4.6
(439)

افت قیمت خودرو تصادفی یا کارکرده موضوع مهمی است که در تصادفات انواع وسایل نقلیه، به شدت مورد توجه است. اساسا با هر تصادف از قیمت اصلی و اولیه ماشین کاسته می شود.

کاهش قیمت در اثر تصادف سوای کاهش قیمتی است که هر خودرو با هر سال پیر شدن تجربه می کند. اگر تصادف شدید باشد، افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی نیز به تبعیت از آن شدید خواهد بود تا جایی که خودرو از ارزش می افتد و اصلا صرفه اقتصادی برای تعمیر ندارد و به عبارتی اوراق می شود.

اگر شما هم قصد خرید یا فروش خودرو تصادفی یا کار کرده دارید و در قیمت‌گذاری آن به مشکل برخورده‌اید در این مقاله از کیان باتری همراه ما باشید.

  پارامتر های افت قیمت خودرو

فروش خودرو 300x158 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
نحوه قیمت گذاری خودروهای کارکرده یا تصادفی

خرید و فروش خودروی دست‌دوم در بازار آزاد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. تعیین قیمت خودرو دست‌دوم یا اصطلاحا محاسبه افت قیمت‌ خودرو در بازار دست‌دوم، به پارامترهای متعددی بستگی دارد که در ادامه مقاله برخی از آن‌ها را برای شما مخاطبین عزیز نام برده‌ایم؛

چندین دلیل برای افت خودرو وجود دارد. شاید در ابتدا، تصادف نخستین گزینه‌ای باشد که به ذهن همه درباره عاملی برای افت قیمت خودرو خطور می‌کند، اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و عوامل مختلفی در زمینه کاهش قیمت هر خودرو دخیل هستند.

برای مشاهده قیمت باطری ماشین کلیک کنید

فرمول محاسبه افت قیمت خودرو

  • مدل خودرو
  • سال و تنوع مدل موجود در بازار
  • رنگ خودرو
  • میزان کیلومتر کارکرد خودرو
  • میزان باقیمانده بیمه و درصد تخفیف بیمه خودرو
  • قسمت‌های رنگ‌شده یا تعویض‌شده خودرو
  • قسمت‌های تصادفی فاقد رنگ

این پارامترها که فرمول محاسبه افت قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند، عبارتند از:

  • مدل یا سال ساخت خودرو

سال ساخت در خودروها یکی از نخستین عوامل تاثیرگذار بر قیمت است. تجربه نشان می‌دهد شیب افت قیمت خودرو در 5 سال اول آن بیشتر است. بدیهی است که هر چقدر عمر خودرویی بیشتر شود، میزان افت قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

بنا به زمانی که از خرید اولیه خودرو می‌گذرد، کاهش قیمت آن هم متغیر است. برای مثال اگر فقط یک سال از خرید خودرو گذشته باشد، درصد افت قیمت به ۱۲ درصد خواهد رسید. این نرخ برای فروش خودرویی که دو، سه و چهار سال از عمر خریدش می‌گذرد، به‌ترتیب ۱۸، ۲۱ و ۲۷ درصد خواهد بود. بعد از سال پنجم و ششم معمولا افت قیمت به خاطر مدل خودرو دیگر چندان مطرح نیست.

  •  آپشن های خودرو

آپشن‌هایی که بر روی سیستم خودرو به‌صورت پیش‌فرض و در کارخانه نصب‌ شده‌اند باید سالم باشند؛ همچنین آپشن‌های اضافی که توسط مالک خودرو بر روی آن اضافه‌شده می‌تواند از افت قیمت خودرو کاسته و قیمت بالاتری را برای خودرو ایجاد کند.

  • میزان کارکرد و کیلومتر اتومبیل

پیمایش و به‌عبارتی کیلومتر کارکرد نیز از دید مشتریان ایرانی حائز اهمیت است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد رانندگان ایرانی هر سال چیزی بین 15 تا 20 هزار کیلومتر پیمایش دارند؛ یعنی اگر خودرویی بیش از این میزان کار کرده باشد باید نسبت به استهلاک بیش از حد آن توجه کرد.

  • وضعیت بیمه خودرو

بیمه هم از آن بازیگران بسیار مهم در بازار خرید خودروی دست‌دوم است. خودرویی که بیمه‌نامه معتبر ندارد، در قیمت‌گذاری برای فروش دچار افت قیمت می‌شود. افت قیمت خودرو از نقطه‌نظر بیمه به این صورت است که اگر اتومبیلی فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد، به اندازه بیمه جدید آن از قیمت فروشش کاسته می‌شود.

اگر خودرویی دارای مهلت بیمه ۱۲ ماهه یا عددی حوالی آن باشد، ارزش آن بالا می‌رود و افزایش قیمت خواهد داشت.

  • اوضاع فنی خودرو

برآورد اوضاع فنی خودرو هم می‌تواند روی قیمتش تاثیر داشته باشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد خودرویی بخرد که معاشرت او را با تعمیرکاران خودرو افزایش می‌دهد. البته معاشرت با دوستان و قشر تعمیرکار بسیار هم خوشایند است، اما دلیل مراجعه برای تعمیرات اصلا دل‌چسب نیست.
پس در وقت خرید خودرو، مسائلی مانند روغن‌سوزی، خراب‌بودن سیستم تعلیق یا هر بخش دیگری می‌تواند در افت قیمت خودرو نقش داشته باشند. قرار نیست بعد از خرید خودرو مدام در تعمیرگاه، اوقات‌تان را سپری کنید.
  • شدت تصادفات رانندگی

تصادفات 300x168 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
قیمت خودرو تصادفی

به‌طورمعمول تصادف سنگین باعث افت شدید قیمت خودرو می‌شود؛ برای مثال اگر در تصادف‌ بخش زیادی از خودرو رنگ‌ شده یا شاسی خودرو دچار ضرب‌دیدگی شود، افت قیمت بسیاری را برای خودرو ایجاد می‌کند. چپ شدن خودرو یا تصادفاتی که باعث تعویض قسمت‌هایی مانند گلگیرها یا سقف و… می‌شوند را می‌توان جزو تصادفات سنگین به‌حساب آورد.

  • رنگ‌شدگی قطعات خودرو

درصورتی‌که قطعات مختلف خودرو دارای رنگ‌شدگی باشند از قیمت خودرو کسر خواهد شد. بعضی از قطعات در خودرو اهمیت بیشتری دارند و رنگ‌شدگی آنان بیشتر از قطعات دیگر موجب افت قیمت خودرو می‌شود. کاپوت، سقف و ستون‌ها، سینی‌های جلو و عقب خودرو و درب صندوق‌عقب جز قسمت‌هایی هستند که در صورت رنگ‌شدگی بیشترین میزان افت قیمت را به‌همراه دارند.

رنگ‌شدگی برخی از قطعات در خودرو نیز تأثیر چندانی در افت قیمت خودرو نخواهد داشت. برای مثال سپر، دستگیره‌های درب خودرو، آینه‌ها و به‌طورکلی قسمت‌هایی که بر روی خودرو نصب شده و جز قطعات اصلی خودرو محسوب نمی‌شوند، از این قضیه مستثنی هستند.

  • گلگیر رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۲ تا ۳ درصد است.
  • کاپوت رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۴ تا ۵ درصد است.
  • صندوق رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۳/۵ تا ۴/۵ درصد است.
  • در رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۳ تا ۴ درصد است.

بیشتر بدانید: روش های تشخیص رنگ شدگی ماشین

  • شرایط داخلی خودرو

شرایط داخلی خودرو اعم از تمیزی کابین، سلامت قطعات داخلی ماشین و میزان سروصدایی که داخل کابین شنیده می‌شود، از عواملی هستند که بر افت قیمت خودرو تأثیرگذار هستند.

وجود ایراد و خرابی در ادوات داخلی خودرو مانند کف‌پوش‌ها، روکش‌های صندلی سیستم مولتی‌مدیا و… می‌تواند بر قیمت نهایی اتومبیل تأثیر بسزایی داشته باشد و از عواملی است که بسیاری از خریداران خودروهای دست‌دوم بر سلامت آن تاکید کرده و به آن توجه می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بوی کابین نیز از عواملی است که می‌تواند برای خریدار خودرو دست‌دوم اهمیت داشته باشد.

چرا یک ماشین بعد از تصادف مستهلک می‌شود ؟

تصادفات خودرو 300x168 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
عوامل افت قیمت ماشین در تصادف

دلیل قانع‌کننده‌ای برای افت قیمت اتومبیل وجود دارد و آن این است که ماشین شما نسبت به قبل بدتر به نظر می‌رسد. خودرو شما اگر هم کوچک‌ترین خرابی را تجربه کرده باشد، باز هم ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد.

مطمئناً می‌توانید خسارت را از طریق بیمه خود دریافت کنید. اما حتی اگر خودرو به طور کامل تعمیر شده باشد و هرگونه شواهد ظاهری مبنی‌بر تصادف نیز ازبین رفته باشد، افت قیمت خودرو پس از تصادف همچنان پابرجا است.

به این دلیل که سابقه تصادف در گزارش تاریخ خودرو ثبت شده‌است. هنگامی‌که شما سعی می‌کنید ماشین خود را بفروشید، خریدار می‌تواند گزارش تصادف را از سامانه مربوطه استخراج کند.

گاهی اوقات ممکن است صاحب خودرو با فردی که تصادف کرده است به این نتیجه برسد که بدون پرداخت حق بیمه و ثبت در سامانه مربوطه، به صورت نقدی مبلغ را پرداخت کند، پس در این مواقع هیچ راه دقیقی برای شناسایی میزان خرابی خودرو وجود ندارد. یا شما باید پیش مکانیک مجرب و مورد اطمینان خود بروید، و یا این‌که حرف فروشنده را بپذیرید!

به هر روی، اگر دو خودرو با شرایط مشابه (تاریخ ساخت، میزان مسافت پیموده شده و شرایط دیگر) به‌عنوان گزینه‌های فروش موجود باشند، اما اگر یکی از آن‌ها تصادفی بود، مالک آن خودرو مجبور است قیمت ماشینش را پایین بیاورید تا بتواند به فروش آن فکر کند.

 درصد افت قیمت خودرو در هر سال در حین تصادف چقدر است؟

محاسبه افت قیمت خودرو 300x169 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
فرمول محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف

نرخ خرابی اتومبیل براساس مدل عامل مهمی است، برندهای داخلی نسبت به مارک‌های وارداتی و لوکس، تنها چند درصد افت قیمت پیدا می‌کنند.

در طی سه سال اول، یک وسیله نقلیه نسبت به خودروی جدید تقریباً 40 تا 50 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. پس آنچه می‌تواند همچنان ارزش خودروی قدیمی را برحسب گذر سال‌ها و مسافت پیموده شده حفظ کند، این است که خودروی مورد نظر تصادفی نباشد!

تقریباً در طی پنج سال آینده، استهلاک خودرو شیب کمتری به خود می‌گیرد و در حدود 10 تا 15 درصد دیگر نیز کاهش می‌یابد.

در شرایط اقتصادی معمول (نه شرایط بغرنج اقتصادی در ایران که هر روز قیمت‌ها دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند) می‌توان انتظار داشت که یک اتومبیل پس از پنج سال حدود 35 تا 50 درصد افت قیمت داشته باشد.

اگر قصد خرید خودرو داری ولی وقت کافی برای پیدا کردن خودرو مناسب اونم با گارانتی رو نداری کافیه اینجا کلیک کنید و فرم ثبت خرید سفارشی رو پر کنید

مقادیر بالا بدون احتساب میزان خسارت است. برای تعیین میزان افت قیمت باید بدانید که خرابی در کدام قسمت خودرو رخ داده است، شدت ضربه چقدر بوده و خودرو به شکلی خسارت دیده است. نخست باید چک لیستی از چنین پرسش‌هایی را آماده کنید و تا رسیدن به جواب منطقی تحقیقات خود را ادامه دهید.

آسیب هر قسمت چقدر از قیمت خودرو کم می‌کند؟

محاسبه افت قیمت تثادفی 300x203 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
هر قسمت از خودرو در تصادفات چند درصد افت قیمت دارد؟

فرمول ثابت و مشخصی برای برآورد کاهش قیمت نمی‌توان پیدا کرد اما بسته به این که چه قسمتی آسیب دیده باشد، می‌توان تخمینی از افت قیمت ارائه داد:

  • آسیب قطعاتی که با پیچ و مهره متصل هستند (قطعات جداشدنی)، مثل گلگیرهای جلو و درها حدود چهار درصد در افت قیمت خودرو تأثیر می‌گذارند.
  • اگر تصادف از ناحیه عقب خودرو صورت بگیرد، افت قیمت خودرو بیشتر می‌شود؛ به دلیل اینکه قطعاتی مثل گلگیرهای عقب، جداشدنی نیستند؛ این موضوع حدود 5 درصد در افت قیمت خودرو تأثیر دارد.
  • قطعاتی مانند شاسی و سینی بغل شاسی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند نیز هرکدام حدود 5 درصد در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارند.
  • در صورتی که خودرو از سقف دچار آسیب شود این موضوع موجب می‌شود حدود 10 درصد قیمت خودرو با افت مواجه شود.
  • ستون‌های بغل سقف (کلاف‌ها) نیز در صورت آسیب‌دیدن نیز حدود 5 درصد در کاهش قیمت خودرو اثر می‌گذارد.
  • خودرو تصادفی که به‌صورت کامل رنگ شود چون میزان خسارتش زیاد بوده است، بنابراین حدود 60 درصد افت قیمت نسبت به نمونه سالم و فابریک هم‌ردیف خود خواهد داشت.

بیشتر بدانید: ستاره های ایمنی خودرو در انواع تست تصادف

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات

افت قیمت خودرو 300x193 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی

باید بگوییم: «خودروهایی که بعد از تصادف تعمیر کمتری به خود دیده‌اند، افت قیمت کمتری دارند و اتومبیل‌هایی که تعمیرات گسترده‌تری داشته‌اند و هنوز هم به طور کامل تعمیر نشده‌اند، افت قیمت بالاتری دارند. » به هر جهت، ما میزان افت قیمت خودرو را می‌توانیم برحسب میزان تصادف به شکل زیر دسته‌بندی کنیم(این دسته‌بندی فرضی است):

  1. دسته یک : اگر در یک تصادف اتومبیل شما در دسته یک قرار گرفت، این بدان معنی است که ماشن شما به شدت آسیب دیده است. اتومبیل‌های دسته یک فراتر از تعمیر در نظر گرفته شده‌اند و ممکن است به آن‌ها «قراضه یا اوراقی» نیز گفته شود. این خودروها به طور کامل از بازار خارج هستند و قابل استفاده نیستند.
  2. دسته دو : خودروهای رده دو نیز فراتر از تعمیر هستند، به این معنا که ممکن است با تعمیرات تخصصی، ساختار مکانیکی ماشین(برای مثال موتور) همچنان قابل استفاده باشد، اما کابین و بدنه خودرو به هیچ عنوان مناسب نیستند. پیاده کردن یک بدنه و کابین سالم از ماشینی دیگر بر روی موتور این خودرو می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.
  3. دسته سوم : اتومبیل‌های دسته سوم ممکن است «اتومبیل‌های عملکردی» نامیده شوند، زیرا در تصادفی متوسط(شدت تصادف نه زیاد بوده و نه کم) بدنه خودرو آسیب دیده است و هیچ‌گونه صدمه‌ای به قسمت‌های حساس خودرو وارد نشده است. با این حال، برخلاف اتومبیل‌های گروه یک و دو، یک ماشین رده سوم با لحاظ کردن افت قیمت، می‌تواند تعمیر شده و فروخته شود.
  4. دسته چهارم : این دسته از خودرها در طی تصادفات با شدت کم، آسیب‌های جزئی دیده‎اند و کابین و قسمت‌های مکانیکی خودرو کاملاً سالم هستند. این رده از خودروها نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارند و اغلب افت قیمت کمی را تجربه می‌کنند. این خودروها نیز تصادفی نام دارند، هرچند که میزان خسارت کم باشد.

قیمت گذاری خودروهای تصادفی

خودرو تصادفی 2 300x209 محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
افت قیمت خودرو در تصادفات
  1. خودروهای دسته یک از بازار خارج هستند، اما خودروهای دسته دوم نیاز به تعمیرات تخصصی و پرهزینه دارند، و برای وارد شدن به بازار عاقلانه به نظر نمی‌رسند.
  2. خودروهای دسته سوم قابل استفاده هستند، ولی افت قیمت آن‌ها می‌تواند بین 40 تا 60 درصد نسبت‌به همان مدل خودرو که بدون تصادف است قابل ارزش‌گذاری شود.
  3. برای خودروهای رده چهارم، فروش ساده‌تر است، افت قیمت این ماشین‌ها در حدود 15 تا 35 درصد است.

بیشتر بدانید: روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن

دریافت خسارت افت قیمت ماشین در تصادفات

%name محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده
افت قیمت خودرو خارجی در تصادف

کلیه ی هزینه‌های تعمیر در اثر هر نوع سانحه رانندگی از قبیل تصادف و یا تصادم و واژگونی و آتش سوزی و سایر سوانحی که در بیمه نامه آورده شده بر اساس نظر کارشناس، میزان خسارت محاسبه و توسط شرکت بیمه پرداخت می­ گردد.

اما خسارت ناشی از افت قیمت در تعهدات شرکت های بیمه نیست و هیچ شرکت بیمه ای این مورد را تحت پوشش قرار نمی دهد و باید از طرف شخص مقصر پرداخت شود.

برای دریافت خسارت در بیمه بدنه باید به سقف تعهدات بیمه نامه توجه داشته باشیم که چه مبلغی را می توانند از بیمه دریافت نمایند.

چگونه از افت قیمت خودرو جلوگیری کنیم؟

بدون شک تنها راه جلوگیری از افت قیمت خودرو در تصادفات رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد؛ رعایت نکردن کوچک ترین و ساده ترین نکات راهنمایی و رانندگی می تواند تاثیر زیادی را در جلوگیری از تصادفات داشته باشد.

اما افت قیمت خودرو به ازای هر سال قابل جلوگیری نیست و در گذر زمان به وجود می آید که مسئله ای طبیعی می باشد و برای هر خودرویی به وجود خواهد آمد. اما میزان افت قیمت خودرو به ازای هر سال برای هر خودرو متفاوت خواهد بود.

برای مثال خودرو هایی که قیمت 800 میلیون تومانی دارند، ممکن است با گذشت هر سال بیشتر از 50 میلیون تومان افت قیمت داشته باشند؛ در حالی که خودرو های 50 تا 100 میلیون تومانی در هر سال 5 تا 10 میلیون تومان افت قیمت داشته باشند که اگر تناسب هم رعایت شود، متوجه خواهید شد که عادلانه است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علیرضا پهلوانی
علیرضا پهلوانی
2 سال پیش

خود روی ام جی ۳۵۰ ازجلو و عقب ضربه خورده است نحوه محاسبه قیمت چگونه است؟

سجاد محمدی
سجاد محمدی
1 سال پیش

سلام. هزینه افت قیمت خودرو آسیب دیده به دستور قانون توسط بیمه ثالث خودرو مقصر پرداخت میشه. من در تصادفی مقصر شناخته شدم و افت قیمت خودرو مقابل از بیمه ثالث من پرداخت شد: عطف به ماده 19 قانون بیمه کشور مصوب 07/02/1316 مسئولیت بیمه‌گر برابر با تفاوت قیمت حاصله در مال بیمه شده در لحظه‌ای قبل از خسارت و بلافاصله پس از خسارت تعیین شده است و لذا پر واضح است که هم خسارت تعمیر و هم خسارت افت قیمت در چارچوب این ماده قرار می‌گیرد. با این قانون، من تونستم در دادگاه بیمه رو محکوم کنم و بیمه… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش