4.6
(527)

تعمیر باتری اتمی همواره یکی از دغدغه های صاحبان خودرو و افرادی است که باتری خشک آن ها زودتر از موعد به نظر خراب شده و کارایی سابق را ندارد در این مقاله قصد داریم نحوه تعمیر باطری اتمی ماشین را آموزش دهیم با کیان باتری همراه شوید!

آیا باتری اتمی قابل تعمیر است؟

باتری‌های مورد استفاده در سیستم‌های خورشیدی به علت استفاده مداوم و هر روز از آن‌ها در درجه اول باید دارای طول عمر بالا باشند. یک نمونه از باتری‌های خورشیدی موجود در بازار، باتری‌های خشک (لید اسیدی) یا همان باتری اتمی هستند. تقریبا در صد سال گذشته طراحی کلی باتری اتمی تغییری نکرده است.  

در همه این باتری‌ها صفحات سرب و روی داخل یک مایع اسید سولفوریک قرار گرفته است. واکنش الکترولیت می‌تواند باعث ذخیره جریان برق زیادی شود. اما در عین حال ممکن است باعث خوردگی خودبخود و ایجاد آسیب در اثر گرما شود. معمولا تکنسین‌های معمولی می‌توانند این باتری‌های معیوب را تقریبا در عرض نیم ساعت تعمیر کنند.

ساختار باطری خودرو 300x200 نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو
ساختار صفحه ای باتری خودرو

خرابی باتری خودروها همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو است. وجود یک باطری سالم که عملکرد خوبی دارد برای خودروها بسیار ضروری و حیاتی است. همچنین باتری خودرو معدود مواردی است که مالکان خودروها به آن اهمیت می‌دهند. یکی از سوالاتی که به وفور از باطری سازی ها پرسیده می شود این است که آیا می توانیم باطری اتمی را تعمیر کنیم؟

atomic battery repairable min 1 300x129 نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو
آیا باتری اتمی قابل تعمیر است؟

با خرید باتری ماشین از کیان باتری، ارسال و نصب در محل برای شما رایگان خواهد بود.

ولتاژ  مناسب تعمیر باتری اتمی

برای تعمیر باطری اتمی خودرو ابتدا باید نسبت و سطح اسید باتری را به حد مناسب برسانید. سطح فیزیکی مایع داخل باتری را می‌توانید از طریق سوراخ‌های بالای هر سلول مشاهده کنید. اگر سطح مایع یک سلول باتری کم باشد، باتری مشکل پیدا می‌کند. می‌توان باتری را با ترکیب اسید تازه پر کرد. اما هیچ وقت با آب معمولی این کار را نکنید، چون ممکن است به سلول‌های باتری آسیب برسد.

قبل از شروع کار باتری را قطع کنید. هنگام کار با اسید سولفوریک از دستکش و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

در این جا یک نمونه ویدئو از تعمیر باتری اتمی مشاهده خواهید کرد.

برای تعمیر باتری اتمی باید آن را به صورت کامل دشارژ کنید. برای این منظور استفاده از یک لامپ ۱۲ ولت کافی است. برای شارژ مجدد باتری باید چیزی نزدیک به یک شبانه روز زمان گذاشه و مرتب هم باتری را چک کنید. که دمای آن افزایش نیافته باشد. در صورتی که دمای باتری بالا رود، به طور کامل آن را از دست خواهید داد.

در چه صورت باتری اتمی را تعمیر کنیم؟

شما هم ممکن است بر روی خودروهای خود از باتری اتمی استفاده کرده باشید. باطری‌های اتمی نسبت به باطری های اسیدی دارای طول عمر بسیار بیشتری هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند.

به‌ طور کلی باطری های اتمی خرابی بسیار کمی دارند. باتری ها ممکن است در صورت بروز حوادث، آسیب ببیند. استفاده از اصول تعمیر باطری‌های اتمی همیشه ضروری نیست و حتی اعلام خطر شده است که در صورت امکان درپوش باطری اتمی را نیز باز نکنید.

درصورتی که باطری شما دارای گارانتی است شما می‌توانید باطری اتمی خود را برای گارانتی به نمایندگی مربوطه ببرید. در صورتی‌که نیاز است در پوش باطری باز شود بهتر است این کار توسط استادکار ماهر باتری سازی انجام شود.

فرآیند ساخت باطری‌های اتمی به این صورت است که مایع یا همان آب داخل آن‌ها غیر قابل تخلیه است. این کار باعث می‌شود که باطری برای همیشه دارای آب کافی باشد. و به همین دلیل برای مدت طولانی تری شارژ را در خود نگه‌داری کند. امروزه استفاده از باطری اتمی در خودروها رواج بالایی پیداکرده است. طول عمر بالا و عدم خرابی خیلی کمتر از باطری اسیدی از ویژگی‌های مهم آن است.

آموزش نحوه تعمیر باطری اتمی ماشین

تعمیر باتری 1 نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو
نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو

متداول ترین نوع باتری سرب اسید در خودروها و کامیون ها استفاده می شود.  گاری های گلف و ماشین های برقی و امثال آن نیز از  باتری های سرب اسید استفاده می کنند.  در اصل، هر  باتری سرب اسیدی به یک شکل کار می کند. آنها همچنین در معرض همان نوع تخریب صفحات داخلی باتری به نام  سولفات هستند.

باتری سولفاته شایع ترین بیماری باتری مرده است، اما تا زمانی که باتری اسید سرب استفاده شده از  نظر مکانیکی سالم باشد، باتری سولفاته را می توان احیا کرد.  اگر انبوهی از باتری‌های اسید سرب مرده در گاراژ خود دارید و نمی‌خواهید باتری‌های جدیدی را برای پروژه خاص خود بخرید، این مقاله می‌تواند کشف خوبی باشد که به دلیل  سولفات زدایی روش های مورد استفاده در اینجا انقلابی از روش های رایج و موثر هستند.  قبل از رفتن به فرآیند سولفات زدایی، ابتدا باید سلول های بد شناسایی شوند.

سلول های بد را شناسایی کنید :
  1. باتری های خود را از قبل به مدت حداقل 12 ساعت شارژ کنید. پس از آن، باتری ها را از شارژرها جدا کنید و اجازه دهید 10 دقیقه استراحت کنند.
  2. تمام درپوش های باتری را باز کنید اگر باتری‌های سرب اسیدی مهر و موم شده‌اید، در وب برای راهنمای نحوه باز کردن درپوش‌های آنها جستجو کنید.
  3. هر محفظه را تا حد مطلوب آب پر کنید. این بسیار مهم است زیرا در قسمت های بعدی جرقه ایجاد می شود و ستون هوا در محفظه های حاوی هیدروژن و اکسیژن می تواند منفجر شود و اسید را روی صورت شما منفجر کند.  هر چه سطح آب بالاتر باشد، ستون هوای انفجاری کمتر است و احتمال وقوع انفجار در مواقع شما کمتر است.  از مشعل برای کمک به مشاهده منیسک سطح آب استفاده کنید.
  4. ولتاژ ترمینال باتری (12 ولت) را اندازه گیری کنید.  باتری کاملاً شارژ شده باید در محدوده 12 ولت در حدود 11. 8 ولت تا 13. 0 ولت باشد.  اگر چیزی کمتر از 11. 8 ولت دارید، احتمال عدم تعادل سلولی بسیار زیاد است که در آن یکی از سلول ها (از 6 سلول) مشکل داشته باشد.
  5. ولتاژ هر سلول را اندازه گیری کنید و سلول های با ولتاژ کمتر را شناسایی کنید.  پروب مولتی متر را به یکی از پایانه ها وصل کنید و پروب دیگری را در محلول سلول فرو کنید. در امتداد سوراخ های سلول ادامه دهید. یک سلول خوب باید حداقل 2 ولت داشته باشد.  سلول‌های بد را به خاطر داشته باشید و توجه داشته باشید که آنها دارای رنگ‌های متفاوتی نسبت به سایر صفحات سلولی هستند، زیرا به دلیل تشکیل ضخیم بلورهای سولفات سرب غیر رسانا هستند.
در زیر روش هایی برای فرآیند سولفات زدایی آورده شده است :
  1. یک شارژر قطره ای باتری یا یک شارژر هوشمند رایانه ای را به باتری اسید سرب قدیمی خود وصل کنید و اجازه دهید به طور مداوم برای حدود یک هفته تا 10 روز شارژ شود.  سرعت شارژ بسیار آهسته، سولفات زدایی را که باتری را از بین می برد، از بین می برد و آن را دوباره زنده می کند تا بتواند شارژ قابل استفاده را نگه دارد.
  2. سیم در یک دستگاه الکترونیکی سولفات زدایی که دائما محلول اسید باتری را سولفات زدایی می کند.  اینها به عنوان واحدهای آماده برای استفاده در دسترس هستند یا می توان آنها را از یک کیت ساخت.
  3. یک سولفات کننده شیمیایی به درگاه های پرکننده باتری سرب اسیدی قدیمی اضافه کنید. این ماده شیمیایی سولفاته شدن را حل می کند و باتری های قدیمی و جدید را به طور یکسان احیا می کند.
اقدامات پیشگیرانه خاصی وجود دارد که باید قبل از انجام اقدامات فوق انجام شود:
  1. هنگام کار با باتری های اسید سرب باید از عینک و دستکش استفاده کرد.
  2. سلول ها و صفحات الکتریکی در یک باتری قدیمی باید سالم و کاربردی باشند. اگر این اجزای حیاتی باتری به هر نحوی آسیب ببینند، باتری اسید سرب قدیمی شما هرگز احیا نخواهد شد.

جهت آشنایی با روشهای احیای باتری ماشین کلیک کنید!

آیا باطری اتمی ماشین شارژ می‌شود؟

بله باطری اتمی قابل شارژ است. برای شارژ کردن باتری اتمی می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

یک از ویژگی‌های جالب باطری‌های اتمی این است که قابل شارژ است. برای احیا باطری اتمی شما می‌توانید این باطری ها را به مراکز تعمیر باطری برده و آن‌ها را شارژ کنید. البته احتمال اینکه باطری اتمی شما خالی شود بسیار کم است. و در مدت یک ماه یک باطری اتمی فقط ۲ الی ۵ درصد از شارژ خود را از دست می‌دهد. درصورتی‌ که یک باطری اسیدی در این مدت کاملاً شارژ خود را از دست می‌دهد.

ولتاژ مناسب برای شارژ باطری ماشین در این دو روش متفاوت است.

1- روش شارژ کند

در این روش شارژ باتری اتمی، آمپر کمتری را به باطری وصل می کنند. و به همین علت باطری کندتر از زمان معمول شارژ می‌شود. درنتیجه باطری به‌صورت کامل شارژ خواهد شد. در روش کند ممکن است باطری تا ۲۴ ساعت زیر بار برای شارژ باشد. از مزیت های این راه این است که باطری به خوبی و به‌صورت کامل شارژ می‌شود.

2- روش شارژ سریع

در این روش باطری اتمی به سرعت شارژ می‌شود. شارژ سریع باتری خودرو برای زمان هایی مناسب است که ما زمان کافی برای شارژ کامل را نداشته باشیم. در این صورت جریان با آمپر بالا به باطری وارد می‌شود و باطری به سرعت شارژ می‌شود. ممکن است صفحات داخلی باطری در این روش به علت حرارت زیاد اولیه آسیب ببینند.

همواره بهترین روش برای شارژ کردن باطری اتمی روش شارژ کند است. با این روش باطری ها به راحتی و با اطمینان بیشتر شارژ می شوند.

در صورت عدم استفاده از باطری اتمی به مدت بیش از دو ماه، بهتر است که این باطری ها شارژ شوند.

درصورتی‌که علائم خاصی در داخل باطری مشاهده کردید، مانند جوشیده شدن یکی از خانه های داخل باطری به این معنی است که خانه داخل باطری خراب شده است. و شارژ آن بی فایده است و باتری باید تعمیر شود.

در انتها فیلم بسیار جالبی از تعمیر باتری خودرو در پاکستان را برای شما به نمایش میگذاریم، در پاکستان هزینه باتری نو برای خودرو از درآمد یک ماه یک فرد متوسط بیشتر است و رانندگان به جای خرید باتری نو از باتری های تعمیری استفاده مینمایند:

چگونه باتری مرده موتورسیکلت را تعمیر کنیم؟

باتری‌های موتورسیکلت، باتری‌های شش ولتی اسید سرب هستند که نسخه‌های کوچکی از باتری‌های ۱۲ ولتی مورد استفاده در خودروها هستند.  اگر باتری موتورسیکلت مرده ای دارید که شارژ را نمی پذیرد، مشکل معمولاً سولفاته شدن است.  این زمانی اتفاق می‌افتد که باتری اسید سرب عمیقاً تخلیه می‌شود و باعث می‌شود گوگرد اسید باتری به صفحات سربی داخل باتری بچسبد و جریان الکتریکی را مسدود کند.  

گوگرد صفحات سربی را نیز خورده می کند، اما تا زمانی که خوردگی شدید نباشد، می توانید باتری مرده موتورسیکلت را بدون صرف هزینه زیاد تعمیر کنید.

مرحله 1

اقدامات ایمنی مناسب را انجام دهید.  باتری موتور سیکلت حاوی اسید سولفوریک است که بسیار سمی است.  از عینک و دستکش استفاده کنید و فقط در مکانی با تهویه مناسب کار کنید.  شعله های آتش را دور از باتری نگه دارید و همیشه اجازه دهید باتری قبل از کار روی آن در دمای اتاق خنک شود.

گام 2

باتری را از موتور سیکلت خارج کنید.  احتمالاً باید از یک آچار هلالی کوچک برای شل کردن کانکتورهای باتری استفاده کنید.  درپوش های پلاستیکی کوچک بالای باتری (به نام درپوش سلول) را بردارید و مایع باتری را کاملا تخلیه کنید.

محلولی از 8 اونس نمک اپسوم (سولفات منیزیم) و یک لیتر آب مقطر آماده کنید (اگر ابتدا آب را تا حدود 130 درجه فارنهایت گرم کنید، حل کردن نمک اپسوم بسیار راحت تر است).  هرگز از آب لوله کشی در باتری استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به باتری آسیب برساند.  از یک قیف پلاستیکی برای پر کردن هر سلول باتری با محلول استفاده کنید.  هنگامی که هر سلول پر شد، باتری را به آرامی تکان دهید تا مطمئن شوید که محلول به خوبی در داخل باتری توزیع شده است.

باتری را روی یک شارژر شش ولتی یا یک شارژر با گزینه شارژ آهسته قرار دهید.  از نرخ شارژ معمولی مانند باتری خودرو استفاده نکنید.  باتری های موتورسیکلت بسیار کوچکتر هستند و یک جریان شارژ قوی به آنها آسیب می رساند و می تواند گازهای قابل اشتعال تولید کند.  با شارژر باتری خاموش شروع کنید و سرب مثبت را به ترمینال مثبت و منفی را به منفی وصل کنید.  در حین شارژ کردن، درپوش های سلولی را کنار بگذارید.

شارژر را روشن کنید تا باتری یک شبه شارژ شود یا تا زمانی که نشانگر شارژر نشان دهد شارژ کامل شده است.  سپس شارژر را خاموش کنید، Leeds را بردارید و درپوش های سلول را جایگزین کنید.  باتری را مجدداً در موتورسیکلت نصب کنید و مطمئن شوید که کانکتورها محکم هستند.  باتری اکنون باید به طور معمول کار کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
14 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
هوشنگ
3 سال پیش

آفرین به هر انسانی که عرضه زحمت کشیدن دارد انسان مثبت اندیش انسان متفکر انسانی که سودش می رسد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هوشنگ
3 سال پیش

با سلام
با سپاس از شما دوست عزیز

نرگس
نرگس
3 سال پیش

با عرض سلام و خسته‌ نباشید‌ دمشون‌ گرم‌ باطری رو‌ چطوری‌ احیا‌ کرد‌ عالی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  نرگس
3 سال پیش

با سلام
ممنون از شما

ناصر
ناصر
در جواب  کیان باتری
3 سال پیش

ببخشید برا تعمیر باتری اتمی ک شارژ خالی میکنه باید چیکار کنم ..باتری رو هم ۵ ماهه خریدم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ناصر
3 سال پیش

با سلام
کلیه محصولات تولید داخلی معمولا به طور میانگین به مدت یک سال گارانتی دارند و به شما توصیه می شود که از خدمات پس از فروش باتری خود استفاده نمائید ه به فکر تعمیر آن نباشید.

ناصر
ناصر
3 سال پیش

ببخشید من ی باتری اتمی متور دارم ک پنج ماهه خریدم الان وقتی شارژ میکنم با استارت روشن میشه اما بعد چن یاعت باتری خالی میشه و با استارت روشن نمیشه ..برا تعمیرش باید چیکار کنم ..لطفا بگید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ناصر
3 سال پیش

با سلام
اگر باتری خودروی شما گارانتی دارد به خدمات پس از فروش آن مراجعه نمائید ولی اگر گارانتی آن به اتمام رسیده است قابل تعمیر نبوده و باید آن را تعویض نمائید.

سیدابوالقاسم
سیدابوالقاسم
در جواب  ناصر
1 سال پیش

شارژرموتورت خرابه برو اون راعوض کن

داود
داود
در جواب  ناصر
1 سال پیش

بنظر میاد مشکل از شارژر موتور باشه که ضعیف شارژ میکنه شارژر و تست کن سیم قرمز مثبت و از باتری جدا کن موتور روشن باشه سیم قرمز و به بدنه فلزی موتور بزن ببین جرقه میزنه احتمالش هم هست که اتصالی داشته باشه سیمکشی موتور راهنماها و مسیر سیمها رو برسی کن ببین اتصالی نداشته باشه یه احتمال دیگه هم هست که اسید باتری کم شده درپوش بالای باتری رو با چاقو جدا میشه زیرش 6تا خونه با درلاستیکی هست از لوازم فروش موتور اسید باتری بگیر و تاکید کن اسید باشه نه اب مقطر یه قطره رو سنک… خواندن ادامه ...

امیر
امیر
در جواب  داود
7 ماه پیش

و بعد از این دستورالعمل علاوه بر باتری دینام و ECU ماشین رو هم باید عوض کنه! ملت چه راهکارایی ارائه میدن!
برای تست سلامت دینام (آلترناتور) باید وقتی موتور روشنه با مولتی متر جریان سر باتری رو اندازه بگیرید بین 13.8 تا 14.4 ولت اگر نشون بده یعنی درست کار میکنه. موتور رو که خاموش کنید ولتاژ به حدود 12.6 افت میکنه. در این صورت دینام درست کار میکنه و مشکل از باتری یا برق دزدی ماشینه.

ممدرضا
ممدرضا
2 سال پیش

واقعا عالی بود….

روح الله
روح الله
1 سال پیش

خیلی خوبه حداقلش اینکه هر فرد از ساختار باتری آگاهی داره و در نتیجه می تونه استفاده
مطلوب تری از باتری داشته باشه

هوشنگ
هوشنگ
1 سال پیش

سلام. دید مثبت به هر کار می‌تواند نبوغی را در پی داشته باشد که آثار بجا مانده شامل حل مشکلات زیادی از قاطبه مردم عزیزی که گاه بابت یه کار کوچک هزینه زیادی را متقبل میشن. آفرین بر فکر باز و مثبت. (هوشنگ)

مشاوره رایگان و ثبت سفارش