4.2
(61)

CCA در باتری مخفف چیست؟

battery CCA rating 300x179 معنی CCA و CA در باتری
مفهوم CCA در باطری ماشین

CCA اختصاری عبارت  Cold Cranking Amps به معنی مقدار جریان دهی باتری هوای سرد(آمپراژ سر سیری) در دمای 0 درجه فارنهایت ( منفی17.77 درجه سانتی گراد) می باشد.

تعریف شاخص CCA

شاخص CCA به میزان آمپری اطلاق می شود که یک باتری 12 ولتی می تواند در دمای صفر درجه فارنهایت (برابر با منفی 17.7 درجه سانتی گراد) برای مدت زمان 30 دقیقه تولید کند. به طوری که ولتاژ باتری خودرو، حداقل 2.7 ولت باقی بماند. هر چه مقدار CCA بیشتر باشد قدرت باتری ماشین برای استارت زدن هم بیشتر خواهد بود.

پارامتر CCA یکی از پارامترهای فوق العاده مهم باتری بوده و خصوصاً در مناطق سردسیر اهمیتش دوچندان می شود. راستی برای شما جالب است بدانید که که هوای سرد چه تاثیری بر عملکرد باتری دارد؟

معنی CCA در باتری خودرو چیست؟

CCA باتری 300x300 معنی CCA و CA در باتری
تعریف شاخص CCA در باطری خودرو

شاخص CCA به معنی ظرفیت باتری ماشین در هوای سرد است و شاخصی است که در صنایع باتری سازی به منظور تعیین میزان توانایی باطری ماشین در روشن کردن موتور در دماهای سرد استفاده می شود. به صورت کلی روشن کردن ماشین در هوای گرم نسبت به هوای سرد راحت تر است.

همانطور که ملاحظه می کنید این ویژگی باتری برای هوای سرد می باشد و هر چقدر عدد شاخص آمپراژ در هوای سرد یا CCA یکی باتری بیشتر باشد در هوای سرد باتری جریان بهتری برای استارت ماشین دارد.

با توجه اینکه بیشتر نقاط ایران گرم و خشک هستند این فاکتور باتری کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

مثلا در شهری مثل تهران که هوا به ندرت تا -8 درجه سانتی گراد می شود تمام باتری های تولید ایران و یا خارجی میزان جریان دهی لازم برای این سرما را دارند.

به طور مثال : باتری 70 آمپر ساعت واریان صبا باتری :

 CCA : 540 A (EN) , 470A (ISIRI)

همانطور که ملاحظه می کنید طبق استاندارد اروپا این باتری در دمای منفی 17 درجه سانتی گراد می تواند جریان 540 آمپر داشته باشد و طبق استاندارد ایران این مقدار 470 آمپر می باشد.

cca and ca معنی CCA و CA در باتری

تست CCA چیست؟

CCA به چه معنی است؟ چه کسی شاخص CCA را تعیین می کند؟ آیا می توانم تست CCA را روی باتری خود انجام دهم؟ برای توضیحی کوتاه این فیلم را تماشا کنید.

همانطور که مشاهده نمودید، CCA ، شاخصی است که در صنایع باتری سازی به منظور تعیین میزان توانایی باطری ماشین در روشن کردن موتور در دماهای سرد استفاده می شود. به صورت کلی روشن کردن ماشین در هوای گرم نسبت به هوای سرد راحت تر است.

آمپراژ باتری خودرو در هوای سرد

 اکثر خودروها برای استارت زدن مطمئن در هوای سرد به 400 تا 600 آمپر شدت جریان CCA نیاز دارند.

CAباتری 300x300 معنی CCA و CA در باتری
شاخص آمپراژ باتری در هوای سرد

مفهوم CA در باتری خودرو

  • CA اختصاری عبارت Cranking ampere که میزان جریان باتری در دمای صفر درجه سانتی گراد را نشان می دهد.
  • نسبتی است که به منظور بیان مقدار دشارژ برحسب آمپر در یک باتری نو و کاملا شارژ شده در درجه حرارت صفر درجه سانتی گراد و به مدت ۳۰ ثانیه و ثابت بودن ولتاژ ترمینال در ۲/۱ ولت یا بیشتر در هر سلول باتری می باشد.
  • مقدار CA بیشتر از CCA می باشد. چون هر چقدر هوا سردتر شود میزان جریان دهی باطری کمتر می شود.
  • در باتری های ایرانی تنها به ذکر CCA اکتفا می شود.
  • رده بندی CA را می توان با تقسیم بر عدد ۱.۲۸ به رده بندی CCA تبدیل کرد. مثلا ۵۰۰ آمپر CA معادل ۳۹۰ آمپر CCA است.

شاخص آمپراژ باتری CCA در مناطق سردسیری

آمپراژ سرد 300x200 معنی CCA و CA در باتری
شاخص آمپراژ باتری در مناطق سردسیری

اگر در مناطق جغرافیایی دارای آب و هوای سرد زندگی می کنید نرخ CCA را حتما مد نظر قرار دهید. در صورتی که در محیطی مثل شهر اردبیل زندگی می کنید که آب و هوای آن سرد است میزان CCA باتری ماشین اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بنابراین وقتی قصد دارید باتری ماشین خود را عوض کنید. در هنگام خرید و انتخاب باتری خودرو دقت کنید. باتری جدید نرخ CCA بیشتری داشته باشد. جایگزین کردن باتری کهنه با باتری که CCA کمتری دارد می تواند باعث افت عملکرد ماشین شود.

توجه: علاوه بر شاخص آمپراژ سردسیری، شاخص دیگری به عنوان شاخص آمپراژ باتری مناطق گرمسیری وجود دارد که در مقاله زیر اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

شاخص آمپراژ باتری در هوای گرم یا HCA

CCA باتری های مطابق با استاندارد اروپا و ایران

نمودار CCA باتری خودرو 300x175 معنی CCA و CA در باتری
نمودار شاخص آمپراژ CCA در هوای سرد

باتری های مطابق با استاندارد اروپا (European Norm) باتری باید بتواند در دمای منفی ۱۸ درجه ی سانتیگراد جریان ۵۶۰ آمپر را به مدت ۳۰ ثانیه تامین کرده (CCA=560) و دچار افت ولتاژ کمتر از ۷.۲ ولت نیز نشود. و همچنین طبق استاندارد ایران ISIRI مخفف Institute of Standard & Industrial Research of Iran (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران) در این دما باتری می تواند جریان ۴۸۰ آمپر را برای سی ثانیه(CCA=480) تامین کند.

اگر خودروی شما در هوای سرد روشن نمی شود، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

تست ولتاژ باتری در هوای سرد

آیا باطری خودروی شما قدرت کافی برای استارت‌زدن در هوای سرد را دارد؟ تنها راه برای پی‌بردن به این موضوع که آیا باطری شما کاملا شارژ است یا نه، سنجش وضعیت شارژ باطری توسط دستگاه سنجش ولتاژ یا ولت‌متر است. می‌توانید از یک ولت‌متر آنالوگ یا دیجیتال استفاده کنید اما خواندن ولتاژ در نمونه‌های دیجیتال راحت‌تر است و عدد دقیق‌تری را به شما نشان می‌دهد.

  1. برای سنجش ولتاژ باطری اول سوییچ را کامل ببندید و تمام چراغ‌های خودرو را خاموش کنید.
  2. برای بررسی وضعیت شارژ باطری کابل مثبت یا قرمز رنگ ولت‌متر را به قطب مثبت باطری متصل کنید. قطب مثبت باطری با علامت + و کابلی که به قطب مثبت باطری متصل شده معمولا با رنگ قرمز مشخص شده است.
  3. کابل منفی یا سیاه‌رنگ ولت‌متر را به قطب منفی باطری متصل کنید. قطب منفی باطری با علامت – و کابلی که به قطب منفی باطری متصل شده معمولا با رنگ سیاه مشخص شده است.

سنجش ولتاژ باتری

ولتاژ سردسیر 300x200 معنی CCA و CA در باتری
تست شدت جریان باتری خودرو CCA

به عددی که ولت‌متر نشان می‌دهد توجه کنید و به جدول زیر مراجعه کنید:

ولتاژ باطری ………… وضعیت شارژ
۱۲.۶۶ ولت ………… ۱۰۰ درصد
۱۲.۴۵ ولت ………… ۷۵ درصد
۱۲.۲۴ ولت ………… ۵۰ درصد
۱۲.۰۶ ولت ………… ۲۵ درصد
۱۱.۸۹ ولت ………… ۰ درصد

توجه: ولتاژهای جدول بالا مربوط به دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. ولتاژ باطری به ازای هر منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد کاهش دما حدود ۰.۰۱ ولت افت می‌کند. در دمای منفی ۱ درجه سانتی‌گراد یک باطری با شارژ کامل ولتاژی معادل ۱۲.۵۸۸ خواهد داشت و در دمای منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد ولتاژ آن ۱۲.۵۱۶ ولت خواهد بود.

بنابراین طبق جدول بالا یک باطری با ولتاژ ۱۲.۲۹ ولت حدود ۵۰ درصد کمبود شارژ دارد و باید شارژ شود.

آیا شارژ باطری خودروی شما کم است؟

اگر ولتاژ باطری خودروی شما کمتر از ۱۲.۴۵ ولت (۷۵ درصد شارژ) است به این معناست که شارژ آن کم است و باید شارژ شود. می‌توان با اتصال یک شارژر باطری قابل‌حمل به باطری خودرو یا رانندگی با خودرو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت یا بالاتر آن را شارژ کرد.

اهمیت سلامت باتری در هوای سرد

باتری هوای سرد 300x155 معنی CCA و CA در باتری
شاخص جریان باتری در هوای سرد

سلامت باطری خودرو برای استارت مطمئن به خصوص در هوای سرد ضروری است زیرا در هوای سرد فشار وارد بر باطری هنگام استارت افزایش می‌یابد. علت آن این است که روغن موتور در دماهای پایین سفت‌تر و غلیظ‌تر می‌شود بنابراین هنگام استارت‌زدن برای چرخاندن یک موتور سرد به آمپر یا شدت جریان بیشتری نیاز است.

در دمای منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد شدت جریان موردنیاز برای روشن‌کردن یک موتور سرد ممکن است تا ۲ برابر افزایش یابد.

در دمای منفی ۲۶ درجه سانتی‌گراد بسته به میزان گران‌روی روغن موجود در محفظه میل‌لنگ، شدت جریان موردنیاز برای چرخاندن یک موتور سرد هنگام استارت ممکن است تا ۳ برابر یا بیشتر افزایش یابد. هر چقدر روغن داخل موتور سفت‌تر باشد چرخاندن موتور توسط موتور استارت دشوارتر خواهد بود.

درعین‌حال هوای سرد توانایی باطری در ارائه شدت جریان مناسب را کاهش می‌دهد. در دمای منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد اکثر باطری‌ها می‌توانند فقط حدود ۶۵ درصد از شدت جریان عادی برای استارت‌زدن را تامین کنند. در دمای منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد جریان برق باطری به نصف کاهش می‌یابد!

هشدار: اگر شارژ باطری شما خالی شده و مایع اسیدی درون آن منجمد شده است سعی نکنید آن را شارژ کنید زیرا ممکن است منجر به ترکیدن باطری شود! قبل از شارژ یا آزمایش باطری آن را از خودرو خارج و به فضای گرمی منتقل کنید تا یخ آن باز شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یاوری
یاوری
3 سال پیش

سلام باتری برای منطق سردسیری شما چی پیشنهاد میکنید؟

رضا کریمیان
رضا کریمیان
2 سال پیش

سلام
دو تا ایراد داشت
مربوط به اول متن که مربوط به cca باتری بود.
اولا در 30 ثانیه نه 30 دقیقه
دوما 7.2 ولت (یعنی 6 خانه ای 1.2 ولتی) نه 2.7 ولت
بقیه متن رو هم نخوندم و نمی دونم ایراد داشت یا نه ولی این دو تا را مطمئنم.
ولی در کل خوب بود.

سید علی
سید علی
1 سال پیش

با تشکر. ۳۰ ثانیه نه ۳۰ دقیقه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش