4.8
(2125)

 

 در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی شاهد افزایش رشد خودروهای خودمختار بوده است. خودروهای خودمختار به عنوان گام بزرگ بعدی در حمل و نقل معرفی شده اند. با این حال، بسیاری از مردم هنوز در مورد معنای آنها و تفاوت آنها با اصطلاحات مرتبط مانند خودکار و خودران سردرگم هستند.

%name قبلیت های خودمختار Autonomous، خودکار Automated، خودران Self Driving خودروها

ممکن است تفاوت زیادی بین یک وسیله نقلیه خودران، خودکار و خودمختار وجود نداشته باشد. با این حال، یک تفاوت جزئی وجود دارد که تشخیص آن دشوار است، زیرا هر وسیله نقلیه ای که می تواند در ترافیک توقف و حرکت کند، به تغییر مسیر کمک کند و محدودیت های سرعت را مدیریت کند، از نظر فنی یک وسیله نقلیه خودکار است.

خودروهای خودمختار، خودکار و خودران و بدون راننده ممکن است شبیه به هم به نظر برسند و اغلب این اصطلاحات به جای هم استفاده می‌شوند و از نظر فرهنگی برای بیشتر مردم یکسان است. اما از نظر فنی معانی متفاوتی دارند که در این قسمت به آنها می پردازیم.

 برای درک تفاوت بین خودروهای خودران، خودکار و خودران به جدول زیر مراجعه کنید.

پارامترهاخودمختارخودکارخودران
تعریفیک نوع وسیله نقلیه است که قادر به کارکردن و انجام عملکردهای ضروری وسیله نقلیه بدون دخالت انسان است. این وسیله نقلیه همچنین قادر به تشخیص محیط اطراف خود برای انجام مانورهای لازم است.یک وسیله نقلیه خودکار از سیستم رانندگی خودکار استفاده می کند تا بتواند بدون دخالت انسان به شرایط خارجی پاسخ دهد. سطوح مختلفی از اتوماسیون وجود دارد.همانطور که از نام آن پیداست، رانندگی خودران تحت شرایط خاص (بسته به سطح اتوماسیون) نیازی به ورودی های راننده انسانی ندارد. این خودروها از ترکیبی از سنسورها، دوربین ها و نرم افزار برای پیمایش ایمن در جاده ها استفاده می کنند.
طرز کاریک خودروی خودمختار می تواند در مورد کارآمدترین مسیر تصمیم بگیرد.یک وسیله نقلیه خودکار فقط می تواند دستورات مربوط به مقصد و مسیر را دنبال کند. این وسیله می تواند مفاهیم رانندگی خودکار مانند کمک بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و غیره را به کار گیرد.یک ماشین خودران می تواند تمام یا برخی از عملکردهای وسیله نقلیه را کنترل کند. بسته به سطح اتوماسیون ممکن است نظارت راننده مورد نیاز باشد.

خودران و خودمختار از نظر معنایی بیشتر به هم نزدیک‌ هستند، به این معنی که خودکار و بدون راننده هستند. یک ماشین کاملا خودران مقصد و مسیر خود را بدون نظر اپراتور یا مسافر تعیین می کند. از سوی دیگر، یک وسیله نقلیه کامپیوتری برای کارکرد ایمن به مقداری نیروی انسانی نیاز دارد.

این مقاله یک نمای کلی از خودمختار در مقابل خودکار و در مقابل خودران ارائه می دهد تا بتوانید این مفاهیم را بهتر درک کنید. ما تعاریف آنها را توضیح خواهیم داد، در مورد نحوه مقایسه آنها با یکدیگر بحث خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چرا این فناوری ها برای آینده رانندگی حائز اهمیت هستند.

خودروی خودمختار چیست؟

با توجه به ترافیک شلوغ و پر هرج و مرج، یک ماشین بدون راننده ممکن است چیزی شبیه به سفر به آینده به نظر برسد. اما این فناوری ایده دور از ذهنی نیست زیرا خودروسازان در حال کاوش در راه هایی برای به کارگیری فناوری رانندگی خودران هستند. در حال حاضر می توانید نوعی از فناوری خودران را در خودروهای ممتاز یا لوکس premium/luxury بیابید. بنابراین، تفاوت خودروهای خودران با خودروهای معمولی چقدر است؟

%name قبلیت های خودمختار Autonomous، خودکار Automated، خودران Self Driving خودروها

به عبارت دیگر، این قابلیت را دارد که به تنهایی بدون ورودی دستی رانندگی کند. بسته به سطح رانندگی خودران انواع مختلفی از خودروهای خودران وجود دارد. در بخش های بعدی این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

%name قبلیت های خودمختار Autonomous، خودکار Automated، خودران Self Driving خودروها

وسیله نقلیه خودمختار ماشینی است که قادر است محیط اطراف خود را حس کند و بدون دخالت انسان حرکت کند. وسیله نقلیه خودران نیازی به کنترل عملکردهای مختلف خودرو از سوی انسان ندارد و می تواند مانند هر وسیله نقلیه دیگری بدون راننده انسانی کار کند. خودروهای خودمختار از ترکیبی از دوربین ها، حسگرها، رادار و هوش مصنوعی برای شناسایی محیط اطراف خود و تصمیم گیری در مورد نحوه حرکت ایمن استفاده می کنند. آنها با حذف خطای انسانی از معادله رانندگی، ایمن تر از خودروهای سنتی طراحی شده اند. وسایل نقلیه خودمختار می توانند برای کاربردهای مختلفی مانند حمل و نقل، خدمات تحویل delivery و یا حتی سرگرمی استفاده شوند.

خودروهای خودران با ارائه جایگزینی برای وسایل نقلیه سنتی، رانندگی را متحول خواهند کرد. آنها می توانند ازدحام ترافیک و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند و در عین حال جاده ها را نیز برای مردم ایمن تر کنند. وسایل نقلیه خودمختار همچنین می‌توانند برای کسانی که ممکن است به دلیل ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی نتوانند خودشان رانندگی کنند، به وسایل حمل و نقل دسترسی داشته باشند.

همچنین باعث می شوند کسانی که به دلیل ناتوانی های جسمی یا ذهنی نمی توانند خودشان رانندگی کنند، به وسایل حمل و نقل دسترسی داشته باشند.

فناوری خودروهای خودران هنوز در مراحل اولیه خود است و بسیاری از چالش‌ها باید تا قبل از اینکه در جاده‌ها به آنها بربخوریم، برطرف شوند. با این حال، دولت‌ها در سراسر جهان در حال کار بر روی مقرراتی هستند که ایمنی را تضمین می‌کنند و در عین حال اجازه نوآوری در این زمینه را می‌دهند. با سرمایه گذاری بیشتر شرکت ها در تحقیق و توسعه، خودروهای خودران پیشرفته تر و قابل اعتمادتر خواهند شد.

سطوح رانندگی خودکار چیست؟

انجمن مهندسین خودرو Society of Automotive Engineers (SAE) یک سیستم طبقه بندی برای سیستم های رانندگی خودکار از سطح 0 (بدون اتوماسیون) تا سطح 5 (اتوماسیون کامل) ایجاد کرده است. در سطح 0، راننده همیشه باید وسیله نقلیه را کنترل کند اما در سطح 5، هیچ مداخله انسانی برای عملکرد ایمن خودرو مورد نیاز نیست.

وسایل نقلیه نیمه خودران معمولاً در سطوح 1 یا 2 در مقیاس SAE قرار می گیرند. این وسایل نقلیه ممکن است بتوانند در یک مسیر هدایت شوند یا سرعت مطمئنی را حفظ کنند، اما همچنان برای رانندگی ایمن به سطحی از ورودی انسانی بعنوان راننده نیاز دارند. وسایل نقلیه کاملاً خودمختار در سطح 4 یا 5 در مقیاس SAE قرار می گیرند. این وسایل نقلیه می توانند محیط اطراف خود را شناسایی کرده و بدون ورودی اپراتور یا راننده حرکت کنند.

بنابراین، در حالی که خودروهای خودران می توانند به تنهایی و بدون هیچ گونه کمکی از سوی انسان تصمیم گیری کنند، خودروهای خودکار نیاز به سطحی از مشارکت انسانی برای عملکرد ایمن دارند. بنابراین، درک تفاوت های بین این اصطلاحات هنگام بحث در مورد فناوری بدون راننده ضروری است تا بتوانید به طور دقیق توانایی های این وسایل نقلیه را به اشتراک بگذارید.

در زیر توضیحات مفصلی در مورد هر سطح رانندگی خودکار آورده شده است.

سطح رانندگی خودمختارجزئیات
سطح 0 (رانندگی دستی)این خودرو هیچ نوع فناوری اتوماسیونی ندارد.
 راننده کنترل کامل دستی بر روی وسیله نقلیه از جمله شتاب گیری، ترمز، فرمان و غیره را دارد.
 با این حال، وسیله نقلیه ممکن است دارای سیستم‌های پشتیبانی مداخله موقت مانند ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری، هشدار نقاط کور، کمک به حفظ مسیر و غیره باشد.
 سیستم‌های فوق در سطح 0 قرار می‌گیرند زیرا ماشین را نمی‌رانند، بلکه فقط به راننده تحت شرایط خاص هشدار می دهند یا از او حمایت می‌کنند.
 به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه به دلیل لغزنده بودن سطح جاده کنترل خود را از دست داد، ضربات کنترل پایداری به طور موقت به راننده کمک می کند.
سطح 1 (کمک راننده)این پایین ترین سطح اتوماسیون با حداقل یک سیستم پشتیبانی راننده در داخل کابین است.
 این نوع وسیله نقلیه ممکن است دارای سیستم های پشتیبانی راننده مانند کمک فرمان، ترمز و یا شتاب باشد.
 با وجود سیستم پشتیبانی، راننده همچنان مسئول کنترل وسیله نقلیه است و باید هر لحظه مراقب کنترل خودرو باشد.
 یکی از این نمونه‌های سیستم پشتیبانی راننده، کنترل کروز تطبیقی است. این یک سیستم کمک راننده است که وسیله نقلیه را قادر می سازد بدون هیچ گونه دخالت راننده، فاصله ایمن با خودروی جلویی را حفظ کند.
 سایر ویژگی ها مانند کمک فرمان، کمک به دنبال کردن مسیر و غیره نیز بخشی از ویژگی های وسایل نقلیه خودران سطح 1 هستند.
 با این حال، یک وسیله نقلیه خودران سطح 1 ممکن است بیش از یک سیستم پشتیبانی راننده نداشته باشد.
سطح 2 (اتوماسیون جزئی)این خودروها در این سطح به سیستم‌های کمکی رانندگی پیشرفته (ADAS) مجهز هستند.
 ADAS می تواند عملکردهای مختلف خودرو مانند شتاب، ترمز و فرمان را تحت شرایط خاص به عهده بگیرد.
 با این حال، راننده باید همیشه هوشیار باشد و بر سیستم ها نظارت داشته باشد.
 یکی از نمونه های ADAS سیستم کمکی رانندگی در بزرگراه است که در آن وسیله نقلیه می تواند به تنهایی در بزرگراه ها هدایت کند، شتاب بگیرد و ترمز کند. با این حال، راننده برای احتیاط بیشتر باید همیشه دست خود را روی فرمان بگذارد.
 برخی از سیستم های ADAS حتی به رانندگان این امکان را می دهند که در بزرگراه های خاص دست خود را از روی فرمان بردارند.
سطح 3 (اتوماسیون مشروط)سیستم رانندگی خودمختار سطح 3 از نظر سیستم کمک راننده جهشی عظیم دارد.
 با این حال، سیستم های سطح 3 هنوز در سراسر جهان قانونی نیستند.
 در این سطح، سیستم‌های کمک راننده و AI (هوش مصنوعی Artificial Intelligence) برای انجام مانورهای مناسب بر اساس شرایط رانندگی در اطراف خودرو هماهنگ هستند.
 راننده نیازی به نظارت بر این فناوری ندارد. با این حال، حضور یک راننده انسانی یک امر ضروری است و باید هوشیار باشد تا کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرد، به ویژه در شرایط اضطراری یا خرابی سیستم.
سطح 4 (اتوماسیون بالا)خودروی خودران سطح 4 که اتوماسیون رانندگی سطح بالا نیز نامیده می‌شود، نیازی به نیروی انسانی ندارد.
 خودرو طوری برنامه ریزی شده است که در مواقع اضطراری یا خرابی سیستم متوقف شود.
 از آنجایی که وسیله نقلیه تمام وظایف را انجام می دهد، نیازی به راننده انسانی نیست و ممکن است فرمان و پدال نیز نداشته باشد.
 در سطح 4، سرنشینان می توانند فعالیت های دیگری را انجام دهند زیرا نیازی به نظارت بر این فناوری نیست.
 این فناوری را می توان در وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. چنین وسایل نقلیه ای معمولاً طوری برنامه ریزی شده اند که از نقطه A به نقطه B حرکت کنند.
سطح 5 (اتوماسیون کامل)این فناوری بالاترین سطح اتوماسیون است و وسیله نقلیه می تواند بدون دخالت انسان در هر شرایطی به تنهایی رانندگی کند.
 این وسیله نقلیه می تواند افراد را بدون حضور راننده انسانی جابجا کند.
 همچنین دارای محدودیت های جغرافیایی (geofencing) یا شرایط آب و هوایی نیست.
 تنها تعامل انسان با وسیله نقلیه تعیین مقصد است.

3 حالت رانندگی خودکار کدامند؟

در زیر توضیحات مفصلی در مورد سه حالت رانندگی خودکار آورده شده است:

1. حالت کمکی

این حالت ترکیبی از سطح 1 و 2 رانندگی خودکار است. راننده از این فناوری کمک می گیرد، اما باید هوشیار و آماده باشد تا کنترل خودرو را در هر زمان مشخص کند.

2. حالت خودکار

حالت خودکار دارای رانندگی خودکار سطح 3 است. در این حالت راننده می تواند به طور موقت کنترل های خودرو را به سیستم تحویل دهد و در این مدت راننده نیازی به نظارت بر سیستم ندارد. با این حال، راننده باید آماده باشد تا در صورت لزوم کنترل دستی را به دست بگیرد.

3. حالت خودمختار

حالت خودکار ترکیبی از سطح 4 و 5 رانندگی خودکار است. این حالت به طور کامل کنترل های خودرو را به سیستم می دهد. در این حالت نیازی به راننده انسانی نیست زیرا این فناوری می تواند تمام وظایف رانندگی را تحت هر شرایطی انجام دهد. تنها تعامل انسان با وسیله نقلیه تعیین مقصد خواهد بود.

چالشهای خودروهای خودران چیست؟

خودروهای خودران پتانسیل بسیار خوبی را ارائه می دهند، اما بسیاری از چالش ها هنوز باید قبل از تبدیل شدن به واقعیت مورد توجه قرار گیرند. در زیر لیستی از برخی از چالش های مهم خودروهای خودران آورده شده است:

  • ایمنی: خودروهای خودران باید بتوانند محیط اطراف خود را شناسایی کرده و به آن پاسخ دهند تا از تصادف جلوگیری کنند. این عملکرد به حسگرها و الگوریتم های پیشرفته ای نیاز دارد که بتوانند داده های محیط اطراف را به طور دقیق تفسیر کنند. علاوه بر این، خودروهای خودمختار باید قادر به تصمیم گیری آنی و دقیق برای جلوگیری از خطرات احتمالی باشند.
  • مقررات: دولت‌ها در سراسر جهان قوانینی برای وسایل نقلیه خودران وضع نکرده‌اند، که توسعه و آزمایش آن‌ها را برای شرکت‌ها دشوار می‌کند. علاوه بر این، شرکت های بیمه باید برای محافظت از رانندگان و مسافران در برابر مشکلات احتمالی که برای آنها مسئولیت ایجاد می کند، خط مشی های جدیدی برای خودروهای خودران ایجاد کنند.
  • هزینه: وسایل نقلیه خودران به قطعات سخت افزاری و نرم افزاری گران قیمت نیاز دارند که ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان مقرون به صرفه نباشد. علاوه بر این، این اجزاء نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و ارتقاء دارند که ممکن است در طول زمان اضافه شوند.

با DATAMYTE چک لیست های خودروی خودران ایجاد کنید

یکی از کارهایی که متخصصان خودروسازی می توانند برای اطمینان از موفقیت پروژه های خودروی خودران خود انجام دهند، ایجاد چک لیست خودروهای خودران با DATAMYTE است. DataMyte Digital Clipboard یک نرم افزار اتوماسیون گردش کار کم کد با یک سازنده چک لیست است. این ابزار به شما امکان می دهد انواع مختلف چک لیست جامع وسایل نقلیه خود را با استفاده از یک رابط بصری کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) ایجاد کنید.

برای ایجاد چک لیست یا قالب فرم با استفاده از DATAMYTE، این مراحل را دنبال کنید:

  1. وارد پلتفرم نرم افزار DATAMYTE شوید و به ماژول چک لیست بروید.
  2. برای ایجاد یک چک لیست جدید بر روی “ایجاد چک لیست” “Create Checklist” کلیک کنید.
  3. عنوان چک لیست و دسته ای که به آن تعلق دارد را تعریف کنید.
  4. با افزودن موارد به چک لیست، از قابلیت های کم کد DATAMYTE استفاده کنید. روی “افزودن مورد” “Add Item”  کلیک کنید. می توانید شرح مورد، نوع پاسخ مورد نیاز و هر مشخصات دیگری مانند مدارک مرجع، معیارهای پذیرش یا محدودیت ها را تعریف کنید.
  5. پرسنل مناسب را جهت مسئول تکمیل چک لیست و هر گونه تأییدیه مورد نیاز، مانند سرپرستان یا پرسنل تضمین کیفیت، تعیین کنید.
  6. در انتها پس از ذخیره، چک لیست برای استفاده در دسترس خواهد بود.

DATAMYTE همچنین به شما این امکان را می‌دهد که ممیزی‌های لایه‌ای فرآیند را، همراه با یک بازبینی منظم و سیستماتیک از مراحل حیاتی فرآیند، با تمرکز بر مناطقی که بیشترین خطر شکست یا عدم انطباق را دارند انجام دهید. با انجام LPA با DATAMYTE، می‌توانید به طور موثری عیوب را قبل از تبدیل شدن به مشکلات کیفیت اصلی شناسایی و اصلاح کنید.

با DATAMYTE، شما راه حل مناسبی برای ایجاد و اجرای چک لیست خودروهای خودران دارید.

مزایا و معایب خودروهای خودران

اکنون می‌دانید که خودروی خودمختار چیست و سطح رانندگی خودران چیست. حال، بیایید نگاهی به مزایا و معایب خودروهای خودران بیندازیم.

مزایای خودروهای خودران

در زیر نکات مثبت خودروهای خودران آورده شده است:

  • آنها می توانند با حذف خطای انسانی تعداد تصادفات را کاهش دهند زیرا سیستم پارامترهای حیاتی رانندگی را کنترل می کند. هیچ بحثی در مورد حواس پرتی یا سهل انگاری وجود ندارد زیرا این سیستم هر جنبه ای از کنترل های رانندگی را تعیین می کند.
  • خودروهای خودران همچنین می توانند ازدحام ترافیک را کاهش دهند زیرا وسایل نقلیه می توانند به طور همزمان شتاب بگیرند و ترمز کنند. وسایل نقلیه همچنین می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مشکلات ترافیکی را از قبل شناسایی کنند تا از یک مسیر انحرافی به مسیر خود ادامه دهند.
  • آنها زحمت پارک کردن وسیله نقلیه را از بین می برند. وسایل نقلیه خودران می توانند یک جای پارک خالی را تشخیص دهند و به تنهایی در آنجا حرکت کنند.
  • همچنین وسایل نقلیه خودران برای شما اوقات فراغت فراهم می کنند زیرا نیازی به رانندگی با ماشین ندارید و می توانید از آن زمان برای فعالیت های دیگری مانند کار یا تعامل با عزیزان خود استفاده کنید.
  • خودروهای خودمختار، حمل و نقل را برای افراد معلول و سالمندانی که ممکن است رانندگی با اتومبیل برایشان مشکل باشد، در دسترس قرار می‌دهند.
%name قبلیت های خودمختار Autonomous، خودکار Automated، خودران Self Driving خودروها

معایب خودروهای خودران

در اینجا برخی از معایب خودروهای خودران آورده شده است.

  • یکی از معایب قابل توجه خودروهای خودران هزینه آنها است. آنها به دلیل هزینه بالای تحقیق و توسعه، تجهیزات، حسگرها و غیره گران هستند. با این حال، هزینه ها ممکن است در یک دهه یا بیشتر با فناوری در حال پیشرفت کاهش یابد.
  • خودروهای خودران کاملاً ایمن نیستند زیرا مستعد خرابی سیستم و اشکالات نرم افزاری غیرمنتظره هستند.
  • آنها همچنین مستعد هک هستند، که تهدیدی برای حریم خصوصی مالک است. از آنجایی که وسایل نقلیه خودران جزئیات مالکان را ردیابی و نظارت می کنند، هک می تواند منجر به نقض اطلاعات شخصی شود.
  • وسایل نقلیه خودران می توانند فرصت های شغلی را کاهش دهند زیرا ممکن است دیگر نیازی به رانندگان برای کار با وسایل نقلیه نباشد و همچنین ممکن است تاثیر قابل توجهی بر نرخ اشتغال و رشد اقتصادی داشته باشد.
  • خودروهای خودران ممکن است تحت شرایط آب و هوایی سخت کار نکنند. ممکن است سنسورها از کار بیفتند و خودرو توانایی خود را برای رانندگی از دست بدهد.

چه فناوری هایی در خودروهای خودران استفاده می شود؟

خودروی خودمختار ماشین پیچیده ای است که از ترکیب دوربین ها، حسگرها، رادارها، لیدارها و هوش مصنوعی برای حرکت از نقطه A به نقطه B بدون دخالت انسان استفاده می کند. برای درک بهتر این فناوری به جدول زیر مراجعه کنید.

تکنولوژینرم افزار
دوربین هادوربین ها مانند چشم انسان عمل می کنند و به سیستم اجازه می دهند تصاویری از محیط اطراف را دریافت کند.
حسگرها/رادارها/لیدارها Lidarحسگرها، رادارها و لیدارها می توانند محیط اطراف خودرو را حس کنند. به عنوان مثال، یک رادار می تواند به تعیین سرعت خودرو در حال حرکت به جلو کمک کند.
هوش مصنوعی (AI)هوش مصنوعی با جمع‌آوری تمام داده‌ها از دوربین‌ها، حسگرها، رادارها و غیره، از بخش اجرا مراقبت می‌کند. جدای از آن، خودروهای خودمختار نیز از فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی برای تشکیل سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند خودرو را به طور خودکار هدایت کنند.

ایمنی خودروهای خودران

ایمنی یکی از نگرانی های اصلی در مورد وسایل نقلیه خودران است. نکات زیر به شما درکی از چالش های ایمنی خودروهای بدون راننده یا خودران می دهد.

  • وسایل نقلیه خودران باید اشیاء بی شماری را در جاده شناسایی کنند، از زباله گرفته تا حیوانات و آدمها.
%name قبلیت های خودمختار Autonomous، خودکار Automated، خودران Self Driving خودروها
  • یکی دیگر از نگرانی‌های مهم ایمنی به شکل تونل‌هایی است که GPS (سیستم موقعیت‌یابی جهانی) نمی‌تواند در آن نفوذ کند که این مانع از توانایی تصمیم گیری یک وسیله نقلیه خودران می شود.
  • یک خودروی خودمختار نیاز به تصمیم گیری های آنی مانند شتاب گیری، ترمزگیری، فرمان و گاهی اوقات ترکیبی از این وظایف را دارد و این مسئله فشار زیادی به سیستم وارد می کند و ممکن است فرآیند رانندگی را با شکست مواجه کند.
  • چالش دیگر برای وسایل نقلیه خودران، رسیدگی به شرایط اضطراری است. به عنوان مثال، این سیستم ممکن است تغییر مسیر یا ترمز ناگهانی خودروی جلویی را تشخیص ندهد و باعث تصادف شود.

چه زمانی یک وسیله نقلیه کاملاً مستقل است؟

یک وسیله نقلیه هنگامی کاملاً خودمختار در نظر گرفته می شود که بتواند به تنهایی بدون هیچ گونه ورودی از سوی انسان در تمام شرایط رانندگی کار کند. یک وسیله نقلیه خودران نیازی به راننده انسانی ندارد و فقط تعامل انسانی برای ورود به مقصد اتفاق می افتد. یک وسیله نقلیه خودمختار می تواند تمام تصمیمات را به تنهایی بگیرد و تمام عملکردهای رانندگی را بدون هیچ نظارتی از جانب راننده کنترل کند.

نتیجه گیری

با ظهور وسایل نقلیه بدون راننده، خودروهای خودران فرصتی هیجان انگیز برای صنعت خودروسازی ایجاد می کنند. درک تفاوت‌های بین خودروهای خودران، خودکار و خودمختار ضروری است تا بتوانید توانایی‌های این وسایل نقلیه را به‌طور دقیق بیان کنید. علاوه بر این، متخصصان خودروسازی باید چک لیست خودروهای خودران را با DATAMYTE ایجاد کنند تا از موفقیت و ایمنی پروژه های خودروی مستقل خود اطمینان حاصل کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش