4.7
(224)

تقریباً تمام کسانی که حداقل یک بار اقدام به خرید و فروش خودرو نموده اند با دریافت خلافی خودرو آشنایی دارند هم اکنون راهنمایی و رانندگی کشور چند روش برای استعلام خلافی خودرو در نظر گرفته است که اکثر آنها به صورت الکترونیک می باشد و نیازی به مراجعه ی حضوری چه برای دریافت برگه خلافی و چه به منظور پرداخت قبض جریمه نمی باشد.

در گذشته برای دریافت برگه خلافی خورو می بایست که به پلیس +10 و یا راهنمایی و رانندگی مراجعه می کردید ولی هم اکنون می توانید به راحتی از طریق اینترنت برگه خلافی دریافت و میزان جریمه را به صورت آنلاین پرداخت نمایید. برای آشنایی با روش های استعلام خلافی با کیان باتری  همراه باشید.

بیشتر بدانید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

انواع خلافی خودرو

جریمهرانندگی روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
نحوه سریع دریافت خلافی خودرو

 دریافت جریمه راه‌های متعددی دارد که در این مقاله به تفصیل به آن‌ها پرداخته‌ایم. در شروع مطلب، قصد داریم انواع جریمه خودرو را معرفی کنیم. به‌طور کلی جرائم راهنمایی و رانندگی چهار دسته هستند:

1-تسلیمی: یکی از روش‌هایی که خلافی برای خودرو ثبت می‌شود، ارائه برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نوع جریمه به‌دلیل رویت گواهی‌نامه توسط افسر، مشخصات راننده متخلف در برگه جریمه خودرو ثبت می‌شود که به این روش جریمه خودرو، جریمه تسلیمی می‌گویند.

2-الصاقی: نوع بعدی جریمه خودرو، قراردادن برگه جریمه روی خودرو توسط افسر راهنمایی و رانندگی بدون حضور راننده است. در این حالت، به‌دلیل عدم ‌حضور راننده مشخصات وی در برگه جریمه ثبت نمی‌شود.

3دوربینی: این روش به معنی ثبت جریمه توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب ‌شده در معابر است.

4-دوبرگی: زمانی ‌که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می‌دهد، اما راننده متوقف نمی‌شود، جریمه به صورت دوبرگی صادر می‌شود.

چه زمانی جریمه ها دو برابر می شوند؟

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که خلافی چه زمانی دو برابر می‌شود؟ مالکان خودرو تنها 60 روز برای پرداخت آن از نوع تسلیمی‌ فرصت دارند و در صورت عدم‌ پرداخت ظرف این مدت، مبلغ جریمه دو برابر می‌شود.

ضمن این‌که اگر مبلغ کل جریمه به بیش از یک میلیون تومان برسد، دستور توقف برای خودرو صادر می‌شود؛ بنابراین استعلام جریمه و پرداخت آن اهمیت بسیار بالایی دارد. حتما جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ را جدی بگیرید تا بعدا پشیمان نشوید!

چه زمانی باید دنبال استعلام خلافی باشیم؟

عمدتا مالکان خودرو به دو دلیل مشخص به دنبال استعلام جریمهجریم هستند:

  •  پرداخت جریمه‌ها

جلوگیری از دوبرابر شدن مبلغ جریمه‌های تسلیمی‌ یا کاهش مبلغ جریمه‌ها به زیر یک میلیون تومان و جلوگیری از توقیف خودرو به‌دلیل داشتن جریمه بالای یک میلیون تومان، یکی از دلایلی است که رانندگان اقدام به دریافت استعلام جریمه می‌کنند.

  •  فروش خودرو

یکی دیگر از دلایل دریافت استعلام جریمه، فروش خودرو است. البته شاید خیلی از مالکان خودرو اطلاع نداشته باشند که برای فروش خودرو نیازی به تسویه خلافی خودرو تا قبل از فک پلاک وجود ندارد.

روش‌های استعلام خلافی خودرو

خلافی روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
روش های استعلام و پرداخت خلافی ماشین

برای استعلام جریمه، سوالات متعددی برای افراد ایجاد می‌شود؛ برای استعلام تخلفات رانندگی روش‌های مختلفی وجود دارد؛ در ادامه 6 روش اصلی را توضیح خواهیم داد:

1-مراجعه به پلیس 10+

دفاتر پلیس 10+ مرجع حضوری استعلام خلافی محسوب می‌شوند. هزینه دریافت برگه جریمه (سال 99) 8150 تومان به‌همراه 4750 تومان تعرفه رسیدگی غیرحضوری اجرائیات است. بابت هر رديف قابل اعتراض هم مبلغ 375 تومان دريافت مي‌شود. درصورتی‌که پرینت لیست جریمه‌ها بیش از 3 برگ باشد، برای هر برگ هم مبلغ 550 تومان دریافت خواهد شد.  

نکته مهم : برای افرادی که مبلغ جریمه خودرو آن‌ها بیش از یک میلیون تومان است، مراجعه به دفاتر پلیس 10+ سودی ندارد و این افراد به منظور رفع مشکل آن، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت راهنمایی رانندگی مراجعه کنید.

2- استعلام خلافی خودرو با پلاک

پلیس راهور ناجا استعلام ریز خلافی خودرو با شماره پلاک را امکان‌پذیر کرده‌است. پلیس راهور ناجا این امکان را برای مالکین خودرو فراهم کرده است تا با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه ماشین دسترسی داشته باشند؛

بنابراین برای استعلام جریمه به‌صورت تلفنی، کافی است با شماره 88288888 از تلفن‌های ثابت تهران یا 02188288888 از تلفن همراه یا شهرهای خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • شماره‌گیری عدد 1:  استعلام تخلفات رانندگی با دادن شماره پلاک به اپراتور
  • شماره‌گیری عدد 2: استعلام صدور گواهی‌نامه و استعلام صدور کارت خودرو

ناگفته نماند که با این روش، فقط می‌توانید از جریمه خودرو باخبر شوید و امکان پرداخت آن را ندارید.

3- دریافت خلافی خودرو با پیامک با کد VIN

پیامک روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
دریافت خلافی خودرو با پیامک

سومین روشی که قصد معرفی آنرا به شما داریم، استعلام پیامکی خلافی می باشد که در این راستا شما باید کد 17 رقمی VIN که بر روی کارت خودرو شما ثبت شده است را به سامانه «1101202020» ارسال کنید و سپس کمی منتظر باشید تا میزان خلافی به همراه شناسه پرداخت خودرو شما بصورت پیامکی ارسال شود. توجه داشته باشید که گاها بنابر دلایلی ممکن است پیامک را کمی دیرتر دریافت کنید.

پس از آن پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در صورت تائید درخواست، باید عدد 9 را ارسال کنید. هزینه دریافت این پیامک، 350 تومان خواهد بود. در صورت ارسال عدد 9 مبلغ کل خلافی، تعداد جریمه‌ها و تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود. ضمن آن‌که خبری از شناسه قبض و شناسه پرداخت هم نیست.

مقاله پیشنهادی: کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟

4- خلافی خودرو آنلاین

بهترین راه مراجعه به سایت راهور است. سامانه مربوطه یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلی‌ترین و معتبرترین مرجع دریافت جریمه ماشین محسوب می‌شود. برای دریافت جریمه پرداخت ‌نشده خودرو کافی است به آدرس rahvar120. ir مراجعه کنید. در انتهای صفحه مطابق تصویر زیر، روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی کلیک کنید.

خلافی آنلاین روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
پرداخت فوری خلافی خودرو
  1. یا پس از مراجعه به سایت، در سمت راست سایت بر روی خدمات کلیک نمایید.
  2. برای استعلام خلافی از منو خدمات بر روی استعلام میزان تخلفات رانندگی کلیک نمایید.
  3. پس از کلیک بر روی این گزینه، به صفحه استعلام خلافی خودرو وارد می‌شوید.
  4. در صفحه باز شده مطابق شکل زیر  شماره بارکد پستی(کد ۸ رقمی درج شده بر روی کارت ماشین) را در کادر تعبیه شده وارد کنید، سپس گزینه امنیتی را وارد نمایید و بروی دکمه جستجو کلیک کنید.
  5. پس از طی کردن مراحل بالا میزان خلافی خودرو به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  6. به کمک این شناسه ها می‌توانید نسبت به پرداخت قیض جریمه اقدام نمایید.
نکات مهم در خصوص سایت راهور برای خلافی
  • اطلاعات سایت آفلاین است و به‌طور هفتگی آپدیت می‌شود.
  • در صورت پرداخت جریمه خودرو از طریق سایت، اطلاعات بعد از 72 ساعت در سامانه پلیس راهور درج می‌شود.
  • سایت راهور 120، برای آی‌پی‌های خارج از کشور بسته است؛ لذا اگر قصد استعلام جریمه از این سایت را دارید با آی‌پی‌های داخل کشور و بدون VPN به سامانه پرداخت قبض مراجعه کنید.

5- استعلام با اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده از برنامه‌های موبایل است. هم‌زمان با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌همراه در بین شهروندان، مجموعه‌های زیادی اقدام به تولید نرم‌افزارهای موبایلی جریمه خودرو کرده‌اند که با امکانات کاربردی توانسته‌اند خدمات خوبی را به کاربران ارائه دهد.

این برنامه‌های اندرویدی علاوه‌بر نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD را فراهم کرده‌اند که حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه رانندگی خودرو را پرداخت و به صفر کردن جریمه کمک می‌کنند.

برنامه های خلافی خودرو روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
برنامه های دریافت و پرداخت خلافی ماشین
نرم افزارهای استعلام خلافی موجود در بازار

با وارد شدن به برنامه بازار و سرچ خلافی، نرم‌افزارهای متعددی به شما پیشنهاد داده می‌شود که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

نرم افزارهای خلافی خودرو موجود در google play

با وارد شدن به گوگل‌پلی گوشی‌های همراه خود و سرچ خلافی، نرم‌افزارهای متعددی که توسط شرکت‌های مختلف برای دریافت نرم‌افزار جریمه ماشین با شماره پلاک، کد ملی و… ارائه شده‌اند را مشاهده می‌کنید.

برخی از این اپلیکیشن‌ها قابلیت‌های بیشتری مانند هشدار نزدیک‌شدن به محدوده طرح ترافیک، هشدار عبور از سرعت مجاز، خرید بیمه ثالث، استعلام تصادفات رانندگی (تاریخ، علت، نوع، رنگ خودرو، شهر)، خدمات پلیس و جدول تعرفه‌های جرائم را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.  

 

6- دریافت جریمه خودرو با استفاده از کد USSD

در این روش، با هر مدل گوشی که دارید بدون نیاز به اینترنت کافی است کد #110* را شماره‌گیری کنید و با ورود به سامانه پلیس 110 درخواست استعلام جریمه را با وارد کردن Vin بدهید. و  خلافی خودروی خود را دریافت و سپس پرداخت کنید.

1- پس از شماره گیری#۱۱۰* دو گزینه‌ در اختیار شما قرار می‌گیرد که به ترتیب عبارتند از «۱- خدمات قابل ارائه »، «۲- خدمات در دست اقدام »، اگر می‌خواهید خلافی ماشینتان را ببینید باید عدد ۱ را انتخاب و ارسال کنید.

USSD روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
دریافت خلافی ماشین با کد ussd

2- در مرحله بعد یک گزینه (استعلام خلافی خودرو ) در اختیار شما قرار می‌گیرد که که برای دریافت خلافی خودرو خود باید عدد ۱ را انتخاب و ارسال کنید.

USSD2 روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
نحوه استعلام خلافی ماشین

3- در این مرحله، از شما خواسته می‌شود کدVIN (همان شماره‌ ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو است که با IR شروع می‌شود) را وارد کنید. کد را وارد و سپس ارسال کنید.

USSD3 روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
دریافت خلافی خودرو با شماره vin

نکته:

  • دقت کنید که کد را حتما به زبان انگلیسی وارد کنید که دچار مشکل نشوید.
  • همچنین کدهای یواِس‌اِس‌دی به خاطر مسائل امنیتی  در صورت نگرفتن پاسخ بعد از چند ثانیه ارتباطشان قطع می‌شود، بنابراین بهتر است بدون معطلی کد VIN را وارد کنید.

در مرحله بعد اگر فقط لیست خلافی خودروتان را می‌خواهید می‌توانید عدد ۱ (خلافی خودرو) را ارسال کنید  و در صورتی که علاوه بر لیست خلافی خودرو شناسه قبض و شناسه پرداخت را می‌خواهید عدد ۲ ( خلافی خودرو و شناسه قبض و شناسه پرداخت)را وارد کنید.

روش‌های پرداخت خلافی خودرو

همان‌طور که در روش‌های استعلام خلافی توضیح داده شد، روش‌های متعددی نیز برای پرداخت جریمه وجود دارد. پرداخت از طریق خودپرداز بانک ملی، تلفن‌بانک، وب‌سایت‌های مختلف از جمله سایت راهور و نرم‌افزارهای موبایل مهم‌ترین روش‌های پرداخت انواع جرائم رانندگی هستند.

اعتراض به خلافی خودرو و کم کردن ان

eteraz 1 روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
اعتراض به خلافی خودرو

بسیاری از مالکین خودرو زمانی‌که با لیست جریمه خودرو خود روبرو می‌شوند، معتقد هستند که برخی از جرایم ثبت‌شده، غیرمنصفانه است یا آن‌ها اصلا مرتکب این تخلفات نشده‌اند! بنابراین، اغلب به دنبال اعتراض به لیست جریمه و کم‌کردن آن هستند. برای پاسخ دادن به این سوال که جریمه را چگونه کم کنیم؟ با ما همراه باشید.

در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو فرآیند وجود دارد. اول اعتراض به قبض جریمه است. چگونه به خلافی اعتراض کنیم؟ برای این منظور، فرد معترض باید به مرکز اجرائیات منطقه یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند و موضوع شکایت را در منطقه مطرح کند؛ این‌گونه موارد در همان محل قابل رسیدگی و اصلاح هستند.

دوم، اعتراض به وضعیت تخلفات است که فرد معترض باید ابتدا به دفاتر پلیس +10 مراجعه کند و درخواست اعتراض دهد. ظرف حداکثر 24 ساعت باید به این موضوع رسیدگی شود و معمولا نتیجه اعتراض در کمتر از چند ساعت اعلام می‌شود. در این مراکز، افراد دلایل خود را برای اعتراض بیان می‌کنند؛ مثلا این‌که در زمان وقوع تخلف اصلا در محل حضور نداشته‌اند یا توان پرداخت این مبلغ جریمه را ندارند.

how to pay bills fines روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
نحوه کم کردن خلافی ماشین
اما اگر مبلغ جریمه مورد اعتراض بالای یک میلیون تومان باشد؟

اما اگر مبلغ جریمه مورد اعتراض بالای یک میلیون تومان باشد، برای اعتراض به جریمه خودرو باید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه کنید. در تهران، شهروندان باید به ادارات راهنمایی و رانندگی مناطق 1، 3، 10، 12، 14، 16، 20، 21، 22 و همچنین دادسرای راهور واقع در خیابان آزادی- نبش رودکی-پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مراجعه کنند.

در سایر استان‌ها هم مالکین خودرو باید به واحدهای رسیدگی مرکز استان مراجعه کنند. در این مراکز، کارشناسان پلیس نظرات خود را در اختیار قضاوت مستقر در مناطق قرار می‌دهند و این قضات که تحت‌نظر دادسرای راهور هستند، نسبت به این اعتراضات اعلام نظر می‌کنند و در صورت نیاز کسری خلافی مطابق با مقررات اعمال می‌شود.

توجه کنید که درخواست‌هایی که قبلا رسیدگی شده‌است، در این واحدها پذیرش نخواهند شد و رای صادره توسط واحد رسیدگی، قطعی است.

مدارک لازم جهت رسیدگی به اعتراض خلافی خودرو

  1. اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو
  2. تکمیل فرم درخواست
  3. کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی وی

آدرس واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی برای جرایم بالاتر از یک میلیون تومان

مراکز کم کردن خلافی خودرو:

منطقه ۱: چهارراه لشکرک، بلواراوشان جنب بیمارستان ۵۰۵ ارتش

منطقه ۱۰: نواب، نبش محبوب مجاز

منطقه ۱۲: خیابان شوش، نرسیده به میدان شوش، پشت بوستان بهاران، جنب کلانتری۱۱۲

منطقه ۱۴: شهیدمحلاتی، نبردشمالی، بعد از پاسدارگمنام، ابتدای خیابان قیام، انتهای کوی شهیدابراهیم بیدی

منطقه ۱۶: میدان بهمن، اول تندگویان

منطقه ۲۰: شهرری، خیابان۲۴متری رازی، انتهای کریمی شیرازی یااستخرسابق، بعدازفروشگاه رفاه شهرداری منطقه ۵

منطقه ۲۱: تهرانسر، انتهای بلواریاس، بعدازمسجدجامع نرسیده به کمربندی آزادگان

پلیسجریمهخودرو روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن
کم کردن خلافی خودرو

روش صفرکردن خلافی خودرو

اگر قصد صفر کردن جریمه خودرو را دارید، باید به شما بگوییم به‌هیچ‌وجه امکان صفرکردن جریمه خودرو بدون پرداخت جریمه وجود ندارد و هرگونه تلاش برای این کار پیگرد قانونی خواهد داشت.

البته برای افرادی که بضاعت ضعیف‌تری دارند، یک راه برای تقسیط جریمه وجود دارد؛ به این‌صورت‌که می‌توانید جریمه خودرو را به‌صورت موردی پرداخت کنید تا مقدار جریمه خودرو را زیر یک میلیون نگه دارید.

سوالات متداول درباره خلافی خودرو

در این بخش به سوالات متداول شما کاربران گرامی در مورد خلافی خودرو پاسخ خواهیم داد:

آیا امکان پرداخت خلافی به صورت قسطی وجود دارد؟

بله. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت راهور یا راهنمایی و رانندگی، خلافی خودرو را اقساطی کنید.

چگونه ثابت کنیم که خلافی ثبت شده به خودرو ما تعلق ندارد؟

باید به حوزه شکایات راهنمایی و رانندگی بروید و نسبت به خلافی خودروی خود اعتراض بزنید تا به آن رسیدگی کنند.

آیا اعتراض به خلافی موجب کاهش آن می‌شود؟

اگر اعتراض وارد باشد، خلافی خودرو را کم می‌کنند.

پرداخت خلافی خودرو توقیفی چگونه است؟

به‌صورت حضوری به مراکز پلیس 10 مراجعه کنید.

اگر به هر دلیلی قبض خلافی 2 برابر پرداخت شود چه باید کرد؟

به واحدهای اجرائیات پلیس راهور در سراسر کشور مراجعه کنید و درخواست استرداد پرداختی اشتباه دهید.

چه عواملی باعث میشود جریمه شویم ؟

خب همانطور که اکثرا میدانید سرعت زیاد، عبور از چراغ قرمز، لایی کشیدن و فرار از دست مامورین ( این دیگه خیلی جرات میخواد )، صحبت با تلفن همراه خود، خوردن غذا در حین رانندگی، رانندگی در حین مستی و عدم هوشیاری، پارک در مکان های ممنوع، و خیلی از اعمال دیگر باعث ایجاد جریمه خواهد شد.

برای مثال فکر کنید در حال رانندگی آرام هستید که یکدفعه یک خودرو با سرعت زیاد از جلوی خودروی شما عبور میکند، آشغال خود را از شیشه به بیرون پرت میکند، در حال مکالمه با شخص دیگریست و اصلا تمام حواسش به راه نیست !!

به نظر شما این فرد نباید جریمه شود ؟ وقتی برای خود و دیگران خطر آفرینی میکند آیا لایق جریمه نیست ؟

بیشتر بدانید: اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ارمان
ارمان
1 سال پیش

من با قبضینو خلافی خودرو رو پرداخت کردم. شما تایید می کنید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ارمان
1 سال پیش

با سلام
همانطور که در این مقاله بررسی نمودیم، روش های مختلفی برای پرداخت قبوض وجود دارد. توصیه می شود معتبرترین و با اطمینان ترین روش را برای خود انتخاب نمائید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش