4.3
(458)

کیت مکش هوا چیست؟ هر موتور احتراق داخلی، از موتورهای اسکوتر مخصوص بچه ها گرفته تا موتور کشتی های عظیم، برای حرکت به دو چیز احتیاج دارد: اکسیژن و سوخت. سیستم ورودی هوا در خودرو، نقش مهمی در نحوه عملکرد موتور دارد و یکی از اصلی ترین بخش های تنفس پیشرانه، همین عبور جریان هوا است؛

از سوی دیگر، هوای وارد شده به موتور، باید عاری از هر گونه ریزگرد باشد؛ زیرا ورود ریزگردها به داخل موتور، باعث کاهش طول عمر آن می شود. استفاده از فیلتر هوا، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور خودرو است.

از طرف دیگر، استفاده از این فیلتر، مانعی بر سر راه عبور جریان هوا ایجاد می کند و از شدت جریان آن، تا حد زیادی می کاهد. این شرایط در خودرو، مشابه ماسک زدن است که باعث می شود تنفس، کند تر و سخت تر از حالت عادی انجام گیرد و دقیقا مشابه شرایطی است که یک فیلتر هوا برای عبور جریان هوا در پیشرانه ایجاد می کند. برای حل این مشکل، از کیت مکش هوا یا فیلتر هوای اسپرت استفاده می شود تا مشکل عبور جریان هوا متعادل شود.

کار کیت مکش موتور چیست؟

کیت مکش کیت مکش هوای موتور خودرو چیست
کار کیت مکش چیست

کیت مکش هوا، راه حلی برای مکش هوای بیشتر از بیرون، برای عبور از فیلتر و ورود به سیستم سوخت در خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه پایین تر باشد، چگالی بیشتری خواهد داشت. هوای چگال تر، اکسیژن بیشتری به همراه دارد و باعث می شود با افزایش سوخت، احتراق بیشتری صورت گیرد و در نهایت، قدرت بیشتری ایجاد شود.

در اکثر خودرو ها، به علت قرار گیری محل مکش هوا در نزدیکی موتور، دمای هوای ورودی نسبت به محیط بالاتر می رود و طبق آنچه گفتیم، این موضوع سبب کاهش چگالی هوا می شود که در نهایت، قدرت نه چندان رضایت بخشی از این فرایند حاصل می شود.

کیت های مکش هوا به علت قرار گیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی دور تر از موتور خودرو، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوایی خنک تر نسبت به حالت قبل را به سمت پیشرانه خودرو می فرستند.

در واقع، بر خلاف تصور عامه، این کیت ها به خودی خود قابلیت خنک کنندگی ندارند؛ بلکه به علت شرایط محل قرار گیری، هوایی با کیفیت تر و با دمای پایین تر را برای خودرو به ارمغان می آورند. لوله های به کار رفته در ساخت این کیت ها، معمولا قطور و نرم هستند تا مانع افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند.

قیمت باتری ماشین در کیان باتری با در خرید باتری قبلی شما قطعا مناسب تر خواهد بود. جهت اطلاع از خدمات ویژه ارسال و نصب رایگان باتری با تماس بگیرید!

ساختار و اجزای کیت مکش هوا

کیت مکش 2 کیت مکش هوای موتور خودرو چیست
کیت مکش فیلتر هوای اسپرت ماشین

این کیت ها در محل هایی نصب می شوند که هم از مجموعه موتور فاصله داشته باشند و هم در مسیر جریان هوای آزاد قرار گیرند. شیوه مونتاژ این کیت ها به گونه ای است که کم ترین پیچ و خم و تغییر زاویه را برای جریان هوا داشته باشد تا از افت های ناشی از تغییر زاویه کاسته شود و هوا با کم ترین تلفات فشار وارد موتور شود.

اجزای تشکیل دهنده این کیت ها به گونه ای هستند که نیاز به جعبه ای پلاستیکی برای قرارگیری فیلتر ندارند (فیلتر هوای فابریک خودروها در یک محفظه قرار می گیرد).

در این کیت ها برای انتقال هوا از لوله هایی با قطری بیش تر و جنسی نرم تر استفاده می شود تا از افت فشار هوایی که جریان می یابد کاسته شود. جنس به کار رفته برای این لوله ها اغلب فلزی یا سیلیکونی است.

آشنایی با فیلتر هوای خودرو + علائم کثیفی و زمان تعویض

سیستم مکش هوای سرد با سیستم استاندارد چه تفاوتی دارد؟

سیستم ورودی هوای سرد که در بازار تیونینگ موجود است، از سیستم استاندارد خودرو شما متفاوت است. دو تفاوت مهم آنها در مقایسه با سیستم ورودی هوای معمولی عبارت است از:

1- تغییر در جنس و مواد ورودی هوا: اکثر ورودی‌‌های هوای استاندارد از پلاستیک فشرده با ورقه فلزی برای دوام و افزایش طول عمر ساخته شده‌‌اند. اما این مواد به راحتی گرما را جذب می‌‌کنند که دمای هوای جاری در سیستم کنترل سوخت را افزایش می‌‌دهند. در مقابل، ورودی هوای سرد معمولا از آلومینیوم یا پلیمرهایی که کمتر به حرارت حساس هستند، ساخته می‌‌شوند.

2- تغییر مکان فیلتر هوا: مکان فیلتر هوا نیز تغییر کرده است. این فیلتر از مواد پنبه مانندی که خود هادی حرارت هستند، ساخته شده است. فیلتر هوا در سیستم استاندارد، به طور معمول در محدوده موتور قرار دارد (مخصوصا در بالای مانیفولد ورودی سیلندر). در ورودی هوای سرد، این فیلتر به جلوی خودرو منتقل شده تا گرما را به منظور جریان هوای سردتر در محفظه کنترل سوخت کاهش دهد.

مزایای فیلتر هوای اسپرت

  • افزایش قدرت و شتاب با هزینه کم، نصب آسان، بدون افزایش مصرف بنزین ( و حتی در برخی موارد کاهش مصرف بنزین)
  • اقتصادی بودن بدلیل عدم نیاز به تعویض و محافظت از موتور خودرو به دلیل تصفیه بهتر هوا
  • ایجاد صدای اسپرت ( به غیر از نوع جایگزین)
  • کاهش وزن خودرو که این مورد برای رانندگان حرفه ای اهمیت دارد
  • ایجاد فضای بیشتر برای نصب سایر قطعات
  • امکان بازگشت تغییرات به حالت اولیه
  • کاهش اصطحلاک قطعات داخلی موتور و روان تر کار کردن موتور خودرو
  • بوجود آوردن یک جلوه و نمایه اسپورت و زیبا در محفظه موتور خودرو

آیا کیت مکش بر قدرت خودرو تاثیر دارد؟

این کیت با ورود راحت تر هوای خنک به موتور باعث کاهش استهلاک موتور، بهتر پر شدن سیلندر موتور از هوای خنک و اکسیژن و در نهایت موجب افزایش چشمگیر شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت آن میشود.

نصب این کیت مکش هوای اسپورت علاوه بر تاثیری که بروی افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف آن دارد میتواند شکل ظاهری موتور خودرو را نیز اسپورت تر و زیباتر سازد.

صدای کیت مکش

نصب این کیت بروی موتور در حالت رانندگی عادی هیچگونه صدایی ایجاد ننموده و مانند حالت فابریک و اولیه موتور میباشد و فقط در زمانی که پدال گاز خودرو را تخته گاز مینمایید موجب ایجاد صدای ملایم اسپورت میگردد.

مزایای کیت مکش هوای اسپورت

مزایای کیت مکش کیت مکش هوای موتور خودرو چیست
مزایا و معایب کیت مکش

نوعی از فیلتر هوا که دارای طرفداران زیادی نیز است، فیلتر هوا اسپرت است. نصب فیلتر هوا اسپرت بر روی خودرو دارای مزایای زیادی است. در اینجا به چند مورد از مزایای فیلتر هوای اسپرت اشاره می کنیم.

1- قدرت موتور فوق العاده

زمانی که شما از این نوع فیلتر هوا استفاده می کنید قدرت موتور شما 5 تا 10 درصد افزایش پیدا می کند. این افزایش درست بعد از نصب این فیلتر هوا محسوس است.

فیلتر هوا معمولی دارای محدودیت هایی در ورود هوا است اما فیلتر هوا اسپرت این محدودیت ها را تا حد زیادی از بین برده است. زمانی که هوای بیشتری وارد موتور اتومبیل شما می شود، موتور اتومبیل شما بهتر عمل می کند.

برخی از انواع فیلتر هوا اسپرت وجود دارند که هوا را از فاصله دور از موتور به داخل موتور می کشد این نوع فیلتر هوا، فیلتر هوا سرد نام دارد. هوای سرد متراکم تر است در نتیجه قدرت بیشتری به عملکرد موتور می دهد.

2- نصب و راه اندازی آسان

نصب اکثر سیستم های مکش هوا و فیلتر هوا آسان است و شما می توانید در عرض یک روز آن را انجام دهید. با این حال برخی از سیستم ها که تقریبا پیچیده هستند منجر به تغییر مسیر جریان هوا می شوند. نصب و راه اندازی این نوع فیلتر هوا آسان است.

3- سهولت جایگزینی با فیلتر هوا اورجینال

در صورت تمایل شما به راحتی می توانید فیلتر هوا اسپرت را با فیلتر هوا اورجینال اتومبیل جایگزین کنید. این کار بیشتر در صورتی که بخواهید اتومبیل خود را بفروشید انجام می شود.

4- بهبود اقتصادی مصرف سوخت

این نوع فیلتر هوا میزان مصرف گاز را افزایش می دهد. اما زمانی که هوای بیشتری وارد موتور اتومبیل می شود، سوخت استفاده شده در هر مایل به طور قابل توجهی کاهش می یابد. البته درصد این کاهش خیلی بالا نیست ولی کاملا محسوس است.

5- لذت بردن از لوکس بودن

البته این یک مزیت عمده نیست اما برای بسیاری از افراد نصب این نوع فیلتر هوا بر روی ماشین خود بسیار لذت بخش است. زیرا صدای هیجان انگیزی را تولید میکند.

کیت مکش 56 کیت مکش هوای موتور خودرو چیست
کیت مکش هوای موتور خودرو چیست

راهنمای انتخاب سیستم کیت مکش

مانند هر جز دیگر در بازار تیونینگ و پس از فروش، کاربرد صحیح، مهمترین موردی است که باید در نظر گرفته شود. وقتی قصد دارید یک سیستم ورودی هوای سرد برای خودرو خود انتخاب کنید، این ۵ عامل را بررسی کنید:

۱- طرح مخصوص هر خودرو:

اکثر تولیدکنندگان ورودی هوای سرد، آنها را به گونه‌‌ای طراحی کرده‌‌اند که مطابق با نوع، سال تولید و مدل خودرو باشند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید محصولی که سفارش داده‌‌اید و قصد نصب آن را دارید، مطابق با خودرو شما است یا خیر.

۲- جنس ماده:

دومین مورد مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، جنس مواد است. همانطور که در بالا بررسی کردیم، هدف سیستم ورودی هوای سرد از بین بردن حرارت است تا هوای سردتری در موتور خودرو شما جاری شود. بدین ترتیب، اطمینان حاصل کنید که محصولی با جنس مقاوم در برابر حرارت انتخاب کرده‌‌اید.

۳- مدل سیستم ورودی هوای سرد:

مورد بعدی که باید در نظر گرفته شود، مدل یا نوع سیستم ورودی هوای سرد است. در حالت کلی دو نوع وجود دارد: سیستم مکش هوای کوتاه و سیستم ورودی هوای سرد واقعی

  • سیستم مکش هوای کوتاه: در این سیستم، دسترسی به فیلتر هوا آسان‌‌تر شده است. طراحی آن به لوله‌‌کشی و ساخت کمتری نیاز دارد.
  • ورودی هوای سرد واقعی: در این سیستم، فیلتر هوا به جلوترین قسمت منتقل شده و بر آن تأکید دارد. در این سیستم، جریان هوای سرد بیشتری نسبت به سیستم مکش کوتاه ایجاد می‌‌شود.
۴- جریان لوله ورودی:

کارآمدترین راه برای رفتن از نقطه یک به نقطه دو، مسیر مستقیم است، بنابراین در نظر گرفتن جریان لوله نیز بسیار حائز اهمیت است. این مفهوم در سیستم ورودی هوای سرد تفاوت عظیمی ایجاد می‌‌کند. وقتی شیلنگ‌‌های مستقیم دارید، هوا در مقایسه با مسیرهای پر انحنا بسیار کارآمدتر جریان می‌‌یابد.

۵- حفاظت از آب:

همچنین مهم است که ورودی هوای سردی از بازار تیونینگ تهیه کنید که در مقابل نفوذ آب و هوای مرطوب مقاوم باشد. مکش آب به ورودی هوای سرد اخرین چیزی است که شما می‌‌خواهید زیرا که منجر به مشکلات بزرگی در خصوص عملکرد موتور می‌‌شود.

اگر در فکر خرید سیستم ورودی هوای سرد هستید، بهترین منبع، کمک گرفتن از یک متخصص در خصوص خودرو شما است. به دنبال تکنسین‌‌هایی باشید که در ارتباط با مدل خودرو شما تخصص دارند و از آنها درباره بهترین بازار تیونینگ و مناسب‌‌ترین نوع سیستم ورودی هوای سرد مشورت بخواهید.

همچنین بخوانید: کامل ترین راهنمای خرید باتری ماشین

نصب انواع فیلتر هوای اسپرت

سازندگان فيلتر هاي اسپرت معمولا چند دسته محصول دارند

فيلترهاي جايگزين (Replacement )

در سايز فيلتر استاندار يک خودرو ساخته مي شود و براي نصب اين فيلتر کافيست فيلتر کاغذي نصب شده در محل مربوطه را درآورده و اين فيلتر را به جاي آن قرار دهيد.

معمولا ليست توليد کنندگان براي اين نوع فيلتر بسيار کامل است و ما ميتوانيد از فيلتر ژيان تا فيلتر enzo را در ليست توليد کننده گان بيابيد

اکثر اهل فن بر اين باورند که اين فيلتر ها تاثيري در قدرت موتور ندارند چرا که سيستم مکش (intke) استاندارد که عامل اصلي کاهش صدا و محدود کننده مکش است دست نخورده باقي مانده ولي اين نظر عموميت ندارد و تا حدودي اشتباه است و دليل آن بسيار ساده است : طراحي سيستم مکش هواي خودرو ها و ساختار موتور خودروها متفاوت است.

به همين دليل فيلتر جايگزين روي يک خودرو تاثير کم و بعضا نا محسوسي دارد و روي خودرويي ديگر تاثير بيشتر و کاملا محسوسي دارد و به همين دليل براي گرفتن حداکثر بهره از فيلتر جايگزين انجام تغييرات روي air box و intake خوب ولي غير اجباريست.

کيت هاي مکش هواي خنک و مستقيم خاص هر خودرو (intke kit)

اين کيت ها براي هر موتور به صورت ويژه طراحي ساخته ميشوند و جايگزين همه يا قسمتي از سيستم مکش استاندارد مي شوند ولي چيزي که حتمان حذف خواهد شده جعبه يا box فيلتر هواست.

نصب اين فيلتر ها نيز آسان است و هيچ دردسر و کلنجاري ندارد چرا که همه چيز از سوي سازنده محاسبه شده و مهيا گشته فقط بايد نحوه نصب را مطالعه کرد. چنانچه روي سيستم مکش استاندارد سنسوري نصب يا براي بخار روغن رابطي بوده باشد روي اين کيت ها هم محلي براي نصب اين قطعات به شکل کاملا اصولي و صحيح وجود دارد.

اين کيت ها مثلا براي يک کابراتور وبر ميتواند يک فيلتر ساده با ۲ دهانه ورودي و يا براي يک خودوري اسپرت کيتي پيچيده باد.

افزايش قدرت با اين کيتها بسيار خوب و جواب گوي انجام ساير تغييرات و تيونينگ هاي پيشرفته نيز هست.

نصب کیت مکش کیت مکش هوای موتور خودرو چیست
نصب کیت مکش هوای اسپرت ماشین

چرا خودروسازان فیلتر هوای اسپرت نصب نمیکنند؟

از معایب فیلتر هوای اسپرت که باعث شده کارخانه ها در محصولات خود از آن استفاده نکنند عبارتند از:

  • در درجه اول صرفه اقتصادی این قطعه است زیرا هزینه ساخت و جنس مورد استفاده در فیلتر های اسپرت نسبت به معمولی گران تر بوده و در قیمت نهایی خودرو تاثیر زیادی می گذارد.
  • دوم زمان ساخت این فیلتر نسبت به معمولی بیشتر بوده و از این رو برای کارخانه تولید کننده خودرو صرفه زمانی نیز ندارد.
  • از دلایل دیگر می توان گفت به دلیل تغییر صدای موتور خودرو کارخانه از این فیلتر ها صرف نظر می کند.
  • بسیاری عقیده دارند که با ورود هوای بیشتر به داخل موتور و احتراق بیشتر، افزایش مصرف بنزین را به همراه دارد، بنابراین از عوارض فیلتر اسپرت از نظر هزینه به صرفه نخواهد بود که طبق آزمایش هایی که انجام شد.
  • فیلتر هوای اسپرت تاثیر چندانی در افزایش مصرف سوخت نداشت. برای اطمینان خودتان می توانید امتحان کنید، چون نصب و بازگرداندن به حالت اولیه فیلتر اسپرت کار بسیار آسانی است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
شهروند پیاده‌رو
شهروند پیاده‌رو
2 سال پیش

باسلام مطالب بسیار جالبی بود و برای من که دانش کمی از خودرو دارم خیلی کاربردی بود و اما یک انتقاد داشتم. یک جاهایی پیاز داغش زیاد بود مثلا کاهش وزن خودرو (کیت مکش آلیاژ فلزی داره و در مقایسه با کیت فابریک پلاستیکی اگر سنگین‌تر نباشه ولی سبک‌تر نیست) یا کاهش اصطکاک قطعات موتور که ارتباطی با هوای ورودی نداره چون اصطکاک متاثر از عواملی چون دما و نوع و شرایط روغن پیشرانه هستش مگر اینکه منظورتون فیلتر بهینه‌تر هوای ورودی توسط کیت مکش باشه. از طرفی استفاده از کیت مکش جنبه اقتصادی نداره و هزینه مازاد هستش چون… خواندن ادامه ...

مهدی
مهدی
1 سال پیش

ممنون عالی بود

سامان
سامان
5 ماه پیش

خیلی دقیق و درست و کامل شرح داده شده بود واقعا جای قدردانی و تشکر دارد

کیان باتری
در جواب  سامان
5 ماه پیش

با سلام
درود بر شما سپاسگذاریم.
بسیار خرسندیم ار اینکه مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید بوده است.

کمال
کمال
1 ماه پیش

سلام مکان ورودی کیت اسپرت خیلی مهمه اگر نزدیک موتور باشه پدر موتور رو در میاره و به ناک میفته و سعی کنید از فیلتر استفاده کنید مثل کی اند ان آمریکایی

مشاوره رایگان و ثبت سفارش