4.6
(186)

صنعت باتری سازی در ایران بر خلاف صنعت خودروسازی پیشرفت خوبی داشته است و توانسته است رضایت مشتریان ایرانی را تا حدود قابل توجهی برآورده کند. قدمت صنعت تولید باتری در ایران به بیش از ۵۰ سال قبل بر می گردد.

کارخانه باطری سازی نیرو(نور) اولین تولید کننده باطری در ایران بود. در آغاز باطری فقط به صورت سرب اسید یا همان باطری اسیدی تولید میشد . اما کم کم تکنولوژی باطریهای MF یا همان باطریهای اتمی به ایران آمد. شرکتهای متعدد باطری سازی در ایران به تولید باطریهای کلسیمی و لیتیومی اشتغال دارند.

صنایع باتری سازی ایران در مناطق تهران، اصفهان، خراسان و آذربایجان متمرکز شده اند. هم اکنون 7 کارخانه بزرگ باطری سازی در ایران فعالیت می کنند.

هر کدام از برندهای باتری ایرانی برای خود مزایایی دارند. مثلا باتری های شرکت صبا باتری با قیمت خوبی به فروش می رسد و کیفیت خوبی هم دارند. باتری های شرکت سپاهان با کیفیت بالا و نزدیک به سطح کیفیت باتری های خارجی تولید می شوند و قیمت بالاتری دارند.

میزان تولید باتری خودرو در ایران

امروزه تولید باتری دیگر انحصاری نیست و کارخانجات و مجتمع های تولید زیادی در ایران به تولید انواع باتری های خودرویی مشغول هستند.

شاید روند توسعه و رشد صنعت باتری الگوی بسیار مناسبی برای دیگر صنایع کشور باشد. این صنعت اگرچه سابقه بیش از 50 ساله در ایران دارد ولی در طی دو دهه اخیر به رشد و توسعه قابل توجهی رسیده و توجه بسیاری از تحلیل گران و ناظران اقتصادی را جلب کرده است.
بومی سازی تولید از دیگر نکات قابل توجه صنعت باتری کشور است. امروز تمامی مراحل پیش تولید تا تولید نهایی محصول در صنعت باتری توسط مهندسان و تجهیزات داخلی صورت می گیرد و به همین جهت صنعت باتری جز صنایع مستقل و قدرتمند کشور طبقه بندی می شود و امید است در آیند شاهد روند صعودی این صنعت باشیم.

made in iran کارخانه های تولید باتری در ایران
کارخانه های تولید باتری در ایران

لیست شرکت های تولیدی باتری خودرو در ایران

شرکت های باتری سازی در ایران برندهای مختلفی را تولید می کنند که ما در زیر لیست کارخانه های باطری ایرانی و نام مارک های تولیدی هر کارخانه را منتشر می کنیم.

تصویر زیر شامل شرکت های مطرح تولید کننده باتری خودرو در ایران می باشند، که شامل 8 شرکت زیر میباشند:

1- شرکت صبا باتری (باتری سازی نیرو)

2- شرکت سپاهان باتری

3- شرکت برنا باتری

4- شرکت آذر باتری

5- شرکت نیرو گستران خراسان

6- شرکت پاسارگاد صنعت باطری

7- شرکت دورنا باتری ارس

8- شرکت وایا باتری

9- شرکت ویستا الکتریک رایکا

10- شرکت آکو باتری (شجع باطری)

 همچنین در این تصویر برندهای باطری تولیدی هر کارخانه باطریسازی را مشاهده می کنید: در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این شرکت ها بیان خواهیم کرد.

Main Factories 300x189 کارخانه های تولید باتری در ایران
1- لیست شرکت های بزرگ و مطرح باتری سازی در ایران

شرکت های زیر مجموعه های شخصی و کوچک تولید کننده باتری در ایران می باشند که سهم کمتری در تولید باتری داخل کشور دارند و که شامل شرکت های زیر می باشند:

برندهای تولیدی یکتا باتری:  اکسیژن، آیسان، گلوب، فایر گلد، اسپید مکس و کایا مکس

برندهای تولیدی آذر تابان مطمئن: تابان،فالکون، فوتون، تیکا، هوتیس و شاتم

برندهای باتری توان پرداز: آرک گلدن و رینو و هاگن

  • شرکت آرتا باتری

برندهای آرتا باتری: آوز

  • شرکت نیرو گستر تابان

برندهای باتری نیرو گستر تابان: رانا و آراکس

  • شرکت آران نیرو آمیکو

برندهای باتری آران نیرو: آمیکو، تراست، الکترون و هایپر

  • شرکت روئین باتری غرب

برندهای روئین باتری غرب: کایکو، دی سل و اسپیکو

  • شرکت توان انرژی گستر کاسپین

برندهای باتری توان انرژی گستر کاسپین: جرالد و سوزینا

  • شرکت پیشرو انرژی گستر هراز

برندهای باتری پیشرو انرژی گستر هراز: دلتا و کراتن

  • شرکت اسپیدار صنعت

برندهای باتری اسپیدار صنعت: زارا و زایما

  • شرکت نیرو شیزماد صنعت

برندهای باتری شیزماد صنعت: شیزماد صنعت

  • شرکت بدر باتری خمین

برندهای بدر باتری: باتری بدر

همچنین در این تصویر تمام برندهای باتری تولیدی این کارخانجات تولید باتری در ایران نمایش داده است.

Battery Factories 300x58 کارخانه های تولید باتری در ایران
2- لیست کارخانجات کوچک و متفرقه تولید باتری در ایران

البته شرکت های دیگری نیز در زمینه تولید باتری در ایران فعال هستند که کیان باتری به اطلاعات برندها و مشخصات محصولات آنها هنوز دسترسی کاملی پیدا نکرده است از جمله:

  • شرکت انرژی باتری اسپادانا
  • شرکت پگاه باتری
  • شرکت رسا باتری امیر
  • شرکت ماد آریا ویستا
  • شرکت توان انرژی گستر کاسپین
  • شرکت آرامه گیتی آسیا
  • شرکت ایمن باتری جنوب
  • و …

1- سپاهان باتری اصفهان

سپاهان باتری که ابتدا با نام توان باتری شناخته شد. سپاهان باتری یکی دیگر از کارخانه های محبوب تولید باتری در ایران است . این کارخانه در استان اصفهان قرار دارد. این شرکت از بهترین تولیدکنندگان باتری ایرانی است. سپاهان باتری را می توان گفت بهترین مارک باطری اتمی در میان تولید کنندگان باتری در ایران است .

توان باتری ابتدا با وارد کردن صفحات و مواد اولیه از خارج شروع به کارکرد. رفته رفته و با تاسیس کارگاه صفحه سازی توان کارگاههــای شــارژ رشــد پیــدا کــرد و قالب های تزریــق ســاخته و فرایند تولید پیشرفت کرد. در نهایت در سال 1384 این کارگاه مونتاژ باطری تبدیل به یک تولید کننده بزرگ به نام سپاهان باتری شد و در سال 1386 به خودکفایی رسید. ایــن شــرکت موفـق بـه تولیـد مجموعـه ای از باطریهـای سـبک و سـنگین بـا آمپراژهایـی نظیـر 35، 45، 50، 55، 60، 66، 70، الی 200 آمپر گردیده است.

همچنین این تولید کننده در پروژه مشترک ایران خودرو و سایپا و رنو تامین کننده باطری خودروی تندر 90 می باشد. در سال 1395 شرکت سوزوکی ژاپن با همکاری سپاهان باتری در ایران تصمیم به راه اندازی خط تولید باتری خودرو گرفت.

شما برای کسب اطلاعات بیشتر از این کارخانه می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

شرکت سپاهان باتری

برندهای تولیدی این کارخانه به شرح زیر می باشد:

2- صبا باطری ( باتری سازی نیرو)

صبا باتری اولین تولیدکننده باتری در ایران و یکی از بزرگترین شرکت باتریسازی ایران و خاورمیانه محسوب می شود. از تاسیس این کارخانه سازنده باتری حدود 40 سال می گذرد. اکنون صبا باتری در زمینه تولید باطری با ظرفیتهای 7.5 الی 200 آمپر فعالیت می کند. که باطری اسید سرب و سیلد اسید MF (بدون نیاز به نگهداری) را شامل می شود.

این شرکت توان توليد 2.5 ميليون عدد باتريهاي سرب اسيدي در سال و همچنین توان تولید باطريهاي سیلد MF (بدون نیاز به نگهداری) ويژه نسل جديد خودروها را تا 1.5 ميليون عدد در سال را دارد. صبا باطری سعی داشته با توسعه و بروز کردن دستگاهای خط تولید و رعایت  استاندادهای اروپا و ژاپن، محصولات با کیفیت تر از گذشته را تولید و عرضه کند.

شرکت صبا باتری در استان تهران فعالیت می کند و مهمترین برندهای تولیدی آن به شرح زیر می باشد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر از این کارخانه می توانید از لینک زیر استفاده کنید

 شرکت صبا باتری

3- آذر باطری ارومیه

شرکت آذر باتری یکی دیگر از کارخانه های باتریسازی ایران است که در آذربایجان غربی شهر ارومیه قرار دارد. این شرکت در سال 1377 تاسیس شد. این شرکت یکی از تامین کنندگان اصلی باتری شرکت های خودرو سازی همچون ایران خودرو، سایپا و ماموت می باشد. این شرکت دارای دفاتر فروش متعدد است که در شهرهای تهران و ارومیه به توزیع باتری می پردازد. این برند توانسته به پنج کشور خارجی صادرات داشته باشد. کیفیت، نو آوری و خدمات پس از فروش شعار آذر باتری است.

جهت اخذ اطلاعات بیشتر از این کارخانه تولید می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

شرکت آذر باتری

برندهای تولیدی این کارخانه به شرح زیر می باشد:

4- صنایع تولیدی نیروگستران خراسان

شرکت نیرو گستران خراسات یکی از بزرکترین مجتمع های تولید کنندگان باتری در ایران است. این مجتمع با تولید داخلی باتری بیش از 80 میلیون آمپر ساعت انواع باتری بزرگترین تامین کننده باتری شرکت های خودرویی داخل کشور می باشد.

کارخانه نیرو گستران خراسان در استان خراسان رضوی ( مشهد ) تاسیس شده است. برای اطلاعات بیشتر از این کارخانه از لینک زیر استفاده کنید.

شرکت نیرو گستران خراسان

برندهای این کارخانه باطری ایرانی شامل موارد زیر است:

5- برنا باطری اصفهان

برنا باتری  یکی دیگر از کارخانجات تولیدکنندگان باتری خودرو در ایران است  که در استان اصفهان قرار دارد. این شرکت در سال 1369 در شرايطي كه تنها يك توليد كننده باطري خودرو در كشور وجود داشت تاسیس شد. و در سال 1373 به بهره برداری رسید.

به دنبال استقبال مشتریان از كيفيت محصولات توليدي برنا باطری و با افزايش تقاضاي باطري در كشور، اين شرکت به طور مستمر این شرکت تلاش کرد که با ارتقا و بالابردن سطح کیفیت جوابگوی نیازهای داخل کشور باشد. برنا باتری برای 500 نفر نیروی مستقیم و بالای  5000 نیروی غیر مستقیم اشتغال زایی کرده است.

شركت برنا باتري اولين واحد دريافت كننده گواهينامه استاندارد ملي ايران در زمینه باطری ماشین در کشور مي باشد.همچنین برنا باطری با شرکت خودرو سازی مانند بهمن موتور در زمینه تامین باطری خودرو همکاری دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه باتری ایرانی لینک زیر را مشاهده نمایید.

شرکت برنا باطری

این کارخلانه تولید باتری یکی از شرکت هایی است که تنوع برند زیادی دارد. که به شرح زیر است:

6- پاسارگاد صنعت باطری سمنان

شرکت پاسارگاد صنعت باطری یکی دیگر از شرکت های تولید باتری در ایران است در سال 1387 با تولید یک میلیون باتری در سال شروع به کار کرد. این کارخانه در شهرک صنعتی شهر گرمسار در استان سمنان واقع شده است. در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ این شرکت با نصب دستگاههای تمام اتوماتیک از بهترین سازندگان جهان با تکنولوژی روز دنیا به تولید آزمایشی و در شهریور ۱۳۹۰ شروع به تولید انبوه با برند شاهین نموده است . این شرکت باتری با آمپراژهایی نظیر : 55 الی 74 آمپر ساعت را تولید می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شرکت باطری سازی ایرانی لینک زیر را مشاهده نمایید:

شرکت پاسارگاد صنعت باطری

برندهای تولید این شرکت شامل :

7- دورنا باتری ارس

این کارخانه تولید باتری در منطقه آزاد ارس قرار داد. مارک های تولیدی ایران شرکت :

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه داخللی تولید باتری (دورنا باتری ارس) لینک زیر را مطالعه نمایید:

دورنا باتری ارس

8- وایا باتری قم

VAYA5 300x195 کارخانه های تولید باتری در ایران
شرکت وایا باتری

شرکت تولیدی صنعتی وایا باتری صدرا، یک شرکت ایرانی بوده که در سال 1390 تأسیس شده است، این شرکت ایرانی جهت تأمین نیاز داخل و صادرات، اقدام به ایجاد کارخانه تولید باتری در شهرک شکوهیه قم در زمینی به مساحت 25 هزار مترمربع نمود. فاز اول کارخانه با زیر بنای 6500 متر مربع در بهمن ماه سال 1393 توسط جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به منظور تولید انواع باتری خودرو‌‌های سواری، سنگین و نیمه سنگین با تنوع آمپراژ 50 تا 200 آمپر ساعت افتتاح گردید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه باتریسازی ایران (وایا باتری) لینک زیر را مشاهده نمایید:

شرکت وایا باتری صدرا

9- شرکت ویستا الکتریک رایکا

ویستا الکتریک 1 300x140 کارخانه های تولید باتری در ایران
شرکت ویستا الکتریک رایکا

شرکت اندیشکاران کاران راد (سهامی خاص) در سال ۱۳۸۴ تاسیس و در خصوص واردات باتری خودرویی و ups به صورت رسمی فعالیت خود را واقع در تبریز، 15 کیلومتر جاده آذرشهر، شهرک صنعتی سلیمی آغاز نمود و همچنین با توجه به کمبود شدید باتری خودرویی در کشور و تکیه بر تجارب تجاری قبلی در این صنعت توانست نمایندگی انحصاری بخش باتری در خاورمیانه را اخذ نماید.

در حال حاضر این شرکت با استفاده از تجارب بیش از یک دهه فعالیت در این صنعت و تکمیل کادر با تجربه خود توانست شرکت تولیدی باتری در کشور ایران را تحت عنوان شرکت ویستا الکتریک رایکا با هدف تولید انواع باتری های استارتر با سرمایه گذاری اولیه مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، تولید سالیانه ۴۵۰ هزار عدد باتری در سایزهای ۵۵ تا ۲۰۰ آمپر که در شهرک صنعتی شهید سلیمی با زمینی با مساحت ۸۰۰۰ مترمربع در ۱۸ ام بهمن سال ۱۳۹۷ افتتاح نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه باتریسازی ایران (ویستا الکتریک) لینک زیر را مشاهده نمایید:

شرکت ویستا الکتریک رایکا

10- شرکت آکو باتری (شجع باطری)

شرکت تولیدی بازرگانی اشجع (آکو باتری)، در سال 1361 فعالیت خود را در صنعت باتری، بنیان نهاد و فعالیت خود در زمینه های واردات، تامین، فروش و توزیع انواع باتری ادامه داد. این شرکت درسال 1396 اقدام به ایجاد کارخانه تولیدی نمود که فاز اول آن در سال 1397 به بهره برداری رسید و توانست مرحله آزمایشی تولید صفحات با تکنولوژی  Expanded Metal را با موفقیت سپری نموده و وارد فاز تولید گردد.

در سال 1398 این شرکت موفق به راه اندازی کلیه مراحل زنجیره تولید اعم از بازیافت باطری اسقاط، صفحه سازی و مونتاژ واحد تولیدی صفحه باتری در کارخانه گردید که این مهم به تولید انواع باتری استارتر در آمپراژ ها و سایزهای متنوع از 50 تا 200 آمپر ساعت با نام (A.CO BATTERY) منتهی گردید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه باتریسازی ایران (آکو باتری) لینک زیر را مشاهده نمایید:

شرکت آکو باتری (اشجع باطری)

سهم بازار باتری های تولید داخلی

تولید انواع باتری های خودرویی در آمپرهای مختلف، تولید باتری های ساکن (UPS)، تولید باتری های صنعتی و خورشیدی و … از دیگر محصولاتی است که توسط این کارخانجات روانه بازار می شود و با توجه به کیفیت قابل قبول و خدمات پس از فروش مناسب توانستند رضایت خریداران را جلب کنند و همانگونه که آمار و ارقام فروش باتری در کشور نشان می دهد انتخاب اولین اکثریت خریداران باتری در کشور باتری های داخلی است و سهم باتری های کره ای و دیگر کشورها بسیار ناچیر می باشد.

جهت کسب اطلاعات در مورد باطری های تولیدی کره جنوبی به این لینک مراجعه نمایید: شرکت های تولید کننده باطری در کره جنوبی

اگر اطلاعاتی در مورد برندهای ذکر شده دارید و یا در مورد شرکتی که در لیست ما نیامده است اطلاعاتی دارید میتوانید در فرم زیر با ما به اشتراک بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
14 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علیرضا مرادی ابیانه
علیرضا مرادی ابیانه
3 سال پیش

مقاله بسیار کامل و جامعی بود، فقط اگر آماری از سهم تولید بازار هرکدام از این شرکت ها هم اگر موجود هست لطفا بزارید
خیلی ممنون

کیان باتری
در جواب  علیرضا مرادی ابیانه
3 سال پیش

ممنون از شما
سهم آمار صبا باتری خوب طبیعتا بالاترین هستش اما در مورد بقیه آمار دقیقی وجود نداره و حدس و گمان هستش. اما میشه گفت 8 تا کارخانه اصلی ابتدای لیست ما عمده تولید بازار ایران دستشونه.

زرندی
زرندی
3 سال پیش

سلام فرق باتری اوربیتال سیلور و اوربیتال وان رو میفرمایید ؟

کیان باتری
در جواب  زرندی
3 سال پیش

سلام دوست عزیز برند اوربیتال سیلور به دلیل استفاده از آلیاژ های نقره داخل آن کیفیت به نسبت بالاتری دارد و در هر باتری نیز چند آمپر اضافی تر وجود دارد. به عنوان مثال یک باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور در اصل یک باتری 64 امپر می باشد و در همان ابعاد 60 آمپر و شما همان قیمت 60 آمپر را نیز پرداخت میکنید. همچنین گارانتی باتری اوربیتال سیلور یک ماه بیشتر از اوربیتال قرمز میباشد.

Arya
Arya
3 سال پیش

خیلی خوب و عالی .. ممنون و لطفا بروز رسانی هم ممکن باشه انجام بدین.. من برند کومهو رو این سری گرفتم سری پیش سوزوکی گرفته بودم عالی بود امید وارم انم مثل اون باشه سه سال بدون افت کار کرد

مجتبی ملکان
مجتبی ملکان
2 سال پیش

سلام
من باطری موتور سیکلت مارک pms خریدم فروشنده به من گفت ایرانی ولی اسمش توی لیست شما ندیدم میشه راهنمایی کنید

علی
علی
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

اگر میشه کارخانه های تولید باتری خشک را هم بفرمایید

رشیدی
رشیدی
1 سال پیش

با سلام و عرض خدا قوت
میخواستم بدونم تکلیف باطریهای معیوب یا مرجوعی یا برگشتی از کارخانجات که به هر دلیلی از چرخه خارج می‌شوند یعنی از طریق نمایندگان فروش یا خدمات پس از فروش به کارخانه عودت می‌شوند چه میشود؟

علیرضااحدی
1 سال پیش

باتری کاما جزء تولید اکوباطری نمیباشدوبرای شرکت شیزماد میباشد درضمن شرکت اکو یک برند جدید تولید کرده بنام های پیل

سید ابوطالب مقدسی
سید ابوطالب مقدسی
7 ماه پیش

سلام
به نظر شما میشه کارخانه کوچک باتری سازی راه انداخت؟لطفا راهنمایی کنید.

نعمت
نعمت
5 ماه پیش

بسیار عالی

مشاوره رایگان و ثبت سفارش