4.4
(56)

احیای باتری یو پی اس یک فرایند بسیار مهم است که می تواند عمر باتری این دستگاه را افزایش دهد. بسیاری از کاربران تصور می کنند که در صورت خرابی باتری ups، این قطعه دیگر قابل استفاده نیست. اما در این مقاله از کیان باتری با استفاده از روش ها و ترفندهایی اقدام به احیای این قطعه می کنند تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. این کار بدان جهت اهمیت دارد که باتری یکی از اجزاء اصلی یو پی اس به شمار می رود.

این باتری است که در زمان قطعی برق، انرژی لازم برای سایر دستگاه ها را فراهم می کند. از طرفی معمولا هزینه تعویض باتری یو پی اس بالاست و بهتر است تا حد امکان از این مساله جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند احیا، تعمیر و احیای باتری UPS توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

منظور از تعمیر باتری ups چیست؟

%name تعمیر و احیای باتری یو پی اس
احیا و تعمیر باتری ups

منظور از تعمیر باتری ups همان احیای باتری ups است. وقتی هنوز برای صحت و سلامتی باتری دستگاه امید وجود دارد، قبل از تعویض به تعمیر و احیای آن می اندیشیم. در احیا کردن باتری ups باید به چند نکته توجه کرد ؛ سال تاریخ تولید باتری و میزان پایین آمدن ولتاژ باتری.

این دو عامل مهم به تعمیر و تعویض باتری ups کمک کرده و در خیلی از موارد باتری ها احیا می شوند به شرط اینکه باتری ها بر اثر اتصال کوتاه و کشیدن آمپر بیش دچار قطع شدن پلیت های داخل ان نشده باشد.

زمانی که باتری یو پی اس دیگر برق مورد نیاز دستگاه ها را تامین نکند  2سوال پیش می آید:

  1. دستگاه یو پی اس مشکل دارد؟
  2. باتری یو پی اس مشکل دارد؟

بررسی حالت اول را در مقالات بعدی مطرح می کنیم. اگر از سلامت دستگاه یو پی اس خود مطمئن هستید، بنابراین مشکل از باتری یو پی اس است.

اگر باتری یو پی اس شما روشن نشد، ابتدا تاریخ تولید، تاریخ نصب، مدت زمان آخرین بک آپ آنرا بررسی کنید، اگر این موارد مورد تایید نباشند یعنی عمر مفید باتری یو پی اس شما به پایان رسیده و قابل احیا نیستند بنابراین باید برای خرید باتری یو پی اس اقدام نمایید.

در زمان قطع جریان برق، انرژی لازم برای سایر دستگاه ها توسط باتری فراهم می‌شود. هنگامی که یو پی اس دستگاه را شارژ نکند به احتمال بسیار زیاد علت خرابی باتری یو پی اس است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان تعمیر این دستگاه وجود دارد؟ آیا این دستگاه قابلیت استفاده مجدد دارد یا باید دستگاه جدیدی خریداری کنیم؟

علائم خرابی باتری یو پی اس

احیا باتری یو پی اس

%name تعمیر و احیای باتری یو پی اس
روش احیا باتری یو پی اس

احیای باتری یو پی اس بسیار مهم است زیرا از این طریق می‌تواند عمر باتری این دستگاه را افزایش دهد. احیای باتری UPS  هنگامی انجام می‌شود که عواملی باعث خرابی این قطعه یا مختل شدن فرایند کاری آن شوند. برخی از افراد گمان می‌کنند که در صورت خرابی باتری یو پی اس، نمی‌توان مجدد از این قطعه استفاده کرد. اما روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن می‌توان عمر این دستگاه را افزایش داد.

باتری یو پی اس قیمت بالایی دارد و تعویض آن توجیه اقتصادی ندارد؛ پس بهتر است در صورت مشاهده مشکلات UPS، نسبت به تعمیر و احیای آن اقدام کنید. تعمیر برد یو پی اس نیز از تخصصی‌ترین کار‌هایی است که لازم است توسط کارشناسان مربوطه انجام شود. پس لازم است که آن‌ها هر چند وقت یک بار توسط تکنسین‌های فنی بررسی شوند.

آیا باتری های و پی اس تعمیر می شوند؟

تعمیر باتری یو پی اس4 300x242 تعمیر و احیای باتری یو پی اس
قابلیت تعمیر احیا باتری یو پی اس

ترمیم یا احیاء باطری هایی که عمر مفیدشان به پایان رسیده است و یا باطری هایی که اصلا بک آپ تایم ندارند و یا با قطعی و مشکلات اینچنینی روبرو هستند جوابگو نیست و به همین دلیل باید قبل از شروع کردن ترمیم باطری از تاریخ تولید باتری و تاریخ شروع کارکرد آن و آخرین مقدار بک آپ تایم باطری با خبر شد و پس از اطمینان کامل از موارد ذکر شده به ترمیم باطری اقدام نمود.

باطری هایی که به دلیل انبارش زیاد و یا استفاده ی نادرست از باتری یا charge و discharge نامناسب الکترود های سرب آنها به صورت کامل سولفاته نشده باشند در حالتی که ۵۰ الی ۷۰ درصد قابلیت اولیه ی خود را بدست آورند، می توان ترمیم کرد.

اگر در حین بررسی متوجه شدید که مشکل از باتری یو پی اس نیست باید به دنبال عیب یابی برد الکترونیکی و تعمیر آن باشید. بردهای دیجیتالی  ups از قطعات زیادی تشکیل شده اند و ممکن است بر اثر برخی از عوامل مانند کارکرد بالا یا ایجاد ضربه، قطعی و سوختگی روی دهد. تعمیرات تخصصی برد الکترونیکی در صورتی که به درستی انجام شود، از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند.

نحوه تعمیر و احیای باتری یو پی اس

باتری یکی از اجزای اصلی یو پی اس محسوب می‌شود و عمر مفید آن معمولا 2 تا 3 سال است. خوب است بدانید که بدون وجود باتری، سیستم UPS غیر قابل استفاده است. یو پی اس (UPS) یا منبع تغذیه بدون وقفه، انرژی لازم برای دستگاه‌ها را در زمان قطع جریان برق، تامین می‌کند ولی فرایند ذخیره‌ سازی برق و استفاده از آن توسط باتری انجام می‌شود.

ویدئوی زیر نحوه تعمیر و احیای باتری یو پی اس سیلد اسید را به طور ساده ای آموزش داده است.

مراحل ترمیم باتری ups

برای ترمیم باطری نیاز به charger قابل تنظیم می باشد که بتوان بیشتر از دو برابر ولتاژ نامی باطری ولتاژبه آن متصل کرد تا با این اقدام شک ولتاژ به باطری وارد کند. به عنوان مثال باتری ۱۲v باید بیشتر از ۲۴v ولتاژداده شود که در نتیجه میزان ولتاژی بالاتر از ۲۴v خواهیم داشت.

همینطور که میدانید مانند باطری موبایل و یا دوربین وقتی که charger به باتری خراب وصل می شود باطری بلافاصله charge و هنگامی که از charger جدا می شود باطری discharge شده و لو باطری نمایان می شود در این حالت باید کمی منتظر شد، اگر ولتاز باطری شروع به کاهش کرد نشان دهنده ی این است که روند کار صحیح پیش می رود باطری به شدت از پاور ساپلای جریان می کشد.

با گذشت زمان به مرور ولتاژ باتری به کمترین حد خود می رسد و در این حالت باید charger را روی ولتاژ لازم تنظیم کرده و در حدود ۶ الی ۱۲ ساعت باطری را حتما شارژ نمود. در این حالت باتری ترمیم شده و پروسه الکترولیز با امپدانس پایین تری خواهد شد و سولفاته های الکترودها نیز کمتر می گردد. بهتر است باطری ها بار دیگر به صورت کامل به وسیله ی لامپ ۱۲v charge و discharge شوند در اینصورت باطری ها قابل استفاده می شوند.

نظر به اینکه ولتاژ باتری بیشتر از مقدار ولتاژ نرمال می باشد باتری نباید در طول پروسه ترمیم رها شود و باید تحت نظر قرار گیرد تا دمای باطری بیش از حد بالا نرفته و از آسیب رسیدن به باتری ها خودداری شود.

نکات مهم هنگام احیا باتری ups

نکات تعمیر یو پی اس 300x121 تعمیر و احیای باتری یو پی اس
نکات مهم هنگام احیا باتری ups

بعد از احیاء و تعمیر باتری UPS، لازم است که شارژر دستگاه یو پی اس را به طور کامل تست کنید، تا از سالم بودن آن مطمئن شوید و سپس باتری‌ها را به آن متصل کنید.

به دلیل زیاد بودن ولتاژ باتری نسبت به شرایط عادی، مراقب باشید که باتری در حین احیاء رها نشود و دمای آن بیش از حد افزایش پیدا نکند در غیر این صورت به باتری آسیب جدی وارد می‌شود.

هزینه تعمیر و تعویض باتری یو پی اس

تعویض باتری یو پی اس 300x247 تعمیر و احیای باتری یو پی اس
احیای باتری سیلد اسید

قیمت بالای باتری ups  به دلیل استفاده از سرب در این باتری ها است. به علاوه برای تولید این باتری ها  به دستگاه های گران بها وپیشرفته نیاز است؛ لذا تعمیر و تعویض باتری ups کمی سنگین است. این باتری ها به دلیل داشتن سرب و مواد سمی و زیان آور در آلوده کردن هوا هم بسیار موثر هستند و همین عامل در افزایش قیمت آن موثر است. پس تا جایی که می توانیم باید برای تعمیر و تعویض باتری ups تلاش کنیم تا بتوانیم دوباره از آن استفاده کنیم.

برای تعمیر و تعویض باتری ups نیاز به دستگاه شوک داریم تا به طور منظم و لحظه ای به آن شوک الکتریکی وارد کنیم تا باتریِ از کار افتاده، دوباره قابل استفاده گردد و نیازی به تعویض نباشد.

توصیه های افزایش عمر باتری ups 

  • باید دقت داشته باشید که برای افزایش طول عمر مفید باتری یو پی اس باید اقداماتی صورت گیرد:
  • یو پی اس ها باید در دمای مناسب 20 درجه سانتی گراد یا دمای پایین تر نگهداری شود.
  • باتری ها باید درون یک کابینت باتری یو پی اس مخصوص قرار گیرند.
  • همچنین باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.
  • باتری ها باید حدود 10 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشند تا جریان هوا وجود داشته باشد.
  • در هنگامی که باتری یو پی اس دچار خرابی می شود. در ان را باز نکنید.
  • و روی ان اب نریزید. زیرا دیگر امکان تعمیر باتری یو پی اس وجود ندارد. و باید باتری جدیدی تهیه کنید.

مراحل نظارت و مراقبت باتری های یو پی اس

احیا باتری یو پی اس 300x156 تعمیر و احیای باتری یو پی اس
مراحل نظارت و مراقبت باتری های یو پی اس

نظارت بر باتری های یو پی اس برای پشتیبان گیری مؤثر در شرایط اضطراری

منبع تغذیه بدون وقفه(UPS) وسیله ای است که به رایانه ها یا دستگاه های محاسباتی اجازه می دهد تا برای مدت زمانی بین زمان از بین رفتن منبع تغذیه اصلی و زمان انتخاب منبع تغذیه جایگزین، کار خود را ادامه دهند. همچنین از دستگاه های گفته شده در برابر نوسانات الکترونیکی محافظت می کند.

UPS دارای باتری می باشد که هنگام از بین رفتن توان الکتریکی از منبع اصلی شروع به کار می کند. این باتری به عنوان منبع تغذیه ثانویه عمل می کند و اجازه می دهد تا داده های موجود در رایانه یا دستگاه محاسباتی قبل از تخلیه باتری ذخیره شوند. این باتریهایی که از UPS پشتیبانی می کنند باید رصد شوند، احتمالاً با مانیتور از راه دور می توان این کار را انجام داد و از احتمال کمبود داده های قطع برق و آسیب رسیدن به تجهیزات افزایشی توان جلوگیری کرد.

دمای محیط مناسب برای باتری ups را حفظ کنید!

محیط اطراف باتری ها چیزی است که شرایط زندگی آنها را تعیین می کند. باتری ها نمی توانند در محیطی که بیش از حد گرم و یا خیلی سرد باشد عملکرد مطلوبی داشته باشند زیرا این امر توانایی ذخیره و اتلاف انرژی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. توصیه می شود افزایش دمای محیط از یک تولید کننده باشد.

اعتقاد بر این است که افزایش دمای در حد بالا طول عمر یک باتری را به  ازای هر 10 درجه به نصف کاهش می دهد. اگر تأثیر یک باتری در جریان دسته های پشت سر هم باتری UPS کاهش پیدا کند، این خطر بزرگی را برای یک مرکز داده ایجاد می کند. از بین همه دلایل خرابیUPS، آمار خرابی باتری نیمی از آنها را تشکیل می دهد. اینها باعث می شوند باتری ها آسیب پذیرترین تجهیزات در سیستم UPS باشند، بنابراین نگهداری و نظارت بالایی را طلب می کنند.

به ادعاهای مادام العمر بودن باتری UPS اعتماد نکنید: باتری ها را ایمن کنید!

نظارت بر این باتری ها بسیار مهم است زیرا آنها برای اطمینان از اینکه مرکز داده ها همیشه به روز هستند و کارآمد حفظ می شود بسیار مهم هستند. طول عمر باتری ها در بیشتر موارد سه برابر کمتر از طول عمر ادعا شده توسط تولید کنندگان است. نظارت  از نزدیک بر این باتری ها باعث کاهش خرابی پرهزینه در مراکز داده خواهد شد. بنابراین، اپراتورهای مرکز داده باید از بین سایر تجهیزات به نگهداری باتری توجه بیشتری داشته باشند.

با کنترل از راه دور باتری ups، خطر آتش سوزی را کاهش دهید!

هنگام نظارت بر عملکرد باتری یو پی اس، باید توجه ویژه ای به درجه حرارت آنها در یک اتاق سرور داشته باشید. این باتری ها همچنین هنگام استفاده از باتری های لیتیوم یون می توانند در مرکز داده ها خطر آتش سوزی ایجاد کنند. چنین باتری هایی مستعد آتش سوزی هستند زیرا در ساختمان بدنه آنها، یک لایه میانی وجود دارد که در یک ماده قابل اشتعال پوشانده شده است.

هدف از این لایه اطمینان از وجود کارآمد یون ها در باتری است، زیرا این همان چیزی است که به باتری کمک می کند تا انرژی را از بین ببرد و شارژ آن را نیز ذخیره کند. برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی، لازم است تا اپراتورهای مرکز داده از راه حل های نظارت بر دمای اتاق استفاده کنند. هنگامی که یک باتری شروع به گرم شدن بیش از حد یا عدم کارایی می کند، این کار را می توان با نظارت از راه دور به راحتی تشخیص داد و به تبع آن، از آتش سوزی جلوگیری کرد.

ولتاژ شناور باتری یو پی اس را از طریق نگهداری منظم حفظ کنید!

یکی دیگر از اقدامات اساسی در نگهداری باتری اطمینان از شارژ شدن آن در صورت نیاز است. تولید کنندگان ولتاژ شناور یک باتری را در مشخصات آن ذکر می کنند و اپراتورهای مرکز داده باید اطمینان حاصل کنند که این ولتاژ شناور مطابق اندازه گیری ورودی رشته باتری UPS تنظیم می شود و با این کار اطمینان حاصل می کنند که ولتاژ کافی برای شارژ باتری ها با مقداری که در محدوده مشخص شده سازنده باشد وجود دارد. این اقدامات برای اطمینان از عدم خرابی مرکز داده ها و همچنین محافظت از داده های ذخیره شده انجام می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
7 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بردیا
بردیا
3 سال پیش

سلام برای افزایش طول عمر باتری یو پی اس چه کارهایی باید انجام داد راهنمایی میفرمایید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  بردیا
3 سال پیش

با سلام سه عامل مهم در طول عمر باتری های یو پی اس عبارت اند از : مکان قرار گیری UPS دمای محیطی دفعات بهره گیری از UPS آگاهی از چند نکته راجع به موارد بالا میتواند طول عمر باتری های یو پی اس را به شدت افزایش دهد. مکان قرار گیری UPS UPS نباید در نزدیکی پنجره و یا مکان هایی که در معرض رطوبت بالایی هستند قرار بگیرد. محیط اطراف UPS می بایست عاری از هرگونه غبار و یا بخارهای خورنده باشد. در مقابل دهانه های تهویه اطراف یو پی اس هیچ گونه مانعی نباید وجود داشته باشد… خواندن ادامه ...

علی
علی
2 سال پیش

باتری دیپ سایکل چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
2 سال پیش

با سلام باتری دیپ سایکل نوعی از باتری است که مصرف کننده می تواند بارها و بارها آن را شارژ و دشارژ کند بدون اینکه سلول های باتری آسیب ببینند . باتری دیپ سایکل یک نوع باتری سیلد اسید بوده که برای تخلیه 45 تا 75 درصد از ظرفیت کلی آن در نظر گرفته شده است . باتری دیپ سایکل بخش مهمی از تجهیزات سیستم های انرژی تجدید پذیر و انرژی خورشیدی هستند چون در سیستم های سولار چرخه شارژ و دشارژ هر روز اتفاق می افتد دفعات این چرخه نسبت به باتری یو پی اس بسیار بیشتر بوده و… خواندن ادامه ...

مهرشاد
مهرشاد
2 سال پیش

سلام من یه باطری UPSدارم که ولتاژ ۰است وشارژ نمیشود باید چه کاری انجام دهم که دوباره ازش استفاده بکنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهرشاد
2 سال پیش

سلام. باتری اگر شارژ نشود خراب شده است و باتری نیز قابل تعمیر نیست. ج.ع

حمید فخری
حمید فخری
1 سال پیش

با عرض سلام، ادب و احترام؛
با این وجود که قدردان زحمات شما برای تهیه این مقاله هستم و از اشتراک گذاری علم و آگاهی خودتون، سپاسگزارم،
اما، از نظر بنده، مطالب غیر مرتبط یا بدیهی(ابتدایی) و بیان موضوعات نچندان مورد نیاز و غیر تخصصی، به عنوان دُورچینی و تزیینِ اصل مطلب تخصصی و ارزشمند، خیلی حرفه‌ای و پسندیده به نظر نمیاد، و اثر منفی داره.

پوزش می‌طلبم و آرزوی سلامتی براتون دارم🌹

مشاوره رایگان و ثبت سفارش