4.5
(539)

در این مقاله قصد داریم در مورد دستگاه دیاگ خودرو، مفهوم آن، دیاگ زدن ماشین و نحوه استفاده از آن را به صورت کاملا جامع و مفید توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

دیاگ زدن خودرو مورد علاقه افراد زیادی است؛ به طوری که برخی به دنبال خرید دستگاه دیاگ هستند تا خودروی شان را بدون مراجعه به تعمیرگاه عیب یابی کنند. در این مطلب شما را با دستگاه دیاگ، عملکرد و پارامترهای آن آشنا می کنیم.

دیاگ ماشین چیست و چه کاری می کند؟

دیاگ خودرو 300x223 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
دستگاه دیاگ خودرو چیست؟

دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد.

به عبارت دیگر به عیب یابی خودرو از طریق کامپیوتر و سیستم‌های دیاگ یا اصطلاحاً دستگاه‌های دیاگ، دیاگ خودرو گفته می‌شود. کلیت کار دستگاه دیاگ خودرو به طور ساده به این صورت است که هر مشکلی که در خودرو به وجود آید یک کد خطا یا ارور مربوط به آن مشکل در کامپیوتر خودرو درج می‌شود.

حال دستگاه دیاگ با متصل شدن به خودرو می‌تواند ارورها یا کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند را بخواند و اطلاع دهد که دقیقاً در خودرو چه مشکلی به وجود آمده است. از این رو می‌توان گفت که دستگاه دیاگ در واقع یک کدخوان است. یعنی در واقع دستگاه دیاگ کار خاصی انجام نمی‌دهد جز خواندن و شناسایی کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند.

منظور از دیاگ زدن خودرو چیست؟

دیاگ کردن 300x200 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
دیاگ کردن خودرو چیست؟

اما اصطلاح دیاگ زدن خودرو به این معنی است که بتوان با استفاده از اطلاعاتی که کامپیوتر خودرو در اختیار ما قرار می دهد، خودرو خود را عیب یابی نموده و بتوانیم اشکالات بروز امده در آن را شناسایی نماییم.

اصولا هر کارخانه خودرو سازی سیستم عیب یابی مخصوص به خودش را داراست و از این لحاظ نمی توان هر خودرویی را با هر سیستمی عیب یابی نمود یا اصطلاحا دیاگ زد. م

عمولا هنگام مراجعه به تعمیرگاه ها برای عیب یابی خودرو هنگام اتصال دستگاه دیاگ به خودرو اولین سوالی که توسط دستگاه پرسیده خواهد شد، انتخاب نوع خودرو و مدل آن می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه دیاگ ماشین

مزایای دیاگ 300x146 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
مزایای استفاده از دستگاه دیاگ در خودرو

در گذشته وقتی خودرویی خراب می شد، روزها در تعمیرگاه می ماند تا نوبت به تعمیرش برسد. کارشناسان برای عیب یابی و تعمیر خودرو مجبور بودند بخش زیادی از سیستم ها و قطعات آن را جدا کنند و بیرون بیاورند تا به قطعات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

بررسی قسمت های مختلف خودرو برای حصول اطمینان از سلامت یا خرابی، ساعت ها و گاهی روزها زمان می برد. مدت زمانی که برای این پروسه در آن سالها صرف می شد، اکنون به چند ساعت و یا حتی چند دقیقه تقلیل یافته است.

اما مدتی است که به واسطه‌ی دستگاه دیاگ و البته کامپیوتری که در خودروها قرار داده شد، موسوم به ECU، دیگر برای تشخیص ایراد خودرو یا به قول معروف عیب یابی خودرو ضرورتی برای زیر و رو کردن قسمت فنی خودرو نیست، چرا که کلیت عمکرد خودرو و البته ایرادهای به وجود آمده در هر قسمت خودرو در کامپیوتر آن ثبت و ضبط می‌شود و به واسطه‌ی دستگاه دیاگ می‌توان ایراد را پیدا کرده و سپس با یافتن آن نسبت به رفع ایراد اقدام نمود.

صرفه جویی در وقت، یکی از مزیت های دستگاهی به نام « دایاگنوستیک » ( Diagnostic ) معروف به دیاگ است که در حال حاضر، استفاده از آن، توصیه ی همه کارشناسان و تعمیرکاران خودرو است.

دیاگ زدن 300x214 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
طرز استفاده از دستگاه Diag خودرو

آیا دیاگ در همه ی خودرو ها قابل استفاده است؟

استفاده از دستگاه دیاگ فقط برای خودروهایی امکان پذیر است که مجهز به کامپیوتر مرکزی هوشمندی به نام ECU باشند؛ در حال حاضر نیز بیشتر خودروها، کامپیوتر مرکزی دارند. وجود این واحد در خودرو به قدری مهم و کاربردی است که برخی از سازندگان خودرو از چند  ECU در خودرویشان بهره می برند.

ECU تراشه ای است که برای بررسی و کنترل وضعیت مستمر خودرو در آن تعبیه می شود. این واحد کنترل، برای اینکه بتواند مشکلات خودرو را دریافت و ثبت کند، به سنسورهایی در قسمت های مختلف خودرو نیاز دارد تا اطلاعات لازم را به صورت کد و الکترونیکی به آن ارسال کنند. به این ترتیب سنسورهایی مثل سنسور دور موتور یا RPM، سنسور دمای هوا ATS و سنسور دریچه گاز یا TPS اطلاعات لازم از وضعیت قسمت مربوط به خود را به ECU خودرو می فرستند.

فرقی نمی کند که مشکل در کدام یکی از قسمت های مکانیکی و الکترونیکی خودرو بروز کرده باشد، در هر حال ECU یا کامپیوتر به عنوان واحد کنترل الکترونیک خودرو از آن مشکل مطلع است و می تواند اطلاعات درست و دقیقی را از ایراد و خطای به وجود آمده در اختیار تعمیرکاران بگذارد. کسب اطلاعات از این واحد با دستگاه دیاگ امکان پذیر است. دیاگ در واقع دستگاهی است که کدهای ECU را ترجمه و مدیریت می کند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه دیاگ

اجزای دیاگ 300x200 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
اجزای سازنده دستگاه دیاگ ماشین

دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو دستگاهی است که با وصل شدن به ECU یا کامپیوتر خودرو قادر به بررسی وضعیت خودرو و بدست آوردن اطلاعات کاری آن می باشد. هر دستگاه دیاگ خودرو از چهار قسمت اصلی زیر تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را مختصرا توضیح خواهیم داد.

1- کامپیوتر

کامپیوتر دستگاه دیاگ وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از ECU خودرو را داشته و با استفاده از آن اطلاعات و بهینه سازی آن ها دانشی را در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو نشان می دهد. اصلی ترین بخش یک دستگاه دیاگ همان کامپیوتر می باشد که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

2- سخت افزار یا اینترفیس

منظور از سخت افزار یا اینترفیس همان مترجم میانی بین ECU و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ می باشد. با استفاده از اینترفیس و کابل های رابط ما قادر خواهیم بود خودرو را عیب یابی کرده و مشکلات احتمالی عملکردی آن را شناسایی کنیم.

3- کابل های رابط و کانکتورها

وظیفه اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو را بر عهده داشته قادرند اطلاعات را بین ECU و دستگاه دیاگ منتقل نمایند. این کابل ها و کانکتورها از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر مستقیما به کامپیوتر خودرو متصل می شوند.

4- نرم افزار دیاگ خودرو

یکی دیگر از مهمترین قسمت های دیاگ می باشد که برای هر مدل خودرو متفاوت می باشد. هر خودرو از یک سری دستورالعمل های کارکردی متفاوت استفاده می کند. به همین علت نمی توان هر خودرویی با هر نرم افزاری دیاگ زد. برای هر خودرو باید از نرم افزار خاص خود آن خودرو استفاده نماییم تا دستگاه بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استاندارهای نوع خودرویی که انتخاب شده است تطبیق دهد و آنگاه اقدام به عیب یابی نماید.

اتصال دستگاه دیاگ به خودرو

اتصال دیاگ 300x180 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
محل اتصال دستگاه دیاگ به ماشین

اتصال دستگاه دیاگ به خودرو از طریق کابل صورت گرفته و اطلاعات کامپیوتر خودرو در واقع به واسطه‌ی همین کابل به دستگاه دیاگ یا به عبارت بهتر به اینترفیس دستگاه دیاگ منتقل می‌شود. این اینترفیس نیز با اتصال به لپتاپ، اطلاعات گرفته شده را به لپتاپ منتقل می‌کند و متخصص با خواندن اطلاعاتی که در لپتاپ به نمایش درآمده‌اند می‌تواند دریابد که وضعیت خودرو از چه قرار است.

طرز کار دستگاه دیاگ چگونه است؟

دیاگ خودرو2 300x188 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
سیستم دیاگ خودرو چگونه کار می کند؟

دستگاه‌های دیاگ از طریق پورت یا درگاه اتصال (OBD) به ای س یو خودرو متصل می‌شوند؛ این پورت ممکن است با توجه به نوع خودرو داخل کاپوت یا زیر داشبورد باشد. پس از برقراری ارتباط، دستگاه‌ دیاگ شروع به اسکن اطلاعات موجود در کامپیوتر کرده و پس از تجزیه و تحلیل کدهای خطا موجود در ECU، آن‌ها را به اطلاع تعمیرکار می‌رساند.

در صورتی که این خطاها به دلیل خرابی‌ فیزیکی قطعه مورد نظر باشد، دستگاه دیاگ نمی‌تواند این خطاها را پاک نماید و بنا به تشخیص تعمیرکار قطعه معیوب باید تعویض گردد، اما در اغلب مواردی که قطعه ایراد فیزیکی نداشته باشد دستگاه دیاگ می‌تواند به راحتی خطاهای موجود را پاک نماید.

مطمئنا اگر خودرویی که به دستگاه دیاگ متصل می‌شود از ECU پیشرفته‌تری برخوردار باشد، دستگاه دیاگ می‌تواند اطلاعات بیشتری را به نمایش بگذارد و در مقابل هرچه تکنولوژی ساخت خودرو و کامپیوتر آن قدیمی‌تر باشد، مقدار اطلاعات یا داده‌ها محدودتر خواهند بود. به طور کلی در اغلب خودروها، دستگاه‌های دیاگ می‌توانند اطلاعات سیستم‌های برقی خودرو، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS، سنسور اکسیژن، فشار روغن گیربکس و… را بررسی نمایند.

نحوه دیاگ زدن ماشین

فیلم بالا نحوه دیاگ زدن خودرو را نشان داده است. اما در ادامه به طور مفصل نحوه دیاگ کردن خودرو را توضیح خواهیم داد. همانطور که اشاره شد پس از نصب دستگاه و انتخاب نوع خودرو، دستگاه شروع به کار خواهد کرد. لازم به ذکر است که قبل از شروع عملیات دیاگ زدن باید سوئیچ خودرو باز باشد. پس از اتمام عملیات عیب یابی، دستگاه یک سری کدهایی را نمایش خواهد داد که هر کدام از این کدها بیانگر حالت خاصی از عملکرد درست یا نادرست خودرو می باشد.

وظیفه ترجمه و تفسیر این کدها به عهده تعمیرکار یا نرم افزارهای دیاگ خودرو می باشد. لازم به ذکر است که در پاره از موارد ممکن است دیاگ خودرو همزمان چند کد متفاوت را مبنی بر اشکالات خودرو نمایش دهد. در این صورت نرم افزارها توانایی ترکیب این کدها را با یکدیگر نداشته و به همین علت حتما باید یک متخصص در این باره نظر بدهد.

انواع دستگاه دیاگ ماشین

دیاگ مولتی 300x187 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
انواع دیاگ خودرو

در یک تقسیم‌بندی کلی دستگاه‌های دیاگ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1- دیاگ مولتی برند یا After Marketing

در یک تعریف کلی به دیاگ‌هایی که از آن‌ها می‌توان برای عیب‌یابی چندین برند مختلف استفاده کرد دیاگ مولتی برند گفته می‌شود؛ در واقع دیاگ‌های مولتی برند می‌توانند یک یا چند برند خودرویی را پشتیبانی کنند. البته بعضی از دیاگ‌های افترمارکت نیز وجود دارند که به صورت تخصصی برای عیب‌یابی یک برند ساخته شده‌اند، اما در کنار آن می‌توانند از چند برند خودرویی دیگر نیز پشتیبانی کنند.

2- دیاگ شرکتی یا OEM

دیاگ OEM یا دیاگ شرکتی نیز یکی از انواع دستگاه‌های دیاگ است که به صورت تخصصی تنها برای دیاگ یک برند خودرویی خاص طراحی و ساخته شده است. این نوع دیاگ‌‌ها معمولا در اختیار نمایندگی‌ها، کارخانه‌های خودروسازی یا نمایندگی‌های مجاز خدمات برندها قرار داده شده و بهترین دستگاه عیب یابی برای خودروهای تولیدی آن کارخانه محسوب می‌شوند.

چه مشکلاتی در خودرو با دستگاه دیاگ قابل شناسایی است؟

پارامتر های دیاگ 300x184 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
نمونه پارامتر های قابل شناسایی دستگاه دیاگ

در بالا گفته شد که دیاگ خودرو به معنی عیب یابی خودرو است و بنابراین با انجام دیاگ خودرو می‌توان از ایرادهای به وجود آمده در خودرو مطلع شد. البته تمامی دستگاه‌های دیاگ خودرو مانند هم نیستند و برخی بهتر می‌توانند کدهای خطا  را بخوانند. اما در کل مواردی مانند موارد زیر از طریق دستگاه دیاگ قابل دریافت هستند:

  • ایرادهای برقی خودرو
  • ایرادهای مربوط به سنسورهای خودرو (از جمله سنسور ABS، سنسور اکسیژن و یا سنسور کاتالیزور)
  • موارد مربوط به باتری خودرو
  • فشار روغن گیرباکس
  • سرعت خودرو
  • دور موتور
  • گشتاور موتور
  • استپر موتور
  • سرعت فن موتور
  • دمای آب رادیاتور
  • ولتاژ باتری ماشین
  • ولتاژ و زاویه دریچه کولر
  • درصد شیر برقی کنیستر
  • زمان شارژ کویل‌ها
  • وضعیت جعبه دنده
  • وضعیت سیستم تهویه
  • وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا
  • زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتورها
  • فشار و دمای هوای ورود به منیفولد
  • وضعیت ترموستات ورودی کولر

دیاگ خودرو های ایرانی

دیاپ ایرانخودر 300x207 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
استاندارد پارمتر های دیاگ ایرانخودرو
دیاگ سایپا 300x196 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
استاندارد پارمتر های دیاگ سایپا و پراید

کاربرد های دستگاه دیاگ

کاربردهای دیاگ 300x169 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ می توان اطلاعات جامعی را نیز درباره خودرو نظیر میزان مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوپاپ، نمایش مسافت پیموده شده و اطلاعاتی از این قبیل را بدست آورد و یا تغییر داد.

به طور کلی با یک دستگاه دیاگ خودرو می توان به نوعی با خودرو ارتباط برقرار کرده و مشکلات و عیب های احتمالی آن را دریافت کرد. از طرفی می توان اطلاعات کاملی را نیز درباره وضعیت فعلی خودرو و وضعیت استاندارد خودرو دریافت کرد که می تواند در زمینه نگهداری هر چه بهتر خودرو توسط مالک بسیار مفید باشد.

یکی از اصلی‌ترین نقش‌هایی که امروزه دستگاه‌های دیاگ در معاملات خودرویی ایفا می‌کنند، بررسی میزان واقعی کارکرد خودرو است و کارشناسان از طریق این دستگاه متوجه خواهند شد که آیا میزان به نمایش در آمده از مسافت پیموده شده، واقعی است یا با تکنیک‌های مختلف دستکاری شده است!

بدیهی است که هر اندازه که خودرو پیشرفته‌تر باشد و از امکانات بیش‌تری برخوردار باشد از طریق دیاگ خودرو اطلاعات بیش‌تری می‌توان از خودرو دریافت کرد.

گاهی نیز به علت معیوب شدن دستگاه کامپیوتر خودرو، ممکن است به طور کلی نیاز باشد که سیستم کامپیوتر یکبار ریست گردد. این امر نیز بر عهده دستگاه دیاگ خودرو می باشد که با استفاده از آن می توان کامپیوتر خودرو را ریست کرده و اطلاعات را دوباره به آن وارد نمود.

خودرو چه زمانی به دیاگ زدن نیاز دارد؟

نیاز به دیاگ 300x211 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
چه زمانی باید از دیاگ خودرو استفاده کنیم؟

اگر خودرو شما به صورت طبیعی کار نمی‌کند، بدنه آن می‌لرزد و … نیاز به تنظیم موتور دارد و با دستگاه دیاگ می‌توان به ایرادات آن پی برد. مواردی که در ادامه می‌آید نشانه‌های تنظیم موتور است و باید آنها را جدی بگیرید.

مواردی که در بالا گفته شد نشان دهنده نیاز خودرو به تنظیم موتور است و باید نسبت به آن اقدام کرد چراکه موتور قلب خودرو است و آسیب رسیدن به آن باعث آسیب به کل مجموعه خودرو می‌شود. اگر در عملکرد خودرو اختلال ایجاد شده و نشانه‌های بالا را دارد بهتر است نبست به دیاگ زدن آن اقدام کنید تا بهتر ایرادات خودرو را بفهمید و آنها را رفع کنید.

هزینه دیاگ زدن خودرو چقدر است؟

دیاگ زدن هزینه زیادی ندارد و برخی از تعمیرکارها آن را به صورت رایگان انجام می‌دهند تا با یافتن ایرادات و حل آن اجرت دریافت کنند. همچنین دستگاه‌های دیاگ قابل خریداری است و هر راننده‌ای می‌تواند یک دستگاه دیاگ برای اتومیبل خود داشته باشد.

 آموزش دیاگ زدن خودرو

نحوه دیاگ زدن 300x200 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
آموزش نحوه کار با دستگاه دیاگ

آموزش دیاگ زدن با هیچ یک از مدل ها کار پیچیده و سختی نیست، فقط باید با کدهای آن آشنا شوید. در واقع دستگاه ها، کیفیت ها و امکانات متفاوتی دارند و نوع نمایش اطلاعات و میزان دقتشان با هم فرق دارد.

  1. ابتدا برنامه نرم افزاری مخصوص به دیاگ را روی موبایل یا لپ تاب نصب می کنید؛
  2. سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش مخصوص هر خودرو به ECU وصل می کنید؛
  3. بعد سوئیچ خودرو را باز می کنید؛
  4. به محض برقراری ارتباط ECU  و دستگاه دیاگ از طریق سوکتی به نام OBD اطلاعات به صورت کدهایی از طریق بلوتوث یا اینترنت برای موبایل یا لپ تاب شما ارسال می شود؛ OBD نوعی پورت مخصوص و رابط میان کامپیوتر خودرو و دیاگ است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند.
  5. در این مرحله، گزینه هایی روی برنامه نرم افزاری نمایش داده می شود و شما گزینه های مرتبط با خودروی تان را مثل نوع خودرو و ECU آن، انتخاب می کنید.
  6. در این مرحله باید نوع دیاگ خودرو مشخص شود که نوع آن می‌توان دیاگ برق خودرو و… باشد.
  7. دستگاه شروع به خواندن کامپیوتر خودرو می‌کند و آن را با اعداد و نمودار نمایش می‌دهد.
  8. پس از انجام مراحل فوق، کدهایی برای شما ارسال می شود که اطلاعات موردنیاز شما هستند. بخش کدخوانی مهمترین و سخت ترین بخش آموزش دیاگ زدن است. در این مرحله از دیاگ زدن خودرو، با کدهایی مشابه و ترکیبی مواجه می شوید. تحلیل این اطلاعات، نیازمند وجود کارشناسی حرفه ای در کنار شماست.
  9. اگر در کامپیوتر خودرو اخطار باشد باید آن را پاک کنید و اگر با پاک کردن خطا برطرف شد یعنی کامپیوتر خودرو درست عمل کرده در غیر این صورت مشکل جدی تری وجود دارد و لازم است که به تعمیرکار مراجعه کنید.
آموزش دیاگ 300x139 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
آموزش دیاگ زدن ماشین

توجه داشته باشید که گزارش ها در واحد ECU خودرو باقی می ماند تا وقتی که تصمیم به پاک کردن آنها بگیرید. به خاطر داشته باشید اگر خطایی مربوط به تعویض قطعه ای باشد و شما بدون اینکه رفع عیب و تعویض قطعه کنید پیغام را پاک کنید، بعد از گذشت مدتی، دوباره خطا از قسمت مربوطه به ECU ارسال می شود. هیچ وقت شناسایی خطاها و بررسی کارشناسی شان را نادیده نگیرید.

علت وصل نشدن دیاگ به خودرو

دیاگ ساده 300x231 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
علت وصل نشدن دیاگ به خودرو

چرا دیاگ من به خودرو وصل نمیشه؟دلایل متفاوتی برای عدم اتصال عیب یاب وجود دارد.

1- دلایل سخت افزاری:
  • قطعی در کابل و کانکتورهای دیاگ
  • قطعی در مدارات داخلی دیاگ(سوختن خازن یا مقاومت و. . . )
  • مشکل در کانکتور دیاگ خودرو
  • سوختن ایسی ارتباط با دیاگ داخل ایسیو
2- دلایل نرم افزاری:
  • نداشتن برنامه ایسیو خودرو
  • مشکل برنامه دیاگ
  • عدم شناساندن صحیح برد دیاگ به نمایشگر(در نمونه های اندروید و رایانه ای)
  • خرابی برنامه ECU
  • انتخاب اشتباه ECU
3- قطعی کابل دیاگ:

کابلها و کانکتورهای عیب یاب جزء لوازم مصرفی محسوب می شوند که به دلایل مختلف مانند کشیدگی، ماندن لای درب خودرو، سوختن کابل، قطعی بر اثر طول زمان، استهلاک پین های کانکتور و. . . قطع می شوند.

در این شرایط سیگنالها و یا برق مورد نیاز دیاگ که از خودرو تامین میشود قطع و با پیغام بررسی کانکتور عیب یابی رو برو میشویم.

4- قطعی در مدارات داخلی دیاگ:

گاهی براثر استهلاک با فشار برق ورودی از طریق خودرو، ضربه، رطوبت و. . . شاهد خرابی در اجزاء داخلی(برد، خازن، مقاومت، آیسی و. . . )دیاگ اسکنرها هستیم که باعث عدم کارکرد مناسب آن خواهد شد.

راهنمای خرید بهترین دستگاه دیاگ

بهترین دیاگ 300x196 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
بهترین دستگاه دیاگ کدام است؟

دستگاه های دیاگ همگی به نوعی کد خوان هستند و بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اول به نام اسکنر ها معروفند که فوق العاده حرفه ای و کارامد هستند. بیشتر این نوع دستگاه ها را در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، میتوانید مشاهده کنید. نمونه این نوع از اسکنرها را میتوان دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) در تصویر بالا نام برد که قابلیت های بسیار فوق العاده ای دارد.

نمونه ی بعدی دستگاه هایی هستند که بسیار ارزانتر و به قولی دم دستی تر هستند که حتی شما هم شاید بتوانید از آن استفاده کنید. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند.

کافیست شما اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ مورد نظر را روی کامپیوتر یا موبایل اندرویدی خود نصب کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.

نکات مهم در انتخاب دیاگ خودرو

انتخاب دیاگ 300x125 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
راهنمای انتخاب دستگاه دیاگ خودرو

امروزه با توجه به وفور انواع دستگاه دیاگ و عیب یاب موجود در بازار بعضا برای بسیاری از تعمیرکاران این دغدغه را ایجاد میکند که چه دیاگی را انتخاب کنند که از انتخاب و خرید دستگاه عیب یاب خود راضی باشند

نکته اول: مشخص کردن نوع خودروهایی که در حوزه کاری و تخصص تعمیرکار است

به عنوان مثال یک تعمیرکار که فقط خودروهای داخلی و ایرانی را برای تعمیرات پذیرش میکند نیازی ندارد که برای خرید دیاگ به سراغ دستگاه های عیب یاب خودروهای خارجی برود و برای تهیه یک دستگاه عیب یاب خودرو خرید دیاگ هزینه زیادی پرداخت کند

نکته دوم : مشخص کردن نیاز به ثابت یا سیار بودن دستگاه دیاگ

غالبا از نظر ساختار کلی در دستگاه های عیب یاب دو نوع وجود دارد. دستگاه های دیاگ پرتابل یا همان قابل حمل و دستگاه های دیاگ ثابت. چنانچه یک تعمیرکار خودرو نیازمند آن است که دستگاه دیاگ را با خود حمل کند یا بصورت سیار مانند خودروهای امداد جاده ای فعالیت میکند، بدیهست که پرتابل و یا قابل حمل بودن دستگاه دیاگ امری مهم و ضروری محسوب میشود اما برای تعمیرگاه های معمولی که نیاز به حمل دستگاه دیاگ و عیب یاب وجود ندارد بهتر است که از دستگاه های ثابت استفاده نمود که هزینه های خرید و نگهداری آن پایین تر از دیاگ های پرتابل می باشد.

نکته سوم : سابقه و خوشنامی شرکت های تولید کننده

با توجه به تولید خودرو های جدید ونیاز به بروزرسانی های نرم افزار های دستگاه دیاگ میبایست از نظر ساپورت و حمایت های شرکت تولید کننده دیاگ اطمینان داشت بطوریکه در صورت ورود خودروهای جدید نیاز به خرید دستگاه دیاگ جدید نباشد و با یک به روز رسانی و خرید نرم افزار دیاگ این نیاز را مرتفع ساخت.

نکته چهارم: خدمات پس از فروش

در سالهای اخیر این امر بسیار برای مصرف کنندگان مسجل گردیده که خدمات پس از فروش کالا از کیفیت خود کالا مهم تر است و دستگاه عیب یاب هم از این قاعده مستثنی نیست. لذا قبل از خرید دیاگ حتما به این نکته باید توجه کرد که آیا شرکت تولید کننده یا فروشنده دیاگ از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار است یا نه.

نکته پنجم: استحکام سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه عیب یاب

زمخت بودن محیط تعمیرگاه از صفات ذاتی حوزه تعمیرات خودرو میباشد و اینکه دستگاه عیب یاب ما به لحاظ ساختار و متریال آن بتواند در این محیط سخت و خشن تعمیرگاه دوام خوبی داشته باشد هم از نکات مهمیست که بعضا در بعضی دستگاه های عیب یاب لحاظ گردیده و در بعضی دیاگ ها کمتر رعایت شده است.

همچنین این امر شامل استحکام نرم افزار و برنامه های موجود در دستگاه عیب یاب میباشد که با نوسانات احتمالی در هنگام کار با دستگاه عیب یاب دچار مشکل نگردد.

دستگاه دیاگ2 300x162 دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین
قیمت دیاگ خودرو

نکات پایانی در مورد دیاگ زدن

پیش از آن که بحث را به پایان ببریم ذکر این نکته خالی از فایده نیست که عملیات دیاگ خودرو و استفاده از دستگاه دیاگ کاری ساده نیست، لااقل همیشه کاری ساده نیست، بلکه گاه پیش می‌آید که کدها یکسان هستند و بایستی متخصص تشخیص دهد که این کد چه دلیلی دارد و دالِ بر کدام مشکل است. بنابراین این گونه نیست که به صرف خرید دستگاه دیاگ در منزل بدون تخصص لازم بتوان به تنهایی اقدام به عیب یابی خودرو نمود.

ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که این موضوع را بدانید که تجزیه و تحلیل هر کد نیازمند یه متخصص حرفه ای می باشد. یعنی شما می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ عیب هر قطعه را متوجه شوید ولی علت خرابی آن را ندانید. زیرا گاهی اوقات پیش می آید که کد های حاصله یکی هستند ولی علت ها گوناگون می باشد.

نکته بعدی هم توجه به این مورد می باشد که برخی از خودروها قابلیت دیاگ زدن ندارد و برای برطرف کردن عیب خودرو باید به دنبال متخصص حرفه ای و با تجربه باشید که خودرو شما را تعمیر و عیب یابی کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمدرضا
محمدرضا
1 سال پیش

بسیار عالی و آموزنده.سپاس.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمدرضا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مهدی فاضل
مهدی فاضل
1 سال پیش

با سلام
با تشکر از اطلاعات عالی تان
من کارم تشخیص رنگ است می خواستم ببینم برای خواندن کیلومتر خودروهای خارجی و ایرانی چه دستگاهی رو پیشنهاد می دید

عادل
عادل
1 سال پیش

عالی👏👏👏👏

جهان بخشایش
جهان بخشایش
10 ماه پیش

سلام کاربردی

مشاوره رایگان و ثبت سفارش