4.8
(219)

زمانی که شما برای خرید یک خودرو سنگین دست دوم اقدام می کنید، لازم است که با برخی از نکات آشنا باشید امروزه در بازار خودرو در لاله های بسیاری وجود دارد که به دنبال این هستند که خودروهای خود را با قیمتی بالاتر از حد به مشتریان بفروشند.

یکی از اشتباهات بسیاری که ایجاد می شود در خصوص خرید ماشین سنگین دست دوم یا تصادفی می باشد. بسیاری از خریداران نمی دانند که در هنگام خرید این سری از ماشین ها باید به چه ویژگی‌ هایی توجه کنند و چه مواردی را در نظر داشته باشند.

به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از کیان باتری به شما توضیح دهیم در هنگام خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی چه چیزهایی را باید در نظر داشته باشید. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ماجرای افت قیمت خودرو

همان طور که می دانید در ایران خودروها چه سبک و چه سنگین جزو کالاهای سرمایه ای به حساب می آیند. به این صورت که شخص زمانی که یک خودرو را خریداری می کند پس از چند سال استفاده می تواند آن را با قیمت بسیار بالاتری از زمان خرید به فروش برساند.

سیستم دلالی و نوسان های عجیب موجود در بازار نیز به این موضوع دامن زده است و سبب افزایش قیمت ها می شود. در اینجا یک سوال ایجاد می‌شود و آن هم این است که یک خودرو سنگین پس از سال‌ها استفاده دچار موارد فرسایشی و استهلاک می‌شود اگر خودرو تصادفی باشد این میزان نیز افزایش می یاید.

با توجه به اینکه خودروهای سنگین در شرایط جاده ای مختلف رانندگی می کنند، ممکن است وضعیت های مختلفی را تجربه کنند و مسلما خودرو آسیب های بسیاری می بیند. در اینجا فرمول محاسبه قیمت این خورو های سنگین چگونه است؟

در اولین قدم باید به این موضوع اشاره کنیم که خودروهای سنگین بیشترین افت قیمت خود را در ۵ سال اول تولید تجربه می کنند. البته در این خصوص گزینه های دیگری مثل: وزن خودرو، تجهیزات و نوع پیشرانه های موتور، قدرت موتور و موارد این چنین تاثیرگذار هستند.

تمامی این موارد در خصوص خودروهای تصادفی نیز بررسی می شوند. یعنی محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی بر اساس این موارد می باشد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

مقاله پیشنهادی: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

چه مواردی بر روی افت قیمت خودرو سنگین تاثیر دارد؟

خرید راهنمای خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی
افت قیمت خودرو ماشین سنگین

تا این جا توضیح دادیم که منظور از افت قیمت خودرو چیست. در ادامه مطلب گزینه هایی را بررسی می کنیم که به صورت مستقیم بر نحوه محاسبه قیمت خودرو اثر دارند.

کلاس و مدل خودرو سنگین

خودروهای سنگین دارای کلاس و ابعاد بدنه یک سال می باشند و همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از کلاس‌ها در ابعاد گوناگون وجود دارد که خودروهای سنگین از آنها بهره مند می باشد دلیل این تفاوت در این است که کاربری هر یک از این کلاس ها متفاوت است و متناسب با یک کارهایی طراحی شده است. بنابراین در زمان تصادف باید به ابعاد و کلاس آنها توجه شود.

زمانی که در یک تصادف آسیب بسیاری به بدنه خودرو وارد شود افت قیمت بیشتری را تجربه میکند در یک مثال ساده می توان گفت، افت قیمت از از نظر بدنه برای خودروهای سنگین که دارای وزن و ابعاد بزرگ‌ تر هستند بیشتر از خودروهای سبک می باشد. به همین دلیل فرمول محاسبه افت قیمت ماشین سنگین دست دوم یا تصادفی در این دو یکسان نیست.

نوع بدنه خودرو سنگین

خودرو 3 راهنمای خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی
نوع بدنه در خرید خودرو سنگین دست دوم

از دیگر عواملی که بر روی میزان افت قیمت خودرو سنگین تاثیر بسیاری دارد نوع و جنس بدنه می باشد. البته برای برخی از افراد رنگ بدنه نیز مهم است اما اکثر کارشناسان خودرو معتقدند که رنگ خودرو بیشتر برای خودروهای سواری مطرح می باشد و بر روی خودروهای سنگین در میزان قیمت تأثیر چندانی ندارد.

در خصوص خودروهای سنگین جنس بدنه و نوع اتصالات بخش‌های مختلف آن نقش بسیار مهمی در میزان قیمت خودرو دارد. مثلا هر چقدر جنس بدنه از مواد باکیفیت تری ساخته شده باشد ارزش آن بیشتر است. و به همان میزان در صورتی که جنس بدنه نامرغوب باشد و تصادفات بر روی آن رخ داده باشد افت قیمت بسیاری را تجربه می‌کند.

نوع بیمه، میزان باقی مانده از آن و درصد تخفیف

برخی از افراد بر این باورند که نوع بیمه، میزان باقی مانده از آن و درصد تخفیف در زمان تصادف خودرو سنگین چندان مهم نمی باشد و حتی در نحوه محاسبه قیمت خودرو نقشی ندارد.

در صورتی که این چنین نیست زمانی که صحبت از افت قیمت خودرو در هنگام تصادف به میان می آید بیمه و دیگر گزینه های عنوان شده مربوط به آن دارای اهمیت بسیاری می باشند. به صورت کلی از آنجا که خودرو سنگین به صورت مستمر در جاده های خارج از شهر رفت و آمد دارد، داشتن یک بیمه مناسب برای آن امری بسیار مهم می باشد. همچنین در هنگام خرید خودرو تصادفی کارکرده شما باید بیمه را بررسی کنید و بدانید که چه مقدار از آن باقی مانده و در صدد تخفیف آن به چه صورت است.

سال تولید و میزان کارکرد خودرو سنگین

سال تولید جزو موارد دیگری است که بر میزان قیمت خودرو سنگین کارکرده و تصادفی تاثیرگذار است. به طور کلی سال تولید و کارکرد آن نشان می‌دهد که وضعیت استهلاک خودرو چه میزان می باشد و چه مقدار می‌ تواند در افت قیمت و محاسبه آن در زمان تصادف تاثیرگذار باشد.

یک نکته‌ ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تمامی خودروها چه سبک سنگین بیشترین افت قیمت خودرو را در یک یا دو سال اول تجربه می‌ کنند و تا پنج سال بعد از آن این افت قیمت چندان قابل توجه نبوده و کمتر می باشد.

بنابراین سال تولید و زمان انجام تصادف به کارشناسی کمک می‌ کند تا فرمول محاسبه قیمت را به صورت دقیق تر تهیه و اعمال کند. البته در صورتی که تصادف که بر روی خودرو انجام شده است بسیار شدید باشد و آسیب های بسیاری وارد شده باشد در این شرایط حتی اگر سال تولید نزدیک باشد باز هم خودرو افت قیمت بسیاری را تجربه می‌کند.

سطح تجهیزات و آپشن های خودرو

این موضوع کاملا طبیعی است که هر چقدر میزان آپشن ها و تجهیزاتی که برای یک خودرو سنگین نصب شده بیشتر باشد در نتیجه تاثیر بسیاری در قیمت آن خواهد داشت. این مورد را هم در نظر داشته باشید که بخش های بیشتر در خودرو سنگین که به تجهیزات مرتبط می‌ شود در معرض آسیب‌ های بیشتر قرار دارد. بنابراین تنها حواستان به این نباشد که چه آپشن هایی در خودرو قرار دارد دقت داشته باشید که آپشن‌ های نصب شده بر روی خودرو سالم و بدون عیب باشند.

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که در هنگام تصادف، ارزش و قیمت یک خودرو تا چه اندازه ای کم می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بین قیمت خودرو و مدل آن رابطه مستقیمی قرار دارد.

ب صورت کلی شما باید استهلاک خودرو قبل و بعد از تصادف ماشین سنگین را بررسی کنید. بسته به نوع و شدت تصادف، یک خودرو سنگین حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست می دهد و افت قیمت آن اینگونه می باشد.

راهنمای خرید خودرو سنگین دست دوم

ماشین سنگین راهنمای خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی
راهنمای خرید ماشین سنگین

در بالا اشاره کردیم که زمانی که یک خودرو سنگین دچار تصادف می‌شود افت قیمت آن بر اساس چه بخش هایی از خودرو است. اما مسئله‌ ای که وجود دارد راهنمای خرید خودرو سنگین است یعنی شما چه مواردی را باید بررسی کنید.

طی تحقیقات ما در میان خودروهای سنگینی که از سوی فروشنده ها معرفی می شوند، ۶۰ درصد آنها دارای مشکلات فنی و بدنه یا حتی هر دو هستند، اما فروشندگان به این موضوع اشاره‌ای نمی‌ کند و اگر خریدار اطلاعات کافی نداشته باشد بعدها دچار مشکل می‌شود. در ادامه این مقاله از کیان باتری ما به شما آموزش می دهیم که در زمان خرید ماشین سنگین چه ویژگی هایی را باید در نظر داشته باشید.

بررسی لاستیک ها

همانطور که می دانید لاستیک خودروهای سنگین دارای قیمت بسیار بالایی می باشد مسلما شخصی که به تازگی برای خرید خودرو اقدام کرده است، نمی تواند بلافاصله نسبت به تعویض لاستیک اقدام کند. بنابراین توصیه می‌ کنیم خودرویی را خریداری کنید که دارای لاستیک های سالم می باشد و حداقل تا چند ماه برای شما کارایی دارد.

بررسی موتور خودرو سنگین

نشانه هایی مثل روغن کاری جدید یا لحیم و حتی تمیز بودن غیرعادی در زیر موتور می‌ تواند نشان دهنده این باشد که موتور دستکاری و یا تعویض شده است. همچنین شما باید به صدای موتور حمل هم دقت کنید.

برخی از فروشندگان داخل موتور روغن غلیظ می ریزند تا صداهای ناهنجار به گوش نرسد، اگر خودتان نمی توانید به تنهایی این موضوع را بررسی کنید از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید.

بررسی باتری

باتری راهنمای خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی
باتری خودرو سنگین

یکی دیگه از قطعات مصرفی در خودرو سنگین باتری می باشد همانطور که می دانید باتری ها دارای طول عمر مشخصی هستند. ممکن است زمانی که شما برای خرید ماشین سنگین اقدام می کنید باطری دارای ولتاژ بسیار کمی باشد و نیاز باشد که آن را تعویض نمایید، با توجه به اینکه باطری هزینه بالایی دارد توصیه می‌کنیم در زمان خرید، باتری خودرو های سنگین را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که مدتی برای شما کار می کند.

برای آشنایی با بهترین باتری های کامیون ویدیو زیر را تماشا کنید.

انجام تست رانندگی

تست رانندگی ضمن اینکه به شما نشان می‌دهد رانندگی با خودرو چگونه است می‌تواند بسیاری از ایرادات خود را جهت تا با دیاگ ماشین سنگین مشخص نمی‌شود را نمایان کند این موضوع بیشتر در ماشین سنگین های خارجی اهمیت پیدا می کند.

دلیل مهم تر برای تست رانندگی در این است که شما می بایست با آن خودرو مسیرهای بسیار طولانی را رانندگی کنید و قطعا ساعت زیادی را در آن می گذرانید. بنابراین باید در پشت خودرو قرار بگیرید و بررسی کنید که آیا برای شما راحت است یا نه.

تا حد امکان از واسطه ها خرید نکنید

از خرید خودرو با افراد دلال، ناشناس و واسطه پرهیز کنید. تا حد امکان از یک فروشنده واقعی خودرو خریداری کنید. زیرا دلالان تنها به دنبال سود خود هستند و توجه نمی کنند که شما چه انتظاراتی از خرید خود دارید آیا این ماشین سنگین برای کارهای شما مناسب است و بسیاری از موارد دیگر. بنابراین امکان اینکه سرتان در این معاملات کلاه برود بسیار است.

محو تبلیغات یا شلوغ کاری فروشنده نشوید

در بسیاری موارد دیده شده است که فروشنده ها اقدام به تبلیغات گسترده از خود را می‌ کنند و با انجام شلوغ کاری در محل خرید این گونه به نظر می آورند که خودرو دارای قیمت مناسبی می باشد. در این زمان اگر خریدار فرد ساده ای باشد گول می‌ خورد و برای خرید خودرو عجله می کند.

 دقت داشته باشید که زمانی که برای خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی اقدام می کنید، باید به صورت کاملا ملاحظه شده عمل کنید تا بتوانید ماشینی متناسب با نیاز خود با کارایی عالی و قیمت مناسب تهیه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه خرید خودرو سنگین دست دوم یا تصادفی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش