4.7
(228)

خنک کننده های مختلف زیادی وجود دارد که دارای رنگ های متفاوتی هستند. سبز و نارنجی دو رنگ رایجی هستند که پیدا می کنید، اما آیا می توانید آنها را با هم ترکیب کنید و تفاوت آنها چیست؟ تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی در چیست؟ برای آشنایی با این خنک کننده تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

هر دو برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و یخ زدن موتور طراحی شده اند، اما تفاوت های مشخصی وجود دارد. خودروهای قدیمی با قطعات فلزی بیشتری ساخته می شوند، در حالی که خودروهای جدید با قطعات نایلونی و آلومینیومی عرضه می شوند. برای محافظت بهتر از سیستم، خنک کننده سبز در خودروهای قدیمی تر استفاده می شود، در حالی که از رنگ نارنجی برای مدل های جدیدتر استفاده می شود.

در این مقاله به نحوه عملکرد هر نوع خنک کننده می پردازیم. همچنین بحث می کنیم که آیا می توان این دو خنک کننده را با هم مخلوط کنید یا خیر.

خنک کننده چیست؟

ضد یخ مایعی است که برای محافظت از خودرو با آب مخلوط شده است. به صورت کلی مهم ترین وظیفه این محلول در این است که موتور را در دمای کارکرد مطمئن نگه‌ دارد و در عین حال از یخ زدن آن نیز جلوگیری می کند.

برای تهیه بیشتر خنک کننده ها، مخلوط ضد یخ را با مقدار مساوی آب مخلوط می کنید. درست است که آب به خودی خود موتور را خنک می کند، اما آنقدرها موثر نیست. در واقع، زمانی که موتور خیلی داغ می شود، آب تبخیر می شود و در آب و هوای سردتر می تواند یخ بزند. هر دوی این شرایط موتور شما را در معرض آسیب قرار می دهد.

در این میان دو تا از شناخته شده ترین رنگ های خنک کننده سبز و نارنجی هستند.

تفاوت بین خنک کننده سبز و نارنجی

تفاوت اصلی ضدیخ سبز و نارنجی در مواد تشکیل دهنده آن است. خنک کننده  سبز از فناوری افزودنی معدنی استفاده می کند در حالی که نارنجی از فناوری اسید آلی استفاده می کند. رنگ نارنجی برای خودروهای جدیدتر با بلوک آلومینیومی مناسب تر است، در حالی که رنگ سبز برای خودروهای قدیمی بهتر است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت میان این دو ضدیخ می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

در ادامه جزئیات بیشتری از تفاوت های این خنک کننده ها آورده شده است:

1. خنک کننده سبز

این خنک کننده موتور به طور خاص برای وسایل نقلیه قدیمی ساخته شده است که قدمت آن قبل از سال 2000 است. خنک کننده سبز در سیستم های طراحی شده با مس و فولاد استفاده می شود. ترکیب سبز از قطعات فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

خنک کننده 1024x576 تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی
ضد یخ سبز

در این ترکیب، فناوری افزودنی معدنی (IAT) به مخلوط اضافه می شود. IAT حاوی چندین ترکیب مانند سیلیکون و فسفات مخلوط با اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول است. فسفات ها از اسید فسفریک به دست می آیند و برای از بین بردن چربی و روغن همراه با آب نرم کننده استفاده می شوند. سیلیکون ها به عنوان درزگیر فلزی استفاده می شوند و از آسیب های ناشی از سایش، مواد شیمیایی و رطوبت محافظت می کنند. در نهایت برای حفظ دمای موتور از اتیلن یا پروپیلن گلیکول استفاده می شود.

2. خنک کننده نارنجی

ضد یخ نارنجی همچنین به محافظت در برابر خوردگی و سایش کمک می کند، اما برای وسایل نقلیه ساخته شده از فلز زیاد مناسب نیست. در عوض، در مدل های جدیدتر که از نایلون و آلومینیوم ساخته شده اند استفاده می شود.

نارنجی تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی
ضد یخ نارنجی

در داخل خنک کننده نارنجی رنگ کربوکسیلات وجود دارد که باعث کاهش خوردگی می شود. با این حال، این مواد مانند خنک کننده سبز رنگ به قطعات غیر فلزی آسیب نمی رساند.

در دهه 1990 سیستم ها با مس فولاد کمتر ساخته شدند. این زمانی بود که جنرال موتورز DexCool را منتشر کرد که فناوری اسید عالی را برای کاهش زنگ زدگی ترکیب می ‌کند. با این حال، مایع خنک ‌کننده نارنجی، وقتی که خیلی کم می ‌شود، به اکسیژن اجازه ورود به سیستم را می‌دهد. این خطا منجر به آسیب به قطعات داخلی و گرفتگی می شود.

دیگر ضد یخ ها با رنگ های متفاوت

در حالی که محصولات ضد یخ سبز و نارنجی جزو رایج ترین هستند، می توانید خودرو هایی را نیز پیدا کنید که از ضد یخ صورتی، آبی یا طلایی استفاده می کنند. این تا حد زیادی به سازنده وسیله نقلیه شما و نوع مایع خنک کننده ای که آنها تصمیم گرفته اند در وسیله نقلیه بگذارند بستگی دارد.

صوذتی تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی
انواع ضد یخ

تفاوت بین این خنک کننده ها متفاوت است، اما تقریباً همیشه به انواع مواد افزودنی مورد استفاده در هر ضد یخ برمی گردد. همه آنها بر پایه گلیکول هستند، اما افزودنی هایی که استفاده می کنند تفاوت زیادی ایجاد می کند.

اگر نمی توانید مایع خنک کننده دقیقی را که وسیله نقلیه شما استفاده می کند پیدا کنید، قبل از اضافه کردن مایع خنک کننده جدید، در نمایندگی توقف کنید یا کل سیستم را شستشو دهید. ه خاطر داشته باشید که افزودن نوع خنک کننده متفاوت به خودروی تحت گارانتی می تواند گارانتی را باطل کند.

بیشتر بدانید: راهنمای استفاده و خرید بهترین ضد یخ ماشین

آیا مخلوط کردن انواع خنک کننده اشکالی ندارد؟

از آنجایی که انواع مختلفی از ضد یخ وجود دارد، نتایج دقیق مخلوط کردن ضد یخ بسته به ضد یخ ‌هایی که مخلوط می ‌کنید متفاوت خواهد بود؛ اما پاسخ کوتاه این است که هرگز نباید انواع مختلف ضد یخ را با هم مخلوط کنید.

به عنوان مثال، اگر ضد یخ سبز و نارنجی را مخلوط کنید، این دو نوع مختلف افزودنی با هم مخلوط می شوند و منعقد می شوند. به طور خلاصه، آنها غلیظ می شوند و سیستم را لکه دار می کنند. این نه تنها طول عمر مایع خنک کننده را کوتاه می کند، بلکه می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب به سیستم شما شود.

بنابراین هرگز نباید خنک کننده نارنجی و سبز را با هم مخلوط کنید. وقتی این دو با هم ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که منجر به ضخیم شدن می شود که نباید اتفاق بیفتد. چیزی که برای شما باقی می ماند یک ماده ژل است که مانند مایع عمل نمی کند!

این ژل نمی‌تواند به‌ درستی در سیستم حرکت کند، که منجر به مشکلات زیادی می‌شود.

هنگامی که سیستم نمی تواند به درستی خنک شود، بیش از حد گرم می شود و منجر به خرابی فاجعه بار می شود. به عنوان یک مثال، هزینه تعویض پمپ آب در وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید.

آیا می توان به جای خنک کننده از آب استفاده کرد؟

در مواقع اضطراری که فقط به آب دسترسی دارید می توانید به جای مایع خنک کننده از آب استفاده کنید. اما توصیه می شود بلافاصله پس از تعمیر نشتی، سیستم را با مخلوط خنک کننده صحیح پر کنید. هرگز در طولانی مدت فقط با آب رانندگی نکنید.

مایع 1024x576 تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی
استفاده از آب بجای ضد یخ

قطعا استفاده از آب برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود، حتی اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید. اگر فقط از آب استفاده کنید می تواند باعث زنگ زدگی داخلی، گرمای بیش از حد و سایر مشکلات موتور شما شود.

تفاوت خنک کننده در مقابل آب

1. نقطه جوش

تعداد کمی از مردم به تفاوت نقطه جوش بین آب و خنک کننده فکر می کنند. با این حال، واضح است که دمای کارکرد وسیله نقلیه شما گرمتر از نقطه جوش آب خواهد بود.

بدون ضد یخ، موتور خودرو بیش از حد گرم می شود. مایع داخل آن می جوشد و تبخیر می شود و شما را مجبور می کند وسیله نقلیه خود را متوقف کنید تا موتور بتواند خنک شود. همچنین می توانید با گرم شدن بیش از حد موتور به آن آسیب جدی وارد کنید.

2. نقطه انجماد

اگر در آب و هوای خنک تری زندگی می کنید، می توان برعکس آن را گفت. بدون ضد یخ در سیستم خنک کننده، سیستم یخ می زند.

هنگامی که رادیاتور شما یخ می زند، خودرو دچار مشکلات بزرگی می شود. در واقع، رادیاتور ممکن است ترک بخورد و سیستم خنک کننده شما را بی فایده کند.

3. حفاظت از خوردگی

با گذشت زمان، مواد معدنی موجود در آب رسوباتی در رادیاتور ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث از کار افتادن درست آن شود. آب همچنین برای فلزات خورنده است، بنابراین زنگ زودتر تشکیل می شود. هر دوی این شرایط برای موتور خودروی شما خطرناک هستند، به همین دلیل است که خنک کننده دارای افزودنی های ویژه ای برای جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی است.

زمانی که ضدیخ را مخلوط می کنید باید همیشه از آب مقطر استفاده کنید زیرا هیچ ناخالصی در آن وجود ندارد. با مخلوط مناسب، اجزای فلزی به درستی محافظت می شوند و عمر طولانی را تضمین می کنند.

چرا استفاده از خنک کننده مهم است؟

هنگامی که گرمای ایجاد شده توسط یک موتور احتراق داخلی افزایش می یابد، می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند که تعمیر آنها پرهزینه است. نه تنها واشر سر می تواند منفجر شود، بلکه سر سیلندر نیز می تواند پیچ ​​خورده و آسیب شدیدی به موتور وارد شود.

با استفاده از آب در موتور، مایع تبخیر شده و می جوشد و خودرو بدون مایع باقی می ماند. از سوی دیگر، در آب و هوای سرد، خطر یخ زدن آب بیشتر است که منجر به ترک در رادیاتور، ترک خوردن بلوک موتور یا خرابی هسته بخاری می شود.

هر خودروساز دارای پیکربندی متفاوتی برای سیستم خنک کننده است که برای محافظت کامل به خنک کننده خاصی نیاز دارد. شما نمی خواهید از ضد یخ غیر از ضدیخ که توصیه می شود استفاده کنید، وگرنه می توانید ضرر بیشتری نسبت به سود داشته باشید.

نشت مایع خنک ‌کننده هنگام کار نکردن خودرو

ممکن است فکر کنید وقتی موتور روشن است، مایع خنک‌کننده بیشتر از خودرو به بیرون نشت می‌کند، اما اینطور نیست. هنگامی که موتور کار می کند، مایع خنک کننده در سیستم گردش می کند و نشت آن را دشوارتر می کند. بنابراین، چه چیزی باعث نشت مایع خنک کننده در هنگام کار نکردن ماشین می شود؟

نشت 1024x576 تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی
نشت مایع موتور

نشتی مایع خنک کننده زمانی که ماشین کار نمی کند می تواند ناشی از شلنگ های آسیب دیده، درپوش بد رادیاتور، رادیاتور خراب یا پمپ آب معیوب باشد. همچنین ممکن است هسته بخاری بد یا واشر سر منفجر شده باشدواشر منیفولد ورودی بد نیز می تواند مقصر باشد.

مناطقی که باید برای نشت مایع خنک کننده بررسی شوند

1. رادیاتور / درپوش

اولین جایی که باید به دنبال نشتی بود، اطراف رادیاتور است. ممکن است لازم باشد رادیاتور را از برگ ها، خاک و زباله پاک کنید تا ببینید مایع خنک کننده از کجا می آید.

همچنین باید درپوش رادیاتور را بررسی کنید تا ببینید آیا آسیب دیده است یا خیر. باید به طور ایمن به رادیاتور متصل شود تا از نشتی و سایر عواقب جلوگیری شود.

2. شیلنگ

در سراسر سیستم شیلنگ هایی وجود دارد که باید بررسی شوند. اگر شلنگ پاره شده باشد، مایع خنک کننده باید از سطح آن چکه کند. بسته به محل سوراخ، نشتی ممکن است تنها زمانی رخ دهد که موتور روشن یا خاموش باشد، بر اساس محل قرارگیری مایع خنک‌کننده در آن زمان.

شما همچنین باید به دنبال ترک در سطح شیلنگ باشید. حتی اگر هنوز سوراخی وجود نداشته باشد، مایع خنک کننده به راحتی می تواند از شکاف نفوذ کند.

3. زیر وسیله نقلیه

زیر خودرو قرار بگیرید و نشت مایع خنک کننده را به خوبی بررسی کنید. بسته به نوع استفاده شما، مایع آبی، نارنجی یا سبز خواهد بود.

با تعیین محل نشتی، تصور بهتری از این که چه قسمتی ممکن است خراب شده باشد خواهید داشت. اگر با نشتی مایع خنک کننده رانندگی کرده اید، ممکن است به قسمت های دیگر منفجر شده باشد. زیرشاخه را بشویید و دوباره آن را بررسی کنید تا متوجه شوید نشتی از کجاست.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تفاوت بین ضد یخ سبز و نارنجی آَشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش