3.6
(381)

بلبرینگ چرخ پر سر و صدا می تواند بسیار آزار دهنده باشد، به خصوص اگر به یک سفر طولانی می روید. اما چگونه می توان فهمید که بلبرینگ چرخ است که صدا ایجاد می کند؟ 

در این مطلب از کیان باتری قصد داریم تا به بررسی صدای بلبرینگ چرخ و جزئیات مربوط به آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

بلبرینگ‌های چرخ خودرو شما طوری طراحی شده ‌اند که به چرخ‌ های شما اجازه می‌ دهند تا بدون اصطکاک، مستقل از توپی خودرو، با کمترین اصطکاک بچرخند. در حالی که بیشتر یاتاقان ها برای دوام هزاران و هزاران مایل طراحی شده اند.

در نهایت آنها فرسوده می شوند و نشانه اولیه زمانی که یاتاقان های شما فرسوده شده اند و نیاز به تعویض دارند، صدایی است که منتشر می کنند.

صدای بلبرینگ چرخ چگونه است؟

هنگام رانندگی با سرعت بالا، صدای بلبرینگ چرخ های پر سر و صدا، صدای غرغر یا جیغ ایجاد می کند. اگر زمانی که کمی به چپ یا راست بپیچید، صدای آن بلندتر یا ساکت تر شود، به ویژه قابل توجه خواهد بود.

یاتاقان چرخ پر سر و صدا بسته به اینکه چه قسمتی از یاتاقان از کار افتاده می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از صداهای مختلف شود.

به عنوان مثال، اگر بلبرینگ گریس خود را از دست داده است و اکنون در حال خشک شدن است، می توانید انتظار داشته باشید که صدای آسیاب فلزی از چرخ آسیب دیده بشنوید.

با این حال، اگر یاتاقان بازی بیش از حد ایجاد کرده باشد، تمایل به ایجاد صدای کم صدایی دارد و چرخ آسیب دیده در حال چرخش است.

قسمت بیرونی محفظه گاهی اوقات ممکن است در داخل توپی شل شود و همراه با قسمت داخلی بلبرینگ در حال چرخش باشد. این مالش یاتاقان بیرونی به داخل توپی صدای خراشیدن با صدای بلندتری ایجاد می کند زیرا دو سطح مجبور می شوند به یکدیگر ساییده شوند.

همچنین بخوانید: عوامل و نشانه های یاتاقان زدن خودرو چیست؟

 5 دلیل رایج صدای بلبرینگ چرخ 

شایع ترین علت صدای بلبرینگ چرخ خشکی یاتاقان چرخ به دلیل عدم وجود گریس است. این ممکن است به دلیل نشتی یا ورود آب نمک به بلبرینگ اتفاق بیفتد.

در اینجا لیست دقیق تری از پنج دلیل اصلی ایجاد صدا در بلبرینگ چرخ آورده شده است.

1.      نداشتن گریس 

گریس دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن

گریس بلبرینگ چرخ شما واقعاً یکی از حیاتی ترین جنبه های اطمینان از دوام یاتاقان چرخ شما تا زمانی که ممکن است است. تا زمانی که یاتاقان روغن کاری شده باشد، از گرمای بیش از حد و ایجاد مقاومت جلوگیری می کنید، که از اعوجاج فلز نیز جلوگیری می کند.

اکثر بلبرینگ های چرخ این روزها واحدهای مهر و موم شده هستند، به این معنی که هیچ دسترسی برای پر کردن چربی از طریق نوک پستان وجود ندارد. این بدان معنی است که اگر بلبرینگ شما به دلیل کمبود گریس شروع به ایجاد صدا کرده است، باید کل بلبرینگ را تعویض کنید.

این واقعیت که واحدهای یاتاقان آب بندی هستند نیز چیزی است که تشخیص اینکه آیا گریس خود را از دست داده است یا خیر، دشوار می کند. اگر به وضوح می توانید هر گونه نشانه ای از ضربه را که منجر به از بین رفتن گریس می شود روی بدنه یاتاقان مشاهده کنید، توصیه می کنیم بلبرینگ را تعویض کنید.

2.      آب شور 

آب شور دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن
ماشین های ساحلی

آب شور قاتل بزرگ خودروهاست. این موضوع برای خودرو هایی که در شهر های ساحلی هستند بیشتر دیده می شود.

تجمع آب شور دریا در یاتاقان های شما می تواند برای طول عمر خود یاتاقان مضر باشد. از آنجایی که آب نمک وارد محفظه یاتاقان می شود، نه تنها گریس موجود در داخل یاتاقان را می شویید، بلکه شروع به کار می کند، جادوی خوردگی داخلی بلبرینگ است.

وقتی ناگهان متوجه می‌شوند که آب به درون خودرو راه پیدا کرده است برای بسیاری شوکه کننده است. این به این دلیل است که آب نمک باعث آسیبی می شود که بدون از بین بردن یاتاقان شما قابل مشاهده نیست.

اگر از وسیله نقلیه خود در شهر های ساحلی استفاده می کنید، هیچ راه واقعی برای جلوگیری از ورود آب شور به یاتاقان های شما وجود ندارد. توصیه‌ای که ما می‌کنیم این است که اگر از وسیله نقلیه خود برای این کار استفاده می‌کنید، بلبرینگ‌های خود را مرتباً بررسی کنید و در مواقعی که سر و صدا می‌شوند مراقب باشید. حداقل این باعث می‌شود که در صورت نیاز به تعویض یاتاقان‌های چرخ اجتناب‌ناپذیر، از هرگونه غافلگیری جلوگیری کنید.

3.      عدم استفاده 

استفاده نکردن از خودرو اغلب بدتر از استفاده بیش از حد از آن است. باتری ماشین خالی می شوند، بوش های تعلیق سفت می شوند و مهر و موم ها خشک می شوند.

همین امر را می توان در مورد بلبرینگ چرخ شما نیز گفت. از آنجایی که وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی ثابت می‌ماند، گریس داخل یاتاقان‌ها می‌تواند شروع به خشک شدن کند و کارایی خود را برای حفظ کمک کوچک در خود یاتاقان از دست بدهد.

یاتاقان ‌های غیر متحرک نیز احتمال بیشتری برای ایجاد خوردگی در داخل دارند که منجر به ایجاد گرمای بیش از حد می ‌شود و بنابراین نیاز به تغییر زودهنگام دارند. حتی اگر هر چند وقت یکبار فقط می توانید وسیله نقلیه خود را برای یک رانندگی کوتاه ببرید، این بهتر از این است که آن را برای مدت طولانی و بدون هیچ استفاده ای ثابت نگه دارید.

4.      خطاهای تعلیق که فشار بیش از حد بر بلبرینگ وارد می کند 

خطا دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن
خرابی سیستم تعلیق

اگر سیستم تعلیق شما از تراز خارج شده باشد، گاهی اوقات می‌تواند منجر به فشار بیش از حد بر برخی اجزای اطراف خودرو شود.

یاتاقان های چرخ شما طوری طراحی شده اند که بدون تحمل استرس مشخصی کار کنند که بتوانند آن را تحمل کنند. بنابراین، اگر فشار وارد شده به آنها برای مدت طولانی افزایش یابد، می تواند منجر به فرسودگی زودرس یاتاقان شود.

اگر وسیله نقلیه شما ایراد تعلیق دارد یا نیاز به تراز چرخ دارد، این کار را در اسرع وقت انجام دهید تا از آسیب بیشتر به سایر اجزای خودرو مانند بلبرینگ چرخ‌ها جلوگیری کنید.

همچنین شایان ذکر است که اگر وسیله نقلیه شما پایین بیاید، ممکن است متوجه شوید که یاتاقان های چرخ شما به دلیل افزایش فشار وارد شده به آنها، زودتر از حد انتظار نیاز به تعویض دارند.

5.      ضربه به چرخ از تصادف 

ضربه دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن
وارد شدن ضربه به لاستیک

من مطمئن هستم که بسیاری از ما یا کسی را می شناسیم یا خودمان این کار را انجام داده ایم، جایی که وقتی هوا یخ زده یا خیس است برای رانندگی می رویم و در نهایت به سمت حاشیه جاده می لغزیم.

اگرچه این ضربه ممکن است جزئی به نظر برسد، اما می تواند ضربه سنگینی به بلبرینگ چرخ شما وارد کند. این صرفاً به این دلیل است که آنها برای جذب ضربه‌های جانبی که در صورت سر خوردن وسیله نقلیه شما به سمت پیاده‌ روی رخ می‌دهند طراحی نشده‌ اند.

اگر ضربه جانبی شبیه به لغزش در یک پیاده ‌رو داشته ‌اید، سیستم تعلیق و بلبرینگ چرخ ‌های خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.

خراب بودن بلبرینگ جرخ

رانندگی با بلبرینگ چرخ بد تنها به دلیل سر و صدا آزاردهنده نیست، در صورت بدشانس بودن می تواند چرخ را قفل کند.

یاتاقان های چرخ اجزایی هستند که با دقت بالا طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که از اجرای روان حرکات مکانیکی پشتیبانی می کنند.

بلبرینگ ها علاوه بر تسهیل حرکت، به حمل بارهای سنگین با سهولت و کارایی بسیار کمک می کنند.

انواع مختلفی از یاتاقان ها از جمله بلبرینگ و یاتاقان غلتکی وجود دارد که عموماً در اتومبیل استفاده می شود. این نوع مخصوصاً به این دلیل استفاده می شود که می تواند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کند. بیایید نگاهی گذرا به علائم احتمالی بیندازیم:

شایع ترین علامت خرابی بلبرینگ چرخ، صدای ساییدن یا رنده شدن چرخ در سرعت های بالاتر است. اگر هنگام چرخش به چپ یا راست با سرعت های بالاتر، صدا تغییر کند، یک علامت بسیار قوی است. اگر خودروی شما گم شده است، می تواند نشانه خرابی بلبرینگ باشد.

بلبرینگ چرخ معیوب می تواند علائم و اثرات مختلفی داشته باشددر اینجا لیست دقیق تری از علامت رایج خرابی بلبرینگ چرخ آورده شده است.

همچنین برای آشنایی با دلایل خرابی بلبرینگ چرخ می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

1.      ساییدن یا رنده کردن صدای چرخ

یکی از رایج‌ترین و قابل تشخیص‌ترین علائم مرتبط با یاتاقان‌های بد چرخ، صدایی است که از چرخ خودرو در حال حرکت منتشر می‌شود. شما ممکن است این را با صدای موتور اشتباه بگیرید،اما احتمالاً صدای خراش یا خراش را می شنوید که با شتاب گرفتن خودرو بلندتر می شود اگر به دقت گوش دهید.

از آنجایی که بلبرینگ چرخ ها اغلب فرسوده نمی شوند، معمولاً صدا با چیز دیگری اشتباه گرفته می شود و مشکل نادیده گرفته می شود.

یاتاقان های چرخ عمدتاً از فولاد سخت شده ساخته شده اند و می توانند نیروهای زیادی را تحمل کنند. یاتاقان ها معمولاً در اثر گرما و آب از بین می روند. گرما زمانی ایجاد می شود که روغن کاری کم یا بدون روغن کاری وجود داشته باشد و آب گاهی اوقات می تواند در بلبرینگ چرخ نفوذ کند. در بیشتر موارد، یاتاقان‌های چرخ‌های تازه تولید شده کاملاً آب ‌بندی می‌شوند.

این درزگیرها به محافظت از بلبرینگ چرخ در برابر عناصر مخرب مانند آب، کثیفی و غیره کمک می کنند اما در صورت شکسته شدن این آب بند، بلبرینگ چرخ شروع به از کار افتادن و ایجاد صدا می کند.

2.      تغییر نویز از چپ به راست

تغییر دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن
تغییر جهت لاستیک

نتیجه دیگر این است که اگر ماشین را با سرعت حدود 50 مایل در ساعت برانید و اگر با جابجایی وزن از چپ به راست آن را به چپ و راست هدایت کنید، شروع به ایجاد صدا می کند. مطمئن شوید که به آرامی هدایت کنید، زیرا سرعت بالا و برش های خشن می تواند ماشین شما را واژگون کند.

اگر از چپ به راست یا از راست به چپ هدایت کنید، جلوه صوتی متفاوت خواهد بود. مثلاً اگر به راست بپیچید و صدا کم شود بلبرینگ چرخ چپ شما خراب شده و اگر به چپ بپیچید و صدا کم شود به این معنی است که بلبرینگ چرخ سمت راست شما آسیب دیده است.

3.      وصله های فرسوده روی لاستیک ها

لاستیک دلایل صدای بلبرینگ چرخ و نحوه رفع آن
فرسودگی لاستیک

بلبرینگ چرخ را می توان آنقدر فرسوده کرد که در چرخ بازی ایجاد کنید. این امر باعث می‌شود تراز چرخ‌ها معیوب باشد و تایرهای شما را به روش‌ های عجیبی فرسوده کند.

از این رو توصیه می شود که نگاهی به لاستیک ها نیز بیندازید. اما فراموش نکنید که این لکه های روی لاستیک ها نیز می تواند ناشی از فرسودگی بلبرینگ چرخ ها باشد.

4.      بازی در چرخ

اگر سیستم تعلیق ماشین خود را با جک زمینی بلند می کنید و وقتی چرخ را گرفته و به عقب و جلو تکان می دهید، می توانید بازی را در همه جهات احساس کنید.

اگر در همه جهات بازی وجود داشته باشد، ممکن است بلبرینگ چرخ باشد، اما به یاد داشته باشید که اگر فقط در یک جهت باشد، می تواند یک انتهای فرمان بد یا بازوی کنترل دیگری باشد.

به یاد داشته باشید که برخی از خودروهای قدیمی در کارخانه یاتاقان چرخ ها بازی می کنند و جای نگرانی نیست. اگر ماشین جدیدتری دارید، اگر بتوانید بازی را احساس کنید، مشکلی وجود دارد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با صدای بلبرینگ چرخ آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش