4.6
(76)

در مقالات قبلی کیان باتری به طور مفصل در مورد رک و کابینت تجهیزات شبکه صحبت کرده ایم. در این مقاله می خواهیم رک های مخابراتی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که میدانید رک محظه ای فلزی یا چوبی است که برای نگهداری و مراقبت و نظم بخشیدن به تجهیزاتی مانند پچ پنل ها، کابل ها، سوییچ ها و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

رک مخابراتی 300x130 رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟
رک های مخابراتی چیست و تفاوتی با رک شبکه دارند؟

در یک سری از فضاها از این سخت افزار (رک ها) استفاده میشود. فضاهایی مانند خانه، بانک و موسسات مختلف از این وسیله استفاده میکنند و اگر از استفاده موثر و مفید این دستگاه اطلاع داشته باشید قطعا شماهم یکی از طرفداران و خریداران این وسیله کاربردی خواهید شد.

بنابراین در این مطلب تفاوت هایی را بین رک شبکه و رک مخابراتی برایتان شرح می دهیم. چرا که داشتن اطلاعات کافی در این زمینه میتواند به شما کمک کند تا در خریدتان انتخاب مطمعن تری داشته باشید، ازاین رو پیشنهاد میشود حتما مطالب زیر را مطالعه کنید :

رک مخابراتی2 300x200 رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟
مشخصات تجهیزات رک مخابراتی

رک مخابراتی چیست؟

رک مخابراتی به محفظه یا کابینتی گفته می شود که تجهیزاتی مانند  مبدل ها، ماژول ها و سایر تجهیزات مخابراتی در آن نصب و سر هم بندی می شوند. این رک معمولا اندازه و ابعاد کوچکی دارد و درب آن شیشه ای است. رک های مخابراتی معمولا فاقد درب پشتی هستند.

فیلم زیر نحوه نصب کابینت مخابراتی را به سادگی نشان می دهد.

مشخصات رک های مخابراتی استاندارد

  1. رک ها دارای اندازه و عمق و ارتفاع متفاوتی هستند، ازاین رو جالب است بدانید که رک های مخابراتی درب پشتی ندارند.
  2. و همچنین عمقشان کم است.
  3. این رکها وزن کمی دارند
  4. پس میتوان نتیجه گرفت این رک ها جنس مستحکم و مقاومی ندارند
  5. پس قیمت کمتری نیز دارند.

انواع رک مخابراتی

رک ها بر حسب نوع نصب به دو گروه اصلی زیر تقسیم می شوند :

  • رک های دیواری
  • رک های ایستاده

واحد اندازه گيری رک يونيت (Unit) است. هر يونيت تقریباً معادل 5 سانتی متر می باشد. اندازه رک ها معمولاً بين 4U تا 49U است.

رک های دیواری مخابراتی

رک دیواری مخابراتی 300x211 رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟
کابینت دیواری مخابراتی

معمولا در ارتفاع های 5، 6، 7 و 9 یونیت و همچنین عمق 35، 45 و 6 سانتی متر عرضه می شود، در مورد رک های ایستاده مخابراتی نیز می توان این گونه گفت که عمق این رک ها بسیار بیشتر از رک های دیواری است.

رک های دیواری 9 یونیت دارای قابلیت باز شدن از بغل بوده و امکان چرخش تا 100 درجه را دارد به علاوه کاربران می توانند به پشت رک های دیواری نیز دسترسی کامل داشته باشند.رک های دیواری 9 یونیت عموما برای سوئیچ هایی که دارای ماژول پشت هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

کابینت ایستاده مخابراتی

رک ایستاده مخابراتی 300x225 رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟
رک های ایستاده مخابراتی

رک های ایستاده، انواع پچ پنل، سوئیچ، سرور، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت 19 اینچی را برای مدیریت آسان تر یک جا جمع می نمایند مجهز به 1 عدد فن، 4 عدد چرخ، 4 عدد پایه ثابت و یک بسته پیچ و و مهره می باشند بعلاوه دارای ورودی برای انواع کابل ها هستند که این ورودی ها از بالا و پایین رک سرچشمه می گیرند.

ارتفاع رک های ایستاده 16، 21، 28، 36، 40 و 44 بوده و عمق آن ها 60، 80، و 100 سانتی متر می باشد، همپنین رک های ایستاده مجهز به درب های شیشه ای و یا تلقی فریم دار هستند و امکان نصب 1 تا 4 فن در آن ها وجود دارد، بعلاوه شما می توانید پاور ماژول های 8 پورت و 9 پورت افقی و پاور ماژول های عمودی را در این رک ها نصب نمایید.

رکهای ایستاده خود به چند بخش تقسیم میشوند.
  • رکهای مخابراتی و شبکه که تجهیزات مخابرات و شبکه داخل آن جا داده میشوند.
  • رکهای سرور که داخل آن سرور قرار میگیرد و باید تحمل وزن بالا را داشته باشند.
  • رکهای دیتاسنتر رکهای با توان وزن بالا هستند که بصورت مجموعه ای در یک اتاق کنار هم قرار میگیرند و امنیت بالایی دارند.

فرق رک مخابراتی و رک سرور

جالب است بدانید خیلی از افراد از تفاوت بین رک مخابراتی و دیگر رک های سرور و شبکه اطلاعی ندارند، چرا که تقریبا در همه پروژه های مختلف از یک نوع رک و آن هم رک مخابراتی استفاده می کنند.

این درصورتی است که گاهی واقعا لازم است که حتما حتما از رک مخابراتی استفاده شود چرا که عدم رعایت این قانون می تواند تجهیزات نصب شده در رک مخابراتی را با مشکلات جدی روبرو کند. در این قسمت برخی از تفاوت های رک مخابراتی و رک سرور را بیان می کنیم.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید رک سرور

1- تفاوت عمق رک مخابراتی و رک شبکه

همانطور که گفتیم رک مخابراتی عمق زیادی ندارد و نسبت به سایر رک ها از عمق کمتری برخوردار است پس نتیجه میگیریم رک سرو عمق بیشتری نسبت به رک مخابراتی دارد.

درواقع رک های شبکه و دیگر رک ها عمقی معادل ۸۰۰-۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلی متر دارند. ولی رک های مخابراتی عمقی معادل ۶۰۰ میلی متر دارند و میتواند بهترین انتخاب جهت نصب وسایل مخابراتی باشد.

این را در نظر بگیرید که رک های شبکه به دلیل وجود کشو و سایر تجهزیات عمقشان از آن چیزی که هست کمتر میشود پس سعی کنید از رکی با عمق بیشتر استفاده کنید.

2- استحکام رک مخابراتی کمتر از رک سرور

همانطور که در قسمت اول مقاله گفته شد رک مخابراتی از استحکام خوبی برخوردار نیست، یعنی عکس این قضیه صادق است و رک های سیستم شبکه دارای استحکام و جنس محکم تری هستند و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.

رک سرور از رک مخابراتی استحکام بیشتر و اندازه بزرگتری دارد. وزن سوئیچ ها و سرور های شبکه، برق اضطراری و باتری یو پی اس گاهی به چند صد کیلو هم می رسد از این رو برای نگهداری آنها، به رک های سرور مستحکم تری نیاز است، در صورتی که رک مخابراتی معمولا اندازه کوچکتری دارد و نیاز به استحکام بالایی ندارد. ازاین رو یک انتخاب مقرون به صرفه به حساب می آید.

مقاله پیشنهادی: رک یا کابینت باتری چیست؟

3- تفاوت در تهویه هوا

تهویه هوا سرور 300x184 رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟
تفاوت سیستم تهویه ها در رک شبکه و Rack مخابراتی

رک های شبکه جهت جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات شبکه و سرور به دلیل گرم شدن بیش از حد نیاز به هوارسانی و سرد شدن دارند. به طوری که این گردش هوا باید افقی باشد و در تمام قسمت ها و طبقات رک بچرخد، در نتیجه نباید هیچ وسیله ای جلوی این گردش هوا را بگیرد.

گردش هوا در رک های شبکه به شکلی است که هوا از قسمت جلو وارد میشود و بعد از خنک کردم تجهزیات از پشت رک خارج میشود، پس میتوان نتیجه گرفت این درب های رک ها میتوانند هوا را ازخود عبور دهند.

از این رو رک های سرور به گونه ای طراحیمی شوند که درب جلو و درب پشتی آنها اجازه عبور هوا به رک را می دهد در صورتی که در رک مخابراتی معمولا درب جلویی از جنس شیشه و پشت رک فلزی است.  

سخن پایانی

با وجود همه این تفاوت ها نمیتوان به فقط به این نکات اکتفا کرد. درواقع نیازهای مختلف و گوناگونی وجود دارد و این نیازها میتواند کاملا متغیر باشد.

مثلا گاها میبینیم که رک شبکه ۶۰۰میلی متر عمق دارد و این درصورتی است که که عمق ۶۰۰میلیمتر در تعریف رک مخابراتی قرار دارد. دلیل این اتفاق نیازهای متفاوت است.

تولید کنندگان برای آن که بتوانند به تمام نیازها پاسخ دهند و هیچ گونه تقاضایی را بی عرضه نگذارند، همه مدل رک را با شکل ها و ویژگی های گوناگون تولید کرده اند تا با این کار هم خودشان فروش خوب و فوق العاده ای را داشته باشند و هم مشتری دست خالی نرود.

پس اگر شما خریدار رک هستید ابتدا این تفاوت هارا بدانید و در نهایت نسبت به نیاز خودتان رک مورد نظرتان را خریداری کنید.

مقاله پیشنهادی: یو پی اس برای سیستم های مخابراتی

قیمت رک مخابراتی

لیست قیمت زیر مربوط به کابینت های 24 ولتی باتری همراه با باتری های یو پی اس سیلد اسید می باشد. جهت کسب مشاوره تخصصی و اطلاعات بیشتر با کیان باتری تماس بگیرید!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
دنایی
دنایی
3 سال پیش

سلام رک باتری رو حتما باید خریداری کرد برای نگهداری باتری یو پی اس ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  دنایی
3 سال پیش

با سلام، در ظرفیت های پایین و مصارف خانگی نیاز مبرم نیست ولی در مقیاس و ظرفیت های بالا علاوه بر کیفیت، امنیت، مرتب بودن و ظاهر زیبا و جذاب را به همراه دارد.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش