4
(229)

مهم ترین بخش موتور های شارژی باطری های آن میباشد اگر باطری موتور برقی درست انتخاب و استفاده نشود حتما خراب میشود. مشکل اینجاست که این قطعات تعمیر نمیشوند بنابراین برای خرید باتری موتور برقی حتما باید اطلاعات کافی داشته باشد که در این مقاله از کیان باتری با معرفی باتری مناسب موتور الکتریکی و نحوه شارژ و نگهداری این باتری ها، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می دهد.

باتری موتور 300x263 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
قیمت باطری موتور برقی شارژی

در واقع باطری موتور برقی یکی از مسائلی است که امروزه دارای اهمیت فراوانی می باشد زیرا امروزه در حمل و نقل از موتورهای برقی به میزان زیادی استفاده می شود؛ زیرا موتورهای برقی یکی از وسایل نقلیه پاک می باشند و از آنجایی که ضرر زیادی برای محیط زیست ندارند طرفداران زیادی دارند.

از همین رو بیشتر کشورها اقدام به طراحی موتورهای برقی کردند. این موتورها برای استفاده عموم مردم طراحی شد و بعد از تولید برای خرید همه مردم  در دسترس قرار گرفت. استفاده از موتورهای برقی در خیابان شهر مجاز می باشد.

یکی از کشورهایی که سعی در توسعه بازار موتورهای برقی و فرهنگ سازی برای استفاده از آن دارد، ایران است؛ که خوشبختانه مردم به طور قابل توجهی نسبت به استفاده از موتورهای برقی اقدام کردند. در ایران موتورهای برقی به جایگزین خوبی برای وسایل نقلیه ای که با سوخت های فسیلی کار می کنند، تبدیل شد.

باتری در موتور سیکلت برقی

مهمترین قطعه موتورهای برقی که استفاده از آن ها درون شهر کاربرد زیادی دارد، باطری است. باطری موتور برقی به عنوان منبع انرژی الکتریکی و نیرو محرکه عمل می کند.

امروزه استفاده از موتورهای برقی در مسیرهای درون شهری بسیار متداول است، در این موتورها استفاده از باطری بعنوان منبع انرژی و نیروی محرکه کاربرد دارد. باطری با توجه به نوع و مدل موتور برقی، ابعاد و وزن آن و. . . در انواع مختلفی ساخته و مورد استفاده قرار می­گیرد.

یکی از عمده مصارف باطری های سیلد اسید 12 ولتی در موتور های شارژی می باشد, در این موتور ها یا به اصطلاح خودرو از باتری به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه به جای موتور درون سوز استفاده می کند.

قطعات مصرفی موتورهای برقی

قطعات موتور 300x200 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
باتری و قطعات مصرفی موتور برقی

البته بد نیست بدانید این موتورها نیاز به مراقبت زیادی دارند. نقطه ضعف موتورهای برقی این است که بر اثر ضربه یا استفاده زیاد آسیب جدی می بینند و نیاز دارند قطعات اصلیشان را تعویض کنید. البته برخی از قطعات این وسیله نقلیه الکترونیکی هم مثل سایر وسایل نقلیه، مصرفی هستند و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند.

برخی از قطعات مصرفی موتورهای برقی عبارتند از:

  • لنت های ترمز
  • باطری موتور برقی
  • تیوپ چرخ
  • لاستیک و دیگر قطعات مصرفی.

با این توصیف ها در می یابیم که موتورهای برقی نیز در خوشبینانه ترین حالت نیاز دارند که سرویس های دوره ای را دریافت کنند و برخی از قطعات مصرفی شان را باید تعویض کرد. البته نسبت به وسایل نقلیه با سوخت های فسیلی این وسیله نقلیه استهلاک کمتری دارد و مشکلات آن جزئی تر می باشد.

یکی از قطعات مهم مصرفی موتورهای برقی باطری است که در ادامه به تحلیل آن پرداخته ایم.

انواع باتری موتور برقی

در حالت کلی میتوان باتریهای موتورسیکلت های برقی را به دو دسته سرب اسیدی و لیتیومی دسته بندی کرد. مهمترین باطری موتور برقی دو نوعند که این دو نوع عبارتند از:

تفاوت باطری های لیتیوم پلیمری و باطری های سرب اسیدی در این است که باطری های خشک دارای وزن و ابعاد بزرگتر است، و به طور کلی  طول عمر آن ها به طور متوسط از باطری های لیتیوم پلیمری کمتر است. تفاوت دیگر آن ها از نظر قیمت می باشد، زیرا باطری های پلیمری قیمت بسیار بالایی دارند.

باتری لیتیومی موتور راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
قیمت باتری لیتیومی موتور سیکلت برقی

معایب باتری لیتیومی موتور برقی

باتری لیتیومی موتور2 300x213 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
باتری لیتیومی موتور شارژی

به علت قیمت بالای باطری های لیتیوم پلیمری این روزها و در شرایط اقتصادی کنونی کمتر تولید می شوند و در بازار یافت می شوند. به همین دلیل راندمان باطری تحت تأثیر قرار می گیرد و رشد منفی را طی می کند.

چند دلیل برای کاهش راندمان باتری لیتیومی موتور شارژی وجود دارد که عبارتند از:

  1. استفاده محدود
  2. قیمت بالاتر نسبت به نمونه های معمول لید اسید و ژله ای (AGM Battery)
  3. وارداتی بودن
  4. محدودیت استفاده در دمای بالا، با توجه به ساختار این نوع باتری در صورت نیاز به استفاده در مناطق و مسیر های بسیار گرم به مدت طولانی توصیه می شود از باتری ژله ای استفاده شود.

 قیمت باتری لیتیومی موتور سیکلت برقی: باتریهای لیتیومی یک عیب بزرگ دارند که آن عیب قیمت بالای انهاست. این قیمت بالا باعث شده که نتوان از انها در محصولات ارزان قیمت استفاده کرد.

مشخصات فنی باتری مناسب موتور شارژی

باتری موتور شارژی 300x300 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
باتری 12 ولتی موتور شارژی

باطری های خشک معمولاً دارای ظرفیت های متفاوتی می باشد. باطری موتور برقی که از نوع باطری های سیلد اسید 12 ولت و 18 آمپر می باشد و در دسته پر مصرف ترین قرار دارد.

موتورسیکلت های برقی تولید شده در کشور معمولا برای کاهش هزینه از باتریهای سربی اسیدی استفاده میکنند. این نوع باتریها در کشور به باتریهای یو پی اس معروفند. پر استفاده ترین انواع این باتریها در موتورسیکلت های برقی , نمونه های 12 و 18 و 32 امپر هستند. سیستم برقی موتورهای برقی معمولا در ولتاژهای 48 , 60 و 72 کار میکنند.

در موتور برقی های مختلف با توجه به نوع و مدلشان، باطری ها ابعاد و وزن و … متفاوتی دارند. در تصویر زیر ابعاد باتری موتور برقی را مشاهده می کنید.

ابعاد باتری موتور برقی راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
ابعاد باتری موتور شارژی

تعداد باطری موتور برقی

ساختار باطری موتور برقی از اتصال چند باطری که به صورت سری بسته شده اند؛ تشکیل شده است و به همین علت قادر به تهیه ولتاژ مورد نیاز موتور می باشد.

و از انجا که ولتاژ هر باتری 12 ولت است معمولا در هر موتور سیکلت برقی بین 4 تا 6 باتری در کنار هم به صورت سری قرار میگیرند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با باتری دوچرخه برقی

نگهداری باطری موتور برقی

یکی از قطعات مهم موتورهای برقی باطری آن می باشد که تنها قطعه تاریخ انقضاء دار آن است که حدودا 2 تا 4 سال کار می کند. یکی از دلایل خراب شدن باطری موتور برقی این است که برای مدت طولانی از آن استفاده نشود و موتور حرکت نکند، که باعث می شود باطری به مرور زمان شارژ نگیرد.

از طرفی کیفیت باطری روی سرعت موتورهای شارژی تأثیر زیادی می گذارد. به این صورت که اگر کیفیت باطری پایین باشد، موتور کند حرکت می کند و در سر بالایی ها خاموش می شود. در نتیجه شما بهتر است در هنگام خرید باطری برقی کیفیت آن را بسنجید، زیرا این نوع باطری ها هم گران قیمت هستند و یک سوم از پولی را که برای خرید موتور اختصاص می دهید صرف می کند.

تنها راهی که برای سلامت نگه داشتن باطری های موتور وجود دارد این است که به آن ها بی شارژی ندهید، زیرا موجب فرسودگی آن ها می شود.

موتورسیکلت برقی را در شعاع 6 متری از شعله آتش، تنور، کوره، بخاری، اجاق، آب گرم کن و یا هرگونه محیط گرم ؛ شارژ یا نگهداری نکنید.

ویدئوی زیر ضمن توضیحات لازم درمورد باتری های موتور های الکتریکی، نحوه نگهداری، تعمیر و تعویض آن را آموزش می دهد.

راه های افزایش عمر باتری موتور برقی

در اولین شارژ باتری موتور شارژی را به مدت 8 الی 12 ساعت شارژ کنید پس از آن بعد از هر بار استفاده باتری را شارژ کرده تا برای استفاده بعدی از موتورسیکلت برقي،  آماده باشد. شارژ صحیح و مناسب باتری در افزایش طول عمر آن تاثیرگذار است.

در زمانی که صفحه کیلومتر میزان شارژ باقی مانده باتری را کم نشان می دهد، از موتورسیکلت برقی استفاده نکنید که در اینصورت عمر باتری کاهش مي یابد.

موتورسیکلت برقی از باتری مخصوص خود استفاده می کند. به منظور شارژ باتری، سوکت 3 شاخه را به باتری که معمولا در زیر زین قرار دارد را متصل کنید.

تعویض باتری موتور شارژی

باتری موتور 3 300x300 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
تعمیر باطری موتور برقی

در صورتی که موارد غیر عادی نظیر شکستگی یا ترک روی محفظه نگهدارنده باتری مشاهده نمودید و یا اینکه در هنگام شارژ کردن، باتری بصورت غیر عادی گرم شد و یا باتری باد کرده حجیم شده بود به یکی از نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که باتری بصورت پلمپ بوده و قابل تعمیر نمی باشد و بعد از فاسد شدن یا ایجاد مشکل در آن باید بطورکلی تعویض شود، لذا سعی در باز کردن باتری و تعمیر کردن، تغییر یا اضافه کردن و تعویض کردن بخشی از قطعات الکتریکی، سیم کشی ها و. . . نکنید.

تا زمانی که باتری نیاز به تعویض نداشته باشد، نیازی به جدا کردن آن از موتورسیکلت برقی نیست. برای تعویض باتری به نمایندگی های خدمات پس از فروش مراجعه کنید.

فراموش نکنید که برای تعویض باتری باید قبل از جدا کردن باتری ها، سوکت آن را جدا نمایید.

مراحل شارژ باطری موتور سیکلت برقی

شارژ باتری موتور 300x175 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
شارژ باتری موتور برقی
  1. کابل شارژر را به سوکت مربوطه که معمولا در زیر زین قرار دارد متصل نمایید.
  2. چراغ روی شارژر نشان می دهد که شارژر متصل است، در صورتی که چراغ آن روشن نشد، اتصال شارژر را بررسی کنید. در صورتی که اتصال را بررسی کردید اما چراغ شارژر روشن نشد، فیوز ها و دوشاخه برق را کنترل نموده و در صورتی که تمام موارد بررسی گردید وکماکان چراغ خاموش بود و شارژ انجام نشد، با خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید.
  3. بیشتر از 6 ساعت باتری را شارژ نکنید چرا که باعث کاهش عمر باتری و کاهش کارایی و یا قطع اتصالت شارژر می شود و یا شارژر بیش از حد گرم شده و منجر به آسیب دیدن آن میگردد.
  4. زمانی که باتری موتورسیکلت برقی در حال شارژ شدن است، چراغ آن قرمز است و پس از آنکه شارژ به صورت کامل انجام شد، این چراغ به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد. اگر بعد از 8 ساعت از شروع شارژ باتری این وضعیت رخ نداد، دوشاخه را از برق بکشید و با امور مشتریان و خدمات پس از فروش تماس حاصل نمایید.
  5. در صورتی که باتری بصورت کامل دشارژ نشده باشد زمان شارژ باتری تقریباً بین 4 الی 6 ساعت می باشد.

نکات ایمنی هنگام شارژ باطری موتور برقی

  • به منظور جلوگیری از آسیب دیدن باتری، برای شارژ کردن باتری تنها از شارژر مخصوص خود موتورسیکلت استفاده نمائید.
  • بعد از اتمام شارژ، شارژر را از برق بکشید و به هیچ وجه آن را متصل به برق رها نکنید.
  • اگر می خواهید مدتی از موتورسیکلت برقی استفاده نکنید، فراموش نکنید که به منظور جلوگیری از تخلیه کامل باتری، حداقل یکبار در ماه آن را شارژ نمایید.
  • همیشه سعی کنید قبل از تخلیه کامل باتری، آن را شارژ نمایید. در غیر اینصورت موجب کاهش عمر باتری و تخریب سلول ها شده و همچنین باعث افزایش دمای باتری و شارژر می گردد.
  • قطب ها و قطعات باتری آغشته به مواد شیمیایی هستند، در هنگام بازرسی یا تعویض و یا در سایر مواردی که دست هایتان با این اجزا در تماس بودند، از تماس دست با چشم و خوردن و آشامیدن جدا خودداری کرده و دست ها را با آب گرم و صابون شست وشو دهید.
  • اگر باتری قادر به حفظ شارژ نباشد و یا شارژ نشود، عمر آن به اتمام رسیده و نیاز است تا باتری از موتورسیکلت برقی جدا شده و به مراکز بازیافت فرستاده شود.

بازیافت باتری موتور شارژی

قوانين جهاني با به زباله انداختن باتري هاي سرب- اسيد مخالف مي باشد چرا كه منجر به نشر سرب- اسيد به طبيعت شده و براي سلامتي انسان و جانداران و محيط زيست بسيار خطرناک است و منجر به مسمويت و مرگ انسان و جانداران مي گردد.

به همين جهت مجازات هاي بسيار شديدي براي ممانعت از به زباله انداختن آنها و يا رها كردن آنها در طبيعت در نظر گرفته شده است. براي جلوگيري از عوارض بسيار خطرناک اين باتري ها، پس از استفاده، آنها را به مراكز بازيافت باتری فرسوده تحويل دهيد.

موتور برقی 300x206 راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی
باتری سیلد اسید موتور برقی

قیمت باطری موتور شارژی

بسته به این که باتری موتور برقی شما چند آمپر باشد قیمت باطری موتور برقی متفاوت است. معمولا در موتور سیکلت های برقی از باتری های 12 ولت 18 و 20 و 32 امپر استفاده میشود جهت اطلاع از قیمت باتری موتور برقی و خرید باتری موتور برقی با مشاوران کیان باتری  تماس بگیرید!

برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
9 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
mostafa
mostafa
3 سال پیش

سلام میشه باتری امپر بیشتر انداخت یا داخل باکس موتور باتری اضافه نصب کرد ؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  mostafa
3 سال پیش

با سلام
شما در صورتی که جا برای نصب باتری بالا تر داشته باشید می توانید باتری خود را ارتقا دهید.

اصغر طاهرزاده
اصغر طاهرزاده
3 سال پیش

باسلام وعرض ادب و تشکر از مقاله تحریرشده من یک بازنشته هستم که حدود ۱۹ ماه است یک موتور سیکلت برقی ساخت شرکت سپهر خودروی زنجان خریداری کردم که متاسفانه ۵ عدد باطری اولیه زیاد بازدهی نداشت واقدام به تعویض نمودم و ۵ باطری را تعویض کردم ولی بیش از ۳۰ کیلوتر مسافت را طی نمی کند آیا مجددا باطری نیاز دارد و قیمت ۵ باطر ی چقدر می شود .

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اصغر طاهرزاده
3 سال پیش

با سلام
احتمال موتور سیکلت شما دچار نقص فنی و یا نشت برق می باشد حتما برای بررسی به یک متخصص مراجعه نمائید.

علی
علی
2 سال پیش

وقت بخیر � مدت‌هاست که سوال تو ذهنمه آیا میتوان از باطری ماشین به عنوان جایگزین استفاده کرد

محمد
محمد
1 سال پیش

عالی

حسن فتوحی
حسن فتوحی
1 سال پیش

سلام من یک موتور برقی دارم که چهار عدد باطری 12ولت12امپر داره میخام باطری هاشو تعویض کنم آیا صبا باطری با این مشخصات داره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن فتوحی
1 سال پیش

با سلام
بله این نوع باتری در میان محصولات تولیدی شرکت صبا باتری وجود دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و راهنمایی دریافت نمائید.

نامدار
نامدار
7 ماه پیش

سلام . من یه موتور نیو برقی دارم . باطری ۷۴ آمپر ۲۵ آمپر . آیا اونو دارید و اگر ندارید چه باطری دیگه ای میتونم بجاش بندازم ؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش