4.5
(241)

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که نحوه چک کردن روغن موتور چگونه است و بهتری روش برای انجام این کار چیست؟ البته سوال اصلی که در این خصوص وجود دارد این است که باید در زمان سرد بودن موتور این کار را انجام داد و یا زمانی که موتور خودرو گرم است؟

مراقبت از روغن موتور خودرو یکی از مهم‌ترین دانش ‌هایی است که باید داشته باشید تا مطمئن شوید که خودروی شما سالم است و خطرات ناشی از هزینه‌های گران تعمیر را کاهش می ‌دهد.

اما چگونه می توان روغن موتور را بررسی کرد تا دقیق ترین نتیجه را بدست آورد؟

در این مطلب از کیان باتری ما به صورت دقیق در خصوص این موضوع به شما توضیحات لازم را می دهیم؛ تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آیا باید سطح روغن موتور را گرم یا سرد بررسی کنید؟

چک 1 نحوه چک کردن روغن موتور
چک کردن روغن موتور

روغن موتور خود را زمانی که سرد است چک کنید. شما همچنین می توانید آن را در زمانی که گرم است بررسی کنید، اما باید 15 دقیقه از آخرین باری که موتور روشن شده باشد گذشته باشد. این عمدتاً به این دلیل است که مدتی طول می کشد تا روغن در ظرف روغن بریزد.

همچنین به دلیل عوامل ایمنی بهتر است سطح روغن را زمانی که سرد است اندازه گیری کنید. روغن موتور می تواند به دمای 250 فارنهایت یا 120 درجه سانتیگراد برسد.

اگر روغن موتور را مستقیماً پس از رانندگی با ماشین اندازه گیری کنید و آن را تا علامت حداکثر پر کنید، زمانی که روغن موتور سرد شده و در روغن ریخته می شود، روی علامت حداکثر می شود.

وضعیت بهینه مطلق این است که ماشین خود را گرم کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس روغن موتور را بررسی کنید، سپس هر دو مقداری دما می شود و تمام روغن داخل روغن ریخته است.

دمای روغن به خودی خود نقش مهمی در اندازه گیری سطح روغن ندارد. با این حال، در واقع یک انبساط کوچک وجود دارد که می تواند زمانی که روغن موتور سرد یا گرم است اتفاق بیفتد.

انبساط نوع روغن موتور

روغن مصنوعی با تغییرات دما سرعت انبساط و انقباض بیشتری دارد. این ترکیبات در زمان سرد بسیار سفت تر خواهند بود و در زمان گرم می توانند حتی بیشتر از حد انتظار منبسط شوند.

روغن معمولی انبساط و انقباض طبیعی را تجربه می کند، به این معنی که شما بدون توجه به دما، مقادیر مشابهی را در اطراف خود خواهید داشت.

خودروهای جدیدتر با کنترل ‌کننده ‌های الکترونیکی سطح روغن، روغن موتور را تنها زمانی که گرم است اندازه‌گیری می‌کنند و در سطح صاف می‌مانند. بنابراین توصیه می شود زمانی که روغن موتور داغ است روغن موتور را بررسی کنید.

دمای بیرون سرد

دما نحوه چک کردن روغن موتور
تاثیر دما بر روغن موتور

چه از ترکیب مصنوعی یا روغن معمولی استفاده کنید، بررسی خودرو در زمانی که بیرون یخ می‌زند بر میزان خوانش شما تأثیر می‌گذارد. برای دریافت بهترین خوانش روغن در آب و هوای تک رقمی، ممکن است لازم باشد قبل از شروع فرآیند، مدتی موتور خود را روشن کنید. می توانید ماشین خود را در حالت آماده به کار قرار دهید تا گرم شود، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس سطح روغن خود را بررسی کنید.

برای بررسی روغن خود باید از یک میله کاملاً خشک استفاده کنید. دستگاه با حداقل و حداکثر سطح روغن کالیبره شده است تا تعمیر و نگهداری آسان تر و تعویض دقیق روغن انجام شود.

شما باید ماشین خود را روی سطح صاف پارک کنید تا از اعوجاج سطح روغن در اثر نیروی جاذبه جلوگیری کنید.

چگونه روغن موتور خود را چک کنیم

همچنین می توانید از ویدیو زیر برای انجام این کار استفاده کنید.

بسیاری از دارندگان خودرو نمی دانند چگونه سطح روغن موتور خود را بررسی کنند. سردرگمی از مراحل اولیه شروع می‌شود و کاربران مطمئن نیستند که روغن را سرد یا گرم بررسی کنند. اما باید بگوییم که این یک فرآیند نسبتا آسان است که فقط چند دقیقه طول می کشد.

ابتدا باید مطمئن شوید که ماشین شما روی زمین صاف است. بررسی روغن روی یک سطح ناهموار می‌تواند باعث ناقص بودن قرائت شود.

به دلایل ایمنی، اگر در ماشین‌ها تجربه ندارید، باید روغن ماشین خود را زمانی که موتور سرد است بررسی کنید تا از سوختن و سوختن قطعات داغ جلوگیری کنید.

با این حال، می توانید سطح روغن موتور را در زمان گرم بودن نیز بررسی کنید، به خصوص اگر محیط شما یخبندان است. زمانی که هوا گرم است بهترین اندازه گیری را می گیرید، اما قبل از اندازه گیری سطح روغن موتور باید اجازه دهید موتور خودروی شما 10 تا 15 دقیقه خاموش شود.

میله روغن را که در محفظه موتور قرار دارد، پیدا کنید. این چوب اندازه گیری را بردارید و روی یک حوله کاغذی یا پارچه خشک و تمیز پاک کنید. چوب روغن را دوباره بچسبانید و دوباره روی آن قرار دهید. سطح روغن شما باید بین حداقل و حداکثر، تا حد امکان نزدیک به حداکثر باشد.

برخی از خودروهای جدیدتر نشانگر روغن موتور ندارند و در عوض از یک کنترل الکترونیکی استفاده می کنند. راهنمای خدمات خود را بخوانید تا متوجه این موضوع شوید یا از مکانیک کمک بگیرید تا آن را برای شما بررسی کند.

چرا روغن من بوی گاز می دهد؟

آیا روغن موتور شما بوی تند بنزین می دهد؟ این در واقع یک مشکل رایج در موتورهای گازسوز است. اما این مشکل چقدر جدی است و آیا باید اقدامی انجام دهید؟

رایج ترین دلیلی که روغن شما بوی گاز می دهد این است که شما فقط در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید و اجازه نمی دهید موتور شما هر چند وقت یکبار واقعا داغ شود. همچنین می تواند ناشی از مخلوط غنی هوا و سوخت باشد که انژکتورهای سوخت معیوب یا احتراق ناقص می تواند باعث شود.

دلیل واضح دیگر این است که مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید. اگر تغییرات برنامه ریزی شده روغن را رعایت نکنید، ممکن است بعد از مدتی بوی روغن شبیه گاز شود.

اکنون اطلاعات سریعی در مورد این اتفاق به دست آوردید، اما اجازه دهید کمی عمیق تر به آنها برویم. در اینجا لیست دقیق تری از اینکه چرا روغن موتور شما بوی گاز می دهد آورده شده است.

علل بوی بنزین یا گاز در روغن موتور چیست؟

بو روغن نحوه چک کردن روغن موتور
بوی روغن موتور

1.      مخلوط هوا و سوخت بسیار غنی است.

دلیل اصلی ورود گاز شما به روغن موتور این است که مخلوط سوخت شما بسیار غنی است. اگر مخلوط سوخت شما بیش از حد غنی باشد، محفظه احتراق تمام سوخت را مشتعل نمی کند و این باعث می شود سوخت از طریق حلقه های پیستون به داخل تابه روغن برود.

ممکن است چندین حسگر یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود مخلوط سوخت بیش از حد غنی شودکدهای مشکل را با دیاگ خودرو بخوانید تا ببینید آیا کدهای مشکل ذخیره شده می تواند نشان دهد که از کجا باید عیب یابی خود را شروع کنید.

2.      شما فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی می کنید.

در اکثر موتورهای خودرو، کم و بیش، بنزین همیشه در تابه روغن شما جاری است. وقتی دمای روغن شما بالا می رود، گاز به صورت بخار از روغن موتور خارج می شود.

اگر فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی کنید، روغن موتور به دمای کافی برای تبخیر بنزین نمی رسد و ظرف روغن خود را برای مدتی پر از گاز می کنید.

اگر این اتفاق افتاد، روغن موتور و فیلتر خود را تعویض کنید. اگر می دانید که اغلب فقط برای مسافت های کوتاه تر رانندگی می کنید، توصیه می شود روغن موتور را در فواصل زمانی کمتر از حد معمول تعویض کنید.

3.      عملکرد اشتباه

آتش ناقص زمانی اتفاق می افتد که مخلوط هوا و سوخت به درستی مشتعل نشود و چرخه احتراق مختل شود. از آنجایی که مخلوط هوا و سوخت مشتعل نمی‌شود، گاز می‌تواند دیواره‌های سیلندر شما را بشویید، که باعث کاهش فشرده‌سازی می‌شود و بیشتر از طریق رینگ‌های پیستون دمیده می‌شود.

این می تواند باعث شود که گاز از طریق رینگ های پیستون به پایین بریزد و تابه روغن شما را با سوخت پر کند.

4.      انژکتور سوخت معیوب (خودروهای جدیدتر)

انژکتور 1 نحوه چک کردن روغن موتور
انژکتور معیوب

خودروهای تزریق سوخت دارای دستگاه های تزریق کوچک هستند که سوخت مورد نیاز موتور را تامین می کند. این انژکتورها توسط یک شیر برقی کار می کنند که بیشتر توسط کامپیوتری کنترل می شود که مقدار مناسب سوخت را داخل سیلندرها می گذارد.

از آنجایی که سلونوئیدها مکانیکی هستند، اغلب ممکن است دچار نقص شوند. اگر شیر برقی در حالت باز گیر کند، بنزین به داخل راه پیدا می کند زیرا این ماده آبکی است و با روغن مخلوط می شود.

در مقدار بیش از حدی که خارج می شود، بنزین در نهایت در تابه روغن نشت کرده و در حین کار با روغن مخلوط می شود.

5.      کاربراتور یا تنظیمات معیوب (ماشین های قدیمی)

ماشین های کاربراتوری متفاوت هستند. مکانیسم سوخت توسط یک دیافراگم کنترل می شود و عمدتاً توسط پدال گاز کنترل می شود. از آنجایی که این بسیار مکانیکی است، شیر پروانه ای که جریان هوا را کنترل می کند ممکن است گیر کند که باعث می شود سوخت مطابق با نسبت مخلوط وارد شود.

همچنین باعث می شود گاز وارد روغن شود و این مشکل را ایجاد کند. مشابه خودروهای تزریق سوخت، بنزین بیش از حد به داخل تابه روغن می رود و با روغن مخلوط می شود.

6.      رینگ های پیستون بد

اگر رینگ های پیستون شما خراب باشد، سوخت بیشتری از داخل محفظه احتراق به داخل ظرف روغن می رود. با این حال، این مشکل چندان رایجی نیست و تعمیر آن سخت است زیرا باید کل موتور را از هم جدا کنید، بنابراین توصیه می‌کنم موارد دیگر این لیست را قبلاً بررسی کنید.

7.      تعویض نکردن روغن برای مدت طولانی

تعویض 1 نحوه چک کردن روغن موتور
تعویض روغن

ممکن است خودرو شما مشکلی نداشته باشد، به جز اینکه مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید.

روغن موتور بسیار قدیمی با مقدار زیادی سستی داخل آن بوی گاز می دهداگر می دانید که مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. اگر اطلاعی ندارید، اگر روغن موتور اخیراً تعویض شده است، دفترچه راهنمای گزارش خدمات خود را بررسی کنید یا با نمایندگی مجاز خود تماس بگیرید.

دقت داشته باشید که وجود بنزین در روغن موتور برای موتور شما مضر است و در واقع می تواند به آن آسیب برساند، بنابراین توصیه می شود حتما این موضوع را رسیدگی کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه چک کردن روغن موتور و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بهروز
بهروز
8 ماه پیش

سلام ماشین پراید وانت تعویض روغن انجام دادم موقع استارت زدن چراغ روغن روشن میشه به مدت چند ثانیه در حالت سرد علتی دارد
ممنونم

کزمنگ هاشمی
کزمنگ هاشمی
در جواب  بهروز
7 ماه پیش

ماشین یاتاقان زده
وقتی یاتاقان زده باشد چراغ روغن دیر خاموش میشود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش