4.5
(27)

شاخص آمپراژ باتری در هوای گرم یا HCA (Hot Cranking Amps) یکی از شاخصه های برسی میزان آمپر خروجی باتری است.

قبلا در مقاله ای شاخص آمپراژ باتری در هوای سرد یا CCA را بررسی کردیم. در این مقاله شاخص آمپراژ باتری در هوای سرد یا HCA را معرفی می کنیم.

این دو شاخص روش های متفاوتی برای مشخص کردن قدرت باتری هستند. تفاوت آنها فقط در این واژه ابتدایی شان یعنی Cold و Hot به معنی سرد و گرم است. همان طور که گفتیم CCA یک شاخص برای اندازه گیری میزان آمپراژی است. یک باتری می تواند برای 30 ثانیه در 0 درجه فارنهایت تحویل داده در حالی که هنوز ولتاژ کافی برای روشن کردن ماشین را حفظ کرده است. برای آشنایی با تعریف شاخص HCA در ادامه مقاله با ما همراه بشید.

به دنبال باتری هایی بگردید که حداقل دارای HCA معادل 650 باشند.

images شاخص آمپراژ باتری در هوای گرم یا HCA
شاخص آمپراژ باتری در هوای گرم

 HCA یا شاخص آمپراژ باتری ماشین در تابستان و هوای گرم

با انجام آزمایش در دمای بالاتر ( یعنی 32 درجه فارنهایت به جای 0 درجه فارنهایت)، HCA باتری همیشه حدود 15 درصد از CCA آن بیشتر خواهد بود. اگر شما بر مبنای رتبه HCA قصد دارید تا باتری خود را انتخاب کنید، Hca یک شاخص اندازه گیری دقیق از میزان آمپراژی است که یک باتری دارای فول شارژ می تواند در دمای 27 درجه سانتیگراد و برای مدت 30 ثانیه تحویل داده به گونه ای ولتاژ 7.2 ولت (12 ولت باتری) را در خود حفظ کند.

HCA یک امتیاز است که به طور خاص برای روشن کردن اپلیکیشن ها و لوازم جانبی خودرو در شرایط گرم کاربرد دارد. رتبه HCA هنوز به طور رسمی در صنعت خودروسازی پذیرفته نشده و یا رد نشده است.

شاخص HCA در حقیقت بیشتر یک اصطلاح است که بعضی از مدیران بازاریابی آن را ابداع کرده اند تا شماره های آمپر Cranking Amp خود را بالاتر جلوه دهند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مهدی ایروانی
مهدی ایروانی
15 روز پیش

اگر درست متوجه شده باشم اندازه گیری CCA در دمای منفی 18 درجه و HCA در دمای 27 درجه سانتیگراد، بررسی و اندازه گیری می شود. آیا درست است؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی ایروانی
1 روز پیش

با سلام
بله کاملا درست است. CCA و HCA هر دو معیار اندازه گیری استاندارد اتحادیه اروپا EN در زمینه باتری های خودرویی هستند.
CCA مخفف عبارت Cold Cranking Amps به معنی میزان توانایی استارت زدن باتری در هوای سرد
HCA مخفف عبارت Hot Cranking Amps به معنی میزان توانایی استارت زدن باتری در هوای گرم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش