4.7
(1589)

قبل از آنکه توضیح بدهیم بیگ تری چیست و چه کاربردی در خودروی شما دارد، باید توجه داشته باشید که این اتصالات از قبل در خودروی شما وجود دارد و قرار نیست قطعات جدیدی به آن اضافه کنیم. ولی اتصالات برقی که خودرو سازان نصب می کنند، برای استفاده در جریان های بالا نیستند، بجز سیستم استارت، یا برای شمع ها که نیاز به ولتاژ بالا هستند. در واقع با تقویت کابل های بیگ تری دینام، مخصوصا در خودروهای با سیستم پخش صوت قوی، کمک می کنید که حداکثر جریان تولیدی دینام به باتری ماشین و سپس به مصرف کننده ها برسد. و همچنین با تقویت اتصالات بدنه خودرو سیستم برق رسانی آن نیز  تقویت خواهد شد.

ممکن است بارها اصطلاح بیگ3 را شنیده باشید و ندانید دقیقا چیست و چه کاربردی دارد و چه زمانی نیاز است که این کار را انجام دهیم و چگونه آن را نصب کنیم؟ نگران نباشید در این مقاله پاسخ تمام سوالات شما همراه با تصاویر و فیلم داده خواهد شد.

بیگ تری یا Big3 چیست؟

BIG3 Upgrade 300x225 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
تقویت بیگ 3 چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، این اتصالات به صورت فابریک در خودرو وجود دارند، یعنی ما قطعات جدیدی به ماشین اضافه نمی کنیم ولی همان اتصالات قبلی را تقویت می کنیم. در روش BIG3 کابل های دینام و باتری را ضخیم تر می کنیم که با کم کردن مقاومت آن ها، افت ولتاژ تولید شده توسط دینام را به حداقل برسانیم.

بیگ تری در واقع از اتصال 3 کابل تشکیل شده است که مانند تصویر و به صورت زیر در خودرو قرار گرفته اند.

  1. اتصال قطب مثبت باتری به مثبت اصلی دینام
  2. اتصال قطب منفی باتری به بدنه ماشین
  3. اتصال منفی به بدنه دینام یا موتور خودرو

برای آشنایی بیشتر با اتصالات دینام و شارژ باتری در خودرو بهتر است ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

آشنایی با سیستم اتصالات شارژ الکتریکی وسیله نقلیه

دلایل استفاده از Big3 چیست و چه زمانی باید این 3 کابل وصل شوند؟

چرا باید بیگ تری انجام دهیم؟

دلیل اول: با گذشت زمان اتصالات قبلی کهنه و ضعیف می شوند، و همچنین در ناحیه اتصالات پدیده سولفاته شدن به وجود می آید که باعث می شود رسانایی سیم ها کم شود.

دلیل دوم: شرکت تولید کننده در هنگام تولید وجود سیستم صوتی با ساب های پیشرفته را در نظر نگرفته است و کابل های اتصالات دینام به شارژ باطری را متناسب با مصرف عادی خودرو لحاظ کرده است.

زمانی که استفاده از برق خودرو بیشتر از حد معمول می شود. استفاده زیاد از کولر ماشین یا زمانی که از سیستم صوتی متوسط تا پیشرفته استفاده می کنید برای بالا بردن کارایی آمپلی فایر توصیه می شود. آپدیت و ارتقای بیگ تری،هیچ تاثیری بر روی قدرت سیستم صوتی خودروی شما ندارد، ولی کمک می کند همیشه از بالاترین توان سیستم استفاده شود. اما بر روی تمامی قسمت های برقی خودرو تاثیر مثبت خواهد داشت. مثلا نور چراغ ها کم و زیاد نمی شود، یا با روشن کردن کولر، افت ولتاژ کمتری بر روی سیستم برقی به وجو می آید. و همچنین مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

    اگر خودروی شما بالای 160 هزار تا کارکرد دارد یا قدیمی است و اگر سیستم های سرگرمی و صوتی جدید با توان های بالا بر روی خودرو نصب کرده اید،حتی اگر از فن های قوی تر، لامپ های پر نور تر، و دیگر تجهیزات برقی پدقدرت تر استفاده می کنید،بیگ تری یک ضرورت برای خودروی شما به شمار می رود.

    معنی اصطلاح Big4 چیست؟

    Big4 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    معنی واژه بیگ 4 چیست؟

    ممکن است اصطلاح بیگ4 را نیز شنیده باشید و ندانید چیست و چه تفاوتی با بیگ 3 دارد. ارتقای BIG4 نیز مشابه مورد یاد شده است. با این تفاوت که در اینجا یک کابل جدا از منفی باتری به بدنه ی دینام وصل شده و یک منفی دیگر به موتور  وصل است. این امر بیشتر برای خودروهایی که دارای سیستم های نمایشی و تعداد دینام های بیش تر کاربرد دارد و در حالت عادی،خیلی ضرورتی ندارد و اضافه کاری محسوب می شود. فقط ممکن است در هنگام استارت زدن، و شارژ کردن باطری، با مقداری بازدهی بالاتر صورت بگیرد.

    انتخاب جنس و نوع کابل بیگ تری

    طبق مطالب قبلی، کابل های بیگ تری به مراتب باید دارای ضخامت زیاد و مقاومت کمتر باشد که بتواند بدون افت ولتاژ شارژ دینام را به باتری برساند. کابل برق که باید جریان دیسی باتری تا مصرف کننده ها را هدایت کند، شامل دو بخش روکش و مغز سیم می شود. بهتر است برای روکش سیم از موادی استفاده کرد که به گرمای هوا بسیار مقاوم باشند. و مغز سیم نیز بتواند گرما را به راحتی از خود عبور بدهد و کمترین مقاومت را در برابر عبور گرما از خود نشان دهد.

    معمولا اتصالات بیگ تری را با سیم های از جنس آلومینیوم و مس انجام می دهند. بهتر است توضیح مختصری از تفاوت این دو جنس  بدهیم و به بررسی این که کدام یک برای بیگ تری مناسب تر است، بپردازیم.

    مقایسه کابل آلومینیوم با کابل مسی

    aluminum vs copper conductors 300x200 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    برای ارتقای سیستم بیگ تری کابل مسی بهتر است یا آلومینیومی؟

    مس فلزی رسانا است که در زمان قدیم به عنوان منتقل کننده جریان الکتریکی در کابل های برق از آن استفاده  می کردند.  این فلز که در آن زمان هم قیمت مناسبی داشت و هم از نظر رسانایی بسیار مناسب بود. اما با گذشت زمان و صعود قیمت این فلز و کمبود آن در منابع معدنی منجر شد تا سازندگان سیم های الکتریکی در پی جایگزین بهتر باشند و این شد که به آلومنیوم روی آوردند.

    آلومینیوم نیز مشخصات خاص خود را دارد ولی معایب آن مقاومت الکتریکی آن نسبت به مس خیلی بیشتر می باشد. ولی قیمتی که این فلز دارد حدود یک سوم فلز مسی می باشد که همین موضوع باعث شده است تولید کنندگان از آن استقبال کنند. شاید تصور کنید که استفاده از آلومنیوم با مقاومت بیشتری که دارد منجر به افت ولتاژ یا افزایش دمای آن هنگام  استفاده می شود. ولی اگر در انتخاب کابل آلومنیومی نیز مانند اصولی را که در انتخاب سایز کابل های مسی سیستم بیگ تری رعایت کنید، مشکل خاصی به وجود نمی آید.

    برای این منظور باید در ابتدا ظرفیت آمپری و افت ولتاز را محاسبه کنید و سپس سایزی که متناسب با کابل باشد را  انتخاب کنید. پس با توجه به توضیحات کاملا آشکار است که برای اینکه توان ثابتی از جریان عبور کند، باید میزان قطر کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی بیشتر باشد.

    و اگر بخواهیم در زمینه وزن کابل ها،این دو فلز را با یکدیگر مقایسه کنیم، آلومنیوم پیروز میدان خواهد شد. زیرا آلومینیوم وزن کمتری نسبت به کابل مسی دارد. در نهایت از دیگر مزایای آلومینیوم سبک تر بودن آن است.

    اما برای خوردگی فلز چه راه حلی وجود دارد؟ برای آن نیز راه حلی وجود دارد که به طور مثال می توان با استفاده از کلمپ بی متال تا حد خوبی از خوردگی فلز پیش گیری کنید.

    بهترین کابل بیگ تری

    Wire Big3 300x169 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    بهترین کابل بیگ تری

    حالا شاید با مطالب گفته شده، تصور کنید فلز مس به دلیل استفاده از گذشته تا کنون، نسبت به آلومینیوم بهتر و مرغوب تر باشد. اما باید بدانید که کابل های بی کیفیت و ناکارآمد، چه مسی و چه آلومینیومی تفاوتی باهم ندارند چرا که برخی از تولیدکنندگان به دلیل سود بیشتر از مواد غیر استاندارد و نادرست و  استفاده از آلیاژ هایی که در کابل به کار میبرند، باعث می شود که کابل به درستی عمل نکند.

    قطعا جنس مسی بهترین انتخاب در استفاده سیستم بیگ تری می باشد. در مطالب قبلی به تفاوت های کابل های مسی و آلومینیومی پرداختیم. و گفتیم که اگر نامرغوب باشند با هم تفاوتی ندارند. اما باید بدانید کابل های سیستم بیگ3 در ارتباط با سیستم صوتی خودرو استفاده از کابل آلومنیوممناسب نخواهد بود و حتی می توان گفت هرگز توصیه نمی شود. و بهتر است تا جایی که امکان دارد، مغز سیم از جنس مس باشد و هر چه درصد خلوص آن بیشتر باشد هم کیفیت بهتری خواهد داشت و هم گران تر می شود.

    و از سیم های آلومنیومی و سیم هایی که در آن ها آهن به کار رفته است نباید استفاده شود. در هنگام خرید سیم برق باید به قطر کابل نسبت به مصرف برق سیستم دقت کرد.

    بنابراین بهتر است که برای نصب بیگ تری کابل های مرغوب مسی OFC را انتخاب کنیم. که OFC  مخفف شده عبارت  COPPER OXYGEN FREE می باشد. که بهترین گزینه پیشنهادی برای کابل برق مخصوص سیستم صوتی از برند لنزار مدل Lanzar PW4030 می باشد.

    اما اگر بخواهیم برند هایی با قیمت مناسب تر در این زمینه به کار ببریم موارد اقتصادی تری مانند کابل های لنزار PW4028  که خلوص مس آن ها در حدود ۶۰ درصد می باشد، در بازار وجود دارند.

    کاربرد بیگ تری در سیستم صوتی خودرو

    BIg3 Ampli 300x225 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    کاربرد بیگ تری در سیستم صوتی خودرو

    حتما باید سیستم صوتی را با سیستم BIG3 تقویت کنید. چرا که شرکت های سازنده خودرو، سیستم صوتی را با ساب های سنگین را برای خودرو در نظر نگرفته است. و با توجه به نیاز عادی خودرو کابل های شارژ دینام را قرار داده است. قطعا باید گفت که بیگ تری به طور بسیار محسوسی روی صدا و بیس و مصرف برق تاثیر خواهد گذاشت و از حداکثر توان آمپلی فایر و ساب برای بالا بردن کیفیت صدا استفاده خواهد کرد.

    تاثیر سیم کشی بر سیستم صوتی خودرو بسیار حائز اهمیت است چرا که سیستم صوتی مجموعه ای از سیم کشی می باشد که در واقع سیم کشی پایه و اساس سیستم صوتی خودرو می باشد و آن را به رگ های بدن انسان تشبیه می کنند. پس اگر این کابل ها و سیم کشی ها اشکالی در آن ها به وجود اید قطعا سیستم به مشکل بزرگی خواهد خورد.

    آموزش گام به گام نصب بیگ تری

    بعد اینکه به ضرورت استفاده از بیگ تری پی بردید حالا چطوری آن را باید نصب کنیم؟ توصیه می کنیم قبل از مطالعه ادامه مطلب، فیلم زیر را مشاهده نمایید.

    فیلم نحوه نصب آپدیت Big3

    مرحله اول:

    Grade 300x152 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    کابل های قطور و معمولا بالا 4 گیج را برای نصب Big3 انتخاب کنید.

    یک کابل قطور با گیج 4 یا با قطر بیشتر را انتخاب کنید و از قطب مثبت باتری به قطب مثبت دینام وصل کنید. توجه داشته باشید که کابل نباید از قسمت های متحرک یا داغ داخل کاپوت عبور کند.

    مرحله دوم:یک کابل قطور دیگر از قطب منفی باتری به بدنه متصل کنید. این کابل نیز باید از گیج 4 به بالاتر باشد. محل اتصال را خوب بتراشید که هیچگونه رنگ و مانعی برای اتصال با بدنه وجود نداشته باشد.

    مرحله سوم: یک کابل با قطر حداقل 4 گیج دیگر از موتور خودرو به بدنه که قبلا تراشیده اید وصل کنید

    مرحله چهارم

    bib3 fuse بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    از فیوز برای اتصالات بیگ تری استفاده کنید.

    حتما از فیوز برای اتصالات استفاده کنید و جریان فیوز، باید کمتر از جریان مجاز قابل تحمل کابل، و کمی بیش تر از حداکثر جریان دینام باشد. اگر از فیوز استفاده نکنید، هر اتصال کوتاهی،منجر به اتش سوزی خواهد شد. معمولا جریان فیوز برای خودروهای سواری بین 80 تا 125 آمپر، و برای مینی ون ها و شاسی بلندها، 100 تا 150 آمپر می باشد.

    نکاتی که باید در هنگام نصب کابل بیگ تری رعایت کنید

    Big3 car 300x234 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    نکاتی که باید در هنگام نصب کابل بیگ تری رعایت کنید

    فراموش نکنید در هنگام نصب بیگ تری، حتما خودرو باید خاموش باشد. و میزان صدای سیستم پخش باید در کمترین مقدارش تنظیم شود. ابتدا کابل های باتری را جدا کنید و آخر از همه دوباره وصل کنید.”نباید هیچ اجزای الکتریکی روشن باشد”.

    در سیستم هایی با توان بیش از 1500 وات،از کابل هایی با گیج 2یا1 استفاده کنید(مثل سیستم هایی که دوتا ساب 15 اینچ استفاده می کنند).در این سیستم ها همچنین ممکن است نیاز به تقویت یا ارتقای دینام نیز باشد. باطری اضافه کنار آمپلی فایر ها و خازن، نیز در کنار ارتقای بیگ تری، می تواند مفید باشد.

    توجه کنید که به اتصال بدنه قوی نیز نیاز داریم. چرا که سیستم تغذیه برق کشی در یک مدار گردش می کند و از نقطه ای که دارای اختلاف پتانسیل است، برمی گردد. اگر اتصالی که به بدنه خودرو ایجاد می کنیم، قوی نباشد، این بازگشت سخت انجام می شود. که همین باعث می شود بازده منبع تغذیه کمتر شود. جریان از دینام اتومبیل به باتری، و از باتری به سایر قسمت ها می رود. برای بازگشت الکترون ها باید اتصالی قوی از دینام و باتری به بدنه ایجاد کنیم که با کم کردن مقاومت، جریان را به راحتی عبور می دهیم.

    حرف پایانی

    بعد از انجام بیگ تری آیا تغییری در سیستم برقی خودرو احساس خواهیم کرد؟

    در برخی از خودرو ها،سیم کشی فابریک و اولیه به حدی قوی هست که ممکن است بعد از انجام بیگ تری، هیچ تغییری احساس نکنیم، و تصور کنیم این کار ضرورتی نداشته است. اما در خودرو هایی که به صورت اقتصادی تر طراحی شده اند، و همچنین خودروهای بالای 10 سال کارکرد، بعد از انجام این ارتقا، تغییرات محسوسی را مشاهده خواهید کرد. استارت خوردن بهتر، کم شدن تغییرات نور چراغ ، قوی تر شدن فن بخاری یا کولر، و همچنین بیس های بهتر هنگام بیس زدن توسط سیستم صوتی خودرو از این قبیل هستند.

    مقاله ی راهکارهای دیگر تقویت برق خودرو را نیز شاید دوست داشته باشید.

    آموزش راهکارهای تقویت برق خودرو

    در نتیجه دانستن این موضوع که آیا خودروی شما به آپدیت BIG3 نیاز دارد یا نه، چندان هم دشوار نیست. شاید شما تشخیص دهید که استفاده از خازن، انتخاب بهتری باشد یا اینکه از هردوی آن ها استفاده کنید در هر صورت در اشکال زیر تفاوت آن ها را خواهید دید. همچنین نشان می دهد استفاده از سیم های با کیفیت یا نا مرغوب در هر طرف از مثبت و منفی چه تاثیری بر نور لامپ دارد.

    light1 300x249 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    وضعیت برق رسانی در حالتی که فقط اتصال مثبت قوی است.
    light2 300x226 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    وضعیت برق رسانی در حالتی که فقط اتصال منفی قوی است
    light3 300x226 بیگ تری چیست؟ آموزش نصب Big3
    وضعیت برق رسانی در حالتی که هر دو اتصال مثبت و منفی قوی هستند.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    44 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    asad
    asad
    3 سال پیش

    سلام بسیار بسیار جالب و آموزنده بود
    بینهایت سپاسگزارم

    Mohammad
    Mohammad
    3 سال پیش

    دمتون گرم حال کردم خیلی مفید و واضح توضیح دادید سپاسگذارم

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  Mohammad
    3 سال پیش

    سپاس از مهر و محبت شما دوست عزیز

    Ali
    Ali
    3 سال پیش

    درود بر شرافت و مردانگیت‌ که اینقدر کامل و واضح توضیح دادید
    بیگ تری برای ماشینایی با کارکرد بالا معجزه میکنه معجزههه

    میثم
    میثم
    3 سال پیش

    عالی بود ممنون از لطف شما

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  میثم
    3 سال پیش

    با سلام
    ممنون از شما

    Mohammad Hooshmand
    Mohammad Hooshmand
    3 سال پیش

    سلام خدمت همه دوستان
    واقعا عالی بود چقدر کامل و مفید
    ایوالا داری دست درد نکنه ممنون

    جمشید
    جمشید
    3 سال پیش

    با درود به نگارنده این آموزش ،که بسیار کاربردی. نکته به نکته ، از تعریف بیگ تری ،تا ضرورت و فوائد ان . و نهایتا نصب را زحمت کشیده .و موجبات افزایش دانش کاربران گردیده بی نهایت سپاسگزارم .
    بدرو

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  جمشید
    3 سال پیش

    ممنون از شما

    علی اکبر
    علی اکبر
    3 سال پیش

    عالی عالی عالی خداخیرت بده

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی اکبر
    2 سال پیش

    با سلام
    سپاسگذاریم و خوشحالیم که مفید واقع شده است.

    محمد
    محمد
    در جواب  کیان باتری
    2 سال پیش

    سلام.دمتون گرم چقدر قشنگ توضییح دادین…فقط مستقیم اشاره نکردین کابل چه سایزی باشد؟سایز16یا25مناسبترین سایز است.باتشکر

    سجاد
    در جواب  محمد
    2 سال پیش

    دوست عزیز اگه سیستم نداری سایز 10 نهایت 12 اگه سیستم سنگین داری مثلا 1000 rms بهتره 14 یا16 استفاده کنی و گول قیمت پایین نخور مطمئن شو مس خالصه بهش کابل جوشکاری هم میگن که اصولا باید تمام مس باشه

    دکتر
    دکتر
    در جواب  سجاد
    9 ماه پیش

    سیم ۱۲ و ۱۴ نداریم دوست عزیز

    شاهرخ
    شاهرخ
    2 سال پیش

    درود بر شما بسیار بسیار آموزنده ، جالب ، کاربردی هست این اطلاعاتی که گذاشتید.خیلی خیلی ممنون

    محمد
    محمد
    2 سال پیش

    سلام . من از این روش استفاده کردم برای سمند ال ایکس اما یک نکته که به چشمم خورد این بود که سیستم سخنگوی ماشین کلا روشن میمونه . مثبت دینام رو که اضافه کرده بودم برداشتم و بست باطری رو چند دقیقه جدا کردم و درست شد . مجدد که مثبت رو وصل کردم این مشکل پیش امومد . راهکار چیسه ؟ و آیا بجز سیستم سخنگو ممکنه وسیله‌ای دیگه هم روشن بشه یا مشکل‌دار بشه ؟

    سجاد
    در جواب  محمد
    2 سال پیش

    دوست عزیز منفی از دینام اگه گرفتی بردار اگه جواب نداد ببر باطری ساز احتمالا دینام داره زیاد شارژ میکنه . به مثبتی که از دینام مستقیم به باطری دادی هم ممکنه باشه

    Mahyar
    Mahyar
    2 سال پیش

    سلام من big3زدم تو سیستمم صدای نویز افتاده.دلیلش نمیدونم چیه اتصال به موتور زدم هم اتصال به بدنه همشونم کابل 10

    سجاد
    در جواب  Mahyar
    2 سال پیش

    اول ببرید باطری ساز بیگ تری که زدید نشون بدید و دینامو تست کنه اگه خوب شارژ میکرد یه منفی از ظبط بگیر به بدنه اگه جواب نداد ببر سیستم فروشی

    شاهین فرجی نیا
    شاهین فرجی نیا
    2 سال پیش

    خیلی آموزنده و جامع بود.سپاس از زحمات شما
    امیدوارم در تمام مراحل زندگی سلامت و پیروز باشید.

    سجاد
    2 سال پیش

    دوستان من سیستم 1000rms یا2000 وات دارم که بیک تری با سایز کابل 14 زدم فقط از دینام یه باطری بهتره ببرید پیش باطری ساز که اصولی نصب‌ کنه منفی هم از باطری به بدنه و بدنه به بلوک موتور از سرسیم یا کابلشو خوب ، مسی استفاده کنید بعد نصب چندین بار دینام تست کنید من خودم ولت متر ثابت نصب کردم که هر لحظه ولتاژ باطری جلو چشمه خلاصه مراقب باشید چیز الکی نیست ممکنه ماشین آتیش بگیره (نصب اصولی)=(بازدهی بیشتر)

    مری
    مری
    1 سال پیش

    بینهایت سپاس. بسیار عالی، جامع و واضح، زنده باد واقعا دست مریزاد…

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  مری
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، بسیار خوشحالیم که اطلاعات این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    امیر
    امیر
    1 سال پیش

    عالی بود خیلی استفاده کردم

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  امیر
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما
    بسیار خرسندیم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    N R
    N R
    1 سال پیش

    بسیار عالی و آموزنده.
    اگه در مورد فیوز هم یکم توضیح میدادید خیلی خوب میشد.
    اگه فقط اتصال بدنه رو بخوایم تقویت کنیم، بازم فیوز لازمه؟‌
    فیوزی که اینجا استفاده میشه فیوز خاصیه؟
    و …

    مهرداد
    مهرداد
    1 سال پیش

    عالی ،خیلی ممنون

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  مهرداد
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    امید
    امید
    1 سال پیش

    سلام من از وقتی نصب کردم صبح قبل از اسنارت ماشین سه کار میکنه بهد درست میشه

    مهندس کریمی
    مهندس کریمی
    1 سال پیش

    با تقویت خودرو نصب هدرز و بیگ تری و کوئل و شمع و دینام هزینه های اضافی و بیهوده ای بر روی خودرو که جز ایجادآلودگی صوتی و هدر رفت پول و سرمایه و وقت چیزی راننده و مردم ندارد . فقط کسب درآمد برای اسپورت کاران و قطعه فروشان ، اتومبیلهای تقویت شده و درستکاری شده مشتری هم ندارند.

    عارف
    عارف
    در جواب  مهندس کریمی
    8 ماه پیش

    شما وقت کردی یکم هم زندگی بکن
    مشتری کیلو چنده مگه ماشینو برا معامله خریدیم

    ایمان
    ایمان
    1 سال پیش

    ممنون از اطلاعات جامع و آموزش رایگان

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  ایمان
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    نوید کنان
    نوید کنان
    1 سال پیش

    بسیار عالی و کاربردی

    اصغری
    اصغری
    1 سال پیش

    بخش اتصال کابل مثبت (از باطری به دینام) رو فاکتور گرفتم، چون کابل مثبت فابریکی که به دینام وصله فیشی هست و ضمنا نفهمیدم فیوز باید چند باشه دقیقا. این قسمت حساسه و می‌تونه خطرآفرین باشه اگه درست انجام نشه، دقت کنید!

    مصدق
    مصدق
    10 ماه پیش

    سلام هنگام نصب کابل از دینام به باطری باید کابل قبلی دینام را باز کنیم یا نه?

    Reza
    Reza
    10 ماه پیش

    سلام و خسته نباشید میگم ب شما
    ی سوال داشتم ماشین بنده ریو و تو سربالایی ها وقتی کولر روشن میکنم ماشین کوپ میکنه آیا این اتصالات رو هر ۳ تاش رو انجام بدم اوکی میشه؟

    مسلم
    مسلم
    9 ماه پیش

    سلام ماشین من وقتی هوا خیلی گرم باشه و مدت زیادی از کولر استفاده میکنم وقتی آمپردما به وسط میرسه ،یهو ماشین خاموش میشه و استارتم نمیخوره انگار باطری خالی کرده حتی اگه استارتم بخوره روشن نمیشه ،اما بعد از ده دقیقه تقریباً ماشین استارت میخوره و روشن میشه،،ایراد از کجا هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    محمد مهدی نژاد
    محمد مهدی نژاد
    در جواب  مسلم
    8 ماه پیش

    سلام من هم ماشین سورن مولتی پلکس دارم وقتی آمپر حرارت به نزدیک وسط می رسد چراغ استپ و باتری روش میشه و در صورت خاموش نکردن کولر ماشین ریپ می زده و خاموش میشه تا بست باتری را یک ربع وردارم حرکت نمیکنه. ضمنا کابل منفی راهم تقویت کردم و ماشین همیشه با تک استارت روشن میشه . باتریساز دستگاه گذاشت وقتی که کولر میگیرم ولتاژ از 14اومد روی حدود 12ممنون میشه اساتید راهنمایی کنم.

    محمد مهدی نژاد
    محمد مهدی نژاد
    در جواب  مسلم
    8 ماه پیش

    ببخشید. «میشه لطفا راهنمایی کنید»

    محمد
    محمد
    4 ماه پیش

    این آموزش بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از توضیحات خوب و مفیدی که ارائه کردید

    ا ب
    ا ب
    2 ماه پیش

    باسلام مطالب بسیارآموزنده وفوق العاده ومفیدبودممنونم من استفاده کردم وماشینم مشکل شتاب برطرف شد

    کیان باتری
    در جواب  ا ب
    2 ماه پیش

    با سلام
    درود بر شما، سپاسگذاریم،
    بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش