4.7
(175)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی خودروی سمند سورن و مزایا و معایب آن می پردازیم. سورن نخستین بار سال 1385 به عنوان فیس لیفت سمند رونمایی شد، ولی این خودرو از کابین و داشبورد دقیقاً مشابه سمند استفاده می‌کرد. ولی بعدها، شرکت یک طراحی داشبورد و همچنین تریم جدید به نام ELX برای سمند سورن معرفی کرد که طراحی آن بسیار بهتر شده بود.

سمند سورنی که ما در مورد آن در این مقاله بحث می‌کنیم، سورن ELX جدید است که سال 1392 با تغییراتی در داشبورد وارد بازار شد.

1 1 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو
نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

بررسی و معرفی سمند سورن

1 80 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

سمند سورن را می‌توان نسل دوم خودرو ملی شرکت «ایران خودرو» دانست که تولید آن از سال 1386 آغاز شد و با انجام تغییراتی تا به امروز ادامه یافته است. سمند سورن در حقیقت نسخه فیس‌لیفت سمند معمولی است که به امکانات رفاهی بیشتری مجهز شده و طراحی ظاهری آن نیز اندکی به‌روز شده است.

تولید نمونه جدید سمند سورن موسوم به «سورن ELX» از سال 1390 آغاز شد و به‌جای موتور قدیمی پژو (XU7)، از موتور ملی موسوم به EF7 درون سینه آن استفاده شد. در سال 1395 نیز سریع‌ترین عضو خانواده با نام «سورن ELX توربوشارژ» راهی خیابان‌های کشورمان شد و تولید آن نیز تا دو سال بعد ادامه داشت.

در حال حاضر تولید نمونه‌های ELX تنفس طبیعی همچنان ادامه دارد و حتی ایران خودرو  نمونه مجهزتر و جدیدتری از این سدان خانوادگی را با نام «سورن پلاس» به بازار کشور عرضه کرده است.

در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر سمند سورن ایران خودرو و مشخصات فنی آن بپردازیم؛ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

فیلم معرفی انواع تیپ های سورن

ویدئوی زیر از کانالامیر ریچ توضیحات کاملی درباره انواع خودروهای سورن و مزایا و معایب آن داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی کامل مشخصات فنی سمند سورن

AMAND SOREN ELX نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

در اوایل سورن با دو نوع پیشرانه XU7 و EF7 به بازار عرضه میشد که اولی همان موتور 8 سوپاپ 1. 8 لیتری قدیمی پژو 405 را در سینه داشت و دومی از ساختار جدیدتر 16 سوپاپ با حجم 1. 65 لیتر (که به موتور ملی شهرت یافته بود) استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر سورن ELX تنها با پیشرانه EF7 (نسخه تنفس طبیعی) به بازار عرضه می‌شود. این موتور قادر است در بهترین حالت 115 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 159 نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور 3500 الی 4500) را تولید و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی روانه چرخ‌های جلوئی کند.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع جعبه فیوز سمند

مشخصات فنی موتور سمند سورن EF7

پیشرانه EF7 که به نوعی پیشرانه ملی محسوب می‌شود، از توان تولید 115 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقيقه و 159 نيوتن متر گشتاور در4500 دور در دقيقه برخوردار است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه سورن ELX از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

 شتاب 0 تا 100 این خودرو برابر با 12 ثانیه اعلام شده است که کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد، زیرا خودروهایی همچون دنا یا سمند LX EF7 که همگی از مشخصات فنی یکسان و حتی وزن نسبتا برابری برخوردار هستند برای اینکه بتوانند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابند به حدود 14 ثانیه زمان نیاز دارند.

مصرف سوخت ترکیبی سورن ELX نیز 7. 4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که مصرف سوخت نسبتا منسبی برای یک سدان خانوادگی در این رنج قیمتی به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی 2 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو
جدول مشخصات فنی سورن ELX

باتری سمند سورن در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی مشخصات سمند سورن توربو

Sman Soren ELX Turbo Back min min نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو
بررسی سمند سورن توربو

در سال ۱۳۹۵ شرکت ایران خودرو، فیس‌لیفت دیگری از سمند سورن ELX را با تغییرات فنی و استفاده از موتور توربوشارژ روانه بازار کرد. این مدل به شکل قابل‌توجهی سریع‌تر شده بود.

حجم موتور این مدل ۱۶۵۰ سی‌سی است و از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه است. قدرت آن ۱۵۰ اسب‌بخار است و بیشینه سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است که سرعت قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود. شتاب صفر تا ۱۰۰ سورن توربو فقط ۱۰ ثانیه است که بهتر از مدل‌های قبلی آن است. آپشن‌های این مدل دقیقا مشابه سورن ELX است.

مشخصات سورن توربو نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو
جدول مشخصات فنی سورن توربو

مشخصات سمند سورن معمولی

Samand Soren 22 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو
مشخصات سورن معمولی

سمند سورن اولیه در سال ۱۳۸۵ رونمایی و یک‌سال بعد تولید انبوه آن آغاز شد. این مدل پیشرانه ۱٫۸ لیتری دارد و قدرت آن ۱۰۰ اسب بخار است. چهار سیلندری ۸ سوپاپه و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است و برای رسیدن به شتاب صفر تا صد به ۱۴٫۵ ثانیه زمان نیاز دارد. برخی از آپشن‌های آن عبارت‌اند از:

کیسه‌هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب.

معرفی امکانات و آپشن های سورن ELX

%name نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

همان طور که سمند سورن ای ال ایکس از نظر نمای ظاهری و طراحی داخلی خودرو بهتری از مدل‌های قبلی سمند شده، از لحاظ آپشن‌ها نیز پیشرفت کرده است.

از سال ۹۴ فرمان سورن به دکمه‌های کنترلی مجهز شده و سیستم پخش جدید دارای ساب ووفر و هندزفری و بلوتوث است. دو ایربگ از راننده و سرنشین جلو محافظت می‌کند و فرمان تلسکوپی در تصادفات جلوی آسیب بیشتر به راننده را می‌گیرد.

آینه بغل برقی تاشو از سال ۹۴ به فهرست تجهیزات سمند سورن ELX اضافه شده و دارای گرمکن و راهنما است. شیشه‌های عقب و جلو از نوع سولار و مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندو بوده و به صورت برقی باز و بسته می‌شوند. ارتفاع نور چراغ‌های جلو را می‌توان از داخل خودرو تنظیم کرد.

پشتی راننده را می‌توان به صورت برقی تنظیم کرد و همچنین امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین فراهم شده. علاوه بر این کانال تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد.

جدول تجهیزات رفاهی سورن ELX

سیستم تهویه مطبوعتنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیاسيستم صوتي جديد MP3 با طراحي يكپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبايل و خروجي SUB Woofer – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر -آنتن اكتيو
غربیلک فرماناز جنس پلاستیک- مجهز به كليدهاي كنترلي روی فرمان
سیستم صندلی های جلوتنظیم شش جهته صندلی راننده(پشتی برقی)- تنظیم چهار جهته صندلی جلو
سیستم صندلی های عقبصندلی ساده دارای رویه پارچه‌ای
سیستم روشنایی جلوچراغ مه شكن جلو- تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل اتاق
سیستم روشنایی عقبچراغ مه شكن عقب- داراي چراغ‌هاي عقب LED
سیستم آینه هاتنظيم آينه‏هاي جانبي برقي و مجهز به گرمكن – آينه‏هاي جانبي راهنمادار و تاشونده اتوماتيك
سیستم شیشه هاشيشه بالابر برقي درب‌هاي جلو و عقب – شيشه‏هاي بالابر برقي هوشمند (مجهز به آنتي‌ترپ و پاور ويندو) – شيشه‏هاي سولار(ضد اشعه مضرUV)
سایر موارددسترسي به صندوق از داخل اتاق- ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ – جمع كردن برقي آينه‏ هاي جانبي از داخل اتاق و روي سوييچ

    دانلود دفترچه راهنمای سمند سورن

    بررسی طراحی ظاهری سمند سورن

    2 1 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

    سورن نسخه فیس‌لیفت شده سمند LX محسوب می‌شود و با تغییر در سپرها، جلوپنجره، چراغها و جزئیات دیگر نظیر آینه‌های جانبی و مه‌شکن‌ها سعی کرده به ظاهر خودروهای مدرن‌تر نزدیک گردد.

    تلاش ایران‌خودرو برای ساخت محصولی لوکس‌تر و کمی اسپرت‌تر از سمند تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده اما در این مسیر بخشی از هارمونی خطوط نسخه‌های اولیه خدشه‌دار شده است و ناهماهنگی‌هایی در ظاهر سورن دیده می‌شوند. با این وجود می‌توان از طراحی متفاوت این محصول به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد.

    نمای داخلی سورن ELX

    20795 IMG 9386 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

    تا قبل از این که مدیران ایران خودرو تصمیم به عرضه سمند سورن ELX بگیرند، مدل اولیه این خودرو با همان طراحی داخلی و کابین سمند LX به فروش می‌رسید. البته مدل ای ال ایکس هم در دو سال اول با هم طرح به بازار می‌آمد که از سال ۹۲ تغییراتی در داشبرد و کابین ایجاد شد.

    طراحی داخلی سمند سورن ای ال ایکس در هماهنگی با نمای ظاهری ساده است. دو دریچه تهویه مطبوع در وسط داشبرد وجود دارد و به ترتیب سیستم پخش و دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع قرار دارد. البته قاب نیمه پایینی داشبرد و بخشی از رودری‌ها دارای رنگی متفاوت از بقیه قطعات است.

    مزایا و معایب سمند سورن

    110899d522184c5cad00b6ae9d36d390 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

    این محصول ایران خودرو دارای مزیت‌های همچون:دسترسی آسان به شبکه خدماتی و قطعات یدکی، فضای جادار کابین و صندوق، سواری قابل قبول بهره می‌برد. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان به کیفیت ساخت پایین، قدیمی بودن پلتفرم، ایمنی نامشخص اشاره کرد.

    معایب سمند سورن ELX

    داده‌های حاصل از بررسی ۶۲ خودروی سمند سورن ELX نشان می‌دهد این مدل معایب کمتری نسبت به سورن معمولی دارد. بیشترین ایرادات فنی این خودروها مربوط به صندلی‌ها و باتری بود و بعد از آن در برخی از خودروها که البته تعدادشان زیاد هم نبود، با مشکلاتی در ترمز دستی، داشبورد، آنتن، فندک، سنسور پارک، دربازکن موتور، استارت و سیستم تهویه مواجه شدیم.

    H نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

    • وزن زیاد سورن

    در حالت کلی خودرو سمند دارای وزنی بیشتر از دیگر خودروهای داخلی می‌با‌شد و مدل سورن نیز از این قاعده مستثنی نیست. اکثر افراد به دلیل همین سنگینی ترجیح می‌دهند تا به دنبال خرید آن نروند.

    • استفاده از متریال نامرغوب در کابین

    نه تنها خودرو سورن بلکه اغلب خودروهای داخلی دارای متریال های نامناسب و کیفیت کم هستند. این مورد موجب شده تا پس از مدتی قطعات داخل کابین ماشین، به صدا درآمده و ظاهر اولیه خود را از دست بدهند.

    گفتنی است که چنانچه قصد خرید این نوع خودرو را دارید، باید بدانید که این ایراد ذکر ملاک انتخاب و یا رد کردن خودرو سورن به حساب نمی‌آید، چراکه اغلب خودروها حتی خودروهای خارجی نیز که در این رده قیمت قرار دارند؛ ممکن است دارای این عیب باشند.

    • قطعات گران و کمیاب

    گرانی قطعات از معایبی است که با توجه به تولید داخل بودن این خودرو می‌تواند برای صاحب خودرو آزاردهنده باشد. در کل نگهداری سورن، هزینه زیادی دارد و برخی از قطعات آن نیز به سختی یافت می‌شوند. البته این موضوع تنها در قطعات محدودی به چشم می‌خورد و حتی گاها پیدا کردن یکی از آن‌ها حدود یک ماه نیز طول می‌کشد اما سایر قطعات این خودرو در هر جایی وجود دارند.

    • بازار نسبتا ضعیف

    از دیگر معایب سورن می‌توان به رونق کم بازار دست دوم اشاره نمود. این موضوع سبب شده تا کمپانی ایران خودرو تمایل چندانی به تیراژ بالای سورن پیدا نکند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

         معایب سمند سورن توربو

        Sman Soren ELX Turbo front2 min نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

        تعداد جامعه آماری سورن توربو بسیار محدود بود و به ۱۳ دستگاه ختم شد. پس از طبقه‌بندی داده‌ها مشخص شد این مدل هم از نظر ایرادات فنی مشکل باتری دارد و با توجه به تعداد کم خودروهای بررسی‌شده، این تعداد میزان قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. به جز این مورد، سایر ایرادات ناچیز بودند و به فندک، بدنه، سیستم تهویه مربوط می‌شدند. برخی از آنها هم با عملکرد برقی صندلی‌هایشان مشکل داشتند.

        مزایای سورن ای ال ایکس

        %name نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

        • طراحی زیبا در داخل سورن ELX

        شرکت یک طراحی داشبورد و همچنین تریم جدید به نام ELX برای سمند سورن معرفی کرد که طراحی آن بسیار بهتر شده بود. سمند سورنی که ما در مورد آن در این مقاله بحث می‌کنیم، سورن ELX جدید است که سال ۱۳۹۲ با تغییراتی در داشبورد وارد بازار شد.

        به طور کلی، در میان خودروهای ایرانی هم قیمت با سورن، طراحی کابین و داشبورد آن بسیار زیبا است و کم‌تر کسی می‌تواند از آن ایرادی بگیرد. فرمان جدید مجهز به دکمه‌های کنترلی و طراحی زیبا و تمیز کنسول مرکزی را می‌توان از مهم‌ترین موارد کابین خودرو مطرح کرد. هر چند، عدم وجود یک صفحه نمایش لمسی روی کنسول مرکزی بسیار به چشم می زند.

        %name نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

        • تعمیرات و خدمات پس از فروش گسترده

        این مورد همیشه یکی از مزایای اصلی خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو است. شرکتی که شاید بتوان گفت در تمامی شهرهای اصلی ایران حداقل یک نمایندگی را دارد و از این نظر، می‌توانید کاملاً خیال راحتی داشته باشید.

        البته بحث ما در این قسمت فقط به وجود شبکه نمایندگی خوب مربوط است و احتمال این که در برخی نمایندگی‌ها خدمات خوبی به مشتریان ارائه نشوند وجود دارد. همچنین قطعات موتوری، جلوبندی و بدنه این خودرو تقریباً در همه جای ایران موجود بوده از این نظر هم نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشید.

        • موتور خوب و مطمئن

        سمند سورن به موتور EF7 مجهز است. اگر چه این موتور خیلی هم بدون عیب و ایراد نیست، ولی به طور کلی پیشرانه خوبی بوده و می‌توان گفت به نوعی امتحان خود را پس داده است.  از نظر قدرت و شتاب هم این موتور در مقایسه با رقبا بسیار خوب بوده و به طور کلی، سمند سورن ELX در این موارد هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

          ایمنی بالای سورن ELX

          ویدئوی زیر یک تست تصادف از این خودروی ملی مطمئن را نمایش میدهد آن را تماشا کنید:

          سمند سورن علاوه بر تجهیزات ایمنی خوب، ترمزهای بسیار خوبی هم دارد. از برخی سیستم‌های ایمنی و تجهیزات امنیتی این خودرو می‌توانیم به مواردی مانند کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و چند مورد دیگر اشاره کنیم.

          سمند سورن ELX بخریم یا نه؟

          fa8a96d6e2b74514a3e00ec90ebdfec4 نقد و بررسی سمند سورن ELX معمولی و توربو

          سمند سورن ELX از همه نظر بهترین عضو خانواده سمند است. این خودرو طراحی زیباتر، موتور قوی‌تر، آپشن‌های بیشتر و ایمنی بالاتری در مقایسه با دیگر سمندها دارد و فضای مناسبی را برای یک خانواده ۵ نفره فراهم می‌کند.

          به طور کلی در بازار ایران خریداران برای انتخاب سدان‌های ارزان قیمت و خانوادگی گزینه‌های چندانی پیش روی ندارند و باید به چند گزینه اکتفا کنند. با توجه به نکات مثبت و منفی گفته شده در مورد سورن ELX، می‌توان ارزش خرید بالایی را برای این خودرو در نظر بگیریم.

          هرچند که سورن ELX نیز معایب خاص خود را دارد، اما کفه ترازو به نفع مزایای آن سنگینی می‌کند. در همین رده قیمتی، پژو 206 تیپ 5 به عنوان یک هاچبک قابل اطمینان و جذاب دیگر انتخاب پیش روی شما است.

           

          نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

          بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

          عضو شوید
          آگاه شوید
          guest
          1 دیدگاه
          قدیمی ترین
          جدیدترین بیشترین رای
          فید بک نظرسنجی داخل متن
          مشاهده تمام نظرات
          علی
          علی
          1 سال پیش

          ایمنی تمام خودروهای تولید داخل فاجعه س…
          استانداردها هم فدای لابی گری ها شده…

          مشاوره رایگان و ثبت سفارش