4.8
(1245)

انواع ایستگاه های شارژ خودروی برقی EV (Electric vehicles) برای استفاده شخصی و عمومی

همانطور که تلفن های همراه دارای انواع مختلفی از شارژرها، پاوربانک ها و شارژرهای تایپ 3 هستند، وسایل نقلیه الکتریکی نیز چنین هستند. شارژ EV یک عامل کاملاً بحث‌برانگیز و قابل تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران ایستگاه شارژ، محققان بازار خودروهای الکتریکی، مالکان و مصرف‌کنندگان خودروهای برقی و همچنین علاقه‌مندان به سخت‌افزار بوده است. مهم نیست که در کدام یک از دسته بندی های فوق قرار می گیرید، ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد انواع شارژرهای EV، سطوح شارژ و اتصال دهنده یا کانکتورهای موجود در بازار در اختیار شما قرار دهیم.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
انواع ایستگاه های شارژ خودروی برقی

معرفی شارژرهای خودروهای برقی

هنگامی که شما یک وسیله نقلیه غیر برقی دارید، سردرگمی زیادی وجود ندارد، زیرا ماشین شما برای کار کردن به بنزین، گازوئیل یا گاز نیاز دارد. شارژ یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV) مانند پر کردن یک خودروی بنزینی یا دیزلی با سوخت نیست. جایی که باید در آن توقف کنید به نوع شارژری که می‌توانید استفاده کنید، به همراه شکل و نوع کانکتور و سوکت ماشین شما بستگی دارد. با این حال، مسائل مربوط به شارژرهای خودروی برقی و خودروهای الکتریکی نیاز به درک زمینه ای دارد. در طبقه بندی اولیه، دو نوع شارژ برای وسیله نقلیه الکتریکی شما وجود دارد: AC یا DC. از این گذشته، شارژ AC دو گزینه برای شارژ مجدد خودروی الکتریکی شما ابداع کرده است: شارژ کند یا شارژ سریع، در حالی که DC شارژ سریع را فراهم می کند.

همینطور می توانید برای پیدا کردن ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در ایران مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسد، این فرآیند در واقع کاملاً ساده است و همچنین آسان‌تر نیز می‌شود، زیرا شبکه شارژ عمومی گسترش می‌یابد و انواع دوشاخه EV استانداردتر می‌شوند.

برای خودروهای برقی، زمان شارژ بسته به نوع شارژرهای EV متفاوت است. برای روشن تر کردن موضوع، یک خودروی هیبریدی ممکن است بسته به اینکه یک خودروی دوگانه هیبریدی برقی PHEV plug-in hybrid electric) (vehicle یا یک خودروی هیبریدی احیاکننده سنتی باشد، به شارژ خارجی نیاز داشته باشد یا اینکه نیاز نداشته باشید. اجازه دهید انواع مختلف شارژ موجود برای وسایل نقلیه الکتریکی را بررسی کنیم.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
Connector

انواع مختلف شارژر EV

شارژرهای EV بسته به سرعت آَنها به عنوان سریع یا فوق سریع، سریع و کند طبقه بندی می شوند. این راهنما توضیح می‌دهد که انواع مختلف دوشاخه خودروهای الکتریکی، انواع کانکتورهای EV و کابل‌های شارژ چیست و به شما کمک می‌کند تشخیص دهید به کدام یک نیاز دارید.

کانکتورهای متداول EV

Charger types انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
انواع کابل شارژ خودروهای برقی

تایپ 1

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 1

تایپ 2  

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 2

CHAdeMO

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
CHAdeMO

ترکیبی CCS نوع 1

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
قالب دیگر سیستم شارژ ترکیبی (CCS)

ترکیبی CCS نوع 2

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
سیستم شارژ ترکیبی (CCS)

انواع روش شارژ خودروهای برقی

بر اساس یک طبقه بندی کلی، سه نوع شارژ EV وجود دارد که عبارتند از:

  • سطح 1 (شارژ کند)
  • سطح 2 (شارژ سریع)
  • سطح 3 (شارژ فوق سریع)
%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
type-2

سطح 1 و سطح 2 هر دو نوع شارژر AC هستند، در حالی که سطح 3 شارژر DC است. با افزایش سطح شارژ، سرعت شارژ افزایش می یابد. هرچه قدرت شارژ EV بیشتر باشد، زمان کمتری برای شارژ شدن نیاز است.

یک کابل شارژ EV معمولی دارای دو درگاه است – یکی برای خودرو و دیگری برای نقطه شارژ، بسته به نوع EV یا نوع ایستگاه شارژ سرعت برق، به یک کابل نیاز خواهید داشت.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
EV-charging-cable

در اینجا سه نوع اصلی شارژرهای EV آورده شده است:

شارژر کند (شارژرهای برقی سطح 1)

به طور کلی، رایج‌ترین شارژرهای EV در خانه‌هایی وجود دارد که مالک خودروهای برقی می‌تواند وسیله نقلیه خود را در خانه  و با آسایش و راحتی و روال معمول خود شارژ کند. این شارژر EV برای خانه زمان نسبتاً طولانی تری برای شارژ کامل وسیله نقلیه الکتریکی نیاز دارد.

یک شارژر کند تا 6 کیلووات سرعت AC رتبه بندی شده است. شارژرهای کند شامل نقاط شارژ سه پین 3 کیلوواتی هستند که در تیرهای چراغ خیابان هایی که مسکونی هستند یافت می شوند.

شارژرهای کند دومین شارژرهای محبوب در بریتانیا هستند، اما فقط برای استفاده اضطراری توصیه می شوند (یعنی اگر وسیله دیگری برای شارژ در دسترس نباشد).

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تفاوت سرعت انواع شارژر خودروهای برقی

شارژرهای کند ممکن است تا 12 ساعت زمان ببرند تا باتری خودروهای الکتریکی را شارژ کنند. همچنین باید از وصل کردن شارژرهای سه پین به کابل داخلی خودداری کنید.

چه بخواهید وسیله نقلیه الکتریکی خود را در خانه یا محل کار شارژ کنید چه در یک ایستگاه عمومی شارژ کنید، یک مسئله بسیار ضروری است: خروجی ایستگاه شارژ باید با خروجی ماشین شما مطابقت داشته باشد. به طور دقیق تر، کابلی که ایستگاه شارژ را به وسیله نقلیه شما متصل می کند، باید دو سر آن دوشاخه مناسب داشته باشد. چهار نوع دوشاخه وجود دارد، دو نوع برای جریان متناوب (AC) که امکان شارژ تا 43 کیلو وات را فراهم می کند و دو نوع برای جریان مستقیم (DC) که امکان شارژ سریع تا 350 کیلو وات را فراهم می کند.

کانکتورهای شارژر کند

کانکتور type 2

اکثر خودروهای الکتریکی ساخت اروپا دارای کانکتور نوع 2 هستند.

دوشاخه های تایپ 2 دوشاخه های سه فاز هستند زیرا دارای سه سیم اضافی برای عبور جریان هستند. بنابراین به طور طبیعی، آنها می توانند ماشین شما را سریعتر شارژ کنند. بالاترین نرخ شارژ در خانه 22 کیلو وات است، در حالی که ایستگاه های شارژ عمومی می توانند بسته به قدرت شارژ ماشین و قابلیت شبکه شما تا 43 کیلو وات قدرت شارژ داشته باشند.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 2
%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
type-2
کانکتور تایپ 1

این سوکت معمولا در خودروهای برقی قدیمی مانند 2010-2017 Nissan Leaf یافت می شود. تایپ 1 یک دوشاخه تک فاز است و برای خودروهای الکتریکی از آمریکا و آسیا استاندارد است و این امکان را به شما می دهد تا بسته به قدرت شارژ خودرو و قابلیت شبکه، خودروی خود را با سرعت 7.4 کیلو وات شارژ کنید.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 1
دوشاخه سه پین بریتانیا

تا 3 کیلو وات AC. اکثر خودروهای برقی با یک کابل برای شارژ سه پین برای استفاده در منزل یا شارژرهای عمومی عرضه می شوند.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
دوشاخه سه پین بریتانیا
دوشاخه  CEE” Commando” (قرمز)

این دوشاخه با رنگ قرمز نشان داده شده است، کانکتور CEE قادر است تا 6 کیلو وات قدرت داشته باشد. این یک دوشاخه شارژ است که بیشتر در هنگام کمپینگ برای اتصال کاروان به برق اصلی استفاده می شود. دوشاخه های CEE همچنین می توانند از طریق یک آداپتور به کابل شارژ متصل شوند تا با 22 کیلو وات شارژ شوند.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
دوشاخه CEE”Commando”

شارژر سریع (شارژرهای برقی سطح 2)

شارژر سریع بیشتر در مکان های عمومی مانند سوپرمارکت ها، پارک های عمومی، مغازه ها، مراکز تفریحی و غیره یافت می شود. تقریباً هر EV و خودروی الکتریکی دوگانه هیبریدی برقی (PHEV) را می توان با استفاده از شارژر نوع 2 شارژ کرد.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای شارژ یک خودروی الکتریکی، شارژرهای سریع جریان مستقیم (DC) با قدرت 50 کیلووات است. آنها معمولاً باتری خودروهای برقی را در حدود 40 دقیقه تا 80 درصد پر می‌کنند و معمولاً در ایستگاه‌های خدمات کنار جاده و بزرگراه یافت می‌شوند.

شارژر سریع با سرعتی بین ۷ کیلووات تا ۲۲ کیلووات AC شارژ می شود و رایج ترین نوع شارژ خانگی است. شارژرهای سریع در شبکه شارژ عمومی نیز یافت می شوند. منبع خبری Zap Map گزارش می دهد که این نوع شارژرها راحت ترین نوع شارژر در منطقه بریتانیا هستند.

کانکتورهای شارژر سریع

تایپ 2

همان کانکتور بالا، اما این بار توانایی تا 22 کیلو وات AC را دارد. اکثریت قریب به اتفاق خودروهای برقی مدرن دارای کانکتور نوع 2 هستند.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 2
تایپ 1

تا 7 کیلو وات AC، این سوکت معمولاً در خودروهای برقی قدیمی‌تر مانند (2010-2017) Nissan Leaf یافت می‌شود.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 1

شبکه های محبوب شارژر سریع عبارتند از:

BP Pulse, Charge Your Car, GeniePoint, the Gridserve Electric Highway, Shell Recharge

شارژر فوق سریع (شارژرهای برقی سطح 3)

شارژر DC برای خودروهای الکتریکی، خودرو را با سرعت فوق العاده شارژ می کند و دلیل آن پشتیبانی از جریان مستقیم است. شارژر DC جریان AC ورودی را در ایستگاه شارژ به جریان مستقیم تبدیل می کند.

شارژرهای DC فوق سریع می توانند باتری EV را حتی سریعتر شارژ کنند. شارژرهای 350 کیلوواتی که معمولاً 100 کیلووات به بالا رتبه بندی می شوند، در بریتانیا ظاهر می شوند. شارژرهای فوق سریع می توانند باتری خودروهای برقی را در حدود 20 دقیقه تا 80 درصد دوباره پر کنند و می تواند خودرو را در مدت زمان یک ساعت به طور کامل شارژ کند.

نقاط شارژ فوق سریع که کمتر از شارژرهای سریع رایج هستند، معمولاً در ایستگاه های خدمات بزرگراه یافت می شوند. شبکه های Gridserve و Ionity این اتصالات را ارائه می دهند.

کانکتورهای شارژر سریع و فوق سریع

سیستم شارژ ترکیبی (CCS)

دوشاخه CCS نسخه بهبودیافته دوشاخه نوع 2 است که دارای دو اتصال برق اضافی به منظور شارژ سریع است. این دو شاخه امکان شارژ با سرعت 350 کیلو وات را فراهم می کند. این دوشاخه محبوب‌ترین شکل اتصال شارژ سریع یا فوق سریع می باشد و سوکت‌های خودرو CCS حاوی یک جریان متناوب ترکیبی AC و پورت DC است.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
سیستم شارژ ترکیبی (CCS)

سوکت های CCS در قالب دیگری نیز عرضه می شوند، بنابراین مطمئن شوید که مناسب خودروی شما هست.

خودروهای الکتریکی که از CCS استفاده می کنند عبارتند از: BMW i3, Jaguar I-Pace, Kia e-Niro, Volkswagen ID.3.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
قالب دیگر سیستم شارژ ترکیبی (CCS)
سیستم شارژ CHAdeMO

این سیستم شارژ سریع در ژاپن توسعه یافته است و امکان شارژ بسیار بالا و همچنین شارژ دو طرفه را فراهم می کند. در حال حاضر، خودروسازان آسیایی در ارائه خودروهای الکتریکی که با دوشاخه CHAdeMO سازگار هستند، پیشرو هستند. قابل ذکر است که این سیستم امکان شارژ تا 100 کیلو وات DC را فراهم می کند.

این اتصال مورد علاقه خودروسازان ژاپنی و کره ای است. مدل های محبوبی که از آن استفاده می کنند عبارتند از: Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
CHAdeMO
سیستم شارژ تایپ 2

تا 43 کیلو وات AC. اکثر خودروهای برقی دارای سوکت نوع 2 هستند، اما همه آنها نمی توانند از شارژ سریع AC استفاده کنند. به عنوان مثال، نسخه های قدیمیRenault Zoe  می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند

شارژرهای سریع معمولاً دارای دو کابل هستند که محبوب ترین کانکتورهای شارژ سریع (CCS و CHAdeMO) را ارائه می دهند.

شارژرهای AC برای وسایل نقلیه الکتریکی

شارژرهای AC برای خودروهای برقی، شارژرهای سطح 1 و 2 هستند، که در آن جریان AC که از ایستگاه شارژ می‌آید به جریان DC در شارژر روی برد EV تبدیل می‌شود. منبع AC داخلی دارای حداکثر توان 7 کیلو وات است. اینها شارژرهای کند برای خودروهای برقی هستند و می‌توانید شارژر AC را برای خودروهای الکتریکی با کنترلر شارژر AC کنترل و مدیریت کنید.

در اینجا اجازه دهید به دو سطح شارژر استاندارد و همچنین یک نوع سفارشی برای شارژرهای AC نگاه کنیم:

شارژر کند | سطح 1 | شارژر AC

بازار هند مملو از این نوع شارژرهای خودروی برقی است که توان خروجی آنها 3 تا 6 کیلو وات است و شارژ مجدد EV 8 تا 12 ساعت طول می کشد. برخی از ویژگی های کلیدی شارژر AC نوع 1 برای EV عبارتند از:

  • توجه هر 4 نوع کانکتور AC روی 3 تا 6 کیلو وات متمرکز شده است.
  • کابل های متصل یا بدون اتصال برای یونیت شارژرها
  • می تواند به عنوان یک شارژر تخصصی یا شارژر اصلی عمل کند
  • در درجه اول شارژ در خانه را پوشش می دهد.
%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
EV-Charging

شارژر سریع | سطح 2 | شارژر AC

در اروپا، شارژر AC نوع 2، دوشاخه سه فاز، استاندارد است و اکثر ایستگاه های شارژ دارای پریز نوع 2 هستند. اما توجه داشته باشید، برخی از ایستگاه های شارژ کابل ثابت دارند. کابل ثابت می‌تواند در مکان‌هایی که همیشه یک ماشین را شارژ می‌کنید، مانند خانه یا محل پارک ثابت کارمندان، بسیار منطقی و راحت باشد زیرا مجبور نیستید کابل را در وسیله نقلیه خود حمل کنید. توجه داشته باشید که اگر ماشین خود را در یک ایستگاه شارژ عمومی با سیم ثابت شارژ می کنید، باید بررسی کنید که آیا کابل ثابت به سوکت ماشین شما متصل می شود یا خیر.

بیایید دو مثال کوتاه را در نظر بگیریم. اگر در اروپا زندگی می‌کنید و خودروی اروپایی مانند  ZOE Renault دارید، می‌توانید آن را در ایستگاه عمومی با استفاده از کابل شارژ با دوشاخه‌های نوع 2 در دو طرف (نوع 2 به نوع 2) شارژ کنید که حداکثر سرعت ممکن است تا 43 کیلو وات باشد.

حال اگر در اروپا زندگی می کنید و با یک ماشین آسیایی مثل Nissan LEAF رانندگی می کنید، به کابلی نیاز دارید که دوشاخه نوع 2 ایستگاه شارژ را به پریز نوع 1 وسیله نقلیه شما (نوع 2 تا نوع 1) متصل کند که در این صورت حداکثر سرعت تا 7.4 کیلو وات خواهد بود.

شارژرهای سریع نوع 2 با قدرت 7 کیلووات یا 22 کیلووات کار می کنند و رایج ترین شارژرهای برقی عمومی هستند. سرعت شارژ و نرخ شارژ به نوع EV یا سرعت واحد در ساعت بستگی دارد. برخی از ویژگی های کلیدی آنها عبارتند از:

  • کابل های متصل یا بدون اتصال برای شارژ
  • 7 کیلو وات شارژ با سرعت در هر یک از 3 کانکتور
  • 22 کیلو وات شارژ سریع در هر یک از 3 کانکتور
  • شارژ سریع 11 کیلوواتی با تسلا.

شارژر DC برای خودروهای برقی

شارژرهای DC برای خودروهای برقی شارژرهای سطح 3 یا نوع 3 هستند و اینها سریعترین شارژرها با حداکثر ظرفیت توان هستند. می‌تواند یک شارژر DC تک تفنگی یا دو تفنگی وجود داشته باشد و بر این اساس می‌توان یک یا دو EV را به سرعت شارژ کرد.

شارژرهای DC سریع 50 کیلو وات در حالی که شارژرهای فوق سریع 100 کیلو وات یا بیشتر تولید می کنند. برخی از ویژگی های کلیدی شارژرهای DC:

  • کابل های متصل برای یونیت های سریع
  • شارژ سریع 50 کیلوواتی در هر یک از دو کانکتور DC
  • شارژ بسیار سریع 100 کیلو وات و بیشتر در یکی از کانکتورها
  • 43 کیلووات شارژ AC در یک نوع کانکتور.

سوپرشارژرهای تسلا

تسلا دارای شبکه شارژرهای سریع خود به نام سوپرشارژر است. شبکه سوپرشارژر تسلا دارای 2500 ایستگاه در سراسر جهان است که میزبان بیش از 25000 نقطه شارژ است. در بریتانیا، این ایستگاه ها بیشتر در مناطق خدمات بزرگراهی یافت می شوند، اما شارژرهای «مقصد» را می توان در مکان هایی مانند هتل ها پیدا کرد.

حداکثر توان 150 کیلووات و در حال حاضر منحصراً برای رانندگان خودروهای تسلا استفاده می شود، یک سوپرشارژر می‌تواند باتری تسلا را تا 80 درصد ظرف مدت 30 دقیقه دوباره پر کند. سوپرشارژرها از کانکتورهای زیر استفاده می کنند:

تسلا CCS

تا 150 کیلو وات DC این اتصال برای مدل 3 است.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
سیستم شارژ ترکیبی (CCS)

تسلا تایپ 2

تا 150 کیلو وات DC تسلا مدل S و مدل X از این کانکتور استفاده می کنند که همان سبک دوشاخه AC نوع 2 است.

%name انواع ایستگاه های شارژ خودروهای برقی
تایپ 2

برخی از دارندگان تسلا مدل S و مدل X از آداپتورهای سوکت استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد از هر گونه اتصال عمومی CCS و CHAdeMO استفاده کنند.

انواع کابل های شارژ خودروهای برقی

کابل های متصل

شارژرهای سریع و فوق سریع معمولاً از کابل های متصل استفاده می کنند که به طور دائم به واحد شارژ متصل هستند، بنابراین نمی توانید آنها را جدا کنید.

مانند پمپ بنزین یا گازوئیل، دوشاخه را بیرون آورده و به ماشین خود وصل می کنید تا شارژ شود.

کابل های بدون اتصال

برخی از شارژرهای سریع ممکن است کابل های متصل نیز داشته باشند، اما برخی از آنها نیاز دارند که کابل را هم به نقطه شارژ و هم به خودرو وصل کنید. این کابل ها بدون اتصال هستند.

تقریباً هر EV جدید با یک یا هر دو کابلی که برای شارژ به آن نیاز دارید ارائه می شود که معمولاً در صندوق عقب یا زیر کاپوت ذخیره می شوند. اینها کابل هایی هستند که برای نقاط شارژ خانگی یا شارژ سه پین خانگی به آنها نیاز دارید:

  • کابل تایپ 2: یک کانکتور نوع 2 در یک طرف، با یک سوکت (نوع 1 یا نوع 2) که در طرف دیگر برای خودرو مناسب است. این کانکتورها برای شارژ عمومی یا با نقطه شارژ خانگی استفاده می شوند.
  • کابل حالت 1: «کابل مادربزرگ» (به این معنی که با کمترین سرعت موجود شارژ می‌شود) با یک دوشاخه سه پین در یک طرف و یک سوکت نوع 1 یا نوع 2 که متناسب با خودرو در طرف دیگر است.

نکته

آشنایی با نحوه شارژ خودروهای برقی برای این مهم است که هنگام سفر گرفتار نشوید. زمانی که مشخص کردید کدام نوع شارژر ماشین الکتریکی را دارید، می توانید از این اطلاعات برای یافتن راه های سریعتر و راحت تر به منظور «سوخت گیری» استفاده کنید.

از سال 2030، فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در بریتانیا ممنوع خواهد شد. با نزدیک شدن به این تاریخ، بسیاری از ما به خودروهای برقی و انواع کانکتورهای ماشین الکتریکی عادت خواهیم کرد.

خلاصه

چهار نوع دوشاخه وجود دارد، دو نوع برای AC (نوع 1 و 2) و دو نوع برای DC (CHAdeMo و CCS).

نوع 1 برای خودروهای آمریکایی رایج است، این دوشاخه تک فاز است و می تواند تا سرعت 7.4 کیلو وات شارژ شود.

نوع 2 از سال 2018 به بعد برای خودروهای اروپایی و آسیایی استاندارد است، این دوشاخه سه فاز است و می تواند تا 43 کیلو وات شارژ شود.

CCS یک نسخه از نوع 2 با دو اتصال برق اضافی است. این دوشاخه امکان شارژ بسیار سریع را فراهم می کند.

CHAdeMO را می توان در خودروهای آسیایی یافت و امکان شارژدهی بالا و همچنین شارژ دوطرفه را فراهم می کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش