4.3
(165)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوای خودرو شده باشید. معمولا چراغ SRS بی خود و بی جهت روشن نمی شود و دلیلی در پشت آن قرار دارد. در این مطلب از کیان باتری قصد داریم بررسی نماییم که علت روشن شدن این چراغ چیست و در صورت مشاهده آن چه راهکاری وجود دارد. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چراغ هشدار ایربگ روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو
روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو

ایربگ و اجزای آن

به صورت کلی چراغ سیستم مهار تکمیلی (SRS) نشان می دهد که سیستم کیسه هوا مشکل دارد. در برخی خودروها، در صورت بروز مشکل، حروف SRS را مشاهده خواهید کرد، در حالی که برخی دیگر از شکل چوبی با کیسه هوا استفاده می کنند.

واژه SRS از کجا آمده است؟ زمانی که کیسه هوا برای اولین بار در خودروها نصب شد، سازندگان فکر کردند که جایگزینی برای کمربندهای ایمنی استاندارد هستند. با این حال، طولی نکشید که آنها متوجه شدند که بهتر است در کنار کمربند ایمنی یا به عنوان مکمل استفاده شوند. بنابراین متوجه شدیم که سیستم SRS از اینجاست.

برای درک نحوه عملکرد چراغ  SRSباید قسمت های مختلف سیستم کیسه هوا را بشناسید. در اینجا به تعدادی از اجزای تشکیل دهنده سیستم کیسه هوا در خودروهای مدرن اشاره می کنیم.

  • ماژول کیسه هوا: ماژول یا ماژول ها شامل مجموعه کیسه هوا و بادکننده هستند.
  • سنسور های کیسه هوا:اکثر وسایل نقلیه دارای چندین سنسور برای اندازه گیری شرایط منتهی به یک برخورد احتمالی هستند. هنگامی که تصادفی رخ می دهد، سنسورها آن وضعیت را به ماژول SRS منتقل می کنند تا کیسه های هوا باز شود
  • فنر ساعت: این کابل به فرمان اجازه می دهد تا بدون ایجاد شکستگی در تماس الکتریکی ماژول کیسه هوا بچرخد.
  • ماژول اس آر اس: این کامپیوتر وظیفه نظارت بر سیستم کیسه هوا را بر عهده دارد.

برخی از سیستم‌های کیسه هوای پیشرفته با اجزای بیشتری عرضه می‌شوند، اما این قطعات پایه‌ای هستند که در هر خودروی مدرن نصب شده‌اند

بیشتر بدانید: چرا ایربگ های خودرو باز نمی شود؟

چه چیزی باعث روشن شدن چراغ SRS می شود؟

Car Airbag روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو

قطعات بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث روشن شدن چراغ SRS شوند. ساده ترین راه برای تعیین هر گونه مشکل در سیستم SRS یا کیسه هوا، استفاده از ابزار اسکن تشخیصی یا همان دیاگ خودرو است.

در ادامه به شایع ترین دلایل خرابی این سیستم اشاره می کنیم:

خرابی کمربند ایمنی

SRS دارای سنسورهایی است که زمان بسته شدن کمربندهای ایمنی را کنترل می کند. اگر چیزی وارد سگک شده باشد، ممکن است در اتصال اختلال ایجاد کند.

برای رفع مشکل، سگک کمربند ایمنی را از اجسام خارجی تمیز کنید. اگر چیزی نمی بینید، با هوای فشرده داخل سگک اسپری کنید.

سنسور صندلی سرنشین معیوب

اگر شخصی در صندلی جلو نشسته باشد، سنسوری وجود دارد که به سیستم SRS هشدار می دهد. این نه تنها به حسگر می گوید که یک نفر آنجاست، بلکه وزن را نیز می خواند.

اگر یک فرد بزرگسال در صندلی باشد، کیسه هوای سرنشین برای محافظت از سرنشین آماده خواهد بود. با این حال، زمانی که سنسور درست کار نمی کند، می تواند باعث روشن شدن چراغ SRS شود.

خوردگی

آسیب آب می تواند به سرعت منجر به خوردگی داخل وسیله نقلیه شما شود. اگر این مورد در بین اجزای SRS رخ دهد، می تواند فاجعه را به تصویر بکشد. نه تنها می تواند باعث روشن شدن چراغ هشدار شود، بلکه می تواند بر عملکرد سیستم نیز تأثیر بگذارد.

تنها راه حل این مشکل این است که تمام قطعات را به طور کامل از نظر خوردگی بررسی کنید. هر چیزی که تحت تأثیر قرار می گیرد باید جایگزین شود.

بخوانید: راهنمای چراغهای اخطار پشت آمپر خودرو

خراب بودن فنر ساعت

ساعت روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو

این کانکتور الکتریکی در داخل فرمان قرار دارد. عملکرد اصلی آن حفظ ارتباط با کامپیوتر SRS است، حتی زمانی که چرخ در حال چرخش است.

نداشتن بک آپ از باتری

کامپیوتر SRS به یک باتری پشتیبان نیاز دارد تا داده های دریافتی خود را حفظ کند. این باتری حتی زمانی که خودرو خاموش است به کار خود ادامه می دهد.

اگر شارژ باتری کم باشد یا تمام شده باشد، می تواند باعث روشن شدن چراغ SRS شود. تنها راه برای تعمیر این وضعیت نصب یک باتری جدید است.

تصادفات

اگر کیسه هوا باز نشوند، ممکن است چراغ SRS شما پس از تصادف روشن شود. هنگامی که یک برخورد رخ می دهد، سیستم احتمالا از طریق سنسورهای تصادف فعال شده است.

با این حال، اگر چیزی بد کار کند و باعث از کار افتادن کیسه هوا شود، یک خطا به رایانه ارسال می شود. نتیجه این است که چراغ SRS به شما می گوید که کامپیوتر باید ریست شود.

معیوب بودن کامپیوتر

با گذشت زمان، تمام قطعات الکتریکی از کار می افتند. کامپیوتر SRS هیچ تفاوتی ندارد و از عملکرد نادرست مصون نیست. به طور مثال: گرما، لرزش بیش از حد، سن و آسیب آب همگی می توانند منجر به نابودی آن شوند.

اگر چراغ SRS به دلیل خراب بودن رایانه روشن شود، تنها تعمیر آن تعویض است.

چگونه چراغ ایربگ را ریست کنیم؟

شما هرگز نباید فقط چراغ SRS را خاموش کنید. این هیچ یک از مشکلات را برطرف نمی کند، فقط از وقوع هشدار جلوگیری می کند. تنها زمانی که باید چراغ SRS را تنظیم مجدد کنید، پس از تعمیر مشکلات اولیه است.

شما به کمک دیاگ خودرو می توانید مشکل درون این سنسور را را بررسی نمایید و ایراد دقیقا آن مشخص می شود.

برای آشنایی با نحوه درست کردن این چراغ می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

آیا می توان با چراغ روشن ایربگ رانندگی کرد؟

air bac روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو
روشن شدن چراغ ایربگ 206

وسیله نقلیه شما همچنان با چراغ SRS روشن کار خواهد کرد. با این حال، رانندگی با نقص در سیستم کیسه هوا ایمن نیست.

اما توصیه ما در این است که در زودترین زمان ممکن برای رفع ایراد آن اقدام نمایید تا در صورتی که مشکل جدی در آن وجود دارد هرچه سریع تر برای رفع آن اقدام نمایید.

هزینه تعمیر چراغ SRS بسته به اینکه مشکل چیست بسیار متفاوت است. اگر مشکل شما چیز ساده ای است، مانند زباله در قفل کمربند ایمنی، ممکن است برای حل این وضعیت فقط به مقداری هوای فشرده نیاز داشته باشید. با این حال، ممکن است به دلیل مونتاژ ناموفق کیسه هوا باشد که ممکن است مجبور باشید مبلغ بسیار زیادی پرداخت نمایید.

روشن شدن چراغ موتور به چه معناست و چرا گاهی این دو چراغ همزمان روشن می شوند؟

موتور روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو
چراغ موتور

چراغ موتور سرویس به شما نشان می دهد که یک مشکل جزئی در قسمت الکترونیک یا موتور ماشین شما وجود دارد. برخی از تولیدکنندگان زمانی که فقط یک مشکل جزئی در خودروی شما وجود دارد و نه مشکل شدید، به جای چراغ چک موتور از چراغ موتور سرویس به زودی استفاده می کنند.

همچنین می تواند به این معنی باشد که زمان سرویس برنامه ریزی شده، مانند تعویض روغن یا شمع فرا رسیده است. برخی از تولیدکنندگان فقط یک نشانگر برای سرویس های برنامه ریزی شده و مشکلات موتور دارند.

اما باید در نظر داشته باشید که گاهی روشن شدن این چراغ مربوط به خرابی ایربگ می باشد که البته بسیار هم نادر است! بنابراین در زمان روشن شدن باید تمامی این موارد را در نظر داشته باشید.

با این حال برای کمک به شما با در ادامه به دلایل روشن شدن این چراغ نیز می پردازیم تا راحت تر بتوانید بررسی کنید.

بیشتر بدانید: علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن

دلایل رایج روشن شدن چراغ موتور

چراغ روشن شدن چراغ ایربگ یا کیسه هوا در خودرو

شرایط خاصی وجود دارد که در آن موتور سرویس شما به زودی روشن می شود. این در بین خودروسازان کمی متفاوت است، اما این دلایل اغلب بین مدل‌های خودرو بسیار شبیه هستند. در اینجا دلایلی است که موتور سرویس به زودی روشن می شود:

  • مشکلات جزئی موتور مانند شل بودن درپوش مخزن سوخت.
  • زمان سرویس برنامه ریزی شده
  • سطح پایین هر سیال (روغن کم، مایع خنک کننده، روغن ترمز و غیره)
  • مشکلات جزئی انتشار اگزوز

زمان روشن چراغ موتور چه باید کرد؟

هنگامی که در جاده هستید و چراغ «Service Engine Soon» شما ظاهر می شود، به احتمال زیاد هیچ ابزار تشخیصی همراه خود نخواهید داشتهر چند وقتی نور ظاهر می شود، می توانید برخی از چیزهای رایج را در کنار جاده بررسی کنید.

  • دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا چک کنید چراغ موتور سرویس روی مدل ماشین شما چه معنایی دارد.
  • تمام سطوح مایع، از جمله سطح روغن موتور، سطح روغن ترمز، مایع شستشوی برف پاک کن، مایع گیربکس اتوماتیک (اگر برای آن یک میله اندازه گیری دارید) و سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که درپوش باک بنزین شما به درستی سفت شده باشد.
  • اگر صدای عجیبی از موتور شنیدید گوش کنید.
  • زمانی که آخرین سرویس برنامه ریزی شده انجام شد، کتابچه راهنمای سابقه خدمات خود را بررسی کنید و بررسی کنید که آیا زمان سرویس فرا رسیده است یا خیر. اگر دفترچه راهنمای خدمات دیجیتالی دارید با فروشنده مجاز تماس بگیرید یا سعی کنید اطلاعاتی را در منوی داشبورد خود پیدا کنید.

اگر دستگاه دیاگ در دسترس دارید می توانید به کمک این دستگاه وضعیت ماشین خود را بررسی نمایید.

رنگ های مختلف چراغ موتور

چراغ موتور سرویس نیز می تواند در رنگ های مختلف ظاهر شود و باید از آنها آگاه باشید.

چراغ زرد، مشکل جزئی: در این طور مواقع هم می توانید به کارگاه بروید و هم خودتان به تنهایی اقدام به تعمیر آن نمایید.

چراغ قرمز، مشکل اصلی: موتور را در سریع ترین زمان ممکن متوقف کرده و خاموش کنید و آن را برای بازرسی به نزدیکترین مکانیک خودرو ببرید.

کلام آخر

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی چراغ ایربگ خودرو و دلایل روشن شدن چراغ موتور آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمد علی محمدی
محمد علی محمدی
1 سال پیش

سلام
باتری برلیانس 320 مدتی ضعیف بود و نهایتا هفته قبل از کیان باتری جدید خریدیم. الان باتری عالیه و واقعا راضی هستیم.
بعد از تعوبض و روشن شدن ماشبن چراغ ایربگ روشنه و فکر میکنم بخاطر ضعف باتری و استارتهتی نیمه کاره بوده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد علی محمدی
1 سال پیش

با سلام مشکلی که بیان نمودید مربوط به باتری خودرو نیست. چراغ ایربگ خودرو از قسمت‌های مهم سیستم عیب یابی ایربگ خودرو می‌باشد و وظیفه اصلی آن اینست که در صورت وجود خطا یا ایرادی در سیستم ایربگ خودرو راننده را آگاه سازد. این هشدار اعلام خرابی در سیستم ایربگ و یا سنسور های ایربگ می دهد و به این معنی است که ممکن است در هنگام تصادف عمل نکنند. در خودرو ها که به ایربگ شاگرد نیز دارند، روشن ماندن این چراغ هشدار می دهد که تشخیص داده فردی بر روی صندلی کمک راننده نشسته است اما ایربگ آن… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش