3.5
(332)

اگر شما نیز جزو آن دسته از رانندگانی هستید که متوجه خارج شدن دود سیاه از اگزوز ماشین شده اید پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

در این مقاله به بررسی معنای دود سیاه خروجی اگزوز در دو موتور دیزلی و بنزینی می پردازیم. همچنین چند راه برای تعمیر آن را بررسی می کنیم.

دود سیاه از اگزوز به چه معناست؟

هنگامی که دود سیاه از اگزوز شروع به ریختن می کند، به این معنی است که موتور مقدار زیادی سوخت می سوزاند. سوخت می تواند به وفور با روغن داخل موتور مخلوط شود یا ممکن است آلوده باشد. این حالت می تواند در موتورهای بنزینی و دیزلی رخ دهد.

مواردی وجود دارد که دود سیاه به یک مشکل جزئی اشاره می کند که می تواند به سرعت برطرف شود. با این حال، دود سیاه همچنین می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی باشد، که احتمالاً حتی نیاز به تعویض موتور دارد.

برای آشنایی بیشتر با علت این موضوع می توانید از ویدیو زیر نیز استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: آشنایی با سیستم اگزوز خودرو

علل خروج دود سیاه از اگزوز

  1. گرفتگی فیلتر هوا
    اگر گرد و غبار یا آلاینده ها فیلتر هوا را مسدود کنند، هوای کافی به سیلندر برخورد نمی کند. به همین دلیل سوخت بیشتری سوزانده می شود که منجر به ایجاد دود سیاه در اگزوز می شود.
    علاوه بر این، هنگامی که خودرو تحت فشار قرار می گیرد، متوجه دود شدیدتری خواهید شد. اگر به سختی شتاب می گیرید یا بارهای سنگین را یدک می کشید، ممکن است دود سیاه بیشتری از لوله اگزوز خارج شود.
  2. انژکتور سوخت ناکارآمد
    هنگامی که انژکتورهای سوخت طبق برنامه کار می کنند، سوخت اتمیزه می شود و به طور مساوی در سیلندر پخش می شود. انژکتورهای خراب ممکن است به درستی بسته نشوند یا ممکن است مسدود شوند که هر دو منجر به مشکلاتی می شوند.

    انژکتور علت خروج دود سیاه از اگزوز
    انژکتور خراب

    اگر سوخت بیشتری به سیلندرها تزریق شود، باعث می‌شود موتور غلیظ شود. هوای کافی در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت، که می تواند منجر به دود سیاه از اگزوز شود

    1. خرابی دریچه EGR

    این دریچه وظیفه چرخش مجدد گاز خروجی را برای کاهش انتشار مواد خطرناک بر عهده دارد. گاز خروجی را می گیرد و مقداری از آن را به محفظه احتراق برمی گرداند. هنگامی که دریچه EGR در موتور دیزلی آسیب دیده یا معیوب می شود، گازهای کافی در گردش نیستند. در نتیجه دود سیاه از اگزوز شروع می شود.

    1. سنسور MAF بد

    حسگرهای جریان هوای انبوه میزان هوای ورودی به موتور را ارزیابی می کنند. با این داده ها، انژکتورها می دانند که چقدر سوخت برای احتراق ترکیب کنند. با این حال، هنگامی که سنسورها از کار بیفتند، داده های اشتباه می تواند ارسال شود. این باعث می شود که موتور فکر کند به سوخت بیش از حد لازم نیاز دارد و یک محیط کار غنی ایجاد می کند.  هنگامی که سنسور MAF از کار بیفتد، متوجه مشکلات عملکرد نیز خواهید شد.

    1. شمع های بد درخشنده (دیزل)

    اگر موتور دیزلی دارید، ممکن است شمع های برق خراب شده باشند. با این مشکل علائم دیگری مانند مشکل در راه اندازی خودرو را مشاهده خواهید کرد.

    شمع علت خروج دود سیاه از اگزوز
    شمع خودرو


    با یک چراغ تست 12 ولت می توانید شمع های برق را بررسی کنید. در برخی از مدل ها، تعویض آنها آسان است، در حالی که برخی دیگر می توانند دشوارتر باشند.

    1. سپرده موتور

    با بالا رفتن سن موتور، رسوبات شروع به شکل گیری می کنند که منجر به ایجاد دود سیاه از اگزوز می شود. محصولات جانبی احتراق در انژکتورها و محفظه احتراق شروع به تجمع می کنند. این رسوبات نه تنها می توانند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کنند، بلکه می توانند در نهایت باعث از کار افتادن کامل موتور شوند. برای جلوگیری از این رسوب‌ها، استفاده از نوع سوخت مناسب و انتخاب آن از جایگا ه‌های درجه یک مهم است.

    نحوه رفع دود سیاه از اگزوز

    1. سیستم هوای پاک

    برای اینکه احتراق طبق برنامه عمل کند، باید مقدار مناسبی هوا وارد موتور شود. در صورت کمبود هوا، سوخت فقط تا حدی می سوزد و منجر به دود سیاه می شود. اولین قدم این است که فیلتر هوا را بررسی کنید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید. این قطعه باید به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم به طور منظم تعویض شود. تعویض فیلتر هوا فقط باید چند دلار هزینه داشته باشد و این کار آسانی است که به ابزار خاصی نیاز ندارد.

    2. افزودنی های سوخت را اعمال کنید

    رسوبات و زباله های حاصل از فرآیند احتراق می توانند در سیلندرها و انژکتورهای سوخت جمع شوند. با تجمع رسوبات، مصرف سوخت کاهش می یابد، عملکرد کاهش می یابد و دود سیاه دیده می شود. با این حال، افزودنی هایی با مواد شوینده موجود است که رسوبات را پاک می کند. برای استفاده از آنها، به سادگی دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید، به طور کلی به شما دستور می دهد که محتویات را پس از پر کردن در باک بنزین قرار دهید.

    3. سنسورها را تغییر دهید

    اگر سنسور جریان هوای انبوه اطلاعات اشتباهی را ارسال کند، مقدار زیادی سوخت در محفظه احتراق وجود خواهد داشت. می توانید سنسور را در داخل محفظه فیلتر هوا پیدا کنید.

    در برخی موارد، می توان به سادگی سنسور را تمیز کرد و دوباره آن را نصب کرد. در مواقع دیگر، برای اطمینان از خواندن صحیح، می خواهید آن را جایگزین کنید.

    4. شمع های برق (دیزلی) را تعویض کنید

    اگر یک وسیله نقلیه دیزلی رانندگی می‌کنید و اخیراً شمع‌ها را عوض نکرده‌اید، ممکن است اکنون زمان خوبی باشد. درست مانند شمع های موتور گازی، شمع های برق باید به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم تعویض شوند. می توانید برنامه خدمات را در دفترچه راهنمای مالک خود برای بازه زمانی مناسب بیابید.

نحوه کاهش دود سیاه از موتور های دیزلی

موتورهای دیزلی اغلب کثیف و با صدای بلند به نظر می رسنددر حالی که دود سیاه ممکن است یک اتفاق رایج در این موتورها به نظر برسد، اما هرگز طبیعی نیستبا این حال، وقتی دود سیاه موتور دیزل خود را می بینید، دلیلی برای وحشت وجود ندارد، زیرا بیشتر دلایل آن رفع آسان است.

دیزلی 1024x576 علت خروج دود سیاه از اگزوز
خارج شدن دود سیاه از موتور های دیزلی

1. فیلتر هوا را عوض کنید

اگر می خواهید دود سیاه موتور دیزل خود را کاهش دهید اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیلتر هوا را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن را تعویض کنید.

فیلتر هوا علت خروج دود سیاه از اگزوز
تعویض فیلتر هوا

دود سیاه نشانه روشنی است که سوخت تنها در محفظه احتراق تا حدی می سوزد. هنگامی که موتور دیزلی که کار می کند سوخت را می سوزاند، آب و CO2 باقی می ماند. دود سیاه نشان دهنده این است که چیزی مانع از سوختن کامل سوخت می شود که معمولاً ناشی از عدم تعادل نسبت هوا به سوخت است.

اولین جایی که باید نگاه کرد مخلوط هوا است که به محفظه احتراق می رودساده ترین تعمیر تعویض فیلتر هوای موتور است که ممکن است گرفتگی داشته باشد. اگر هوای کافی به موتور راه پیدا نکند، نسبت هوا به سوخت بالا خواهد رفت و سوخت دیزل نسوخته باقی خواهد ماند.

علائم گرفتگی فیلتر هوا

به غیر از دود سیاه که از وسیله نقلیه دیزلی می آید، می توانید انتظار داشته باشید که علائم دیگری را نیز تجربه کنید. عدم تعادل باعث کمبود نیرو می شود، به خصوص در هنگام شتاب گیری یا اگر موتور را به شدت فشار می دهید.

از آنجایی که موتور آنطور که باید کار نمی کند، مصرف سوخت نیز کاهش می یابدمی توانید فیلتر هوای موتور را خارج کرده و آن را بررسی کنید. اگر کثیف و گرفتگی به نظر می رسد، برای عملکرد بهتر آن را تعویض کنید.

2. سنسور MAF را تعویض یا تمیز کنید

مسئله دیگری که می تواند بر نسبت هوا به سوخت تأثیر بگذارد، سنسور MAF بد است. سنسور جریان هوای انبوه تضمین می کند که مقدار مناسب سوخت با هوای ورودی به محفظه احتراق مخلوط می شود.

هنگامی که سنسور MAF از کار بیفتد، می تواند مقدار نامناسبی از جریان هوای ورودی به سیستم را بخواند، که باعث می شود سوخت بیش از حد لازم یا کمتر اضافه شود. چیزی که برای شما باقی می ماند دود سیاه ناشی از سوخت نسوخته و لیست بلندبالایی از مشکلات دیگر است

اگر خوش شانس هستید، اغلب کافی است سنسور MAF را با یک پاک کننده الکترونیکی با دقت تمیز کنید. اما باید بسیار مراقب باشید تا به سنسور آسیب نرسانید.

بخوانید: آشنایی با صدا خفه کن اگزوز

علائم بد بودن سنسور MAF

معمولاً وقتی سنسور MAF خراب می شود، چراغ Check Engine روشن می شودشما باید بتوانید کدهای مشکل را با اسکن OBDIIخود بخوانید .

با این حال، ممکن است متوجه دود سیاهی که از اگزوز می آید یا در شتاب گیری مشکل داشته باشید. یک سنسور جریان هوا جرم بد همچنین می‌تواند منجر به خاموشی خشن، مصرف سوخت ضعیف و راه‌اندازی سخت شود.

راه نهایی برای کاهش دود سیاه ممکن است ساده ترین راه حل باشد، اما تمام مشکلات موتور شما را حل نمی کند. اگر خودرو قدیمی‌تر و مایل‌های زیادی طی کرده باشد، مشکل ممکن است ناشی از تجمع کربن انباشته باشد.

با افزودنی دیزل، تجمع کربن را می توان برای موتور کارآمدتر تمیز کرد. با این حال، شما می خواهید مطمئن شوید که یک افزودنی دیزل با کیفیت بالا مانند Liqui Moly یا Lucas انتخاب می کنید.

3. از مواد دیزل استفاده کنید

راه نهایی برای کاهش دود سیاه ممکن است ساده ترین راه حل باشد، اما تمام مشکلات موتور شما را حل نمی کند. اگر خودرو قدیمی‌تر و مایل‌های زیادی طی کرده باشد، مشکل ممکن است ناشی از تجمع کربن انباشته باشد.

افزودن علت خروج دود سیاه از اگزوز
استفاده از مواد اضافی

با افزودنی دیزل، تجمع کربن را می توان برای موتور کارآمدتر تمیز کرد. با این حال، شما می خواهید مطمئن شوید که یک افزودنی دیزل با کیفیت بالا مانند Liqui Moly یا Lucas انتخاب می کنید.

نشانه هایی که موتور به یک افزودنی دیزل نیاز دارد

افزودنی‌های دیزلی برای انجام کارهایی بیش از اصلاح وضعیت دود سیاه عالی هستند. شما می توانید انواع مختلفی از افزودنی های سوخت را در بازار بیابید که هر کدام دارای مواد منحصر به فرد برای هدف خاصی هستند.

به عنوان مثال، ممکن است قبل از زمستان برای تثبیت سوخت از یک افزودنی سوخت استفاده کنید. شما همچنین می توانید فرمولی انتخاب کنید که دارای مواد شوینده برای موتور تمیزتر است که طول عمر را افزایش می دهد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل خارج شدن دود سیاه از موتور های بنزینی و دیزلی آشنا نماییم و آموزش دهیم که چگونه می توانید از این مسئله جلوگیری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
30 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
داش مهتی
داش مهتی
1 سال پیش

دود سیاه از اگزوز موتور کاترپیلار در هنگام باد و گردو خاک زیاد دیدم دستگاه خاموش کردم فیلتر خیلی خاک گرفته از توضیحات شما تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  داش مهتی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خرسندیم از اینکه مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم می‌توانید با شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمائید.

بهزاد
بهزاد
1 سال پیش

سلام پارس سال دارم وقتی گاز تا اخر میگیرم دود سیاه میاد اخر گاز .بو بدیم میکنه ماشین روشنه.چند جا تنظیم متور بوردم دیاگ زدن ولی همه چیز گوفتن تنظیم .وسالمه ممنون میشم راهنمای کنید

اوسا قربان
اوسا قربان
در جواب  بهزاد
1 سال پیش

سلام دوست عزیز سوزن انژکتورتور بشور شمع وایر تعویض فیلتر بنزین تعویض کن درست میشه

حسن آقایی
در جواب  بهزاد
1 سال پیش

مکانیک خوب الان نیست ولوازم تعویض می کنند عیب کارتو نمی گیرن

محسن
محسن
در جواب  حسن آقایی
1 سال پیش

الان سیم وایر که مستهلک شده چکار کنه مکانیک مگه قدیمه که ماشین با شستن کاربرات تعمیر بشه تمام قطعات عمر مفید دارن باید تعویض بشن . قطعه نو درست عمل نمیکنه چه برسه به تعویضیش

حسین
حسین
در جواب  بهزاد
6 ماه پیش

سلام ماشین منم همین مشکل داری کسی می دونه راهنمایی کنه

میتی
میتی
1 سال پیش

وقتی گازو میچسبونم دود سیاه از اگروز خارج میشود و روغن موتور در مسافتی کم میشود وموتور بدون بخار و دود ابی است….ماشینم پراید دوگانه سی ان جی کارخانه….خواهشن راهنمایی کنید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میتی
1 سال پیش

با سلام
این مشکل از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا به وجود می آید که می‌تواند ناشی از:
سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی
نشتی در انژکتورها
خراب بودن سنسور اکسیژن
کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد.
مشکل کم کردن روغن موتور را باید حتما به یک کارشناس مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل دلیل آن را جستجو نماید.

مقدم
مقدم
1 سال پیش

سلام ماشینم تیبا دو صفره یک سال خوابیده بود باتری وصل کردم روشن کردم دود سیاه بدبو از اگزوز خارج شد علتش چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مقدم
1 سال پیش

با سلام
تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند.

محمد
1 سال پیش

ماشینم ساینا s است و روی سپر دود سیاه است میشه کمک کنید

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط محمد
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام خروج دود سیاه از اگزوز نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا، تعویض فیلتر ضروری است. توصیه می شود برای بررسی و چکاپ کامل سیستم الکتریکی خودروی خود به یک متخصص… خواندن ادامه ...

صدرا
در جواب  محمد
1 سال پیش

خیلی ممنون

صدرا
1 سال پیش

سلام ماشنیم سایناsصفر است دود سیاه رو سپر عقب است میشه راهنمایی کنید

محمد
1 سال پیش

ماشین صفر است

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام ماشینم پرایده وقتی روشنه دود سیاه از ماشین بیرون میزنه مشکلش چیه

ارمین
ارمین
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر وقتی ماشینو گاز میدم و دور موتور میاد. رو سه چهار دود سیاه در میاد و اینکه به تازگی روغن موتورو عوض کردم ولی وقتی چکش کردم خیلی بوی روغن سوخته میداد مشکل چقد جدیه؟
و اینکه وقتی ماشینو روشن میکنم یخورده صدا پیچیده توی موتور

کیان باتری
در جواب  ارمین
11 ماه پیش

با سلام تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودرو کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر… خواندن ادامه ...

مریم
مریم
9 ماه پیش

چپ کردم بعدازدوماه که از صافکاری وجلوبندیساز تحویل گرفتم ماشین سه کارمیکنه ریپ میزنه وبشدت دودسیاه میکنه لطفأ راهنماییم کنید دیگه پول ندارم واسه تعمیرکار خواهشا راهنمایی کرده بزرگوار

ارین
9 ماه پیش

سلام دوستان واسه ماشینم به مشکل پیش اومده ممنون میشم کمک کنید
صبح ها وقتی ماشین رو روشن میکنم پت پت می‌کنه تا چند دقیقه ولی بعداز چند دقیقه ماشین گرم بشه درست میشه صداش دلیلش چیه ممنون میشم کمک کنید

Mostafa
Mostafa
8 ماه پیش

استاد ماشینم پراید زیمنسه دوگانه دست بود ک سیستم cng رو برداشتم …الانم گاز میدم دود سیاه میکنه و وقتی پامو از رو گاز برمیدارم پت پت میکنه
سوزن اورینگش عوض شده و شمع و وایر عوض شده
سنسنور اکسیژن و مپ و تمیز کردم …در حالت درجا هیچگونه دودی رنگی خارج نمیشه

رسول
رسول
7 ماه پیش

سلام. خیلی خیلی ممنونم بابت این اطلاعات مفیدتون و پاسخگویی دقیق….

فرزاد
فرزاد
6 ماه پیش

سلام پراید مدل ۹۹ دارم دود سیاه از اگزوز میاد بیرون روغنشو دیر عوض کردن (۵هزار)۲هزار بیشتر کار کردم باهاش نیم لیتر داخل موتور مونده بود ماشینمم کمکار هستش ۴۰هزار مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید

یحیی یوسفی
یحیی یوسفی
6 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر.
ماشین ۴۰۵ مدل ۸۵ دارم صبح ها وقتی سرد هست روشن نمیشه ولی بعد روشن شدن طول روز با یه استارت روشن میشه.و تو بنزین ماشین بعضا ۳۰ ثانیه میگیره ول میکنه و دود سیاه میده بیرون و بوی بدی تو کابین میپیچه.
ممنون میشم مشکل ماشینو بهم بگین

یونس
یونس
در جواب  یحیی یوسفی
4 ماه پیش

سلام منم ۴۰۵ مدل ۸۵ منیفولد xum دارم دقیقا همین مشکل رو دارم

امیر
امیر
در جواب  یحیی یوسفی
4 ماه پیش

سلام دقیقا عین ماشین منه ۲۰۶تیپ دو اصلا کسی هم بلد نیس درستش کنه بدبختانه

سعید
سعید
5 ماه پیش

سلام من ۴۰۵ دارم دودسیاه از اگزوز بیرون میاد بعد هرچی گاز میدم دور موتور روی۴۰۰۰ میره موتور میخواد بترکه ولی راه نمیره .

milad
milad
2 ماه پیش

سلام موقعی که هوا سرده ماشین بد روشن میشه و وقتی در حالت درجا دور موتور رو به بالای 3 هزار میبرم موتور ریپ میزنه و دود سیاه از اگزوز خارج میشه روی زمین هم پودر سیاه از اگزوز میریزه . اگر حرکت کنم ماشین به محض رسیدن به 3000 وایمیسته دور موتورش میاد پایین باز دوباره راه میفته . این روند تا موقعی که ماشین گرم بشه ادامه داره و بعد خوب میشه . البته گاهی پیش اومده چند دقیقه بعد از خوب شدند تو سرعت 60 یک دفعه ریپ بزنه و باز دوباره خوب بشه . ماشین مشکل… خواندن ادامه ...

کیان باتری
در جواب  milad
2 ماه پیش

با سلام درود بر شما مشکلی که بیان نمودید نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودروی شما کاربراتوری است احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا، تعویض… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش