3.7
(770)

خام سوزی ماشین یعنی چه؟ خام سوزی به این معنا است که بنزین در مسیر خود تا سر سیلندر جریان دارد ولی بنا به دلایلی مانند کثیف بودن، خرابی و ضعیف بودن انژکتور ناقص می سوزد. چرا ماشین بنزین خام میسوزاند؟

خام سوزی ماشین 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
خام سوزی ماشین یعنی چه؟

خام سوزی خودرو چیست؟

شاید متوجه شده باشید که گاهی اوقات مصرف بنزین اتومبیل‌تان بیش‌ازحد بالا می‌رود و به همین نسبت، آمپر بنزین زودتر از موعد به سمت حرف E تمایل پیدا می‌کند. هم‌چنین در کنار این مورد، به‌راحتی می‌توان بوی بنزینی را که از اگزوز خارج می‌شود، استشمام کرد؛ در این حالت، گفته می‌شود که خودرو دچار خام‌سوزی شده است.

درواقع، زمانی که بنزین به‌طور کامل درون محفظه احتراق با اکسیژن ترکیب نشده است و از منیفولد و مجاری اگزوز بدون تغییر خاصی خارج می‌شود، خام‌سوزی خودرو رخ داده است. در ادامه این مقاله از مطالب فنی آموزشی کیان باتری، مقوله خام‌سوزی خودرو و دلایل آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

علائم خام سوزی ماشین

دود سفید خودرو 300x169 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
تشخیص خام سوزی ماشین

از علائمی که نشان دهنده ی خام سوزی ماشین هستند می توانیم به دوده ی سفید، بوی بنزین اطراف اگزوز، کارکرد نامنظم موتور هنگام درجا کارکردن، روشن شدن چراغ چک و مشاهده ی دوده روی شمع ها اشاره کرد.

هم چنین خام سوزی باعث افزایش مصرف بنزین نیز می شود زیرا بنزین را ناقص می سوزاند. خام سوزی در برخی از موارد حتی باعث کوپ کردن موتور هم می شود. در خودرو های انژکتوری این موضوع کمتر به چشم می خورد زیرا میزان بنزینی که ارسال می شود اندازه گیری می شود.

جهت مشاهده به روز ترین قیمت باتری ماشین کلیک کنید!

دلایل خام‌سوزی خودرو چیست؟

دلایل خام‌سوزی خودرو از قرار زیر است:

1. خرابی سیستم جرقه‌زنی

دلایل خام سوزی 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
علت خام سوزی ماشین اول صبح چیست

سامانه جرقه‌زنی پیشرانه‌های بنزینی، از بخش‌هایی هم‌چون کویل، شمع‌ها، وایر و… تشکیل شده است. در صورت بروز ایراد در هر یک از این قسمت‌ها و اعمال جرقه ناقص درون سیلندر، باید منتظر عواقبی هم‌چون ریپ‌زدن موتور یا خام‌سوزی بنزین درون سیلندر باشیم؛

چراکه اگر جرقه سر شمع‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشد، مرحله انفجار سوخت درون محفظه احتراق نیز به نحو مطلوب صورت نخواهد گرفت و بنزین فرصت سوختن کامل را به دست نخواهد آورد. بنابراین، پس از بازشدن سوپاپ دود، بخشی از سوخت همراه با سایر گازها به صورت خام به سمت انتهای اگزوز روانه خواهد شد.

 واضح است که اگر یک شمع به‌طور کامل از کار بیفتد و جرقه‌ای درون سیلندر صورت نگیرد، کل بنزین موجود درون محفظه احتراق بدون آنکه واکنشی با اکسیژن داشته باشد، از اگزوز خارج می‌شود و خام‌سوزی نسبتا شدیدی را به وجود می‌آورد.

2. نقص در سیستم انژکتور

انژکتور 300x187 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
عوامل خام سوزی خودرو

انژکتورها دارای سوراخ‌های بسیار کوچکی هستند که سوخت مایع را به قطرات بسیار ریز و پودرمانند تبدیل و به درون منیفولد هوا یا محفظه سیلندر تزریق می‌کنند. اگر انژکتور کار خود را به‌درستی انجام ندهد یا سوراخ‌های ریز سر آن دارای قطر بیشتر از استاندارد باشند و بنزین را بیشتر از حد معمول به درون سیلندر بپاشند، آن‌گاه نسبت استاندارد میان غلظت سوخت و هوا برهم می‌خورد و بنزین به حالت خام‌سوزی از اگزوز خارج می‌شود.

بنابراین، بهتر است انژکتورها طی بازه‌های مشخص توسط افراد متخصص چک شوند و در صورت کثیفی، شستشو داده شوند و اگر نیاز به تعویض داشته باشند، این کار صورت گیرد تا موتور خودرو بدون خام‌سوزی و در بهترین حالت به کار خود ادامه دهد.

۳. خرابی سنسور اکسیژن و سایر حس‌گرهای وابسته به سیستم سوخت‌رسانی

سنسور اکسیژن 300x169 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
دلایل خام سوزی ماشین

سنسور اکسیژن با تجزیه‌وتحلیل گازهای خروجی از اگزوز و ارزیابی میزان اکسیژن موجود در این گازها، اطلاعات لازم را به ایسیو جهت تعیین میزان پاشش دقیق سوخت ارسال خواهد کرد. در صورت خرابی این قطعه و ارسال داده‌های ناصحیح به واحد پردازشگر کنترل مرکزی خودرو، میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها که از سوی ایسیو کنترل می‌شوند، چندان دقیق نخواهد بود و در صورت تزریق بیش‌ازحد سوخت به درون سیلندر، موجب بروز خام‌سوزی در موتور خواهند شد.

هم‌چنین سایر حس‌گرها نظیر سنسور فشار هوا map، حس‌گر جریان هوا، سنسور موقعیت دریچه گاز و … نیز اطلاعات لازم جهت میزان و زمان پاشش سوخت را به کامپیوتر مرکزی موتور ارسال می‌کنند؛ بنابراین، خرابی آن‌ها نیز ممکن است به بروز عیب خام‌سوزی منجر شود.

4. نقص در سیستم اگزوز

رفع نشتی اگزوز 300x175 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
علت خام سوزی بنزین ماشین

خرابی سیستم اگزوز نیز، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب اختلال و بروز خطا در عملکرد سیستم پاشش سوخت به درون موتور شود و ضمن افزایش میزان مصرف بنزین، موتور را با پدیده خام‌سوزی مواجه کند؛ بنابراین، واجب است که همواره از سالم‌بودن تمامی منبع‌های اگزوز و هم‌چنین لوله‌های این سامانه اطمینان حاصل کنید.

علت خام سوزی ماشین کاربراتور

عوامل خام سوزی در موتور های کاربراتوری به ترتیب اهمیت و شایع بودنشان:

  1. بالا بودن سطح مایع بنزین در پیاله ی کاربراتور
  2. بیش از حد باز بودن پیچ تنظیم سوخت دور آرام(به اشتباه همون پیچ هوا)
  3. بیش از سایز استاندارد بودن ژیگلور ارسال سوخت اصلی
  4. بیش از سایز استاندارد بودن ژیگلور دور آرام
  5. گرفتگی منفذ ورودی هوا ی ژیگلور دور آرام.
  6. شل بودن درپوش ژیگلور دور آرام
  7. سوختن یا پارگیه واشر نیم تنه ی پایین کاربراتور (شایع در پاترول)
  8. باز ماندن دریچه دوم سوخت
  9. تا آخر بسته نشدن ژیگلور دور آرام
  10. عدم کارد صحیح سیستم ساسات در کاربراتور های ساسات اتوماتیک
  11. مرطوب شدن بیش ازحد هوا از آب یا روغن(مخصوص موتور هایی که روغن سوزی دارند)
  12. عدو وجود ساچمه در کف استوانه (گاید )تلمبه ی کمکی و گاید نازل سوخت تلمبه
  13. ترک داشتن یا کربونیزه شدن شمع ها.
  14. نشتی از سوپاپ های بنزین.

دوستان توجه داشته باشند که این اشکالات نام برده برای مواقعی است که سایر ارگان های موتور در شرایط متعارفی(تعریف شده) باشند مانند تایم، ظرفیت باطری ماشین، کویل، و حتی خود راننده

رفع خام سوزی خودرو

رفع خام سوزی 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
رفع خام سوزی خودرو

1- الف: تنظیم نبودن شناور که باید طوری آن را تنظیم کنید که بنزین تا مقدار دو سوم از پیاله را اشغال کند.

ب: بالا بودن فشار پمپ بنزین در پمپ های برقی کمتر پیش میآید. بررسی کنید تا مسیر برگشت بنزین به باک مسدود نباشد. در غیر این صورت یک صافی اضافه به مدار وصل کنید یا پمپ بنزین(مکانیکی) را از بدنه سیلندر موتر با گذاشتن واشر دور کنید.

ج: بی کیفیت بودن سوزن شناور یا خورده گی سوزن و نشیمنگاهش راه حل، تعویض.

هشدار: هنگام سرویس کاربراتور یا تعویض لوازم برای موتور ۶ سیلندر پاترول از تعویض سوزن شناور آن به شدت پرهیز کنید (البته اگر یک “آماتوری” مثل من قبلأ عوضش نکرده باشد)

2- پیچ تنظیم سوخت دور آرام (همان پیچ هوا)را به آرامی ببندید تا جایی که موتور خاموش شود سپس به اندازه ی نیاز موتور باز کنید اگر موتور خاموش نشد اشکالی در سیستم است.

اشکالات:خراب بودن سوزن مدار قدرت. خوب بسته نشده بودن ژیگلور دور آرام سر جای خودش. مسدود بودن مسیر خلأ برای فرمان دادن به سوپاپ قدرت که باید بررسی و تعمیر یا تعویض شوند.

3- انتخاب ژیگلور با سایز مناسب

4- انتخاب ژیگلور دور آرام با سایز مناسب

5- روی درب کاربراتور های مختلف یک مسیر برای عبور هوا برای ترکیب شدن با بنزین در دور آرام وجود دارد که معمولأ در سرویس ها از چشم تعمیرکاران دور میماند آن مسیر را کشف و سرویس کنید.

6-اگر درپوش روی ژیگلور دور آرام شل باشد یا خود ژیگلور به دلیل خراب بودن رزوه ها سر جایش به درستی ننشیند نیز خام سوزی دز حالت در جا کار کردن مو تور اتفاق میافتد نیم تنه کاربراتور بررسی کنید اگر واشر از لای بدنه بیرون زده باشد اقدام به تعویض آن بکنید.

7- به دلیل گیرپاچ بودن میل و پولک دهانه ی دوم ارسال سوخت یا ضعیف بودن فنر برگشت آن گاهی اوقات دریچه بعد از پایین آمدن دور موتور به جای اولش برنمیگردد. سرویس روغن کاری، تقویت فنر

8- کاربراتور هایی که با “بیمتال ” های برقی یا با دمای آب کار میکنند اگر راه آب مسدود شده باشد یا مدار الکتریکی “بیمتال” قطع شده باشد دچار خام سوزی میشوند.

9- خیس شدن هوا باعث مسدود شدن منافذ آن میگردد چه بر اثر آب ناشی از عبور از رودخانه چه بر اثر بالا بودن بخار روغن. تعویض یا برداشتن هوا

10-در کف” گاید “تلمبه ی کمکی یک ساچمه وجود دارد درست در موازات “گاید” تلمبه، یک “گاید” دیگر نیز وجود دارد که داخلش یک قطعه استوانه یک ساچمه و یک فنر ظریف قرار دارد چنانچه این قطعات سر جای خودشان نباشند مکش پیستون ها به پیاله ی سرایت کرده و یک مسیر فرعی برای ارسال سوخت برای موتور ایجاد میشود. بررسی و رفع عیب

11- خام سوزی موتور در دور آ رام باعث کربونیزه شدن سر شمع میشود که با پایین آوردن کیفیت جرقه زنی شمع در دور های بالا به شدت موتور را دچار خام سوزی میکند. و همچنین وجود ترک. شمع را تمیز کرده و به روش های گوناگون جرقه ی سر آن را مشاهده کنید، جرقه حتمأ باید در نوک شمع زده شود اگر در جایی غیر از نوک الکترود میانی جرقه زده میشود شمع را عوض کنید ولو اینکه آن را تازه خریده باشید، شمع باطل

12- نشتی از سوپاپ های بنزین ممکن است بر اثر سفت بودن فیلر ها باشد یا عدم آبندی سوپاپ در نشیمنگاهش. فیلرگیری یا باز کردن سرسیلندر

اما توقع نداشته باشید صرفأ با خواندن این مطالب یا مطالبی نظیر اینها پی به ایرادات ماشینتان ببرید اما این حداقل ها کمک خوبی میتواند برای شما باشد.

هر خام سوزی ای مصرف بالا ایجاد میکند اما هر مصرف بالایی خام سوزی ایجاد نمیکند. خام سوزی همیشه با کربونیزه شدن سر شمع (سیاه شدن ) همراه است و دود سیاه از اگزوز زمانی که موتور در جا کار میکند یا حتی با دور بالا( اما ممتد کار کند. )(اول هر گاز دادنی ممکن است شاهد دود سیاه باشید که اشکال ندارد. )

در مورد عکس موضوع اینجاست که نحوه ی قرار گیری قطعات نام برده شده یا حتی محل قرار گیریه آنها در کاربراتور خودرو های مختلف با هم فرق دارد.

ضمن اینکه در کتاب های فنی مصور به راحتی میتوانید با انواع و اقسام حالت های گوناگون و اشکال مختلف آن اشنا شوید، و برای درک بهتر تصاویر آن این چند خط سیاه مشق بنده را با آن منطبق کنید.

بیشتر بدانید: عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو

 علت بوی خام سوزی خودرو

بوی خام سوزی 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
علت بوی خام سوزی خودرو

مهم‌ترین علت خرابی آن‌ها نیز خشک کار کردن و بی بنزینی خودروست. چرا که گرمای ایجاد شده در آن‌ها که باید با بنزین برطرف شود، به دلیل خشک ماندن و عدم وجود بنزین دفع نشده و منجر به کاهش عمر آن‌ها می‌شود.

در مورد پمپ بنزین‌های مکانیکی نیز باید گفت که ضعف پرده دیافراگم آن‌ها می‌تواند بلای جانشان شده و از توان کاری و میزان پمپاژ آن‌ها بکاهد. هم چنین قفل گازی در این پمپ‌ها به خاطر گرما نیز شایع است.

کسر آوردن پمپ بنزین‌های برقی ممکن است در حین و یا شروع حرکت باشد که یک راه فهمیدن آن گوش دادن به صدای کارکرد پمپ است. پمپ خراب شده صدایی نامتقارن و ضعیف‌تر و یا قوی‌تر از حالت عادی دارد.

پمپ‌های مکانیکی نیز در هنگام گرم کردن خودرو ضعف خود را نشان می‌دهند و با سرد کردن آن‌ها وضع بهتری پیدا می‌کنند. هم چنین ممکن است ضعف پمپاژ بنزین از کثیفی فیلتر باشد. پس اگر آلودگی فیلتر بنزین با چشم دیده می‌شود و یا مطمئن هستید در 10 تا 15 هزار کیلومتر اخیر فیلتر بنزین خود را عوض نکرده اید، در اولین فرصت به تعویض آن اقدام کنید.

  • مسیر ناسالم بنزین

مسیر بنزین و مجاری آن از باک سوخت تا موتور باید همگی تمیز، عاری از آلودگی و همچنین کاملا سالم باشد. در بسیاری از مواقع سوراخ بودن شلنگ‌ها باعث از بین رفتن خلا مورد نیاز در لوله‌هامی‌شود و در نتیجه آن با هوا کشیدن شلنگ، از حجم سوخت ارسالی کاسته شود. شلنگ سوراخ را می‌توان از زیر اتومبیل به راحتی پیدا کرد. ضمن این که در این صورت همیشه بوی بنزین در اتاق و بیرون آن حس می‌شود.

  • انژکتور و کاربراتور

اگر بنزین به میزان مناسب به موتور برسد اما تزریق و تغذیه سوخت نامناسب باشد، باز هم شاهد کم آوردن خودرو در هنگام نیاز خواهیم بود. در خودرو های کاربراتوری این اتفاق اگر در هنگام گاز دادن‌های ناگهانی باشد، به احتمال زیاد از تلمبه شتاب کاربراتور است. اما اگر در دورهای بالا، پیشرانه دچار کارکرد ناقص شد، می‌تواند از تنظیم نبودن کاربراتور و یا کثیفی آن و در نتیجه گیرکردن ژیگلورهای بنزین باشد.

در خودروهای انژکتوری می‌توان با کندن سیم برق هر انژکتور و نگاه کردن به پیشرانه خودرو که چقدر دچار لرزش و کم آوردن می‌شود، به سلامت نسبی انژکتور‌هاپی‌برد.

در صورتی که احتمال قوی خرابی را ناشی از سوزن‌ها بدانید، باید در دستگاه تست و شستشو، پاشش آن‌ها را بررسی کنید.

تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از موارد که نیاز به تعویض انژکتور است، می‌توان با تغییر مکان سوزن با سوزن انژکتور‌های کناری و استفاده چند وقته از بنزین سوپر و مکمل‌ها، انژکتور را تا حدود بسیار زیادی احیا کرد.

  • فیلتر هوا و فشار شکن سوخت

فیلتر هوا 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
دلیل خام سوزی خودرو انژکتوری

فیلتر هوای کثیف مانع از ورود میزان مناسب اکسیژن شده و همین قضیه منجر به کاهش توان و سوخت و ساز خودرو می‌شود. فیلترهوای کثیف را هم از روی کارکرد آن و هم از ظاهر می‌توان تشخیص داد.

هم چنین در خودروهایی که دارای فشار شکن سوخت هستند، خرابی این قطعه منجر به عبور بیش از حد بنزین از ریل و مسیر سوخت به باک می‌شود که باز هم باعث کمبود میزان سوخت در مسیر خواهد شد.

یک راه برای آزمایش کردن این قطعه، بستن مسیر برگشت بنزین با انبردست و نگاه به کارکرد موتور در حالت درجا و با بالا بردن دور موتور است.

  • برق و سیستم جرقه زنی

جرقه 300x200 تشخیص علت خام سوزی ماشین و رفع ان
علت خام سوزی ماشین کاربراتور

با فرض این که بنزین به خوبی و به میزان مناسب از باک به پیشرانه رسیده باشد اما سیستم جرقه‌زنی به خوبی کار خود را انجام ندهد، باز هم شاهد کاهش توان پیشرانه و ریپ زدن آن خواهیم بود.

اگر وضعیت سیستم برق بسیار خراب باشد، در هر حالتی از کارکرد پیشرانه این وضعیت دیده می‌شود اما اگر در دورهای بالاتر این اتفاق افتاد، می‌تواند ناشی از برق دزدی و یا تنظیم نبودن دهانه شمع، پلاتین و… باشد. وایر‌ها را می‌توان با مولتی‌متر چک کرد و مقاومت آن‌ها را بررسی نمود.

هم چنین شمع را باز کرده و با نگاه به وضعیت پلاتین، الکترود میانی و فاصله آن‌ها سلامت شمع را بررسی می‌کنیم. عیب در سیستم جرقه‌زنی می‌تواند ناشی از خرابی کویل نیز باشد. این عیب معمولا منجر به خام سوزی و افت توان موتور در حالتی می‌شود که وایر و شمع‌ها سالم هستند.

ضمن این که معمولا کویل از یک خانه دچار خرابی می‌شود که می‌توان با جابجا کردن وایر‌ها، آن را فهمید. ( برای جابجایی وایر‌ها به نوع چیدمان آن‌ها بر روی پیشرانه بسیار دقت کنید چراکه جابجایی اشتباه آن‌ها عدم عملکرد پیشرانه را به همراه دارد).

در خودروهای پلاتینی نیز خال زدن دهانه پلاتین و هم چنین تنظیم نبودن دلکو می‌تواند منجر به کاهش کارایی پیشرانه در دورهای بالا شود. در این حالت معمولا خودرو با عطسه زدن همراه است. دهانه پلاتین را می‌توان با نگاه چشمی بررسی کرد و در صورت کثیفی و یا تنظیم نبودن آن را تنظیم کرد.

هم چنین برای بدست آوردن ادوانس و ریتارد دلکو باید آن را در حالت درجا، کمی به طرفین چرخاند و در دور‌های مختلف پیشرانه و تحت فشار آزمایش کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. راه علمی این کار لستفاده از چراغ دلکو است.

کلام آخر

ایراد خام‌سوزی در موتور خودرو، از آن دسته‌ عیوبی است که می‌توان با انجام سرویس‌های دوره‌ای به‌موقع، استفاده از مکمل‌های اورجینال و استاندارد، شستشوی انژکتورها به روش اصولی، پایش سیستم جرقه و برق خودرو و رفع هرگونه ایراد، تعویض به‌موقع شمع‌ها و وایرها، پاک‌سازی مسیر ورودی هوا و تعویض به‌موقع فیلتر آن، تعویض منبع اگزوز خراب و رفع هرگونه نشتی و پارگی سامانه اگزوز و…. تا حد زیادی از آن اجتناب کرد.

بنابراین، توصیه می‌شود ضمن انجام صحیح و به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای، در صورت بروز هرگونه ایراد در سیستم جرقه‌زنی، سنسور اکسیژن، سامانه اگزوز و… هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید تا شاهد بروز ایراد خام‌سوزی در موتور خودرو نباشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
46 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Hasan
Hasan
2 سال پیش

درود بر شما، مطالب خوب و مفید بود و همچنین حس نویسنده فروتنانه بود..از اینکه وارد برخی جزییات هم شدید ، سپاسگزارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Hasan
2 سال پیش

سلام. با سپاس از همراهی شما

sshahin
sshahin
در جواب  Hasan
1 سال پیش

درود بر شما با توضیحات کاملتان😘😘😘

مهدی بهرامی
مهدی بهرامی
2 سال پیش

ممنونم از شما.خیلی عالی ومفید توضیح دادید.خسته نباشید.

پویا
پویا
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
علت خام سوزی در استارت اول چی میتونه باشه
خودرو پراید هست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  پویا
1 سال پیش

با سلام دلایل خام سوزی موتور های کاربراتوری را به ترتیب اهمیت به اختصار برایتان بیان نموده ایم: بالا بودن سطح مایع بنزین در ظرف کاربراتور بیش از حد باز بودن پیچ تنظیم سوخت دور آرام بیش از سایز استاندارد بودن ژیگلور ارسال سوخت اصلی بیش از سایز استاندارد بودن ژیگلور دور آرام گرفتگی منفذ ورودی هوا ی ژیگلور دور آرام. شل بودن درپوش ژیگلور دور آرام باز ماندن دریچه دوم سوخت تا آخر بسته نشدن ژیگلور دور آرام عدم کارد صحیح سیستم ساسات در کاربراتور های ساسات اتوماتیک مرطوب شدن بیش ازحد هوا از آب یا روغن (مخصوص موتور… خواندن ادامه ...

رضا عابدنژاد
1 سال پیش

عالی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا عابدنژاد
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

فرید
فرید
1 سال پیش

بسیار جامع و کامل بود.سپاس

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فرید
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مهدی قبادی
مهدی قبادی
1 سال پیش

سلام.بسیار عالی بود مطالبتون

مهدی قبادی
مهدی قبادی
1 سال پیش

سلام و ارادت..من یه موتور سیکلت ۴ سیلندر کاربراتوریه ۶۰۰ سی سی دارم که کاربراتورشو حسابی خوب تنظیم کردم..همشون خوب کار میکنن و رنگ شمعهاشون عالیه به غیراز سیلندر ۱ که مدام دوده میزنه..سیستم برقش عالیه.سیستمه بنزین عالیه.فیلتر هوا هم ۴ تاشون اسپرته.شیم گیریش رو هم به دقت انجام دارم.یعنی اصلا سوپاپهای بنزین نشتی نداره.سایزه ژیگلورهاشونم تمامش درسته..منیفیلدهاشم سالمه سالمه.۱۰۰ دفعه تا حالا شمع عوض کردم بازم سیاهشون میکنه.شمع سرد انداختم.شمع گرم انداختم.بازم درست نشد..پیچ بنزینشو از زیره پیاله کامل میبندم بازم موتور خاموش نمیشه.وایرشو از شمع جدا میکنم بازم خاموش نمیشه،البته یه ریپ میزنه ولی اون یکی سیلندرهاشو بر… خواندن ادامه ...

همایون
همایون
در جواب  مهدی قبادی
1 سال پیش

داداش کوءلت خرابه شک نکن برام پیش اومد قبل از تعویض حتما ای سی یو ریست کن.

علی اصغر عوض پور
علی اصغر عوض پور
1 سال پیش

سلام خسته نباشید. داخل ماشین میشینم چشم ها میسوزه دلیل سوزش چشم داخل ماشینو میتونین بهم بگین ممنون میشم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی اصغر عوض پور
1 سال پیش

با سلام
سپاسگذاریم.
به احتمال زیاد سال تولید خودروی شما پایین است و خام سوزی خودرو را به درون اتاق منتقل کرده و باعث سوزش چشم ها می گردد.

علی
علی
در جواب  علی اصغر عوض پور
5 ماه پیش

حساسیت به ماشین داری

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام خسته نباشید ماشین من برلیانس هست از جلوی خودرو بوی اگزوز یا خام سوزی میاد میشه کمک کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام هنگامی که مصرف بنزین خودرو بیش‌ از حد بالا می‌رود به همین نسبت، آمپر بنزین زودتر از موعد به سمت حرف E تمایل پیدا می‌کند. همچنین در کنار این مورد، به‌راحتی می‌توان بوی بنزینی را که از اگزوز خارج می‌شود، استشمام کرد؛ در این حالت، گفته می‌شود که خودرو دچار خام‌سوزی شده است. درواقع، زمانی که بنزین به‌طور کامل درون محفظه احتراق با اکسیژن ترکیب نشده است و از منیفولد و مجاری اگزوز بدون تغییر خاصی خارج می‌شود، خام‌سوزی خودرو رخ داده است. علائم خام سوزی عبارتند از: دوده سفید، بوی بنزین اطراف اگزوز، کارکرد نامنظم موتور هنگام… خواندن ادامه ...

Balal
Balal
در جواب  کیان باتری
5 ماه پیش

سلام و درود مهندس منظور از مکمل های اورجینال چیه میشه نام برد

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام وقت بخیر من برلیانس ۳۳۰ دارم از جلوی ماشین بوی اگزوز یا روغن میاد دلیلش چیه؟

نیما
نیما
1 سال پیش

بسیار عالی ممنون بابت توضیحات کامل

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  نیما
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

میثم کابلی
میثم کابلی
1 سال پیش

سلام پراید کاربراتور دارم تمام ژیگلورهاشونو کردم بازم گاز میدی دودسیاه میکنه وشمع هاروهم سیاه موتوروتازه تعمیرکردم درجا کارمیکنه صدای پت پت از اگزوز شنیده میشه پیچ هواروهم صفت وشول کردم بازم عیبش گرفته نشده راهنمایی کنید ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میثم کابلی
1 سال پیش

با سلام تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودرو کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن… خواندن ادامه ...

مرتضی
مرتضی
1 سال پیش

سلام.اگزوزماشینم نشتی داشت تست اول آلایندگی معاینه ردشدم.کل اگزوزروتعویض کردم.برای،باردوم که رفتم گفتن خام سوزی دارد.علتش چی میتونه باشه.ماشینم سمند ال ایکس هست۹۴

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط مرتضی
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مرتضی
1 سال پیش

با سلام
زمانی که بنزین به‌طور کامل درون محفظه احتراق با اکسیژن ترکیب نشده است و از منیفولد و مجاری اگزوز بدون تغییر خاصی خارج می‌شود، خام‌سوزی خودرو رخ می دهد.
همچنین به‌راحتی می‌توان بوی بنزینی را که از اگزوز خارج می‌شود، استشمام کرد؛ در این حالت، گفته می‌شود که خودرو دچار خام‌سوزی شده است.

sina.46
sina.46
1 سال پیش

سلام من سمند مدل ۹۱ دارم موتور xu7 دوگانه دستی خام سوزی داره وقتی گاز میدم دود سیاه میده فقطم روبنزین مصرفم بیش از حدبالاست ولی بادیاگ اوکی نشون میده همه چی سالم هیچکس نتونست بفهمه لطفا راهنماییم کنید.سنسور مپ . اکسیژن . مهره اب . وایر . شمع تعویض شده سوزن انژکتورها دریچه گاز شستشو داده شده حتی برنامه ecu هم دوباره ریخته شده ولی باز مشکل سرجاشه

فرنوش متقی زاده
فرنوش متقی زاده
در جواب  sina.46
1 سال پیش

دراین مورد کارشناس چه جوابی به شما دادند ماشین منم همینطوره دیروز ۱میلیون و ۵۰۰ دادم ولی هنوز بو میده

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط فرنوش متقی زاده
مرتضی
مرتضی
در جواب  sina.46
10 ماه پیش

منم ماشینم سمنده ال ایکسه همین مشکلات رو دارم، اما دود سیاه مربوط به برق خودرو هست، منم سنسور مپ سنسور دور موتور استپر و شمع و وایر عوض کردم، دود سیاه کاملا حذف شد، اما هنوز خام کار میکنه، فکر میکنم مشکل از پمپ بنزین یا کاتالیزور باشه علت خام کار کردنه…

عمو صفا
عمو صفا
1 سال پیش

باسلام بسیار مفید وارزنده اگر درصورت خام سوزی ومصرف زیاد بنزین وسالم بودن سیتم برق رسانی که ماشین مثل ساعت کارمیکند ودورموتورزیر 1000است توحرکت هم هیج مشکلی ندارد علت ان میتونه ازسنسور مپ باشه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عمو صفا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
مشکل مورد نظر شما دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که سنسور مپ خودرو نیز یکی از دلایل اصلی آن است، اما برای بررسی و عیب یابی دقیق خودروی خود حتما بایستی به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

سلام خسته نباشی عالی بودجامعه مفیدامیانه 5ستارراهرچه سعی کردم ندادواقعالایقش بودید…یاکه ی…ع…

فرنوش متقی زاده
فرنوش متقی زاده
1 سال پیش

گفتم ماشین راشمع عوض کردم شستشو دادم دوباره توقف میکنم یاپامواز روی گاز برمیدارم خاموش میشه چراغ چک روشن میشه وبوی خام سوزی شدید میده کلی خرج کردم ولی درست نشده دلیل چیه

amir
amir
11 ماه پیش

سلام من مشکل خام سوزی داشتم و اینکه شتاب خودرو هم افت کرده بود. بردم پیش مکانیک گفت که باید سنسور اکسیژن عوض بشه من نمیدونستم که 206 سنسور اکسیژن مشکی و طوسی داره که با تیپ خودرو هم مشخص نمیشه. من دنبال سنسور اکسیژن ntk بودم که آخرسر تونستم از یدک یار بخرم اونا ازم خواستن که عکس سنسور رو براشون بگیرم بعد بهم گفتند که سوکت طوسی میخوره ماشین من. اگه نیاز بود سنسور اکسیژن رو عوض کنید حتما یه عکس ازش بگیرید
خیلی ممنون از اطلاعات کاملتون

مسعود
مسعود
8 ماه پیش

سلام ماشین من سمند ۸۱هست چندروزه هرچهارتا شمع دوده میزنه و ماشین ریپ میزنه و دودسیاه ازاگزورمیزنه بوی خام سوزی هم میاد شمع هاشو ک تمیز میکنم این مشکل بره ۴۸ساعت حل میشه بعد۴۸ساعت بازم همون حالت پیش میاد شمع هارو باز میکنم دوده سیاه زده

سعید
سعید
در جواب  مسعود
5 ماه پیش

کویل و وایر رو چک کن

سینا
سینا
6 ماه پیش

سلام اگه میشه کمکم کنین خیلی خیلی رو اعصابم هستش من پراید 132مدل 89دارم پارسال مشکل خام سوزی داشتم داخل کابین بو بد میومد به محض اینکه شیشه جلو رو پایین میاوردم رو صندلی عقب یه نفر می‌نشست سریع بو رو احساس می‌کرد امسال دقیقا پاییز شروع شده دوباره همون مشکل برام پیش اومد چیکار باید بکنم شیشه ها بالا هستش نمیاد شیشه هارو پایین میارم بو میاد داخل میشه راهنماییم کنین

حامد
حامد
در جواب  سینا
6 ماه پیش

سلام ، ماشین شما احتمالا در فصل سرما بیشتر این اتفاق براش میوفته اونم بدلیل کاهش چگالی هوا و افزایش چگالی دوده ، شیشه رو که بدین پایین دود بیشتر احساس بشه فقط و فقط یک معنا داره ،اون هم هواکش شدنه ، حالت هواکش رخ میده و دود رو میکشه داخل اتاق ، در ادامه میفرمایید عقب بیشتر احساس میشه ، معنیش اینه که دود داره از عقب خودرو هواکش میشه ، پس قطعا از مسیر اگزوز هست ، شما دوتا کار رو حتما طبق اولویتی که بهت میگم انجام بده ، اول از عدم وجود سوراخ و پوسیدگی… خواندن ادامه ...

یوسف
یوسف
در جواب  حامد
1 ماه پیش

من هم دقیقا این مشکل رو دارم میشه توضیح بدین ماشینم تیبا صندوق دار مدل ۹۵هست

یوسف
یوسف
در جواب  حامد
1 ماه پیش

البته منبع اگزوز پوسیده وریخته میشه علتش این باشه

عماد
عماد
6 ماه پیش

درود بر شما ممنون بزرگوار از توضیحاتتون بنده پژو ۲۰۰۰ دو گانه ال پی جی دارم شیشه ها رو پایین میدم بوی اگزوز میاد داخل میشه راهنمایی بفرمایید مسیر اگزوز رو کامل عوض کردم واشر منیفولد رو عوض کردم وایرها و چکش برق و درب دلکو رو عوض کردم این اتفاق بعد این افتاد که ماشینم خاموس میشد اینا تعویض شد باز درست نشد تا مکانیک کوئل دسته دو تستی انداخت و ماشین دیگه خاموش نشد امکان داره از کوئل باشه

حامد
حامد
در جواب  عماد
6 ماه پیش

سلام ،جوابی که به سینا دادم شما هم مطالعه کن

ایمان
ایمان
6 ماه پیش

با سلام وقت شما بخیر، ماشینم ۲۰۷ مدل ۱۴۰۰ هست بوی دود داخل ماشین حس میشه الان بیشتر شده تو این دو هفته، باید چکار کنم؟

سعید
سعید
5 ماه پیش

سلام پراید کاربرات دارم دلکو،کویل شمع و وایر همگی نو،کاربرات هم سرویس شده ،ماشین گرم هست درجا گاز میدم دود سیاه نمیده،ابی هم نیست،دودش رنگش یه حالتی خاکستریه،شیشه هم پایین میدم بوی دود میاد داخل.مشکل کجاست

آراس
آراس
4 ماه پیش

باسلام
خسته نباشید
من آردی مدل ۸۳ دارم سنسور اکسیژن و سنسور مپ و سوخت پاش و شمع وایر و استپ موتور همه رو تازه خریدم نصب کردم ولی بازم بوی خاک سوزی در اگزوز میآید مشکل از چیه

Saeid
Saeid
3 ماه پیش

سلام خسته نباشید ماشینم فقط و فقط زمانی که سرده دود میکنه بصورتی که یه مقدار کار میکنه دود به کلی حذف میشه میشه لطفا راهنمایی کنید لازم به ذکر است وقت سرد بودن نه اینکه ریپ بزنه یکمی بی حال کار میکنه اما بعدا خوب میشه ممنون میشم راهنمایی کنید علت چیه مرسی تشکر

مشاوره رایگان و ثبت سفارش