4.4
(118)

یو پی اس ها دستگاه های حساسی هستند. حساس از این جهت که در صورت بروز کوچکترین ایراد یا مشکلی خیلی زود از کار افتاده و دستگاه ها و تجهیزات شما را پشتیبانی نمی کنند. در بسیاری از موارد یو پی اس ها مشکل پیچیده ای نداشته و نیاز به تعمیرات جدی ندارند. از این رو شما می توانید دست به کار شده و خودتان یو پی اس را عیب یابی کنید. پایه و اساس تعمیر یو پی اس عیب یابی قطعه می باشد. ما در قسمت به بررسی عیب های یو پی اس، نحوه ی عیب یابی یو پی اس و روش تعمیر آن خواهیم پرداخت.

خطاهای یو پی اس

مشکلات یو پی اس معمولا با اخطار های زیر همراه است که در ادامه علت هر مورد را بررسی خواهیم کرد.

  • یو پی اس روشن نمی شود یا خروجی ندارد.
  • یو پی اس از باتری استفاده می کند در حالی که به برق متصل است.
  • صدای بیب بیب از یو پی اس به گوش می رسد.
  • UPS زمان پشتیبان مورد انتظار را ارائه نمی دهد.
  • LED خطا روشن می شود.
  • تمام LED ها روشن هستند و UPS به یک منبع برق متصل می شود.
  • چراغ تعویض باتری  روشن است.

آموزش عیب یابی ups

عیب یابی یو پی اس 300x183 آموزش عیب یابی یو پی اس و رفع خطاهای ups
نحوه عیب یابی خطاهای یو پی اس

1- یو پی اس روشن نمی شود یا خروجی ندارد!

در این حالت احتمال وجود مشکلات زیر برای یو پی اس وجود دارد:

  1.  دستگاه به خوبی روشن نشده است. راه حل: یکبار کلیدON را فشار دهید تا UPS روشن شود. لطفا توجه داشته باشید که حتی اگر UPS خاموش باشد، صفحه LCD ممکن است روشن باشد.
  2. یو پی اس به برق و منبع متصل نیست. راه حل:  اطمینان حاصل کنید که کابل برق به طور ایمن به دستگاه و منبع برق مورد استفاده متصل شده است.
  3. جریان برق متوقف شده است. راه حل: بار وارده به UPS کاهش دهید، تجهیزات غیرضروری را قطع کنید و مدار قطع شده را دوباره متصل کنید.
  4. ولتاژ خیلی پایین یا کاملا قطع شده است. راه حل: با وصل کردن یک لامپ ، منبع تغذیه یو پی اس را بررسی کنید. اگر نور بسیار کم است، ولتاژ برق را بررسی کنید.
  5. دو شاخه اتصال باتری به درستی وصل نشده است. راه حل: اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات باتری محکم هستند. چنانچه رابط متصل به باتری خراب شده باشد این مشکل به وجود می آید. به این مطلب مراجعه کنید.تعمیر و تعویض رابط باتری یو پی اس
  6. یک خطای داخلی UPS  وجود دارد. راه حل: در صورتی که هیچ یک از نشانه های بالا را مشاهده نکردید سعی نکنید از UPS استفاده کنید. یو پی اس را جدا کنید و بلافاصله آن را تعمیر کنید. اجزا یو پی اس را بهتر بشناسید. چنانچه از این چک لیست پیروی کنید هیچگاه به تعمیر یو پی اس نیاز نخواهید داشت.

2- یو پی اس با اینکه به برق شری متصل است، از باتری تغذیه می کند!

خطای باتری یو پی اس 300x300 آموزش عیب یابی یو پی اس و رفع خطاهای ups
علت وصل شدن یو پی اس به باتری با وجود برق شهری

زمانی، متوجه این موضوع خواهید شد که یو پی اس شما به برق شهر متصل است اما دارد از باتری خود استفاده می کند. این دقیقا یکی دیگر از عیب هایی است که باید به آن توجه داشته باشید.

علت احتمالی1: جریان برق متوقف شده است. راه حل:  بار وارده به UPS کاهش دهید، تجهیزات غیرضروری را قطع کنید و مدارقطع شده را دوباره متصل کنید. اما اگر تمام تجهیزاتی که شما آن ها را به سیستم یو پی اس متصل کرده اید از جمله تجهیزات واجب و ضروری می باشند بهترین کار این است که یک باتری یو پی اس اکسترنال اضافه کنید.

علت احتمالی2:  اما یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود یو پی اس متصل به برق شهری از باتری استفاده کند این است که ولتاژ ورودی یا بسیار بالا بوده است و یا بسیار کم که موجب منحرف شدن سیستم یو پی اس شده است.

راه حل:  یو پی اس را به یک خروجی متفاوت در یک مدار دیگر انتقال دهید. ولتاژ ورودی را با دستگاه ولتاژ برق آزمایش کنید. اگر برای تجهیزات متصل شده قابل قبول باشد، حساسیت یو پی اس را کاهش می دهد.

3- یو پی اس صدای بیب بیب می دهد!

یکی دیگر ز مراحل عیب یابی یو پی اس همین صدای بوق یا به اصطلاح صدای بیب بیب از سیستم یو پی س می باشد

دلیل احتمالی1: یو پی اس کار خود را مثل همیشه انجام می دهد. راه حل:  UPS از تجهیزات متصل حفاظت می کند. یو پی اس به دلایل مختلفی صدای بیب از آن به گوش می رسد. هر کدام از این صداها معنا و مفهوم بخصوص دارند که نمی توانسیتم در این مطلب به آن بپردازیم.

4- UPS زمان بکاپ مورد نیاز را تامین نمی کند!

دلیل احتمالی1: باتری UPS به علت قطع برق اخیر بدرستی شارژ نشده است  یا به پایان عمر مفید آن نزدیک شده است. راه حل: باطری را شارژکنید. باتری ها پس از خاموش شدن های طولانی نیاز به شارژ دارند و اغلب هنگامی که در در دمای بالا قرار می گیرند، سریع تر خالی می شوند. اگر باتری در پایان عمر مفید خود باشد، حتی اگر نشانگر تعویض باتری روشن نشده باشد، باتری را تعویض کنید. شما می توانید برای افزایش عمر باتری یو پی اس آن را کالیبره کنید.

دلیل احتمالی2:  بار اضافی به یو پی اس متصل شده است. راه حل: نمایش بار UPS را بررسی کنید. تجهیزات غیر ضروری مانند پرینتر را جدا کنید.

5- LED خطا روشن می شود!

دلیل احتمالی: یک خطای داخلی UPS  وجود دارد. راه حل: برای کمک بیشتر با تعمیرکار یو پی اس تماس بگیرید. توجه داشته باشید که حتما پیام خطا  روی صفحه نمایش LCD نشان داده شده باشد.

6- تمام LED ها روشن هستند و UPS به یک منبع برق متصل می شود!

مفهوم خطاهای یو پی اس 300x360 آموزش عیب یابی یو پی اس و رفع خطاهای ups
عیب یابی مشکلات یو پی اس

دلیل احتمالی: یو پی اس خاموش شده است و باتری به علت یک وقفه طولانی تخلیه شده است. راه حل: هنگامی که برق بازیابی می شود و باتری شارژ کافی را به دست می آورد، UPS به حالت عادی بازگردانده می شود.

7- مشکل: چراغ تعویض باتری روشن است:

دلیل احتمالی اول:  باتری شارژ ضعیفی دارد. راه حل: اجازه دهید تا باتری به مدت حداقل چهار ساعت شارژ شود. سپس یک تست انجام دهید. اگر پس از شارژ نیز غیر قابل استفاده و ضعیف بود، باتری را تعویض کنید. آموزش تعویض باتری یو پی اس را در این مطلب مشاهده کنید. اگر می خواهید بدون نیاز به تعمیرکار آن را تعویض کنید مطلب تعویض باتری یو پی اس را مطالعه کنید.

دلیل احتمالی دوم: باتری به درستی وصل نشده است. راه حل:  اطمینان حاصل کنید که رابط های اتصال باتری به طور محکم وصل شده اند.

هشدارهای خطا در دستگاه یو پی اس

آلارم های یو پی اس 300x154 آموزش عیب یابی یو پی اس و رفع خطاهای ups
هشدارهای خطا در دستگاه یو پی اس

 صداها و هشدارهایی که شما در برخی مواقع از دستگاه یو پی اس سازمان و شرکت خود می شنوید می تواند مدل ها و سبک های مختلفی داشته باشد که ما در زیر به چند نمونه از انواع صداهای هشداری یو پی اس اشاره کرده ایم.

  • محصول Back-UPS با قدرت باتری کار می کند
  • ۴ بوق هر ۳۰ ثانیه
  • ۱ بوق هر ۵ ثانیه
عملکرد دستگاههشدار صوتی
مد بای پسصدای(BIB) در هر10 ثانیه
حالت خطاصدای(BIB) به طور مداوم
اضافه بارصدای(BIB 2 )بار در هر ثانیه
مد باتریصدای(BIB) هر 4 ثانیه
شارژ کم باتریصدای(BIB) هر ثانیه

خطای عمومی یو پی اس

وقتی خطایی در کار یو پی اس پیش می آید روشن میشود. دربیشتر ups ها LED ی مربوط به خطا درترکیبی با LED های دیگرروشن میشود. شما باید درهرحالت خطای پیش آمده، به دفترچه راهنما مراجعه کنید تا معنای نشانگرهای روشن رابفهمید.

نشانگرفرعی (BY PASS) :

یک LED است که وقتی دستگاه درحالت Bypass عمل میکند روشن است. برای یک standby ups یا Line-interactive ups ، این چراغ درحالت عادی کار ups، روشن است.

اضافه بار ups

این نشانگر درحالتی روشن است که شما وسایلی بیش از آنچه که ups توانایی راه اندازی آنها را دارد به آن وصل کرده باشید. دراینحالت شما یا باید قدرت یو پی اس را افزایش دهید یا باید ازبارآن کم کنید.

برخی از یو پی اس ها هم بطورتقریبی نشان میدهند چه درصدی از ماکزیمم بارمجاز، به یو پی اس وصل است. این خاصیت زمانی استفاده میشود که بخواهیم وسایل دیگری را به ups وصل کنیم که با توجه به وضعیت نشانگرها میتونیم مقدار اون بار را تخمین بزنیم.

نشانگر وضعیت باتری

بسیاری از یو پی اس های بزرگ و گران دارای ردیفی از LED ها میباشند که نمایانگر میزان شارژ باتری هستند. مثلاً بعضی مدلها دارای یک نوار عمودی شامل ۵ نشانگر LED میباشد که وقتی تمامی آنها روشن است یعنی شارژ باتری کامل است و زمانی که ۴ عدد از آنها روشن است یعنی باتری ۸۰% شارژ دارد. این خاصیت، برای زمانی که برق به مدت طولانی قطع است مفید میباشد.

نکته ی مهم: بعضی از یوپی اس ها نوار ال ای دی را به صورت ریل های متقاطع یا الگوهای مثل خیمه و چادر در نظر می گیرند تا در صورتی که دستگاه بعد از قطع برق در اثر ضعیف باتری، باتری خاموش شد، متوجه بشویم. در این شرایط باید دفترچه راهنما را مشاهده کنیم، بر روی پانل دستگاه هر گونه چشمک زدن ال ای دی یا روشن شدن در دفترچه راهنما بیان نشده و این امکان وجود دارد که چراغ نشانگر یو پی اس شما دچار مشکل شده است.

چه موقع ما صدای آلارم یو پی اس رو می شنویم؟

  • وصل یو پی اس توسط برق شهری
  • قطع برق شهری از باتری و فعال شدن یو پی اس توسط باتری

علت خطا در یو پی اس 

  •  افزایش بارهای متصله
  • تمام شدن شارژ باتری یو پی اس
  • فعال شدن SHOTDOWN کنترلی

بوق ممتد در یو پی اس نشانه چیست؟

شنیدن صدای بوق ممتد یو پی اس این اخطار را می دهد یو پی اس در حالت Overload قرار دارد و زمانیکه شما این صدا را شنیدید باید سعی کنید تمام تجهیزات غیر اضطراری که به دستگاه یو پی اس متصل می باشند را از آن جدا کنید چرا که ادامه داشتن ممتد و پیوسته این بوق باعث کاهش انرژی دستگاه شما می شود.

طریقه ی خاموش کردن صدای هشدار یو پی اس:

طریقه ی خاموش کردن الارم خطای یو پی اس به این صورت است که باید  دکمه Mute را حداقل به مدت 0.5 ثانیه فشار دهید. با انجام دوباره ی این کار الارم خطا دوباره فعال می شود.

رفع عیب یوپی اس زمان روشن شدن آلارم هشدار

1) زمانی که آلارم اعلام خطا یکبار در هر ثانیه به صدا در آید و LED اعلام خطا بصورت چشمک زن در آید، کاربران می توانند کدهای خطا بر روی پنل LCD را مشاهده کنند. برای رفع عیب خطاها به دفترچه راهنمای یو پی اس مربوطه مراجعه گردد.

یو پی اس ها دستگاه هایی بسیار حساسی هستند. فراموش نکنید که بهترین مکان را برای نصب آنها انتخاب کنید.

بعداز وقوع خطا تجهیزات متصل به دستگاه یو پی اس، سطح بارها، بخش تهویه محیط و فن تهویه، سیم بندی دستگاه و برق شهری و باتری ها چک گردند. قبل از حل مشکل دستگاه یو پی اس مطلقا روشن نگردد. در صورت حل نشدن مشکل با فروشنده یو پی اس یا تعمیر کار یو پی اس تماس حاصل گردد.

3) در مواقع اضطراری برای جلوگیری از خطر، لطفا تمامی اتصالات از برق شهری، باتری های خارجی و خروجی های یو پی اس قطع گردند.

جمع بندی

آنچه که نیاز است درباره مراحل عیب یابی یو پی اس بدانید تا بتوانید در جهت رفع آن ها اقدام کنید را در این مطلب برای شما عنوان کردیم. با توجه به موارد گفته شده و نکاتی که لازم است در زمان خرید یو پی اس به آن توجه داشته باشید می توانید بهترین و مناسب ترین یو پی اس را برای تجهیزات خود تهیه کنید.

از آنجایی که سیستم یو پی اس تامین کننده برق مورد نیاز سیستم های شما در زمان قطعی برق می باشد بنابراین نگهداری و نحوه استفاده صحیح از آن به نفع خودتان می باشد. چرا که در صورت خرابی ممکن است نیاز باشد که سیستم را به طور کامل تعویض نمایید که طبیعتا برایتان هزینه بیشتری را در برخواهد داشت.

بنابراین باید به صداها و بوق های هشدار دهنده سیستم یو پی اس توجه داشته باشید و با شنیدن آن بلافاصله به یو پی اس تجهیزات خود سر زده و مشکل را عیب یابی و برطرف نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زهرا
زهرا
3 سال پیش

سلام دستگاه یو پی اس ما هر 10 ثانیه صدا میده علت چیست ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  زهرا
3 سال پیش

سلام خدمت شما. آن صدا مربوط به خود دستگاه می باشد و نشان دهنده ی مشکل خاصی نیست.

مهدی
مهدی
2 سال پیش

سلام وقت بخیر. دستگاه ups صدای بوق یا بیب می دهد علت آن چیست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
2 سال پیش

با سلام
یکی از عیب های دستگاه یو پی اس همین صدای بوق یا به اصطلاح صدای بیب بیب از سیستم یو پی س می باشد
در اکثر موارد احتمالاً یو پی اس کار خود را مثل همیشه انجام می دهد و از تجهیزات متصل حفاظت می کند اما به دلایل مختلفی صدای بیب از آن به گوش می رسد که حتما باید توسط کارشناس بررسی و تست گردد.

رامین
رامین
2 سال پیش

سلام.دستگاه یو پی اس وقتی برق قطع میشه ولتاژ ورودی رو میزنه 10 ولت.علت چیه

عبدالله
عبدالله
1 سال پیش

سلام دستگا یوپی اس ما genesis است دکمه mute نداره سه تا دکمه داره بالا پایین و برگشت ک منو خاصی هم نداره که mute کنم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش