4.4
(122)

اگر شما هم قصد خرید تیغه برف پاک کن خودرو دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها در خرید این وسیله با مشکل برخورد کرده‌اید. اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب از کیان باتری شما را با انواع تیغه برف پاک کن خودرو آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید تیغه برف پاک کن باید به آن توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

اهمیت تیغه 300x169 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
راهنمای خرید تیغه برف پاک کن

همانطور که میدانید یکی از لوازم مصرفی مهم و پر‌کاربرد در خودروهای سبک و سنگین تیغه برف‌ پاک کن می‌باشد. این وسیله به علت اینکه به صورت مستقیم با شیشه خودرو شما در تماس است. بیش از سایر لوازم مصرفی دیگر در معرض خرابی قرار دارد، بنابراین باید بیش از سایر لوازم به این قطعه اهمیت دهید.

این قطعه زمان بارندگی و برف کاربرد خود را نشان می‌دهد. اگر به وسیله تیغه برف پاک کن آب و برف روی شیشه خودرو کنار زده نشود جلوی خود را نخواهید دید و تصادف خواهید کرد.

این‌جاست که اهمیت این قطعه مهم و ضروری برای شما بیشتر از همیشه مشخص می‌شود. تصور کنید در یک شب بارانی یا برفی همراه زن و بچه خود در جاده مشغول سفر هستید.

اگر تیغه برف پاک کن شما به درستی کار نکند، حتی در صورتی که برف پاک کن‌ها مشکلی نداشته باشند، شما قادر به پیمودن حتی یک کیلومتر هم نیستید. بنابراین باید بیشتر از سایر لوازم مصرفی خودرو به این قطعه توجه داشته باشید. زیرا در صورت خرابی در راه خواهید ماند. پس همیشه قبل از سفر از سلامت این قطعه ارزان قیمت اطمینان حاصل نمایید.

 تیغه برف‌ پاک‌کن ماشین چیست؟

تیغه برف پاک کن 300x225 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
تیغه برف پاک کن خودرو

برف پاک کن خودرو در واقع وسیله‌ای است که از یک موتور الکتریکی جهت حرکت و یک تیغه برف پاک کن یا همان پارو برای پاک کردن برف و باران از روی شیشه جلو و عقب خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این وسیله برای تمیز کردن شیشه هم استفاده می‌شود.

مهم‌ترین جزء شیشه پاکن تیغه آن می‌باشد، همان طور که موتور ماشین نباید بدون روغن کار کند، شما نباید بدون آب از برف پاک کن استفاده کنید. در فصل تابستان حتما از روکش محافظ تیغه برف پاک کن استفاده کرده و با شروع فصل بارندگی لاستیک‌های آن را تعویض نمایید.

انواع تیغه برف 300x201 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
انواع تیغه برف‌ پاک‌کن
  • تیغه برف پاک کن فابریک

تیغه‌های برف ‌پاک ‌کن معمولی، ساده‌ترین و متداول‌ترین نوع تیغه در بازار هستند. جنس تیغه‌های معمولی، پلاستیک فشرده است و از لحاظ قیمتی نیز، مقرون‌به‌صرفه هستند. در اکثر خودروهای تولید داخل، از همین نوع معمولی استفاده می‌شود که به تیغه فابریکی نیز معروف است.

  • تیغه برف پاک کن هیبریدی یا ژله ای

برف پاک کن ژله ای2 300x300 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
تیغه برف پاک کن ژله ای

به این نوع تیغه برف پاک کن ژله‌ای هم گفته می‌شود. لاستیک روی تیغه آن‌ها از نظر نرمی و چسبندگی شباهت زیادی به ژله دارد. زیرا به خوبی روی شیشه چسبیده و آن را تمیز می‌کنند. خیلی از افراد به دلیل قدرت پاک کنندگی بیشتر نمونه فابریک شرکتی خود را با این مدل تعویض می‌کنند.

  • تیغه برف پاک کن برف‌گیر‌دار

اگر بیشتر در جاده‌های برف‌گیر کوهستانی تردد می‌کنید، مطمئنا تیغه برف پاک کن معمولی به درستی کار نمی‌کند و شما نیاز به برف پاک کنی با تیغه‌های قوی‌تر دارید. پس پیشنهاد می‌کنم بدون داشتن تیغه برف پاک کن مناسب به جاده‌های کوهستانی سفر نکنید. این تیغه‌ها، در شرایط جوی سخت شیشه را تمیز می‌کنند و از روی یخ و برف سر نمی‌خورند.

مقایسه تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی

بعد از توضیحاتی که درباره ساختار و تولید هر دو نوع تیغه‌ برف پاک کن ژله ای و فابریکی ارائه نموده ایم قصد داریم تا تفاوت آنها را نیز بررسی و بیان نماییم.

تفاوت برف پاک کن 300x169 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
تیغه برف پاک کن ژله ای یا معمولی

1- قدرت آبگیری از سطح شیشه خودرو

جمع آوری آب از سطح شیشه در مواقع بارندگی از نکات مهمی است که قدرت دید راننده را نسبت به جاده افزایش می دهد و در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش خواهد شد. تیغه برف پاک کن این وظیفه مهم را بر عهده دارد، تا با عملکردی قابل قبول شرایط رانندگی در هوای بارانی و برفی را فراهم سازد.

خاصت برف پاک کن 300x169 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
مشخصات تیغه برف پاک کن خوب

تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی در قدرت آبگیری از سطح شیشه به گونه ای است که تیغه های ژله ای قدرت آبگیری بهتری نسبت به تیغه های معمولی دارند و بدون ایجاد کوچک ترین صدا شیشه را تمیز می کنند.

دلیل قدرت آبگیری بهتر تیغه های ژله ای، خاصیت سیلیکون است که چسبندگی و انعطاف مناسب تری نسبت تیغه معمولی دارد و در نتیجه از قدرت آبگیری بیشتری هم برخوردار می باشد.

2- تفاوت ساختاری و طراحی در تیغه‌های برف پاک کن

برف پاک کن ژله ای 300x137 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
تیغه برف پاک کن هیبریدی

نوع ساختار و تولید تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی کاملاً متفاوت است، تیغه برف پاک کن معمولی با طراحی کاملاً ساده، دارای استحکام بالایی می باشد که می تواند به واسطه آن یخ زدگی های سطحی و گل و لای خشک شده روی شیشه خودرو را از بین ببرد.

در مقابل لاستیک تیغه برف پاک کن ژله ای با طراحی هوشمندانه و فرمول پبشرفته سیلیکون از ظرافت خاصی در ساختار خود بهره‌مند است. در نتیجه جنس آن نرم و منعطف بوده و استحکام آن در مقابل تیغه های معمولی کمتر است.

3- طول عمر کدام تیغه برف پاک کن بیشتر است؟

طول عمر از مهم ترین عوامل در انتخاب یک تیغه برف پاک کن محسوب می شود که در معرض تغییرات آب و هوایی، نور خورشید و دیگر عوامل بیرونی می باشد. طول عمر و ماندگاری تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی) به دلیل نوع ساخت، مقاومت آنها در شرایط آب و هوایی مختلف بسیار بالاتر و بیشتر از تیغه های معمولی می باشد.

تیغه برف پاک کن های معمولی (فابریکی) در شرایط گرما زیاد حالت اصلی خود را از دست می دهند و همین طور در هوای سرد نیز پلاستیک فشرده این تیغه سفت شده و موجب ترک خوردگی آن می شود و عمر مفید آن نهایتاً یک سال می باشد.

4- تفاوت قیمت تیغه برف پاک‌ کن ژله ای و معمولی

این بخش از تفاوت هر دو تیغه برف پاک کن با توجه به نوع ساختار آنها کاملاً مشهود است که هزینه تهیه و تولید تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی) بیشتر از تیغه برف پاک کن معمولی (پلاستیکی) است و به همین دلیل است که کارخانه های تولید کننده خودرو از تیغه برف پاک کن معمولی در محصولات خود استفاده می کنند که هزینه کمتری نسبت به رقیب سیلیکونی خود دارد.

تیغه برف‌ پاک کن معمولی بهتره یا ژله‌ای

جواب این سوال بستگی به منطقه جغرافیایی محل زندگی شما دارد. اگر در منطقه‌ای هستید که بارش باران خیلی بیشتر از بارش برف است، پیشنهاد می کنم از نمونه ژله‌ای استفاده کنید. زیرا در بارندگی بسیار عالی عمل می‌کنند.

اما اگر منطقه شما سرد سیر و برف‌گیر است، پیشنهاد می‌کنم از نمونه اورجینال برف‌پاک کن استفاده نمایید. زیرا برف‌ پاک کن ژله‌ای برای پاک کردن برف طراحی نشده است و هنگام بارش برف کارایی لازم را ندارد. به دلیل چهار فصل بودن آب و هوای کشور شرکت های سازنده از نمونه شرکتی استفاده می‌کنند.

اگرچه تیغه برف‌پاک‌کن نیز مانند دیگر لوازم مصرفی خودرو عمر مشخصی دارد، اما یکی از عوامل مهم در انتخاب تیغه برف‌پاک‌کن، میزان عمر مفید آن است. تیغه‌های معمولی در برابر سرما یا گرما مقاومت ندارند و خیلی زود خراب و ازکارافتاده می‌شوند؛ در مقابل، تیغه‌های ژله‌ای به دلیل نوع جنس آن‌ها، در شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

زمان خرید و تعویض تیغه برف‌ پاک کن

تعویض تیغه 300x225 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
تعویض تیغه برف پاک کن

در واقع زمان دقیق و مشخصی برای تعویض این قطعه وجود ندارد. اگر از این قطعه به درستی استفاده کنید ممکن است، حتی چند سال هم نیاز به تعویض آن نداشته باشید. البته کسانی که در مناطق پر بارش مانند شمال کشور زندگی می‌کنند، ممکن است، به علت استفاده بیشتر از این قطعه زودتر مجبور به تعویض آن شوند. توصیه می‌شود به علت قیمت ناچیز این وسیله همیشه با شروع فصل بارش‌ها آن را تعویض نمایید.

روش نگهداری از تیغه برف‌ پاک کن خودرو:

نگهداری برف پاک کن 300x249 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
نگهداری از تیغه برف پاک کن

برای محافظت از تیغه برف پاک کن، راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

1- پرهیز از استفاده از برف پاک کن روی شیشه خشک

برای تمیزکردن غبار شیشه، بدون استفاده از شیشه‌شور، از برف‌پاک‌کن استفاده نکنید. حرکت تیغه برف ‌پاک ‌کن روی شیشه خشک، موجب ازبین‌رفتن آن و خط‌انداختن روی شیشه می‌شود. اگر مخزن شیشه‌شور خالی است، برای تمیزکردن شیشه تا زمان پرکردن مجدد آن صبر کنید یا این‌‎که در زمان توقف، به صورت دستی روی شیشه آب بریزید.

برای افزایش طول عمر تیغه‌ها از آب معمولی استفاده نکنید، ترجیحا از مایع شیشه شور استفاده کنید. زیرا علاوه بر خراب کردن لاستیک تیغه باعث رسوب گرفتن چشمی و موتور آب پاش می‌شود.

2- جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

نور آفتاب و حرارت زیاد، باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود؛ ازاین‌رو، تا جایی که امکان دارد خودرو را در زیر نور آفتاب شدید قرار ندهید.

3- خودداری از پاک‌کردن شیشه‌های یخ‌زده با برف ‌پاک ‌کن

هرگز شیشه یخ‌زده خودرو را با برف‌پاک‌کن تمیز نکنید. همچنین در صورتی که یک جسم خارجی مانند فضله خشک شده پرندگان روی شیشه از برف پاک‌کن برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

این کار علاوه بر واردکردن فشار مضاعف به موتور برف‌پاک‌کن، باعث پارگی یا کج‌شدن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود.

4- تیغه را هر از چند گاه تمیز کنید

همچنین بعضی مواقع سعی کنید برف پاک کن خود را تمیز کنید چون آلودگی و گردو غبار هم باعث از بین رفتن و فرسایش برف پاک کن می شود.

بیشتر بدانید: راهکارهای تقویت برف پاک کن خودرو

علائم و نشانه‌های خرابی تیغه برف‌ پاک کن

  1. زمانی که برف پاک کن تمام شیشه یا قسمتی از آن را تمیز نمی‌کند.
  2. هنگام پاک کردن شیشه صدای ناهنجار و ناخوشآیندی تولید می‌کند.
  3. روی شیشه خودرو به خوبی حرکت نمی‌کند یا ناگهان سریع حرکت می‌کند.
  4. متوجه تعدادی خط و خش روی شیشه می‌شوید، علت آن پاره شدن لاستیک تیغه برف پاک کن است.

نکات مهم هنگام خرید تیغه برف‌ پاک کن

  • قیمت تیغه برف پاک کن

قبل از هر کاری مشخص کنید، برای خرید تیغه برف پاکن چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شد، خود به خود مدل های که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برایتان آسان می شود.

  • نوع تیغه برف پاک کن

تیغه برف پاک کن انواع مختلفی دارد، شما با توجه به نوع استفاده و شرایط آب و هوایی منطقه محل زندگی خود می‌توانید نوع آن را مشخص نمایید. اگر در منطقه زندگی می‌کنید که بارش باران بیشتر از برف است، تیغه برف پاک کن ژله ای برای شما مناسب تر می‌باشد. اما برای مناطق برفی استفاده از تیغه برف پاکن برف گیر دار توصیه می‌شود.

  • جنس لاستیک

به جنس و کیفیت لاستیک تیغه برف پاک کن هم توجه داشته باشید، اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد با چند بار استفاده از برف پاک کن پاره شده و کارایی لازم را نخواهد داشت. پس از من موقع خرید تیغه برف پاک کن به کیفیت لاستیک تیغه هم توجه داشته باشید.

  • جنس بدنه

خرید تیغه برف 300x170 راهنمای خرید انواع تیغه برف پاک کن
سایز تیغه برف پاک کن انواع خودرو

به جنس فلزی که بدنه تیغه برف پاک کن از آن ساخته می شود، توجه داشته باشید. حتی اگر لاستیک تیغه کیفیت بالایی داشته اما جنس بدنه تیغه فاقد کیفیت لازم باشد. خیلی زود زنگ زده و دچار پوسیدگی می شود. در این صورت شما به اجبار مجبور به تعویض کل تیغه برف پاک کن می شوید.

  •  سایز تیغه برف پاک کن

حتماً موقع خرید به مدل خودرو خود توجه داشته باشید. برای مثال: برف پاکن دو محصول از خانواده پژو با اینکه از یک خانواده هستند با هم تفاوت دارند. یعنی برف پاک کن شیشه جلوی خودرو پژو ۲۰۶ خیلی بزرگتر از برف پاک کن شیشه جلو پژو ۴۰۵ است. پس هنگام خرید به مدل خودروی خود دقت کنید.

  • گارانتی و ضمانت نامه

به سراغ برندهایی بروید که دارای ضمانت نامه هستند. این محصولات معمولاً دارای کیفیت بالایی می‌باشند، زیرا گارانتی کردن محصولات بدون کیفیت برای شرکت چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت برندهای گارانتی‌دار کیفیت هم دارند.

حرف آخر

با توجه به آنچه در متن به آن اشاره شد، اگر به دنبال خرید یک تیغه برف ‌پاک ‌کن ارزان‌قیمت هستید که تا حدی بتواند از پس پاک‌کردن قطرات باران روی شیشه بر بیاید، می‌توانید برای خرید برف‌پاک‌کن‌های معمولی اقدام کنید؛ اما درصورتی‌که برای خرید یک برف پاک کن مرغوب با محدودیت خاصی مواجه نیستید و قصد خرید بهترین نمونه موجود در بازار را دارید، بهتر است به سراغ برف پاک کن ژله ای بروید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
خردمند شهبازی
خردمند شهبازی
2 سال پیش

با عرض سلام و خسته نباشید بنده با توجه به تجربیاتم به عرض برسانم در صورت خراب شدن تیغه برف پاک کن معمولی میتوانید با دستکاری اهرم بندیها مجددا عملکرد برف پاکن رو بدست آورید و یا با تعویض فقط لاستیک برف پاک کن که این قطعه لاستیکی بصورت جداگانه در بازار بصورت فراوان یافت می شودو هزینه کمتری هم دارد می توانید کارایی لازم رو از استراکچر قبلی بگیرید و نیاز به خریدن کل تیغه برف پاک کن جدید نیست ولی در صورت خراب شدن برف پاک کن ژله ای که عمر کمتری نسبت به معمولی دارد و کارایی… خواندن ادامه ...

سجاد
سجاد
در جواب  خردمند شهبازی
11 ماه پیش

ظاهر کدوم ماشینو قشنگتر میکنه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش