4.3
(196)

اگر چراغ ESP BAS را روی داشبورد خود می بینید، مهم است که بفهمید معنی آن چیست و علت آن چیست. در این مقاله از کیان باتری هر دوی این موارد را توضیح می دهیم و راه حل های ممکن را به شما ارائه می دهیم.

داشبورد خودروی شما مملو از چراغ های هشدار دهنده است که به شما می گوید چه زمانی مشکلی پیش آمده است. بنابراین، وقتی چراغ ESP BAS روشن می شود به چه معناست؟ اگرچه ممکن است به اندازه چراغ چک موتور یا چراغ ABS قابل تشخیص نباشد، اما هرگز نباید شما این هشدار را نادیده بگیرید.

چراغ ESP BAS نشان دهنده مشکلی در برنامه پایداری الکترونیکی یا برنامه کمکی ترمز خودرو شما است. برخی از دلایل اصلی این نور عبارتند از معیوب بودن سنسورهای سرعت چرخ، مشکلات مربوط به سنسور زاویه فرمان، سوئیچ ترمز بد یا سایر خرابی های سیستم ترمز.

esp system 5 بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
چراغ ESP

در این مقاله ما عملکرد ESP BAS Light را به شما اوضیح می دهیم، ما همچنین نحوه رفع عیب را بررسی می کنیم تا بتوانید بدون هیچ چراغ هشدار دهنده روی داشبورد سفر کنید. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

معنی و عملکرد ESP

چراغ ESP BAS مشکلات مربوط به برنامه پایداری الکترونیکی یا برنامه کمک ترمز را نشان می دهد. این چراغ مانند سایر چراغ های داشبورد عمل می کند و به شما هشدار می دهد که مشکلی وجود دارد تا بتوان آن را تعمیر کرد.

این چراغ برای مشکلات مختلف از خفیف تا جدی روشن می شود. با این حال، کدها را می توان با کمک یک اسکنر کد دستی که با این سیستم ها سازگار است خواند. یکی از این دستگاه دیاگ خودرو است.

بیشتر بدانید: سیستم پایداری ESP خودرو چیست؟

برای آشنایی بیشتر با کارایی این سنسور می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

علت روشن شدن چراغ ESP

1.      سنسور زاویه فرمان معیوب

سنسور بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
سنسور زاویه فرمان

وسایل نقلیه مدرن دارای حسگرهای پیشرفته هستند، از جمله یکی برای زاویه فرمان. متأسفانه، این سنسور همچنین به اکثر دلایل روشن شدن ESP BAS Light منجر می شود.

سنسور فرمان، فرمان را در راستای چرخ های خودرو نگه می دارد. با کمک سنسور، خودرو بر اساس ورودی داده شده توسط سنسور زاویه فرمان، می داند که فرمان را به کدام سمت می چرخانید.

حسگر ممکن است به دلیل اتصال ضعیف تماس خود را از دست بدهد و منجر به روشن شدن نور شود. همچنین می تواند به این معنی باشد که سنسور از کار افتاده است.

2.      سنسور سرعت چرخ بد

چرخ بد بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
سنسور سرعت

هر چرخ دارای یک سنسور سرعت است که سرعت حرکت چرخ را اندازه گیری می کند. این سنسورها همچنین بخشی از سیستم ESP BAS خودرو هستند. با کمک این سنسورها، سیستم ESP BAS می تواند تشخیص دهد که چه زمانی کشش از بین رفته است، بنابراین می تواند با این مشکل مقابله کند.

در شرایط عادی، چراغ ESP BAS می تواند روشن شود زیرا کشش به طور لحظه ای از بین رفته است. با این حال، به محض حل شدن وضعیت، چراغ باید خود به خود خاموش شود. اگر اینطور نیست، احتمال خراب بودن یکی از سنسورهای سرعت چرخ وجود دارد.

3.      سوئیچ ترمز ناموفق

سوییچ بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
سوییچ ترمز

سوئیچ ترمز نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ شود. حتی اگر قرار است این بخش برای همیشه باقی بماند، همیشه این احتمال وجود دارد که شکست بخورد.

هنگامی که پدال را فشار می دهید، سوئیچ چراغ های ترمز عقب را روشن می کند. اگر کار نمی کند، افراد پشت سر شما ممکن است ندانند که شما در حال توقف یا کاهش سرعت هستید. به همین دلیل است که به محض اطلاع از ایراد، کلید خراب باید تعویض شود.

4.      مسائل سیم کشی

سیم های زیادی بین تمام سنسورهای مختلف و ماژول کنترل ABSوجود دارد. سیم کشی سنسورهای سرعت چرخ ABS به چرخ ها می رود و گاهی اوقات آسیب می بیند.

این در مدل‌ های جدید خودرو زیاد رایج نیست، زیرا سیم‌ کشی‌ ها اغلب بسیار محافظت می ‌شوند، اما اگر شما بدشانس باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. نکته بد در مورد مسائل سیم کشی این است که اگر با تجربه نباشید پیدا کردن آنها بسیار دشوار است.

چرا میتوان چراغ ESP را خاموش کرد؟

چراغ بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
بررسی علت روشن بودن چراغ ESP

 

ساده ترین راه برای تعیین علت نور ESP BAS این است که کدهای مشکل را با یک اسکنر OBD2 از ماژول کنترل ABS در ماشین خود بخوانید. این به شما کمک می کند تا به جای حدس زدن و تعویض قطعات، مشکل را پیدا کنید یا عیب یابی را شروع کنید.

در اینجا چند چیز رایج دیگر وجود دارد که می تواند چراغ هشدار ESP Bas را تعمیر کند:

1.      سنسور زاویه فرمان را مجدد کالیبره کنید

گاهی اوقات، حسگر زاویه فرمان فقط باید کالیبره شود. شما می توانید این کار را در مسیر خود بدون هیچ ابزار خاصی انجام دهید.

پشت فرمان ماشین خود بنشینید و به آرامی چرخ را از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید تا قفل شود. همچنین ممکن است لازم باشد کلید را چرخه کنید تا کالیبراسیون اعمال شود.

در برخی موارد، یک اسکنر OBDII می تواند سنسور زاویه فرمان را مجددا کالیبره کند. کدها را بخوانید و در صورت نیاز دوباره کالیبره کنید.

2.      سنسور زاویه فرمان را تعویض کنید

اگر کالیبراسیون مشکل را برطرف نکرد، ممکن است لازم باشد سنسور را تعویض کنید. خوشبختانه این کار معمولاً ساده است و فقط نیاز به استفاده از سوکت و راکت دارد.

ابتدا مطمئن شوید که باتری را از برق کشیده اید. سپس باید با فشار دادن گیره ای که در پشت چرخ قرار دارد، کیسه هوا را از روی فرمان جدا کنید. فرمان را در مرکز قفل کنید و از سوکت و راکت خود برای جدا کردن مهره اصلی استفاده کنید.

موقعیت چرخ را علامت بزنید تا بدانید مرکز کجاست. پس از برداشتن فنر ساعت، سنسور را خواهید دید. آن را بیرون بیاورید و جدید را دوباره داخل آن قرار دهید. همه چیز را به بالا وصل کنید و خودرو را روشن کنیدهمچنین باید سیستم را مجدداً کالیبره کنید تا چراغ خاموش شود.

3.      سنسور سرعت چرخ را تعویض کنید

در پشت هر مجموعه از دیسک های ترمز، می توانید سنسور سرعت چرخ را پیدا کنید. به دلیل دسترسی آسان به آن، تعویض سنسور معیوب نسبتاً ساده است، اما گاهی اوقات ممکن است در اثر زنگ زدگی گیر کند.

خودرو را بالا ببرید و چرخ آسیب دیده را بردارید. وقتی سنسور را در می آورید، می توانید حسگر جدید را به راحتی در جای خود قرار دهید.

4.      سنسور سوئیچ ترمز جدید را نصب کنید

با اسکنر کد OBDII خود، می توانید مشکلات سنسور سوئیچ ترمز را پیدا کنید. برخلاف برخی از سنسورهای دیگر، این یکی ارزان است.

آن را در بالای پدال ترمز خواهید یافت، به سادگی سنسور معیوب را از برق بکشید و حسگر جدید را در آن قرار دهید. همچنین ممکن است لازم باشد هر کدی را که برای خاموش کردن چراغ تنظیم شده است، بازنشانی کنید.

5.      ترمزها را تعمیر کنید

اگر زمان کار ترمز است، آن را انجام دهید و ببینید که آیا چراغ را خاموش می کند یا خیر. ماشین را روی پایه های جک قرار دهید و چرخ ها را بردارید. وقتی کالیپر ترمز را باز می کنید، مطمئن شوید که آن را در جایی قرار داده اید، تا هیچ یک از خطوط شکسته نشود.

از اینجا می توانید روتور را جدا کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اگر هنوز مواد زیادی در دسترس است، ممکن است ترجیح دهید آن را مجدداً نمایان کنید. علاوه بر این، تعویض لنت ترمز کار سختی نیست.

این مشکل زمانی ایجاد می شود که کولیس گیر کرده باشد. مگر اینکه تخصص پیشرفته ای در سیستم ترمز داشته باشید، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای داشته باشید.

معنی نور TCS

TCS بررسی علت روشن بودن چراغ ESP
روشن شدن چراغ TCS

چراغ کنترل کشش (TCS) زمانی روشن می شود که یک کد مشکل در سیستم کنترل کشش ذخیره شده باشد. سیستم کنترل کشش به شما کمک می کند تا در صورت عدم کشش یک یا چند چرخ در حین رانندگی، کنترل وسیله نقلیه خود را کنترل کنید.

این در شرایط جاده‌ای برفی، یخ ‌بندان یا کمتر از شرایط ایده ‌آل رایج‌تر است. علاوه بر این، الگوهای رانندگی شما بر میزان نیاز به سیستم کنترل کشش تأثیر می‌گذارد. هرچه بی ‌احتیاط ‌تر رانندگی کنید، برای نجات شما به کنترل کشش بیشتری نیاز خواهید داشت.

عملکرد نور سیستم کنترل کشش (TCS)

چراغ TCS شما چندین عملکرد را انجام می دهد. برای شروع، زمانی که سیستم فعال است به شما اطلاع می دهد. وقتی در حال رانندگی هستید و چراغ روشن و خاموش می شود، به این معنی است که کنترل کشش شما روشن است. با روشن و خاموش شدن ABS، قفل شدن و رها شدن ترمزها را حس خواهید کرد. لگر چرخ های شما لیز می خوردند، همه چیز همانطور که باید کار می کند.

علاوه بر این، هنگامی که برای اولین بار کلید را در احتراق قرار می دهید، چراغ باید روشن و سپس خاموش شود. این یک بررسی سیستمی است و تا زمانی که چراغ خاموش شود، به این معنی است که همه چیز همانطور که باید کار می کند.

زمانی که باید نگران باشید زمانی است که چراغ TSC پس از بررسی سیستم از بین نمی رود. اگر روشن بماند به این معنی است که سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما آنطور که باید کار نمی کند یا آن را خاموش کرده اید.

در نهایت، اگر چراغ هنگام رانندگی به طور تصادفی چشمک می زند، حتی اگر چرخ های شما کشش را از دست نمی دهند، به این معنی است که شما یک نقص جدی در سیستم خود دارید و تا زمانی که آن را تعمیر نکنید، نباید وسیله نقلیه خود را برانید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر ترمزگیری تصادفی ABS خود در هنگام رانندگی هستید و این می تواند به سرعت منجر به تصادف شود.

آیا رانندگی با چراغ روشن TSC ایمن است؟

معمولاً رانندگی با چراغ TSC ایمن است،  اما انجام این کار توصیه نمی شود. دلیل این امر دو چیز است. اولاً، سیستم کنترل کشش شما وجود دارد تا به وسیله نقلیه شما کمک کند تا در شرایط جاده لغزنده کشش را حفظ کند، بنابراین هنگامی که به درستی کار نمی کند، یک ویژگی ایمنی مهم را از دست می دهید.

دوم، بسته به نقص در سیستم، کنترل کشش شما می تواند در حین رانندگی فعال شود. این بدان معنی است که ABS شما شروع به ترمزگیری در هنگام رانندگی در جاده می کند. این بسیار نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد، به همین دلیل است که باید در اسرع وقت عیب را برطرف کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش