4.1
(174)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی خودروی سمند SE و مزایا و معایب آن می پردازیم. سمند شامل تیپ های متنوعی است، بعد از توقف تولید سمند معمولی  اولین تبپ سمند،  با نام سمند اس ای  که پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است تولید شد.

سمند اس ای خودرویی است که که پس از تولید سمند LX، به عنوان جایگزین سمند معمولی و در جایگاه خودروی خانوداگی اقتصادی ساخته شد. سمند SE پایه ای ترین و ارزان ترین تیپ سمند به حساب می آید.

samand SE 1 نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

بررسی و معرفی سمند SE

سمند نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
عکس سمند se سفید

سمند SE همان سمند معمولی است که ابتدا با نام «سمند بهینه» معروف شد. این خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل، مدت زیادی از توقف تولید آن نگذشته بود که جای خالی آن احساس شد و شرکت سازنده اش تصمیم گرفت تولید آن را از سر بگیرد.

شرکت تولیدکننده سمند با وجود تولید و عرضه مدل های بالاتر با سیستم موتور جدید، متوجه علاقه و تقاضای مردم نسبت به همان سمند معمولی شد. بر این اساس مجددا تصمیم به تولید سمند معمولی گرفت؛ همچنین سازنده این خودرو تصمیم گرفت مدل معمولی را بهینه کند و بعد به بازار بفرستد. سمند معمولی بعد از اعمال تغییرات با نام سمند SE رونمایی شد. با این مدل بیشتر آشنا شوید.

تفاوت سمند SE با سمند LX

Samand Electronics Diagrams نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
تفاوت سمند SE با سمند LX

SE از موتور 1.8 لیتری XU7 بهره می برد و موتور EF7 بر روی این خودرو عرضه نمی شود. از موارد کاسته شده در سمند SE نسبت به سمند LX میتوان به دستی بودن شیشه های عقب، تنظیم دستی آینه ها، تنظیم دستی پشتی صندلی های جلو و رینگ فولادی با قالپاق اشاره کرد.

از لحاظ ظاهری هم سمند SE با سمند LX تفاوت عمده در ظاهر چراغ های عقب است و در نمای جلو تفاوت چندانی ندارد.

انواع مدل های سمند

slkسمند نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
کدام مدل سمند بهتر است

سمند معمولی (X7) اولین بار در سال ۱۳۸۱ و به عنوان خودرو ملی در سبد محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفت.

این خودرو به لطف مهندسین شرکت ایران خودرو تاکنون به پیشرانه‌های متفاوتی مجهز شده و در تیپ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سمند EF7، سمند SE، سمند سورن، سمند سورن توربو و.. . اشاره کرد.

مطمئنا همان‌طور که می‌دانید تمامی مدل‌های نام برده شده از خاندان سمند، بر روی پلتفرم مشترکی شکل گرفته‌اند که در واقع همان پلتفرم کهن‌سال پژو ۴۰۵ است.

فیلم بررسی انواع سمند

ویدئوی زیر از کانال پدال توضیحات کاملی درباره خودروی سمند lx و مزایا و معایب آن داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی کامل مشخصات فنی سمند SE

%name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولیسمند اس ای صرفا با موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۴۰۵ موسوم به Xu7 به دست مشتریان رسید.

سمند اس ای (سمند SE) که در سال های قبل تحت عنوان سمند معمولی در نزد مردم شناخته می شد که دارای موتور 1.8 لیتری موتوری از نوع XU7JPL3  است با حداکثر قدرت 100 اسب بخار و 8 سوپاپ و ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای که موتور XU7 در اولین سال بر روی خودرو پژو 405 تولید و روانه بازار گردید.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع جعبه فیوز سمند

مشخصات فنی موتور سمند اس ای XU7

این پیشرانه که در محصولاتی همچون: پژو پارس، سمند ال ایکس و پژو ۴۰۵ پیش از این انجام وظیفه کرده، قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور ۸ سوپاپ قوای خود را از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی (BE3) به سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

میانگین مصرف سوخت سمند اس ای به صورت ترکیبی برابر با ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. وزن خودرو بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر معادل ۱۲۲۰ کیلوگرم خواهد بود و این در حالی است که مخزن سوخت سمند اس ای حدود ۶۶ لیتر بنزین درون خود جای می‌دهد. شتاب صفر تا صد سمند SE برابر با ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن از ۱۸۵ کیلومتر در ساعت فراتر نخواهد رفت.

مشخصات فنی 1 نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
جدول مشخصات فنی سمند اس ای

باتری سمند در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

.

معرفی امکانات و آپشن های سمند SE

%name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
بررسی تخصصی سمند SE

سمند SE عنوان نسخه بهینه‌سازی شده و البته ارزان‌قیمت‌تر از سمند LX به امکانات زیر مجهز شده است:

ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمزEBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه با تنظیمات دستی و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ مه شکن عقب، شیشه بالابر برقی درهای جلو، تزیینات داخلی طرح چوب با داشبورد کرم، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، رینگ‌های فولادی ۱۵ اینچی، تنظیم اهرمی پشتی صندلی‌ها و ارتفاع صندلی راننده، کارت طلایی دو ستاره.

جدول تجهیزات و امکانات سمند اس ای

سیستم تهویه مطبوعدستی/ دريچه تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیاپخش MP3 بلندگوهاي جلو و عقب
سیستم صندلی های جلوروکش پارچه‌ای / تنظيم اهرمي پشتي صندلي جلو، تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده، پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه
سیستم صندلی های عقبروکش پارچه‌ای / پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي
سیستم روشنایی جلوهالوژن
سیستم روشنایی عقبمه شکن عقب
سیستم آینه هاتنظيم آينه هاي جانبي دستي
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب دستی

    دانلود دفترچه راهنمای سمند اس ای

    بررسی طراحی ظاهری سمند SE

    %name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

    تشخیص سمند اس ای نسبت به سایر مدل‌های سمند از نمای روبرو کار ساده‌ای نیست اما کافی است تا به قسمت عقب خودرو نگاه کنید تا خیلی زود متوجه چراغ‌های متفاوت و بزرگتر این خودرو بشوید.

    چراغ‌های پشت سمند اس ای نسبت به مدل ال ایکس پهن‌تر بوده و در انتها حالتی مورب دارند؛ چیزی شبیه به برخی مدل‌های قدیمی مرسدس بنز. متعاقبا طرح درب صندوق نیز اندکی دست خوش تغییر شده اما سایر بخش‌ها تفاوت چندانی با سایر مدل‌های سمند نخواهد داشت.

    guide to buying samand نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

    چراغ‌های مستطیل شکل در نمای روبرو جلو پنجره حاوی لوگوی سمند، رینگ‌های فولادی با قالپاق‌های پلاستیکی آلومینیوم رنگ نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری بدنه سمند SE به شمار می‌روند.

    پروفیل جانبی خودرو تغییر چندانی نداشته و زه مشکی ‌رنگ باریک روی درها به علاوه یک خط شانه‌ای حجمی در قسمت زیر فریم پنجره‌ها جزو شاخصه‌های اصلی پروفیل جانبی بدنه سمند اس ای به شمار می‌روند.

    طراحی ساده سپر و چراغ‌های عقب متفاوت نیز المان‌های اصلی بخش نمای عقب سمند اس ای تشکیل می‌دهند.

    در مجموع همان‌طور که انتظار می‌رود شرکت ایران خودرو تلاش زیادی برای تغییر نمای ظاهری سمند اس ای نسبت به مدل ال ایکس نداشته و صرفا به واسطه تغییر چراغ‌های عقب سعی در ارائه یک مدل جدید به مشتریان خود داشته است که البته با توجه به تنوع پایین خودروهای اقتصادی بازار ایران، مشتریان نیز طبق معمول از این محصول ایران خودرو استقبال کردند؛ به ویژه که قیمت آن نسبت به سایر مدل‌ها اندکی پایین‌تر در نظر گرفته شده بود.

    نمای داخلی سمند SE

    15950510939 نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

    شرکت ایران خودرو کابین سمند اس ای را نیز چندان دستخوش تحول نکرده است. با این حال برخی تحولات جزئی نظیر تغییر چینش دکمه‌های داشبورد و تغییر غربیلک فرمان جزو معدود به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در کابین و داشبورد سمند اس ای به شمار می‌روند.

    متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز همچون سایر سمندها چندان مرغوب نیست اما کابین جادار و استفاده از تریم طرح چوب موجب ارتقای آسایش و رضایت‌مندی سرنشینان نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خواهد شد. صندوق عقب این محصول نیز حدود ۵۰۰ لیتر فضا را ویژه جای دادن اسباب و وسایل در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از این حیث یکی از جادارترین‌ها در بین محصولات مشابه به شمار می‌رود.

    به طور کل کابین سمند SE همچون سایر مدل‌های سمند فضایی جادار و نسبتا راحت را برای سرنشینان و خانواده‌ها فراهم آورده از لحاظ طراحی نیز گرچه همان سبک و سیاق و قدیمی را به دوش می‌کشد اما در قیاس با محصولات هم‌رده همچون رنو ال ۹۰ و پراید و غیره، نمای زیباتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

    مزایا و معایب سمند اس ای

    %name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
    مزایا و معایب سمند se

    این محصول ایران خودرو دارای مزیت‌های همچون: کابین جادار، هندلینگ مناسب‌تر از برخی رقبا، عملکرد فنی قابل قبول، صندوق عقب جادار، وفور قطعات یدکی و هزینه نسبتا پایین‌تر تعمیرات و قیمت اقتصادی سود می‌برد. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان به طراحی قدیمی بدنه و کابین، مصرف سوخت نسبتا بالا و کیفیت مونتاژ نه چندان مطلوب اشاره کرد.

    معایب سمند se

    index نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

    • طراحی قدیمی و خسته کننده

    با نگاهی کوتاه به نمای ظاهری سمند SE به راحتی می‌توان دریافت که این خودرو از طراحی بیش از حد ساده و قدیمی برخوردار است که با استانداردهای روز طراحی خودرو فاصله بسیاری دارد. 

    • وزن زیاد سمند اس ای

    سمند SE نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود، از وزن بیشتری برخوردار است و این وزن زیاد علاوه بر کاهش چالاکی و افزایش نسبی مصرف سوخت این خودرو، باعث شده تا اغلب قطعات سیستم تعلیق سمند SE از استهلاک بالایی برخوردار باشند.

    • هزینه نگهداری و مصرف سوخت بالا

    %name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

    پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سی‌سی به کار رفته در سمند SE که با کد XU7JP/L3 شناخته می‌شود، از استهلاک و مصرف بسیار بالایی برخوردار است. این پیشرانه به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر ۹.۵ لیتر سوخت مصرف می‌نماید که برای یک سدان شهری عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

    این مشکل زمانی به اوج خود می‌رسد که قصد داشته باشید با خودرو ملی خود در ترافیک‌های شهری رانندگی کنید؛ مطمئنا در چنین مواقعی مصرف خودرو شما به عدد ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رسید.

    • کابین از مد افتاده و دلسرد کننده

    فضای داخلی سمند SE نیز همچون نمای ظاهری آن چندان جای تعریف ندارد و طراحی آن بسیار ساده‌ و قدیمی به نظر می‌رسد. متریال استفاده شده در فضای داخلی کابین نیز از کیفیت چندانی برخوردار نبوده و پس از گذشت مدت کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد و یا با ایجاد صداهای اضافه شما را از خریدتان پشیمان می‌کند.

    • نفوذ صدا به درون کابین

    بنا به گفته اکثر دارندگان خودروی سمند کابین این خودرو بسیار پر سر و صدا است. ریشه این مشکل را می‌توان در همان موضع اولیه، یعنی فقدان طراحی بهینه کابین این خودرو جستجو کرد. کابین سمند بسیار سنگین طراحی شده است و این اضافه‌وزن باعث به صدا درآمدن زودهنگام کابین خودرو شده است.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای سمند اس ای

        • کابین و صندوق جادار

        %name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
        داخل سمند se

        سمند و البته سمند SE یکی از خودرو‌های جادار داخلی است که برای خانواده‌های ایرانی مناسب به نظر می‌رسد و در بین مردم چنین رایج شده است که سمند خودرویی مناسب برای مسافرت است. دلیل این لقب نیز به همین جادار و مطمئن بودن آن باز می‌گردد که شاهد فضای زیادی درون کابین و البته صندوق عقب خودرو هستیم.

        • تعمیرات و خدمات پس از فروش خوب

        این خودرو از آن جایی که تقریبا محصول تولیدی ایران خودرو به حساب می‌آید از خدمات پس از فروش مناسب این شرکت نیز بهره می‌برد و به همین دلیل قیمت قطعات و پشتیبانی آن نیز مناسب و در حد قابل قبولی است.

        • رانندگی با کیفیت

        samand ef7 car battery نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی
        رانندگی با سمند lx

        اگر با این خودرو رانندگی کرده باشید، متوجه شده اید که هنگام عبور از دست اندازهای جاده، حس لرزش و بی ثباتی برای سرنشینان آن پیش نمی آید؛ لرزشی که هنگام نشستن در خودروهایی چون پراید احساس می شود. این خودرو به سبب ایمنی خوبی که در میان خودروهای تولید داخل دارد، برای استفاده درون شهری و برون شهری مناسب است.

          ایمنی بالای سمند SE

          ویدئوی زیر یک تست تصادف از این خودروی ملی مطمئن را نمایش میدهد آن را تماشا کنید:

          یکی از دلایل علاقه مردم به سمند معمولی حتی بعد از توقف تولید آن، ایمنی این خودرو است. به طور کلی، همه مدل های سمند، از بدنه مستحکم و طراحی خوب بهره برده اند. ورق های فلزی به کار رفته در بدنه سمند SE از مواد اولیه مناسب تهیه شده است. شاید تصادفات جاده ای شدید را از نزدیک دیده باشید. در چنین مواقعی سمندها بر خلاف پرایدها، مقاوم تر هستند و کمتر آسیب می بینند.

          سمند SE از تجهیزات ایمنی‌ نظیر دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و EBD و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر (Immobilizer)، قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل کودک درب ها بهره می‌برد که متناسب با استاندارد‌های روز ایران است.

          بدنه این محصول نیز در برابر تصادفات مقاومت خوبی دارد و همان طور که گفته شد یک محصول شهری و البته خوب به حساب می‌آید.

          وضعیت بازار خرید و فروش سمند اس ای

          %name نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

          سمند اس ای به عنوان یک نسخه ارزان‌سازی شده از سمند ال ایکس با استقبال نسبتا مناسب مشتریان کمتر برخوردار ایرانی مواجه گردید؛ چرا که قیمت پایین‌تر آن سبب شد تا قدرت خرید مشتریان بیشتری با این محصول همگام شود و فرصت بهره‌مندی از یک سدان جادار با ایمنی بالاتر از رقبایی نظیر پراید و تیبا برای ایشان فراهم آورد.

          اما با این حال سمند SE در قیاس با محصولاتی همچون سمند ال ایکس از فروش کمتری برخوردار بوده و معاملات آن در بازار با حرارت کمتری دنبال می‌شود. البته به طور کل می‌توان بیان داشت که فروش سمند اس ای دست دوم همچون سایر محصولات اقتصادی با رونق نسبتا مناسبی در حال انجام است و مالکان دغدغه چندانی برای پیدا کردن مشتری مناسب نخواهند داشت.

          سمند SE بخریم یا نه؟

          Samand LX 311 1 نقد و بررسی مزایا و معایب سمند SE اس ای معمولی

          گرچه تولید سمند SE در سال 1395 به طور کامل متوقف شد و این خودرو در حال حاضر فاقد نمونه صفر کیلومتر است، اما با توجه به قیمت بسیار مناسب، کابین جادار، توان فنی قابل قبول و بازار پر رونق خرید و فروش این خودرو، می‌توان ارزش خرید متوسطی را برای سمند SE در نظر گرفت.

          در صورتی که به خودروهای هاچبک علاقه‌مند باشید، در رنج قیمتی نمونه‌های کم کارکرد این خودرو می‌توان نمونه دست دوم پژو 206 تیپ 2 یا حتی نمونه صفر کیلومتر تیبا 2 را خریدارای نمود.

          نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

          بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

          عضو شوید
          آگاه شوید
          guest
          1 دیدگاه
          قدیمی ترین
          جدیدترین بیشترین رای
          فید بک نظرسنجی داخل متن
          مشاهده تمام نظرات
          حامد رحمانی
          حامد رحمانی
          1 سال پیش

          جایی شنیدم بسیاری از مالکان، سمند se را تا حدودی کم استهالاک تر از دیگر مدل‌های سمند می‌داند.

          مشاوره رایگان و ثبت سفارش