4.7
(212)

از مهم ترین قطعاتی که در یک خودرو قرار دارد می توان به موتور خودرو اشاره کرد، همه ما با اهمیت این قطعه به خوبی آشنا هستیم و می دانیم که در در صورتی که هر گونه مشکلی در آن ایجاد شود هزینه های بسیاری به دنبال خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که برخی از رانندگان با آن روبرو می شوند کارکردن زیاد موتور خودرو است که این موضوع سبب خرابی زود هنگام موتور می شود. در این مطلب از کیان باتری ما قصد داریم تا در خصوص علت و علائم کارکرد بالای موتور خودرو صحبت کنیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

1 کارکرد بالای موتور خودرو
کارکرد بالای موتور خودرو

موتورهای خودرو از طریق احتراق مخلوط هوا/سوخت کار می کنند و از شمع ها برای تامین جرقه لازم برای احتراق استفاده می شود. این کار باعث حرکت پیستون ها و میل لنگ می شود.

با این حال، ناکارآمدی می تواند باعث سوخت بیشتر از مقدار مورد نیاز برای عرضه به موتور شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، می گوییم موتور غنی کار می کند.

داشتن ماشینی که انرژی بالایی دارد به این معنی است که شما هزینه زیادی برای سوخت می کنید. بنابراین لازم است موتور خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.

منظور از کارکرد بالای موتور خودرو چیست؟

هنگامی که یک ماشین غنی کار می کند، به این معنی است که موتور سوخت بیش از حد و هوای کمی برای احتراق کامل تزریق می کند. این نه تنها منجر به هزینه بالای مصرف سوخت می شود، بلکه در صورت بدشانسی می تواند به قطعات گران قیمتی مانند مبدل کاتالیزوری نیز آسیب برساند.

بنابراین، اگر موتور شما بیش از اندازه کار می کند، حتما باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

همچنین برای آشنایی با نحوه کارکرد موتور ماشین می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

7 دلیل کارکرد زیاد موتور

رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود موتور شما کار کند، یک سنسور MAF، سنسور O2 یا سنسور MAP معیوب است. همچنین می تواند ناشی از معیوب بودن سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور IAT یا تنظیم کننده فشار سوخت معیوب باشد.

بخش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث کارکرد قوی موتور شوند، زیرا قطعات زیادی در یک موتور وجود دارد که بر مخلوط سوخت تأثیر می‌گذارند.

در اینجا لیست دقیق تری از شایع ترین دلایلی که موتور شما کار می کند آورده شده است.

1.      سنسور MAF معیوب

MAF کارکرد بالای موتور خودرو
سنسور MAF

معیوب بودن سنسور MAF شایع ترین دلیل موتوری است که به کارکرد بالا دچار شده است. سنسور MAF هوا را که به داخل موتور می رود محاسبه می کند و سپس مخلوط هوا و سوخت را که باید اضافه شود محاسبه می کند. اگر این قظعه کثیف یا خراب باشد، باعث می شود موتور بیش از حد لازم کار کند.

اگر سنسور MAF معیوب باشد، مقدار نامناسبی از هوای ورودی به موتور را محاسبه می‌کند و سوخت را کم یا زیاد می‌کند.

2.      سنسور O2 معیوب

O2 کارکرد بالای موتور خودرو
سنسورهای O2

سنسورهای O2 روی لوله اگزوز قرار دارند تا مخلوط هوا و سوخت حاصل از احتراق قبلی را حس کنند.

اگر حسگر O2 اطلاعاتی را دریافت کند که نشان دهنده یک مخلوط بدون چربی است، به واحد کنترل موتور می گوید که در طی احتراق بعدی سوخت بیشتری اضافه کند و بالعکس.

اگر این معیوب است و به ماژول کنترل موتور می‌گوید که سوخت بیشتری اضافه کند، حتی اگر نسبت هوا به سوخت خوب باشد،  ممکن است یک مخلوط سوخت غنی ایجاد کند. یک سنسور O2 معیوب می تواند باعث شود موتور بیش از حد غنی کار کند.

بیشتر بدانید: علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن

3.      سنسور MAP معیوب

در برخی خودروها به جای سنسور MAF، سنسور MAP دارند. همچنین مواردی وجود دارد که می توانید هر دو سنسور MAP و MAF داشته باشید.

سنسور MAP مخلوط هوا و سوخت را بر اساس فشار هوا در منیفولد ورودی محاسبه می کند. اگر سنسور MAP دارید، ارزش بررسی این قسمت را دارد.

تشخیص سنسور MAP با یک ابزار تشخیصی بسیار آسان است زیرا می توانید فشاری را که هنگام خاموش بودن موتور نشان می دهد، بررسی کنید.

4.      سنسور دمای خنک کننده موتور معیوب

سنسور دمای خنک کننده کارکرد بالای موتور خودرو
سنسور دما

وقتی موتور سرد است، موتور برای کارکرد صحیح به سوخت بیشتری نیاز دارد. این وظیفه سنسور دمای مایع خنک کننده موتور است که دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کند تا تشخیص دهد که چه زمانی باید سوخت اضافی به موتور اضافه کند.

اگر سنسور دمای مایع خنک کننده موتور معیوب باشد، ممکن است مخلوطی دریافت کنید که بسیار غنی است.

5.      سنسور دمای ورودی معیوب

سنسور دمای ورودی هر نوع سوخت اضافی را که باید بر اساس دمای هوای ورودی به موتور اضافه یا محدود شود، محاسبه می کند.

سنسور دمای ورودی اغلب در داخل سنسور MAF نصب می شود و نمی توان آن را به طور جداگانه تعویض کرد.

6.      رگولاتور فشار سوخت معیوب

رگولاتور کارکرد بالای موتور خودرو
رگولاتور فشار سوخت

یک رگولاتور فشار سوخت معیوب باعث می شود فشار سوخت بیش از حد بالا یا خیلی کم شود. این موضوع می تواند سبب کارکرد بالای موتور خودرو شود.

همچنین پیشنهاد می شود شیلنگ خلاء را به تنظیم کننده فشار سوخت بررسی کنید تا مطمئن شوید که در اطراف آن نشتی وجود ندارد.

7.      انژکتور معیوب

انژکتورها قطعاتی هستند که میزان سوخت وارد شده به موتور را کنترل می کنند. اگر یکی از انژکتورها آنطور که باید جریان نداشته باشد یا باز گیر کرده باشد، ممکن است باعث ایجاد یک مخلوط غنی در موتور شما شود.

نشانه های کاکرد بالای موتور خودرو

رایج ترین علائم یک موتور پر کار، چراغ چک موتور روی داشبورد شما است. همچنین می توانید علائمی مانند بوی سوخت از اگزوز یا دود سیاه که از اگزوز می آید را متوجه شوید .

اینها علائم رایجی هستند که باید به دنبال آنها باشید، اما نه همه آنها! در اینجا لیست دقیق تری از علائم یک موتور پرکار وجود دارد:

1.      چراغ موتور را بررسی کنید

چک کارکرد بالای موتور خودرو
چراغ چک

وقتی نسبت سوخت به هوا بالا باشد، چراغ چک موتور روشن می شود. ماژول کنترل موتور همه سنسورها را کنترل می کند و اگر یکی از سنسورها در خودروی شما بد کار کند، چراغ چک موتور روی داشبورد شما روشن می شود.

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن

2.      بوی سوخت از اگزوز

اگر سوخت اضافی به محفظه های احتراق می رود، به این معنی است که مقداری از آن به طور کامل مشتعل نمی شود.

مبدل کاتالیزوری راهی برای حذف مقداری از این سوخت دارد، اما زمانی که بیش از حد باشد به سیستم اگزوز راه پیدا می کند. یکی دیگر از نشانه هایی شما را متوجه این مسئله می کند احساس بوی تخم مرغ گندیده از درون موتور است.

3.      پرکردن مداوم باک بنزین

یکی از نشانه های موتور پر کار این است که شما مسافت پیموده شده بنزین را به درستی دریافت نمی کنید. این به این دلیل است که خودرو به تمام سوختی که عرضه می شود نیاز ندارد. با این حال، طبیعی است که در زمستان یا هنگام حمل بارهای سنگین بیشتر برای بنزین هزینه کنید.

4.      عملکرد ضعیف موتور

برای اینکه عملکرد موتور خودروی شما نرمال باشد، باید مقدار مناسبی از مخلوط سوخت یا هوا وجود داشته باشد. فرض بر این است که اگر بیش از حد سوخت وجود داشته باشد، خودرو سریعتر حرکت می کند. اما این مورد صحیح نیست زیرا سوخت اضافی احتراق نمی شود.

هنگامی که با نسبت هوا به سوخت مشکل دارید، عملکرد پایین خودرو را تجربه خواهید کرد. همچنین، متوجه خواهید شد که هر زمانی که خودروی شما بیکار است، دور در دقیقه به طور نامنظم حرکت می کند.

5.      دود سیاه از اگزوز

دود 1 کارکرد بالای موتور خودرو
دود سیاه از خودرو

هنگامی که موتور شما کار می کند، آلایندگی بدی ایجاد می کند. کارکرد بالای موتور خودرو و سوخت دود سیاه ایجاد می کند که سپس از لوله اگزوز شما خارج می شود.

همچنین بخوانید: علت خروج دود سیاه از اگزوز

6.      محتوای مونوکسید کربن بالا

مونوکسید کربن یک گاز خروجی خطرناک است، مبدل کاتالیزوری بیش از حد کار می کند تا هر گونه اثری از مونوکسید کربن در اگزوز را حذف کند. وقتی موتور ماشین شما پر کار است، به این معنی است که شما بنزین بیشتری تولید می کنید.

7.      شمع های دوده ای

شمع 1 کارکرد بالای موتور خودرو
رسوبات شمع خودرو

اگر موتور شما پر کار است، شمع ‌ها رسوبات سیاهی در پایین آن جمع می‌کنند. این مانع از عملکرد موثر آنها می شود. همچنین دوده راه خود را به سایر قطعات موتور پیدا می کند و باعث آسیب بیشتر می شود.

سوخت نسوخته در نهایت به مبدل کاتالیزوری راه پیدا می کند و به دلیل تعداد ناخالصی ها باعث گرفتگی آن می شود. بنابراین با گذشت زمان، مجبور خواهید شد آن را جدا کرده و جایگزین کنید.

گرفتگی موتور خودرو

موتور کارکرد بالای موتور خودرو
گرفتگی موتور خودرو

همان طور که تا این جا متوجه شدید، موتور خودروی شما یک جزء پیچیده است که شامل بسیاری از قطعات در حال کار است. اگر چیزی خراب شود، کل سیستم می تواند از حالت تعادل خارج شود و احتمالاً منجر به یک موتور توقیف شود.

موتور توقیف شده به این معنی است که قسمت عمده ای از حرکت ایستاده و باعث از کار افتادن موتور می شود.

شایع ترین علامت یک موتور گرفتگی این است که وقتی می خواهید آن را روشن کنید هیچ اتفاقی نمی افتد. رادیو و سایر وسایل الکترونیکی ممکن است خوب کار کنند، اما هنگامی که کلید را بچرخانید، استارت فقط کلیک می کند. گاهی اوقات بوی سوختگی از موتور به مشام می رسد.

در زیر لیست دقیق تری از شایع ترین علائم موتور گرفتگی آورده شده است:

علائم گرفتگی موتور خودرو

1.      موتور روشن نمی شود

وقتی موتور گیر می کند، ممکن است ماشین روشن نشود. به صورت اصولی شما باید بتوانید ماشین را روشن کنید و وسایل الکترونیکی مانند فن بخاری، چراغ ها و رادیو را روشن کنید.

2.      نقص فیزیکی

گاهی اوقات گرفتگی موتور خودرو به این دلیل است که قطعه داخلی شل شده و خود را در قطعه دیگری قرار می دهد. اگر این چیزی مانند شاتون پیستون باشد، می تواند از طریق بلوک موتور نفوذ کند.

بررسی بلوک موتور مشکل را آشکار می کند زیرا قطعات در موارد شدید ممکن است از قسمت بالایی عبور کنند.

3.      سیم های سوخته

دقت داشته باشید که موتور به خودی خود سیم های سوخته ایجاد نمی کند. این چیزی است که پس از از کار افتادن موتور اتفاق می افتد. وقتی استارت می‌خواهد موتور را بچرخاند، مشکلات بیشتری رخ می‌دهد.

استارت قادر به چرخاندن موتور نیست، بنابراین سیم ها شروع به گرم شدن بیش از حد می کنند. این زمانی است که شما بوی سوختگی را احساس می کنید.

4.      صداهای موتور

کمی قبل از گیر کردن موتور، ممکن است متوجه صداهای عجیب و غریب موتور شوید، گاهی اوقات این صداها به صورت ضربه ای خفیف ظاهر می شوند یا ممکن است یک ضربه ضعیف باشد.

در هر صورت، با شنیدن صدای تق تق، موتور به طور کامل از کار می افتد. این صدا اغلب با برخورد شاتون پیستون به میل لنگ همراه است.

در این مطلب به صورت جامع و دقیق به توضیح دلایل و علائم کارکرد بالای موتور خودرو و علت علت های گرفتگی موتور پرداختیم؛ در آخر باید بیان کنیم که هنگامی که تشخیص دادید موتور شما دچار گرفتگی شده است، گزینه های زیادی برای تعمیر ندارید! در بیشتر مواقع، تعویض موتور بسیار منطقی است.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با موضوعات مربوط به کارکرد بالای موتور خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش