4.7
(22)

نکات ایمنی هنگام شارژ باتری ماشین و رعات کردن این نکات بسیار حائز اهمیت است از آن جهت که در صورت عدم رعایت باعث انفجار خودرو و آسیب های خطرناکی خواهد شد.

نکات ایمنی هنگام شارژ باتری ماشین

اتاق یا مکانی که باتری در آن شارژ می شود باید به خوبی تهویه گردد. به هنگام شارژ باتری ماشین از عینک و ماسک ایمنی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید همیشه ترکیبات قابل انفجار گاز هیدورژن درون خانه های باتری وجود دارد. حتی اگر یک باتری برای مدتی کار نکرده باشد نیز با توجه به فرآیند تخلیه الکتریکی خودبخود (دشارژ خوبخود) مقادیر کمی هیدروژن تولید می کند. این گاز در خانه های باتری متراکم می شود.

این امر می تواند به واسطه حرارت یک شعله کبریت و یا سیگار روشن جرقه های ناشی از اتصالاتی که به خوبی محکم نشده اند. همینطور قسمت های فلزی همجوار (که دارای اتصال منفی می باشند) اتصال ایجاد می کنند، متصل شده و منفجر شوند.

از آنجایی که طرح پیچ درب های باتری دارای خاصیت ضد شعله و ضد حرارتی هستند و به آسانی از سایر مدل ها تشخیص داده نمی شوند. پیشنهاد می گردد این پیچ های مخصوص را در خلال شارژ کردن باتری مورد استفاده قرار دهید.

 اقدامات ایمنی دیگر

-اتاق شارژ باید مجهز به سیستم تهویه باشد ، لذا در هنگام شارژ باتری سیستم تهویه را روشن کنید . ذر صورتی که اتاق شارژ فاقد امکانات تهویه ی هوا باشد با باز کردن در و پنجره ی اتاق جریان هوا را برقرار کنید.

– گازهایی که هنگام شارژ شدن از باتری متصاعد میشود یونیزه و آتش گیر است لذا از ایجاد هرگونه شعله و جرقه در مجاورت باتری خودداری نمایید و قبل از جدا کردن باتری از دستگاه شارژ ، دستگاه را خاموش کنید .

-همچنین به عنوان یک اقدام ایمنی دیگر، پارچه ای مرطوب را بر روی باتری و پیچ های درب باتری قرار دهید.

-از آنجا که شعله گیرها در اغلب مدل های جدید و مدرن باتری به واسطه بروز یک جرقه خارجی، مورد استفاده قرار می گیرند، می توان پیچ های معمولی را برداشت و از شعله گیرها و پیچ های جدید استفاده نمود.

-به هرحال صرف نظر از اینکه چنین پیچ هایی در دسترس باشند یا نباشند، همواره در هنگام کار در مجاورت باتری از عینک ایمنی استفاده کنید. باتری را شارژ نکنید. مگر آنکه کاملا با مراحل گام به گام روش شارژ آشنایی کامل پیدا کرده باشید.

-باتری را در روی خودرو به هنگام شارژ وصل نکنید .

safety of car battery charging  نکات ایمنی هنگام شارژ باتری ماشین
نکات ایمنی هنگام شارژ باتری ماشین

چرا باتری منفجر می شود؟

باتری به هنگام شارژ شدن از خودش گازهایی را منتشر می کند. به همین جهت لازم است که جرقه، شعله،  سیگار روشن و سایر منابع اشتعال و آتش زا را باید همواره از محل شارژ باتری دور نگه داشت.

البته تولید گازهای ناشی از شارژ شدن باتری به تنهایی نمی تواند عامل انفجار باتری باشد بلکه این امر ترکیبی از گازهای قابل انفجار و  وجود جرقه و شعله در موارد نادر است. که وقتی این دو عامل با هم جمع شوند امکان انفجار را فراهم می کنند.

ایجاد اتصال کوتاه در دو قطب باتری ( وصل کردن قطب های مثبت و منفی باتری ! ) می تواند تولید جرقه کند و این جرقه شرایط لازم برای اشتعال و انفجار گازهایی متصاعده شده را فراهم نماید.

شارژ کردن باتری باعث متصاعد شدن گاز هیدروژن می شود که اگر غلظت آن در هوا به اندازه معینی برسد قابلیت انفجار دارد . محدود انفجار یا مشتعل شدن آن 1/4 % به 72% هیدروژن در هوا است.

تخلیه و تهویه هوا می تواند کمک کند تا میزان این هیدروژن متصاعد شده کاهش یابد. همانگونه که تجمع گاز هیدروژن و تهویه ضعیف می تواند باعث تجمع گاز و انفجار شود.

انفجار باتری واقعه ای است که به ندرت اتفاق می افتد اما چون به هر حال امکان وقوعش وجود دارد حائز اهمیت است، به همین جهت باید نکات ایمنی  به هنگام کار در نزدیکی باتری را رعایت کرد.

 مثلا به هنگام کار در نزدیکی باتری همواره عینک ایمنی بپوشید و از پوشش های محافظ صورت FACE SHIELD استفاده نمائید .

چندین عامل که احتمال انفجار باتری را افزایش می دهند

  •  پائین بودن سطح آب (الکترولیت) در باتری
  • شارژ بیش از اندازه باتری
  • درجه حرارت بالای الکترولیت
  • اتصال خارجی ضعیف باتری
  • ضعیف بودن اتصال استارت  به باتری

باتری های اسیدی – سربی حاوی اسید سولفوریک هستند که می تواند سبب سوختگی پوست و نابینایی شود.

 کمک های اولیه:

محلی که اسید روی ان پاشیده شده است باید با مقادیر زیادی آب  با فشار کم و به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. اگر اسید در چشم پاشیده شده باشد حتی چند ثانیه  هم می توانند در تخفیف جراحات موثر باشند.

سریعا با مراکز ارائه کمک های اولیه تماس بگیرید.

نکات ایمنی باتری

سوختگی شیمیایی (سوختگی در اثر اسید یا مواد قلیایی) باعث یکی از مهم ترین و جدی ترین صدماتی است ه به چشم وارد می شود واز جمله مهم ترین تهدید کننده های بینایی کارگران است.

علت عمده سوختگی در اثر اسید و آسیب به چشم منفجر شن باتری خودرو است. از این رو لازم است نکات ایمنی زیر مورد توجه قرار گیرد خصوصا هنگامی که می خواهید باتری به باتری کنید و ماشینی را که باتری اش مشکل دارد روشن نمائید:

سیمی که برای اتصال مورد استفاده قرار می گیرد JUMPER CABLES باید کاملا عاری از زنگ زدگی وخوردگی باشد. هیچگاه نباید از کابل های لخت (حتی اگر روی آن نوار چسب پیچانده باشید) برای اتصال به باتری استفاده شود.

  • در پایان باید کابل منفی بدنه را به ماشینی که باتری اش خوابیده است وصل نمائید.
  • همیشه دستورالعمل کار با باتری را از سازنده آن بگیرید.
  • 50% اغلب باتری ها  از سرب درست شده است که باید به هنگام دور انداختن باتری این سرب به شکل درستی باریافت شود.
  • هنگامی که  آب رادیاتور یخ بسته است یا الکترولیت باتری یخ زده است باتری به باتری انجام ندهید.
  • باتری های بعد از اینکه عمرشان تمام شد مجددا به کارخانه بازگردانده می شوند تا مواد انها بازیافت شود. حتی اسید باتری بازیافت  و خنثی می شود و از سولفات سدیم آن برای پودرهای لباسشویی و شوینده ها و صنایع شیشه و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نبایداین باتری ها را به حال خود در محیط رها کنید .
  • اگر نمی دانید که چگونه باید قطب های باتری را به هم وصل کنید حتما از یک نفر که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید.
  • اگر سوختگی شیمیایی رخ داد و باعث صدمه دیدن چشم ها وصورت  و پوست شد لازم است به مدت 15 دقیقه با یک مایع خنثی مانند آب یا محلول نمکی ، محل مورد نظر شسته شود.
  • در صورت تحریک چشم ها و آسیب آنها  مراقبت ها و  فوریت های پزشکی باید بسرعت انجام گیرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش