4.6
(338)

تیونینگ در واقع روشی برای اسپرت تر کردن خودرو است که این تغییرات هم در ظاهر و هم در باطن خودرو ایجاد می شوند. با کیان باتری در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

تیونینگ چیست تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ خودرو چیست

 

منظور از تیونینگ ماشین چیست؟

تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در سایر بخشهای خودرو اسـت. تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می‌تواند معایب داشته باشد،

تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می کنند.

تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش‌هاي آن خودرو اسـت. بـه گونه‌اي کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود.

انواع تیونینگ خودرو

هر کدام از بخش‌های خودرو را می‌توان تیونینگ کرد. این بسته به نیاز و بودجه شما دارد. تنوع بالای تیونینگ در بخش‌های مختلف می‌تواند سلیقه شما را به خوبی پوشش دهد.

1- سبک ژاپنی- JDM

اگر به دنبال سبکی هستید که در آن قائده‌ای نباشد و اختیار عمل بالایی را در دسترس شما قرار دهد حتما در مورد سبک ژاپنی بررسی‌های بیشتری را انجام دهید. سبک ژاپنی یکی از انواع تیونینگ خودرو است که از قدمت بالایی برخوردار است. این سبک بر اساس ماشین‌های مسابقه‌ای و دریفت صورت گرفته است.

تیونینگ ژاپنی تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ خودرو به سبک ژاپنی

از جمله تیونرهای معروف ژاپنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در سبک VIP Style هم فعال هستند.

  • لیبرتی واک (Liberty Walk)
  • بوسوزوکو (Bosozoku)
  • فایتینگ استار (Fighting Star)

2- سبک اروپایی – EURO STYLE

کم بودن فاصله اتومبیل با سطح زمین یکی از نشانه‌های این سبک است همچنین در این سبک می‌توانید سادگی در رنگ و نمای بیرونی را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که به علت قوانین راهنمایی و رانندگی در اروپا استفاده از اگزوزهای پر سر و صدا ممنوع است.

تیونینگ اروپایی تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
اسپرت کردن خودرو به سبک اروپایی

3- سبک SLEEPER

در این سبک کار زیادی با نما و ظاهر اتومبیل ندارند اما در عوض آن موتور را به خوبی تقویت می‌کنند تا رانندگی با آن حس خوبی را داشته باشد. این سبک یکی از سبک‌های پر طرفدار در ایران است.

4- سبک Stanced Style

تفاوت چرخ‌ها و فاصله آن ها تا بدنه اتومبیل از اصلی‌ترین نشانه‌های این سبک است. در این سبک از تیونینگ ارتفاع را تا زمین به وسیله سیستم پنیوماتیک کاهش می‌دهند.

5- سبک Dub یا donk

از دیگر سبک‌های اسپرت کردن ماشین می‌توان داب را نام برد که بر خلاف سبک‌های قبلی از زمین ارتفاع زیادی دارد و سیستم‌های صوتی بسیار قوی بر روی آن کار می‌گذارند.

6- سبک SLAB

نام دیگر این سبک استایل آمریکایی است که دلیل این موضوع هم مبدأ آن است. یکی از انواع تیونینگ خودرو که در آمریکا طرفداران بسیاری دارد و منشأ آن هیوستون تگزاس بوده است. در این سبک هم چرخ‌ها که از گلگیر بیرون زده‌اند بسیار جلب توجه می‌کنند.

بخش‌های تیونینگ خودرو

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف تیونینگ خودرو خواهیم پرداخت.

تیونینگ 4 تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
مراحل تیونینگ ظاهری و قدرت خودرو

تیونینگ ظاهری خودرو

هرگونه تغییرات شامل دست‌کاری در موارد زیر، در بخش تیونینگ ظاهری خودرو قرار می‌گیرد:

1- درب‌های خودرو

%name تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینک درب های ماشین

تیونینگ درب ها ممکن است در دو زاویه متفاوت صورت گیرد. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می شود.

در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار می گیرد و درب های خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز می شود. شرکت خودروسازی تسلا از درب های عقب یکی از مدل های خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است.

2- رینگ و لاستیک

تیونینگ رینگ تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
اسپرت کردن رینگ و لاستیک ماشین

یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو ‌شود.

3- سیستم صوتی و تصویری

در این بخش از تیونینگ خودرو میتوان بلندگوهای قوی و بیس دار را به جای بلندگوهای استاندارد خودرو جایگزین کرد، همچنین میتوان به مواردی دیگر نظیر ارتقاء سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت کننده های صدا مثل آمپلی فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد.

4- سقف خودرو

از تغییرات این بخش از تیونینگ خودرو میتوان به ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف اتومبیل یا حتی حذف سقف اتومبیل و تبدیلش به یک خودروی کروک، اشاره کرد.

5- چراغ‌های خودرو

چراغ تیونینگ تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ چراغ های خودرو

چراغ‌های خودرو سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود.

6- شیشه‌های خودرو

دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین موارد تیونینگ خودرو است. تیره شدن شیشه های خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشین چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو می دهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود می آورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگ های دیگر به حساب می آید.

7- آینه‌بغل

نصب ‌آیینه‌های اسپرت و الکترونیکی جمع‌شونده که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

8- اگزوز و دیفیوزر

اگزوز و دیفیوزر تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تغییر صدای اگزوز با تیونینگ خودرو

هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد.

سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود.

مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفه‌ای، تغییر فرمان، تعویض صندلی‌ها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام می‌شوند.

9- تیونینگ صندلی

car seat leather تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تعویض صندلی و روکش ها در تیونینگ خودرو

صندلی یک خودروی حرفه ای و لوکس ممکن است دارای انواع سنسورهای برقی، تنظیمات برقی، سرد کن، گرم کن و حتی ماساژور باشد. قطعا هر راننده ای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلی ها را داشته باشد.

در تیونینگ صندلی ممکن است شما به یک روکش صندلی بسنده کنید و ممکن است پا از این فراتر بگذارید و کلا اقدام به تعویض کل صندلی کنید و یک صندلی با ویژگی ها و مشخصات فوق را برای خود انتخاب کنید که حتی پشت کلاهک آن نیز به صورت فابریک دارای مانیتور باشد.

تیونینگ آیرودینامیک

تغییرات آیرودینامیک خودرو عبارتند از:

1- تغییر ارتفاع خودرو

ارتفاع ماشین تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تغییر ارتفاع در تیونینگ ماشین

 

بسیاری از خودروهای لوکس و امروزی قابلیت تغیر ارتفاع خودرو به صورت دستی توسط یک دکمه را دارند که خودرو در جاده های هموار به کمترین ارتفاع خود تنزل داده می شود و در راه های ناهموار و خاکی، به بالاترین ارتفاع خود ارتقا داده می شود.

بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می بینند اما این کار می تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند.

تغییر ارتفاع خودرو، توسط دو نوع فنر لول‌ ثابت و یا قابل تنظیم انجام می‌شود. اگر در تنظیم ارتفاع از فنر لول‌ ثابت استفاده شود، ارتفاع خودرو همیشه ثابت می‌ماند و درصورتی‌که از نوع قابل تنظیم استفاده شود، ارتفاع ماشین به‌صورت رگلاژ دستی و یا کمپرسوری (پنوماتیک) تنظیم می‌شود. البته گاهی اوقات برای کاهش هزینه، برای تغییر ارتفاع خودرو تنها به بریدن فنرها اکتفا می‌شود!

2- تغییر سپرهای عقب و جلو

تیونینگ سپر تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تغییر سپر های تیونینگ ظاهر خودرو

تعویض سپر‌ها نقش زیادی در تغییر نمای ظاهری خودرو نیز دارند. تغییر سپر بر اساس سبک تیونینگ و ارتفاع خودرو صورت می‌گیرد. در خودروهای شاسی‌بلند تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام می‌شود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود.

از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد.

تیونینگ موتور خودرو

در ادامه به انواع تیونینگ موتور خودرو می‌پردازیم:

1- تقویت موتور ماشین

تقویت موتور تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ موتور چیست

برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند. تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. تقویت موتور از دو طریق انجام می‌گیرد.

درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود.

2- تقویت چیپ ست یا ECU

یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو می باشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم می کند. این قطعه برنامه نویسی شده می تواند دریچه ورود هوا و میزان پاشش سوخت را کنترل کند و به صورت چشم گیری بر قدرت و توان موتور تاثیرگذار می باشد که می توان با تعویض و بهتر نمودن این قطعه و استفاده از چیپ ست های حرفه ای و اسپرت تر، قدرت و توان موتور را افزایش داد.

3- تیونینگ وزن برای کمک به شتاب و سرعت

وزن و شتاب تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
کاهش وزن خودرو از اقدامات تیونینگ موتور

قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد. از این لحاظ اگر دقت کرده باشید در خودروهای مسابقه ای، راننده تا جای امکان با جداکردن صندلی شاگرد و صندلی عقب، سعی بر سبک کردن وزن خودرو را دارد. در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک می کند.

  1. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می باشد، تعویض رینگ های فلزی با رینگ آلومینیومی می باشد.
  2. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسه ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
  3. یکی دیگر از موارد مهم در کاهش وزن خودرو می توان به تعویض صندلی ها اشاره کرد. امروزه صندلی هایی بسیار انعطاف پذیر اما سبک و توخالی و با ضخامت کم و به روش نانو تولید شده اند که علاوه بر اینکه قیمت نسبتا بالاتری دارند اما بسیار سبک و با دوام تر نیز هستند.
  4. و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشه ها نیز می تواند بسیار موثر باشند.

4- افزایش توان موتور

تغییرات حجم موتور از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپ‌ها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.

3- افزودن سوپر شارژر و توربو شارژ

تربوشارژ تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ موتور خودرو با سوپرشارژ و توربوشارژ

مهم‌ترین هدف تیونینگ فنی خودرو افزایش قدرت و شتاب زیاد است. درصورتی‌که خودرو قابلیت افزودن توربوشارژ و سوپرشارژ را داشته باشد، اضافه کردن این سیستم‌های پرخوران به همراه یک اینترکولر قدرتمند و انجام تغییرات حساب‌شده در ECU خودرو، می‌تواند قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

4- تقویت سیستم اگزوز و خروجی دود

برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در خودرو‌های معمولی به‌منظور کاهش صدای خروجی، مسیری پر پیچ‌وخم و طولانی طراحی شده است، اما در خودروهای اسپرت با نصب هدرز، خالی کردن کاتالیزور، استفاده از لوله اگزوز با کیفیت بالا، حذف انباره و ایجاد یک مسیر صاف برای خروجی هوای موتور تا حد چشمگیری می‌توان موجبات افزایش توان خروجی و چالاکی را فراهم کرد.

5- تقویت سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تقویت سیستم ترمز از اقدامات مهم تیونینگ موتور

بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. رانندگی با خودرویی با قدرت و شتاب بالا، نیازمند سیستم تعلیقی اسپرت و مستحکم است؛ علاوه‌بر این مطمئنا برای متوقف کردن خودرویی که نسبت به نمونه‌های استاندارد از توان خروجی بالاتری برخوردار است، به ترمز‌های قدرتمندتری نیز نیاز خواهید داشت.

بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید.

6- تقویت سیستم برق‌رسانی

تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشم‌گیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. استفاده از شمع‌ها و وایرهایی با مقاومت کمتر، استفاده از شمع‌های چند الکترود، تقویت سوزن‌های انژکتور، به کار گرفتن کوئل قوی‌تر و تقویت دینام از روش‌های تقویت سیستم برق‌رسانی خودرو در بخش تیونینگ موتور خودرو است.

بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3

7- تقویت سیستم هندلینگ خودرو

هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ تعبیر می‌شود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ می‌تواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاین‌رو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند به‌حساب می‌آید.

نصب استرس‌بار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخ‌ها از روش‌های ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب می‌شوند.

چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

تقریبا تمامی خودروهایی که در خیابان های دنیا وجود دارند، قابلیت تیونینگ را دارند. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که خودروی مربوطه تا چه میزان این قابلیت را دارد و چه شرکتی تیونینگ آن را بر عهده می گیرد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، معمولا خودروهای پر طرفدار و دارای کلاس جهانی، بیشتر قابلیت تیونینگ را دارند چراکه شرکت های زیادی اقدام به تولید قطعات تقویت شده و یا اسپرت برای آن ها می کنند. اما خودروهایی که کمتر شناخته شده هستند، این قابلیت را نداشته و نمی توان قطعات مخصوص تیونینگ آن ها را در بازار یافت و یا شرکت یا فردی را پیدا کرد که تیونینگ آن را بر عهده بگیرد.

تیونینگ 206 تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
تیونینگ 206 و خودرو های ایرانی

شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران می توانند از خودروی معمولی شما همچون پژو 405، پژو 206، سمند، پراید و غیره، خودرویی بی نظیر بسازند که کاملا با نمونه های معمول موجود در خیابان ها، تفاوت داشته باشد و هر فردی که به آن می نگرد تفاوت آن را احساس کند.

علاوه بر تیونینگ ظاهری، این مراکز می توانند با تقویت موتور و تعویض بعضی قطعات داخلی خودرو، از لحاظ فنی نیز خودروی شما را ارتقا بخشیده و در مقایسه با سایر خودروهای هم رده، قدرت و سرعت آن را به طرز محسوسی بالا ببرند و آن را حتی مناسب حضور در مسابقات مختلف نمایند.

فرقی نمی کند که خودروی شما یک خودروی سدان یا هاچ بک باشد و یا یک خودروی شاسی بلند و آفرود. متناسب با شرایطی که قصد استفاده از خودرو را دارید، می توانید خودروی خود را به دست یک فرد متخصص در این زمینه سپرده و یک خودروی اسپرت، زیبا و قدرتمندتر تحویل بگیرید.

آیا تیونینگ خودرو کار درستی است؟

تیونینگ 3 تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
معایب تیونینگ ماشین

خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود.

تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند.

همچنین صدای غیرمعمول و زیاد خودرو‌های تیونینگ شده در فضای شهری چندان پذیرفته نیست و ممکن است مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورها باشد. حتی در بعضی کشورها مانند ایران عزیزمان، تغییر رنگ بدنه خودرو یا دودی کردن شیشه‌ها هم خلاف قانون است. علاوه بر این خودرو‌های تیونینگ شده فقط مشتری‌های خاص خود را دارند و خریدوفروش آن‌ها مانند خودروهای معمولی به‌آسانی صورت نمی‌گیرد.

عوارض تیونینگ کردن خودرو

 علاوه بر مواردی کـه ذکر شد، باید این نکته را نیز درنظر داشته باشید کـه طبق معمول خودرو هایي کـه ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی کـه بـه این خودرو ها علاقه مند هستند نسبت بـه خرید انها اقدام می‌کنند. از آنجا کـه بیشتر افرادی کـه بـه دنبال خرید خودرو کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا خودرو بـه حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز درنظر بگیرید.

کاهش وزن خودرو تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب
نکات مهم در نحوه تیونینگ خودرو

نکات پایانی در بحث تیونینگ خودرو

به طور کل می‌توان گفت که تغييرات فنی ایجاد شده در یک خودرو تنها برای رسیدن به سرعت بیشتر و شتاب بهینه‌تر صورت نمي‌گيرد و شاخص‌های دیگری همچون بهبود كنترل و افزايش قدرت آن و همچنین افزايش قابليت‌های موثر در ترمز اتومبيل را نیز شامل می‌شود.

در واقع اگر تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در خودرو با تغییرات و اصلاحات اعمال شده در سایر بخش‌های آن هم خوانی و هماهنگی کامل نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی برای خودرو یا راننده‌ی آن به وجود بیاید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقا دهید و به موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی به تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن است با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید.

چرا که به طور حتم سیستم قدیمی ترمز شما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافته‌‌ی آن، که سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بود و همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقا خواهد داشت.

از همین رو معمولا عملیات تیونینگ خودرو به صورت پلکانی انجام می‌شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یکدیگر باشد. به این ترتیب که ابتدا قطعه‌ای خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر می‌گردد و پس از آن مشخصات سایر قطعات به کار رفته در دل خودرو نیز با توجه به قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت.

از همین رو آن دسته از کسانی که خیال تیونینگ خودروی خود را در سر می‌پرورانند، بهتر است این کار را به صورت مرحله‌ای و به شکل کاملا حساب شده انجام دهند.

سوای این موضوع باید در انتخاب قطعات مورد نیاز برای انجام عملیات تیونینگ نیز دقت و وسواس کافی به خرج داد. چرا که استفاده از هر قطعه‌ای برای انجام این کار مناسب نخواهد بود. افزون بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی که در این زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می‌برند به انجام رساند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش