4.4
(386)

کالیپر ترمز یکی از قطعات مهم در سیستم ترمز است که برای توقف بهتر خودرو استفاده می شود. در واقع به کمک این قطعه سرعت چرخ ها با اصطحکاکی توسط روتور تولید می شود کم می شود. در یک بیان ساده بدون حضور کالیپر، ترمز هیچ گونه کارایی ندارد. در این مطلب از کیان باتری قصد داریم تا به صورت دقیق تر به توضیح کالیپر ترمز و زمان تعویض آن بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

کالیپر ترمز چیست؟

کالیپر کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
کالیپر ترمز

کالیپر بخشی از سیستم ترمز دیسکی است، نوعی که بیشتر خودروها در ترمزهای جلویی خود دارند. کالیپر ترمز لنت و پیستون ترمز ماشین شما را در خود جای می دهد. وظیفه آن کاهش سرعت چرخ های خودرو با ایجاد اصطکاک با روتورهای ترمز است.

کالیپر ترمز مانند یک گیره روی روتور چرخ قرار می گیرد تا هنگام پا گذاشتن روی ترمز، چرخش را از چرخش جلوگیری کند. در داخل هر کولیس یک جفت صفحه فلزی به نام لنت ترمز وجود دارد. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، مایع ترمز روی پیستون های کالیپر ترمز فشار ایجاد می کند و لنت ها را به روتور ترمز فشار می دهد و ماشین شما را کند می کند.

بیشتر بدانید:  آشنایی با نقش سیستم ترمز خودرو

وظیفه کالیپر ترمز چیست؟

stuck brake caliper کالیپر ترمز و زمان تعویض آن

کالیپرهای ترمز جزء خاصی از سیستم ترمز شما هستند که برای عملکرد ترمزهای شما بسیار مهم است. بر روی هر چرخ کالیپرها قرار دارند و لنت‌های ترمز را روی روتورها فشار می‌دهند تا چرخش چرخ را کاهش دهند و خودرو را وادار به کاهش سرعت کنند. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، فشار هیدرولیک را بر روی پیستون های کالیپر فشار می دهد تا لنت ها را به روتورها فشار دهد.

برای آشنایی بیشتر با کالیپر ترمز می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

چه زمانی کالیپر ترمز را تعویض کنیم؟

با گذشت زمان در شرایط عادی رانندگی، گرمای تولید شده از سیستم ترمز می تواند ضعیف شده و مهر و موم داخل کالیپرها را خراب کند.

اگر به طور منظم رانندگی نکنید، ممکن است زنگ زده، آلوده یا کثیف شوند و شروع به نشت مایع ترمز کنند.

با این حال، اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، باید فوراً ترمزهای خود را چک کنید:

وسیله نقلیه شما به یک طرف می کشد

یکی از راه‌هایی که در آن کالیپر خراب می‌شود، بستن آن است که اغلب در نتیجه تعمیر ارزان ترمز است که در آن تمام اجزای لازم تعویض نشده‌اند. هنگام رانندگی لنت های ترمز شما باید در امتداد دو طرف روتور شناور شوند.

وقتی پدال را فشار می دهید، آنها فشار می آورند. وقتی پدال را رها می کنید، آنها رها می کنند. اما اگر کولیس گیر کرده باشد، ممکن است پدها از روتور رها نشوند. یا اصلاً آن را نگیرند. نتیجه این خواهد بود که وسیله نقلیه شما به یک سمت کشیده می شود.

به سمت کولیسی می‌کشد که رها نمی‌شود و از کولیسی که نمی‌گیرد دور می‌شوداگر دست های خود را از روی فرمان بردارید، حتی ممکن است متوجه شوید که وسیله نقلیه به یک سمت کشیده می شود.

متوجه نشت مایع می شوید

گاهی اوقات کالیپر ترمز نشتی دارد که این طبیعی نیست؛ در واقع، اگر سیستم ترمز شما فشار هیدرولیک را به دلیل نشتی از دست بدهد، می تواند خطرناک باشد. اگر نشانه ‌هایی از نشت مایع روی زمین دقیقاً در داخل محل قرارگیری لاستیک مشاهده کردید، ممکن است یک کولیس نشتی داشته باشید که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. در صورت نشت روغن ترمز از کالیپرها یا هر جای دیگر، خودروی خود را رانندگی نکنیدآن را برای سرویس ترمز به تعمیرگاه ببرید.

دیگر دلایل تعویض:

  • ترمزهای شما به طور مداوم در حال جیرجیر، جیغ یا ساییدن هستند.
  • چراغ هشدار سیستم ترمز یا ترمز ضد قفل (ABS) شما روشن می شود.
  • ماشین شما هنگام ترمزگیری تکان می خورد یا به یک سمت می کشد.
  • شما باید ترمزهای خود را پمپ کنید تا آنها به درستی کار کنند.
  • پدال ترمز شما به طور غیرعادی نرم و اسفنجی یا سفت به نظر می رسد.
  • متوجه نشت روغن ترمز در اطراف چرخ ها یا محفظه موتور می شوید.

همچنین بخوانید: آموزش راه های تقویت ترمز ماشین

هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض کالیپر ترمز دارید؟

تعویض کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
تعویض کالیپر ترمز

با توجه به کاری که کالیپرهای ترمز از نظر سیستم ترمز شما انجام می دهند، کار سخت و طاقت فرسایی دارند. آن ها به گونه ای ساخته شده اند که سخت و بادوام باشند و از طریق فشار واقعی وظیفه خود را انجام دهند. 

با این حال، عواملی مانند ترمز شدید یا عدم تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده منظم می تواند به سایش زودرس کالیپر ترمز کمک کند. خوشبختانه، کالیپرهای ترمز می توانند تا 10 سال دوام بیاورند، بنابراین با رانندگی مناسب، می توانید یک دهه از همان کالیپرها استفاده کنید.

خرابی کالیپر ترمز

ترمزهای چسبنده چیزی است که احتمالا هر صاحب خودرو حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه خواهد کرد. ترمز خودرو می تواند یک چیز ساده به نظر برسد، اما در واقع، اغلب یک سیستم بسیار پیچیده است که نیاز به نگهداری زیادی دارد.

در این مقاله به دلایل چسبندگی کالیپر ترمز و نحوه جلوگیری از آن می پردازیم. بنابراین بیایید با این شروع کنیم که چه چیزی می تواند باعث چسبندگی کالیپر ترمز شود؟

شایع ترین علت چسبندگی کالیپر ترمز زنگ زدگی پیستون کالیپر است که در اثر خرابی صندوق عقب پیستون ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از گیرکردن لنت های ترمز بر روی دیسک های ترمز باشد. اگر کالیپر ترمز عقب باشد، ممکن است کابل ترمز دستی معیوب باشد.

با این حال، برخی چیزهای نادر دیگر می توانند باعث چسبندگی کالیپر ترمز شوند، بنابراین بیایید به این موارد نیز نگاهی بیندازیم. در اینجا لیست دقیق تری از 7 علت رایج چسبندگی کالیپر ترمز آورده شده است:

دلایل چسبیدن کالیپر ترمز

1.      پیستون کالیپر زنگ زده و چکمه پیستونی

پیستون کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
پیستون کالیپر

پیستون های کالیپر جزء ضروری سیستم ترمز هستند. آنها لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند تا ماشین سرعت را کاهش دهد.

پیستون های کالیپر ترمز دارای یک چکمه لاستیکی در اطراف خود هستند تا از ورود گرد و غبار و ذرات دیگر به سیستم ترمز جلوگیری کنند.

این بسیار معمول است که این چکمه آسیب ببیند و آب و سایر گرد و غبار وارد پیستون شود. این باعث می شود پیستون شروع به زنگ زدن کند و در نهایت حرکت آن به طور کامل متوقف شود، که باعث می شود لنت های ترمز به دیسک ترمز گیر کنند.

آسیب دیدگی اطراف چکمه کالیپر را بررسی کنید و سعی کنید آن را کمی بلند کنید تا ببینید آیا زنگ زدگی می بینید یا خیر.

اگر زنگ زده است، می توانید پیستون را فشار دهید و کمی آن را تمیز کنید. اما فراموش نکنید که چکمه را تعویض کنید، که بدون اطلاع ممکن است دشوار باشد.

تعویض کل کولیس اغلب بسیار گران نیست و من در واقع به جای بازسازی آن را توصیه می کنم.

2.      لنت ترمز زنگ زده و چسبیده

لنت ترمز کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
لنت ترمز زنگ زده

دومین علت رایج چسبندگی کالیپر ترمز در واقع زنگ زدگی لنت ترمز است. لنت های ترمز دارای راهنماهایی هستند که باید روغن کاری شوند تا لنت های ترمز به راحتی روی براکت کالیپر ترمز به جلو و عقب سر بخورند.

هنگامی که گرد و غبار و زنگ روی این براکت ها جمع می شود، لنت های ترمز در براکت لنت ترمز گیر کرده و به دیسک ترمز فشار می آورند.

برای رفع این مشکل باید لنت های ترمز را بردارید و بست لنت ترمز را با سوهان یا سمباده تمیز کنید و با خمیر مسی یا چیزی شبیه آن روغن کاری کنید.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

3.      پین راهنمای کولیس کثیف

پین کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
پین کولیس

پین های راهنمای کالیپر ترمز در براکت کالیپر ترمز قرار دارند و به کالیپر کمک می کنند هنگام ترمزگیری به جلو و عقب بچرخند.

معمولاً این پین ‌های راهنما در اثر زنگ زدگی گیر می ‌کنند که از عملکرد صحیح کالیپر ترمز جلوگیری می ‌کند و در نتیجه باعث چسبندگی ترمز ها می‌ شود.

این پین های راهنما دارای چکمه های لاستیکی در اطراف خود هستند تا از آب و گرد و غبار محافظت کنند. چکمه های لاستیکی را بررسی کنید و دوباره پین ​​های راهنما را بردارید، تمیز کنید و روغن کاری کنید.

زمانی که برای مدتی گیر کرده‌اند، برداشتن آن‌ ها سخت است. بنابراین هنگام تلاش برای برداشتن آن ‌ها، یک مشعل برای گرم کردن آنها ضروری است.

4.      کابل های فولادی ترمز پارکینگ

اگر مشکل کالیپر چسبندگی شما از عقب خودرو باشد، احتمال مشکل ترمز دستی بسیار زیاد است.

بسیاری از خودروهای مدرن دارای ترمز دستی در داخل دیسک ترمز نیستند بلکه روی کالیپر ترمز قرار دارند. آب و سایر گرد و غبارها می توانند وارد سیم های ترمز دستی شده و باعث زنگ زدگی آنها شوند.

این باعث می شود که وقتی ترمز دستی را رها می کنید کالیپرهای ترمز به درستی رها نشوند. برای رفع این مشکل می توانید سعی کنید کابل ترمز دستی و بازوی کالیپر را روغن کاری کنید و صد بار به عقب و جلو ببرید تا ببینید بهتر می شود یا خیر. در بدترین حالت باید کابل های ترمز دستی یا کالیپر را تعویض کنید.

5.      شکستگی شلنگ ترمز

شلنگ ترمز کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
شلنگ ترمز

شیلنگ ترمز اجازه می دهد تا مایع ترمز به سیستم ترمز جریان یابد و به سیلندر اصلی بازگردد. با این حال، اگر شکستگی کوچکی در شیلنگ ترمز ایجاد شود، مایع ترمز به سمت پیستون ترمز جریان می یابد اما به عقب نمی رود.

این کار باعث چسبیدن کولیس ها می شود. این مشکل چندان رایجی نیست، اگر همه چیزهای دیگر را امتحان کرده اید و مشکل همچنان پابرجاست، باید شیلنگ ترمز را تعویض کنید.

6.      مایع ترمز کثیف یا قدیمی

مایع ترمز کالیپر ترمز و زمان تعویض آن
روغن ترمز

روغن ترمز کثیف یا قدیمی در واقع عامل اصلی بسیاری از مشکلات ترمز است. روغن ترمز آب را از هوا می کشد و بنابراین باید هر 1 یا 2 سال یکبار تعویض شود.

اگر آن را تعویض نکنید حاوی مقدار زیادی آب است که باعث زنگ زدن ترمزهای شما از داخل می شود.

چگونه از کالیپر ترمز چسبنده جلوگیری کنیم؟

اگر به طور منظم از ترمزهای خود مراقبت کنید، اغلب این مشکلات نباید زیاد اتفاق بیفتند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این نوع مشکلات در آینده انجام دهید. در اینجا رایج ترین آنها هستند:

  • تعویض روغن ترمز هر 1 تا 3 سال یکبار، از زنگ زدگی سیستم ترمز از داخل جلوگیری می کند.
  • لنت‌های ترمز، پین‌های راهنما و پیستون‌ها را هر 2 تا 3 سال یکبار تمیز کنید. یا حداقل در دفعاتی که لنت ترمز یا دیسک ترمز خود را تعویض می‌کنید، این کار را به درستی انجام دهید.
  • گاهی اوقات در سرعت های بالا به شدت ترمز کنید. برخی ممکن است فکر کنند که استفاده نکردن از ترمز روی خودرو چیز خوبی است، اما برعکس است. اگر هرگز از ترمزها سخت استفاده نکنید، پس از مدتی گیر می کنند.
  • بسیاری از مردم مسافت های کوتاهی را رانندگی می کنند و هرگز از ترمز خود به درستی استفاده نمی کنند.برای جلوگیری از گیرکردن کامل ترمزها، باید چند بار در سال از ترمز خود با سرعت بالا استفاده کنید.
  • حتی اگر گیربکس اتوماتیک دارید از ترمز دستی خود استفاده کنید. یکی دیگر از مشکلات رایج این است که اگر گیربکس اتوماتیک دارید هرگز از ترمز دستی خود استفاده نمی کنید. این باعث می شود که کابل یا براکت ترمز دستی در یک بار استفاده از آن گیر کند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
22 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جهانبخش
جهانبخش
1 سال پیش

ممنون از توضیحات خیلی خوب شما در مورد سیستم ترمز

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جهانبخش
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم
بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

النا
النا
1 سال پیش

سلام و سپاس از توضیحات واضح و مفیدتون. من یک سوال دارم اگر ممکنه جواب بدید لطفا.

اتوموبیل من یک مزدا x5 تولید 2022 هست، ضمن چک کردن دیسک ترمز جلو، یک خط روی دیسک دیدم در حالیکه چراغ چک اصلا روشن نمیشه و ماشین رو هم برای چک بردم گفتن همه چیز خوب هست و قطر لنت 7 میلیمتر هست. میخواستم علت رو جویا بشم اگر براتون مقدور هست، با سپاس.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  النا
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید احتمالا مربوط به جنس و کیفیت لنت ترمزی است که برای خودرو استفاده می کنید. لنت ترمز با توجه به کیفیت متریال استفاده شده در آن و گذر زمان، باعث آسیب رساندن و خط افتادن دیسک های ترمز می گردد.
و برای این مشکل اصلا چراغ چک روشن نمی شود، چراغ چک اصولا برای مشکلاتی مانند: خرابی سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب دزدگیر، نشتی خلأ و … روشن می شود.

رضازاده
رضازاده
1 سال پیش

سلام بر اساتید .اوپل دارم هر چهار چرخ دیسک.موقع ترمز گرفتن عقب ماشین به چپ می چرخه.تمام سیستم ترمز .کالیپر و لنتها چک شده حتی تمام شیلنگ ترمز .حتی دیسکها. حتی پمپ ترمز هم عوض کردم .باز مشکل پابرجاست.چرخ عقب سمت راست نمی گیره .عزیزا ن کمک کنند

آوش
آوش
در جواب  رضازاده
7 ماه پیش

اگر ای بی اس هست،مشکل از ای بی اس می‌تونه باشه،همین مشکلم داشتم با تعمیر ای بی اس حل شد

علی انالویی
علی انالویی
1 سال پیش

جناب من یه طرح ایروکس پیشرو خریداری کردیم اقساطی با کلی ذوق صدا از طرف کالیپر ترمز عقب و دیسک شنیده میشد گارانتی هیچی قبول نکرد و گفت همه چی اوکیه ولی صدا بود واقعا ولی صدا کالیپر می‌آمد روش هم میزنم صدای شل بودن میاد ولی هیچی شل نیست. تصمیم گرفتم لنت بازدید کنم کمی فنی بلدم باز کردم و دیدم لنت کج خورده شده از سمت راست بالا و پشت لنت بازدید کردم انگار فقط یکی از پیستون ها کار کرده جای گردی باید دوتا باشه پشت لنت ولی یکی بود تماس گرفتم با نمایندگی شیراز گفتن اگه… خواندن ادامه ...

جمشید
1 سال پیش

بسیار عالی
ممنونم
خودروی من ۲۰۶ هستش
گاها روی دست انداز صدای چغ چغ از داخل چرخ جلو سمت راننده دارد .
امکان دارد از پین های کالیپر باشد
پین هایی که دارای کاور لاستیکی هستند ۲ عدد دارد .باز کردم گریس هم زدیم صدا کمتر شد ولب باز هم صدا دارد .
وقتی بارندگی میشه صدا قطع میشه .
راهنمایی بفرمایید که چکار کنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جمشید
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید این صدا دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و نیاز به بررسی و چکاپ دارد. یکی از دلایل اصلی و شایع این صدا شل بودن کالیپر و یا ایراد در پلوس خودرو است. توصیه می شود حتما به یک متخصص مراجعه نمائید.

آروین
آروین
1 سال پیش

بسیار عالی بود ممنون ازمقاله اتان

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آروین
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مسعود
مسعود
11 ماه پیش

سلام
چهار چرخ 206 از قسمت کالیپر در دست اندازه صدایی شبیه برخورد 2 تا آچار میده بازش کردم دیدم لقی از پین های کالیپر هست که در جای خودش بازی داره،گریس زدم یه مدت خوب بود بازم صداش شروع شد.
گریس خاصی هست که صداش رو برطرف کنه؟
با تراشکاری حل میشه؟
تعویض پین کالیپر؟
تعویض کالیپر ترمز؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

علی
علی
11 ماه پیش

سلام برهمه .میشه لطف بفرمایید گردگیر پیستون ترمز چرخ جلو سمند یا ۴۰۵چگونه تعویض میشه؟

Sam
در جواب  علی
9 ماه پیش

با فشار هوا پیستون بیرون میارن ،بعد کیت اورینگ و لیپ سیل یا کاسه نمد رو عوض میکنن.اگر سیلندر خط بیفته ،نشتی روغن میده

محمد بیرانوند
محمد بیرانوند
10 ماه پیش

بسیار عالی

کیان باتری
در جواب  محمد بیرانوند
10 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مصطفی
مصطفی
9 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر.خسته نباشید.ترمز سمت راست ماشینم همیشه درگیره و باعث داغ شدن دیسک و چرخ میشه.دوبارم بردم تعمیرگاه ولی واسه دوروز خوب بوده.همش ترمزم درگیره نمیدونم دیگه چیکار کنم.

آخرین ویرایش 9 ماه پیش توسط مصطفی
علی
علی
در جواب  مصطفی
8 ماه پیش

سلام
احتمال زیاد کالیپر)سیلندر ترمز( رو باید عوض کنی. پیستون داخل کالیپر تقریبا جام هست و رفت و آمد نمیکنه و باعث درگیری دائمی لنت و دیسک ترمز میشه. کالیپرها معمولا تعمیر نمیشن و اگه تعمیر بشن دوباره بعد همون جوری میشن. خودت رو راحت کن و عوض شکن اینقدر پول تعمیرگاه هم نده

رضا بخششی
7 ماه پیش

سلام استاد خسته نباشید میخواستم بدونم لقی کم کالیپر طبیعی است یا نه دست که میزنم اینور اونور میکنم یکم لقی داره

Hamid
Hamid
7 ماه پیش

سلام
من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم ۴ چرخ دیسک که لنتهارو عوض کردم..
ولی ماشین وقتی در حرکته لنتها به دیسک سایش داره حتی جک میزنم و چرخهارو روی جک میچرخونم صدای سایش لنت به دیسک میاد
دلیلش چیه؟ آیا پیستونها کامل برنمیگردن سرجاشون؟

محمد
محمد
5 ماه پیش

دنا توربو دارم وقتی فرمون رو به سمت شاگرد قفل میکنم و دور میزنم صدایی از سمت لاستیک میاد انگار دوتا فلز بهم میخورن میگن صدای کالیپر هستش

مرتضی
مرتضی
4 ماه پیش

باتشکراز راهنمایهایتان خیلی خوب بودنددرمورد سیستم ترمز ❤️❤️❤️

آخرین ویرایش 4 ماه پیش توسط مرتضی
مشاوره رایگان و ثبت سفارش