3.7
(323)

آشنایی با جعبه فیوز سمند یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله کیان باتری قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک سمند هستید یا تصمیم به خرید سمند را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پراید 1 راهنمای جامع جعبه فیوز سمند
فیوز سمند چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز سمند به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

جعبهفیوز راهنمای جامع جعبه فیوز سمند
جعبه فیوز خودرو سمند

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو سمند دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز سمند را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای سمند در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز سمند در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز سمند در کجا قرار دارد؟

2 42 راهنمای جامع جعبه فیوز سمند
جعبه فیوز سمند در کجا قرار دارد

خودرو سمند از از آن جمله خودروهایی است که از دو جعبه فیوز بهره‌می‌برد. محل قراگیری جعبه اول همچون مورد اشاره‌شده در قسمت‌های قبل، در سمت چپ داشبورد و دقیقا زیر فرمان است. نحوه بازکردن آن نیز به این صورت است که باید درب جعبه فیوز داشبورد را به سمت خود بکشید. محل قرارگیری جعبه فیوز دوم اما در دل خودرو بوده و در سمت راست محفظه خودرو قراردارد.

جعبه دوم اما از گیره بهره می‌برد که باید برای بازکردن آن، گیره‌ها را باز کنید. همچنین در حین بستن آن نیز باید این اطمینان را حاصل کرد که گیره‌ها دقیقا جا افتاده و محکم سرجای خود چفت شده‌اند.

هر خودرو نفشه سیم کشی و فیوز مربوط به خود را دارد که باید برای تعویض فیوزها، از آن نقشه آگاه بود. جعبه فیوز سمند شامل 36 فیوز مختلف است که این فیوز ها هر کدام وظیفه کنترل نوسانات برق یک یا چند دستگاه را در مسیر خود به عهده دارند.

همه این فیوز ها در باکسی در سمت چپ جلو داشبورد و زیر فرمان جمع شده اند که با استفاده از گیره مخصوص تعبه شده در باکس، قابل جداسازی و نصب مجدد می باشند. شرح وظایف جعبه فیوز سمند در انواع مختلف سورن، ال ایکس و ساده در جدول زیر آورده شده است.

5fc891e6c5552 w0h0q70 راهنمای جامع جعبه فیوز سمند
نقشه سیم کشی جعبه فیوز سمند

راهنمای رنگ فیوزهای سمند

علاوه بر اینکه عدد ثبت شده روی فیوزها مقدار جریان قابل تحمل فیوزها را نشان میدهد رنگ فیوزها طبق جدولی که در ادامه خواهد آمد نشان دهنده نرخ جریان و قابل تحمل فیوزها نیز است.

همینطور که در جدول رنگ بندی با آمپرهای فوق مشاهده میکنید رنگ فیوزها نشان دهنده جریان قابل تحمل این فیوزها می باشد.

%name راهنمای جامع جعبه فیوز سمند
راهنمای رنگ فیوز های سمند

جعبه فیوز زیر فرمان سمند

راهنمای جعبه فیوز در سمت چپ محفظه موتور نزدیک به موتور برف پاک‌کن: 

شماره فیوزآمپرعملکرد
F110Aرادیو و موبایل هندزفری (در صورت نصب در خودروی شما)
F25Aواحد کنترل
F35Aترمز ضدقفل
F45Aبیب روشن ماندن چراغ‌ها و چراغ‌های سمت راست
F55Aکولر
F610Aکیسه هوا یا کروز کنترل (در صورت نصب در خودروی شما)
F720Aبوق
F8SHUNTبرای قطع همه فیوزها
F95Aچراغ‌های سمت چپ، چراغ پلاک
F1030Aشیشه بالابر برقی
F1130Aچراغ‌های جلو
F125Aچراغ دنده عقب، حسگر دنده عقب
F1320Aچراغ‌های مه‌شکن جلو
F1430A
F1515Aچراغ‌های درب، لامپ‌های سقف، آنتن برقی
F1620Aفندک
F1710Aحافظه رادیو پخش، سیستم دزدگیر و آژیر خطر
F1810Aچراغ مه‌شکن عقب
F195Aچراغ‌های بخاری، صفحه نمایش، رادیو و سوئیچ استارت
F2030Aپشتی برقی صندلی جلو
F2130Aرله دمنده هوا
F2210A
F235Aرله گرم‌کن شیشه عقب (شیشه خشک کن)
F2420Aموتور برف‌پاک‌کن، تایمر برف‌پاک‌کن، پمپ شیشه‌شوی
F255Aحافظه رادیو، حافظه ساعت، آمپر آب
F2615Aفلاشرها
F2730Aگرم‌کن شیشه عقب، گرم‌کن آینه
F2810Aصفحه نمایش جلو داشبورد، ساعت دیجیتال و چراغ خطر ترمز
F2930Aشیشه بالابر برقی درب‌های جلو
F3010Aچراغ جعبه داشبورد، چراغ‌های نقشه خوانی، آینه آرایش، آینه برقی

جعبه فیوز سمند ef7 داخل موتور

مشخصات فیوزهایی که در جعبه فیوز محفظه موتور (در سمت راست موتور) قرار دارند به‌صورت زیر است:

شماره فیوزآمپرعملکرد
F3130Aفن 1
F3230Aفن 2
Reserveفیوز یدکی
Reserveفیوز یدکی
F33Shuntبرق سوئیچ استارت (شنت)
F34Shuntنور بالا، نور پایین (شنت)
F3530AABS
F3630AABS

انواع فیوز در سمند

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در سمند می‌رسد. در خودرو سمند که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می‌شود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.

این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز سمند تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو سمند عبارتنداز:

  • فیوز MAXI

همانطور که از نام این فیوز می‌توان حدس‌زد، این فیوزها از نظر اندازه حجیم‌ترین محسوب‌شده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده می‌شوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفاده‌شود.

  • فیوز ATC / ATO

برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی  Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.

  • فیوز MINI

این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمی‌گیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو می‌شود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق می‌کند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمی‌رود.

  • فیوز MICRO

این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص‌داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می‌شود.

آموزش تعویض فیوز سمند

در این بخش از مقاله جعبه فیوز سمند، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز سمند تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های سمند، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز سمند را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

استفاده از سیم به جای فیوز راهنمای جامع جعبه فیوز سمند

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز سمند، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در سمند

تا این قسمت جعبه فیوز سمند مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

در کل شما می‌توانید با استفاده از راهنمای جعبه فیوز سمند، به راحتی این فیوزها را شناسایی کرده و نسبت به تعویض آن‌ها در مواقع لزوم اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم رسیدگی به موقع به فیوزهای آسیب دیده خودرو، می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم سیم کشی خودرو شما وارد کند، چرا که با توجه به آنچه که گفته شد، این فیوزها هستند که از رسیدن بار اضافی جریان الکتریکی به مقصد جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که پایه‌های فلزی فیوز سمند یا در کل هر فیوزی از خودرو سوخته باشند، منبع برق از بقیه مدار جدا می‌شود. پس اگر می‌خواهید مدار به درستی کار کند، لازم است تا نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
12 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سعید ناصری
سعید ناصری
1 سال پیش

شما به چیزهایی اشاره کردید که برای من خیلی مفید بود و من واقعا ممنونتون هستم. اما من سوالی دارم که جعبه فیوز سمند ایکس یو هفت کجاست و ماشین من مدل ۸۵ می باشد و هیچ فیوزی در زیر داشبورد ندارد فقط یازده تا رله داره

ااا
ااا
در جواب  سعید ناصری
1 سال پیش

سلام
جعبه فیوز سمند من، قسمت موتوره، نزدیک باطری

علی رضا
علی رضا
1 سال پیش

سلام ببخشید چراغ صندوق عقب خودرو رو تعویض می کردم که جرقه کرد وباعث شد لامپش بسوزه والبته کلید سویچ هم کار نکرد وصندوق عقب هم بسته نمی شه کدام فیوز سوخته ممنونم راهنماییذبفرماید.

قاسم نجف پور
قاسم نجف پور
در جواب  علی رضا
6 ماه پیش

شماره فیوز f15 سوخته باید عوض بشه

ابراهیم
ابراهیم
1 سال پیش

سلام
مطالبتون مفید بود ولی هیچ توضیحی در مورد فیوزهای زیر فرمان و جعبه فیوز کالسکه ای ندادید

reza
reza
1 سال پیش

سلام من یه سمندef7 دارم.چراغ ترمز روشن نمیشن فیوزا زیرفرمون راچک کردم سالم بود فیوزا بغل باطری هم سالمن لامپاهم سالمن. ولی روشن نمیشن چیکارکنم اینجابرقکاراهم نمیتونن میگن مولتی پلکسه

برق کار آماتور
برق کار آماتور
در جواب  reza
11 ماه پیش

سلام و درود. اگه فیوز و لامپ سالم باشه احتمالا کلید پدال ترمز خراب شده.

محسن
محسن
9 ماه پیش

درود جناب مهندس وقت بخیر آقا من سمند LXEF7 دارم مدل ۹۶ بنزینی امروز دیدم کلا سویچ رو روشن میکنم یاحتی ماشین رو روشن میکنم آمپر بنزین هیچ حرکتی نمیکنه بنزینم تادیشب نصف بیشتر بوده.البته دیشب ماشین بداستارت خورد انگار استارت نیازبه سرویس داشته باشه بی جون استارت میزنه.البته ثبلش بگم برای امتحان کردن باطری چراغ جلو و نوربالا و ضبط و چراغ سقف رو روشن گذاشتم و استارت زدم با همون حالت بی جونی استارت زد و روشن شد.انگاری مشکل از باطری نیست استارت تابحال سرویس نشده.احتمال داره امپربدکشیده استارت،باعث شده فیوز آمپربنزین یا هود آمپر سوخته؟بقیه آمپرآب و… خواندن ادامه ...

مجید
مجید
8 ماه پیش

باسلام،
راهنماییتون مفید واقع شد
تشکر

جمشید
جمشید
4 ماه پیش

سلام قفل مرکزی درب های سمند lx مربوط به کدام فیوز است ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

بهمن
بهمن
20 روز پیش

سلام.مطالبتون عالی بود.
ماشین من سمند سورن معمولی مدل ۸۸ هست.برق چراغ سقفی عقب و چراغ صندوق عقب و در عقب سمت شاگرد قطع شده.ایراد از کجا میتونه باشه؟
ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  بهمن
12 روز پیش

با سلام
درود بر شما
ایرادی که بیان نمودید میتواند دلایل بسیاری داشته باشد اما مهمترین عامل آن مربوط به نقص در سیم کشی و یا سوختن فیوز خودرو است.
توصیه می کنیم برای بررسی و عیب یابی این مشکل خودروی خود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمایید تا پس از بررسی و چکاپ کامل، مشکل آن را مرتفع نماید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش