتر هوا خودرو شما می باشد.

2- افزایش مصرف سوخت

مصرف زیاد سوخت در خودروهای جدید به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا نیست، بلکه این مورد تنها در خودروهای قدیمی که سیستم کاربراتوری داشتند رخ می‌دهد. در این خودروها برای اینکه اکسیژن بیشتری به موتور برسد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. در خودروهای جدید که سیستم انژکتوری دارند، کثیفی فیلتر هوا، منجر به مصرف بالای سوخت نمی‌شود.

3- روشن نشدن موتور ماشین

اگر هر بار که میخواهید ماشین را روشن کنید، باید زمان زیادی را صرف کنید و حسابی گاز بدهید تا استارت بخورد، پس احتمالا موتور هوای کمتری دریافت می کند و سوخت بیشتری نیاز دارد. در چنین شرایطی بنزین زیادی وارد موتور خواهد شد. سپس سوخت خودرو به صورت دوده خارج می شود. پس اگر ماشین به سختی روشن می شود، اولین موردی که باید بررسی کنید، فیلتر هواست.

چرا در صورت کثیفی فیلتر هوا خودرو دیر روشن می شود؟

در صورت کاهش هوای برای سوختن بنزین و احتراق، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. در نتیجه در زمان استارت، محفظه احتراق به درستی عمل نکرده و موتور خوب استارت نمی‌خورد.

4- صدای غیرطبیعی موتور

در حالت عادی که خودرو روشن است و کار می‌کند، صدای موتور را می‌شنوید. اما گاهی صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسد غیرطبیعی بوده و حتی منجر به تکان خوردن اتومبیل می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایلی از جمله علائم خرابی پمپ بنزین و یا کثیفی فیلتر هوای خودرو باشد.

5- روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک 7 300x219 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
نشانه های خرابی فیلتر هوای خودرو

موتور برای فرایند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. اما اگر هوای موردنیاز برای احتراق فراهم نباشد، داخل موتور کربن انباشته شده و همین امر موجب روشن شدن چراغ چک اتومبیل خواهد شد.

با کثیف بودن فیلتر خودرو، این اکسیژن برای احتراق تامین نمی‌شود و باید با روشن شدن چراغ چک اتومبیل، به سراغ فیلتر هوای خودرو بروید.

6- استشمام بوی بنزین در زمان استارت

بوی موتور 300x200 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
بوی تیز بنزین هنگام استارت از علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو است.

به محض اینکه بوی بنزین داخل ماشین پیچید، باید فیلتر هوا را تعویض کنید. در چنین شرایطی به هیچ وجه به رانندگی ادامه ندهید چرا که این بوی سوخت داخل ماشین اصلا علامت خوبی نیست.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل پیشگیری، علت و کنترل ایمن آتش سوزی خودرو

7- تاثیر فیلتر هوا بر کاهش شتاب خودرو

یکی از علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو، کاهش قدرت موتور است. هر زمانی که حس کردید قدرت موتور کاهش یافته و با فشار دادن پدال گاز، خودرو حرکات غیرمتظره دارد، فیلتر هوا را بررسی کنید.

8- رسوب دوده روی شمع‌های خودرو

کثیفی شمع 300x175 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
علائم کثیفی فیلتر هوای ماشین

 در صورت نبود اکسیژن کافی برای احتراق سوخت، بنزین نسوخته به صورت دوده از موتور خارج می‌شود و روی شمع‌ها می‌نشیند و مانع از جرقه شمع می‌شود. این رسوب دوده روی شمع‌ها نتیجه کثیفی فیلتر هوای خودرو است.

9- لرزش موتور خودرو

با کثیف بودن فیلتر هوای اتومبیل، فرایند احتراق درست انجام نشده و درنتیجه در زمان استارت، با لرزش موتور خودرو مواجه خواهید شد.

10- خروج دوده از اگزوز

دود سیاه اگزوز 300x175 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
خروج دود سیاه از اگزوز علائم خرابی فیلتر هوا

اگر سوخت در چرخه احتراق، به طور کامل نسوزد، شروع به خروج از طریق لوله اگزوز می کند.پس شعله و دود سیاه در اطراف لوله اگزوز نشانه خوبی نیست! نه تنها سوخت را هدر می دهد، بلکه برای محیط زیست و ماشین شما خطرناک است. هرگونه مشکلی در لوله اگزوز را باید سریعا بررسی کنید.

برداشتن فیلتر هوای ماشین

تمیز کردن فیلتر هوا 300x150 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
تمیز کردن فیلتر هوای کثیف خودرو

به نکات زیر جهت تعویض فیلتر هوا قبل از تعویض دقت نمایید:

  • ضربه به فبلتر هوا بر روی یک سطح صاف
  • افزایش عملکرد فیلتر هوا با کمک مکنده های هوا
  • کاهش رسوبات ایجاد شده بر روی فیلتر هوای خودرو
  • باز کردن منافذ و رسوبات سطحی به صورت دستی و مطمئن

انجام این کارها رسوبات سطحی را برطرف می کند ولی برای جداسازی ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده اند، سودی ندارد و بهتر آن است که با تعویض به موقع فیلتر هوا عمر موتور خودرو را افزایش داد دقت نمایید هرگز فیلتر کاغذی خشک را نشویید، زیرا این کار سبب خرابی فیلتر می شود.

آیا شستن فیلتر هوا توصیه میشود؟

عده‌ای برای اینکه در هزینه‌های خودرو صرفه جویی کنند، اقدام به شستن فیلتر هوا می‌کنند. اما این کار موجب می‌شود که فیلتر کارایی قبل را نداشته باشد. گاهی در برخی موارد می‌توانید فیلترهای پارچه‌ای را بشویید و دوباره استفاده کنید.

برای اینکار ابتدا فیلتر تیمز کنید، سپس با استفاده از مواد شوینده آن شسته و آبکشی کنید. باید قبل از نصب فیلتر آن را خشک کنید.

البته قطعه فیلتر هوای موتور قیمت بالایی ندارد و به نسبت دیگر قطعات مصرفی با صرف هزینه کمتری قابل تعویض است. پیشنهاد ما به شما این­ است که با توجه ­به ­اینکه، بعد از شستشوی فیلتر هوا برخی از منافذ آن از بین می­ رود و کارایی اولیه در جذب گرد و خاک را نخواهند داشت، این ریسک را نکنید و فیلتر هوا را عوض کنید.

How to Clean a HEPA Filter 2 300x218 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
تمیز کردن فیلتر هوای قابل شستشو

مراحل شستن فیلتر هوای پارچه ای خودرو

  1. ابتدا گردوخاک جمع شده روی فیلترتمیز کنید.
  2. سپس از مواد تمیزکننده و شوینده برای شستشو استفاده نمایید.
  3. پس از شستشو فیلتر را آبکشی کنید.
  4. در این مرحله فیلتر را توسط جریان هوا خشک نمایید.
  5. فیلتر را قبل از جازدن مجدد روغنکاری نمایید.

تاثیر تعویض به موقع فیلتر هوا بر عملکرد خودرو

فیلتر هوا یکی از بخشها مهم موتوری در خودروست که در عملکرد هوارسانی به پیشرانه خودرو نقش مهمی دارد. معمولا افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خودروی خود هستند و می خواهند با کمتری هزینه کارایی خودروی خود را بهبود ببخشید به تعویض و یا تغییر نوع فیلتر هوای خودروی خود می پردازند.

تاثیر تعویض فیلتر 300x199 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
مزایای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو

عدم ورود هوا و یا بروز مشکلات ذکر شده در هوای ورودی موتور به طور مستقیم در عملکرد خودروی شما تاثیرگذار است. وقتی فیلتر هوای شما در وضعیت مناسبی نباشد موتور باید با قدرت و فشار بیشتری کار کند تا همان بازدهی سابق خودش را داشته باشد. در ادامه نیز 4 مورد از مهمترین مزایای تعویض به موقع و تمیز نگهداشتن فیلتر هوا را برای شما آورده ایم:

  1.  تاثیر فیلتر هوا در کاهش مصرف سوخت

    شاید مهمترین دلیلی که در تعویض به موقع فیلتر هوا وجود دارد این است که نقش مهمی در میزان مصرف سوخت شما دارد. براساس برخی مطالعات چنین به دست آمده است که با بررسی همیشگی فیلتر هوا، در مقدار سوختی ثابت، عملکرد خود تا 14 برابر تحت تاثیر قرار می گیرد.

  2. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

    زمانیکه هوای ورودی به خودرو دارای فرایند ناقصی باشد، موتور به اصلاح ماشین بازها، خفه کار می کند. بدین معنا که فرایند سوختن به طور کامل انجام نمی گیرد و علاوه بر اینکه قدرت موتور کاهش پیدا می کند، انشتار گازهای گلخانه ای نیز به مقدار چشمگیری افزایش خواهد داشت.

  3. افزایش طول عمر موتور

    مسلما زمانی که هوای آلوده و پر از ذرات گرد و غبار به خودرو وارد شود، در طولانی مدت قطعات داخلی موتور رو به فرسایش خواهد داشت. آلودگی های وارد شده به موتور به مرور قطعاتی مانند سیلندر و پیستون را دچار فرسایش کرده و طبیعتا هزینه های تعمیر سنگین تری را به شما تحمیل می کنند.

  4. صرفه جویی در هزینه

    در مقایسه با دیگر قطعات خودرو، فیلتر هوا یکی از ارزان ترین قطعات ماشین است. با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو می توانید احتمال نیاز به تعمیرات اساسی را کاهش داده و به خوبی در هزینه های خود مدیریت داشته باشید.
    همچنین همانطور که پیشتر هم گفته شد، به طرز چشمگیری در مصرف سوخت شما اثرگذار است.

نحوه بازرسی و تعویض فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا 300x153 آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض
مراحل تعویض فیلتر هوای خودرو

از آنجا که خودروهای مختلف، از انواع مختلفی از فیلترهای هوا استفاده می کنند، ممکن است محل قرارگیری و چگونگی قرار گیری فیلتر هوا در خودروها، متفاوت باشد. با این حال تمامی فیلتر های هوا در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارند و به سادگی، با باز کردن یک بست، قابل جدا شدن و تعویض می باشند.

پس از اینکه محل قرارگیری فیلتر هوای خودرو را یافتید، حال باید بست مربوطه را باز کرده و فیلتر را از جای خود خارج کنید. این بست معمولا بسیار ساده طراحی شده است تا در کمترین زمان ممکن باز و بسته شود. فیلتر هوا در مسیر ورودی هوا، بدون هیچ گیره نگاه دارنده ای قرار گرفته است و براحتی قابل تعویض می باشد.

پس از بازرسی و اطمینان از این که فیلتر هوا دیگر کارایی لازم را در پاک کنندگی هوا ندارد، حال آن را با یک فیلتر هوای جدید، از همان نوع تعویض کرده و سپس، درب محل قرار گیری فیلتر را با بست مربوطه محکم نمایید. به این ترتیب، به سادگی شما توانسته اید موفق به تعویض فیلتر هوا خودروی خود شد.

نکات مهم هنگام خرید فیلتر هوای خودرو

شاید بسیار از ما در هنگام خرید فیلتر هوا به این نکته توجه نکنیم که اندازه فیلتر هوا یکی از اصلی ترین و اساسی ترین نکات برای خرید فیلتر هوا، است. که اندازه فیلتر هوا باید دقیقا با سیستم تهویه مطابقت داشته باشد.

به همین دلیل باید قبل از خرید فیلترهوای جدید، فیلتر هوا قبلی در سیستم تهویه را اندازه گیری کنیم. اندازه گیری ابعاد در فیلتر هوا کار بسیار ساده ای است. علاوه بر این می توانید از دفترچه راهنمای سیستم تهویه نیز ابعاد فیلتر هوا به دست آورید.

به طور کلی برای اندازه گیری فیلتر هوا دو روش اسمی و اندازه گیری واقعی وجود دارد. برخی از انواع فیلتر هوا دارای اسم مشخصی می باشند که خرید فیلتر هوا را بسیار آسان تر می کنند.

در روش دوم باید به صورت دقیق فیلتر هوا را اندازه گیری کرد در صورت نیاز، ضخامت فیلتر هوا نیز باید اندازه گیری شود، زیرا در برخی موارد ضخامت در فیلتر هوا متغیر است. به طور کلی ضخامت در برخی از انواع فیلتر هوا از زیر یک اینچ تا حدود بیش ۶ اینچ متفاوت است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش