4.7
(721)

تعویض پلاک خودرو یکی از دغدغه های مهم و رایج در بین فروشندگان و خریداران خودرو است که با مراجعه به مراکز تعویض پلاک صورت می گیرد. برای انجام این پروسه نیز مانند تمامی کارهای اداری نیاز به مراحل و مدارک خاصی است که ما در این مقاله از کیان باتری صفر تا صد آن ها را برای شما  بیان کرده ایم، با ما همراه باشید.

در این مقاله تمامی‌ مراحل تعویض پلاک، مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو، نحوه استعلام پلاک خودرو، هزینه تعویض پلاک خودرو، مراکز تعویض پلاک و نحوه پیگیری پلاک خودرو صفر شرح داده خواهد شد.

چه زمانی تعویض پلاک خودرو نیاز است؟

تعویض پلاک 1 300x151 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
هدف تعویض پلاک خودرو چیست؟

همانطور که اشاره شد، تعویض پلاک در زمان تغییر مالکیت خودرو و معمولا به عنوان آخرین مرحله معامله فروش خودروی کارکرده در نظر گرفته میشود.

تعویض پلاک خودرو در کشور ایران به معنای فک پلاک پیشین و نصب کردن پلاک جدید برای وسایل نقلیه و از مهم ترین کارها به هنگام انجام معامله است. هم چنین لازم است بدانید که این کار در مراکز خصوصی و شبه دولتی متعلق به شرکت راهگشا وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، انجام می گیرد.

تعویض پلاک ماشین به معمولا به دلایل زیر انجام می شود:

  1. ثبت سوابق جرایم رانندگان
  2. ایجاد درآمد برای مجموعه‌های وابسته به پلیس
  3. کاهش هزینه‌های ثبت معامله برای مردم
  4. دسترسی سریع پلیس به اطلاعات، نقل و انتقالات، هویت و نشانی مالکین وسایل نقلیه

بیشتر بدانید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

مدارک لازم برای تعویض پلاک ماشین

به طور کلی مدرکی برای احراز هویت هر دو طرف معامله، وضعیت حقوقی خودرو و محل سکونت طرفین لازم است.

مدارک تعویض پلاک 1 300x302 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
مدارک مورد نیاز تعویض پلاک خودرو

مدارک مورد نیاز فروشنده در تعویض پلاک

مدارکی که فروشنده هنگام تعویض پلاک باید ارائه دهد :

  1. اصل سند فروش کارخانه
  2. اصل کارت شناسایی خودرو
  3. اصل سند مالکیت خودرو صادره از ناجا
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  5. اصل بیمه نامه شخص ثالث
  6. برگه عدم خلافی.
  7. اصل فیش پرداخت بهای پلاک
  8. اصل کارت معاینه فنی خودرو (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی‌که بیش از یک سال از مدل آن‌ها سپری شده باشد)
  9. حضور شخص فروشنده خودرو یا نماینده قانونی

    حضور وکیل حقوقی به جای شخص فروشنده بلامانع است اما وکیل موظف است مدارک رسمی وکالت و شناسایی خود را ارائه کند.

    مدارک مورد نیاز خریدار هنگام تعویض پلاک

    • مدارک شناسایی خریدار خودرو (شناسنامه و کارت ملی)
    • حضور خریدار یا وکیل قانونی همراه با مدارک اثبات وکالت
    • مدارک احراز سکونت خریدار

    هر شهر شماره پلاک مختص خود را دارد و برای این منظور هر شخص دارنده ماشین باید مدارکی مبنی بر سکونت خود در یک شهر را ارائه دهد. اکیدا توصیه میکنیم که مدارک محل سکونت دیگری را ارائه نکنید چون بعدها کارت شناسایی خودرو و کارت سوخت به آدرس موردنظر فرستاده خواهند شد که در صورت مفقودی عدم تحویل آنها، مسئولیت با شخص خریدار است.

    چطور پلاک تهران بگیریم؟

    یکی از شرایط مهم دریافت پلاک تهران یا هر استان دیگری سکونت در آن استان است. یعنی شما برای دریافت پلاک تهران باید ساکن تهران باشید و از ارائه ادرس‌های نادرست جدا پرهیز کنید چرا که کارت خودرو به آدرس محل سکونت شما ارسال خواهد شد و در صورت برگشت خوردن دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

    تعویض پلاک 4 300x199 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    درخواست تعویض پلاک خودرو

    مدارک لازم برای احراز محل سکونت مالکان خودروها

    برای احراز محل سکونت یکی از مدارک زیر را باید به مراکز تعویض پلاک ارائه دهید:

    •  سند مالکیت منزل و جواز کسب به‌نام خریدار خودرو به‌همراه یک برگه قبوض خدماتی با  تاریخِ به روز (آب، برق، تلفن یا گاز) که آدرس مربوطه در آن قید شده باشد.
    • سند اجاره منزل به‌ نام خریدار خودرو همراه با کد رهگیری معتبر از سازمان املاک کشور.
    • در صورت سکونت خریدار همراه با والدین، وی موظف به ارائه سند منزل (مالکیت یا اجاره نامه) به‌نام پدر یا مادر است.
    • ارائه شناسنامه و گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان همراه با آدرس محل سکونت والدین که به تایید اداره آموزش و پرورش محل سکونت مورد نظر رسیده باشد.
    • تاییدیه معتبر همراه با مهر شورای شهر یا روستای محل صدور شناسنامه.
    • در صورت ارائه فروش‌نامه منزل مسکونی واقع در به زمین‌های وقفی، مدارک مربوطه باید به تایید شورای اسلامی محل رسیده باشد.
    • عشایر باید نامه رسمی از سازمان امور عشایر و روستاها گرفته و ارائه دهند.
    • کارکنان و نیروهای مسلح باید معرفی نامه از اداره محل خدمت همراه با قید آدرس محل سکونت کارکنان و مهر تایید توسط واحد محل خدمتشان را ارائه دهند.
    • سازمان‌ها؛ کارخانجات؛ شرکت‌ها، موظف به ارائه ارائه اساسنامه همراه با قید آدرس دقیق و روزنامه‌های رسمی که حداکثر دو سال از تاریخ ثبت روزنامه نگذشته باشد هستند. درصورتیکه شرکت موردنظر شعبات مختلف در شهرهای مختلف داشته باشد، باید این موضوع همراه با آدرس در اساسنامه و گزارش روزنامه رسمی اشاره شده باشد.

    برای کسری مدارک چه باید کرد؟

    پیشروی روند تعویض پلاک منوط به ارائه تمام مدارکی است که اشاره کردیم، در صورتی که هر کدام از مدارک یاد شده را گم کرده اید باید نسبت به دریافت نسخه المثنی هرچه سریعتر اقدام کنید.

    در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت مدارک المثنی رو شرح خواهیم داد.

    مدارک مورد نیاز برای سند المثنی مالکیت خودرو

    • حضور صاحب خودرو (یا وکیل قانونی)
    • اصل مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه
    • اصل کارت مشخصات خودرو
    • یک سند از چاپ یک آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار درباره بر فقدان سند مالکیت خودرو (در هنگام مراجعه باید دست کم ۱۰ روز از انتشار آگهی گذشته باشد)
    • مدارک احراز سکونت صاحب خودرو
    • بیمه نامه شخص ثالث
    • برگ معاینه فنی از مراکز مورد تایید
    • ارائه گواهی مفاصا حساب ( در صورت عدم پرداخت جریمه های معوقه)
    • رسید کارتخوان از پرداخت هزینه خدمات ارائه شده

    شرایط و مدارک لازم جهت اصلاح مشخصات خودرو

    • حضور شخص صاحب خودرو یا وکیل قانونی
    • اصل مدارک شناسایی کارت ملی و شناسنامه (وکالت نامه در صورت حضور وکیل قانونی)
    • اصل سند مالکیت خودرو صادره از پلیس راهور ناجا.
    • مدارک احراز سکونت صاحب خودرو
    • بیمه نامه شخص ثالث
    • برگ معاینه فنی از مراکز تایید شده
    • گواهی مفاصا (در صورت عدم پرداخت جرائم معوقه)
    • تعهد کتبی صاحب خودرو
    • رسید کارتخوان پرداخت هزینه خدمات ارائه شده

    مراحل تعویض پلاک ماشین

    مراحل تعویض پلاک 300x200 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    مراحل تعویض پلاک خودرو

    1- مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

    کار مراکز تعویض پلاک 300x184 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    درخواست تعویض پلاک خودرو

    بدیهی است که برای شروع این فرایند باید به یک مرکز تعویض پلاک معتبر مراجعه کنید. البته این بدین معنی نیست که مراکز تعویض پلاک غیر معتبری هم داریم ولی ابتدا از طریق منابع اینترنتی آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو را در بیاورید و سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که معمولا مراجعه کمتری به آن وجود دارد.

    به طور مثال در شهر تهران مراکز میثم و چیتگر از عملکرد بهتر و روان‌تری برخوردار هستند. پس از ورود به این مراکز یک برگه نوبت دریافت خواهیم کرد و به پارکینگ مرکز ارجاع داده می‌شوید.

    2- مدارک لازم را تحویل متصدی بدهید

    تعویض پلاک 3 300x224 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    شرایط تعویض پلاک ماشین

    در دومین مرحله از مراحل این کار، مراجعه به ساختمان اداری کاری است که پس از دریافت نوبت انجام خواهید داد. پس از فراخوانی نوبتتان می‌توانید مراحل را با تحویل مدارک به متصدی شروع کنید. متصدی ریز مدارک و کارهایی که شما انجام خواهید داد به شما خواهد گفت.

    توجه داشته باشید که برای اعلام سکونت در تهران نیاز به قولنامه معتبر هولوگرام دار دارید و بایستی قبوض مصرفی خود را به همراه داشته باشید. همچنین برای دیگر شهرها نیز این مدارک الزامی است ولی سخت گیری‌های کمتری در مورد آنها اعمال می‌شود چرا که به دلیل اتمام پی در پی شماره پلاک‌های تهران، سخت گیری‌ها بسیار بالا رفته است.

    3- پلاک ماشین اصطلاحا فک می‌شود!

    در سومین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودرو فک پلاک خودرو صورت می‌گیرد. منظور از فک پلاک جدا کردن پلاک قدیمی خودرو نصب پلاک جدید آن است.

    توجه کنید که عدم انجام فک پلاک به معنای این است که شما مسئولیت هرگونه فعالیتی را که خریدار با خودروی خریداری‌شده انجام دهید پذیرفته‌اید. پس بهتر است پیگیر تعویض پلاک توسط خریدار باشید تا مشکلات بعد ازآن گریبان شما را نگیرد.

    . شما در صورتی که صاحب قبلی ماشین همراهتان باشد با حضور همدیگر بایستی مراحل انتقال برگه سبز و سایر مراحل را انجام دهید و در صورتی که از فروشنده وکالت نامه دارید می‌توانید مراحل را راسا انجام دهید. پس از دریافت مدرک فک پلاک به محل مشخص شده برای فک مراجعه می‌کنید و پلاک را دریافت می‌کنید.

    4- تحویل پلاک و بازرسی ماشین

    مدارک تعویض پلاک 300x161 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    تعویض پلاک خودرو

    در چهارمین مرحله بایستی ماشین خود را به کارشناس خبره مشخص شده در مرکز نشان دهید که وضعیت شاسی و هم‌خوانی شماره شاسی با قرارداد را چک می‌کند. پس از مهر زدن این کارشناس می‌توانید پلاک را به انبار تحویل دهید.

    5- تعویض پلاک معطلتان می‌کند!

    اگر اقدام به دریافت پلاک جدید کنید که حدود یک ساعت باید منتظر دریافت پلاک باشید ولی اگر پلاک قدیمی داشته باشید و در 6 ماهه گذشته فک و قیچی شده باشد باید زمان انتظارتان را بیشتر نمایید چرا که باید پلاک قدیمی شما استفاده شود.

    البته این مدت زمان به شدت به شلوغی مرکز و سرعت عمل کارکنان مرکز بستگی دارد و به همین معمولا توصیه می‌شود به مراکز شناخته شده مراجعه کنید که در تهران معمولا مرکز چیتگر را پیشنهاد می‌کنند.

    6- نصب پلاک خودرو

    تعویض پلاک1 300x129 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    مراحل نصب پلاک خودرو

    ششمین مرحله که تقریبا کار شما را در مراکز تعویض پلاک خودرو تمام می‌کند مربوط به دریافت پلاک جدید است که این نشان دهنده طی شدن موفقیت آمیز مراحل قبلی است. با برگه ورود به پارکینگ و پلاک‌هایتان به محل مشخص شده برای نصب پلاک که معمولا نزدیک به درب خروجی است مراجعه می‌کنید و یک مامور با دریافت پلاک‌هایتان (پلاک عقب و جلو) نصب آنها را انجام می‌دهد که به هیچ وجه وجهی به او نخواهید پرداخت.

    هزینه تعویض پلاک خودرو

    هزینه سند 300x187 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    هزینه تعویض پلاک خودرو

    هزینه تعویض پلاک در سال 99، با 160 هزار تومان افزایش نسبت به سال 98، 260 هزار تومان است که با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت می‌شود.

    متاسفانه دیده شده که در برخی از مراکز مربوطه در انتهای کار مبلغی به صورت نقدی از خریداران خودرو دریافت می‌کنند که دریافت این مبلغ جنبه قانونی ندارد.

    طبق قوانین فک پلاک تنها پرداخت هزینه خالفی خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمی علاوه بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند هم بر عهده فروشنده است. هزینه‌های اخذ شده در این مرکز برعهده خریدار خودرو است.

    برای پیگیری وضعیت پلاک باید چه کنیم؟

    اگر خودروی خود را وکالتی فروخته‌اید لازم است با مراجعه به سایت پلیس راهور از وضعیت پلاک خود اطلاع حاصل کنید. چرا که ممکن است خریدار از تعویض پلاک سر باز زد و همچنان از پلاک شما استفاده کند.

    برای این کار پس از ورود به سایت پلیس راهور وارد قسمت وضعیت پلاک فک شده می‌شوید و کد ملی صاحب خودرو را به همراه کد امنیتی موجود وارد می‌کنید. درصورتی‌که تعویض پلاک به‌درستی انجام شده باشد، شماره پلاک خودروی فروخته‌شده در این قسمت نمایش داده می‌شود.

    درصورتی‌که خریدار هنوز تعویض پلاک را انجام نداده بود، باید با مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست فک پلاک تقاضای توقیف خودرو فک پلاک مورد نظر را ارائه دهید. در این صورت پلیس از تردد خودرویی با پلاک اعلام‌شده جلوگیری کرده و تا زمان فک پلاک و ثبت پلاک جدید آن را در پارکینگ نگه می‌دارد.

    مراکز تعویض پلاک تهران

    مرکز تعویض پلاک 300x199 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    مراکز تعویض پلاک تهران

    مراکز تعویض پلاک تهران و شماره تماس آنها به شرح زیر می باشد:

    1. تعویض پلاک اتحاد (خودروهای سبک و موتور سیکلت): خیابان دماوند، اتحاد ۵ غربی – (۷۷۳۹۳۴۳۴)
    2. تعویض پلاک الغدیر (خودروهای سبک): یافت آباد، بلوار الغدیر، روبروی بیمارستان شهدای یافت آباد – (۶۶۲۰۹۷۴۱)
    3. تعویض پلاک خاوران (خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت): کیلومتر۱۰ جاده خاوران، مقابل سه راه خاورشهر – (۳۳۸۵۱۳۳۰)
    4. تعویض پلاک شکوفه (خودروهای سبک): بزرگراه آزادگان، میدان جهاد، خیابان نور، خیابان شکوفه – (۵۵۸۸۲۱۳۱)
    5. تعویض پلاک میثم (خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت): کیلومتر۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش- خیابان روزدارو – (۴۴۹۸۶۰۰۸)
    6. تعویض پلاک چیتگر (خودروهای سبک): کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج، جنب مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر
    7. تعویض پلاک یادگار (موتورسیکلت): خیابان زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو
    8. تعویض پلاک خلیج فارس (موتورسیکلت): جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، بلوار رهنما، جنب ستاد ترخیص موتور سیکلت
    مراکز تعویض پلاک شهرستان‌های تهران
    • ورامین: میدان بسیج- بلوار امام رضا(ع)–روبه روی بازار میوه و تره بار
    • شهریار: میدان نماز – به سمت تهران ( بلوار پلیس)- خیابان تلیسه
    • اسلامشهر: چهاردانگه- روبه روی شهرک صنعتی- کوچه نمایندگی ایران خودرو
    • رباط کریم: جاده ساوه- بلوار امام خمینی- روبهروی صندوق قرض الحسنه خیبر
    • بهارستان: جاده ساوه-خیابان رینگ کار-نرسیده به چهار راه پرسپولیس
    • پاکدشت: بلوار شمالی- شهدای قمی‌نبش جماران ۱۷- پلاک ۴

    مراکز تعویض پلاک مرکز استان‌ها

    • اصفهان ۱: جاده اصفهان شیرازبعد از شهرک سپاهان شهر- ضلع جنوبی شهرک راهنمایی و رانندگی
    • اصفهان۲: میدان ورزشکار -ابتدای جاده دولت آباد -جنب تاکسیرانی
    • ارومیه: کیلومتر۵ سرو -ابتدای ورودی جاده جهتلو
    • اراک: جاده خمین بالاتر از دانشگاه آزاد واحد فلق
    • اردبیل: انتهای خیابان کشاورز -تقاطع بزرگراه بسیج راه ملا باشی
    • اهواز : جاده اهواز اندیمشک -بعد از پلیس راه اهواز اندیمشک -جنب کانال شهید چمران سمت غرب
    • ایلام: بلوارمهران پیچ آشوری ( پلیس سابق )
    • بجنورد: بلوار ولایت – دوراهی میدان بار به سمت شهرک امام خمینی
    • بیرجند: بلوار مسافر-جنب میدان تره بار
    • بوشهر : جاده نیروگاه جنب سردخانه ۲۰۰۰ تنی امکان
    • تبریز: اتوبان شهید کسایی -شهرک آزمایش -مرکز تعویض پلاک تبریز
    • خرم آباد: کیلومتر ۵ خرم آباد به بروجرد -روبروی دانشگاه آزاد اسلامی
    • رشت: کیلومتر۲جاده انزلی- نرسیده به کارخانه پوشش روبروی فرودگاه
    • زاهدان: بلوار شهید طباطبائی- روبروی پرسی گاز
    • زنجان: پایین تر از اراضی پایین -جنب پارکینگ راهنمایی زنجان
    • ساری: جاده ساری جویبار -کیلومتر ۳ جنب باغ ارم
    • سنندج: شهرک مولوی -جنب ترمینال تهران
    • سمنان: بلوار ۱۵ خرداد – شهرک غرب -خیابان تلاش بلوک b-e
    • شیراز: انتهای بلوار امیر کبیر- بعد از پلیس راه شیراز کازرون- جنب باغ فدک
    • شیراز ۲: بلوارولایت- خیابان سلامی
    • شهرکرد: میدان قمر بنی‌هاشم به سمت میدان میوه و تره بار
    • قم: بلوار شهید محلاتی ـ ابتدای جاده حاجی آباد
    • قزوین: عوارضی اتوبان قزوین کرج -پشت یگان موتوری نیروی انتظامی
    • کرج: جاده قزالحصار -جنب پادگان آموزشی چمران -روبروی شرکت آذین خودرو
    • کرمانشاه: کیلومتر ۱۲ جاده بیستون -بعد ازپایانه باربری جنب پتروشیمی
    • کرمان: بلوار جمهوری اسلامی- بلوارهوانیروز -جنب سنگبری دنا
    • مشهد ۱: بلوار جانباز-بلوار شهید ساجدی
    • مشهد۲: ابتدای جاده قدیم نیشابور- رباط طرق – خ ابریشم ۵ – مرکز تعویض پلاک شماره ۲
    • همدان : بزرگراه امام -ابتدای شهرک مدنی -نرسیده به سه راهی قاسم آباد -مرکز تعویض پلاک همدان
    • یاسوج: بلوار کشاورز (شرف آباد) -بعد از نمایندگی ایران خودرو دهرابپور
    • یزد: بلوار جانباز -شهرک رزمندگان- انتهای شهرک

    ساعت کار مراکز تعویض پلاک

    – کلیه مراکز تعویض پلاک تهران و مراکز استانها از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ الی ۱۴:۰۰ و پنجشنبه ساعت ۷:۰۰الی ۱۲:۰۰

    تعویض پلاک 2 300x186 صفر تا صد تعویض پلاک خودرو
    نکات مهم در تعویض پلاک ماشین

    سوالات مهم و متداول در تعویض پلاک

     آیا شماره پلاک پدر به پسر ارث میرسد؟

    خیر. برای هر شخصی یک پلاک صادر میشود. شماره پلاک قابل انتقال نیست و در صورت فوت پدر، ابتدا انحصار وراثت صورت گرفته و سپس وارث یک پلاک جدید برای خودرو باید دریافت کند.

    نوبت دهی مراکز تعویض پلاک به چه صورت است؟

    نوبت دهی اینترنتی انجام می شود که برای آن باید به وب سایت راهور راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مراجعه کنید.

     در صورت تغییر شهر محل سکونت چه باید کرد؟

    ابتدا به نزدیکترین مرکز پلیس+۱۰ مراجعه کرده و نسبت به تغییر آدرس اقدام کنید. سپس، با در دست داشتن مدارک تغییر محل سکونت به مرکز تعویض پلاک رفته و یک پلاک جدید مبتنی بر آدرس جدید دریافت کنید.

    چگونه پلاک زوج و فرد و یا با حروف مورد نظر خودمان را بگیریم؟

    تمامی این امور در دست پلیس راهور است و صاحب خودرو و کارگزار مرکز تعویض پلاک هیچ نقشی در آن ندارند.  

    مراحل تعویض پلاک چقدر طول می‌کشد؟

    به‌طورکلی مراحل تعویض پلاک بسته به مرکزی که مراجعه کرده‌اید و میزان شلوغی آن، ممکن است بیشتر از دو سه ساعت طول بکشد. اگر برای اولین‌ بار است که پلاک می‌گیرید یا پلاک‌های قبلی‌تان آزاد نیستند و روی خودروهای دیگری نصب هستند، حدود یک ساعت برای نصب پلاک جدید زمان نیاز است. اما اگر پلاک قبلی‌تان در مرکز موجود باشد، کار راحت‌تر است.

    می توانیم پلاک قبلی خود را بگیریم؟

    اگر پلاک قبلی شما آزاد باشد، پلیس راهور تا سه سال آن را نگه می‌دارد و اگر مجددا برای آن درخواست کنید آن را برایتان نصب می‌کنند. اگر بیشتر از سه سال گذشته باشد می‌توانید درخواست بدهید همان پلاک قبلی را برایتان بسازند. این در صورتی است که شما قصد خرید خودروی دست دوم را داشته باشید. اگر خودروی جدید از کارخانه بخرید، یک پلاک جدید برایتان صادر می‌شود.

    فراموش نکنید که پلاک قبلی همین خودرویی را که خریده‌اید و به نام فروشنده است را نمی‌توانید داشته باشید، حتما باید پلاک قبلی را که به نام شما نیست فک کنید.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش