4.4
(103)

یکی از اجزای مهم اسکوتر برقی که باید هنگام خرید آن دقت بسیار زیادی داشته باشید باتری اسکوتر برقی است در این مقاله از کیان باتری قصد داریم به شما بگوییم که هنگام انتخاب باتری اسکوتر برقی نکاتی را باید مد نظر داشته باشید و چه نکاتی را برای نگهداری باتری اسکوتر برقی باید رعایت کنید را در این نوشته بیان خواهیم کرد.

باتری اسکوتر برقی

باتری اسکوتر4 300x300 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
باطری اسکوتر برقی

باتری اسکوتر برقی از مهمترین و مصرفی ترین قطعات میباشد که برای خرید اسکوتر میبایست به آن توجه کرد. متاسفانه در این مدت که استفاده از اسکوتر های برقی رایج شده است باتری های مختلفی در بازار و داخل اسکوتر برقی مشاهده شده است.

خریداران به ندرت داخل اسکوتر برقی را باز می کنند چه برسد به اینکه روکش پک باتری را باز و داخل آن را مشاهده کنند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید باطری موتور برقی

مشخصات پک باطری اسکوتر برقی

باتری لیتیومی اسکوتر 300x300 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
مشخصات فنی باطری اسکوتر برقی

باتری های اسکوتر برقی از جنس لیتیوم است و با ولتاژ ۳۶ است و دور موتور ۴۴۰۰ در ساعت است. با توجه به اینکه باتری های اسکوتر برقی دارای ۲۰ سلول ۳. ۷ ولتی می باشد، در صورتی که یکی از سلول های باتری اسکوتر خراب شود، شاهد کاهش ولتاژ خواهید شد و در نتیجه اسکوتر برقی خاموش خواهد شد.

باتری اسکوتر برقی شامل ۲۰ عدد سلول لیتیومی در کنار هم میباشد که توسط یک عدد برد که در پک به خروجی باتری ها متصل شده است مجموعه باتری اسکوتر برقی را تشکیل میدهند. ولتاژ خروجی باتری ۴۲ ولت میباشد.

و آمپر خروجی باتری ۴۴۰۰ آمپر میباشد. معمولا بر روی هر سلول یک بارکد دیده میشود که میتوان از روی این بارکدها شرکت سازنده باتری را مشخص کرد. البته بر روی پک پلمپ باتری اسکوتر هم برچسب زده شده که برند باتری را مشخص میکند.

جهت شناخت باتری های لیتیومی مقاله ” آشنایی با باتری های لیتیومی” را مطالعه نمایید.

بهترین باتری اسکوتر برقی کدام است؟

یکی از مهم ترین چالش های خریداران اسکوتر برقی خرید یک اسکوتر برقی با یک باتری مناسب است. امروزه باتری های سامسونگ یا ال جی محبوبت بیشتری بین کاربران دارد. این در حالی است که متاسفانه برخی از تولید کنندگان لیبل های جعلی را بر روی باتری های اسکوتر برقی می چسبانند و با برند ال جی و سامسونگ به فروش می رسانند.

نکته مهمی که در انتخاب باتری اسکوتر برقی باید مد نظر داشته باشید، این است که به تاریخ تولید و انقضای باتری توجه کنید. برخی مواقع مشاهده می شود که شما یک اسکوتر برقی با یک باتری مناسب را از یک فروشگاه معتبر خریداری کرده اید ولی بعد از مدت کوتاهی، باتری اسکوتر برقی شما کار نمی کند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که زمان انقضای باتری اسکوتر برقی شما فرا رسیده است. به عبارت ساده تر هر باتری اسکوتر برقی یک زمان تولید و زمان انقضا دارد که شما باید یک اسکوتر برقی‌ای را تهیه کنید که زمان انقضای باتری آن فرا نرسیده باشد.

البته همان گونه که بیان شد برخی از فروشندگان یک لیبل از سامسونگ یا ال جی بر روی تاریخ انقضای باتری اسکوتر برقی می زنند که سبب می شود تا شما نتوانید به راحتی زمان انقضای باتری را مشاهده کنید.

علائم خرابی باتری اسکوتر برقی

خرابی باتری صسکوتر 300x200 نگهداری از باتری اسکوتر برقی

در هنگام استفاده از اسکوتر با مشکل زیر مواجه می‌شوند :

  1.  یکباره اسکوتر خاموش می‌شود
  2. مدت شارژ دستگاه اسکوتر خیلی کوتاه می‌باشد.
  3. یعنی با توجه به اینکه دستگاه اسکوتر آلارم شارژ می‌دهد اما به محض وصل کردن اسکوتر به شارژر، چراغ شارژر سریعا سبز می‌شود.
  4.  با توجه به اینکه باتری اسکوتر را فول شارژ شده، اما در زمان استفاده از اسکوتر، در مدت زمان کمتر از یک ساعت شارژ  آن خالی می شود.

و یا مواردی از این دست که مشتریان را با مشکل روبرو می کند. باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که در تمام موارد بالا به احتمال بالای 90 درصد باتری اسکوتر معیوب و یا فاسد شده است.

مقاله پیشنهادی: علائم خرابی باتری یو پی اس

علت خرابی باتری اسکوتر

باتری اسکوتر 300x200 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
تعمیر و نگهداری از باتری اسکوتر برقی

برخی از مشتریان اظهار دارند که ما اسکوتر را کمتر از یک هفته است که خریداری کرده‌ایم اما زود شارژ خالی می‌‌کند یا اینکه در هنگام استفاده، اسکوتر خاموش می‌شود. متاسفانه طبق صحبت های اولیه ما باید عرض کنیم که باتری اسکوترهای موجود در بازار کشور، یا کیفیت پایینی دارند و یا اینکه مدت زمان زیادی، بدون استفاده، به اسکوتر متصل بوده اند، به همین 2 دلیل باتری اسکوتر خراب می‌شود.

1- خرابی باتری اسکوتر برقی دلایل منحصر به فردی دارد. فاسد شدن باتری اسکوتر هم موضوع دیگری است که در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

2- باتری اسکوتر برقی از نوع باتری‌های لیتیومی هستند. اگر دقت کرده باشید باتری گوشی موبایل، ئ باتری لپ تاپ، باتری تلفن های بی سیم و موارد مشابه، همه لیتیومی هستند.

3- مشاهده می‌کنیم که باتری موبایل و یا لپ تاپ بعد از مدتی حدود 1 تا 2 سال فاسد می‌شود باید با یک باتری نو جایگزین شود. اما خرابی باتری لیتیوم دلایل خاص خودش را دارد.

4- یکی دیگر از مواردی که عمر باتری اسکوتر شارژی را  کم می‌کند، این است که اسکوتر را مدت زیاد زیر شارژ قرار می‌دهیم.

نگهداری از باتری اسکوتر برقی

%name نگهداری از باتری اسکوتر برقی
روشهای نگهداری از باطری اسکوتر شارژی

همان گونه که در بالا گفتیم باتری های اسکوتر برقی لیتیومی هستند. خاصیت این گونه باتری ها این است که در صورتی که برای مدتی استفاده نشوند، خراب می شوند. برای افزایش طول عمر و نگهداری اسکوتر برقی بهتر است تا باتری های اسکوتر برقی را برای مدت کوتاهی شارژ کنید و در صورتی که از آن استفاده نمی کنید، باتری اسکوتر برقی را فول شارژ کنید و سپس سوکت باتری را از اسکوتر جدا کنید.

از رانندگی در مسیرهای خیس و مرطوب اجتناب کنید. با توجه به اینکه باتری های اسکوترها در زیر دستگاه ها تعبیه شده است، ممکن است با رانندگی در مسیرهای مرطوب، باتری اسکوتر برقی دچار مشکل شود.

هرگز اسکوتر را برای مدت طولانی مثلا شب تا صبح، تحت شارژ قرار ندهید.

در اسکوترهایی که ریموت کنترل دارند، خاموش‌کردن توسط ریموت کنترل، اسکوتر را کاملا خاموش نمی‌کند بلکه به حالت آماده‌به‌کار می‌برد. بنابراین اسکوتر روشن و باطری در حال تخلیه شدن است.

مقاله پیشنهادی: نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو

نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو

راه های افزایش عمر باطری اسکوتر برقی

باتری اسکوتر6 300x183 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
عمر باتری اسکوتر شارژی

چند نکته وجود دارد که می‌توانید طول عمر باطری اسکوتر را افزایش دهید:

  1. در صورتی که قصد دارید تا برای مدت طولانی از اسکوتر برقی  خود استفاده نکنید، جهت افزایش طول عمر و نگهداری باتری اسکوتر برقی تان، باتری را به صورت کامل شارژ کنید و سپس بعد از شارژ شدن از دستگاه جدا کنید و به صورت جداگانه نگه دارید.
  2. تا زمانی که چراغ آلارم قرمز و بوق اخطار باطری اسکوتر روشن نشده است، از شارژ کردن اسکوتر خودداری کنید.
  3. بلافاصله پس از شارژشدن اسکوتر ( تغییر رنگ چراغ شارژر از قرمز به سبز ) شارژر را جدا کنید.
  4.  از آنجایی که باتری‌های شارژی تعداد دفعات مشخصی شارژ و دشارژ می‌شوند، باید تا حد امکان دفعات شارژ را کم کرد.
  5. در مواقعی که از اسکوتر شارژی به مدت طولانی قصد استفاده ندارید (یک ماه و یا بیشتر) حتما باتری اسکوتر را فول شارژ کرده و سوکت باتری اسکوتر را جدا کنید.
  6. ازفشار آوردن به اسکوتر برقی مثلا حرکت در سربالایی ها و سرازیری های تند( بیش از ۲۰ درجه ) جدا بپرهیزید.
  7. از قرار دادن اسکوتر در محیط های گرم (بالاتر از ۳۰ درجه ) خوداری کنید.
  8. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد نگهداری باتری اسکوتر برقی و افزایش طول عمر باتری و به طبع آن افزایش طول عمر اسکوتر برقی مد نظر داشته باشید، این است که سعی کنید تا اسکوتر برقی خود را در سطوح ناهموار استفاده نکنید. چون رانندگی در سطوح ناهموار سبب می شود تا طول عمر باتری و دستگاه شما کاهش یابد.

مدت زمان شارژ اولیه اسکوتر برقی

شارژ اولیه اسکوتر 300x120 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
شارژ اولیه باتری اسکوتر برقی

به محض تعويض باطري يا خريد اسكوتربرقي، دستگاهتون رو به مدت ٣ ساعت داخل شارژ بذاريد و حتي اگر چراغ شارژ روي دستگاه هم سبز شد به هيچ عنوان شارژر رو جدا نكنيد. از دفعات بعد میتوانید کمتر از این مقدار اسکوتر خود را شارژ کنید و فقط به سبز شدن چراغ اسکوتر توجه کنید!

بهتر است باطری را به طوری شارژ كرد كه طول عمر باطري اسكوتر زياد شود و نياز نباشد كه هر سال بخواهيد باطري اسكوترتون رو تعویض کنید. با توجه به اينكه باطري اسكوتر يه وسيله مصرفي هست، اگر خوب ازش نگهداري نشود ممكن است كه در دوره هاي زماني كوتاه باطري اسكوترتون به مشكل بخورد و هر بار لازم باشد كه باطري رو تعويض كنيد.

با توجه به اينكه هزينه هر بار تعويض باطري هم فوق العاده بالاست و تقريبا براي هر بار تعويض باتري ما بايد ٢٠ درصد از هزينه يه اسكوتر نو رو پرداخت كنيد. نكاتي كه بايد رعايت بشه نكات ساده و در عين حال فوق العاده موثر هست.

اما اگر مواردی که توضیح خواهم داد رعایت نشود، باتری اسکوتر می‌تواند حتی در کمتر از ۱ سال خراب شود.

نحوه شارژ باتری اسکوتر

باتری اسکوتر 3 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
شارژ باتری اسکوتر برقی
  1. در زمان استفاده از اسکوتر باید به چراغ شارژ اسکوتر توجه کنیم. تازمانی که چراغ باطری اسکوتر سبز هست نباید آن را به شارژ بزنیم
  2. وقتی چراغ باطری اسکوتر قرمز شد آن را به شارژ بزنید و از روشن کردن اسکوتر در حین شارژ خودداری نمایید
  3. شارژر اسکوتر دارای 42 ولت برقDC خروجی میباشد در این صورت باید مراقب سیم های شارژرباشیم تا هیچ گاه اتصالی نکند.
  4. وقتی شارژر را به برق میزنیم چراغ آن سبز میباشد و وقتی به اسکوتر میزنیم قرمز میشود و وقتی اسکوتر شارژ کامل شود چراغ شارژ سبز رنگ میشود این به این معنی است که ما مجاز هستیم که اسکوتر را از شارژ در بیاوریم.
  5. مهم ترین نکته ای که در هنگام شارژ کردن اسکوتر برقی باید لحاظ کنید، این است که نباید اسکوتر برقی را بیش از ۳ ساعت به برق وصل کنید و زمانی که دستگاه شما فول شارژ شد، اسکوتر را از برق جدا کنید و زمانی که دستگاه به صورت کامل شارژ نشده است، سعی نکنید تا دستگاه را از برق جدا کنید.

نکات مربوط به شارژ اسکوتر

شارژ اسکوتر3 300x144 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
شارژر باتری اسکوتر

شش نکته ای که هنگام شارژ اسکوتر شارژی باید رعایت کنید، عبارتند از:

  1. اسکوتر برقی را زمانی به شارژ بزنید که آلارم شارژ و چراغ قرمز باتری اسکوتر فعال شود.
  2. پس از سبز شدن چراغ شارژر به معنی شارژ کامل اسکوتر، شارژر را از اسکوتر جدا کنید، و اگر فراموش کردید، این زمان از ۳ ساعت بیشتر نشود.
  3. اگر سوکت شارژر اسکوتر شما معیوب شده از وصل کردن آن به اسکوتر برقی خودداری کنید.
  4. در زمان جازدن سوکت دقت کنید که به درستی سوکت را به شارژر متصل نمایید. عدم درست زدن سوکت باعث شکستگی سوکت شارژر یا سوکت روی دستگاه خواهد شد.
  5. پس از شارژ دستگاه اسکوتر برای مدت نیم ساعت از بازی و استفاده از اسکوتر برقی خودداری نمایید. زیرا در هنگام شارژ باتری گرمای داخل سلول های باتری بالا رفته و پس از شارژ اگر ولتاژ و آمپر زیادی از باتری گرفته شود احتمال آسیب رسیدن به باتری و اسکوتر خواهد شد.
  6. از وصل کردن شارژر با ولتاژ بالاتر به دستگاه خودداری نمایید.

اگر موارد فوق رعایت شود به شرط با کیفیت بودن باتری اسکوتر، باتری تا حداکثر عمر مفیدش کار می‌کند در غیر اینصورت باتری اسکوتر به سرعت خراب می‌شود. فیلم زیر در رابطه شارژ صحیح باتری اسکوتر برقی حرف های زیاد دارد!

باتری اسکوتر برقی چقدر شارژ نگه میدارد؟

پاسخ استاندارد به این سوال این است که باتری مدل های مختلف اسکوتر برقی می توانند بین دو تا شش ساعت برق مورد نیاز دستگاه را تامین کنند. شما همچنین می توانید مدت زمان شارژدهی باتری اسکوتر خود را به طور دقیق محاسبه کنید.

به این منظور ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه کاملا شارژ شده است و پس از آن به طور پیوسته به سواری با اسکوتر ادامه دهید تا جایی که باتری کاملا تخلیه شود و مدت زمان دقیق شارژدهی آن مشخص گردد.

عوامل موثر در زمان برقدهی باتری اسکوتر

برقدهی باتری اسکوتر 300x191 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
مدت زمان نگهداری شارژ باطری اسکوتر

صرف نظر از مدل اسکوتر برقی و برند تولید کننده آن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند مدت زمان شارژدهی باتری را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه می توانید با تعدادی از این عوامل آشنا شوید :

  • مدت زمان شارژدهی باتری شدیدا به نوع سطوحی که اسکوتر برقی روی آن ها جابجا می شود وابسته است. به عنوان مثال هموار بودن، شیب داشتن، و یا زمخت بودن سطح زمین هر کدام تاثیرات متفاوتی بر این زمان می گذارند. معمولا سواری روی جاده های صاف و هموار طولانی تر از سواری روی علف، سنگ ریزه، فرش، شن و ماسه خواهد بود.
  • وزن کاربر یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی است که مدت زمان شارژدهی باتری را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • گاهی اوقات شارژ باتری در دمای بالاتر با سرعت بیشتری تخلیه می شود.
  • نحوه استفاده از اسکوتر و حرکت های اجرا شده توسط آن تاثیر فراوانی در مدت زمان شارژدهی باتری دارد.
  • ظرفیت باتری در این زمینه عامل بسیار مهمی به حساب می آید. ظرفیت استاندارد باتری برای بسیاری از اسکوتر ها برابر با 4AH است.
  • تعداد دفعات روشن و خاموش کردن اسکوتر برقی نیز بر مدت زمان شارژدهی باتری و تامین برق مورد نیاز دستگاه تاثیر می گذارد.

در شرایط عادی بسیار از مدل ها تنها با یک بار شارژ شدن می توانند مسافتی بین 8 تا 20 مایل (…) را پشت سر بگذارند. فراموش نکنید که به منظور دستیابی به چنین عملکردی حتما باید در هنگام استراحت و یا در مواقعی که سواری را متوقف کرده اید، دستگاه را خاموش کنید.

مقاله پیشنهادی: محاسبه یو پی اس و باتری ups

تعویض باتری اسکوتر شارژی

تعویض باتری اسکوتر 300x162 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
تعمیر باتری اسکوتر شارژی

 آموزش تعویض باطری اسکوتر برقی به ۸ مرحله تقسیم میشود.

لوازم مورد نیاز

تنها یک پیچ گوشتی چهار سو برای باز کردن اسکوتر برقی کافیست.

نکته: در اسکوتر های ۶. ۵ اینچ باتری در قسمت قابی قرار دارد که فاقد سوکت شارژ و کلید پاور است.

مراحل تعویض باطری

  1. اسکوتر را به پشت روی زمین قرار داده.
  2. پیچ ها را باز کنید.
  3. بعد از باز کردن تمام پیچ های قاب , آهسته قاب را برداشته و فیش های متصل به آن را قطع کنید.
  4. همینک اگر درست پیچ هارا باز کرده باشید میتوانید باتری را مشاهده کنید.
  5. پیچ هایی که باتری را به بدنه متصل کرده اند باز کنید.
  6. فیش اتصال باتری را به ارامی باز کنید.
  7. فیش را به باتری جدید متصل کنید.
  8. پیچ های اتصال باتری به بدنه را بسته سپس پیچ های قاب را ببندید.

هشدار انفجار اسکوتر شارژی

باتری اسکوتر2 300x120 نگهداری از باتری اسکوتر برقی
آیا امکان دارد باطری اسکوتر برقی آتش بگیرد؟

در حال حاضر گزارش هایی پیرامون انفجار اسکوتر های برقی در کشور های مختلف اعلام شده است. این اتفاق معمولا برای اسکوتر های برقی ارزان قیمت که به باتری های بی کیفیت مجهز هستند رخ می دهد.

از سوی دیگر بسیاری از آتش سوزی های ناشی از انفجار اسکوتر های برقی در طول شب رخ می دهند. به همین دلیل همواره توصیه می شود این نوع وسایل در طول شب و زمانی که امکان نظارت بر آن ها وجود ندارد شارژ نشوند.

برد روی باتری اگر به موقع عمل نکند ولتاژ بیشتر از حد معمول به باتری انتقال میدهد که باعث انفجار در باتری و ایجاد خسارت می گردد. حتما توجه داشته باشید بیشتر از دو ساعت باتری را به شارژر متصل نکنید.

اسکوتر و باتری دارای شرایط نگهداری و استفاده می باشد که رعایت آن ها باعث ایمنی و جلوگیری از رخداد ناگوار می باشد.

در زیر به دلایل مهم افزایش احتمال آتش سوزی در اسکوتر و باتری آن پرداخته ایم و به توصیه های زیر در این زمینه توجه کنید:

  • یکی از دلایل آتش سوزی در باتری های اسکوتر، آب خوردگی می باشد. آب خوردگی و نفوذ آب به داخل اسکوتر و باتری باعث احتمال اتش گرفتن می شود.
  • اسکوتر نباید مدت زمان طولانی به شارژر متصل شود. شارژ کردن بیش از ظرفیت باعث از بین رفتن و نیز اتش سوزی می گردد.
  • به هیچ وجه در هنگام ترک منزل اسکوتر را به شارژر وصل نکنید. همچنین از گذاشتن اسکوتر در شارژ بیشتر از ۴ ساعت خودداری نمایید.
  • داخل اسکوتر سیم و کابل هایی وجود دارد که در صورت اتصالی کردن به سیم های دیگر و یا شاسی فلزی اسکوتر، خطر اتش سوزی را افزایش می دهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یاوری
یاوری
3 سال پیش

سلام برای اسکوتر برقی چه آمپر باتری مناسبه ؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش