4.4
(211)

بسیاری از افراد برای زیبا تر شدن ظاهر اتومبیل و حفظ حریم خصوصی خود اقدام به دودی کردن شیشه های ماشین خود می‌کنند. به جز ظاهر شیشه دودی خودرو برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش نیز بسیار کاربردی است و باعث می‌شود تا نور خورشید به میزان لازم به شما بتابد بدون اینکه به پوست شما آسیبی وارد کند.

در این مقاله از کیان باتری هر آنچه که لازم است درباره دودی کردن شیشه خودرو بدانید، گفته شده است. با ما همراه باشید!

انواع مختلفی از رنگ ها برای شیشه اتومبیل در بازار موجود است که شما میتوانید با توجه به نیازتان آن‌ها را تهیه کنید. در ادامه این مطلب به انواع رنگ های شیشه و مزایای دودی کردن شیشه های اتومبیل می‌پردازیم.

دلایل دودی کردن شیشه ماشین

مزایای شیشه دودی 300x175 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
مزایای شیشه دودی خودرو
  • نشکن بودن

حتی اگر شما خیلی هم مراقب باشید اما خطر تصادف همیشه وجود دارد. شما با رنگ آمیزی شیشه های خودرو، مانع خرد شدن آنها شده و صدمات و آسیب‌های ناشی از شیشه خرد شده را به شدت کاهش می‌دهید چرا که در صورت خرد شدن شیشه این پوشش باعث می‌شود که قطعات در کنار یکدیگر باقی بمانند. این اقدام گام مهمی برای محافظت از سلامتی شما و مسافرانتان است.

  • خنک نگه داشتن ماشین

همه‌ما در طول تابستان با گرمای شدیدی روبه‌رو هستیم و نشستن در ماشین برایمان بسیار ناراحت کننده است مخصوصا اگر مسافت هم طولانی باشد. شما با انتخاب رنگ مناسب برای شیشه ماشین می‌توانید تا 60 درصد گرما را کاهش دهید و محیط اتومبیل را خنک‌تر کنید. در نتیجه لزومی ندارد که کولر ماشین به سختی کار کند.

car tint film install bzypmz large 300x200 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
دودی کردن شیشه های اتومبیل
  • خاصیت ضد خش

حتما برای شما پیش آمده که اتومبیل را در پارکنیگ گذاشته اید اما حین بازگشت متوجه خش هایی بر روی شیشه های آن شده‌اید. خش های روی شیشه جلو اتومبیل باعث کاهش دید و بازتاب نور خورشید می‌شود. رنگ آمیزی، شیشه های اتومبیل را از خش خوردن حفظ می‌کند و باعث می‌شود تا رانندگی ایمن داشته باشید.

  • رانندگی راحت

رانندگی در حالتی که نور خورشید مستقیما به چشم شما می‌تابد آزاردهنده و تاحدی خطرناک است. با وجود اینکه پنل‌ها تا حدودی از میزان تابش نور جلوگیری می‌کنند اما این پوشش 100 درصدی نیست. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل دودی کردن پنجره‌های ماشین است.

البته برای دید بهتر می‌توانید میزان دودی کردن شیشه ی جلو را نسبت به سایر شیشه ها کمتر انتخاب کنید. در صورتی که میزان دودی بودن شیشه ها خیلی زیاد باشد در شب از دید کافی برخوردار نخواهید بود.

  • افزایش ماندگاری لوازم داخلی اتومبیل

نور مستقیم خورشید در طولانی مدت بدترین دشمن وسایل داخلی اتومبیل است. از انجایی که هزینه بالایی صرف لوازم درون اتومبیل می‌شود بنابراین نگهداری از آنها اهمیت بسزایی دارد. دودی کردن شیشه ماشین باعث افزایش دوام صندلی‌ها و ظاهر جذابتر آنها خواهد شد.

مزایای شیشه دودی 2 300x156 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
بهترین برند شیشه دودی خودرو
  • ظاهر شیک

اکثر افراد با این قضیه که دودی کردن پنجره‌ها موجب شیک شدن ظاهر اتومبیل می شود موافقند. همچنین اینکار باعث می‌شود تا از سایر اتومبیل‌ها متمایز شوید. شیشه ی رنگی نیز که یکی از انواع برچسب دودی است متناسب با رنگ ماشین شما بسیار خودرویتان را زیبا و اسپرت می کند.

انواع رنگ های آبی، سبز، قرمز، طلایی و نقره ای و ترکیباتی از این رنگ ها برای برچسب شیشه ی خودرو موجود است. شیشه های رفلکس نیز از دسته ی برچسب های شیشه است که بدون تیره کردن شیشه خواص شیشه های دودی را دارند.

شیشه آبی خودرو 300x180 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
مزایای دودی کردن شیشه ماشین
  • حفظ حریم شخصی

از آنجایی که امکان مشاهده درون اتومبیل وجود ندارد دودی کردن شیشه یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ حریم شخصی است. همچنین در صورتی که اشیا با ارزشی مثل موبایل و لب تاب را داخل اتومبیل جا بگذاریم سارقین قادر به مشاهده و ربودن آن نخواهند بود. البته همین مورد موجب می شود که پلیس شما را محدود کند و اجازه ی استفاده از دودی با درصد زیاد را ندهد.

  • محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش

اشعه ماورا بنفش باعث پیری زودرس و سرطان می‌شود و برای سلامتی بسیار خطرناک است. رنگ کردن شیشه اتومبیل و uv کردن آن به میزان 99 درصد این خطرات را کاهش می‌دهد.

  • اقتصادی بودن شیشه دودی

مزیت دیگر دودی کردن شیشه خودروها مربوط به بعد اقتصادی این کار است. خودرویی که به شیشه‌های دودی مجهز است نسبت‌ به نمونه مشابه خود از برچسب قیمتی بالاتری برخوردار است. دودی کردن شیشه برخلاف تغییرات دیگری که سبب دور شدن خودرو از نمونه فابریک و کاخانه‌ای خود می‌شوند بر قیمت خودرو می‌افزاید.

معایب شیشه دودی خودرو

  • دید کمتر در رانندگی در شب
  • امکان خستگی چشم در بعضی از ورچسب های غیر استاندارد

 قوانین شیشه دودی خودرو

مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، شیشه خودرو باید به نحوی باشد که رویت سرنشینان داخل خودرو مقدور باشد و همچنین درصد مجاز شیشه دودی، بین ۴۰ تا ۳۵ % است. (توجه کنید که منظور از این اعداد، میزان دودی شدن نیست، بلکه درصد دید است. )

%name همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
شیشه دودی ماشین جریمه دارد

پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی نیروی انتظامی، در صورت مشاهده تخلف، می تواند ۵۰ هزار تومان جریمه و حتی خودرو را توقیف کنند.

بار ها دیده شده که علی رغم فراتر نرفتن از حد مجاز در دودی کردن شیشه پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به جریمه خودرو ها می کند. علت نیز مشخص است: در قانون صراحتا مطرح شده که هر اقدامی که منجر به ناتوانی پلیس در دیدن داخل خودرو از فاصله ای کمتر از ۳ متر شود، تخلف است. به عنوان مثال، پلیس راهنمایی و رانندگی اگر نتواند تشخیص دهد که شما کمربند ایمنی خود را بسته اید یا خیر، می تواند متوقفتان کند.

قاعدتا اعمال قانون و جریمه باید به کمک تست میزان تیرگی توسط پلیس انجام شود. اما در کشورمان این سنجش وجود ندارد و معیار، تشخیص چشمانِ شخصِ مجری قانون است.

با این وجود بارها شنیده شده که در نواحی جنوبی کشور به علت گرما و تابش شدید آفتاب، پلیس حتی به مقادیر فراتر از حد مجاز نیز توجه نمی کند.

بیشترذ بخوانید: روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن

شیشه دودی در معاینه فنی خودرو

در کشور ما برچسب‌های دودی مجازند که تنها بر روی شیشه‌های کناری خودرو بچسبند چراکه اگر شیشه عقب خودرویی به برچسب دودی مجهز باشد برگ معاینه فنی برای آن صادر نخواهد شد.

طبق قوانین موجود در مراکز معاینه فنی، وجود برچسب شیشه دودی (حتی کمرنگ ۴۰ درصد) برای شیشه عقب خودرو غیر مجاز است و در صورت وجود، برگه معاینه فنی صادر نمی شود ولی اگر شیشه عقب خودرو به طور فابریک دودی باشد نه برچسب (مثل پورش، لکسوس و …) مانعی برای صدور برگه معاینه وجود ندارد.

لازم به ذکر است که شیشه دودی (برچسب و یا شیشه دودی فابریک کارخانه) برای پنجره های جلو و عقب، در صورتیکه سرنشینان خودرو قابل دیدن باشند، مانعی برای صدور معاینه فنی نیست.

درصد شیشه دودی خودرو

tint glass 300x120 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
میزان مجاز شیشه دودی خودرو
shishe doodi 2 300x130 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
درصد مجاز شیشه دودی ماشین
درصد شیشه دودی 300x395 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
انواع شیشه دودی خودرو

هزینه دودی کردن شیشه های ماشین

عوامل متعددی در تعیین قیمت شیشه دودی دخیل است که در ادامه به آن می پردازیم.

نوع خودرو، تعداد شیشه‌ها و کیفیت برچسبی که برای دودی کردن استفاده می‌شود در میزان قیمت تاثیر دارد. توصیه می‌شود که برچسب‌هایی با کیفیت بالا و ضد خش تهیه کنید و حتما شامل برچسب uv نیز باشد.

چرا که برچسب های بی کیفیت پس از گذاشت مدت زمان کوتاهی خراب شده و مجبور به تعویض آنها خواهید شد همچنین حین نصب نیز در زیر آنها حباب‌هایی میافتد که در زیبایی کار تاثیر زیادی دارد.

برخی مدل های دودی یک طرفه هستند که از داخل درصد کمی روی دید راننده تاثیر دارند. این مدل برچسب ها با وجود این که گران تر هستند اما ارزش دارد که راننده کاهش دید به دلیل شیشه دودی نداشته باشد. سعی کنید برچسب خوب و با کیفیت بالا تهیه نمایید.

انواع برچسب دودی شیشه

برچسب های دودی معروف عبارت اند از: سولارگارد(solar gard)، سان تک (suntech) و لیومار (llumar). برچسب های ذکر شده، دارای طول عمر بیشتری هستند و مانند برچسب های بی کیفیت به راحتی از روی شیشه کنده نمی شوند. زیر برچسب ها حباب ایجاد نمی شود و ظاهر زیبایی به شیشه های می بخشند.

عوامل موثر در قیمت شیشه دودی ماشین
  • نوع ماشین و شیشه ها (نصب برای شیشه هایی که خمیده و معقر هست، مانند شیشه عقب پژو 206 سخت تر می باشد)
  • کیفیت و جنس برچسب دودی شامل رنگ و قابلیت یو وی UV
  • ضد خط و خش
  • نصب برچسب دودی به صورت حرارتی
  • نصب یک تکه بر روی شیشه عقب بدون
  • در رنگ های دودی و سبز تیره
  • جلوگیری از خرد شدن و پخش شدن شیشه ها به هنگام تصادف و ضربه

نکات مهم برای نصب برچسب شیشه دودی ماشین

نکات دودی کردن 300x200 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
نکات مهم برای نصب برچسب شیشه دودی ماشین
  • برای نصب شیشه دودی نیاز به ابزار خاص و پیچیده ای ندارید و کاملا راحت و آسان بوده و البته نیاز به کمی تجربه، دقت و حوصله دارد.
  • توجه داشته باشید برچسب های UV به دلیل این که مانع عبور اشعه های مضر خورشید می شوند، قیمت بیشتری نسبت به سایر برچسب ها دارند.
  • برای زیبایی بهتر شیشه های جلو و عقب ماشین، آن را به یک اندازه دودی می کنند و معمولا شیشه های پنجره عقب خودرو کمی تیره تر به نظر می رسند.
  • اگر ماشین شما لوکس و گران قیمت است و داخل زیبا و جذابی دارد، پیشنهاد می کنیم از برچسب های کم رنگ استفاده کنید.
  • اگر نصب شیشه دودی درست و با دقت انجام شود، از حباب و گرد و غبار و اثر انگشت روی شیشه ماشین باقی نمی ماند و حباب های ریز آن بعد یک روز از بین خواهند رفت.
  • به این مورد مهم در هنگام اندازه گیری برچسب دودی توجه داشته باشید که برچسب را تا انتهای شیشه در نظر نگیرید و معمولا 5 الی 10 میلی متر فاصله قرار دهید تا در مرور زمان لب های برچسب بر نگردد و عمر برچسب شیشه دودی بیشتر شود.
  • برچسب های قدیمی به دلیل استفاده از پایه فلزی، مانع روند مسیریابی gps می شدند و اختلال در آن ایجاد می کردند، ولی در برچسب های شیشه دودی جدید این مسئله و مشکل وجود ندارد.
  • به این مورد مهم توجه کنید؛ پس از نصب بر چسب دودی حداقل یک روز شیشه ماشین را پایین نیاورید تا چسب ها، کامل بهم بچسبند و محکم شوند.

روش های دودی کردن شیشه ماشین

روش های دودی کردن ماشین 300x225 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
روش های دودی کردن شیشه ماشین

دودی کردن شیشه ماشین به دو روش انجام می شود که به آن پرداخته و بررسی می کنیم.

  1. دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه خودروسازی

شیشه های فابریک ماشین در کارخانه به عنوان یک امکان ویژه به درخواست مالک ماشین اضافه می شود. دودی کردن شیشه ماشین باعث استحکام بیشتر شیشه خودرو و مانع عبور نور و اشعه فرابنفش به داخل ماشین می شود.

توجه داشته باشید کارخانه خودروسازی طبق استاندارهای تعریف شده و درصد بسیار کم، شیشه های ماشین را دودی می کند و البته طبق قوانین راهنمایی و رانندگی این مورد انجام می شود.

  1. دودی کردن شیشه ماشین به روش دستی توسط مالک خودرو

دودی کردن شیشه ماشین توسط مالک خودرو انجام می شود. در این روش شما با تهیه برچسب دودی مناسب و ابزارهایی شامل: کاردک، کاتر، لیسه، هیتر یا سشوار خانگی یا صنعتی و… بر روی شیشه ماشین می چسبانید.

انجام این کار شاید در ابتدا آسان باشد ولی توجه داشته باشید نیازمند دقت و تجربه کافیست تا مراحل به درستی انجام گردد تا گرد و غبار، حباب و اثر انگشت روی سطح شیشه نباشد.

مراحل نصب شیشه دودی خودرو

در این بخش به مراحل نصب شیشه دودی ماشین می پردازیم تا بتوانید به راحتی خودتان آن را نصب کنید.

make tint car 300x194 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
نحوه دودی کردن شیشه های ماشین

برای شیشه ماشین یک برچسب دودی، سایز بزرگتر در نظر داشته باشید، اگر عرض شیشه 60 می باشد عرض 65 را تهیه کنید، زیرا شما باید گوشه های برچسب دودی را بِبُرید تا قسمت هایی که دور ریز می شوند و مورد استفاده قرار نمی گیرند، مشکلی ایجاد نکند.

 برای نصب شیشه دودی ماشین، نیاز به باز کردن درب های خودرو نیست و به ترتیب طبق مراحل زیر موارد را انجام دهید:

  1. در ابتدا سطح بیرونی شیشه ماشین را تمیز می کنیم.
  2. در مرحله بعدی سطح داخلی خودرو را با دقت بالا و با استفاده از تیغ پاک می کنیم تا اثری از لکه و غبار در آن نباشد. زیرا اگر به درستی تمیز و پاک نشوند، لکه ها در پشت شیشه دودی قرار می گیرند و همیشه دیده خواهند شد. پس از تیغ پاک باید برای رفع لکه و غبار استفاده کنید. (همچنین می توانیم از محلول شوینده و آب هم استفاده کنیم)
  3. سطح بیرونی شیشه دودی ماشین را با آب خیس کرده و اندازه برچسب شیشه دودی را از سطح بیرونی خودرو اندازه می گیریم.
  4. سپس با دقت بالا بررسی می کنیم تا سطح برچسب دودی ایراد و تاخوردگی نداشته باشد. توجه داشته باشید، اندازه گیری درست و صحیح و بریدن برچسب دودی بسیار ظریف و حساس است. البته با تمرین و تکرار می توانید در این زمینه حرفه ای شوید.
  5. در این مرحله با دستگاه هیتر در صورت موجود بودن و یا از سشوار خانگی و ترجیحا صنعتی هم استفاده کنیم و قسمت هایی که جمع و نامنظم شده را کوچک و کمتر می کنیم تا اندازه برچسب دودی تمیز و مرتب گردد.
    نصب شیشه دودی2 300x200 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
    مراحل دودی کردن شیشه خودرو
  6. سپس سطح بالایی برچسب را با سرعت یکنواخت باید برش بزنیم تا یک دست و منظم شود.
  7. بعد از اینکه برچسب دودی را دقیق و درست نسبت به اندازه شیشه پنجره برش زدیم، سطح داخلی شیشه ماشین را با اسپری آب خیس می کنیم تا تمامی قسمت ها و گوشه ها، با آب کاملا پُر شوند.
    نصب شیشه دودب 300x169 همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو
    طریقه نصب برچسب شیشه دودی
  8. در این مرحله لایه بی رنگی که در برچسب دودی شیشه هست را بر می داریم و به لایه داخلی شیشه ماشین چسبانده و کاردک را از بالا به پایین برای از بین بردن و رفع آب و حباب، از پشت برچسب دودی آزاد و خارج می کنیم.
  9. توجه داشته باشید فاصله لبه بالایی برچسب دودی تا شیشه در حد 5 الی 10 میلی متر باشد.
  10. برای از بین بردن حباب ها و فضاهای خالی ایجاد شده، با هیتر یا سشوار می توانیم آنها را از بین ببریم. بعد از نصب نیمه بالایی، شیشه ماشین را بالا می بریم و نیمه پایین برچسب دودی را نصب می کنیم.
  11. برای بریدن لبه پایینی شیشه به این مورد توجه کنیم که پایینتر از لاستیک پنجره باشد.
  12. می توان گفت دشوار ترین مکان نصب شیشه دودی، شیشه عقب ماشین می باشد، چرا که حالت حبابی به خود گرفته و باید با هیتر یا سشوار برچسب شیشه دودی را شکل و حالت بدهیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش