4.6
(345)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی خودروی رانا و مزایا و معایب آن می پردازیم. رانا یک سدان خانوادگی ایران خودرو است که تولید آن از سال 1391 آغاز شد. رانا در واقع همان 206 صندوقدار ارزان شده است که از نظر ظاهری و آپشن ها کمی تغییر کرده است.

رانا به معنی رونده نام سومین خودروی ملی است که اولین تیپ آن بر اساس پژو 206 اس دی با نام رانا EL در ایران خودرو تولید شد و اکنون فقط تیپ دو این خودرو با نام رانا LX تولید می شود.

finds ir 2018082531023938 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات
نقد و بررسی رانا معمولی + مزایا و معایب مشخصات

بررسی تخصصی رانا

cspksuvyu8qbja08on نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

رنو کپچر ی کراس اوور محصول کمپانی فرانسوی رنو در بازار کشور است که به واسطه فعالیت‌های شرکت ایران خودرو، در سال 2016 مهمان جاده‌های کشورمان شد و مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفت. در ابتدای ورود رنو کپچر به بازار داخلی قیمت مناسب و ظاهر متفاوت این خودرو سبب شد تا مشتریان بازار کم‌تنوع ایران، به‌سوی این کراس‌اوور جذاب تمایل فراوانی پیدا کنند.

در سال 2017 ایرانخودرو سری دوم رنو کپچر را هم به بازار ایران وارد کرد که از تفاوت‌هایی نظیر روکش چرمی صندلی، شیشه‌های دودی عقب، گرمکن صندلی‌ها و برخی امکانات دیگر برخوردار بود.

در ادامه این مبحث قصد داریم تا به بررسی رنو کپچر 2016-2017 بپردازیم که هم‌اکنون در بازار ایران موجود است و یکی از کراس‌اوورهای ریزنقش محبوب مشتریان داخلی به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر نسبت به رنو کپچر دارید، لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

بیشتر بدانید: نقد و بررسی مزایا و معایب رانا پلاس

تفاوت ماشین رانا EL و رانا LX

757329 491 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

از نظر مشخصات فنی رانا EL و رانا LX هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط رانا LX دارای امکانات و تجهیزات کامل تری است و اولین خودروی ملی است که دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 می باشد.

در رانا LX تمام شیشه ها برقی هستند و در رانا EL فقط شیشه های جلو برقی می باشند همچنین رانا LX مجهز به سنسور دنده عقب، بلندگو  عقب، مه شکن چراغ های جلو، هشداردهنده باز بودن درب ها، سنسوردما، ساعت دیجیتال و تاریخ روز می باشد که در رانا EL این امکانات وجود ندارد.

فیلم بررسی رانا معمولی

ویدئوی زیر از کانال پدال توضیحات کاملی درباره خودروی رانا معمولی و مزایا و معایب آن داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی کامل مشخصات فنی رانا معمولی

%name نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

رانا با موتور TU5 عرضه می شود که مشخصات آن در ادامه آمده است. ایران خودرو برنامه هایی برای صادرات رانا به کشورهایی مانند بلاروس دارد. یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک با کد BE4 روی رانا نصب شده است.

رانا طبق اعلام شرکت سازنده، طول کلی 4292 میلی متر، عرض 1655 میلی متر، ارتفاع 1456 میلی متر و فاصله بین دو محور 2441 میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن خشک حدودا 1109 کیلوگرمی رسیده است.

بیشتر بدانید: راهنمای جعبه فیوز رانا LX

مشخصات فنی موتور رانا LX

زیر کاپوت رنو کپچر یک پیشرانه بسیار کوچک 1.2 لیتری قرار دارد که به کمک پورخوران توربو قادر است 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه قرار گرفته که حاصل تمامی اینها به شتاب صفر تا صد رسمی 10.9 ثانیه‌ و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت منتهی شده است.

ضمناً رنو کپچر به لطف حجم کم پیشرانه و تکنولوژی قابل قبول موتور، اشتهای کمی برای مصرف سوخت از خود نشان میدهد، به شکلی که مصرف ترکیبی آن به ندرت از 6.5 لیتر (عدد رسمی 5.9 لیتر) در هر صد کیلومتر فراتر خواهد رفت.

 

جدول مشخصات نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات
جدول مشخصات فنی رانا LX

باتری رانا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

.

معرفی امکانات و آپشن های رانا

Runna LX 3 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

همانطور که در ابتدا اشاره شد ایران خودرو محصول رانا را در دو تیپ ای ال (EL) و ال ایکس (LX)، به‌ دست مشتریان رسانده است که در این بین رانا ال ایکس ( LX)، از امکانات رفاهی ایمنی زیر بهره می‌برد:

کیسه هوا راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ایموبلایزر، هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، حسگر پارک عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، صندلی‌های راننده و جلو با تنظیم دستی، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، صفحه نمایشگر ال سی دی تک رنگ روی داشبورد، دما سنج، چراغ بدرقه، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو و عقب دیسکی به جز مدل‌های جدید.

    دانلود دفترچه راهنمای رانا معمولی

    بررسی طراحی ظاهری رانا

    shsfg نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    با نگاهی به طراحی ظاهری خودرو رانا کاملا متوجه خواهید شد که این محصول در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار است که در بخش‌های جلو و عقب بدنه دستخوش تغییرات نسبتا اساسی شده اما نمای جانبی آن تحولات چندانی را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار تجربه نکرده است.

    طراحی بیرونی ماشین رانا

    research 637413173570118624 thumb 620 350 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    طراحی بدنه و خارجی خودرو رانا همانگونه که گفته شد بسیار نزدیک به 206 صندوقدار می باشد که این شباهت در درب ها، دستگیره درب ها، طراحی شیشه ها، طراحی کلی شاسی عقب و جلو و. . . به وضوح دیده می شود و در نتیجه نوآوری خاصی در طراحی رانا دیده نمی شود و تنها چراغ های عقب و جلو نسبت به 206 صندوقدار متفاوت هستند.

    حتی درب باک رانا هم مشابه درب باک 206 صندوقدار است. با این وجود چیزی که از دومین خودرو ملی مورد انتظار است، چیزی فراتر از رانا با طراحی مشابه 206 صندوقدار می باشد.

    طراحی داخلی کابین رانا

    research 637134012037135374 thumb 620 350 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    اما طراحی داخلی رانا نسبت به طراحی داخلی 206 متفاوت است و طراحی که مهندسین ایران خودرو برای این خودرو در نظر گرفته اند، نسبت به سایر اتومبیل های این مجموعه متفاوت می باشد. اما همانگونه که در ابتدا به آن اشاره کردیم، کیفیت برخی از قطعات داخلی کابین این خودرو نسبتا پائین می باشد. برای مثال جنس داشبورد این اتومبیل، از پلاستیک است و هیچ قسمتی از آن متشکل از چرم نیست و این در حالی است که حتی همین کابین ساده می توانست با برخی تغییرات، بهتر از این سبک باشد.

    کابین رانا LX ساده، یکدست، یک رنگ و یکپارچه می باشد و به همین دلیل احساس خوبی را نمی تواند به راننده منتقل کند چرا کمی دلسرد کننده می باشد

    مزایا و معایب رانا معمولی

    IKCO Runna 2014 face نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    بررسی معایب رانا معمولی

    finds 15570443940 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    باید به برخی معایب رانا نیز اشاره کنیم که بسیاری از آن‌ها بین این خودرو و پژو 206 های ایرانیزه مشترک هستند. برای مثال یکی از مشکلات رانا به سوختن مکرر سنسورهای آن مربوط می‌شود که موجبات دردسر مالک را فراهم می‌کند.

    • استهلاک بالا
    • ضعیف بودن سیستم برق رانا
    • کم جا بودن در بخش عقب، چرا که سرنشینان عقب جای کافی برای پا ندارد وصندلی های عقب برای نشستن دو نفر و یک بچه مناسب است.
    • دید بد، عقب برای راننده، به خصوص موقع، دنده عقب گرفتن(با وجود سنسورهایی که براش تعبیه شده نمی توان به راحتی دنده عقب رفت)
    • اگر درب های رانا محکم بسته نشود، قلش هم که بکنید درب ها باز میماند و اگر ماشین در خیابون باشد، ممکن است از لحاظ امنیت به مشکل بخورید و. . (حتما بعد پیاده شدن و قفل کردن ماشین درهاشو چک کنید که بسته شده باشند)
    • کیفیت ساخت پایین

    معایب خودروی دنا از کیفیت مونتاژ شروع می‌شود. هرقدر هم که مواد و قطعات مورداستفاده دارای کیفیت بالایی باشند، مونتاژ و سرهم‌بندی آن‌ها نقش بسیار مهمی در نمود و ظهور این کیفیت دارد.

    تقریباً می‌توان گفت تمامی خودروهای داخلی در این حوزه ضعف دارند و خانواده دنا نیز متأسفانه از این قاعده مستثنا نیست.

    یکی از مواردی که بسیار توی ذوق می‌زند، درزبندی‌هاست که برای لوکس‌ترین خودروی ملی قابل‌قبول نیست.

    • مشکلات فنی زیاد

    رانا قوای فنی مشابهی با پژو 206 صندوقدار و پژو 206 تیپ 5 دارد. هر سه خودرو از یک نوع موتور و گیربکس بهره می‌برند و سیستم الکتریکی یکسانی هم دارند؛ بنابراین ایرادهای فنی و مشکلات مونتاژی هر سه خودرو یکسان است. ضعف در سیستم سنسور اکسیژن، مشکلات برقی متعدد و عدم آب‌بندی چراغ‌های جلو از مشکلات مرسوم رانا هستند که قطعا برطرف کردن آن‌ها برعهده مالک خواهد بود.

    • سیستم تعلیق خشک

    ایران خودرو در طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار، سیستم تعلیق این خودرو را مورد بررسی و بازبینی قرار داده است. با این وجود، بازهم کوبش‌های شدید حین حرکت موجب آزار سرنشینان می‌شود. رانا نیز از سیستم مشابه با پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می‌برد. به همین دلیل، تمامی کوبش‌های سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ نیز به رانا نیز ارث رسیده‌اند!

    سیستم تعلیق خشکی که با گذر از هر دست انداز بخش عمده‌ای از ضربه را به کابین خودرو وارد می‌کند، به هیچ عنوان برای یک سدان خانوادگی مناسب نیست. علاوه بر فضای اندک کابین، این مورد نیز یکی از دلایل روی‌گردانی خانواده‌ها از خرید رانا به شمار می‌رود.

    • طراحی کابین دلسرد کننده

    RUNNA INTERIOR e1589363747892 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

    کابین ساده و کسل‌کننده یکی از نخستین معایب رانا است که در برخورد اول مشتری با این خودرو، به‌خوبی احساس خواهد شد. سرتاسر کابین از پلاستیک خشک پوشیده شده و استفاده از تریم تمام مشکی برای طراحی کابین، ‌ ظاهر داشبورد را به‌شدت کسل‌کننده کرده است. به‌همین‌دلیل مالکین رانا سعی می‌کنند تا با استفاده از روکش‌ها و برچسب‌های مختلف، کابین ساده رانا را از چنین وضعیتی خارج کنند.

    همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، رانا نمونه ارزان‌سازی شده از پژو 206 صندوقدار است. به‌همین‌دلیل مهندسان ایران خودرو تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا هزینه ساخت رانا از پژو 206 صندوقدار کمتر باشد. نخستین برخورد شما با این ایده اقتصادی در کابین رقم خواهد خورد. کابینی بسیار خشک و کم‌کیفیت که قطعات آن به‌شدت شکننده هستند و در مدت‌زمان کوتاهی به سروصدا خواهند افتاد.

    • فضای کم کابین و صندوق

    این فضای کم، برای سرنشینان عقب خودرو بیشتر به چشم می‌آید. اگر خانواده‌ای دارید که از چهار فرد بزرگسال یا بیشتر تشکیل شده است، رانا به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی مدت شما نخواهد بود. یکی دیگر از معایب رانا، فضای صندوق عقب آن است.

    پژو 206 صندوقدار، فضایی به حجم 450 لیتر را در قسمت صندوق عقب ارایه می‌دهد. این حجم در خودرو رانا، به 400 لیتر کاهش یافته است؛ بنابراین علاوه بر فضای اندک کابین، صندوق عقب کوچک‌تری نیز خواهید داشت.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای رانا معمولی

        90402 578 نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

        • موتور با کیفیت و کم مصرف

        شاید دیگر کسی در ایران نیست که موتور TU5 را نشناسد. پیشرانه‌ای که در طیف گسترده‌ای از محصولات ایران خودرو از جمله پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ SLX و پارس مورد استفاده قرار گرفته و به طور کلی، به دلیل شتاب و قدرت خوبی که در عین فوق العاده کم مصرف بودن دارد، توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند.

        این موتور ۴ سیلندر خطی ۱. ۶ لیتری ۱۶ سوپاپ، همان طور که در معرفی فنی اشاره کردیم، حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در ۴ هزار دور در دقیقه تولید می‌کند.

        • طراحی ظاهری عام پسند

        به طور کلی، رانا طراحی خوبی داشته و حتی برخی ادعا می‌کنند طراحی کلی آن از 206 صندوق دار هم بهتر می‌باشد. در قسمت جلو، کار طراحان ایران خودرو بسیار خوب بوده است و شاهد طراحی زیبایی در این بخش هستیم. بدون شک، زیباترین قسمت خودرو هم همین بخش جلویی و به اصطلاح رخ خودرو می‌باشد

        • آپشن های متنوع

        خودروی رانا اگر چه در نقشه راه ایران خودرو قرار بود به عنوان یک مدل ارزان وارد بازار شود، ولی اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، به امکانات، تجهیزات و آپشن های نسبتاً خوب و قابل قبولی مجهز شده است. اگر چه مدل‌های وطنی هنوز هیچ حرفی برای گفتن در برابر مدل‌های چینی بازار ندارند، ولی باز هم همین سطح از تجهیزات و امکانات را هم در یک خودروی تولید داخل باید به فال نیک گرفت.

        از جمله مهم‌ترین این تجهیزات، امکانات و آپشن های رانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

        فرمان هیدرولیک، پخش MP3، بلندگوهای جلو و عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، تریم مشکی، رینگ فولادی ۱۴ اینچ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، سیستم کنترل بخار بنزین و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

        • کیفیت سواری قابل قبول

        یکی از مواردی که اگر برای اولین بار با این خودرو رانندگی کنید ممکن است شما را شگفت زده کند، کیفیت سواری بالایی است که رانا ارائه می دهد. از نظر شتاب، در تست رانندگی رانا عملکرد بهتری نسبت به خانواده 206 حتی تیپ 5 نشان داده است.

        گیربکس خودرو نیز عملکرد خوب و نرمی دارد که طراحی خاص دسته دنده آن در راحتی گیربکس رانا بی تاثیر نیست.

        سیستم تعلیق رانا که ایران خودرو مدعی است مدل بهبود یافته 206 است، عملکرد بسیار خوبی در خنثی سازی دست اندازهای جاده دارد.

        سیستم تعلیق رانا به طرز محسوسی بهتر از سیستم تعلیق 206 هاچ بک است، اما تفاوت چندانی بین آن و 206 اس دی نخواهید دید.

        وضعیت مصرف سوخت رانا

        یکی از مزایای رانا موتور TU5 ایران خودرو می باشد که بر اساس مشخصات فنی که در بخش بالا بصورت کامل ذکر شدند، این اتومبیل در لیست یکی از کم مصرف ترین خودروها قرار دارد که مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر، 6. 9 لیتر در هر 100 کیلومتر و در خارج شهر معادل 5. 4 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد و به همین دلیل رانا در لیست خودروهای کم مصرف ایران خودرو قرار دارد.

        بررسی رانا از لحاظ ایمنی

        Jy0H6EX3BAsY نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

        در قسمت امکانات رفاهی اشاره کردیم که این خودرو دارای دو ایربگ است. یک کیسه هوا برای راننده و یکی برای سرنشین. علاوه بر این، رانا دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS همراه با سیستم ترمز EBD که نیروی ترمز را بین دو چرخ توزیع می کند و در نتیجه خودرو در فاصله کمتری توقف می کند.

        در مجموع رانا از نظر ایمنی مانند اکثر محصولات ایران خودرو در حد پایه قرار گرفته است. در مورد تست تصادف نیز باید گفت که از آنجایی که تست تصادف معتبری روی خودروهای ایرانی وجود ندارد، نمی توان به طور قطعی گفت، اما با توجه به تست تصادف انجام شده روی پژو 206، انتظار می رود این خودرو نیز بتواند دو یا سه ستاره ایمنی دریافت کند.

        بازار خرید و فروش رانا معمولی

        خودرو رانا در دسته محصولات اقتصادی و پرتیراژ بازار ایران طبقه‌بندی می‌شود؛ بنابراین از لحاظ وضعیت فروش و رونق معاملات در جایگاه بسیار مطلوبی قرار داشته و فروش آن با دردسرهای چندانی مواجه نخواهد بود.

        با این حال گرمی بازار خرید و فروش رانا در مقایسه با محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ صندوقدار، رنو تندر ۹۰ یا پژو پارس از رونق کمتری برخوردار بوده و از این حیث به پای آنها نمی‌رسد.

        بنابراین نمی‌توان وضعیت فروش رانا در ایران را در سطوح بالا و کاملا پررونق ارزیابی کرد، اما می‌شود گفت که مالکان رانا فرایند دشواری جهت فروش اتومبیل خود پیش رو نخواهند داشت.

        آیا خودروی رانا ارزش خرید دارد؟

        رانا معایب نقد و بررسی رانا معمولی (LX) + مزایا و معایب مشخصات

        رانا در بازار قیمت مناسبی دارد که بسیار پایین تر از 206 SD است و رقبای آن اکثرا دارای موتور قدیمی XU7 هستند، یک موتور سنگین که تقریباً منسوخ شده است. رقیب این خودرو از نظر قیمت می تواند پژو 405 باشد که بزرگتر و مناسب خانواده هاست اما از نظر فنی رانا با موتور TU5 برتری خود را در اینجا به خوبی نشان می دهد. دارای قدرت بیشتر، موتور ارتقا یافته تر، آسیب کمتر و مصرف کمتر است.

        در نهایت باید گفت که اگر خانواده هستید فضای عقب رانا برای شما مناسب نیست اما اگر معیار شما خودرویی با مصرف سوخت پایین، طراحی نسبتا مدرن و موتوری قدرتمند است، ما خرید رانا را به شما پیشنهاد می کنیم.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        1 دیدگاه
        قدیمی ترین
        جدیدترین بیشترین رای
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        رانا
        رانا
        4 ماه پیش

        رانا ماشین خوبی هست اینو بگم که سر و صدا نسبتا زیادی داخل خودرو داره که راننده رو اذیت میکنه ولی در کل ماشینه خوبیه آنقدر ها هم که آدمین میگه کف صندلی عقب کوچیکه اونقدر هم کوچیک نیست متوسط هست کف صندلی عقب که اونم اگه مجردین حل میشه 👌

        مشاوره رایگان و ثبت سفارش