4.4
(68)

 یکی از سوالات رایج مشتریان دستگاه UPS این است که خرید و داشتن یو پی اس چه مزایا و معایبی دارد؟ سیستم های یو پی اس مثل هر دستگاه دیگری، دارای مزایا و معایبی می باشد، در این مقاله از کیان باتری، به بررسی مزایا و معایب یو پی اس خواهیم پرداخت.

مزایای یو پی اس 300x128 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایا و معایب خرید یو پی اس

همانطور که می دانید منابع برق اضطراری (UPS) برای استفاده در خانه و مشاغل، نگه داشتن سیستم های رایانه ای و الکترونیکی در خلال قطع برق کوتاه مدت و جلوگیری از خسارت ناشی از، از دست دادن ناگهانی برق، کاربرد و فواید فراوانی دارد.

اما استفاده از یو پی اس نیز دارای بسیاری از معایب، به ویژه هزینه های پیش فرض و نگهداری است. این هزینه ها هم برای کاربران خانگی و هم در استفاده تجاری، نیاز به تعداد زیادی باتری یو پی اس و سرمایه گذاری قابل توجهی است.

مزایای استفاده از یو پی اس چیست؟

به طور کلی استفاده از یو پی اس دارای سه مزیت مهم زیر می باشد:

  • استمرار عملیات
  • حفاظت
  • برخط
یو پی اس کامپیوتر 300x300 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایا و معایب ups

استمرار عملیات

استمرار عملیات یکی از بزرگترین مزایایی است که منبع تغذیه بدون وقفه یا همان یو پی اس ارائه می دهد. هنگامی که به یک پریز برق وصل می شوید، منبع تغذیه یو پی اس اجازه می دهد تا برای یک دوره زمانی خاص، تجهیزات شما ایمن باشد.

با تعویض استفاده از باتری، با استفاده از Ups از هدر رفتن داده جلوگیری می شود و به اپراتورها امکان می دهد کامپیوترها یا سایر تجهیزات شبکه را با روشی ایمن و مؤثر خاموش کنند. نتیجه نهایی بهره وری بالاتر است.

حفاظت

یکی دیگر از مزایای مهم منبع تغذیه یو پی اس، افزایش حفاظت است. از آنجا که مدار در این دستگاه قدرت  ولتاژ را به طور مداوم کنترل می کند، می تواند احساس افزایش موج، سنبله و قطع برق شود.

بنابراین، هنگامی که منبع تغذیه بدون وقفه یک مشکل الکتریکی را حس می کند. به برق AC که توسط یک باتری تولید می شود سوئیچ می شود. به این ترتیب  محافظت بالایی را برای هر وسیله برقی در خانه و محل کار شما فراهم می کند.

برخط

یکی دیگر از مزایای مهم منبع تغذیه یو پی اس ، به اصطلاح “بصورت آنلاین” است. اگرچه یو پی اس معمولاً بیشتر از سایر دستگاه های آماده به کار هزینه دارد اما در هنگام استفاده از تجهیزات برقی حساس، مزایای بیشتری را ارائه می دهد.

این منبع تغذیه همیشه منبع باتری را تغذیه می کند. اگرچه از آن برای تغذیه همیشه باتری ها استفاده می کند ، اما از خروجی AC به خوبی محافظت می شود.

چرا باید از یو پی اس استفاده کنیم؟

فیلم زیر به شما نشان می دهد که چرا به یو پی اس نیاز دارید؟ آن را از دست ندهید!

مشکلات جریان برق هر روز اولین دلیل استفاده از یو پی اس است. تغییر جریان درخطوط برق و پست های برق می‌تواند باعث آسیب جدی به تجهیزات الکتریکی  کاربران داخلی و تجاری حتی با صدها کیلومتر فاصله شود. با این حال، بسیاری از اتفاقات در جریان برق که هر روز در خانه‌ها و ادارات رخ می‌دهد، می‌تواند همان تاثیر مخرب را بر سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر شما بگذارد.

مشکلات مختلف خطوط برق عبارتند از:

1- اسپایک

اسپایک (spike): افزایش ناگهانی ولتاژ است که تنها چند میلی ثانیه طول می‌کشد.

  • دلیل: تصادفات رانندگی که منجر به قطع شدن خطوط انتقال برق می‌شوند، رعد و برق که باعث اتصال خطوط می‌شوند.
  • نتیجه: اختلال داده‌ها در هاردر دیسک، خاموش شدن دستگاه.

2- قطع شدن برق

از دست دادن کلی جریان برق

  • دلیل: جریان بیش از حد در شبکه برق، تخلیه شدید الکتریکی در خطوط انتقال نیرو، تصادف‌های ماشین و زلزله.
  • نتیجه: از دست دادن کارهای ذخیره نشده و یا همه محتوای درایو.

3- جریان سریع و غیرعادی

افزایش گذرای ولتاژ در منبع

  • دلیل: خاموش کردن وسایل الکتریکی پرمصرف مانند: دستگاه تهویه مطبوع، یخچال و موتورهای صنعتی.
  • نتیجه: آسیب یا خاموش شدن قطعات ظریف الکترونیکی به دلیل انتشار گرمای بیش از حد.

4- کاهش بار جریان

کاهش طولانی مدت جریان در منبع فراهم کننده ولتاژ که برای چندین ساعت طول بکشد.

  • دلیل: روشن کردن وسایل الکتریکی پرمصرف مانند تهویه مطبوع، یخچال و موتورهای صنعتی.
  • نتیجه: ایجاد اختلال در روند کار و آسیب به قطعات ظریف تجهیزات.

5- کاهش کوتاه مدت ولتاژ جریان

دلایل و نتایج آن مانند کاهش بار جریان است.

6- اختلال

تداخل مغناطیسی الکترونیک و تداخل فرکانس رادیویی در بیشتر مواقع به عنوان یک اختلال در منبع نیرو شناخته می‌شود.

  • دلیل: امواجی که از تجهیزات با انرژی زیاد مانند رادیو ترانزیستوری، لامپ‌های فلورسنت و تجهیزات سوییچ برق منتشر می‌شوند.
  • نتیجه: قفل شدن صفحه کلید و اختلال در داده‌ها

 فواید استفاده از یو پی اس

یو پی اس خانگی 3 300x200 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
فواید استفاده از ups

چند نمونه مزایای استفاده از یک یو پی اس یا سیستم تغذیه بدون وقفه به شرح زیر می‌باشد:

  • تداوم و پیوستگی: عدم قطع برق تجهیزات بحرانی مانند کامپیوتر‌های خطوط تولید کارخانه ها.
  • هماهنگی و سازگاری: مدارات الکترونیکی موجود در یک یو پی اس، زمانی که شبکه به یو پی اس نیاز دارد، به UPS فرمان داده و توان مورد نیاز را به آن می‌دهند، این کار باعث می‌شود اضافه ولتاژ‌های ناگهانی و سرج‌ها را حذف کنند و مدت زمانی را در اختیار سیستم قرار می‌دهند تا سیستم‌های اصلی را در صورت نیاز خاموش کنند.
  • حفاظت: حفاظت در برابر تمام مشکلات ناخواسته برق مانند سرج ها، spike، افت طولانی ولتاژ، افزایش طولانی ولتاژ. زیرا UPS سریعا این خطا‌ها را حس کرده و قبل از اینکه خطا‌ها به سیستم‌ها آسیب برسانند، به برق متناوب تبدیل می‌شوند.
  • فیلتر: یک یو پی اس line-interactive، با پاکسازی ولتاژ ورودی به UPS و تنظیم آن در خروجی همانند یک نوع فیلتر عمل کرده و سیستم‌های داخلی یک ولتاژ بدون نویز و ثابت دریافت می‌کنند.

مزایای عرضه انرژی غیرقابل برگشت :

یو پی اس خانگی 300x200 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایا و معایب داشتن یو پی اس

ثبات قدرت

یک یو پی اس اطمینان می دهد که در هنگام خاموش شدن برق، باز هم وجود دارد. این همچنین قدرت را در طول سنبله ها، افزایش و کاهش فشار تنظیم می کند و باعث می شود که کسب و کار شما هماهنگ باشد.

تداوم قدرت

هنگامی که یک قطع برق وجود دارد، هیچگونه اختلال در برق شما وجود ندارد. این تضمین نمی کند که دستگاه های مهم از دست دادن قدرت قبل از اینکه شما می توانید ژنراتورهای پشتیبان خود را شروع کنید.

از دست دادن اطلاعات مهم جلوگیری می کند

یک یو پی اس اطمینان حاصل می کند که هیچ دستگاه الکتریکی هنگامی که یک قطع وجود دارد، توقف می کند، بنابراین تمام داده های شما محافظت خواهند شد و شما هم برای خاموش کردن سرویس های مهم یا اتصال به ژنراتورهای پشتیبان خود برای اطمینان از اینکه داده ها از بین می روند.

محافظت از ماشین آلات / تجهیزات

به طور مشابه با حفاظت از داده ها، یو پی اس تضمین می کند که آسیب به دستگاه های حساس انجام نمی شود. این به شما امکان می دهد که به درستی خاموش شود یا ژنراتورهای پشتیبان را روشن کند.

علکرد بدون سر و صدا

بر خلاف ژنراتورهای پشتیبان، UPS تقریبا هیچ خروجی سر و صدا ندارد، به این معنی که فعالیت روزمره شما را مختل نخواهد کرد و می تواند تقریبا در هر کجا نصب شود.

بازگشت سرمایه در کاربردهای یو پی اس

خرید یو پی اس 300x268 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایای استفاده از ups

سیستم‌های یو پی اس مورد استفاده در بیمارستان ها، دیتا سنتر‌ها و یا اورژانس پزشکی، ممکن است هزینه بالایی داشته باشد، اما بازگشت سرمایه زمانی که حفاظت از تاسیسات را انجام می‌دهد مشخص می‌گردد.

در دراز مدت، یک UPS کارآمد می‌تواند با کاهش هزینه انرژی، هزینه خرید را جبران کند. این یکی از مزایای بسیاری از سیستم‌های تغذیه بی وقفه است.

تعدادی از صنایعی که لازم است از سیستم‌های UPS استفاده کنند:

معایب خرید یو پی اس

اما در مقابل مزایای بی شمار نصب یو پی اس معایبی نیز وجود دارد که هر خریداری باید از آن آگاهی کامل داشته باشد. بسیاری از فروشنده های یو پی اس برای فروش یو پی اس خود شما را به خوبی از این معایب آگاه نمی سازند.

یو پی اس ها چه در خانه و چه در محل کسب و کار سیستم های الکترونیکی در حال اجرا را از طریق باتری پشتیبانی می کنند. نصب یو پی اس تعدادی از معایب را نیز به دنبال دارد: به خصوص در هزینه های اولیه و تعمیر و نگهداری، که این هزینه ها سرمایه گذاری قابل توجهی را برای کاربران خانگی و استفاده تجاری بدنبال دارد.

نصب باتری یو پی اس 300x155 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایا و معایب یو پی اس

1- هزینه های راه اندازی یو پی اس

خرید یوپی اس ها نیاز به یک سرمایه گذاری بزرگ راه اندازی دارد. البته هزینه ای که برای خرید یو پی اس صرف می کنید بسته به برند یو پی اس متفاوت است. اما با این حال تصور کنید خرید یو پی اس برای شرکت ها با تعداد زیادی کامپوتر به چه میزان سرمایه نیازمند است.

هزینه های راه اندازی می تواند بالاتر از ژنراتورهای پشتیبان گیری منظم باشد بسته به اینکه چه چیزی زیرساخت شما در حال حاضر در محل و چه دستگاه های الکتریکی / مناطق نیاز به قدرت خود را دارد.

2- نیاز به نصب و سازماندهی توسط کارشناس

استفاده از UPS خانگی نیازی به نصب چندین باتری نخواهد داشت و به تنظیمات بیشتری نسبت به محافظ استاندارد ولتاژ نیاز ندارند . اما استفاده از این دستگاه ها برای شرکت ها و مراکز کسب و کار بزرگ هزینه های اضافی را در بر خواهد گرفت. اتصال بسیاری از باتری های یو پی اس به یک سیستم و نصب و راه اندازی یو پی اس باید توسط کارشناس و برقکار حرفه ای انجام شود.   

همچنین این سیستم های UPS نیز نیاز به مراقبت ویژه ای با تهویه مناسب دارند. در حالی که بسیاری از انواع باتری گازی تولید نمی کنند،برخی باتری ها باید یک سیستم تهویه جداگانه برای کنترل بخارات خود داشته باشند.

برای اطمینان از این که UPS شما به درستی تنظیم شده است، شما نیاز به متخصص برای نصب آن را در سیستم فعلی خود خواهید داشت. اگر نادرست نصب شود، ممکن است کار کند یا به طور بالقوه به سیستم قدرت فعلی شما صدمه بزند.

3- هزینه تعمیر ونگهداری

نگهداری از یو پی اس 300x300 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
معایب استفاده از یو پی اس

از دیگر معایب یوپی اس ها فرسودگی باتری های آن می باشد. باتری های یو پی اس هر قدر هم گران قیمت باشند رفته رفته بازدهی اولیه خود را از دست می دهند و از عمر آن ها کاسته می شود. البته یو پی اس های ارزان قیمت زودتر از دیگر یو پی اس ها از کار می افتند.

از آنجا که ظرفیت باتری های یو پی اس برای نگهداری شارژ در طول زمان کاهش می یابد کاربر به ناچار باید اقدام به خرید باتری یو پی اس جدید نماید. البته عوامل مختلفی وجود دارد که در پیشگیری از خراب شدن یوپی اس تاثیر گذار هستند و آن نحوه ی تعمیر و حفظ و نگهدرای از یو پی اس است.تعمیر یو پی اس توسط یک کارشناس ماهر و باتجربه هزینه هایی را نیز در پی خواهد داشت.

  • نیاز به باتری های با کیفیت بالا :

برای اطمینان از این که UPS شما در عملکرد مطلوب است یا خیر، باید مطمئن شوید که دارای باتری های با کیفیت بالا است که می تواند به هزینه نصب اضافه شود. همچنین باتری ها نیاز به سرویس و نگهداری یا جایگزینی دارند، که بسته به نوع باتری می تواند بین 3 تا 10 سال باشد.

  • فراهم کردن محیط مناسب یو پی اس :

محیط های گرم باتری های شارژ سریعتر از آنهایی که خنک می شوند، بدین معنی است که منطقه ای که UPS نصب می کند، عملکرد و طول عمر آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

4- اتلاف انرژی برق

برای اینکه شارژ باتری هایش همیشه ثابت باشد ، یک سیستم UPS باید برق بیشتری از تجهیزات متصل به آن برق بکشد. این باعث اتلاف اجتناب ناپذیر نیرو می شود که با میزان برق مصرفی در سیستم ارتباط دارد. در مصارف بزرگ ، این توان اضافی نشان دهنده یک هزینه اضافی قابل توجه است. این انرژی هدر رفته نیز باید در نظر گرفته شود که اقدامات زیست محیطی کسب و کار خود را در نظر بگیرید.

یک سیستم UPS نیاز به ورودی انرژی دارد در حالی که کاملا کار نمی کند تا مطمئن شود که باتری کاملا شارژ شده و آماده قطع برق است. این نیاز به یک ورودی ارتباطی دارد، بنابراین آن را قادر می سازد تا کاربران را آگاه کند که قطع برق وجود دارد.

مزایا و معایب یو پی اس 300x180 مزایا و معایب استفاده از یو پی اس
مزایا و معایب یو پی اس

نتیجه گیری

بدون شک خرید یو پی اس در هر زمینه ای می تواند برای شما موثر باشد و در شرایط اضطراری قطعی برق امکان روشن ماندن دستگاه ها را برای شما فراهم نماید و یا دستگاه های گران قیمت شما با خرید یوپی اس از آسیب های جدی که نوسانات برق برای آن ایجاد می شود محافظت شود.

به طور کلی برای بسیاری از مشتریان ما، مزایای استفاده از منبع برق اضطراری بیشتر از معایب آن است. ما تجربه گسترده ای را در زمینه طراحی و تولید برق متداول در صنایع مختلف، از جمله دفاع داریم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اسلامی
اسلامی
3 سال پیش

سلام روز بخیر معایب یو پی اس رو میفرمایید ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اسلامی
3 سال پیش

به طور کلی برای بسیاری از مشتریان ما، مزایای استفاده از منبع برق اضطراری بیشتر از معایب آن است. ولی به صورت کلی معایب آنها به فهرست تقدیم میگردد:
1. هزینه های راه اندازی یو پی اس
2. نیاز به نصب و سازماندهی توسط کارشناس
3. هزینه تعمیر ونگهداری
4. اتلاف انرژی برق

مشاوره رایگان و ثبت سفارش