4.2
(220)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی خودروی دنا و مزایا و معایب آن می پردازیم. دنا سومین محصول ملی شرکت ایران‌خودرو محسوب می‌گردد و یکی از اتومبیل های پرطرفدار شرکت ایران خودرو است که از زمان معرفی آن شاهد برخی حواشی هستیم.

برای اولین بار زمزمه ساخت و تولید این خودرو در سال 88 ایجاد شد که با پشت سر گذاشتن برخی مشکلات، در نهایت این اتومبیل که بیشتر به عنوان یک جایگزین برای خودروهای سمند و پژو 405 در نظر گرفته شده بود، در سال 1393 رونمایی شد.

Iran Khodro Dena نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب
نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

 

بررسی تخصصی دنا

55035 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

دنا از آن محصولات ایران‌خودرو است که با ورودش به بازار غافل‌گیری زیادی به همراه نیاورد. واقعیت این بود که این خودرو فیس‌لیفتی از سمند بود اما امکانات بهتر و بیشتری داشت. البته ظاهر دنا نسبت به سمند و خودروهای دیگر این شرکت ارتقای خوبی پیدا کرده بود.

برای همین، در حوالی سال ۱۳۹۳ طرفدارانی پیدا کرد. شهرت و استقبال از دنا باعث شد که سازندگانش در سال ۱۳۹۶ هم نسخه جدیدتری از آن به نام دنا پلاس را روانه بازار کنند.

در یک نگاه کلی به دنا، با یک سدان خانوادگی در سگمنت D مواجه هستیم که طراحی به‌مراتب بروزتر و جسورانه‌تری نسبت به محصولات سابق ایران‌خودرو دارد.

فیلم معرفی و بررسی دنا معمولی

ویدئوی توضیحات کاملی درباره خودروی دنا معمولی داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی کامل مشخصات فنی دنا معمولی

IKCO Dena plus Hybrid 15 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

پیشرانه دنا همان به اصطلاح ملی EF7 است. این انجین 16 سوپاپ دقیقاً 1645 سی‌سی حجم دارد و با سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای و نسبت تراکم 11 قادر است 113 اسب بخار قدرت (در 6000 دور در دقیقه) و 155 نیوتن‌متر گشتاور (در 3500 الی 4500 دور در دقیقه) تولید نماید که برای وزن 1258 کیلوگرمی ماشین تقریباً کافی به نظر می‌رسد.

یک گیربکس 5 سرعته دستی هم نیروی حاصل از موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند و متاسفانه برای مدل تنفس‌طبیعی، جعبه‌دنده اتوماتیک در نظر گرفته نشده است. مصرف سوخت ترکیبی رسمی دنا اتمسفریک 7. 43 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و طبق ادعای کمپانی این عدد در مسیرهای برون‌شهری می‌تواند تا 5. 9 لیتر کاهش یابد.

همچنین این خودرو قادر است در حوالی 12 ثانیه (در شرایط استاندارد) از سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب‌گیری را تا سرعت 189 کیلومتر برساعت ادامه دهد تا حدودی راضی‌کننده است.

بیشتر بدانید: راهنمای جعبه فیوز و رله خودروهای دنا

مشخصات فنی نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

باتری دنا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

.

معرفی امکانات و آپشن های دنا

124 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

تا این قسمت به برخی از تجهیزات و آپشن های دنا اشاره کردیم که اگر می خواهید اتومبیل دنا شما، اکثر تجهیزات را داشته باشد باید اقدام به درخواست تولید سفارشی کنید. اما اگر بصورت کلی بخواهیم بگوئیم، اتومبیل دنا دارای آپشن هایی اعم از موارد ذیل دارد؛

  1. سیستم صوتی مالتی مدیا
  2. ایربگ برای دو سرنشین جلو
  3. فرمان هیدرولیک
  4. کلیدهای کنترل بر روی فرمان
  5. ترمز ضد قفل ABS
  6. ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  7. ترمز عقب دیسکی
  8. دستگیره های همرنگ بدنه
  9. سیستم ضد سرقت
  10. دوربین دنده عقب
  11. سیستم عیب یابی هوشمند
  12. سیستم کنترل بخار بنزین
  13. چراغ های عقب و جلو LED
  14. آینه های برقی
  15. کروز کنترل
  16. ستون فرمان جمع شونده
  17. سیستم روشنایی موقت
  18. نمایشگر دمای محیط
  19. رهیاب
  20. کانال تهویه برای سرنشینان عقب
  21. چراغ خطر سوم
  22. چراغ مه شکن عقب و جلو
  23. نصب صندلی نوزاد
  24. اتصال گوشی با استفاده از بلوتوث
  25. جابجایی صندلی ها بصورت برقی
  26. سنسور دنده عقب
  27. تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از کابین

    دانلود دفترچه راهنمای دنا معمولی

    بررسی طراحی ظاهری دنا

    MmM0NDZmYthR نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

    دنا به نوعی یک فیس‌لیفت موفق از سمند محسوب می‌شود؛ موفق از این نظر که علیرغم استفاده از پلتفرم و خطوط کلی مشترک در بدنه، ظاهری کاملاً متفاوت را به نمایش گذاشته که نسبت به گذشته جسورتر، مدرن‌تر و زیباتر به چشم می‌آید.

    طراحی این اتومبیل، چه در بخش داخل و خارج، با سایر اتومبیل هایی که در سال های اخیر توسط ایران خودرو طراحی شده اند، بسیار متفاوت است و واقعا یک سدان لوکس ایرانی محسوب می شود که با هزینه نسبتا منطقی می توانید این اتومبیل را تهیه کنید.

    طراحی بیرونی ماشین دنا

    IMG 8047 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

    از مهم ترین بخش هایی که در ظاهر یا طراحی خارجی اتومبیل دنا می توان به آن اشاره کرد عبارتند از طراحی متفاوت و جدید چراغ های عقب و جلو، جلو پنجره بزرگ و اسپرت، دستگیره درب های جدید و رینگ های مختص دنا اشاره کرد که نسبت به نسل های قبل تغییر احساس می شود.

    با این وجود طراحی بروز شده این اتومبیل به عنوان یک بخش بسیار مهم در این اتومبیل می باشد. با این حال این اتومبیل احساس جوان پسندانه ای را به خریدار منتقل می کند چرا که نسبتا اسپرت می باشد.

    طراحی داخلی کابین دنا

    67418 857 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

    قسمت داخلی دنا نیز در نگاه اول دارای تغییرات متمایزی نسبت به اتومبیل های قبلی ایران خودرو دارد و تغییرات اساسی توسط مهندسین این مجموعه برای کابین در نظر گرفته شده است.

    اما با وجود کیلومتر شمار جدید، کابین بسیار زیبا، دوربین عقب، شیشه بالابرهای برقی در صندلی های عقب و جلو و فرمان با طراحی جدید، چیزی که می تواند باعث دلسردی هر یک از خریداران این اتومبیل شود، جنس پلاستیک کابین می باشد که برای این سدان لوکس با قیمتی که این روزها برای آن درنظر گرفته شده است، دور از انتظار می باشد.

     اگر به مدت طولانی با این خودرو رانندگی کنید، ممکن است خیلی زود اذیت شوید چرا که نسبتا خشک هستند. سیستم صوتی این اتومبیل هم مالتی مدیا است که دارای صفحه لمسی می باشد که سایر اتومبیل های این شرکت چنین قابلیتی وجود نداشت.

    مزایا و معایب دنا معمولی

    ikco dena.3 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب
    عکس دنا معمولی سفید

    دنا مزایایی همچون طراحی ظاهری و داخلی خوب نسبت به سمند و پژو، موتور قوی تر و کم مصرف تر، ترمزهای قوی و امکانات بیشتر رفاهی را در کارنامه خود قرار می دهد.

    اما معایبی چون موتور حساس به بنزین، نا هماهنگی موتور و گیربکس، فضای داخل کابین کم و شتاب اولیه کم آن را به گزینه ای برای کسانی که قد بلند یا جثه درشتی ندارند و تردد آن ها بیش تر در جاده ها و سرعت های بالا است تبدیل می کند.

    بررسی معایب دنا معمولی

    • کیفیت ساخت پایین

    معایب خودروی دنا از کیفیت مونتاژ شروع می‌شود. هرقدر هم که مواد و قطعات مورداستفاده دارای کیفیت بالایی باشند، مونتاژ و سرهم‌بندی آن‌ها نقش بسیار مهمی در نمود و ظهور این کیفیت دارد.

    تقریباً می‌توان گفت تمامی خودروهای داخلی در این حوزه ضعف دارند و خانواده دنا نیز متأسفانه از این قاعده مستثنا نیست.

    یکی از مواردی که بسیار توی ذوق می‌زند، درزبندی‌هاست که برای لوکس‌ترین خودروی ملی قابل‌قبول نیست.

    • مشکلات پیشرانه ضعیف

    استفاده مجدد یک موتور ضعیف و قدیمی در تولیدات جدید از دیگر معایب خودروی دنا است.

    کندی شتاب خوشبختانه در نسخه توربو دنا پلاس رفع شده است و به زیر 9 ثانیه می‌رسد. البته در مورد موتور توربوی ef7 هم مشکلاتی همچون دمای بالای موتور و صدای نامتعارف توربو در حالت سرد که به استفاده از آلیاژ و متریال نامناسب برمی گردد مشاهده‌شده است.

    از دیگر مشکلات موتور توربو می‌توان به کمبود قطعات و نبودن تعمیرکار خبره برای تعمیر موتورهای این سری اشاره کرد.

    • نفوذ صدا به فضای کابین

    یکی از معایب بزرگ خودروی دنا مربوط به کیفیت پایین متریال مورداستفاده در داشبورد است. این مورد برای خودرویی در این کلاس قیمتی چندان رضایت‌بخش نیست.

    دنا و دنا پلاس در ظاهر خودرویی بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که کابین این دو خودرو، باید جادار و بزرگ باشند ولیکن این‌چنین نیست. عایق‌بندی کابین مناسب نیست و صدای موتور و جاده تا حدود زیادی به فضای کابین انتقال پیدا می‌کند.

    در خودروهایی امروزی سکوت داخل کابین یکی از حیاتی‌ترین موارد محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه در دنا شما احساس می‌کنید که موتور داخل کابین کار گذاشته‌شده است.

    این مسئله زمانی نمود بیشتری دارد که شما پدال گاز را به‌صورت ناگهانی فشرده و دور موتور بالا می‌رود چراکه آنگاه از صدای بیش‌ازحد موتور کمی آزرده‌خاطر خواهید شد.

    • سواری بی کیفیت

    سواری با دنا آن‌چنان‌که باید لذت‌بخش و دل‌نشین باشد، نیست. یکی از دلایل اصلی این موضوع سیستم تعلیق و پلت فرم قدیمی خودرو است که نسبت به خودروهای روز هنوز جای کار بسیار دارد و به‌راحتی ناهمواری‌ها و دست‌اندازها را به داخل کابین منتقل می‌کند.

    •  قیمت بالای دنا

    با توجه به اینکه در خودرو دنا از موتور قدیمی مشابه سمند استفاده‌شده، با مقایسه کیفی این خودرو با خودروهای هم‌رده ایرانی و خارجی باید گفت قیمت این خودرو غیرواقعی و بیشتر از سطح امکانات و کیفیت آن است.

    • فضای کم کابین برای سرنشینان

    ظاهر دنا به خاطر بزرگی بدنه خبر از جاداری فضای داخلی می‌دهد، اما شما اگر اندکی قد بلند باشید و دارای خانواده کم‌جمعیت هم باشید خیلی زود متوجه خواهید شد که این خودرو آن‌قدرها هم جادار نیست.

    طراحی داشبورد دنا به صورتی است که قسمت فوقانی تا پایین امتداد دارد و همین امر موجب می‌شود که پاهای راننده دائماً با داشبورد برخورد کند که بسیار آزاردهنده است.

    برای صندلی کنار راننده هم همین مشکلات وجود دارد و درصورتی‌که بخواهید با عقب کشیدن صندلی این مشکل را رفع کنید سرنشینان عقبی با کمبود جای پا مواجه می‌شوند.

    • صندلی های دنا اصلا راحت نیست

    ایران خودرو داخل کابین دنا از صندلی‌هایی کم عرض استفاده کرده و روکش مخملی روی آن‌ها نصب کرده است. این روکش‌ها هرچقدر هم نرم باشند، صندلی‌های آن فوق العاده سفت و خشک بوده و اگر مثلاً با دنا مسافرت بخواهید بروید، این موضوع بسیار شما را آزار خواهد داد.

    نکته جالب اینجاست که ایران خودرو با آگاهی از چنین مشکل ساده‌ای، که به راحتی می‌توان راه چاره‌ای برای آن اندیشید، هیچ اقدامی برای رفع آن نمی‌کند. بسیاری از مالکان این خودرو اذعان کرده‌اند که حتی صندلی‌های پراید در مقایسه با صندلی‌های دنا بسیار راحت هستند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای دنا معمولی

        Dena back Design2 نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

        • طراحی قابل قبول

        دنا از شکل و شمایل خوبی برخوردار است و می‌توان گفت به عنوان یک خودرویی با پلتفرم سمند بسیار بهتر از قبل طراحی شده مخصوصا قسمت چراغ‌های جلو و خطوط تیز بدنه که یکنواختی را از چهره این محصول دور می‌کنند.

        قسمت عقب دنا نیز با یک طرح ساده و چراغ‌های LED قابل قبول طراحی شده است که سادگی آن دلنشین است.

        طراحان ایران‌خودرو سعی کرده‌اند که با عضلانی طراحی کردن بخش‌های جلویی خودرو یک چهره اسپرت و خشن را به این خودرو ببخشند که باید گفت موفق بوده‌اند. جلوپنجره این خودرو شباهت زیادی به میتسوبیشی لنسر دارد که با فرم کلی هماهنگ است.

        • فرمان پذیری خوب دنا

        شاید زمانی که پشت خودرویی در جاده قرار می گیرید میزان فرمان پذیری خودرو مهم ترین چالش اولیه شماس و نکته‌ای که در دنا به‌خوبی نمایان است قابلیت هندلینگ بسیارعالی این خودرو است و باید بگوییم کار مهندسان ایران‌خودرو در این بخش عالی بوده چرا که بر روی این بخش به‌نظر می‌رسد بسیار تمرکز کرده‌اند و زمانی که شما با این خودرو در جاده‌های پر پیچ و خم حاضر می‌شوید دیگر استرس عدم کنترل خودرو وجود ندارد.

        • مصرف بنزین کم و باک بزرگ

        زمانی که شما اقدام به سوخت‌گیری می‌کنید مطمئن هستید که مدت‌زمانی زیادی را از صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌ها در امان خواهید بود. چراکه مصرف 7. 7 لیتری موتور این خودرو و باک 60 لیتری مدت‌ها شما را از سوخت‌گیری مجدد بی‌نیاز می‌کند.

        • آپشن های متنوع

        نقطه قوت و قدرت نمایی دنا در بخش آپشن ها و امکانات رفاهی خودرو است، و پیشرفت چشمگیری نسبت به سایر محصولات هم کلاس ایران‌خودرو دارد، چرا که در خودروهایی مانند سمند و پارس جای تعبیه شده برای لیوان آپشن محسوب می‌شد ولی در این خودرو تجهیزات رفاهی خوبی وجود دارد که بعضی از آنها در خودروهای هم قیمت چینی هم وجود ندارد. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

        • مجهز به سامانه کروز کنترل
        • رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
        • دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
        • غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
        • آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
        • سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل)
        • جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
        • مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
        • سامانه کمک پارک عقب
        • قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
        • برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس

        بررسی دنا از لحاظ امنیت

        شاید قوی‌ترین مورد در بحث ایمنی دنا ترمزهای آن باشد که جلو و عقب دیسکی است و به دو سیستم ABS و EBD مجهز است.

        در بخش ایمنی و همچنین امنیتی، از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات دنا می‌توانیم به مواردی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای پیش کشنده باقابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم هشداردهنده ورود غیرمجاز، قفل مرکزی با ریموت کنترل، ایموبلایزر، سیستم قطع سوخت در مواقع اضطراری و چند مورد دیگر اشاره‌کنیم.

        آیا خودروی دنا ارزش خرید دارد؟

        DENA نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

        هنگام خرید و فروش دنا باید توجه داشته باشید که دنا در کل دارای معایبی مانند فضای کم کابین و عایق‌بندی است. ضمن اینکه تولیدات سال‌های اخیر ممکن است ضعف‌های بیشتری در مونتاژ و متریال داشته باشند. با توجه به قیمت فعلی خودروی دنا، باید گفت دنا یکی از گران‌ترین محصولات صفر تولید داخل است.

        بنابراین می‌توان به نمونه‌های کارکرد آن نیز توجهی داشت. بخصوص که براساس نظر کاربران دنا پلاس و دنا EF7 نسبت تولیدات داخلی، خودروهای مورد قبولی به شمار می‌روند.   دنا EF7 در نسخه‌های اولیه دارای مشکلات برقی متعدد بوده، بنابراین اگر قصد خرید نمونه‌ي کاکرده‌ی آن را دارید به این نکته دقت لازم را داشته باشید. همچنین اینکه این نسخه‌های اولیه از موارد فول آپشن هستند و در دسته‌ی EF7 تیپ ۲محسوب می‌شوند.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        2 نظرات
        قدیمی ترین
        جدیدترین بیشترین رای
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        Nima
        Nima
        1 سال پیش

        با سلام من حدود دو سالی میشه خریدم اصلا راضی نیستم از دنا معمولی
        شتاب تو کفی فوق‌العاده هستش ولی تو سربالایی دیگه نگم در ضمن هر سه ماه مهمان نمایندگی هستم
        😔

        Mamax
        Mamax
        1 سال پیش

        تنها راه رهایی از مافیای سازمان یافته های خودرو = ن ب خریدن خودروی صفر داخلی، مثل چن سال قبل ک ب دست و پای مردم افتادن، بازم بیایم حماسه خلق کنیم🙋🙋🙋 ما میتونیم

        مشاوره رایگان و ثبت سفارش