4.9
(239)

وقتی به دنبال لاستیک کامیون و اتوبوس هستید چه معیارهایی را در نظر دارید؟ برای خرید لاستیک شما باید بسته به نوع آب و هوایی که در آن زندگی می کنید و نحوه رانندگی بهترین لاستیک برای کامیون را انتخاب کنید. با توجه به اینکه بسیاری از رانندگان خصوصا افراد تازه وارد برای تهیه لاستیک کامیون به مشکل برمی خورند، در این مطلب از کیان باتری ما قصد داریم تا به شما آموزش دهیم چگونه بهترین انتخاب را داشته باشید. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انواع لاستیک های مناسب کامیون

به طور کلی برای خرید لاستیک کامیون و اتوبوس شما پنج نوع انتخاب دارید. اگر در بازار لاستیک ها هستید گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. اگر یک کامیون ۴×۴ یا کامیون با موتور چهار چرخ دارید خرید چهار چرخ مشابه توصیه می‌شود. از طرف دیگر اگر کامیون اتوبوس شما از نوع چرخ عرب یا جلو است در این صورت باید لاستیک هایی را خریداری نمایید که اندازه، نوع و عاج های آن متفاوت در محور جلو و عقب است.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین

لاستیک های تمام زمین

لاستیک های تمام زمین به تایر هایی گفته می‌شود که برای تمامی فصل ها مناسب می باشند و در اکثر سطوح و در هر زمانی از سال می تواند رضایت شما را به دست آورد. رانندگی کردن این لاستیک‌ها برای کامیون و اتوبوس در سطوح آسفالت نرم و آرام است. 

همه زمین راهنمای خرید لاستیک کامیون
لاستیک های تمام زمین

از طرف دیگر اگر قرار باشد در زمین های خاکی و شنی نیز حرکت کنید این نوع از لاستیک ها همچنان گزینه مناسبی برای شما هستند. لاستیک‌ های تمام زمین تعادل کامل میان سطح آسفالت دارند و در عین حال دارای قابلیت لاستیک های آفرود نیز می باشند و به همین جهت شما می توانید در تمامی سطوح از این لاستیک‌ ها برای وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

لاستیک های سنگین

یکی دیگر از بهترین لاستیک برای کامیون و اتوبوس مدل‌های لاستیک سنگین می باشد. این نوع لاستیک ها بیشتر برای افرادی مناسب است که سفرهای تجاری دارند، این‌ گونه می‌توانند از حداکثر ظرفیت حمل و نقل خود نهایت لذت را ببرند. توصیه ما در این است که کامیون های سنگین و نیمه کامیونها از این وسیله استفاده کنند البته کامیون های کمپرسور و تریلرها نیز می‌ توانند به سراغ این مدل بروند.

سنگین راهنمای خرید لاستیک کامیون
لاستیک های سنگین

اگر راننده کامیون و ماشین‌های SUV یا CUV هستید و از طول عمر و دوام فوق العاده خودروی خود اطمینان دارید. این تایر ها برای شما گزینه بسیار مناسبی می باشد. مزایا دیگر که در این است که وجود دارد این است که در بزرگراه ها به راحتی می توانید با آنها رانندگی آرامی داشته باشید.

لاستیک های آفرود

اگر بخواهیم بهترین لاستیک برای کامیون ها و اتوبوس‌ ها را در جاده‌ها به شما معرفی کنیم لاستیک آفرود گزینه مناسبی هستند. درست است که رانندگی کردن با این لاستیک‌ها سر و صدای بسیاری به همراه دارد اما به دلیل آج های چشمگیری که در سطح لاستیک استفاده شده است تا حدی مشکل سرصدا نیز جبران می‌شود.

افرود راهنمای خرید لاستیک کامیون
لاستیک های آفرود

از سوی دیگر اگر قرار است سفرهای شما در میان جاده هایی باشد که از سطح ناهموار ای برخوردار هستند، این لاستیک بهترین انتخاب برای شما می باشد. از مزیت های مهمی که در لاستیک آفرود قرار دارد می توان به داشتن مقاومت با را در برابر سوراخ شدن اشاره کرد.این لاستیک ها دارای بهترین کارایی در زمین های خاکی مانند شن و گل و سنگ دارند.

این نوع از لاستیک‌ها برای رانندگانی که مجبورند در جاده‌هایی که دارای آسفالت نمی‌باشد رانندگی کنند گزینه مناسبی می باشد.ا لبته با اینکه این لاستیک‌ها برای تمامی فصل ها مناسب است، اما برای جاده‌های آسفالت و یا سرعت گرفتن در بزرگراه ها کیفیت مناسبی ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم و زمانی به سراغ آن ها بروید که جاده‌ای که قرار است در آن رانندگی کنید به صورت ناهموار باشد.

لاستیک گل و لای

برای رانندگی در جاده هایی که دارای گل و بای هستند بهترین لاستیک برای اتوبوس و کامیون لاستیک‌های گل و لای می باشد. اگر شما به صورت مداوم در زمین ها و سطوحی‌ رانندگی می کنید که آسفالت نشده‌ اند و به صورت خاکی یا گب می باشد بهترین لاستیک همین موردی است که به آن اشاره کردیم.ا لبته برای اتوبوسها با توجه به اینکه خیلی در جاده های ناهموار رانندگی ندارند انتخاب این لاستیک‌ها چندان توصیه نمی شود.

گل و لای راهنمای خرید لاستیک کامیون
لاستیک های گل و لای

زمانی که شما به سراغ این لاستیک‌ ها بروید با توجه به شکاف ها و بلوک های بزرگ که در میان آنها قرار دارد، باعث می‌شوند تا تمامی لجن و هر نوع گل و لای هایی که در سطح جاده وجود دارد به راحتی از سطح عبور کند و مانع از رانندگی نشود. بنابراین دقت داشته باشید که شن و ماسه در عاج های لاستیک گیر نمی کند بلکه از آن عبور می کند. البته این مورد را هم باید بیان کنیم که با توجه به همین سوراخ هایی که در سطح بالاتری قرار دارند استفاده از آنها برای سطوح آسفالت اصلاً توصیه نمی شود.

لاستیک های زمستانی

لاستیک های کامیونی زمستانی همانطور که از نامشان پیداست برای شرایط زمستانی و جاده های برفی گزینه مناسبی می باشد. از مهمترین ویژگی هایی که در این لاستیک‌ ها به کار رفته است می توان به مقاومت بسیار بالای آنها در برابر یخ زدگی برف و بهبود کشش در جاده های برفی اشاره کرد.

winer tires راهنمای خرید لاستیک کامیون
لاستیک های زمستانی

گل میخ هایی که بر روی سطح این تایر ها قرار دارد به آن ها کمک می‌کند تا یخ زدگی های جاده را راحت‌ تر تحمل کنند و از سوی دیگر قدرت آنها کم شود. بنابراین اگر راننده ای هستید که عموما در جاده های سردسیز که دارای شرایط برف سنگین و یخ جاده می باشد رانندگی می کنید، توصیه می کنیم این لاستیک ها را بر روی اتوبوس و کامیون خود نصب کنید.

برای خرید بهترین لاستیک برای اتوبوس یا کامیون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای انتخاب بهترین لاستیک شما باید به شرایط آب و هوا، نحوه رانندگی و بسیاری موارد دیگر توجه کنید که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم. 

لاستیک 1024x682 راهنمای خرید لاستیک کامیون
خرید بهترین لاستیک کامیون

سرعت راندن و وزن خودرو

مهمترین نکته برای انتخاب لاستیک کامیون باید به آن توجه کرد، سرعت میزان رانندگی می باشد. به صورت کلی لاستیک های ضخمیم تر برای افرادی که با سرعت بالا رانندگی می کنند مناسب تر می باشد البته باید به این نکته هم توجه کرد که در این صورت سر صدای بسیاری در حین راننده ایجاد می‌شود.

اما اگر سرعت رانندگی شما کم است لاستیکهای نخی گزینه بهتری می باشد. لاستیک های سیمی برای رانندگی با سرعت بالا ایمن تر هستند.

سر و صدای رانندگی در جاده

یک نکته دیگر که برای انتخاب لاستیک اتوبوس و کامیون باید به آن توجه کرد اندازه لاستیک است، همانطور که در بالا اشاره کردیم لاستیکهای ضخیم دارای سر و صدای بیشتری می باشد. لاستیک های کوچکتر با آسفالت جاده برخورد بهتری دارند و به همین طریق صدای کمتری از آنها تولید می‌شود. 

اگر نمی‌خواهی سر و صدای زیادی در جاده داشته باشید بهترین انتخاب برای شما لاستیکهای میانه می باشد. از سوی دیگر لاستیک های نرم نیز صدای کمتری دارند و می توانید آنها را انتخاب کنید.

توجه به شرایط آب و هوایی

یکی از معیارهای مناسب که در تهیه لاستیک اتوبوس و کامیون باید به آن توجه کنید، شرایط آب و هوا است. همان طور که در بالا اشاره کردیم آب و هوای سرد و گرم تاثیر بسیاری بر روی لاستیک دارد. لاستیک های تابستانی ساده تر هستند اما ایمنی کمتری دارد بنابراین باید رانندگی با این لاستیک ها را آرام تر انجام دهید.

ظاهر لاستیک

یکی از معیارهای بسیار ما هم برای خرد لاستیک و کامیون و اتوبوس توجه به ظاهر آنها می باشد. همانطور که می دانید این قطعه تاثیر بسیار زیادی در زیبایی خودرو سنگین دارد. بنابراین علاوه بر اینکه به کارکرد لاستیک توجه می‌کنید، باید زیبایی آن را هم در نظر داشته باشید.

 برای مثال تایر های کوچکتر دارای زیبایی بیشتری نسبت به مدل‌های بزرگتر هستند. همچنین می توانید الگو آج ها را هم در نظر بگیرید. در مورد تایرهای گلای که حالت خودت تمیز شونده دارند گزینه مناسبی برای جاده های ناهموار میباشد زیرا کثیفی به لاستیک های شما جذب نخواهد شد.

عملکرد مناسب

آخرین باری که برای انتخاب بهترین لاستیک کامیون و اتوبوس باید به آن توجه کنید معیار عملکرد می باشد. شما باید لاستیکی را انتخاب کنید که دارای کشش و مقاومت بالا، بهبود بخشیدن هندلینگ، مقاوم در برابر پنچری و ردپای گسترده باشد.

بخوانبد: علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین

نگهداری از لاستیک با بررسی های دوره ای

برای اینکه شما بتوانید از لاستیک های کامیون خود به صورت بهینه نگهداری کنید، باید به صورت دوره‌ای بررسی‌های از من انجام دهید. در ادامه به شما توضیح میدهیم که در هر بار از بررسی‌های خود به چه مواردی باید دقت کنید.

نگهداری 1024x576 راهنمای خرید لاستیک کامیون
اصول نگهداری از لاستیک

باد لاستیک

فشار زیاد هوا در لاستیک سبب می‌شود مرکز لاستیک با جاده تماس بسیاری داشته باشد و این گونه با سایش زیادی عاج های خود را از دست می‌ دهد، این در حالی است که کناره های لاستیک تماس کمتری با سطح جاده دارند و سایش کمتری در آنها رخ می دهد نتیجه این موضوع سبب می‌شود که تعادل در میان آنها از بین برود.

باد کم لاستیک نیز به همین صورت است، فشار کم هوا در لاستیک سبب می‌ شود، لاستیک بیشتر از حد لازم روی جاده پهن شود و این گونه کناره‌ های لاستیک تماس بیش از حد با جاده دارند و عاج های خود را از دست می‌دهند این موضوع باعث میشه شود که کناره های لاستیک به سرعت نا ایمن شوند.

عدم توازن و استهلاک

زمانی که چرخ ها با یکدیگر متوازن نباشد احتمالاً گوشه‌ ای از تایر به علت تماس بالا با جاده مستهلک شده و عاج های خود را از دست می‌ دهد که این موضوع به مرور زمان نا ایمنی های بسیاری در لاستیک ایجاد می‌کند.

استهلاک نامنظم عاج نیز به خاطر عدم تعادل چرخ ها یا عدم کارایی ضربه گیرها رخ می‌دهد، که در این صورت عاشق ها در سمت سایر از بین می‌رود.

بالا بودن قسمتی از عاج

بالا آمدن بخشی از آج یا کنار لاستیک نیز نشان‌ دهنده جدا شدن یکی از کمربندهای تایر از دیگری است که موضوع بسیار خطرناکی می باشد و پس از مشاهده باید به سرعت برای درست کردن آن ها اقدام کنید.

کشش کامیون به یک طرف

این مورد موضوعی است که زمانی که شما در حال رانندگی هستید ممکن است متوجه آن بشوید، به طور کلی وقتی در سرعت مشخص در حال رانندگی می باشید و کامیون به یک سمت کشیده می‌شود نشان دهنده مشکلی از سمت تایرها می باشد. که معمولاً به این دلیل است که تاید دارای باد کمی باشند یا خراب شده است، البته در صورتی که مشکل از تایر نباشد احتمالا مشکل از سیستم ترمز یا عدم توازن چرخ ها است.

لرزش های غیرمعمول

لرزش های غیر معمول یا حرکت سنگین تایر به همراه سر و صدا می تواند مربوط به عدم تعادل تایر، کنده شدن آج یا جدا شدن کمربند تایرها باشد. به هر حال مسئله که مهم است این است که هر یک از این موارد را شما بررسی کنید و در صورت لزوم از تایر زاپاس استفاده کنید.

همچنین برای اینکه بدانید چگونه باید لاستیک های کامیون را بررسی نمایید می توانید از ویدیو زیر استفاده کنید.

چرا باید از لاستیک ها به صورت مرتب بررسی انجام شود؟

کیفیت عملکرد تایرها در کشش جاده‌ای یکی از مواردی می باشد که برای تمامی رانندگان حائز اهمیت است. به طور مثال در مواردی که جاده توسط آب باران لیز شده است کشش به چسبندگی کامیون به سطح جاده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

این کشش توسط عاج ها تامین می شود بنابراین شما باید از نگهداری از تایر کامیون ها دقت کافی داشته باشید. توصیه می‌شود حداقل به طور ماهانه استهلاک های غیر عادی و شدید آج ها را بررسی کنید تا از سلامتی عاج ها اطمینان پیدا کنید. روشی که برای اندازه گیری عاج های لاستیک کامیون استفاده می شود دستگاه های اندازه گیری آج می باشد که در ابزار فروشی ها موجود است.

ریزه کاری های نگهداری از تایر کامیون

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا نکات و فعالیت های ریز دیگر وجود دارد که متخصصان تعمیر خودرو به آنها تسلط کامل دارند اما توصیه می‌شود که رانندگان هم آنها را بلد باشند و بتوانند در مواردی خودشان به تنهایی انجام دهند.

این نکات عبارت است از: 

  • جابجا کردن تایر های جلو و عقب 
  • بالانس تایرها
  • توازن چرخ ها

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش