3.4
(73)

ظرفیت آمپر ساعت باتری ماشین میزان بار الکتریکی قابل دریافت باتری در یک ولتاژ مشخص است که به تعداد صفحات باتري، مساحت صفحات باتري، دما، مقدار الكتروليت و چگالي الكتروليت بستگی دارد.

اصطلاحات رایج مرتبط با باتری

در هنگام صحبت در مورد ولتاژ، ظرفیت، قابلیت منبع جریان و دیگر موارد مربوط به باتری‌ها، معمولاً مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج را استفاده می‌کنند.

سلول

اصطلاح «سلول»، به یک آند و کاتد جداشده توسط الکترولیت گفته می‌شود که برای تولید یک ولتاژ و جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک باتری را می‌توان از یک یا چند سلول درست کرد. باتری‌های ماشین دارای 6 سلول با ولتاژ 2.1 برای هر سلول هستند.

ولتاژ اسمی

ولتاژ معرفی‌شده توسط شرکت برای یک باتری را «ولتاژ اسمی» می‌گویند.

برای مثال، باتری‌های آلکالین AA، دارای ولتاژ اسمی 1.5 ولت هستند. یک آزمایش نشان داد که باتری‌های آلکالین، فعالیت خود را با ولتاژ 1.55 شروع کرده و با کم شدن شارژ خود، به ولتاژ پایین‌تری می‌رسند. در این مثال، ولتاژ اسمی «1.5 ولت» به ولتاژ حداکثر یا ولتاژ شروع اشاره دارد.

ولتاژ اسمی بیشتر سلول‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر، 3.7 ولت است. در این مورد، ولتاژ اسمی «3.7 ولت»، میانگین ولتاژ باتری در طول چرخه تخلیه شارژ (discharge cycle) است.

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری، میزان بار الکتریکی قابل دریافت باتری در یک ولتاژ مشخص است. ظرفیت بیشتر باتری‌ها بر اساس واحد آمپر-ساعت (Ah) یا میلی‌آمپر-ساعت (mAh) مشخص می‌شوند.

C20 مقدار جریانی است که یک باتری می تواند به صورت مستمر برای 20 ساعت در دمای 80 درجه فارنهایت (برابر با 26.66 سانتیگراد) تولید کند. بدون آن که ولتاژ باتری از 10.5 کمتر کند. واحد آن آمپرساعت (AH) می باشد. ظرفیت آمپرساعت یا C20 برای اطمینان از صحت و انطباق با واقعیت رتبه های اعلام شده، باتری های اسیدی دارای پارامترهای چندگانه ای برای چگونگی محاسبه رتبه AH می باشند. برای بدست آوردن رتبه AH، باتری مورد آزمایش قرار می گیرد.

طی مدت زمان معینی، شارژ آن به صفر برسد و اصطلاحاً دشارژ شود. برای این کار به طور معمول یک عدد به حرف C اضافه می شود.

مثلاً C100 یا C20 یا C10 یا C5 که این اعداد معرف همان مدت زمان معینی است که انرژی باید در سراسر آن باتری توزیع شود.

ah ظرفیت آمپر ساعت باتری ماشین
ظرفیت آمپر ساعت باتری ماشین

 مدت زمان استاندارد اندازه گیری

مدت زمان استاندارد اندازه گیری 20 ساعت می باشد که به آن C20 گفته می شود. به عنوان مثال اگر نرخ رتبه C20 یک باتری برابر با 100 آمپرساعت باشد. این نشان می دهد باتری مذکور می تواند جریانی معادل 100 آمپر را برای مدت زمان 20 ساعت تولید کند. به عبارت دیگر به این معناست که این باتری ظرف مدت زمان 20 ساعت با بار 5 آمپر تخلیه می شود.

ظرفیت آمپر ساعت باتری ماشین

روشهاي مختلفي براي تعيين مقدار ظرفيت آمپر ساعت باتري ماشین توسط انجمن بين المللي باتري ( Battery Council International=BCI) ارايه شده است كه 4 روش به ترتيب اهميت عبارتند از:

الف .آمپر گرداندن ميل لنگ در شرايط سرد= تست باتري در شرايط سرد (Cold Cracking Amps=CCA):

اين مقدار نشاندهنده توانايي يك باتري براي كار در شرايط سرد ميباشد و برابر است به مقدار آمپري كه يك باتري در دماي 0 درجه فارنهايت (17.8- درجه سانتيگراد )ميتواند از خود خارج كند بدون اينكه ولتاژ باتري كمتر 7.2 ولت شود.

ب: آمپر گرداندن ميل لنگ = تست باتري (Cracking Amps = CA)

مانند روش قبلي منتها در دماي 32 درجه فارنهايت (تقريبا 7.7 درجه سانتيگراد). البته رابطه اي تقريبي وجود دارد كه ميتوان اين دو عدد (CCA) را به (CA) تبديل نمود.

CA= CCA×1.25

ج: ظرفيت ذخيره باتري (Reserve Capacity=RC)

مدت زماني كه باتري بتواند در دماي 80 درجه فارنهايت ( 26.7 درجه سانتيگراد) جريان 25 آمپر بدهد بدون اينكه ولتاژ كل آن كمتر از 10.5 ولت شود. باتري بايد بتواند در صورت خراب شدن سيستم شارژ در زمان نسبتا طولاني نيازهاي الكتريكي خودرو را مرتفع كند.

د: آمپر-ساعت

حاصلضرب شدت جريان در زماني است كه آن باتري ميتواند اين شدت جريان را تامين كند. واحد آن آمپر ساعت (Ah ) ميباشد.

ساعت × شدت جريان = ظرفيت

مثلا اگر ظرفيت يك باتري Ah 60 است يعني ميتواند

مدت 60 ساعت جريان 1 آمپري را تامين كند (60 × 1 = 60)

يا مدت 1 ساعت جريان 60 آمپري را تامين كند ( 1× 60 = 60)

يا مدت 20 ساعت جريان 3 آمپري را تامين كند ( 20 × 3 = 60)

……………..

نكته : هنگامي كه آمپر از باتري كشيده ميشود نبايد ولتاژ باتري كمتر از 10.5 ولت شود.

عواملي كه در تغيير مقدار ظرفيت باتري موثر هستند عبارتند از:

تعداد صفحات باتري، مساحت صفحات باتري، دما، مقدار الكتروليت و چگالي الكتروليت ميباشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ابراهیم مهدوی
ابراهیم مهدوی
2 سال پیش

باسلام ببخشید با یک باطری 12 ولت 100 که به اینورتر وصل شده و 12 ولت را به 220 تبدیل می‌کند. یک لامپ 20 وات رو چند ساعت روشن میکنه سپاسگزارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابراهیم مهدوی
2 سال پیش

با سلام روش محاسبه حدودی: درست است که کانورتر شما 12 ولت به 300 وات می باشد، اما از این کانورتر 300 وات در خروجی فقط 100 وات مصرف می شود. و اگر ما عدد 100 وات را به ولتاژ 12 ولت باتری تقسیم کنیم می شود حدود 8.3 آمپر و اگر ما توان تلفاتی یا جابجایی توان از 12 ولت به 300 ولت را حدود 1.7 آمپر ( یعنی حدود 20.4 وات) در نظر بگیریم می شود 10 آمپر و چون ظرفیت باتری 70 آمپر ساعت است تقسیم بر عدد 10 آمپر کنیم( نهایت تلفات در 100 وات) می… خواندن ادامه ...

مهدی
مهدی
2 سال پیش

سلام و وقت بخیر من برای طرحی میخوام ۵ تافن پژو ۲۰۶ رو برای مدت ۱۰ ساعت روشن نگه دارم چه باتری مناسب است لطفا راهنمایی بفرمایید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش