4.4
(50)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا به توضیح تاریخچه شرکت اسکانیا بپردازیم، حتما تا انتها مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه ساخت

تاریخچه تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
تاریخچه ساخت اولین خودرو اسکانیا

تاریخچه شرکت پر رونق اسکانیا در سال 1891 با ایجاد کارخانه ای برای تولید واگن های راه آهن در شهر کوچک سودرتلیه سوئد آغاز شد.

در سال 1901 اولینن خودرو سواری توسط اسکانیا روانه بازار شد و در پایان سال 1902 اولین کامیون ساخته این شرکت تولید شد.

در مورد اولین کامیون ساخته شده توسط این شرکت باید بگوییم که اولین کامیون اسکانیا ساخت مهندسینی است که برای مدت طولانی نتوانستند به این نتیجه برسند که موتور را باید در کجا قرار دهند! یکی چیدمان بهینه در جلو را در نظر گرفت و دیگری همچنان بر چیدمان در عقب پافشاری کرد. در نتیجه به میانگین سازی رسیدند یعنی: موتور زیر صندلی راننده در وسط شاسی قرار گرفت.

اسکانیا دارای یک موتور دو سیلندر ضعیف بود که تنها 12 اسب بخار قدرت داشت، به این طریق اولین کامیون اسکانیا می توانست تا 1500 کیلوگرم بار حمل کند و به سرعت 15 کیلومتر در ساعت برسد.

از سوی دیگر در سال 1900توسط فردی به نام گوستاو اریکسون در شهر مالمو شرکت دیگری تاسیس شده بود که یک کارخانه دوچرخه سازی بود، با گذشت زمان این شرکت تغییر کرد و به سوی خودرو سازی و کامیون سازی رفت. همزمان با شرکت اسکانیا بود که شرکت وابیس موفق شد اولین اولین کامیون خود را روانه بازار کند.

باتری کامیون در کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

ادغام شرکت اسکانیا و وابیس در جنگ جهانی اول و دوم

1 1 تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
اولین کامیون سنگین از کمپانی اسکانیا

سرانجام در سال 1911 هر دوی این شرکت ها با یکدیکر ادغام شدند و نتیجه آن ها شرکت اسکانیا-وابیس بود. دلیل همکاری این دو در این بود که بتوانند با کمک هم برای تولید خودرو و کامیون تمرکز کنند که البته نتیجه آن هم بسیار موفق آمیز بود.

در طی یک سال آن ها توانستند به صورت مشترک حدود 40 خودرو و 23 کامیون تولید کنند، چنین آمار های تولیدی در آن زمان دستاورد بسیار خوبی به حساب می آمد.

در سال 1913، آتش سوزی شدیدی در کارخانه Vabis در Sodertal رخ داد که به طور کامل تمام تجهیزات فنی را در آن شرکت را از بین برد. این امر مدیریت را مجبور به خرید مدرن ترین تجهیزات و ارتقای کامل ماشین آلات خود کرد و این گونه به یکی از مدرن ترین شرکت ها تبدیل شد.

چه کسی فکر می کرد که در نتیجه یک آتش سوزی وحشتناک زمینه ای برای عملیات موفقیت آمیز این شرکت در طول جنگ جهانی اول شود، زمانی که Scania-Vabis بزرگترین دستورات دولتی را برای ارتش دریافت می کند.

از سال 1911 تا 1925 اسکانیا-وابیس خط کاملی از کامیون های CLb و CLc را با ظرفیت های حمل 1.5 تا 2 تن تولید کردند، در ابتدا، آنها توسط یک موتور چهار سیلندر اسکانیا با قدرت 24 تا 30 اسب بخار روانه بازار می شدند اما مدتی بعد با موتور Vabis که دارای قدرت 20 – 36 اسب بخار بود جایگزین شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی شرکت های تولید کننده ماشین سنگین

ورشکسته شدن اسکانیا-وابیس

در سال 1921، علیرغم تمام موفقیت‌ های طراحی و تولید، اسکانیا-وابیس خود را ورشکسته اعلام کرد که سبب یک سازماندهی مجدد شد. اوضاع بد این شرکت ادامه داشت تا این که در سال 1925 در اوج وضعیت مالی وخیم، مدیریت اسکانیا-وابیس تصمیم می گیرد کارخانه مالمو را ببندد و تولید کامیون را به کارخانه Ceretellier منتقل کند.

تا سال 1928، خانواده کامیون‌ها با مدل جدید 3244 تولید می شدند، این مدل از یک موتور 6 سیلندر سوپاپ با ظرفیت تقریباً 6.5 لیتر و ظرفیت 85 اسب بخار استفاده می‌کرد، در همان سال، کامیون های شرکت شروع به تجهیز به ابزارهایی کردند که برای آن زمان کمیاب بودند به طور مثال: سرعت سنج، کیلومتر شمار، سنجش دمای روغن، ساعت و آمپرسنج.

همچنین یک شوک بزرگ به دنیای خودرو در دهه 30 قرن بیستم وارد شد، آن هم این بود که اولین کامیون های دارای موتور دیزلی تولید شدند. صاحبان کمپانی اسکانیا همیشه به دنبال گسترش دامنه موتورها بوده‌اند و ظهور موتورهای سوخت سنگین به آنها این امکان را می‌دهد تا به دستاورد های جدیدی در صنعت خودرو برسند و برای مدت طولانی از رقبای خود پیشی بگیرند، به عنوان مثال، یک شرکت خودروسازی معروف مانند ولوو.

برای آشنایی بیشتر با تاریخه این کمپانی می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

ساخت اولین کامیون سه محوره

در سال 1933، اسکانیا-وابیس اولین کامیون سه محوره 355 را برای حمل و نقل در مسافت های طولانی با آرایش چرخ های 6×2 راه اندازی کرد.

در سال 1940 تولید کامیون هایی با سیستم ژنراتور گاز در حال گسترش است، این مدل از کامیون ها کندانسور خود را در جلوی رادیاتور نصب شده می کردند. معروف ترین آن کامیون 5 تنی اسکانیا-وابیس 33520 است که مجهز به موتور هشت سیلندر کاربراتوری با حجم 10.3 لیتر است (در پایه 180 اسب بخار تولید می کرد و هنگام تعویض گاز قدرت آن به 120 اسب بخار کاهش می یابد.)

در طول جنگ جهانی دوم، این شرکت شروع به تولید موتورهای دیزلی مدولار از خانواده D کرد، در سال چهل و چهارم، کامیون های دو محور اسکانیا-وابیس L10 با وزن ناخالص 7.5 تن تولید شدند که در آن ها اولین موتورهای دیزلی چهار سیلندر با حجم 5.6 لیتر، قدرت 90 اسب بخار) به تولید انبوه رسید

بیشتر بدانید: حجم موتور خودرو و رابطه آن با قدرت موتور چیست

تاریخچه اسکانیا در 1950 – 1970

دهه 1950 تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
خودرو های تولیدی در دهه 1950

در سال 1949، کمپانی اسکنیا-وابیس دو سری جدید از کامیون ها را به طور همزمان راه اندازی کرد. کامیون L40 با وزن ناخالص 9.5 و قدرت 90 اسب بخار دارای یک موتور دیزل جدید که با تزریق مستقیم سوخت دریافت می کرد که در مقایسه با سیستم تزریق پیش محفظه، 20 تا 25 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می شد.

ویژگی بارز محصولات جدید Scania-Vabis استحکام و دوام بالا بود، به این صورت که بدون تعمیرات اساسی، این کامیون ها تا 400000 کیلومتر به خوبی کار می کردند. مدل بعدی اسکانیا-وابیس L60 5.5 تنی بود کخ به موتور دیزلی شش سیلندر جدید D622 با حجم 8.4 لیتر و قدرت 135 اسب بخار مجهز شده بود، این کامیون مجهز به جعبه دنده چهار سرعته بود که جانشین پنج مرحله ای آن در ژوئیه 1951 منتشر شد. همچنین یک اصلاح Scania-Vabis L60 با وزن ناخالص 15.5 تن و آرایش چرخ 6 × 2 وجود داشت که هر دو سری در تعداد 6276 نسخه تولید شده اند.

در همان سال ها رشد سریع حمل و نقل های باری در سوئد این شرکت را مجبور می کند تا مجموعه ای از مدل های سنگین تر را با ظرفیت حمل 6.5 تن و وزن ناخالص 11 تن روانه بازار کند.

در بهار سال 1953، تولید انبوه نسل جدید کامیون L51 Drabant با موتور دیزلی D442 با قدرت 100 اسب بخار آغاز شد، این مدل از کامیون ها مجهز به گیربکس پنج سرعته دستی بودند.

در سال 1955، این کمپانی موفق شد خودرویی از خانواده Scania-Vabis L71 Regent با وزن ناخالص 16 – 17 تن، برای شرایط سخت عملیاتی و حمل و نقل کالا در فواصل طولانی، تولید کند.

 L71مجهز به موتور دیزلی شش سیلندر D642 با حجم 9.3 لیتر و 150 اسب بخار بود. تا سال 1958، این شرکت موفق شد حدود 7700 نسخه خودرو تولیدکند، در سال 1955، تولید سالانه کامیون ها به 1600 نسخه رسید که 5 برابر بیشتر از همین شاخص در سال 1949 است.

ساخت کامیون های 20 تن

کامیون 20تن تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
ساخت کاموین 20 تن

در بهار سال 1958 تولید کامیون های اسکانیا-وابیس L75 با وزن ناخالص 12.6 – 20.0 تن انجام شد، با این کامیون ها، این شرکت در سراسر جهان معروفیت بسیاری به دست آورد، پس از آن، طراحی L75 به عنوان پایه ای برای تمام مدل های مدرن اسکانیا در نظر گرفته شد.

سه نوع اصلی از L75 دو محوره و دو LS75 سه محوری با فرمول چرخ 6 × 2 و LT75 فرمول 6 × 4 وجود داشت، این کامیون ها به یک موتور دیزلی شش سیلندر جدید با تزریق مستقیم، حجم کاری 10.3 لیتر و ظرفیت 165 اسب بخار مجهز شده بودند.

در سال 1961 یک توربو شارژر از برند سوئیسی Brown-Boveri بر روی موتور های کامیون های این شرکت آزمایش شد که به کمک آن قدرت آن ها به 205 اسب بخار رسید.

در آن سال ‌ها، کامیون ‌های اسکانیا-وابیس دارای پهنای گرد با چراغ ‌های جلو و یک کاپوت ساده بودند، اما شرکت سوئدی که در بالا به آن اشاره کردیم اولین شرکتی است که در اروپا نصب کابین کامیون را بر روی پایه های لاستیکی آغاز کرد.

همچنین بخوانید: معرفی انواع کامیون ها

تغییر در سبک تولید

تغییر تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
تغییر در سبک تولید

هر چند که این شرکت کامیون‌ های دارای کاپوت را ترجیح می‌ داد، اما محدودیت‌ های مربوط به طول خودروهای معرفی ‌شده در اروپای غربی، آن ها را مجبور کرد تا بیشتر در تولید کامیون‌ هایی با کابین بالای موتور  استفاده کنند.

چنین کامیون هایی تابستانی نامیده شدند، زیرا برای بهبود خنک کننده موتور در دمای بالا، راننده مجبور بود دریچه مخصوص را در پنل جلو باز کند. در همان سال برای اولین بار از صندلی های راننده با سیستم تعلیق فنری در ساخت کامیون ها ساخته شد و به طور همزمان استفاده از فرمان برقی حتی برای کامیون های استاندارد نیز اجباری شد.

در سال 1964 یک موتور دیزل توربوشارژ تولید شد که قبلاً دارای 240 اسب بخار بود و پس از سه سال قدرت آن به 260 اسب بخار ارتقا پیدا کرد، در مجموع سری L75 و L76 به تولید 38600 رسید.

پس از آن شرکت به تولید خودرو های مخصوص ارتش پرداخت، موفق ترین کامیون ساخته شده توسط این کمپامی مدل 8 تنی با چهار چرخ محرک اسکانیا LA86 (6 × 6) با وزن ناخالص 16 تن است. این کامیون از سال 1960 ناوگان ارتش سوئد را پر می کند و بیشتر با شاخص Ltgb 957 شناخته می شود.

ساخت شعبه های متعدد

زمانی که اسکانیا-وابیس به خوبی در بازار داخلی شناخته شد، شروع به توسعه یک شبکه در سراسر جهان کرد و شعبه های متعددی را در بازار های معروف جهانی پایه گذاری کرد. اولین و بزرگترین شعبه برند سوئدی دفتر در برزیل است که در سال 1953 تاسیس شد و در سال 1957 به بهره برداری رسید (این شرکت تا به امروز با موفقیت فعالیت می کند).

از سال 1964، کامیون های سری L75 در هلند و سپس در دانمارک مونتاژ شدند.

تاریخچه اسکانیا از 2000 به بعد

2000 تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا
کامیون های جدید اسکانیا

در پاییز 2000، اسکانیا از یک موتور دیزلی جدید 15.6 لیتری DC16 V8 با قدرت 580 اسب بخار رونمایی کرد. همچنین با آغاز قرن بیست و یکم، این شرکت موفق شد در بازار های جهانی به شدت خودنمایی کند، مجموعه اسکانیا علاوه بر کامیون های متنوع، با طیف گسترده ای از اتوبوس ها، خودرو های دریایی و صنعتی تکمیل می شود.

در آن سال اسکانیا از عرضه بیش از 800000 واحد تجهیزات در 100 سال خبر داد، به این صورت که تنها در سوئد، اسکانیا دارای 6 کارخانه بود  و حدود 8 کارخانه دیگر در نقاط دیگر جهان داشت. در اوایل دهه 2000 در این کمپانی بیشتر از 23800 نفر مشغول به کار بودند.

در دهه 2000، حجم تولید سالانه اسکانیا به 46000 تا 50000 قطعه تجهیزات (عمدتا کامیون هایی با وزن ناخالص بیش از 6 تن) رسید.

در بازار کامیون های سنگین اروپا، اسکانیا به طور مداوم حداقل 15٪  از سهم بازار را اشغال کرده است.

باتری خودروهای سنگین موجود در کیان باتری معمولا از نوع اتمی و بدون نیاز به نگهداری می باشد. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید تماس بگیرید. کارشناسان ما 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

مجموعه کامیون های تولید شده توسط اسکانیا

در سال 2006، روسیه وارد ده کشور برتر از نظر فروش کامیون های جدید اسکانیا شد در یک سال، سازنده کامیون سوئدی 2820 وسیله نقلیه سنگین جدید را به مصرف کنندگان تحویل داد.

اخیرا کامیون های ساخته شده توسط این کمپانی به سه سری تقسیم بندی می شوند:

کامیون های سری R اسکانیا در بخش حمل و نقل در مسافت های طولانی و برای استفاده به عنوان شاسی برای تجهیزات ویژه سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

کامیون‌های اسکانیا مدل P با کابین‌ های کوچک  ‌تر در بخش خودروهای سبک‌تر با موتورهای تا 420 اسب بخار استفاده می شوند.

در نهایت، حمل و نقل کالاهای سنگین در مسافت های طولانی و در جاده های نا هموار هدف اصلی خودروهای سری G اسکانیا می باشد.

امیدواریم که این مقاله از کیان باتری برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تاریخچه اسکانیا آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یونس
یونس
2 سال پیش

سلام ماشین قدیمی لوکس اسکانیا دارم باطری چند امپر بندازم بهتره

مشاوره رایگان و ثبت سفارش