4.6
(220)

سیستم خنک کننده یک بخش حیاتی برای حفظ دمای ماشین می باشد که همواره باید توجه بسیاری به آن داشته باشید. با توجه به اینکه مایع خنک کننده موتور یک ترکیب شیمیایی از ضد یخ و آب می باشد، این امکان وجود دارد که با گذشت زمان کارایی خود را از دست بدهد؛ بنابراین برای پاسخ به این سوال که آیا خنک کننده موتور خراب می شود باید بگوییم بله در شرایط متفاوت امکان خرابی وجود دارد.

مایع خنک کننده آیا مایع خنک کننده موتور خراب می شود؟
مایع خنک کننده موتور

در ادامه به صورت دقیق تر و جامع تر به توضیح این موضوع می پردازیم با ما همراه باشید.

جهت خرید باتری ماشین با به روز ترین تاریخ تولید و قیمت مناسب کلیک کنید!

مایع خنک کننده یا ضد یخ چه کار هایی برای خودرو انجام می دهد؟

آب خورنده است! آب خالص در داخل سیستم خنک کننده در نهایت باعث خوردگی رادیاتور و زنگ زدگی اجزای داخلی آن می شود و باعث می شود آنها نتوانند کار خود را انجام دهند، ضد یخ یک ماده ضد خوردگی است که از واکنش آب و جدا شدن فلز جلوگیری می کند.

آب نقطه انجماد نسبتاً کمی دارد، اما در بیشتر مناطق جهان، زمستان آنقدر سرد می شود که آب شیرین را به یخ جامد برساند. اگر این اتفاق در یک وسیله نقلیه رخ دهد سبب شکستگی موتور می شود.  ضد یخ به میزان قابل توجهی نقطه انجماد آب را کاهش می دهد.

خنک کننده همچنین از جوشیدن آب در هنگام گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کندوقتی مایع خنک‌کننده موتور یا هر مایع دیگری به جوش می‌آید، در حالت مایع نمی‌تواند داغ‌تر شوداین بدان معنی است که دیگر در دریافت گرما از موتور شما یا خنک کردن چیزی موثر نیستضد یخ نقطه جوش آب را بالا می برد.

ضد یخ همچنین از سیستم خنک کننده خودروی شما هنگام رانندگی در آب و هوای شدید محافظت می کند، بنابراین اگر قصد دارید در وسیله نقلیه خود به سمت قطب ها رانندگی کنید، باید مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده خودروی شما پر است و با مایع خنک کننده مناسب برای وسیله نقلیه شما و شرایط رانندگی مخلوط شده است.

همچنین بخوانید: راهنمای استفاده و خرید بهترین ضد یخ ماشین

دیگر وظایف مایع خنک کننده برای خودرو

ضدیخ آیا مایع خنک کننده موتور خراب می شود؟
وظایف ضدیخ برای خودرو

ماشین شما از مایع خنک کننده برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور استفاده می کند، خنک کننده موتور معمولاً ترکیبی از 50% ضدیخ و 50% آب است؛ خنک کننده موتور کار سختی دارد که صرفاً بر اساس شرح کار انجام می شود. موتور شما به لطف انفجارهای کنترل شده بنزین که خودرو را به جلو می راند داغ می شود

سوختن بنزین در حدود 495 درجه فارنهایت انجام می شود. خود بلوک موتور آنقدر داغ نمی شود، اما مایع خنک کننده موتور همچنان باید نقطه جوش بسیار بالایی داشته باشد، بسیار بالاتر از آب به تنهایی در 223 درجه فارنهایت.

این به این دلیل است که یک بار یک مایع در حال جوشیدن است و نمی تواند گرمای بیشتری دریافت کند، بنابراین اگر مایع خنک کننده موتور شما شروع به جوشیدن کند، نمی تواند کار خود را انجام دهد. مایع خنک کننده موتور نیز باید نقطه انجماد بسیار پایینی داشته باشد (شما نمی خواهید سیستم خنک کننده ماشین شما یخ بزند)

آیا مایع خنک کننده موتور در بطری خراب می شود؟

خنک کننده پیش مخلوط موتور بسته به برندی که انتخاب می کنید عمر مفیدی بین 1 تا 5 سال دارد، روی هر بطری مایع خنک کننده موتور تاریخ انقضا درج شده است؛ اما  ضد یخ خالص ماندگاری بسیار بیشتری دارد و اگر به درستی نگهداری شود تقریباً بی نهایت است.

دستورالعمل های نگهداری سازنده و تاریخ انقضا را بخوانید تا مطمئن شوید که خنک کننده موتور شما هنوز خوب است.

آیا مایع خنک کننده موتور در ماشین خراب می شود؟

خرابی ضدیخ آیا مایع خنک کننده موتور خراب می شود؟
خرابی مایع خنک کننده

خنک کننده موتور در خودروی شما قطعا خراب می شود و باید هر 30000 مایل یا بیشتر تعویض شود، مایع قدیمی ‌تر می ‌تواند با قطعات فلزی سیستم خنک ‌کننده شما آلوده شود یا باعث تجمع اسید در رادیاتور شود.

وقتی مایع خنک ‌کننده خراب می‌شود، ممکن است نقطه جوش کاهش پیدا کند که باعث می‌شود در خنک ‌کردن وسیله نقلیه شما مؤثر نباشد.  اگر نقطه جوش خیلی پایین بیاید، مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده شما می جوشد و خرابی ایجاد می کند و باعث گرم شدن بیش از حد ماشین می شود؛ ضروری است که مایع خنک کننده به طور منظم بررسی و نگهداری شود.

بیشتر بدانید: آشنایی با سیستم خنک کننده موتور خودرو

چرا خرابی خنک کننده باعث داغی ماشین می شود؟

اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود و سطح مناسبی از مایع خنک کننده را دارید، ممکن است از مایع خنک کننده مناسب در ماشین خود استفاده کنید و ممکن است فرسوده شده باشد یا کلاً نوع خنک کننده اشتباهی داشته باشید؛ در هر صورت باید مخزن را تخلیه کنید، آن را بشویید و با مایع خنک کننده مناسب موتور پر کنید.

علائمی که نشان می دهد مایع خنک کننده شما باید تعویض شود عبارت است از تغییر رنگ فیزیکی، ظاهر ضخیم یا لجن مانند، بوی شیرین داخل خودرو و گرم شدن بیش از حد خودرو.

چگونه می توانم از گرم شدن بیش از حد خنک کننده جلوگیری کنیم؟

ممکن است مشکل جریان هوا در اتومبیل خود داشته باشید که مانع از دریافت هوای خنک کننده مورد نیاز رادیاتور برای کاهش دمای مایع خنک کننده شود.

خودروی خود را از نظر فیلترهای بد و انسداد ناشی از برگ‌ ها و آشغال ‌های موجود در گریل جلویی بررسی کنید. مسئله دیگر این است که ممکن است خنک کننده قدیمی یا بدی در سیستم خود داشته باشید که از خراب شدن ضد یخ رنج برده باشد. در نهایت، ممکن است یک مشکل گردش خون در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد که به طور کلی به مشکل در پمپ آب اشاره می کند.

تغییر مایع خنک کننده در هر 30000 مایل

تعویض آیا مایع خنک کننده موتور خراب می شود؟
تعویض مایع خنک کننده

در نهایت مواد شیمیایی موجود در ضد یخ تجزیه شده و در حفظ دمای خودرو شما در محدوده ایمن کمتر موثر خواهند بود؛ هنگامی که این اتفاق می افتد، خودروی شما در معرض خطر بالای داغ شدن موتور قرار دارد که می تواند منجر به تعمیرات پر هزینه شود.

بهتر است در اینجا فعال باشید و این ترکیب ضد یخ را هر 30000 مایل یا بیشتر برای اکثر وسایل نقلیه تغییر دهید. اما به صورت کلی در  کتابچه راهنمای کاربر خودروی شما باید توصیه ای در مورد این مسافت پیموده شده مخصوص وسیله نقلیه شما در همان بخش که در آن جزئیات آنچه را توضیح می دهد، ارائه دهد.

نحوه دور ریختن ضد یخ

مراقب مایع موتور استفاده شده خود در طول فرآیند حذف باشید! این مایع سمی است و باید به طور مناسب با آن برخورد کرد. شما نمی توانید آن را به سادگی با سطل زباله تخلیه کنید. باید به درستی و ایمن دفع شود؛ این مراحل را دنبال کنید تا خود، خانواده، حیوانات خانگی و محیط زیست و حیات وحش اطرافتان را از آسیب های شیمیایی در امان نگه دارید.

آیا مایع خنک کننده تبخیر می شود؟

تبخیر آیا مایع خنک کننده موتور خراب می شود؟
علائم تبخیر ضدیخ

بله، مایع خنک کننده موتور با گذشت زمان از مخزن مایع خنک کننده تبخیر می شود. با این حال، این کمترین مقدار خواهد بود و نباید منجر به کمبود مایع خنک کننده شود. اگر مقدار قابل توجهی از مایع خنک کننده را در مدت زمان کوتاهی از دست می دهید، احتمالاً در سیستم خنک کننده یا درپوش رادیاتور نشتی دارید که فشار را حفظ نمی کند.

نحوه شست و شوی سیستم خنک کننده

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که چگونه می توانند محل سیستم خنک کننده را شستوشو دهند، برای آشنایی با این موضوع ادامه مراحل را دنبال کنید.

در ویدیو زیر این موضوع به خوبی توضیح داده شده است؛ همچنین ما توضیحاتی از ویدیو را در ادامه برای شما آماده کرده ایم.

ایمنی،  سیستم های خنک کننده تحت فشار هستند و شما باید مطمئن شوید که از ماشین خود در زمانی که موتور خنک است استفاده می کنید. ما نمی ‌خواهیم شما با خنک‌کننده فوق‌العاده داغ موتور سوخته شوید، به همین جهت حتما به نکات ایمنی توجه داشته باشید.

قبل از شستشوی سیستم خنک کننده موتور خود باید چه مقدماتی را انجام دهید؟ به طور کلی پیشنهاد می شود چند روز قبل از شستشوی واقعی موتور خود از شستشوی مایع خنک کننده شیمیایی استفاده کنید.

بخشی که در آن می توانید در کتابچه راهنمای مالک خود برای اطلاعاتی در مورد مایع خنک کننده موتور که شخصاً باید برای اتومبیل خود استفاده کنید نگاه کنید.

  • نحوه جدا کردن و وصل کردن شیلنگ ‌ها در سیستم خنک‌ کننده خودرو تا بتوانید یک شلنگ وصل کرده و سیستم را شستشو دهید.
  • چگونه می توان مطمئن شد که سیستم خنک کننده موتور به طور کامل تخلیه شده است.
  • مایع خنک کننده قدیمی خود را به چه چیزی تخلیه کنید؟
  • جابجایی و دفع ایمن مایع خنک کننده موتور استفاده شده.
  • حتی تغییر رنگ را با هر پنج یا چند فلاش موتورش به شما نشان می دهد!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش